Tammi-Helmikuun Taaperot 2014

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
miss_piggy
Meidän kossi kyllä kusee yölläkin :D Joskus joutunut vaihtaa parikin kertaa yössä vaipan. Tai menis varmaan vaihtamattakin mutta sitten se olis aamulla kuin kilo betonia ja varmaan tosi epämukava nukkua sellaisella.
Täällä ei vaan poika oikein maidosta ruokajuomana välitä eli vettä on saatava ruoan kanssa, ja vasta ruoan jälkeen tai ennen päikkäreitä tai iltaunia kelpaa maito. Nyt on korvikkeet jätetty kokonaan pois jo joku aika sitten ja pelkällä lehmänmaidolla siis mennään. Enää ei ole mahakaan mennyt tuosta maidosta löysälle, eli on alkanut tottumaan tuohonkin.
Jotenkin vain on nukkunut levottomasti jo monta yötä, heräilee parin tunnin välein ja nukahtaminenkin on hankalaa ja itkua tihrustaa. Viime yönäkin alkoi 03 itkemään ilman mitään syytä. Liittyisikö sitten myös johonkin hampaisiin.. kaveri sanoi että poskihampaat voi tehdä tuloaan useamman viikon ja ovat kivuliaammat kuin muut hampaat.
 
Paras yö pitkään aikaan!
Poika kävi yöunille hieman ennen yhdeksää, kahdelta imetin, samoin viideltä ja poika jatkoi unia vielä kuuteen. Luksusta! :D

miss_piggy, meillä ainakin hampaiden puhkeaminen tekee öistä katkonaisia. Silloin poika nukkuu levottomasti ja heräilee parin tunnin välein. Tuttia ei syö eikä vettä huoli yöllä, niin törkkään sitten tissin suuhun, jotta saadaan rauha taloon.
Pahimpina aikoina ennakoin ja annan illalla särkylääkettä ennen nukkumaanmenoa.
 
Hampaatvoi olla kyllä inhottavat, kun kiusaavat pieniä. Meillä on just puhennu molemmin puolin ekat ala poskohampaat. Kulmahanpaat tulee sitten vissiin myöhemmin :D Meillä ei mitkään hampaat oo aiheuttanu itkuja, vielä...

Patina iltana nyt pikkuisäntä on lähteny illalla marssii kohti omaa huonetya ja vilkuttanu mennessään. Ei tartte ku käyä nostamassa sänkyyn ja sinne nukahtaa. Voiko enää helpompaa olla? Niitä hankalia aikoja odotellessa siis...

Viime yö meni oikein hyvin. 20.30 marssi unille, heräsi klo 08.00 kun oli kaamre niskakakka. Suihkun kautga meninjatkamaan vielä unia ja heräsi VASTA 10.30.
 
Meillä on ollut varsin riemukas päivä tänään. Poika on nukkunut taas vain yhdet päikkärit ja kovasti on treenaillut ilman tukea seisomista, varmaan vähän huomaamattaan ainakin suurimmaksi osaksi. Lisäksi on innostunut muutamaan kertaan ottamaan askelia ilman tukea. Muutenkin liikkuminen on yhtäkkiä taas paljon jäntevämpää kuin vielä pari päivää sitten. Vielä ei nouse ilman tukea seisomaan. Kohta varmaan ryhtyy sitäkin treenaamaan. :)

paivih:n pojan unenlahjat on kyllä ihailtavat! :D
 
miss_piggy
On se jännä kun toisten taaperot nukkuu kunnon yöunet ja toisten ei :D Nimimerkillä meillä herättiin tänään klo 05. Ylös noustiin sitten vähän vailla 06 kun annoin periksi ja poika rupesi itkua tihrustamaan. Siinä syötiin puurot ja annoin vähän särkylääkettä, hetki katseltiin telkkaria ja kamariin marssittiin takaisin joskus 07:15 ja nukuttiin 09 asti. Sitten tokat päikkärit perinteisesti joskus 13:30-15:30 ja yöunille tuossa 20 jälkeen. Ihan hyvin on mennyt ilman tuota jatkuvaa veden juomista, ollaan maitoa annettu edelleen vaan useammin ja vettä vaan ruoan yhteydessä sekä välillä pienet hömpsyt jos on vaikuttanut että on jano.
Yöllä sitten otan taas vesipullon sänkyyn kun yömaidon tilalla on menty vedellä nyt jo pari kuukautta.
 
paivih, en kyllä ikkään ole noin hyvin nukkuvasta kuullu :whistle: Mun veli on nyt aikuisena samaa sarjaa, ei herää sitte millään ja nukkuu aivan missä tahansa, ulkomaailman ärsykkeillä ei mitään väliä. Kadehdin kun itse olen aivan toista maata, samoin mies, ja meidän tyttö on ihan samanlainen. Ite oon oikea aamuvirkku ja heti täysin hereillä ku jokin herättää, tyttö samoin. Noh, ei mee kauaakaan kun me manataan täällä miten noita pikkusia ei saa aamulla millään ylös tarhaan/kouluun :D

Meillä on ihan perusmeininkiä kaikki muuten mut imetys jäi mun aloitteesta mutta hyvin kivuttomasti pois :) Mies nukuttanu tytön kolmena iltana enkä siis ole imettäny ennen sitä enää kuten vielä aiemmin imetin tuon yhden kerran vuorokauteen. Tais olla oikea aika vierottaa kun kukaan ei ole itkenyt sen vuoksi! Mies tosin sano et "onpa haikeaa ku tytön imetys loppuu" :D Iso huojennus itelle lopetus vaikka taipaleeseen olenkin oikein tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Meillä minä ja poika ollaan tosi herkkäunisia. Kamarissa on pakko olla pimennysverhot ja kaikki ulkopuoliset äänet ärsyttää. Lisäksi jos esim. herään yöllä vaihtamaan vaippaa tai juottamaan poikaa, en meinaa nukahtaa enää uudelleen. Ja poika myös samanlainen, että jos herää aamulla aikaisin niin saattaa vaan päättää että enää ei nukuta ja sitten on noustava. Tänään sentäs nukkui puoli 7 asti.
Itsestä vaan huomaa että väsymys on aika suuri kun korvissa suhisee koko aika. Verenpainetta ei ole kun olen mittaillut, mutta pulssi on aika nopea mikä taasen johtuu varmaan väsymyksestä.
Ja vaikka menen iltaisin nukkumaan klo 22 niin harvemmin saan silloin heti edes unen päästä kiinni, joskus pyörin hereillä jopa pari tuntia.
 
Mä oon ite ollu tollasena vaahtosammuttimen kokosena kans aika hyvä nukkumaan. Klo 17-07 unta kuulaan :D Eikä oo auttanu vaikka kuinka äiti ja isi ois pitäny hereillä... Noup, silmät kiinni klo 17 ja aamulla auki klo 07 :D Että vissiin minun unenlahjat tämä meidän nappula periny :D Vieläkin oon suht hyvä nukkumaan, kun vaan maltan mennä. isäntä meillä sit on toista ääripäätä ja nukkuu huonosti ja herää kaikkeen.
Tänään meillä meni poju nukkumaan klo 19.30, kovasti yritti jo puol 7 marssia sänkyä kohti vilkuttaen, mutta sit sain vielä touhuamaan olkkariin ja iltapuuron nassuun. Hampaan pesun jälkee sitten marssi kohti omaa huonetta vilkuttaen ja eiku sänkyyn. jotenki tosi söpö ja hellyttävä <3
 
paivih, no on kyllä lutunen :heart: Ja varmaan aika harvinaislaatuinen... Nauttikaahan levosta ja yörauhasta nyt jos vaikka seuraava onkin toista maata. Mä taas voisin ottaa seuraavaks tollasen ku teillä :D Nimim. Viime yönäkin valvonut (tytöllä on kolmatta päivää kamala nuha).

Saako muuten kysyä, paivih, että onko poika tyyppiä roteva/pyöreä ja leppoisa/hyväntuulinen? :) Useinhan superhyvin nukkuvat on sellaisia :) Meillä tää on tosiaan herkkis niin unen kuin kaikkien äänien ym. suhteen, touhukas mut myös pelokas ja mallia hoikkeli. Niin me ollaan alusta asti omanlaisia...

Kamalan ihanaa kun mies esittelee kaverinsa vauvan kuvia Facebookista - ei muista ollenkaan et mä sain just aivoni venkslattua niin että nyt alan keskittyä hetkeks työuraan ja vasta sit vauvantekoon :headwall: On se kumma mikä siinä vauvanteossa niin viehättää kun tän ekankin hoito on ihan täyspäiväduuni... :D
 
Poju on todella, todella hyväntuulinen. :) Toki omaa tahtoa löytyy ja ilmaisee kyllä mielipiteensä. Muttei oo mikään känkkäränkkä. pituus on varmaan nyt jotain 78c ja joku 11kg, ettei oo mikään roteva. Inhottavaa ku kaikki housut putoo jalasta :D Oon nauranukki, et henkselit pitäs olla. :)
 
miss_piggy
Meillä otettiin tänään ekoja askeleita ilman tukea.
Ja pinnikseen laitettiin yksi laita takaisin ettei jätkä voi enää tehdä mitään erikoisia sirkustemppuja tukipuun ympärillä ja pohjaa laskettiin reilusti. Katsotaan miten nukkuu kun äiti ei ole enää ihan kyljessä kiinni.
 
Lueskelen tätä ketjua aina välillä, koska meidän kuopus täytti helmikuussa vuoden. Uniasiat ovat meilläkin olleet kovasti pinnalla, koska yöt menivät ihan hulinaksi joskus 6kk:n iässä. Silloin tyttö alkoi tihentään rinnalla käyntiä ja muutenkin riekkui milloin mitäkin. Noin kuukausi takaperin vihdoin sisuunnuttiin ja pidettiini unikoulu. Siirsimme siis tytön toiseen huoneeseen nukkumaan ja jätimme yösyömiset pois. Mies hoiti pari ensimmäistä yötä, eli kävi tassuttelemassa kun tyttö itki. Yllättävän helpolla se meni ja ei ole sen koommin kysellyt yötissin perään. Varmasti huonojakin öitä vielä tulee, kun tulee vaikka kipeäksi, nut perushulinat ovat nyt historiaa. Eikä häiritä toistemme unta, niinkuin samassa huoneessa nukkuessa kävi.
Unimääristä..eli meillä nukutaan yöllä 10-11h ja päivällä 2-3h. Luinkin juuri että 1-vuotiaan keskimääräinen unentarve on 12-13h/vrk. Eli ei voi olettaa että kaikkien lapsilla riittäisi unta tuon enempää vuorokaudessa tai päinvastoin jollekin voi riittää vähempikin. Kun kerran puhutaan keskiarvosta.
Tyttömme on iloinen, ihana pieni touhuilija. Joitakin askeleita ottaa itsekseen, mutta rohkeutta puuttuu vielä täysin kävellä. Ikää siis vuosi ja kuukausi.
 
Meillä poika otti toissapäivänä ensimmäiset kunnon askeleet ilman tukea. On tosin jo aiemminkin satunnaisesti parin askeleen pyrähdyksiä ottanut, mutta nyt menee n. 5+ askelta ja syöksymättä. Joka päivä rohkeammin kokeilee ilman tukea seisoskelua ja kävelemistä. :)

Itse en vielä ole valmis unikoulua kokeilemaan. Katson ensin josko ihan itsekseen yöt rauhoittuisi. Yöimetykset loppuu sitten kun ne loppuu. Antaa pienen hakea lohtua ja turvaa sieltä mistä sitä parhaiten saa, kyllä lapsi oppii yönsä nukkumaan sitten kun on itse siihen valmis. Eiköhän tuo viimeistään teini-iässä jo osaa nukkua yöt läpeensä. :D
 
Hei ! Osallistunut minäkin keskusteluun. Kauan teidän juttuja lueskellut ... Meidän poika syntynyt maaliskuun alussa, synttäreitä juhlittiin äskettäin ! Meillä tämä pienokainen on toinen lapsi, esikoinen on 3v.
Poika on kävellyt itsekseen jo pari kuukautta, vauhti on kova ! Neuvolassa mitat olivat 80cm ja vähän päälle 9kg.
Yhä imetän, myös öisin pari kertaa.
 
Ai niin vielä unohtui ... Hampaita on yhdeksän. Kenkinä oli talvella Tepsut ja nyt korkeampivartiset viikingit goret. Joka päivä käydään ulkona leikkimässä. Kengillä kävely sujunut loistavasti heti silloin alusta alkaen.
 
Juu, unikoulu jakaa mielipiteitä. Ja ajattelin nyt toisen lapsen kohdalla, että jaksan yötissittelyjä niin pitkään kuin tarvis. Mutta enpä jaksanutkaan. Olin väsymyksen vuoksi Koko ajan ihan hermo kireällä, unohtelin asioita, herkuttelin ihan liikaa ja näytin aivan kamalalta. Kun tyttö sit oppikin niin helposti nukkumaan syömättä/heräilemättä yön, en ole potenut huonoa omaa tuntoa parin yön "itkettämisestä". Itki oikeasta tosi vähän ja mies sanoi että tyttö rauhoittui parissa minuutissa, kun hän vaan meni paikalle.
 
Ei ollut suinkaan tarkoitus kritisoida muiden ratkaisuja, itse en vaan vielä ole kokenut unikoulua tarpeelliseksi, vaikka yöt usein on levottomia. En mene vannomaan, etteikö tässä itse voisi törmätä tilanteeseen jossa väsymyksen raja tulee vastaan ja unikoulua päädytään kokeilemaan. Toistaiseksi otan löysin rantein ja katselen mihin tilanne kehittyy, pidätän itselläni vapauden kyllästyä yösyöttöihin ja heräilyyn. Sitten on isin vuoro heräillä ja lohdutella. :D

Käytiin tänään neuvolassa hakemassa rokotukset. Paitsi MPR käydään ottamassa vielä erikseen huhtikuussa. Samalla katsotaan pojan mitat.
Toivottavasti näistä ei mitään ihan kaameita oireita tule...
 
Tervetuloa uudet minunkin puolestani! :)

Meidän pallero tottu heräilee ja nukahtelee tissille 10 kk asti. Silloin tuli itellä ihan mitta täyteen, oma uni kun häiriintyi ihan täysin enkä enää uupumukseltani saanu kroppaa rauhoittumaan uneen kuin ehkä 3-4 h yössä. Mies nukku kolmena yönä ekat 4-6 h tytön kans, sit vaihdettiinkin osia. Mieheni ja isänsä kans nukkuessaan tuo oppi hyvin kivuttomasti nukkumaan ilmankin tissiä. Voin suositella tuollaista varsinkin näille vuosikkaille, mainiosti pärjäävät myös tutun ja turvallisen isin kanssa muutamia tunteja :) Ei se yöllä ole sen kummempaa kuin päivällä... Seuraava pallero oppinee paremmat nukahtamistottumukset, en aatellu jatkossa jos tissiläisiä vielä tulee alkaa kuluttamaan itteäni loppuun 1-3 h unipätkillä monta kuukautta putkeen :stick: On se kumma miten sitä sokeutuu omalle tilanteelleen eikä siinä hetkessä ymmärrä... Vaan onneks nuo jutut korjaantu, nykyään nukun ihan ok.

Kamala nuha tytöllä edelleen :( Onneks ei muuta toistaiseks. Täällä oli hurjasti katupölyä koko viime viikon, varmaan tuokin pahensi tilannetta. Pitihän sitä välillä ulos päästä eikä tyttökään viihdy millään koko ajan vain rattaissaan niin annoin kipittää vaunujen vieressä, oliko sitte virhe :( Noh jospa tää tästä.

Imetystä ei ole ollenkaan ikävä vaan nyt reilu viikko vieroituksesta jokin oma hormonitoiminta hakee paikkaansa (ihan niin ku ei muutenki olis tarpeeks ollu kaikkea raskauden, synnytyksen ym. aikaan, naisen elämä on yhtä biokemiaa :D ) - jokin ihme masennusjakso pukkaa päälle ja voisin syödä kaikkea roskaruokaa!? Edellämainituista huolimatta myös isännän kanssa olemista kaipaisin ihan mahottomasti :p Jospa tääkin tästä :D

Maanantaita!
 
miss_piggy
Tänne ei mitään uutta. Kävelyä treenaillaan ja yöt on samanlaisia kuin ennenkin, vettä juodaan pari kertaa yössä. Ja aamu alkaa klo 06-07 välillä yleensä.

En tiedä muistaako helmikuisista kukaan kun valittelin silloin pojan vauva-aikana ekoina kuukausina kun jätkä örisi ja mörisi öisin niin etten saanut nukuttua :D Siis se oli jotain ihan käsittämätöntä mitä ääniä päästeli ilmeisesti unissaan. Jo jossain vaiheessa nää mörinät jäi pois, mutta tilalle tulikin sitten aamuvirkku.

Pitäis keskiviikkona käydä ottamassa se MPR, oireita sitten varmaan odotettavissa noin viikon päästä. Ja perjantaina käyn ehkäisyneuvolassa. Vaihdan pillerit vähän vahvempiin kun en usko että nää on mulle parhaat mahdolliset, varmaan liian laimeat kun on tuo pco ja liikakarvankasvu on tuntunut vaan kiihtyvän.
Perjantainapa sitten onkin myös aika ihka ekaan karvojen laserpoistoon.
Kyse ei siis ole mistään normaaleista ihokarvoista, vaan mulla kasvaa parta, ja laser-hoidolla koitetaan tilanne korjata kaulan/leuan alueella. Oire joka kuuluu pco_hon ja ei siis ole taattua että laserhoito edes toimii pysyvästi pco_laisella..
 
Meille on kuoritumassa uhmaikäinen. Siistiä. Ei yhtäkään sanaa mutta kamala huuto jos ei ymmärretä mitä haluaa/ saa tehdä sitä mitä haluaa. Kokeilee uudestaan ja uudestaan eli meillä raivotaan usein. Tällä hetkellä haluaisi seistä leluarkun päällä ja hakata lelulla ikkunaan. Tiedän, olen rajottunut..:stick:

Hippa/ karkuun juokseminen on mega pop. Saattaa tulla luokse pyydettäessä tai sit tulee muutaman askeleen ja virnistykse ja kamalan käkätyksen kanssa lähtee juoksemaan karkuun.

Ollaan nyt ulkoiltu lähes päivittäin, siis poika pääsee puistoon leikkimään.

Yhdet päikkärit n. 11/12- 15 eli nukkuu vajaa 3- vajaa 4h putkeen ulkona. Pitäisi yöunia nukkua 19.30-7 yhdettä maidolla klo 5. Mutta se harvoin menee niinkun pitäis.

Meillä poika kärsii kovasta mahasta, toissapäivänä oikein itki kakkaa tehdessä :( Perinnyt minun suolentoiminnan. Luumua saa niin purkista kun hedelmänä. Määrän kanssa saa vaan olla tarkkana, muutama lusikallinen liikaa niin on jo liian löysällä.

Ei vieläkään saatu ekaa sanaa, sitä odotellessa. Kohta on kaks joista kumpikaan ei puhu sanaakaan...:headwall:
 
Täällä valvottiin yö. Poika ei kylläkään ole rokotuksista itkenyt, ei edes yöllä vaikka kuume pomppasi 39,2 asteeseen. Hyöri ja pyöri sängyssään ihan tauotta enkä sitten itse tietenkään saanut sitä hulinaa seuratessa nukuttua.
Nyt aamulla olin varma, että nukahtaa kahdeksaan mennessä päikyille, mutta ei. Vasta äsken nukahti, kun ensin oli käyty ulkona koiraa kävelyttämässä ja sen jälkeen syöty vähän sapuskaa. Ei siis näytä rokotukset pahemmin onneksi pojan olotilaan vaikuttavan.
Toivottavasti malttaa nyt nukkua kunnon päiväunet tai sitten saattaa mennä päivä kitinäksi.

Tällä hetkellä pojan lempisanat on äiti, ite, ota, anna ja hyvä.
Tykkää kasata torneja ja pinoja kaikenlaisista tavaroista. Hienosti myös kasaa tuollaisen Fisher-Pricen rengastornin tai mikä lieneekään. Brion muotopalikkalaatikko on myös suuressa suosiossa ja hyvin jäbä osaakin palikoita laatikkoon laittaa. Kun omasta mielestään onnistuu touhuissaan, niin taputtaa kiljuen itselleen. Ilmeisesti ollaan jaksettu kannustaa ja kasvattaa kaverin itseluottamusta oikein hienosti! :D

Kävelytreenit jatkuu nekin ahkerasti.
 
miss_piggy
Jos on kuumetta niin kantsii ottaa kaikki vaatteet pois ja pelkkä vaippa vaan kun ne vaatteethan tavallaan pitää sen kuumeen siellä iholla. Ite koitin silloin ku pojalla oli kuumetta ekana antaa nukkua vaan body päällä kunnes tajusin että kun ottaa vaatteet veks ja peiton tilalle ohut viltti niin on takuulla mukavampaa ja niin nukahtikin heti.
 
Tervetuloa uusille äideille mukaan. :)

Meillä nukuttiin tänään vain 40min päiväunia, vaikka oltiin kävelyllä kaverin ja hänen liki samanikäisen naperon kanssa. Yöunille sitten vilkutteli tuossa klo 20 aikoja.
Oli tosi ihanaa nähdä ystävää ja hänen lastaan. Onkin taas vierähtänyt muutama tovi edellis kerrasta. Ja miten pojat leikki yhdessä tuossa. Ahhh.. ihanaa jos ois kaks lasta. :)

Meillä kans juostaan karkuun. Vaipan vaihtoon mennessä saa ottaa kiinni, kun toinen käkättäen juoksee karkuun :)

Pitkästä aikaa tuli pissakin pottaan tänään. Ja pojan ilme kun saatiin kehua saaliista. ;) Pitäs enemmän vaan laittaa potalle istumaan...
 
Täällä hampaita pusketaan oikein olan takaa, toissa viikolla huomasin että yksi alaposkihampaista oli ilmestynyt ja toiselta puolelta toinen myös pilkotti. Tänään tuli sitten vastakappaleet yläpuolelle. Ei mitään valitusta ja ruokakin maistuu?!?! Aikaisemmin siis totaalilakko ruoan suhteen ja muutenkin itkuherkkyyttä havaittavissa.

Ruoka uppoaa hyvällä halulla ja nyt muutamana päivänä lusikalla saanut itse ruoan suuhun asti. Ilman suurempaa pelleilyä-taisi auttaa kun komensin tiukempaan sävyyn ja syötin itse muutaman päivän, nyt onkin innoissaan kun saa itse syödä \o/

Ulkoiltu joka päivä kun niin upeat aurinkoiset kelit. Neiti viihtyy ja nukkuu raittiin ilman johdosta paremmin kuin koskaan 11.30-14. Siinä ajassa ehtii itsekkin tekemään jotain! Yöt edelleen sujuu normaalisti 19.30-7.30 eli neiti vetelee sikeitä n 15h/vrk
Serkkunsa taas on niin huono nukkuja että hyvä jos 10h tulee täyteen vuorokaudessa ja on n 4kk nuorempi.

Sanoja muodostaa edelleen vähän vaikka tuntuu että halukkuutta löytyy kokoajan enemmän.
Lukee kirjoja, tanssii, tutkii joka paikan äärimmäisen tarkasti ja kiipeilee. Tänään laskettiin pientä liukumäkeä, voi sitä riemun määrää!

Mustasukkaisuus ilmeni ensimmäistä kertaa tänään kun halattiin miehen kanssa, neiti kirkuen polki jalkaa vieressä-vain kaulin puuttui pikku justiinalta :)
Jalan polkeminen on muutenkin tällä hetkellä mukavaa hommaa :/
 

Yhteistyössä