Tammitähdet 2017

Ohhoh, onpahan tosiaan tullut taukoa kirjoittelusta ja vähään aikaan ole käynyt mitään lukemassakaan :D

Täällä tuli viime sunnuntaina 7kk mittariin. Kovaa vauhtia ryömitään eteenpäin ja konttausasentoon nousee ja nytkyttelee muttei vielä osaa lähtä eteenpäin. Eka flunssa sairastettiin just. Pikkumiehellä kävi kuume yhden päivän ja kipusikin heti sinne 39 asteeseen. Se meni onneksi sillä ohi mutta nenä on vielä vähän tukkoinen. Hampaita ei oo vielä tullut enempää kahden alahampaan kaveriksi mutta vois olla kohta odotettavissa kun jyrsiminen ja kuolaus on taas lisääntyny eikä ruoka meinaa maistua. Mikä voi kyllä johtua flunssastakin.

Unet on kyllä ollu välillä koetuksella kun ei tyyppi meinaa malttaa nukkua :confused: uudet asiat siis tunkee uniin täälläkin ja varsinkin yöunille meno on välillä melkoinen tahtojen taistelu :rolleyes:

Mulla olis jo kamala vauvakuume ja voisin alkaa toista jo yrittämäänkin mutta saapa nähdä tuleeko lapsia enempää kun mies onkin yhtäkkiä sitä mieltä että yks riittää :( en ehkä oikeesti tiedä miten kestän ajatuksen ettei sais enää toista lasta ja tämäkin joutuis kasvamaan yksin. Ajatuskin itkettää :cry: tokihan on paljon perheitä joissa vaan yks lapsi eikä oo huono juttu mutta jotenki mun ajatusmaailmaan ei sovi että kasvattaisin ainoaa lasta. Eikä se toinen lapsi muutenkaan mikään itsestäänselvyys ole kun tämänkin saaminen oli haasteellista. Mutta se olis helpompi hyväksyä ettei sitä saa luonnollisista syistä kuin siitä että toinen ei vaan halua. Huh, olipa avautuminen.

Viimeinen viikko murusen kanssa kotona alkaa kohta ja sitten pitäis mennä viimeiseen työharjoitteluun. Äitillä ehkä tulee itku :unsure: sitten loppu vuoden olisin vielä pojan kanssa kotona ja alkuvuodesta onkin haettu päiväkotipaikkaa. Ei kyllä oikeasti kiinnostais ihan pätkääkään mennä töihin mutta ne kotihoidon tuet ym. on niin surkeita että ei oo mahdollista jäädä kotiin :(

Tämmöstä täällä. Ihanalta kuulostaa kaikkien arki ja mukava kuulla että muksut kasvaa ja kehittyy hyvin! Ihanaa alkavaa syksyä kaikille :)
 
Hui Narana, kylläpä siellä on töiden aloitus jo lähellä. Onneksi saat harjoittelun jälkeen vielä nauttia loppuvuoden kotona. :)
Kotihoidontuki on kyl tosi pieni. Helsingissä saa onneksi ihan kelpo kuntalisän siihen päälle. Mä oon myös säästänyt, että ei oo ihan matti kukkarossa jos tulee jotain yllättävää.

Meillä kontataan jo kovaa ja noustaan tukea vasten seisomaan. Kaikki kielletyt paikat kiinnostaa ja pojua saa pelastaa milloin mistäkin. :D Ois kyllä saanu toi seisomisvaihe tulla vähän myöhemmin kun ei oo vielä yhtään itsesuojeluvaistoa kaverilla... :rolleyes:
Pinsettiotetta myös harjoitellaan kovasti ruokapöydässä ja jos lattialla on yksikin roska. Aika ahkerasti on tullut imuroitua tämän myötä. :D

Täällä myös käsi ylhäällä ton äänekkyyden kanssa! Meillä eibm vielä tuu tavuja, mutta kova älämölö on jatkuvasti päällä. :LOL:

En nyt muista, kirjoitinko jo aiemmin, mutta me skipattiin vielä muskarin aloitusta, kun poika nukkuu aamuisin niin hyvin. En viitsi alkaa herättämään kun varmaan jossain vaiheessa rytmi aikaistuu joka tapauksessa. Nyt vaan nautin kun nukutaan jopa kymmeneen monesti. :love: Jospa kevätkaudelle sitten päästäisiin muskariin ja äiti-lapsi -kerhoihin.
Oon kyllä ajatellut, että vois ruveta käymään pojan kanssa uimahallissa omatoimisesti. Nyt kun kelit on pian taas surkeat, niin ois jotain tekemistä kuitenkaan.

Kesä ois mun puolesta saanut vielä jatkua, mutta pahasti näyttää, että syksy tekee tuloaan. :oops:
Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Mamadread ja Koo 6kk 3vko
 
  • Tykkää
Reactions: Susanna#1
Voihan hampaat o_O täällä ien alhaalla on oikein verestävän punainen, mutta ei vaan meinaa puhjeta. Lapsi lämpöilee ja on tosi kiukkunen ja väsynyt. En tiiä onko tässä samassa syssyssä myös pikku syysflunssa, kun nenäkin vuotaa. Viime yönä valvottiin 00-06 välinen aika, mies sentään nukkui.

Tää viikko meni niin mukavasti kaksilla noin 1,5h unilla, mutta nyt tulee taas nukuttua miten sattuu, kun on vähän puolikuntoinen pieni.
 
Hui Mamadread kun teillä kehitytään vauhdilla! :eek: samoin Repalla! Kauhian nopsaa ne muksut vissiin nousee siittä konttausasennosta pystyyn?

Mulla oli vähän pakkotilanne ottaa tuo harjottelu tähän väliin kun opiskeluoikeus loppuu joulukuussa. Sopivasti mies vois olla muksun kanssa kotona yhdistäen viimesen vanhempainraha kuukauden ja isyysvapaan. Muuten olisin kyllä voinu jatkaa vielä ite :)

Meillä ei mitenkään kauheen äänekkäitä olla mutta sillon ku juttelee niin kuuluu aina että "näinnäinnäin" :LOL: nyt on lisäksi tullu semmonen jännä kiikaaminen missä selkeästi vaihtelee äänensävyä ja on hauskaa ku on huomannu että semmostaki voi tehä :D lisäksi jos meen näköpiiristä pois niin alkaa kohta semmonen huhuilu että missä äiti oot.

Kissojen perässä koittaa kovasti mennä ja kissat juoksee karkuun. Kerran onnistu nappaamaan liian kovaa hännästä kiinni ja kissahan sitten napautti hampailla päästä. Varotus vaan mutta itkuhan siinä tuli. Näiltäpä tuskin voi välttyä jatkossakaan :rolleyes:
 
Nuo pienet kyllä kasvaa TODELLA nopeesti.
Myönnettäkööt, että ajattelin (ja vähän ehkä toivoin) ettei Sebastian vielä hetkeen rupeis konttaamaan.

Mutta niin vaan hän täällä konttaa varovasti mutta varmasti.
Perässä saa mennä, ettei käy vetämässä kaikkia alimmaisia hyllyjä tyhjäksi. Onneks ne on alkuunsa jo suht tyhjät.

Ja nousee polvilleen. Ensimmäisen kerran teki tän kun mä olin lenkillä.
Sebastian nousi polvilleen ja mies soitti innoissaan mulle, onneks olin jo takaisin tulossa ja mies otti videota.

Ois hän nyt hetken voinu olla vielä äitin pieni vauva, eikä kasvaa noin hurjaa vauhtia. A-P-U-A!

Nopeasti tuo konttaus tulikin.
Tapaili kyllä sitä asentoa, mutta ei vielä kontannut.
Viime viikon keskiviikkona tehtiin miehen kanssa iltapalaa keittiössä ja lapset oli olohuoneessa (näköyhteys on olkkariin) ja just sillä hetkellä kun kumpikin katsoi muualle siinä iltapalaa tehdessä, niin hetken päästä esikoinen huutaa, että pikkuveli konttaa.
Ja mä olin ku salama olkkarissa ja siellä se tosiaan meni varovasti.

Kyllä tuo pieni herra yks aamu odotti sängystään kiinni pitäen ja seisoen äitiä hakemaan (tai isää, en tiedä kumpaa poitsu odotti.)

Tässähän rupee vallan itkettämään se, että äitin ja isin vauva(t) kasvaa noin hurjaa vauhtia.

Nyt ovat kaikki lapset päiväunilla, esikoinen ei meinannu aluks mennä, eikä mennytkään.
Mutta pieni rakas nukahti kuitenkin kesken leikkien lattialle, joten isi kantoi hänet sänkyyn nukkumaan päikkäreitään.

Teillä mamadread kehitytään oikeen vauhdilla!
Ja myös Repalla opitaan vauhdilla uutta! :eek::)

Täällä on älämölöä kyllä aika reippaasti Sebastianin osalta. Suhteellisen äänekäs tapaus on.

Susanna & Sebastian 7kk
 
Tervehdys!

Hyvää syyskuuta :)

Käytiin 8kk neuvolassa ja oli taas täti vaihtunut. Se meidän lääkäri käynti ei ihan menny nappiin, tyttö itki koko tarkastuksen. Ilmeisesti vierasti... Oli väsynyt ja tulossa kipeäksi, joten osuutta asiaan. Terveydenhoitajalle kyllä naureskeli... Meillä siis lääkäri ja terkka ottaa erikseen vastaan, ensin terkka mittaa ja punnitsee ja sit lääkäri. Huonot systeemi, kun joutuu riisumaan ja pukemaan kahteen kertaan ja odottelemaan :unsure:
Mitat oli 71cm ja 8,2jotain kg, hyvin neiti kasvaa.

Nyt pukkas nuhan ja toinen hammas pyrkii läpi, ei kauheesti ole nukuttu:eek: muuten reipas nuhanenä, ruoka maistuu ja leikkii itsekseen.
Rakastaa sormi ruokailuja ja haluis muiden lautaselta kaikkea, jotain on saanut maistaakin:whistle: leivänmurut olis parhaita... Paljon viitsi antaa kun se suola...
Vauhti on kova ja seisomaan pyrkii mut edelleen sen verran huterat jalat että ihan ei onnistu... Kerran on saanut itsensä pystyyn hilattua ihan omin voimin :) pottaan on jo tutustuttu. Pissaa aina aamulla kun otan vaipan pois, niin laitan potalle ja saalista tulee. Tänään tuli eka kakka :D
On nää jo isoja vauvoja :love:
 
Repa meillä sama meininki toisen hampaan, pikkunuhan ja heikkojen unien kanssa. Tsemppiä! :sleep: Viime yöks lähetin miehen toiseen huoneeseen, että edes joku saa kunnon unet. Loppujen lopuks taidettiin kaikki nukkua hitusen paremmin kun oli väljempää :ROFLMAO:

Meillä oli kans 8kk neuvola ja se meni vähän samaan tapaan, ensin terkalle punnituksiin, sitten vähän odottelua ja lääkärille. Pikkumuru ei malttanut nukkua ennen neuvolaa niin oli aika väsynyt, vierastaa ja lääkäri tosi kärsimätön. Oli sitten melkosta huutoa.. Enkä ihan ymmärrä miks kaikki tutkimukset piti tehdä nakuna. Edellisessä tarkistuksessa lääkäri vaan raotti vaippaa sen mitä tartti ja muuten jatkoi vaatteet päällä, meni paljon paremmin. Aika saman kokosia täällä kuin Repalla, 8,1kg ja 72,5cm, öljyä vois ruokaan lisäillä. (Oonkin jo aiemmin lisännyt muistaessani)

Täällä nyt lähdettiin kunnolla ryömimään, tyyli on aika hauska, menee nimittäin hitusen sivuttain. Konttausasentoon nousee, muttei kyllä pyri vielä liikkeelle siinä. Joskus leikkii itsekseen, mutta useimmiten kyllä huutelee seuran perään.

Syömiset on vähän mitä on. Ei ihan hirveän hyvin mene kiinteitä. Nyt tietty hampaat ja flunssakin vaikuttaa. Oon yrittäny tarjota sormiruokia, mutta ei jotenkin niin niistä innostu. Pitää olla kuivan tuntuista ruokaa, että maistaa edes, jos on kostea tai tahmea pinta, niin työntää vaan äkkiä alas pöydältä. Pannari on melkeinpä parhaiten maistunut. Ja talkmuruja söis kyllä vaikka kuinka! Samoin tattarinäkkäri maistuu, maissinaksut ei.

Päiväunia meillä nukutaan nykyään hyvin, kahdesti päivässä. Vihdoin nukkuu myös paikallaan olevissa rattaissa! Aamulla nukkuu useimmiten 2h ja iltapäivällä 1-2h. Saa jo meikäläinenkin vähän hengähtää tai siivota rauhassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Meillä tosiaan edelleen noi kolmet unet... Nukahtaa hyvin, sisälle tai rattaisiin, mut kesto on sen max 50min,yleensä puolituntia. Jos joskus saa sen 1,5h nukkumaan niin ollaan yleensä herätty tavallista aikaisemmin tai loput unet on jotain 20Min, ja loppupeleissä tarvii ne kolme päikkäriä kuitenkin. Toivottavasti kohta jaksaa valvoa aamusta ja päivällä pidempään että sitä kautta päästäisi kaksiin uniin. Pientä viitettä tähän suuntaan jo on...
 
Terve taas ja hyvää syyskuuta! :)

Täällä takana viime viikolla extraneuvola kun terkka halusi tarkistaa pituuskasvun (sitä oli tullut aiemmin nihkeästi). Nyt oli tullut 3cm kuukaudessa ja se riitti hyvin. Mitat oli nyt 68cm ja 9500g, että ruoka-aikoina on vissiin oltu kotona. :ROFLMAO: No, tasaantuu se siitä aikanaan, kuten mun aiemmillakin lapsilla.
Sapuskat maistuu siis pojalle oikein hyvin, mutta kolmesti päivässä syödään vaan, eikä varmaan kiirettä lisäillä. Meillä kanssa parhaiten maistuu pannarit/letut/leipäset. Oon pyrkiny niihin myös laittaa runsaasti kasviksia. Mutta kyllä kaikki muukin häviää lautaselta pikkukätösiin, nuo edellä mainitut vain ensiksi. Mut älä stresaa Musicro, kyllä vauvalle riittää maistelukin vielä tässä vaiheessa.
Meillä on muuten ruokavalio laajentunut nyt tosi paljon ja vain muutama aine aiheuttaa enää sitä märkivää ihottumaa. Jee! (y)

Onko täällä joku saanut lopetettua yöimetykset? Mulla on ajatuksena, että teen sen tässä lähiaikoina kun yöt on ihan pelkkää tissittelyä välillä. Sais jo vähän helpottaa ja oppia nukkumaan paremmin. Meillähän on alusta asti heräilty paljon ja pikkuhiljaa toivois, että sais nukkuakin. Päivisin voin sit ihan hyvin mennä vielä lapsentahtisesti.

Täällä tosiaan kova motorinen kehitystahti jatkuu. Nyt kävellään tukea vasten jo. :eek: Muuta ei tekisikään kuin olisi kävelytettävänä pitkin kämppää. Pitäisi vissiin hankkia taaperokärry työnnettäväksi. Olin ajatellut sitä joululahjaksi, mutta täytynee aikaistaa suunnitelmia. :D

Me on kovasti nautittu nyt viimeisistä lämpimistä keleistä ja ulkoiltu. Poju tykkää käydä asukaspuistossa kun siellä on niin paljon muita lapsia. Ja mä tykkään kun on kaikki välineet valmiiksi. Vois tosin nyt käydä kattelemassa jos sais kevääksi hiekkaleluja alesta. :) Joka tapauksessa ulkona on kiva olla kun siellä on vähemmän niitä kiellettyjä houkutuksia. Hiekkaa kyllä menee suuhun kiitettävä määrä... :rolleyes:

Mamadread ja Koo 7kk
 
Mamadread, no huh, toi kävelyhomma on paha :Dmiä niin toivon että meillä ei innostuta siitä vielä..

Oon miettinyt meidän öitä kanssa, mut en usko että tyttö niinkään herää tissille vaan enemmänkin on levoton muuten ja tissillä avulla saan rauhoitettua. Meillä on myös hyviä öitä jolloin syö vasta aamuyöstä noin 5 maissa. Pelkään että joudun sitten hyssyttelemään sylissä tms jos nyt tässä levottomimmassa iässä vierotan kun ei sitä tuttia ole. Kumpikin pojista alkoi itsekseen nukkumaan hyvin 10kk tietämillä, ajattelin odotella siihen asti ainakin.
Tota tissille nukahtamista mietin että miten siitä pääsis.... En oo vielä henkisesti valmis taistoon :LOL:
 
Apua, nyt se 8kk on ollut täynnä jo hetken. Tää aika menee kuin siivillä näiden ihanien kanssa ollessa ja touhutessa.
Vasta pieni herra syntyi ja nyt on jo 8 kuukauden ikäinen. A-P-U-A!!

Mies palas töihin kuun alussa ja arkemme alkoi.
Pakko myöntää, että jollain tapaa ensimmäinen päivä oli jälleen niin totuttelua siihen, että on lasten kanssa päivät keskenään.

Onneks tytöt tottuu aina aika iisisti siihen, että isi on töissä ja tulee hetken päästä kotiin.
Sebastian on vielä sen verran pieni ettei ymmärrä sitä, että isi ei oo kotona.

Mutta pakko sanoa, että on tää aika hurlumheitä olla kolmen lapsen kanssa kotona, jossa kaks on energisiä pakkauksia ja yks joka on paikkaan konttaava vauva.
Varsinkin ulos meno on välillä monimutkaista, onneks esikoinen on jo sen verran iso tyttö, että osaa itse vaatteet pukea päälle ja saa onneks kuopuskin aika hyvin itse vaatteet päälleen.

Ollaan yritetty nyt näillä näteillä keleillä olla niin paljon ulkona kun vaan jaksaa.
Sebastianin tykkää konttailla pisin pihaa (hetken aikaa, kunnes menee päikkäreille).
Joskus me mennään tonne lähipuistoonkin.
Meillä on tässä omalla pihalla hiekkalaatikko ja muita leikkijuttuja, joissa tytöt viihtyy hyvin.

Neuvolassakin ollaan oltu.
9,3kg ja 77cm on Sebastianin mitat.

Mä toivon, että meillä ei neuvolantäti vaihdu. Tuo nykyinen on meillä ollut siitä asti, kun esikoinen ja keskimmäinen on ollut vauvoja.
Hetken aikaa me käytiin eri paikassa siinä kun muutettiin, mutta sitten se meidän lähineuvola lopetti, joten siirrytiin sitten takaisin tähän nykyiselle.

Sebastian ei tällä hetkellä tykkää yhtään pukemisesta. Venkoilee ja konttaa karkuun heti kun silmä välttää (siitä syystä vaipan-tai vaatteidenvaihto tapahtuu lattialla.)
Ja tekee myös toista hammasta, joten kiukkua vähän on.
Ja nousee tukea vasten seisomaan sekä kävelee.
Ei hänen kyllä olis vielä tarvinnu alkaa kävelemään, ois nyt ees muutaman kuukauden odottanut.
Ostettiin hälle kyllä jo aikaisemmin odottamaan taaperokärry, joten on tullut nyt tarpeeseen.

Ollaan nyt siis kaksissa päikkäreissä.
Ekat nukkuu, kun ollaan ulkona (n. 1h) Ja toiset sit kun tullaan sisälle ja ne on kestoltaan n. 1,5-2h.
Nää kahdet on nyt tällä hetkellä riittänyt mainiosti. Jaksaa hyvin olla hereillä siihen asti kun tulee yöunien aika.

Ja voi olla, että tän mamman korva valehtelee, mutta kuulostaa ihan kuin Sebastian höpöttelis mammaa, välillä tulee jotenkin niin selvästi sellasta mamamamamamaa. Emmä osaa selittää.
(Minusta siis käyttää tytöt sekä äiti, että mamma sanaa.)

Meillä on huomenna 5. Hääpäivä ja viikonloppuna juhlistetaan sitä.
Ja Sebastian menee ensimmäistä kertaa yökylään.
Esikoinen menee siskonsa kanssa nyt kaksistaan esikoisen kummisedälle yöksi ja Sebastian menee isovanhemmilleen (miehen vanhemmille) yökylään. Vähän äitiä jännittää, mutta uskon, että hyvin menee.

Susanna & Sebastian 8kk
 
Jopas on taas monella mennyt hommat ryminällä eteenpäin :)

Ihana kuulla Mamadread että allergia on alkanu helpottaa ja ruoka-aineita saatu lisättyä!

Meillä ainakin yöimetys jatkuu vielä. Pari-kolme kertaa herää muksu edelleen syömään yöllä. Äiti on kyllä sitä mieltä että yksikin kerta riittäis.. :rolleyes: meillä Repa todennäköisesti kans samaa hommaa että lohtua ja rauhaa vaan hakee yötisseilyllä.
Tutin on tyyppi hylänny meillä jo ihan itse. Todella todella harvoin enää huolii sitä suuhunsa muuten kuin ehkä järsittäväksi :)

Meillä kanssa noustiin tukea vasten seisomaan pari viikkoa sitten ja kävelyttäminen on ihan Super kivaa hommaa. Sais olla vaan koko ajan siinä puuhassa :LOL:

Ruoka on maistunu vähän huonosti tässä viimeaikoina, mutta syy taitaa olla tulossa olevissa hampaissa. Ylös oli nyt puhjennut ainakin yksi hammas. Enempää ei oikein ole saanut kokeiltua kun nassikka melko tehokkaasti nappaa sormesta hampailla kun sen sinne suuhun yrittää tunkea :LOL:

Unirytmiä nyt selvästi haetaan vähän uudelleen. Ei tahtois millään mennä nukkumaan aikonaan vaan vasta 22-23 aikaan ja nukkuis mielellään yhdeksään-kymmeneen saakka. Äiti taas mielellään haluaisi vähän omaa ja aikuisten aikaa illalla :rolleyes: mutta vissiin on tän illan virkku, aamun torkku geenin perinyt äitiltään niin minkäpä sille voi :p
 
Onpa susannalla pitkä poika! Ja tosiaan, hyvä kuulla mamadread että ruoka-aineita on saatu lisättyä.

Täällä ei kyllä yöimetyksistä olla vielä eroon pääsemässä :ROFLMAO: Mun puolesta vaikka vois joo, mutta eihän tuo pikkumies meinaa malttaa syödä päivällä, niin hän ruokailee yöllä. Ja sitä menoa on öisin niin mahdottomasti, että rinnalle on vaan kaikkein helpointa nukuttaa :coffee:. Monesti koitan ensin silitellä tai sylitellä, mutta tällä hetkellä usein vaan kimpaantuu noista yrityksistä. Ja miehestä ei meillä oo öihin apua, se ei herää vaikka lapsi huutaa vieressä pää punasena. Mä taas oon ollut aina herkkäuninen, joten heräily oli odotettavissa.

Meillä puhkes nyt toinenkin alahammas, tuli onneks vähän helpommalla kuin eka hammas. Nyt on ruokaakin mennyt ehkä hitusen paremmin. Puuro yleensä menee mukavasti mutta kaiken muun kanssa vähän takkuaa. Ja tosiaan, eihän niitä määrällisesti tartte vielä välttämättä paljoa mennä, mutta kieltämättä välistä hermoa kiristää kun toinen ei edes maista, vaan tiputtaa vaan kaiken suoraan lattialle..
 
Meillä puhkes nyt kanssa toinen hammas... Jos vähän helpottaisi.

Onko muiden ipanat kiinnostuneita ns isojen ruuista? Meidän alli ei meinaa pallissa pysyä kun on niin paha annoskateus. Oon antanut maistiaisia ihan normi ruuasta ja tuntuu maistuvan. Tekis jo mieli antaa samaa sapuskaa mut ne maidot ja suolat... Tuskin ihan vuoden ikään pystymme pidättäytymään.

Likka myös kuvittelee voivansa nousta ilman tukea ylös, yrittää useasti keskellä lattiaa taiteilla. Ei ihan taidot riitä :D

Ja juuri kun pääsin kolmista unista kertomaan niin alkoi tapahtua ja nyt vaikuttaa että siirtyy kaksiin. Niinä päivinä kun nukkuu rattaissa nukkuu sen verran paremmin että onnistuu. Laskeskelin että yleensä päiväunta tulee ihan maximissaan 2,5 h. Sisällä jos nukkuu tuppaa jäämään lyhyeksi unet ja oon joutunut silloin vielä kolmet unet nukuttamaan. Mutta uskon että sekin kohta jää, koska jaksaa hyvin valvoa.

Eilen yritettiin nukahtaa viereen ilman tissiä , mutta hyvän alun jälkeen sitten väsy meni yli ja huudoksi, ja kun ei rauhoittunut, otettiin tissi. Sit havahtu vähän väliä tarkistamaan ettei ne rakkaat rinnukset ole kadonneet vaan mihinkään :LOL: eli meillä ei vielä olla valmiita ;)
 
Meillä ei vielä oo annoskateutta ilmassa sen kummemmin. Nuori herra on kyllä juomisen suhteen hyvin tarkka, että vesi pitää hörppyyttää samanlaisesta juomalasista kuin mistä aikuisetkin juo. Ja mielellään vesi pitää kaataa lasiin kannusta.
Oon välillä koittanut tehdä meille ns yhteisiä ruokia, mutta ei oo kyllä ruuan menekkiin vaikuttanut yhtään.

Täällä ei vielä yritetä seisomaan edes tukea vasten. Harvoin sylissäkään ottaa jaloille. Ei näytä kiinnostavan yhtään, jalat kyllä tarvittaessa kantais jonkin verran. Nyt on alkanut pysyä jo lattialla istumassa jonkin aikaa, kun hänet siihen laittaa. Ei osaa itse nousta istumaan.
 
Musicro, yleensähän ne kaikki tapahtuu yhdessä hetkessä kun rupee kiinnostamaan :)

Tuli mieleen, että olis kiva kuulla teidän ipanoiden aikatauluista, eli päivärytmistä noin niikun suunnilleen. Paljon on tietysti tullut teksteistä ilmi mutta olis helpompi sisäistää kun ne olis tiivistettynä.

Meillä menee päivä jotakuinkin näin tällä hetkellä kun tyttö on viikkoa vajaa 9kk:

N. 6.45—7.15 välillä herätys
n. 8 aamupuuro
9.30—10 päiväunille
10.30-11.30 välillä lounas, riippuen unien kestosta.
n.13.30 välipala
14.30-15 välillä päikkäreille
16-16.30 välillä päivällinen
18.30-19välillä iltapuuro

Iltapesuille puuron jälkeen heti ja siitä nukkumaan, unessa viimeistään 20.00

Noin aikoja kaikki, jos päivässä ei ihmeitä, niin aikalailla tämän mukaan mennään. Säännöllisesti pakka menee sekaisin :LOL:

Tää äiti pääs vihdoin aloittamaan salilla käynnit säännöllisesti, kyllä on mahtava fiilis (y)
 
Oi, hienoa että oot saanu saliharrastusta taas säännölliseks Repa!
Mä en oikein oo keksiny itelleni vielä mitään, vuosia kun teki vuorotyötä, niin ei oo ollu mitään säännöllistä liikuntaharrastusta. Töistä sai toivoa yhden viikonpäivän, jolloin on aina ilta vapaa ja mä 'uhrasin' sen kuorolle. Lenkkeiltyä tulee joo, salilla en oikein viihdy.

Meillä mies on selvästi vähän huolissaan, kun meidän pikkumies on hitaampi liikkeelle lähtijä kuin kavereilla. Tänään jo kysy, et onkohan tuo ihan normaali :confused: Ja mulla ei oo mitään huolen häivää, saa liikkua just niin hitaasti ja vähän kuin liikkuu. Oon yrittäny miehellekin sanoa että tässä iässä niitä eroja kehityksessä on, toiset liikkuu aiemmin kuin toiset.

Päivärytmiä:
Herätys 6:30-7
Aamupuuro siinä 8 aikoja
Klo 9 ekoille unille
Lounasta 11-12 riippuen siitä millon heräs
Välipala siinä klo 14 pintaan
Toiset päikkärit alk 14:30-15
Päivällistä klo 17
Yleensä ollaan pihalla klo 18-19
Klo 19 iltapuuro, sitten pesut ja vähän nakuilua eli ilmakylpyä
Klo 20 valot pois ja nukkumaan, yleensä on nukahtanut ennen 20:30
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Musicro: just eilen juttelin naapurin kanssa jolla pari kk vanhempi poika ku meillä että heillä vaan suunnilleen makoiltiin lattialla sinne 8kk ikään saakka ja sit vaan yks kaks about viikossa rupes ryömiin ja heti perään konttaamaan :LOL: että eroja muksuilla voi tosiaan olla :)

Täällä meinaa välillä olla vähän annoskateutta ja toisinaan ruoka äidin lautaselta maistuu vielä vaikkei oma ruoka oo enää menny alas :p oon ollu vähän löysin rantein tuon ruuan kanssa, että on saanu jo toisinaan samaa mitä mekin. Ei maitotuotteita kylläkään. Mukia oon yrittäny tarjota mutta ei ala juomaan, lasista kelpaa kyllä täälläkin :LOL: ja mielellään siitä äidin lasista :rolleyes: hassu pieni mies.

Päivärytmi meillä menee suunnilleen näin :

Herätys 8
Aamupala 8.30-9
Päikkäreille meno 10-10.30
Lounas 11-12
Ulkoilua
Välipala 14
Päikkäreille 14.30-15
Päivällinen 17-17.30
Iltapala 19-20
Nukkumaan 20-21

Todellaki noin aikoja ja heittoja voi tulla tunnillakin suuntaan tai toiseen. Tänäänki meni nukkumaanmeno ihan pipariksi ja jätkä nukahti vasta kymmenen jälkeen :rolleyes: ei malta rauhottua ku koko ajan pitäis vaan seistä töröttää siellä pinniksessä :LOL:
Kaiken lisäksi mies on tässä kahen viikon aikana menny unien kans sieltä missä aita on matalin ja nukuttanu pojan sylissä :rolleyes: ei kauheesti edistä tätä mun yritystä vähentää yöheräämiset/syötöt yhteen kertaan :cautious: nooh, jahka se muksu joskus oppii nukkumaan yönsä läpi ja haudassahan sitä on sitte aikaa levätä, vai miten se oli :D
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Musicro, mun mielestä täällä on ollut aika nopea tahti monella ipanalla ton nousemisen yms kanssa, itse oon sitä mieltä että mitä rauhallisemmin, sen parempi. Ei todennäköisesti oo kokoajan turvallaan sitten :LOL: ei meidän pojat näin aikasessa olleet mitä tää neiti. Ja sehän on olennaista että jollain tapaa liikkuu, käske miehen nauttia kun vielä voi, kohta alkaa perässä juokseminen :ROFLMAO:
 
Joo, ei se Musicro todellakaan haittaa, jos on vähän rauhallisempi tahti. Ei tän ikäisten todellakaan tarvis vielä mennä tuulispäänä joka paikkaan ja aika kovaa hommaa se on pysytellä perässä. :rolleyes: Että ihan nauttimisen kannalta kannattaa ottaa köllöttelevän vauvelin kanssa.

Meillä myöskään ei oo tuttia käytössä ja siksi tuntuukin, että ne yösyötöt on hankala jättää. Aiemmat muksut on niin kätevästi siirtyny tuttia imemään. Yks, mitä ajattelin, on että tarjois tuttipullossa vettä. Meillä ei vaan oo ikinä tuttipulloa syöty, niin en sit tiedä onko ihan tuhoontuomittu idea. o_O Mitään hörppyytyksiä en ainakaan ala sängyssä veden kanssa lotraamaan.. :cautious: No, jospa tuo tuosta itsestään rauhoittuisi. Meillä tuntuu, että useinkaan ei herää syömään ja välillä vaan ottaa nännin suuhun ja simahtaa sit samoin tein.

Susannalle tsempit sinne lapsikatraan kanssa touhuamiseen! Teillä on kyllä tosi pitkä poju jo. Onko muut olleet yhtä pitkiä ja ootteko miehes kanssa myös pitkiä?
Meillä on kyllä ihan erimallinen vauva, lyhyt pullukka. :D

Meidän rytmit on vielä tosi rytmittömät, tai siis syödään vain kolmesti päivässä kiinteitä ja unien paikat ja kestot vaihtelee vielä paljon. Mutta koitan jotain saada kasaan:

8 aikoihin herätys
9 tienoilla aamupala
11 aikaan yleensä ekat unet, noin 20-30min

Sitten on epämääräistä hengailua, yleensä käydään ulkona touhuamassa, leikitään sisällä ja tehdään kotihommia

14 maissa päiväunet nro 2, 20-60min
15 aikaan välipala

Tähän väliin käydään yleensä kaupassa, jos tarvetta, sekä kokkaillaan illallinen, monesti myös käyny mun miehen kanssa ulkoilemassa tässä välissä

19 illallinen
19.30 iltakylpyyn
20-20.30 unille

Oon kyllä hiukka kateellinen kaikille joiden vauvat nukkuu useamman tunnin päikkäreitä. Meillä ei ilmeisesti unentarve oo kovin suuri. :unsure: Välillä otetaan kyl edelleen kolmet päikkärit, jos noi klo 14 unet jää lyhyiksi, silloin yleensä simahtaa viiden aikoihin.

Meillä on muuten myös toi annoskateus iskenyt. Oon ajatellut, että vois alkaa tehdä samoja ruokia pojulle, mutta erottaa vaan oma osa ennen suolausta ja ehkä ei myöskään niin tujusti maustais. Veikkaan kyllä, että ruoka on joka tapauksessa äidin lautaselta parempaa kuin omalta. :LOL:

Mukavaa viikkoa kaikille!

Mamadread ja Koo 7kk 3vko
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Mamadread, kiitos. :)
Meillä on tytöt ollu samassa iässä melkein yhtä pitkiä. Eihän me mitään superpitkiä miehen kanssa olla (minä 174cm & mies 184cm.)
Mutta on se pituuskasvu ainakin tytöillä hidastunut vähän just tän iän jälkeen.
Joo, hän on tollanen pitkä ja hoikka poika, vaikka syökin varsin mainiosti. Kai tuo liikkuminen sit jo vaikuttaa.

Rytmi..
(Noin aikoja.)
8-8:30 S herää (ja ennen tyttöjen heräämistä syödään aamupala.)
9:00 Tytöt herää ja S on puettuna sen aikaa lattialla pyörimässä, kun flikat syö aamupalan.
11:00 Mennään yleensä ulos koko poppoo.
12-13:00 Ekat päikkärit
13:30 Ollaan viimeistään tultu sisälle ja välipala/lounas.
14:00-15:30 Päikkärit (yleensä kaikki kolme menee päikkäreille)
16:00 välipala
-tässä välissä puuhataan kaikenlaista, mä käyn lenkillä, käydään kaupassa, leikitään, jne.
18:00 Päivällinen
20:00 iltapala
20:30 --> Iltapesut ja pisut.
21:00 Yöunilla.

Meillä mennään tällä hetkellä reippaasti tukea vasten kävellen ja tuetta seistään hetki paikallaan, mutta sitten pyllähtää.

Hyvin on onneks tässä nyt kolmen kanssa kuitenkin mennyt.
Meillä menee tytöt vuoden alusta päiväkotiin, mutta vain osa-aikaisesti, kolmena päivänä viikossa.

Täällä on kans tuo annoskateus iskeny.
Oon just kurkkua ja tollasta antanut Sebastianille naposteltavaksi sinä aikana kun me syödään, mutta siltikin se äidin tai isin ruoka kiinnostaa.

Musicro, lapset kasvaa ja kehittyy eri tahtia. Sen huomaa jo omissakin lapsissa, poitsulla on kovempi kiire lähteä liikkumaan, kuin tytöillä.
Mutta en mä itsekään stressiä siitä ottais, vaikka Sebastian makoilis lattialla ja ottais lunkisti, kyllä ne kehitysaskeleet jossain vaiheessa yleensä ilmestyy.
(Ja ois tuo poitsu voinu pysyä äidin vauvana vielä hetken.)

Repa, hienoa, että oot päässyt aloittamaan salin säännöllisesti. :)

Mä vaan lenkkeilen ja kahvakuulailen kotona aina kun ehdin.
Lenkille yritän mennä vähintään sen 3krt/viikko.
Kahvakuulailen silloin kun ehdin, mutta pyrin 2krt/vko. Ja sulkkista olis tarkoitus miehen kanssa jossain vaiheessa jatkaa.

Ollaan ulkona tällä hetkellä, tytöt tossa ympäri pihaa leikkii ja Sebastian nukkuu ekoja päikkäreitä.
Mutta nyt meen tonne tyttöjen kanssa touhuamaan.
(Ajattelin äkkiä tässä kirjotella.)

Hyvää syyskuun viimeistä viikkoa. :)

Susanna & Sebastian 8kk (5 päivää vajaa 9kk)
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Joo ei mulla oo mitään huolta meidän pikkumiehestä. Hän ryömii kyllä halutessaan, tyyli on hitusen omaperäinen :D mutta eteenpäin vie. Ja lähipiirissä on ollut niitä jotka kävelee 8-kuisina ja niitä jotka kävelee vasta lähemmäs 2-vuotiaina, niin nää vauvakohtaiset erot oli mulla tiedossa.

Miehellä on vaan välistä niin raivostuttava tapa huolestua ihan turhistakin asioista. Nyt näköjään huolena on lapsen kehitys :mad: Muutama vuosi sitten oli pieni pakkomielle asbestista ja millon mistäkin. Niin raivostuttavaa ja kun pakkomielle ottaa vallan, ei siihen auta mikään järkipuhe.. Jokunen vuosi sitten tais epäillä suurinpiirtein käyttäneensä huumeita, kun oli kuullut jonkun tuttunsa kokeilleen o_O Ja sitten ihmettelee, miksi mun univajeiset hermot ei ihan jaksa itä hänen naurettavia huolenaiheita vatvoa illasta toiseen.

Meillä selvästi on vielä öisin nälkäinen lapsi, syö ihan kunnolla melkein joka herätyksellä. Lähinnä illan ekan herätyksen saa hoidettua vaan silittelemällä, muuten menee huudoksi ilman tissiä. Mut eipä noita kiinteitäkään oikein mene kunnolla, niin on se nälkäkin varmasti ihan todellinen yöllä. Nyt oli melkeinpä lauantaista tähän iltaan taas pelkän maidon varassa, kurkkua suostui pureksimaan, mitään muuta ei mennyt kahta pikkulusikkaa enempää. Vaivaiskohan yläetuhampaat (tai jotkut hampaat) vaikkei mitään varsinaisesti näy :confused:

Muuten oon koittanut, että syödään yhtäaikaa ainakin lounas ja päivällinen. Aamulla juon teetä kun V syö puuroa. Ja yritän tehdä aina välillä meille samaa ruokaa, tai edes mahdollisimman samannäköstä. Ei oo ainakaan vielä ollut suurempaa vaikutusta menekkiin.

Meilläkin mamadread alettiin nukkua pidempiä unia vasta nyt elokuussa. Siihen asti oli unet melkosen lyhyitä, ja joko kiinni mun kyljessä tai vai liikkuvissa vaunuissa. Onneksi 8kk harjottelu auttoi ja nyt nukkuu paikoillaan 1-2h kahdesti päivässä. On kyllä päivät paljon kevyempiä, kun ehtii unien aikana vähän hengähtää, juoda vaikka kahvia rauhassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Musicro, tuo voi olla hieman sellainen oravanpyörä ton syömisen ja tissin kanssa. Että kun tissi maistuu yöllä ja päivällä paljon niin se ruokahalu kiinteisiin ei oikein herää ja toisaalta sitten on pakko antaa maitoa :unsure: kaveri just lopetti imetyksen ja vasta sitten rupes ruoka maistumaan... Oli päälle vuoden reilusti ipana. Ei sillä että sillä paljon merkitystä, jos hyvin kasvaa... Esikoisen kanssa oli hieman noin, alkoi syömään kun siirryttiin normi ruokaan vuoden ikäisenä.

Meillä kanssa päikyt olleet aika lyhyet, nyt hieman pidentyneet kun kaksiin siirryttiin. Voi olla ihan siksikin että yöt on levottomia :eek: mutta ei täällä edelleenkään tunti tolkulla nukuta. Yleensä toiset unet on himpun pidemmät, max 1,5h,tässäkin voi olla että tarvii kerran käydä hieman veivaamassa, mutta ei aina. Toiset sitten välillä 30-50min.

Hirvittää hieman toi yö syönti, imetyksen lopetus ajatus ylipäänsä, kun toinen on niin kiinni vieläkin rinnuksissa:D siis hermoilen etukäteen... Ei tässä vielä kiire ole mihinkään suuntaan. Muistelisin vaan että pojilla alkoi itsekseen mielenkiinto hiipua ja kun on lopetettu Imetys niin se on käynyt tosi helposti myös yön osalta. Ja noin vuoden ikään oon imettänyt. Nyt en niinkun nää tätä tapahtuvan tän likan kohdalla. Mut voi olla että aika kuultaa muistot... :p pelkään lähinnä että siitä tulee vaikeeta, enkä saa ikinä lopetettua:LOL:

Kuten sanottu, likka on tosi levoton alkuyön ja aamuyöstä, kai se alkaa jossakin vaiheessa helpottaa...

Nyt 9kk täynnä:love:
 
Repa, oikeassa oot, että pientä oravanpyörää tässä pyöritetään :confused: Oon toiveikas, et jospa se ruokahalu jossain vaiheessa heräis. Siskontyttökin innostui lähempänä vuoden ikää syömisestä ja on nyt varsinainen suursyömäri.

On nyt siirretty poju sivuvaunusta erilleen pinnasänkyynsä ja ajatus olis jossain vaiheessa siirtää kokonaan omaan huoneeseen, niin jospa se rauhottais pikkuhiljaa öitä. Nyt nukkuu välillä jo 5h pätkää alkuyöstä, mikä on ihanaa. Aamukolmen jälkeen alkaa vaan usein ihmeellinen levoton hulina.

V nyt viikonloppuna innostui ryömimisestä oikein tosissaan, menee huoneesta toiseen ja tutkii paikkoja innoissaan. Viihtyy myös konttausasennossa kovasti, mutta ihan ei oo vielä keksiny miten siitä pääsis eteenpäin :ROFLMAO: eiköhän se siitä kohta löydy sekin taito.
 
  • Tykkää
Reactions: Repa

Yhteistyössä