**TAMMIKUU2008**joulukuu

dinomamma:
La oli juu 22.12 ja poika syntyi 31.12.98 joten meillä vietetään tänävuonna vielä 9-v. synttärit. Ja mä hartaasti toivon et tää kolmas vaavi ei syntyis joulukuussa. Aika kovasti on nyt pari päivää supistellu mut kovin epäsäännöllisesti. Toisaalta jos kaikilla olis synttärit joulukuussa niin eivät noi vanhemmat lapset olis niin kovin suutuksissa vanhemmilleen :LOL:

Niin ja sais loppuvuoden keräillä voimia joulukuuta varten et jaksaa sit synttärit ja joulut ym. :p
 
No niin, voin kyllä kuvitella, et jos vanhemmat lapset on syntyneet joulukuussa ja tää menis tammikuulle, niin napinaa vois ainakin leikkimieliesti tulla... Nimimerkillä itse loppuvuodesta syntynyt! Me ollaan miehen kans molemmat. Ja nyt lapset tosiaan alkuvuoden mukeloita, et eivät pääse meitä syyttämään! Toivottavasti ei tää kolmaskaan... Onhan nää ihan toisarvoisia asioita tietysti, mut saahan sitä miettiä...
 
Niimpä.
Kyllä mä olin ainakin ihan valmis lähtemään synnyttämään silloin kun supistukset alko. Mä en edes viittiny kylälle silloin lähteä kun meni LA:sta yli kun kaikki tutut ja tuntemattomat oli, et hei mitä sä vielä täällä teet. Maha kun oli tosi iso, viimeisin SF- mitta oli silloin 29.12 supistuksen aikana 41cm. Jälkikäteen kaikki muut on vaan naljailleet ajoituksella mutta minkäs teet, voin pistää kirurgien piikkiin kun syntyi vielä klo 23.07.
Tosiaan toisarvoisia juttuja mut kyllä mulle heti alettiin sanoa kun tyttö syntyi 1.12.01 ,että sitte kun teet, jos teet kolmannen, niin varmaan syntyy sitte 15.12.
Vähän pelko persiissä sitä päivää odottelin, ja menihän se sitte ohi :LOL:

Juu, kyllä mäkin meen ny soffalle pitkäkseen. Huomisiin.
 
Onnea Lellulle :heart: Ihanaa, lisää vauvoja.. On muuten tullu paljon poika, yks tyttö siellä koittaa poikavaltaa vastaa "taistella"..

Nonii ja dinomamma, saas nähä joko sulla lähtö tuleepi...*taas vaan etuillaa.. :kieh: * :D

Me käytiin tuossa koko poppoolla ulkona nauttimassa tuosta lumesta mitä satoi, päästiin ihan pulkalle ja kelkalla puistoon ja mäenlaskuun. Takas tullessa alkoikin sitten satamaa veden ja rännän sekotusta, saas nähä onko huomen aamulla enää yhtää valkeaa maassa.. Masu on pinkee ja pönkee, mut ei mitään synnytykseen viittaavaa..*huoh, edelleen*

Mä aatelin et jos kotona lähtee suppailuilla käyntiin niin ois ihana koittaa olla mahollisimman pitkää kotona, son jotenkin niin inhaa olla siellä osastolla ainakin, jos käynnistellää, niin siellä koittaa kärvistellä ku alkaa tulla tukalaa. Mut varmaa suihkua taikka ammetta taas tälläkin kertaa otetaan avautumisvaiheessa. Ja molemmat olen ponnistanut sängyltä puoli-istuvassa asennossa, niin varmaa tämäkin sitten sillee. Se on menny sillee ihan hyvin. Ekassa sain epiduraalin ja toisessa spinaalin. Ja sain ainakin semmoisen kuvan et noitten tujumpien puudutteiden kanssa ei paljoa nousta sängystä muualla ponnisteleen.. Mut noissakin on varmaa eroja yhtä paljon kuin synnyttäjissä.

Mulla kans harkinnassa noista ehkäisyistä niin alkuunsa vois kokeilla joko rengasta taikka sitten laittaa se kierrukka.. Mutta kahteleepi sitten jahka saa ensin tämän Aaton täältä masusta :)

Nyt taas töllön eteen, nämä illat on ihania aikoja ku pääsee ite rauhottuun ja huokaseen ku pojat menee nukkumaan, rauha laskeutuu taloon..

illan jatkoja mamma, masut ja vauvat :heart:

 
Apua, mähän sain ihan slaagin. Veritulppa! Nyt mä täällä hysteerisenä mittailen tota pulssia ja tunnistelen olotilaa ihan hulluna. No ei vaiskaan, mutta kyllä vähän hermostuttaa, etenkin kun mulla on toinen jalka ihan sen tuntuinen kuin siinä olisi ollut mahtava lihaskramppi (ainakaan tietääkseni ei ole ollut). Levossa jalka on kipeämpi ja hassumpi, pistän levottomien jalkojen piikkiin, mutta liikkuessa parempi.
Pulssi on sentään päivästä laskenut sinne 115 korville (korkeahan tuokin on ? ), mutta alapaine noussut yhdeksään viiteen. Jotain tekemistä saattaa tietty olla sillä, että tulin n tunti sitten koiran kanssa lenkiltä. Muuten tää olo on karmea :attn: , että jos joku haluaa hillittömän päänsäryn ja pahoinvoinnin, niin täältä vaan hakemaan!

Täälläkin kyllä toivotaan että vauva tulisi vasta ensi vuoden puolella, vaikka sitten ensimmäisenä päivänä herran vuotta 2008. Jotenkin tuntuisi että lapsen kannalta olisi kiva olla niitä luokan vanhimpia, eikä luokan nuorin, mutta oikeastihan sitä ei tiedä mitä elämä eteen tuo, joten olen ihan onnellinen jos lapsi syntyy hyvä kuntoisena, tapahtuipa se milloin tahansa!

No niin, nyt jos kurkkis vähän aikaa telkkaria...
 
Lellu :flower: :flower:

SAARU; me todella jäädään viimesiksi.. :LOL: :LOL: Kato nyt kaikki menee meidän ohi. Ja munkin ihanat supparit loppu kuin seinään heti kun täällä olin kehunut :kieh: :kieh:

Nyt mä menen tonne sohvalle, koska en kestä et kaikki menee ohi. Minäkin haluan tuon karatekan tuolta pihalle !!!!!

Nuuskis
 
Onnea Lellu! :flower:

Pikkasen oon myös kateellinen Saarulle, täällä etelässä vaan vettä sataa. Saa nähdä tuleeko lunta koko talvena..

Takas sohvalle taas, tänään onkin koko päivä mennyt vaan löhöillessä...

Maija

 
Onnittelut Lellu tonttupojasta :xmas: :flower:

Täällä kans toivotaan synnytystä vasta ens vuoden puolelle, vaikka vuoden vaihteeseen tuntuu olevan ikuisuus.. Valmis olisin jo kyllä, oma olotila ärsyttää ku maha on eessä jatuvasti ja ankka kävelyä harrastanut jo liikaa.Heti kun vähä supistelee nii pitää yrittää rauhoittua ja mennä maate.. Huomenna aattelin köpötellä neuvolaan, on tuota turvotusta sen verran että! Paineita en ole mittaillut vaikka ne ovat olleet pilvissä, toisin syke on minulla tosi matala 55-70 luokkaa vaikkei ole leposykkeestä kyse.
Vauveli on ollut tosi liikkuisalla päällä ja tuntuu että on jo jättänyt päikkärit väliin :LOL: :LOL: Eipä siinä parempi näin
 
Saaru: en mä etuile. Ei vaan masu tykänny tästä istumisesta... Jos lähden esim käveleen, niin alkaa supisteleen kyllä, mutta ne loppuu kun lepäilee. Eikä ole ikinä tulleet säännöllisinä. Masu on pinkeenä ja kipeenä sit muuten ja olo tukala, kuten varmaan täällä kaikilla pikkuhiljaa... Jos tää menis, kuten aiemmat, niin syntys muutamia päiviä la:n jälkeen. Eli, jos sulla menee yli kuten olet veikannut, niin ehkä ehdit ensin :LOL: Mullahan se la on 13.1... Täähän on niin ennustettavissa, eikös! (Kumminki synnytetään molemmat ens yönä...)

Mulla on se kassi edelleen pakkaamatta, vauvan peti laittamatta, kaukalo naapurissa, hoitotaso kaverilla jne. Et en ole vielä aatellu lähteä. Tosin, pikkujuttujahan nuo enää. Mä kirjottelin tuolla aiemmin, et synnytyskin melkein pelottaa. Nyt on ajatukset jo rauhottunu, ja ihan hyvällä mielin sitä taas odottelen. Masu ei ole mulla hirveen korkeella koskaan mielestäni ollutkaan, eikä esim närästystä ole ollu. Mutta saas nähdä onko pää siltikää kiinnittynyt, aiemmista lapsosista ei ole ennen synnytystä sitä tehny. Nyt tää kyllä pysyy jo keskiasennossa, ei mahdu enää viistossa olemaan, et on pää hakeutunut lähtöviivalle. Valkovuotoo tulee niin, et välillä aina ajattelee, et lurahtaako jotain muutakin, mut ei sentään. Edellisestä mulla oli korkea vedenmeno, ja se oli just sellasta, et aika-ajoin lorahti kunnolla, yösiteen sai vaihtaa vikkelään, sit pidinki jo niitä sairaalan versioita... Silti vettä riitti vielä puhkastavaksikin asti.
 
Lellu: Onnea tonttupojasta koko perheelle! :flower:

Ihania kuvia saapiksella. Ja synnytyskertomuksessa ei ainakaan musta ollut mitään ahdistavaa.

Mä tykkäsin kummassakin edellisessä synnytyksessä avautumisvaiheessa siitä isosta jumppapallosta. Sen päällä oli hyvä pyöritellä itseään. Sen aikaa kun siinä kesti siis ;) Mutta se kuulema aukaisi vauvalle hyvin kanavan tulla alaspäin, kun ensimmäisen kohdalla makasin aluksi vaan sängyssä ja kipristin itseni kokoon aina supistuksen tullessa. Kummatkin oon synnyttänyt sängyllä puoli-istuvassa asennossa ja samalla tavalla varmaan mennään nytkin. Mä alan (HUOM tällä hetkellä, kun ei ole kipuja :D ) kallistua siihen etten ottaisi epiduaalia, kun kerta kakkosestakin selvisin ilman sitä. Tuo kohdunkaulan puudute mua kiinnostaisi. Onko vielä muilla (en nyt muista kellä oli, sori :ashamed: ) kokemuksia siitä?

Jimena 38+4
 
:flower: Kaikille vauvansa saaneille äideille, onnea koko perheelle!


Joulun pyhät alkaa olla ohi ja uuden vuoden vaihtumista odotellaan jännityksellä, ainakin meillä. Eilen syötiin viimeset jouluruuat ja tänään olis tarkotus tehdä lopusta kinkusta keittoa, olis vaan tota ruokahalua.
Nyt alkaa olla se aika kun ei enää mummolle uskalla soittaa, kun luulee että nyt se synnytys alkaa. mummo meinaan perinteisenteisesti lupautunut lasten
vahdiksi. Joka kerta saan aluksi sanoa että vielä ei mitään hätää...
"pieniä" suppareita silloin tällöin ja joka kerta sitä ajattelee, et ei vielä, en ole valmistautunut henkisesti vielä yhtään synnyttämään.
Edelliset synnytykset menneet päivälleen laskettuun aikaan ja kahessa ekassa sain epiduraalin :) viimeksi suositeltiin kohdunkaulan puudutetta, ja mulla sen laittaminen sattui tosi paljon, joten en toista kertaa sitä huoli. Muuten synnytykset pysähtyneet 4cm ja tipalla saanut supistuksiin tehoa, synnytyst en ollessa kestoltaan yli 12h. Joten, en usko että kiire tulee nytkään, vaik sairaalaan yli tunnin ajomatka. Ainiin ja kiikkustuoli ollut mieleisin paikka avautuessa :)
Nyt on itselläkin jääneet yöunet katkonaisiksi ja ylösnousu jotain ihan kamalaa, mutta kyllä tämä tästä. Kohta tämäkin odotus päättyy ja viides varmaan saa alkunsa kunhan imetys taas loppuu... Eli meillä ehkäisynä alkuun
kondomi ja sit myöhemmin ei mitään. Olenmme miehen kans pähkäilleet tätä lasten määrää, ja vielä ei ainakaan loppua näy :) sitten joskus mulla ainut luotettava ehkäisy on se lopullinen eli piuhat kiinni :headwall:
Nyt lapsille aamupuuroa
|O äitee ja vaava38+5
 
Lellulle onnea :flower: :heart:

Piti tulla katsomaan nyt mitä tänne kuuluu =) Sivuja on ainakiin kertynyt lisää tässä parin päivän aikana ihan riittävästi.. ku en oo koko jouluna tässä koneella istunu...

Ihan kaikkee en ehtiny vielä lukee mutta luen sitten ajan kanssa...

Täällä suunnalla kans välillä ollu vihlovia supistuksia mutta mitään ei tuu säännöllisesti :headwall: Alkaa olla jo sellanen olo että sais kyllä tämä pikkunen jo syntyä. Kun tuntuu että vaivat senku lisääntyy. Ku noi satunnaiset supparit käy tonne ala selkään ja ala selkä särkee.. jos istun paikallani jonkin aikaa esim tässä koneella tai ruokapöydässä tms. niin koskee niin paljon masuun ja selkään etten saa itteeni suoraks. Kävely on välillä tosi hankalaa ku vauvan pää painaa tuolla alhaalla.
Ja turvotusta on ollu aika paljon nyt tässä...

Esikoinen syntyi laskettuna päivänä.. saa nähdä syntyykö tää nyt ennen sitä vai tuleeko ennen :)
Joku täällä puhukin että Mitä kivun lievitystä aikoo synnytyksessä. Mä otan kai taas epiduraali puudutuksen niinku viimeksikin ja se auttoikin aika hyvin. Aluks sain ilokaasua ja sitten laitettiin se epiduraali. mulla oli viimeks synnytyksessä kovaa tärinää, joku sanoi että se ois epiduraalin sivuvaikutus. Onko kellään muulla ollut tärinää synnytyksessä joka ois johtunu epiduraalista??
Mullahan se tärinä saatto johtuu kyllä siitäkin että se eteni niin vauhdikkaasti se synnytys.
Jännittää kyllä ihan kauheesti se synnyttämään lähtö ja se pyörii koko ajan mun päässä. Ku jos tää pikkunen tulee nopeemmin maailmaan ku esikoinen niin pelottaa että ehditäänkö ajoissa sairaalaan ja ehdinkö saada mitään kivunlievitystä. Ambulanssilla se on pakko joka tapauksessa lähtee synnyttämään, sitä neuvola täti viimeks painotti että omalla autolla ei saada missään nimessä lähtee...

Mutta nyt meen poitsulle laittamaan aamupalaa..

Halinappi ja masuasukki 39+1
 
Huomenta hei!
Arvatkaa kellä huomenna laskettu aika koittaa.. Mut taitaa itse Aatolla olla kalenteri hukassa. Noo, ei sinänsä haittaa. Itse toivonki että syntyi ensi vuoden puolella mielummin, mut kuhan tulis sitten ajoissa ja vaikkapa ominpäin..
Dimomamma, jos viime raskauden mukaan syntyy tämänkin niin Aatto saahaa maailmaan vasta 16.1 |O Toivottavasti nyt kuiten saahaa käynnistelyja yms PIKKASEN aikasemmin.

Oliko muuten muilla jolla ilmeni hengenahdistusta. Mulla nyt on kuiten astma, muttei sekää ole oikee vaivannut sitten siitepölykauden jälkeen, niin nyt on henkeä ahdistanu aaton aatosta asti..Mitää allergisoivankaa kanssa ei olla oltu tekemisissä tai muutenkaa mitää semmoista mikä sais näin hengen ahtaalle. Saa koko ajan olla ottamassa lääkettä helpottaakseen oloa. Pitääkin huomenna mainita terkalle neukassa sitten..Inhottavaa ja väsyttävää tämmöinen!

Eilen sitten taivuttiin romantiikan puolelle mekin ;) Voi kauhiaa ku oliki hankalaa, en muistanutkaa et son näin hankalaa tämmösenä ryhiksenä :LOL: Paikat tuli makeesti kipeeksi ja pikkasen verta saatiin sitten kaupan päälle :$ Noo, tuski kuiten mitään synnytykseen viittaavaa *pessimistinä*

Nyt aamukaffen keittoon ja jatkellaan sitten taas..

Saaru ja Aatto, jolla ei ole kalenteria saati kelloa..*huoh* 39+6
 
Halinappi:mulla tuli epiduraalista horkka ja sit nousi vielä 38.5.kuume!mutta on kuulemma ihan yleinen sivuvaikutus.

Mä kans olen ajatellut alkuun mennä ilokaasun voimin ja voisin kokeilla palloa ja keinutuolia.tavoitteena tällä kertaa liikkeellä olo.ammekin on yhdessä salissa tarjolla..suihkukin vois helpottaa mut luulen että suihkuilen täällä kotona ennen lähtöä..
viimeksi olin just sillai kivusta jäykkänä sängyssä ja kun lyötiin siihen vielä epiduraali niin ei ihme että synnytys tyssäs.
kyllä mua se kipu mietityttää.kerkesin jo olemaan tuossa jonkin aikaa rauhallinen mut jännitystä on nyt kyllä päällä ihan riittävästi.mut ei häiritsevästi.

Saaru: mulla kans ollut siitepölyaikaan noita astmaoireita ja nyt raskauden aikaan olen alkanut yhä enemmän epäillä että mulla sellaista on nyt sit jo muutenkin päällä.lääkärin kans sovittiin että synnytyksen jälkeen hakeudun tutkimuksiin..sitä on vaan tässä olon raskautuessa omaan tilaansa tottunut mutta ehkä lääkitys olis paikallaan..välillä tuntuu että happi loppuu tai sellaista todella raskasta hengitys on.mut toivotaan että helpottaa kun saa tyllerön ulos.

Jään kans roikkumaan taustalle,iltapäivällä neuvolaan...
 
Lellulle onnea tonttupojasta :flower:

Ihanaa kun täällä jo synnytysjutut täydessä vauhdissa. Omassa päässäkin se synnytys pyörii ihan koko ajan, joten kiva lukea kokeneempien kokemuksia.
Ensikertalaisena kun ei oikein tiedä mikä olisi hyvä juttu. Mä suhtaudun epiduraaliin tosi epäilevästi, siskolle kävi niin että epiduraalin jälkeen ei tullut yhtään supistusta ja synnytys venyi yli vuorokauden mittaiseksi taisteluksi, toisen lapsen kohdalla sisko ei enää epiduraalia ottanut ja koki sen jotenkin hyväksi, toisen lapsen synnytys kestikin vain reilut 5 tuntia.
Mulle on laitettu ihan muussa yhteydessä spinaalipuudutus ja tulin siitä tosi kipeäksi ja olen kuullut että epiduraali voi aiheuttaa vähän samanlaisia sivuvaikutuksia: Kuumetta, päänsärkyä yms ja jotenkin tuntuu että se synnytys on ihan tarpeeksi kivulias muutenkin?
Jos vaikka se lihakseen pistettävä, tramali tai petidiini ja ilokaasu auttaisivat? Tai se kohdunkaulan puudute?
No sittenhän sen näkee kun pääsee tosi toimiin, eiks vaan :p

Tänään aamulla on ollut oikein napakoita supistuksia, ei kovin kipeitä mutta ihan selvästi tuntuvia, mutta todennäköisesti nuo loppuvat siinä vaiheessa kun saan tuon miehen hilattua ylös sängystä, ukkokulta on ihanasti lomalla ja se tietää sitä että meillä huidellaan tukkaputkella pitkin pitäjiä päivästä toiseen.... Jospa se siitä?

Taustalle jään minäkin roikkumaan, jos jotain kivaa vaikka tapahtuisi

pötkylä ja pötsimönkijä 37
 
Pötkylä: mulla ei ainakaan vieny toi epiduraali suppareita pois. Ensi synnyttäjänä olin muutenki nopee, kun eka synnytys kesti vaan 4h 52min ja siks nyt jännittääki kuin nopsaa tää pikkunen haluaa maailmaan..

Onko täällä muutes muita "pika" synnyttäjiä??
 
tottahan se on että suurimmalla osalla epiduraali varmaan on se paras kivunlievittäjä ja ei hidasta synnytystä.mut sit kun se sattuu omalle kohdalle huonoine vaikutuksineen niin sen käyttö toisen kerran mietityttää...
 
Mä tykkäsin kyllä tuosta spinaalista minkä sain viimeksi.. Suihkulla, kipupiikillä ja ilokaasulla pärjättiin siihen ku olin melkeen 8cm auki, sitten spinaali, joka teki kyl terää. Inhasti tikkuili j kutitti alkuu masua ja jalkoja ku puudute laitettiin, mut hyvin onnistu. Sai hetkosen levähtää ja sitten alettiin ponnistella ku puudutteen vaikutus alko jo hiipua, sai hyvin tuntuman ponnistamiseen. Jos samalla kaavalla suunnillee pääsis seuraavalla kerrallakin. Synnytys ajaksi oli laitetti 5h 30min, ponnistus oli 19min, jumitti hiukan masusta poika. Mut en tiä antovatko olla siinä etten mä repee vai jäikö itestää jumiin..
 
ihan ekana onnitteluja minunkin puolesta kaikille vauvautuneille... :heart: :heart: :heart: :heart: on se vinhaa kuinka paljon näitä tammikuisiakin joulukuun puolella sit tuli, ni ja mie tietty vielä enempi ennakossa... :LOL:

meillä on tänää oikein onnen päivät, meidän pieni Mico kotiutuu tänään,vihdoin ja viimein melkein 7vkon odotuksen jälkee.. kyllä on kuulkaa ni hassu ja uskomaton tunne.. :D tuossa pitäs kohta lähtee sairaalaan liukumaa, ku meillä on vielä fysioterapeutin tapaaminen puol 11 aikaa ja kaikkea sellaista,et iltapäivästä ollaan sit kaikki kolme kotona vihdoin ja viimein... :heart:

teillä rupee monella olee jo jännät paikat et millo lähtö tulee, monella on jo täysaikasenkin raja yli et mitä vaan voi vielä tapahtua... nyt vaan jalkoja ristissä vielä pari päivää et tulis sit tammikuun eka päivien vauvoja paljon.. :) ei vaan, eihän siinä mitää vaikka nyt loppu vuodestakin syntyis.. muistan vaan ku kaverit on mulle ollu katkeria varsinkin ku tuota täysikäsyyden rajaa odoteltii, ku mä oon jo 5.1 syntyny ja kaverit sit melkee loppu vuodesta..

mut nyt on mentävä.. :wave: palataan taasen..

peikko ja mico
 
Huomenta vaan kaikille!

Kyllä tähän on jääny niin pahasti koukkuun tähän sivustoon, et täytyy käydä lähes pakolla joka aamu vähintään katsomassa mitä muille kuuluu. ;)

Mulla huonosti nukuttu yö. Kissa perskule on sitä mieltä että öisin on hyvä aika häntä hoivata ja paijailla. Se käy vähintään kaks kertaa yössä herättämässä. Jos en herää, tai reagoi,niin menee sitte herättämään lapset et saa huomiota.
Ja sitte kun vessassa saa rampata sen 2-4 kertaa yössä, eikä saa enää sen jälkeen unta oikein kun herää.
No, ompa hyvää harjoittelua yöheräämisiin sitten.

Mulla tuli myös ekassa synnytyksessä kauhea horkka, joutui mies pitää kiinni sängyssä, mutta luulen et suurempi syy siihen oli kolme epiduraaliannosta ja kolmen vuorokauden valvominen sekä veren menettäminen reilusti. Sain kaks pussia verta seuraavana päivänä. Toisella kerralla olisin voinut lähteä melkein vaikka maratoonille sieltä synnytyssalista. Mut oli tiukkoja kätilöitä ja veivät oikein sängyllä osastolle, eivät antaneet kävellä vaikka kuin olisin halunnut.
 
Voi, ihanaa pikkupeikko! Varmasti ihanaa jo hakea pikkumies kotiin. Pääsee rauhassa aloittelemaan sekä nauttimaan omasta arjesta :heart: Kaikkea hyvää teille! Ja toki kuulumisia tule kertomaan.

Saaru ja Aattomiäs, huomenna viikot jo täynnä... :whistle:
 
IHANA KUULLA PIKKUPEIKKO ET MICO PÄÄSEE KOTIIN[/

Jostain löysin sun synnytyskertomuksenkin vasta ja mä olisin varmaan sun tilanteessa ollut hengetön huolesta. Onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin.
Alkaa toi kotielämän harjoittelu sitte suht kuitenkin samoihin aikoihin muidenkin tammikuisten kanssa. Minä tosin tulen sitten paaaaljoon myöhemmin sieltä sairaalasta kotio.

Täytyy tästä lähteä taas jotain muka touhuilee :wave:
 

Yhteistyössä