**TAMMIKUU2008**joulukuu

Onko teillä muilla muuten sellaisia tuntemuksia että alapää pullistuu monta senttiä alaspäin kun vauva oikein venyttelee mahassa? Täällä tuntuu että "pimpsasta pohja putoaa" hetkellä millä hyväänsä..! :D
 
Katja:välillä tuntuu että tyllerö kopeloi alapäätä sisältäpäin kädellä.kun pyörittää päätään niin iahn kun olis jo tulollaan :D
kai ne tuntemukset tulee noista lantionpohjalihaksista,luulisin.
 
Lellulle onnittelut :flower:

Samoin pikkupeikolle Micon kotiin pääsystä. Nyt viimein tekin pääsette arkea opettelemaan :)

Täällä ei ihmeitä, alapäänm vihlonta lisääntynyt jonkun verran ja menkkamaista juilintaa myös. Papunen hiissaa pyllynsä kanssa kylkiluiden reunaa eestaas ja välillä yrittää kyljestä läpi... Nesteet yritän saada kiertoon ennen huomista neukkaa, saa nähdä miten onnistuu...

Pore&Papunen 38+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
Sanoi vaan että ensi viikolla vielä nähdään IHAN varmasti,olin vähän pettynyt.Omasta mielestä noita merkkejä aikaisemmasta synnytyksestä on ollut kumminkin vähän.
Tähän on pakko kertoa se, kun kakkosen kohdalla rv40+1 kävin neuvolassa ja terkkari oli sitä mieltä, että mä oon niin hyväkuntoisen oloinen (mikä piti paikkansa) etten varmasti synnytä vielä vähään aikaan vaan me nähdään taas seuraavalla viikolla. No, tyttöpä päätti toisin ja synnytys käynnistyi vielä samaisena iltana :) Monet vanhemmat ihmisethän sanoo, että sen näkee kasvoista milloin synnytys on lähellä. Mutta siis ilman mitään ennakkovaroituksia lähti mulla homma käyntiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Onko teillä muilla muuten sellaisia tuntemuksia että alapää pullistuu monta senttiä alaspäin kun vauva oikein venyttelee mahassa? Täällä tuntuu että "pimpsasta pohja putoaa" hetkellä millä hyväänsä..! :D
Juu, kyllä. Välillä tuntuu, että pitää omalla kädellä estää ettei sieltä vauva tipahda :D Tosi turvonnut olo muutenkin tuolla alhaalla.
 
Onhan se aika hauskaa että sitä kuulostelee itseään ja odottelee kaikkia synnytykseen viittaavia tuntemuksia...ja kuitenkin se yleensä alkaa ilman mitään "ennakkovaroituksia" eli yhtäkkiä menee vedet tai alkaa säännölliset supistukset (itsellä ainakin alkanut ilman mitään erityistä oloa tai muuta sellaista...molemmista alkanut vaan supistelemaan säännöllisesti ja kipeästi).
Eli aika hassua et sanovat mitään "epäilyksiään" neuvoloissa tms... mulla ei ole synnytyksiä edeltänyt edes vatsan laskeutuminen..neljä päivää ennen toisen syntymä fundus mittakin oli kasvanut eikä mitään tietoa ollut laskeutumisesta tms...
 
Mulla taas neuvolantäti joka kerta toitottaa, että seuraavan kerran nähdään sitten kotikäynnillä kun vauva on syntynyt..! Viimeksi ei olis enää uutta aikaa ees antanut, vaikka mulla oli silloin viikkoja vasta 37+5, täti oli niin varma että se syntyy jo viikon sisään.. :eek:

Katja ja rv 39+0
 
.. ja Pikkupeikko perheineen
Aivan fantsua oli myös lukea synnytyskertomuksia.
Me saatiin tänää pinnasänky, jeeee!! Se on hieno. Joko saa laittaa vuodevaatteett :heart:
Ei tullu tuomiota neuvolassa, kaikki oli hyvin ja painokin vaan noussut 450 gr viikko. Sf-mitta lähteny laskuun.
Olo on öisin tosi huono, oksettaa tosi paljon kun vauva puskee kylkikaareen. Tänää en edes ottanu päikkäreitä. Toivottavasti tulee nukuttua yöllä.
Tuli mieleen, onkohan täällä enää ketää tammikuun lopussa/helmikuun vaihteessa kun me viimeset synnytetään?? Meän täytyy varmaa siirtyy jo teiän mukana syntyneisiin?
Voikaa hyvin
Blanca 36
 
Iltoja kaikille!

ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :flower:

Joulunpyhistä selvittiin - olen ollut matkoilla, niin en päässyt koneelle moneen päivään - ja tekstiä oli tullut mukavasti :)

Tosi ihanaa lukea että vauvautuneita on jo usempia - vaikka vielä olisi itsellä aikaa reilu kolme viikkoa laskettuun aikaan niin pikkuhiljaa sitä huomaa olevansa jo aika odottavalla kannalla..kun niin monen pikkuinen on jo kainalossa, ei malttaisi odottaa... Tosin minulla kun supisteli silloin rv30 tienoilla, niin nyt ei sitten supistele juuri ollenkaan..täytynee aloittaa vuodenvaihteen jälkeen taas pidemmät lenkit ja kokeilla sss:metodia (joka ei kuulemme auta:( mutta yrittänyttä ei laiteta!).

Ehkäisystä juuri puhuimme ja todennäköisesti on kumi käytössä jonkin aikaa, katsotaan sitten josko jossain kohtaa kakkosta koitetaan...

Joku puhui pahoinvoinnista ja mulla myös pahoinvointia / kuvostusta esiintynyt nyt viikon verran, pahinta makuuasennossa, siis kyljellään (selällään en ole ollut viikkoihin), mutta myös päivällä ihan arkiaskareissa esiintyy pahaaoloa.. kaipa se pikkuinen on jo nyt sen kokoinen että painaa oikein kunnolla vatsalaukkua yms. ja se tekee huonoa oloa..

Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli ok, vauva rt ja sykkeet hyvät samoin liikkeet. Painoa oli tosin tullut reilu kilo viikossa.. mutta mulla on viimeisen viikonaikana esiintynyt turvotusta myös (siis ekaa kertaa), sormukset on pitänyt ottaa pois ja sormet on kuin nakit ja jalkaterät on myös ihan turvonnut.. vähän itsellä kävi mielessä ettei vaan olisi raskausmyrkytyksen oireita, kun tosiaan tää turvotus on tullut ihan äkisti ja paino noussut myös äkisti..pissa oli kuitenkin puhdas ja verenpaineet ok, eikä terkkakaan ollut huolissaan, kun viimeksihän mulle oli tullut liian vähän painoa, vain reilu 100g/vko. Mutta siis voiko raskausmyrkytys oireilla vain turvotuksena+painonnousuna vai liittyykö siihen aina valkuainen virtsassa+verenpaineen nousu? Onneksi on jo taas viikonpäästä neuvola niin näkee josko taas paino noussut ja/tai turvotus lisääntynyt. Toisaalta eikös tämä turvotus ole ihan normaali oirekin tässä loppupuolella...? Ja kasvoissa/muualla kehossa turvotusta ei ainakaan näy.

Sf oli mullakin taasen noussut, mulla on kaksi edellistä kertaa ollut eri mittaaja ja se saattoi silloin vaikuttaa siihen että näytti ettei olisi yhden viikon aikana kasvanut lainkaan.. nyt siis taas omalla käyrällä kun "oma" mittaaja.

Nyt telkkarin ääreen ja miehen lupaamaan jalkahoitoon :)


Maya+Aarre 36+4
 
Huomenta huomenta!
Tänään ois sitten se ThePäivä! Mutta eipä Aaton tulosta ole merkkiäkään *huoh* Kunhan vain olisi sitten synnyttään edes täsmällisempi :LOL:

Joo, mulla on maha melko julman kokonen, Aatto-herra ku möllöttelee niin ylhäällä niin se tekee mahasta vielä isomman näköisen. Ja aikas hankalaa tämä on jo. Nuuskis kyselikin kuinka hengitän :D *haukkoo henkee ku kala kuivalla maalla* :LOL: No, ei... aika puuskuttamista tämä on ja varsinki ku jos meinaa suppailla niin tukalaa on. Henkeä on ahistellu tässä jo useamman päivän, en sitten tiä onko siihen mikä vaikuttanu. Allergisoivia juttuja ei kyllä ole ollu eikä niinkää liikoja fyysisiä koitoksia (jos tätä normaalia elämistä ei tässä tilassa jo luokita semmoiseksi) Olo on muutenkin kuin ryhävalaalla.
Kattelin tuossa just aikasemmista neukkakorteista noita sf-mittoja, niin nyt viime mitta oli jo 2cm isompi mitä edellisessä raskaudessa rv 43, jollain nykyinen kuopus syntyi. Silloinkaa ei ollut laskeutunu eli sama tilanne.
Aamupäivällä pitäs neukassa piipahtaa ja koitan siellä ruikutella joskos sais sen ajan jo nyt sinne äippäpolille, mut saa nähä onko turhaa.. :/

Katja tuo monasti harmittaa ja luo liikaa uskoa ku neukkatäti povaa "liian aikaisin" syntyväksi. Sitä sitten odottaa itekki vielä sittne liikaa ja sitten on pitkä aika odotellan. Kahtellaan niin sullakin vielä viikot täyttyy.. :D Mun veljen vaimokkeellekin povattattiin niin aikasta synnytystä ku paikat oli niin valmiit ja kypsät, vauva lähtöuomissaa yms, niin toista viikko meni yli, oli heillä piiiiitkät viikot odotella vauvaa.

Nyt jäi kyllä yöunetkin vähiin, heräsin ku mies läksi töihin ja sitten ei unta enää tullu, just ku meinas uni tulla nuorempi poika tuli viereen kiehnään. Loppujen lopuksi ku poika nukahti uudestaa, ja itekkin nukahin, niin puolen tunnin päästä esikko jo huuteli veskistä pyyhkimään.. Toivottavasti saa päikkärit otettua.

Mut nyt aamukaffen keittoon ja linjoilla jatketaa.. :saint:

Saaru ja Aatto rv 40+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gorthaur:
Limatulpasta. Kun se irtoaa niin onko se joku luokkaa nyrkin kokoinen mökkylä tms? Tossa aamusta tipahti joku about ruokalusikallinen jotain limaa, voisko se olla nyt se tulppa?? :xmas: toiveekkaana :xmas:

39

Semmonenhan se on. Mut son "verinen" punaruskee.. ei kirkasta limaa..
Joko saahaa seuraava lähtijä.. :D
 
Täällä edelleen....Onneksi Saarukin on vaikka on The Päivä. Ei harmita niin paljoa, alkaa jännittää kumpi on eka. Mulla siis koko illan supisteli ja reidet oli tuolta ihan ylhäältä niin kipeet että hyvä kun yläkertaan pääsin. Mutta mitäs yöllä, ei mitään :kieh: :kieh: Nyt sitten odotan rakettiostoksille lähtöä innolla, jos ne supparit taas alkaisi. Iltapäivällä kunnon lenkille ja illalla saunaan. Ja jos se isäntä suostuis heiluttelemaan peittoja, varmaan käskee taas laittaa mahan narikkaan :LOL: :LOL: Mutta katsellaan miten käy.

Olo on muuten aika tukala, tuli illalla nautittua poppareita kun katselin telkkaa. Eli PIENET turvotukset on jaloissa ja käsissäkin hieman :LOL: :LOL:

Mutta nyt pankkiin, onneksi maanantaina alkaa kelan korvaukset juoksemaan, niin ei tartte ihan viimosilla roposilla elää.

Nuuskis ja Irmeli
 
Nuuskis Voi epistä! Sulla sentää jotain merkkejä et vois vaikka päästäkin synnyttää, mulla ku EI MITÄÄN, EI SITTEN YHTÄÄN MITÄÄN!! :kieh: SInä taijat päästä ennen mua :ashamed:

Kuihan sitä sais vinguttua ajan sinne polille.. Nyt alkaa oikeesti jännittää, et jos tääkään ei itekseen lähe niin kui valtava tästäki sittne kasvaa. Ei onkelmaa jos ei isompi oo ku edellinen, mut mahan koko on ainaki isompi. Helpottais kuitenni jos pääsis etes kunnolla kokoarvioon..
 
Hei!! Mulla on pari päivää maha menny löysemmälle (nyt ihan löysällä jo, ei silti mitään vatsatautityyppistä ripulia tms..), voiskohan olla synnytyksen lähestymisen merkki?

Muita juttuja, esim taas sitä vihlontaa mitä mulla aikaisemmin oli kun kohdunkaula alkoi aukeemaan, että josko olis auennut lisää... Ja sit maha on TOSI alhaalla nyt ja vauva tunkee päätä lantioon koko ajan. Silti mitään kunnon supistuksia ei ole ollut kuin pari päivää sitten 3kpl, muut on sellasia ettei ne kunnolla edes tunnu, vaikka niitä on lähes jatkuvasti...

Tänään iltapäivällä neuvolaan, katsovat sen kasvun, kun mulla oli sf mitat niin matalat ja vaan laskeneet koko ajan, ni nyt sit nähään et mikä on tilanne.

Limatulpasta: Mulla oli viimeksi se limatulppa sellanen 1-2 rkl läpinäkyvää verijuovaista limaa, se tuli mulla sairaalassa päivää ennen synnytystä, kun mulla oli pitkä avautumisvaihe.

PrincessOfAcco ja Ali 39+1 toiveikkaana
 
Mä lähen suihkuun ja touhuun/pukemaan, niin pääsee sitten tuonne liukkaille lyllertään neuvolaan. Sisko tuli tänne poikia kattomaan siksi aikaa, ei tarvi sentääs koko poppoolla sinne lähtee. Siitä ku ei tulis yhtään mitään.. :LOL:
Sitten lisää kuulumisia!
 
Huomenia!

Kävin just neuvolassa. Meinasin hyppiä riemusta, kun painoa ei ollu tullu kuin 420 g viikossa!! Viimeks oli yli 700. Vauvan pää ei kuulemma enää juuri liikkunu, että asemissa on. Kovin lujasti ei terkka uskaltanu sitä heilutella. Sf oli 31,5, ihan nätisti menee siinä keskikäyrän alapuolella.

Toivottavasti sä Saaru saat lähetteen jo sinne kokoarvioon, onhan se aika todennäköstä, ettei sun masussa mikään kirppu asusta... Mä en ymmärrä, et miksei niitä aikoja voi antaa "helpommin" varsinkin esim tossa sun tilanteessa, kun on jo aiemminkin ollut isohkoja vauvoja, ja käynnistämään jouduttu.
 
SAARU: Minkä kokoisia sun aikaisemmat lapset on olleet (sori, olet varmaan kertonut..mutta sama pää kesät talvet). Ja onnittelut "the päivästä" :)

LIMATULPASTA: Ekassa synnytyksessä se irtosi ekan supistuksen jälkeen ja oli sellainen viinipullon korkin kokoinen ja vähän verinen. Toisessa synnytyksessä en sitä "pongannut" lainkaan. Ilmeisesti se voi uudelleen synyttäjillä irrota pikku hiljaa vain pieninä "lima" määrinä???


UUDELLEEN SYNNYTTÄJÄT: Olettekos katsoneet aikaisempi äitiyspv.korttejanne, miten on ultran mukaan menneet vauvojen syntyminen?
Itselläni eka käynnistettiin mutta toinen vastasi ultrassa (np ja rakenne) n. 4-5 pv "pienempää" mittojen mukaan ja syntyikin sitten rv 40+5 (synnytys alkoi rv 40+4) Eli täysin ultran mukaan.

Nyt olisi tämä ollut 5 pv "isompi"...eli sen mukaan syntyisin sitten 13.1 :D Jossei nyt sitten silloin 9.1 käynnistetä. (paitsi ei tuo taida paikkaansa pitää toi ultra juttukaan...kun ei muutkaan "ennusteet" mutta kivahan niitä on "analysoida")

Tänään tuli ekan kerran ajatus et voi mun täytyy pian luopua tästä mahasta...aika hassua. Ilmeisesti en ole vielä valmis synnyttämään, kun tuollaisia edes ajattelen :D Jotenkin vaan mietin et jos tämä on mun viiminen raskaus niin nyyh... :'(

Pikkuinenko ja tänään tasan rv 37, eli nyt saa pikkuinen syntyä! Vaikka saa kyllä mennä minun puolestani tuonne tammikuulle.
 
Limatulpasta: Esikoista odottaessa tuli sellainen noin2 rkl vaaleaa, ehkä hiukan kellertävää limaa jossa oli ehkä aavistus veristä viirua. Ei niin paljoa että olisin sitä vereksi sanonut. Sen jälkeen meni kolme päivää kun poika oli maailmassa. Toisella kerralla en minäkään mitään limatulppaa pongannut.

Pikkuinenko: Mulla on ja vähän samat fiilikset kun saattaapi olla ja mun viimeinen raskaus kanssa niin haluaisin pitää tän mahan vaikka ja kuinka ja kauan. Ehkä sitten lähempänä laskettua aikaa mieli muuttuu.

Mä en voi noita ultra aikoja vertailla kun täällä ei kunta kustantanut vielä noita NP-ultria kun noita edellisiä odotin. Enkä yksityisellä rohjennut käydä.
Rakenne ultrassa ei pojan kohdalla ole mainintaa muuta kun kortissa ilmeisesti lakimitta 4,4cm viikoja 18+6 menkkojen mukaan. Ja tytön kortissa viikkoja menkkojen mukaan tasan 19 lakimitta 4,3cm vastasi viikkoja 18+5 . Olisi pitänyt syntyä 29.11. mutta syntyi 1.12. Harmittaa vähän itseänikin kun ne NP-ultrat on kuulemma tarkempia noiden laskettujen aikojen suhteen.
 
Huomenta!

BLANCA: mä varmaan roikun täällä tammikuisissa ihan loppuun asti, mulla kun la on vasta tuolla kuun lopussa, enkä vielä ainakaan ole edes osannut asennoitua, että ihan kohtakaan syntyisi... Eli paljon olis hommia vielä tekemättä, mitään vauvan vaatteita en ole pessyt, jotain varmaan pitäis vielä ostaakkin, sänky kasaamatta ja sairaalakassi pakkaamatta...

Eilinen päivä meni taas vauhdilla, nukuttiin tosi pitkään ja sitten illalla kävi vieraita.. Eilen aamulla tosin heräsin siihen, että mahaa ja selkää satui, kipu oli sellasta tasaista poltetta ja nipistelyä, mitään "erillisiä" supistuksia tms. ei tuntunut. Mietin jo hetken, että pitääkö soitella äippäpolille, mutta kun vauva kuitenki liikkui masussa normaalisti niin en sitte viittiny. Pahin menikin sitten ohi n. tunnissa, mutta vähän "outo" oli maha loppupäivänkin. Tai enemmän liikkuessa alkoi taas "varoitella", katsotaan miltä tänään tuntuu, kun tästä itseni liikkeelle saan..

Muutoin täällä vaan odotellaan uoden vaihtumista, lääkärineuvola olis sitten heti 2. päivä, joten jos sais ees vähän luotettavampaa tietoa vauvan asennosta kun terkka viime käynnillä sanoi..

Maija 36+0
 
Huomenta!

Saaru: Niin sulla on jo tosiaan tänään "parasta ennen päiväys", tai aatolla siis :D Juu, luulisin että menee mullakin lasketunajan yli, vaikka olevinaan niiiiin varmaa että syntyy tämän vuoden puolella, mutta kun ei mulla oikeesti oo yhtään sellainen olo..nytkään ei oo "kipeesti" suppaillut kun pari kertaa per yö, ja muuten ihan ok olo..mitä nyt niitä kipeitä vihlaisuja tulee aika usein (niinkuin sukkapuikolla tökkisi alapäähän) mutta en sit tiedä että vaikuttaako ne mitenkään, että paikat aukeis lisää tms.

Limatulpasta: Mulla tuli 2 viikkoa sitten sellainen veri-limainen klöntti (n.2rkl) ja sen jälkeen pari päivää veri-limaista vuotoa. Luulisin, että se limatulppa irtosi jotenkin osittain, ja loppu siitä on vielä tulematta...

Katja ja rv 39+1
 
No niin... meillä kolmas lapsi "ryövätään masusta" 10.1. (suunniteltu sektio viikkojen ollessa tasan 38, minun tapauksessa sektiota aikaistettiin viikolla normaalista). Eilen oli synnytystapa-arviointi ja mittailujen mukaan painoa vauvalla nyt 3kg.

Limatulpasta sen verran että kun ensimmäinen synnytys käynnistyi lapsiveden menolla niin sitä ennen ei limatulppaa tullut niin että olisin sen jossain vaiheessa huomannut... missä vaiheessa sitten lähtikään niin on mulle täys arvoitus.

Tuntuu kyllä omituiselta ajatella että parin viikon päästä vauva on vuorokauden ikäinen.. ellei aiemmin synnytys käynnisty ja siinäkin tapauksessa sektio edessä.. :(
 

Yhteistyössä