**TAMMIKUU2008**joulukuu

Onnea Lellu!

Mäkin eilen ajattelin, että nyt tuli lähtö laitokselle. Yöllä supisteli pari tuntia 15 min välein ja sitten uudestaan aamulla viiden aikaan ja sitten taas päivällä ja iltapäivällä. Siinä kolmen aikaa ne sitten loppu päivällä. Kroppa oli kyllä kuin jyrän allla mankeloitu. Nyt on vaan huono olo ja oksettaa. Kaveriperhe kävi täällä aatonaattona ja ilmoitti sitten lähtiessään, että meillä on muuten ollut reilu viikko sitten oksennustauti. Mun mies sanoi, että tulitte vaan sitten kylään. Siihen komentti, että eihän se nyt enää tartu. No toivottavasti ei!

Neuvola tänään. Kävin perjantaina antamassa virtsanäytteen, kun virtsa haisi voimakkaalle mutta pikatestissä ei näkynyt mitään. Soitin eilen viljelystä ja se oli siinä nipin napin, että onko jotain tulehduksen poikasta. Soittelin sitten synnärille, että mulla ollut supistuksia koko yön ja päivän, mutta ne on nyt loppunut ja virtsanäyte antoi edellä mainittuja tuloksia. Meinasi, että annan neuvolassa uuden näytteen, niin katsotaan sitten eteenpäin. Tässä nyt sitten odotellaan iltapäivän neuvolaa.

Ehkäisystä Me käytetään kondomia. Lopetin pillerit vuonna 2002 ja sen jälkeen ollut kumi käytössä ilman mitään ongelmia. Mun kaveri laittoi niin sanotusti piuhat poikki 3. lapsen jälkeen, kun mikään muu ehkäisy ei oikein sopinut. Hormonikierukka aiheutti vuotoja jne. Piuhoja ei katkaista lopullisesti. Ne vain sidotaan, joten ne saa kyllä avattua uudestaan, jos haluaakin lisää lapsia.
 
Saaru:en ole tiennyt että laittavat noinkin "myöhään" spinaalin.itsellä nuo puudutteet vaikuttaa kamalan pitkään ja siksi tuntuu että kartan niitä viimeiseen asti mutta ehkäpä se olis hyvä..tuskin ilman mitään pärjään,tällä hetkellä tuntuu ettei oikein mitään kipuja kestä.miten sit pärjäisin synnytyksen ilman.

Ihanaa pikkupeikko että pääsette Micon kanssa kotiin.On se niin erilaista kun saatte sitten kotona rauhassa olla.
 
Huomenta taasen!

Lellu: Onnittelut! :flower:

Pikkupeikko: Onnittelut sinnekin, varmasti ihanaa saada lopultakin vaavi kotiin :heart:

Saapis: Kiva oli lukea tuo synnytyskertomus! Ja ihanat nuo vauvan kuvat :heart:

Kirjoitelkaa ihmeessä muutkin synnysytskertomuksia, mukava ainakin näin ensikertalaisena on niitä lukea!

Kaikille jo synnyttäneille: Tulkaa ihmeessä kirjoittelemaan vielä tänne, että miten vauvan kanssa sujuu jne.. kiva lukea juttuja, että millaista se arki on sitten kun on nyytin kanssa kotona =)

Kivunlievityksestä: Minä en oo kovin paljoa mietiskellyt tuota synnytystä etukäteen, oon siis sillä asenteella, että avoimin mielin, ja kokeilen sellaista/sellaisia kivunlievityksiä miltä siinä tilanteessa tuntuu.

Painonnoususta: Pieniähän nuo 1kg/vko painonnousut on! Mulla on tullut n.4 kg nyt viikon sisään..ihan järkyttävää turvotusta, vaikka jätin suosiolla kinkut yms. suolaisimmat jouluherkut väliin. Vettä on litkitty, mut tuntuu että ne vaan keräytyy elimistöön. Onneksi on verenpainemittari ja pissastickit kotona, niin saa seurailtua tilannetta, ettei vaan raskausmyrkytys olis tulossa.

Synnytysajankohdasta: Minä taas nimenomaan haluaisin synnyttää jo joulukuun puolella =) Nyt vaan alkaa tuntua siltä, että taitaa mennä ennempään tuonne tammikuun puoleenväliin.
Eilen äiti teki mulle vyöhyketerapiaa, ja saunoin kunnolla. Tuloksena 2 supistusta! :kieh: No, tulee sitten kunhan on tullakseen...

Ehkäisystä: Täällä ei tarvitse moista miettiä, eli ilman siis ollaan...

Vielä omaa napaa: Eilen illalla oli puristava tunne mahassa tuossa oikealla navan seutuvilla, kesti muutaman tunnin, mutta meni sitten ohi...oli tosi kipeä, ja meinasin jo ä-polille lähteä.. (pelottaa vähän että raskausmyrkytys olisi tuloillaan..) Mulla kun on muutenkin riski siihen jo senkin puoleen, kun äidilläni on ollut raskausmyrkytys.

Saaru: Sulla on jotenkin ihan samannäköinen maha kuin mulla.. =) Paitsi mulla tuo SUUUUURI kumpu on selvästi alempana, mutta koko luokka on kyllä samanlainen.. ihan liian iso ainakin mun mielestä :/ (Hankala siis..)

Mutta sellaista tällä kertaa, voidaan paksusti :D

Katja ja rv 39+0 (tosi lohduttavaa, että max. 3vkoa, joka tuntuu ihan ÄLYTTÖMÄN pitkältä ajalta! )
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
Saaru:en ole tiennyt että laittavat noinkin "myöhään" spinaalin.itsellä nuo puudutteet vaikuttaa kamalan pitkään ja siksi tuntuu että kartan niitä viimeiseen asti mutta ehkäpä se olis hyvä..tuskin ilman mitään pärjään,tällä hetkellä tuntuu ettei oikein mitään kipuja kestä.miten sit pärjäisin synnytyksen ilman.
Mulla varmaa se avautuminen oli nii hidasta että laittovat, en tiä.. Mut jos oikee muistan niin oli jonku 5-6cm auki, niin kätilö sano et jos vielä hetken sinnittelen sillä kaasulla niin voidaan laittaa spinaali, et se riittää. Sillähän vaikutusaika on se 2h. Tuossa ajassa olin sitten auvautunut kokonaa ja ponnistelen aloin pikkasen päälle 2h spinaalin jälkee. Eikä mulla se ponnistaminen sattunu yhtää vaikka ei puudute enää vaikuttanut. Helpotti vain ku sai ponnistaa. Silloin vain tuntu että halkean ku poika jätettiin masun kohalta jumittaan hetkeksi.
Mulla kyl lähti vaikutus hyvin pois, pian kipsin ittekseni veskiin ja suihkuunkin.
 
Paljon onnea lellulle :flower: ja saapikselle kiitos synnytyskertomuksesta :)

Aamulla oli neuvola:
painoa oli tullut 2 vkossa 400g
sf: 36
rr: 78/118
pissa puhdas
sykkeet 133

Puhuttiin noista mun supistuksista, ja terkkari sanokin et voi syntyä nyt ihan millon vaan,kuitenkin ajattelin olla uhkarohkea ja lähteä huomenna vielä reissuun,ajellaan Kuopion kautta jkl:ään joten tulee istumista semmonen 500 km täältä etelästä kun lähdetää, no mut ainahan mä voin jkl:ssäkin synnyttää jos se tilanne tulee, mut jotenkin oon jo asennoitunut siihen et helmikuun alku on meillä se lähempi aika.

Jossain sivulla oli puhetta synnytysasennosta, mulle kätilö sano et puoli-istuva olisi näin lyhyelle hyvä, jakkara on kuulemma liian korkea, vaikka sitä olisinkin mielläni kokeillut.

Jeps, mutta toi miehen poika tuossa odottaa pleikkarin peluun joten myöhemmin lisää, ja tosiaan viikonlopun sit oonkin pois koneelta.

Jenni & Hajis 37+2
 
EHKÄISYSTÄ: Olen myös kuullut paljon hyvää kierukoista (myös huonoakin) Ajattelin että hormonikierukkaa kokeilisin...saahan sen sitten pois jos ei tunnu sopivan. (pillerit ei sovi). Itse laitatan hormonikierukan yksityisellä (ei pitäisi tuntua oikeastaan lainkaan, kun on taitava laittaja)
Kuparikierukka ei myöskän ole niin varma mitä hormoni kierukka.

SYNNYTYS: Itse olen ollut vedessä molemmissa synnytyksissä ja suihkukin auttoi hyvin. Myös ilokaasua olen ottanut...alussa se auttaakin mutta kun on tosi kipe siitä ei kauheasi apua ole ollut. Kohdunkaulanpuudutteen olen kokenut lähinnä inhottavaksi toimenpiteeksi eikä siitä ole ollut mitään apua. Eli aika yksilöllisesti taitaa ihmiset kokea tuon kivun lievityksen...joten ensi synnyttäjille suosittelen menemään avoiminmielin ja kokeilevan rohkeasti mitä tarjotaan.

Onkos jollakin kokemusta tuosta PUDENDAALIpuudutuksesta?

OKSITOSIINISTA: Edellisessä synnytyksessä kieltäydyi siitä..koska omat supistukset olivat jo aivan kaameat ja niissä ei ollut mitään taukoja. Pelkopolilla sanoivat että oksitosiini voi auttaa juuri uudelleen synnyttäjää niin että supistuksiin tulee eritavalla taukoa (joskus uudelleen synnyttäjällä kuulemma kohtu vain supistelee todella kivuliaasti ja ilman taukoja eikä synnytys silti etene) onkos kenelläkään kokemusta tästä? Tai yleensäkkin oksitosiinista???

KÄYNNISTYKSESTÄ: Miten yleensä toinen/kolmas raskaus käynnistetään? Olen kuullut ett paljon käytetään juri oksitosiini tippaa ja kalvot puhki? Vai käytetäänkö cytoteckiakin? (kirjoitettu varmaan ihan väärin, sori)

MAMELIMUU: Oletko tse kovin pieni kokoinen? Vai miksi (ehkä) käynnistävät jo tuolloin?

SAAPASJALKAKISSA: Kiitos synnäristä! Niitä on aina kiva lukea! Miten itse koit tuon oksitosiini tipan...oliko supistukset rajumpia kuin aikaisemmissa synnytyksissä?

PIKKUPEIKKO: Onnitelut kotiin pääsystä!
 
Ihanaa Pikkupeikko kun saatte vauvan kotiin, tätä päivää varmasti odotettu.
Saapis Suloisia kuvia. Kiva lukea synnytyskertomuksesi, et luonut kauhukuvia.

Täällä kans neuvolareissu heitetty
painoa 700g/vko :ashamed:
turvotus +
paineet 141/103
pissa puhdas
hb 124
sf 35
tarjonta rt
syke 134
painoarvio ~3,0-3,1kg
huomenna sitten näytille äitipolille paineiden ja turvotuksen takia, itse epäilen suuresti jouluruokaa.. toivotaan nyt ettei tarvis osastolle jäädä ja sais huomiseen turvotusta laskeen. Verenpaine mittarikin on kotona ja testattu neuvolassa, samaa näyttää ku neuvolan mittari. Mutta vauvan vointi kuitenki tärkein joten huomenna näytille :/

glaudia rv.38+1
 
Minä täällä vaa, edelleenki..varmaa jääny tää takamus tähän penkkiin kii :LOL:
Pikkuinenko Käynnistystapa riippuu aina niin tilanteesta. Mulla ku paikat oli niin epäkypsät, täys kanava, paikat kiinni ja kiinteet, niin sais suun kautta noita cytoteciä. Noita voidaan laittaa suoraa alapäähänkin. Sitten jos paikat on auki, niin voidaan kalvot puhkaista ja laittaa sitten tipalla oksitosiinia, jos ei lähe itestää etenee..Meinaatko että meet käynnistyksen kautta synnyttämään? Onko muitakin jotka olettaa et käynnistyksen kautta menee vauvan hakuun.. Minä ainakin luulen et niin käy..
 
Pikkuinenko: Koin ne kyllä huomattavasti rajumpina, mut ilmeisesti kyllä vauhdittikin aika paljon tilannetta... Että siinä ne huonot sekä hyvät puolet :D
Ja ihanaa,että otitte noin hienosti tuon mun kertomuksen, mietin täällä kauan että laitanko mitään, jos jollekki tuleeki semmonen olo,että apua, en halua lukea... :D :D

Täällä mennään huomenna painonpunnitukseen pojan kanssa... yövalvomiset alkoikin jo... päivisin kyllä nukkuis miten hyvänsä, mut öisin ei... Ihanaa :D
 
Profiilissa viimeinen pötsipäivitys. Nyt ei viitsinyt enää laittaa paljasta masua, kun on revennyt ihan navan yläpuolelle asti. Niin rivon näköinen se on :x

Onnittelut taas vauvaantuneille ja pikkupeikolle, kun sen pikkuisen vihdoinkin saat kotiin :flower: Hirveesti syntyy vaan poikia, missä on kaikki tytöt?

Huomenna mulla on taas neuvola. Tarvii vähän keskustella tulevasta.. Meen sen jälkeen polille kerjäämään käynnistystä. Mulla on meinaan huumorintaju jo todellakin finito. Niin paska on olla. Käytän aivan kaikki oljenkorret.. Oon asunu toisessa kupungissa, tosin muuttanut pois jo 2½ vuotta sitten, silti mulla on siellä jostain syystä vielä väliaikainen osoite voimassa. Soitan sinne aluesairaalaan ja pyydän niiltä sieltä sitten, jos täällä on nyree suhtautuminen. Jos edes viikon päähän sen saisi niin laantuisi ees pikkasen tää vitutus. Kaiken maailman vippaskonsteja on täällä jo kokeiltua ja ei mitään. Eilen heiluteltiin niitä peittojakin ja ei mitään! Ei edes pienen pientä supistusta missään!!! PRKL

Kivunlievityksestä. Haluan sen epiduraalin. Niin tai toki ne siellä sairaalassa sitten tietää, mikä on parasta laittaa. Kuitenkin niin, että pahimmat tuskat lievittyy. Ei kaikkia tuskia tarvi viedä, pitäähän sen jossain tuntua.
 
Minultakin onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:
Joku kyseli että mistä tuo meidän tyttö tuollaisen nimen sai kun Serafina Evaldine noh se oli ensinäkin miehen päätös :D Serafina oli minun toive raskauden alussa mutta mieheni hyllytti sen saman tien :kieh: Evaldine on miehen edesmenneen isoäidin toinen nimi ja tällä hetkellä suomessa noita evaldineja on vaan 3+meidän tyttö oli hauska kun menitiin maistraattiin virallistamaan noita nimiä niin joutui täti tarkistaa että onko tuollaista niemeä edes olemassa viimeinen evaldine nimi on annettu 1940-1959 joten on aika harvinainen.No sitten mies oli ajatellut uudestaan tuota Serafina nimeä ja muutti mielensä :) Ehkäisystä on ollut puhetta...Meillä ei aleta ehkäisyä käyttää ollenkaan jos tulee toinen niin se on hyvä vaan :D ja minun synnytys tarinaa voi käydä lukemassa

http://irc-galleria.net/blog.php?nick=stella84
 
Mää en ala. Illalla taas supisteli niin mojovasti, mutta mitäs yöllä. No ei nipistyksen nipistystä. Aamulla kun mentiin isännän kanssa kauppaan, niin vot, autossa istuminen sai aikaan semmosia nipistyksiä ettei tosi ja mitäs se shoppailu, aivan jumalattomia suppareita. Nyt on kuulkaa alavatsa niin kipeä et neuvolan tätin on parempi jättää tänään painelut painamatta. Tässä tuolillakin kun istun niin vähän väliä nipistää. Että näinköhän se uusi vuosi menee laitoksella, HAH HAH!! Kotona se menee ja Saarun kaa kilpaillaan kumpi lähtee ensin :LOL: :LOL: Varsinkin kun Aatolla ei ole sitä kalenteria eikä kelloa.

Kävin kattoo Saaru sun mahakuvaa ja kauhistuin aivan. Pakko sanoa, et mulla on puolet pienempi maha ja olo on siis todella tukala. Ja jos se Aatto vielä on ihan ylhäällä niin kiesus, miten sä hengität?? Ja kuinka sä hengitit kun peittoja heiluttelitte?? Mä yritin isäntää innostaa heilutteluun, mutta katsoi mua kun halpaa makkaraa ja kysyi et laitanko mahan narikkaan? Joten mä suosín siis saunomista ja lenkkeilyä :LOL: :LOL:

Mutta kohta taidan lähteä neukkaan kuulemaan totuuksia painonnuosusta ja paineista jotka taas huitelee tuolla taivaissa.

Nuuskis ja Irmeli (39+1)


 
Tuohon ehkäisyyn vaan lisäisin et vaikka ne ei poikkaisis niitä munanjohtimia vaan solmisivat ne, niin on suuri mahdollisuus että ne arpeutuvat siitäkohdin tukkoon.

Sain kun sainkin sitten imuroitua ja ruuat tehtyä. Salaattia söin aikas runsaasti ja jätin sen loholaatikon vähemmälle. Eilisestä on tippunu paino taas sinne normaalilukemille. Eilen kotivaa'an mukaan painoin himpun yli 75 kg ja tänään nyt ennen ruokaa 73 kg. Mutta eiköhän sitä taas illalla paino ole korkeampi.
Yritin tossa suihkun jälkeen laittaa Henkalta ja Maukalta ostettua spaghettiolkain toppia laittaa päälle. Ostin sen veljen vaavin ristiäisiin tossa marraskuussa. Semmoista joissa on tavallaan toppi alla, niin se perskeles on menny kutistumaan niin ettei tissit mahdu kyytiin :LOL:
No pitihän sitä sitte mennä vaa'alle sen takia, ettei ole oikeesti niin paisunu. Viimeksi se oli mulla aattona päällä. Mieskin naureskeli ennenkuin sanoin et oikeesti en ole lihonu niin paljoa. Tai ainakaan vaa'an mukaan. :whistle:
No jos se sitte mahtuis ens kesänä taas päälle, ettei menis hukkaan hyvä paita.
 
Mä olen melko varma että mulla ainakin vauva syntyy käynnistyksen kautta. Olin siellä äitipolilla kokoarviossa ja viikoilla 35+5 oli vauva jo 3kilonen. 2 ekaa lasta on käynnistyneet itsestään ja molemmilta murtuneet solisluut. Sen takia 2 seuraavaa käynnistetty vaikka ennen 4 synnytystä tehtiin lantion kuvaus ja vauvan olisi pitänyt lääkärin mukaan mahtua hyvin, mutta silti määräsi käynnistyksen viikolla 37+5 ja vauva oli sillon 3600g ja oksitosiinilla käynnisteltiin ja koviksi koin supparit sillä. Onnnea pikkupeikko pojun kotiinsaamisen johdosta koko perheelle :flower:
 
Onnea Pikkupeikko pojan kotiin saamisesta :flower: Tulehan sitten välillä kertoileen miten sujuu =)

Tahtoo äidiksi kiva kun laitoit myös synnytyskertomuksesi =)

Juu mä kans kävin vaa`alla eilen illalla ja oli virhe :eek: semmonen vajaa 3 kg tullu, no eilen kyl söin tosi suolasen aterian myöhään, joten pistetään sen piikkiin :whistle: Nyt sit ananas vesi kuuria loppu viikko, niin ei maanantaina vaaka räjähdä neuvolassa :LOL:

Sitten niitä ultrakuulumisia, oli muuten pitkä aamu kun odottelin että koska lähen.. Sama lääkäri siis kun viimeksi tutki nyt, ja painoksi sai koneella 3.8 kg (rv 37+6), että noin 4kiloinen nyt sit olis :eek: Kun mieluummin isommalta kuin pienemmältä käteen tuntuu. Ja laittoi lähetteen TAYS:iin, sinne pitäis päästä viikon sisällä ja he sit päättävät mahdollisesta käynnistyksestä. Eli täällä mennään varmaankin käynnistyksen kautta synnyttään.. Sisätutkimuksen teki myös, kaulaa 2 cm ja kohdunsuu pehmennyt ja sormelle auki, mikä kai hyvä juttu näin ensisynnyttäjälle, ja ainakin sen käynnistyksen takia kans..

Juu, nyt tarvis ruveta kyllä siivoileen vähän, ja tietysti taustalla roikkuu myös :LOL:

Cattie ja Osku-poika 37+6 :heart:
 
Hieno masu Saaru! Aika pieni vaan verrattuna mun mahaan :D

Kiva kuulla pikkupeikon kuulumisia ja että pääsette vihdoin kotiin :)

Mulla myös epiduraali hidasti synnytystä esikoisen kohdalla, mitään muita sivuvaikutuksia ei sitten tullut. Tuon hidastavuuden takia sitä pähkäilen siis tällä kertaa. Kakkosesta olin laitokselle tullessa 5cm auki ja siitä ei mennyt kauaa 7cm:in. Silloin ei mulle enää suostuttu antamaan epiduraalia vaan kalvot puhkaistiin. Olin ymmärtävinäni, että tuo 7cm olisi joku raja. Tosin olen kyllä kuullut, että senkin jälkeen on vielä sen saanut.

Oksitosiinitipan oon käteeni saanut kummallakin kertaa, mutta mulla ei ole mitään mielikuvaa siitä, millainen vaikutus sillä olisi ollut...

Neuvolassa kävin tänään ja siellä kaikki ok. Tai melkein kaikki... painoa oli tullut viikossa 1800g lisää :eek: Sain siitä sanomista, kuten arvasin, raskausdiabeetikko kun olen. No, käväsin sitten ostamassa ananasmehua, jos se yhtään auttaisi. Suolaa tekee vaan mieli ihan kauheasti. Mä voisin ihan oikeasti syödä sitä suoraan purkista :x Seuraava neuvola on 2.1. ja toivottavasti se on viimeinen ison mahan kanssa. 10. päivä saa vauva kyllä luvan olla jo masun ulkopuolella. Hyvähän se on mun niin päättää :LOL:

Jimena 38+5
 
Tällä ilmoittatuu yksi ihan tähän palstaan koukkuun jäänyt :ashamed: Koko ajan on käytävä kurkkimassa...

SAARU/KÄYNISTYKSESTÄ: Uskonpa että käynnistykseen mennään.vauva on isonkokoinen ja itselläni olo niin kauhea, että meinaan pyytää käynnistystä 9.1 äitipolikäynnillä (mahd.muutenkin käynnistävät jos vauva on kovin suuri tms..)

Mä ku tosiaan olen puolirampa sen kaatumiseni takia, kepit sain pois vasta viimeviikolla. Kuntoutuksessa olen nyt käynyt fysiatrianpolilla ja nyt saan jo jalan koukkuun, eli olen valmis synnyttämään :) Yöt valvon kipujen kanssa... :'( Joten uskoisin tuon käynnistykse olevan edessä. Tärkeintä tietenkin on vauvanvointi.
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki hyvin.Taisi viime viikon sf mitta olla turhan matala koska nyt se oli noussut 33->36cm.eli hyvin tyllerö kasvaa.Pää oli aavistuksen vajonnut alemmas mutta terkkari sai siihen vielä tuntuman.
verenpaineet ym.kunnossa.Paino +1.4kg,IIK.
Sanoi vaan että ensi viikolla vielä nähdään IHAN varmasti,olin vähän pettynyt.Omasta mielestä noita merkkejä aikaisemmasta synnytyksestä on ollut kumminkin vähän.mut kai me sitten aloitellaan uuden vuoden jälkeen nuo peitonheiluttelut kans,ellei muakin käsketä laittaa mahaa narikkaan :LOL:



 
Sanokaahan niille ukoillenne , että vähän edes suostuisivat niitä peittoja heilutteleen. Vaikka vaan säälistä ja ihan pikaseen. Meillä kun ei ole enää yliajalla varsinkaan suostuttu kuuntelemaan niitä kommentteja isosta mahasta. Olen vaan todennu että kummallekohan se on hankalampaa. ;) :D
Kyllä sitä mieskin heltyy kun hyvin perustelee. Ja vielä lisää;että kun olet niin ihanakin :LOL:

Mulla oli kans tytön odotusaikana 36 tasan viikoilla painoarvio 3.00kg ja 40+4 tyttö oli 3960g.
 
Mä olen saanu epiduraalin kaks kertaa ja molemmilla kerroilla oksitosiinitipan sitten heti siihen sivuun. Mulla avautuminen tapahtuu tuskastuttavan hitaasti alkuun, et heti kun on puudutus laitettu, on sit supistuksia tehostettu. en tiä syntyiskö mun lapset muuten ollenkaa... Spinaalia olen miettiny, mutta mulla taitaa tuo epiduraaliolla parempi, kun siinä voi antaa lisäannoksen sitä puudutetta. Mä olen senkin saanu molemmilla kerroilla. Mun kaveri, joka on alan ihminen, selosti, että spinaali menee suoraan selkäydinnesteeseen, eli se vois olla tavallaan tehokkaampi kuin epiduraali. Leikkauksissahan käytetään aina spinaalia, kun halutaan totaali puudutus. Mulla ei ole epiduraali vienyt jalkoja alta, vessassa olen käyny ihan normisti itse omin jaloin, ja pissahädänkin siis tuntenut. Se horkka on tullu mulle kyllä, mutta vasta sitten synnytyksen jälkeen siellä suihkussa, kun puudutus alkaa häviämään. Kakkosen synnytyksessä se puudutus meni kyllä vähän mönkään. Alapää ei puutunut yhtään, mutta rinnat kyllä.

Se mahtava jumppapallo on mullakin ollu käytössä, ja ilokaasu. Nyt saatiin pallo lainaks tänne kotiinkin... Sitä ilokaasua vaan pääsen nauttiin niin myöhään vasta, kun täällä pitää olla tietyssä vaiheessa synnytys (olisko 4 cm auki???), ennenkuin päästävät vastaanotosta saliin. Synnytysvastaanotossa taas ei ole kotikonsteja kummempia kivunlievitysmenetelmiä. Paitsi petidiini. Et paras olis olla kotona niin pitkään, et pääsis suoraan sinne saliin... Mutta mistäs sitä itse tietää, paljonko kohdunsuu on auki :headwall: Pitäs olla kätilö puolisona!

Meidän ukko olis kyllä valmis heiluttaan armeliaasti peittoa, mä en vaan suostu, ehkä sit uutenavuotena vois uhrautua...

Ja saaru: se 16 päivä kuulostas passelilta päivältä mullekin :LOL:
 
Lellu1: onnittelut poikavauvasta :flower:

Saapis: ainakin minusta on kiva lukea muiden synnytyskertomuksia. Eli kaikki vain sitten kirjoittelemaan omaa versiotaan vuorollaan :wave:

Korkeasta sykkeestä: sain huomiselle lähetteen sydänfilmiin. Ainakin hoitajan kanssa myös juttelen ja mahdollisesti lääkärin. Tänäänkin tuli taas sellaisia "kohtauksia" sohvalla istuessa, että pulssi oli 120 luokkaa :eek: . Huomenna ollaan ehkä vähän viisaampia asian suhteen, mutta todennäköistähän on ettei sitä :heart: jumputusta tule siihen filmille juuri silloin...

Pikkupeikko: varmasti ihanaa päästä aloittamaan sitä arkea kotona pikkumiehen kanssa. Kirjoittelehan kuulumisia!

Täällä masuvauveli on alkanut pitää aivan omaa ohjelmaa masussa. Eilen oli ainakin 2h jakso illalla kun vaihteli jatkuvasti paikkaa ja mekasti menemään. Potkaisi miehen käteen tosi kovaa niin että molemmet ihan säikähdettiin ;) Pitää varmaan alkaa perumaan puheet melko rauhallisesta vauvasta :LOL: . Masu tuntuu myös vähän laskeutuneen alas päin (*kuvittelenko vain*), vielä muutama päivä sitten oli ihan rinnoissa kiinni. Turvotus on ehkä vähentynyt eilisestä jonkin verran (kiitos omenien ja ananaksen), toivottavasti ei ainakaan enää ala pahentumaan. Kengät oli jo tosi ahtaat, ja sormet olivat ihan valmiita leikeltäväksi nakkikeittoon :LOL: .

Afu ja mini 36+3 (ei tuo kyllä enää mikään "mini" ole, mutta mies vaan jaksaa edelleen puhua ministä ja minin tulosta ;) )
 
juu mulla kans tyllerö oli jonkun aikaa tosi hiljainen niin sanotusti mutta nyt on saanut raivattua itselleen tilaa niin paljon että mahtuu taas potkimaan.hassunnäköistä kun peppu nousee eka tuosta pallean kohdalta ylös ja sit tulee oikealle puolelle koko mahan täräyttävä potku.mulla ei onneksi ikinä potkut satu kun ei pääse tuonne kylkiluihin murjomaan.
ja sit kun silitän tyllerön peppua niinse alkaa heti sitä punkemaan ylöspäin ihan kun siskonsakin mahassa ollessaan.on nää ihania :D
 

Yhteistyössä