Tammitähdet 2017

Meillä narana otetaan ilmakylpyjä lampaantaljan päällä. Joku pikkupyyhe mullakin on siinä haarovälin päällä ettei pissailis ympäriinsä. Joskus myös vien kylppäriin hoitoalustalla köllöttelemään nakuna, meillä on aika lämmin kylppäri niin V tykkää olla siellä. Ei kauheasti pissaile ympäriinsä jos on sopivan lämmin. Ja vaipanvaihtojen yhteydessä koitan aina kanssa antaa vauvan pepun hengittää.

Silmistä en osaa sanoa, meillä on vieläkin siniset silmät. Ja mulla ja miehellä on molemmilla sini-harmaat silmät niin saa nähdä tuleeko ne siitä kovasti muuttumaankaan.

Täällä on kanssa alettu pikkuhijaa tarttumaan asioihin. Mutta nyrkit on edelleen parasta mitä V tietää. Välillä oikein hermostuu, kun en anna imeskellä niitä jatkuvasti. Eilen kuitenkin ekaa kertaa vei purulelun suuhun asti.

Mahallaan ei oikein viihdy vieläkään. Vähän kyllä sitä joka päivä treenaillaan. Ens viikolla olis 3kk neuvola ja rokotuksia tiedossa jaiks.
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Meillä otetaan ilmakylpyjä enimmäkseen kylppärissä koska asunto on aika kylmä kylppäriä lukuunottamatta. Kohta kun alkaa ilmat lämpeämään niin voi olkkarissakin köllötellä. Aurinkoisella säällä ollaan kyllä sitä jo tehtykin kun on selvästi lämpimämpi sisälläkin. Toi harso haarojen välissä on mun mielestä hyvä ja toimiva keino. Helppoahan ilmakylpyily on vielä kun nämä eivät liiku... :LOL:;)

Meidän viikkoon mahtui 2kk neuvola + lääkäri sekä nimiäiset. Lääkärintarkastuksessa poitsu sai kehuja jäntevyydestä ja kontaktista. Neuvolan mitat oli 57cm ja 5340g.Rotarokote saatiin myös. Ukkeli nukkui seuraavan päivän, mutta pahoilta vatsanväänteiltä vältyttiin.
Mulla oli samaan syssyyn jälkitarkastus. Vähän kiireen tuntu jäi koko lääkärikäynnistä. Aikaa oli varattu 40min ja me oltiin kotimatkalla jo 20min jälkeen. o_O No, kaikki oli kuitenkin hyvin, se on pääasia.

Nimiäiset sujui hyvin ja oli kivaa. Annettiin pojalle etunimi miehen perinteiden mukaan ja sitten suomalainen nimi toiseksi nimeksi. Etunimeä en nyt täällä julkista kun olisi sen verran tunnistettavissa, sellaista ei ihan joka pojalla täällä Suomessa oo, miehen kotimaassa on ihan yleinen sitten. :D

Tosta RubyS:n laihdutusjutusta tuli mieleen, että mä toisen lapsen sairastututtua vakavasti lihoin kymmenen kiloa normaalipainoindeksin yli. Ei se mikään vakava ylipaino ole, mutta lapsen ollessa kolme päätin karistaa kilot ja laihduin 20 kiloa vain lopettamalla herkuttelun ja napostelun arkisin ja sallimalla sen itselleni viikonloppuisin. Kilot on pysyneet poissa kun oon pitänyt samaa rytmiä siitä lähtien. Mun mielestä kannattaa miettiä millaisen ruokavalion kanssa voi elää loppuelämän ja toteuttaa sit semmoista. Muutoin lihoo helposti takaisin.

Nyt on lähdettävä vaunuttelemaan että saan pojun nukkumaan kunnon päikkärit ja pääsen siivoamaan eilisten juhlien jäljet... :rolleyes:

Mamadread ja Koo 8 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: RubyS ja narana85
Tervehdys!
Nuoremmalla pojalla tummanruskeat silmät niinkuin minulla ja vaihtui kunnolla vasta lähempänä vuotta, mutta oli tosi tummat ja ei mitkään selvät siniset, pikkuveljellä vaihtui niin että toinen silmä oli sininen ja toinen ruskea hetken aikaa... Allukalle taitaa jäädä siniset, on niin syvän kirkkaan väriset.

Ilmakylpyjä otetaan ihan hetki ilta ja aamu pesujen yhteydessä nyt kun ei oo enää niin kylmä. Tää on kova neiti pissaileen esim pyllypesun jälkeen :D sitten enemmän kesällä, kun iho on kunnossa kuitenkin.

Neiti sai sen flunssan sitten ja oli kovin räkänen, mut paremmalla puolella ollaan jo. Silmät vuoti ja rähmi kovasti, niihin saatiin lääkäriltä tippoja. Katsoi samalla ton kielen mutta ei halunnut siihen lääkettä vielä antaa, ei paha kuulemma... Vasta jos rupee leviämään tms.
Nuhanenän nukahtaminen oli aika vaikeaa mutta nukku yöt tosi hyvin sitten kun vihdoin sai unenpäästä. Yksi päivä oli kiukkusempi , muutoinkin oli nyt väsyneempi kun tavallisesti, mutta tosiaan on nyt palautunut iloiseksi itsekseen :)

Nyt saatiin nuo neljännet unet tiputettua kuviosta, ainakin toistaiseksi. Nukkuu aamupäivällä yhdet pidemmät n.2,5h, ja nää toteutuu kävelylenkin ja vaunun veivailun avulla... Muuten uhkaa jäädä tyngiksi ja sit on iltaa kohden tosi väsynyt. Sitten nukkuu kahdet lyhyemmät. Ja nyt viihdytän typyä niin et jaksais sen 2h valvoa välissä. Yöunille edelleen siinä 8-9maissa, vaihtelevasti nukahtaa :)

Tänään meillä naurettiin ääneen ekaa kertaa :love: lelukaaren leluja koittaa kovasti saada kiinni, vielä ei onnistu ihan. Niille myös juttelee kovasti. Viihtyy hyvin itsekseen ja mahallaankin jo aika tovin.

Neuvola peruttiin perjantaina kun oli niin pipi, mennään nyt keskiviikkona.
 
  • Tykkää
Reactions: narana85
Täällä otetaan ilmakylpyjä just kans lampaantaljan päällä ja sit harso/pyyhe vähän päällä, ettei oo pissaa ihan joka paikassa.

Mä oon kyllä vaippaa vaihtaessa saanut pissat kaks kertaa päälleni..
Mutta kyllä nyt jo on menny ilman pissaa päälläni.

Täällä hymyillään hyvin paljon ja hyvin hurmaavasti. Ja nauretaan, ihanaa vauvan kikatusta, sitä on ihana kuunnella.

Silmät on siniset ja tuskin kauheesti väri tulee muuttumaan, koska meillä molemmilla on siniset silmät ja myös molemmilla tytöillä.

Sebastian nukkuu yöt läpi heräämättä.
Yöunille menee yleensä siinä kymmenen maissa ja nukkuu heräämättä seiskaan. Siinä syödään ja vaihdetaan vaippaa ja vähän leikitään ja sitte S menee päikkäreille.
Tytöt herää, he syö aamupalaa ja leikitään siinä ja kun S herää, niin lähdetään koko poppoo ulkoilemaan, nukkuu tossa välissä 1-1,5h. Mennään vaunulenkille ja sit tohon lähipuistoon, jossa tytöt leikkii ja Sebastianin kanssa katsellaan, tai no S yleensä kyllä nukkuu vaunuissa.
Kun kotiin päästään niin Tytöt menee päikkäreille ja S on sit äipän seurana, isin kanssa.

Sebastian on tosiaan päivällä enemmän hereillä.
Yleensä tosta kun tytöt menee päikkäreille, niin sen kolme-neljä tuntia.
Ja sit nukahtaa ja nukkuu n. 45min ja herää ja on siitä sitte hereillä siihen, että on niiden yöunien aika.

Nyrkit löytää suuhun, hampaita ei vielä näy tai tunnu.

Eilen oltiin 3kk neuvolassa (uskomatonta, että Sebastian on jo 3kk!) Ja hyvin kasvaa.
Pituutta hällä on 65cm & painoa 6,4kg.

Ja siis mehän mennään nykyään pelkällä korvikkeella.
Mutta hyvin kasvaa silläkin ja terveenä on pysynyt, näiden kaikkien flunssakausien keskellä.

Mä oon käyny lenkillä jo juoksemassa ja alun varovaisuuden jälkeen on lähtehnyt hyvin käyntiin.
Oon nyt käyny ainakin sen kerran viikossa lenkillä. Aloittelen vähän varovaisemmin.
Isi on lasten kanssa sit sen aikana kun mä oon juoksemassa.

Tytöt hoivaa mielellään pikkuveljeä. Esikoinen on auttanut vaipanvaihdossa, laittanut teipit kiinni, vieny vaipan roskiin ja hakenu vaipan. Auttavainen tyttö.
Keskimmäinen tytsy on kanssa auttavainen, mutta tykkää enemmän auttaa syötön kanssa ja pyyhkiä naaman ja auttaa pukemisessa taitojen mukaan.

Mut nyt tyttöjen iltapuuhien pariin.

Ihanaa kevättä kaikille, siellä on nyt ihanan aurinkoisia päiviä ollut.

Susanna & Sebastian 3kk 3pvä
 
Teillä on susanna pitkä poika!
Meillä oli tänään 3kk neuvola, 6,2 kiloa painoa ja 62,5cm pituutta. Rokotteetkin annettiin, vähän itkeskeli, mutta äidin sieluun tais sattua enemmän. Nyt ei ainakaan tänä iltana näyttäis vielä mitään tulleen, toivotaan että sama jatkuu.

Yöhön on selvästi tullut nyt kolmas syöntikerta, mutta onneks unet jatkuu syömisten jälkeen aika vaivatta. Vaan jos vaipanvaihtoon joutuu, niin meinaa V piristyä ja alkaa jutustella enempi. Aamulla mies monesti vaihtaa vaipan ennen töihin lähtöä jos V on hereillä, ja sit me vielä vähän jatketaan aamu-unia, kun mahdollista on.

Päikkäreitä meillä on yleensä neljät, aamulla yhet lyhyet, sitten päivällä kahdet pidemmät 1,5-2h ja illalla vielä yhdet lyhyet tirsat. Ja yöunille 21-22 aikaan.

Kamalasti on jo pojalla juttua ja tarinaa, vielä kun jotain ymmärtäiskin :)
 
Meillä oli seuraavana päivänä rokotteista poika selvästi unisempi kuin yleensä ja nukkuikin enemmän. Mutta muuta ei niistä tullut.

Rotasta tais tulla taas 5 päivän viiveellä yks päivä kovaa puklailua ja kakkailua. Viimeks tuli viikon viiveellä. Ja oli tosiaan aika haisevia tuotoksia eilen. Tänään ei sitten taas mitään sen kummempaa.

Käytiin tänään mun työpaikalla näytillä, ja kovasti oli pikkumiehellä ihailijoita. Hänellä on vähän punertava tukka ja toisella poskella hymykuoppa ja nekös ihastuttaa ihmisiä. Ihastuttaa kyllä myös mua.

Ja on myös selvästi pieruhuumori-miehiä, eilen kun matkin yhtä V:n pierun ääntä niin sekös häntä nauratti moneen kertaan! Isänsä poika siis.
 
  • Tykkää
Reactions: Mimminkäinen
Hehe, ihana toi pierujuttu. :LOL: Täällä äidin päristelyäänet on hauskinta, mutta naurua ei oo vielä tullut, paitsi unissaan välillä naureskelee. :D Kyllä se varmaan pian talossa raikaa.

Täällä kaikki ihastelee pojun suuria tummia silmiä ja ilmeikkäitä kasvoja. Tuolla lapsella on noin miljoona eri tapaa kohotella ja mutristella kulmakarvoja ja ne kyllä tuo aika hassuja ilmeitä kasvoille.

Täälläkin sais jo tulla enempi rytmiä elämään. Oon yrittänyt sitä nyt rakentaa kun uniasiat on niin hankalia, vaikka toiaalta ne tuntuu kyllä koko ajan menevän paremmin. Aamulla ylös viimeistään ysiltä, aamupesut ja seurustelua, sit puolen tunnin unet kun mä käyn suihkussa. Sen jälkeen leikkiä ja puolilta päivin lähdetään ulos vaunujen kanssa. Välillä nukkuu pidempään ja välillä herää heti kun tullaan kotiin. Jos on nukkunut pari tuntia, niin jaksaa yleensä sit unien jälkeen pitkään hereillä. Jos ei, niin hakee unta uudestaan ja jossain vaiheessa sit onnistuu ja nukkuu useamman tunnin jo sisälläkin - ja ilman mua. Iltapäivä ja ilta kuitenkin hakee vielä muotoaan. Yö alkaa yleensä kymmeneltä ja nyt on saatu öihinkin yksi pidempi unipätkä. Joten eiköhän tämä tässä vielä muotoudu.

Mä oon täällä jo ennakoinut tulevaa ja ostin tarjouksesta uuden pitkän tv-tason mihin saan mun viherkasveja mahtunaan. Mulla on tähän asti ollut ruukut lattialla, mutta koska osa kasveista on myrkyllisiä ja sit on yksi iso kaktus, niin halusin ne pois lattiatasolta. Muutamaa puolitoistametristä kasvia ei oikein saa nostettua, mutta onneksi eivät ole myrkyllisiä.

Mukavaa viikkoa kaikille! Sais tulla jo lämmin...

Mamadread ja Koo 9 viikkoa
 
Ihanaa kun on kivoja kuulumisia kaikilla :) ja kiitoksia vastauksista silmien väriin!

Me käytiin tänään Niipukan kanssa lääkärissä refluksi oireiden takia. Pari viikkoa sitten alkoi vähentämään syöntimäärää ja sitten tuli mukaan enempi rinnasta kieltäytymistä plus rintaraivareita, ihan kaarella huusi täysiä. Kovasti nousee aina maitoa suuhun jota sitten nieleskelee. Lääkäri määräsi maidon sakeuttajaa, monella kuulemma se helpottaa ja jos se ei toimi niin sitte gavisconia. Oli kyllä aivan ihana lääkäri ja aikoi soitella ensi viikolla itse tänne päin että miten on lähteny sujumaan :) en tiiä onko sitten tuo refluksi vaikuttanu siihen että poika on ollu myös hiljaisempi viime aikoina, ei yhtään "puhua" pulpata niin kuin aiemmin. Jospa se tästä.

Pojalla olis kotipuntarin mukaan jo 7kg painoa :whistle: ei ainakaan kasvuun ole refluksi vaikuttanut :D ensi viikolla oliskin sitten 3kk neuvola. Iiks.. äitiä jännitää jo rokotukset :oops:

Niilo on alkanu käsien lisäksi imeskelemään huulia ja ikeniä :LOL: en kestä kuin sulonen toinen on kun se maiskuttelee :love:

Mahallaan ollessa vedetään kovasti jalkoja mahan alle mutta mihinkään ei oikein edetä kun yleensä nenä kyntää maata :LOL: luin jostain että vauvat kehittyy päästä jalkoihin päin nii tää menee kyllä ihan päinvastasessa järjestyksessä :ROFLMAO: nooh, on se yläpääkin kehittynyt kun on omat kädet huomattu jo muutenkin kuin vain että ne menee suuhun ja niillä osataan jopa tarttua. Ja viedä tavarat suuhun :rolleyes:

Rytmi on onneksi alkanut muodostua aika hyvin. Nyt alkaa pikku mies heräillä päiväunilta niin meen sekoitteleen sakeuttajaa valmiiksi.

Narana ja Niilo
 
Onpas narana kurjaa, että teille tuli refluksi vaivaksi! Ootko huomannut, onko sakeuttajasta ollut teille apua? Komeasti painoa ainakin taitaa pikkumiehellä olla!

Meillä kans imeskellään alahuulta välillä ihan hirveästi :p mutta nyrkit on kyllä edelleen ykkönen. Oon koittanut tarjota puruleluja jos jonkinlaisia, mutta ne ei kovin kiinnosta. Ottaa kyllä kiinni lelusta ja sitten vie nyrkin suuhun. :D Puklurätti on sitten melkein kiinnostavin 'lelu'. Ja joskus tutkii sellasta koira uniriepua. Noh, ehtiihän noiden lelujen kanssa telmiä vanhempanakin.

Mä en oikein osaa sanoa, onko meillä rytmiä vai ei. Aina kun erehdyn ajattelemaan että on, tilanne muuttuu o_O mutta sitähän se taitaa olla. Yöunille koitetaan mennä aina samaan aikaan, ja aamusta heräilläänkin usein melko samoja aikoja. Mutta sitten taas päikkärit tulee välistä vähän miten sattuu. Aikalailla jaksaa sen 1,5-2h olla hereillä ennen kuin väsy koittaa. Joskus illasta meinaa kukkua pidempään, jättää vikat pikku unet välistä, ja sillon saa nukuttaa kyllä tosi yliväsynyttä lasta.

Hyvää pääsiäisen aikaa kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Täältä myös hyvän pääsiäisen toivotukset kaikille tammitähdille! :) Täällä on pyhät sujuneet rauhallisissa merkeissä kotosalla. Eilen ja tänään on käynyt kyläilijöitä, mutta on otettu rennosti. Syöty hyvin ja enimmäkseen oltu sisätiloissa kun ilmat on olleet niin kylmät (eikä säätiedotus lupaa helpotusta :(:cautious:). Eilen kävin pitkähkön kävelylenkin pojun kanssa kun ei meinannut millään saada unen päästä kiinni ja alkoi jo olla ihan yliväsynyt. Valvoi vaunuissakin ties kuinka kauan, mutta nukkui onneksi sit useamman tunnin kun vihdoin simahti. Joka tapauksessa tuli pirun kylmä siinä käppäillessä vaikka oli ihan kunnolla päällä.

Harmi narana teidän refluksivaivat. Onneksi olette päässeet hyvän lääkärin hoitoon! Yleensä tuo refluksi myös helpottaa vartalonhallinnan lisääntymisen myötä. Aika jännä, että se alkoi tolleen yhtäkkiä vai onko oireita ollut alusta asti?

Täällä viime viikon paremmin menneiden uniasioiden kanssa on taas mennyt huonommin. Ehkä pitäisi yrittää kokonaan unohtaa ne ja mennä vaan lapsentahtisesti, niin ei harmittaisi niin kun takapakkia tulee. Tässä vaan toivoisi jo pikkuhiljaa, että tuo lapsi oppisi nukkumaan ilman syliä ihan aikuisten oikeasti. Vaikka pienihän hän on vielä.

Eipä meille taida sen kummempaa kuulua. Tässä kuussa ei oo neuvolakäyntiäkään. Kevättä odotellessa. ;)

Mamadread ja Koo 10 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Repa
Mun pikkumuru kääntyi tänään mahalta selälleen! Voi ei, se kasvaa :eek: jotenkin niin haikeaa ja samalla niin ihanaa. Eikä kyllä enää pysy lampaantaljalla ollenkaan, vaan liikkuu siitä pois takaraivo maassa, selkä kaarella jaloilla potkien. Hauskan näköstä menoa, mutta eihän tuota enää kohta voi jättää hetkeksikään valvomatta.

Pääsiäisestä selvittiin, oli aika intensiivistä hössötystä läpi koko pyhien. Tänään käytiin passikuvassa, on se niin hupaisaa kun vauvallakin on viiden vuoden passi.
 
Heips taas kaikille :)

Mä näköjään käyn nykyisin harvakseltaan täällä, tuntuu et päivissä ei aika riitä mihinkään enkä ees muistakaan aina. Kunnon imetysaivot kun lyövät tyhjää jatkuvasti :D

Meillä tulee perjantaina ikää jo 4kk! :barefoot: Oonkohan mä vähän huono äiti, kun en oo ees yrittänyt kehittää mitään rytmiä tms. Iisalle? Meillä ei kauheesti ees viihdytä muualla kuin sylissä vieläkään, ei istu kauaa sitterissä eikä jaksa leikkimatollakaan makoilla. Kova olis meno päällä ja istua pitäisi pystyssä koko ajan. Ja muutenkin pitäis olla menossa koko ajan, paikallaan olo kyllästyttää.

Kädet (tai ainakin oikea käsi) on myös meillä löydetty ja sitä välillä ihmettelee kuin olisi joku irtonainen osa :LOL: Tarttuu myös kiinni tavaroihin ja vie suuhun. Kauheesti ei vielä yritä kääntyä, kyljelleen joskus. Mahallaan viihtyy vaihtelevasti, jos laittaa siten. Pystyyn nostaa itsensä jos ottaa käsistä kiinni ja vetää vähän. ;)

Ootteko jo miettinyt kiinteiden aloitusta? Toiset suosii 6kk:n täysimetystä, toiset taas aikaista maistelua oikeisiin ruokiin. Koita nyt sit muodostaa itse käsitystä mikä olis hyvä :whistle:

Nyt pitää mennä syöttään Iisaa, heräs just ja vaatii ruokaa :D
 
Mä oon aatellut venyttää kiinteiden alotusta lähemmäs sitä 6kk ikää. Nyt ainakin poika kasvaa vielä hyvin pelkällä maidolla. Ja mua kiinnostaa enempi tuo sormiruokailu niin siihen valmiudet on kuitenkin vasta siinä 6 kk kieppeillä. Toukokuussa käydään reissussakin, niin ei ainakaan missään nimessä ennen sitä aloiteta. Sit jos 5 kk jälkeen alkaa näyttää että ruoka kiinnostaa, annetaan ehkä pieniä maisteluannoksia.

Ei meilläkään Rubys sen kummemmin rytmiä olla kehitetty, kun yöunille meno kutakuinkin samoja aikoja aina. Sylissä tää meidän poju mieluiten unensa nukkuis, mutta hereillä viihtyy jo muutenkin. Ja sama tuo, että pystyyn pitäis päästä.

Meillä oli ajatus alkaa tässä pikkuhiljaa opettaa poikaa yöunille sivuvaunuun mun kainalon sijaan, mutten vielä tiedä raaskinko. Ja oon myös vaan laiska, vierestä on niin helppo imettää puoliunessa.
 
Tervehdys!
Narana, ikävä toi refluksi..:(. Meillä oli kans vastasyntyneenä sitä nieleskelyä yms mut onneks parantunut tilanne siitä. Josko se siitä helpottaisi sakeuttajalla.

Ei meilläkään mitään kellontarkkaa rytmiä... Etenkin kun siihen vaikuttaa niin paljon ulkopuoliset tekijät. Pitää kuitenkin elää niin että onnistuu poikien menot ja nukkumaan laitot yms. Aina ei valitettavasti voi vauvan rytmin mukaan mennä. Mutta asiat toistuu kuitenkin jotakuinkin samassa järjestyksessä ja nukkumaan menossa on toistuvat rituaalit.

Päikkäreitä tyttö nukkuu nykyään yksinomaan vaunuissa. Käydään ainakin kerran päivässä lenkillä, loput unet vetelee eteisessä. Pyrin kolmiin päikkäreihin , mut jos joudutaan heräämään aikasin niin vaati neljät kyllä. Edelleen jää lyhkäsiksi unet jos sisällä nukkuu, ulkoillessa max 2,5h.

Yöunille nukahtaminen kestää edelleen aika kauan... Hetken oli jo helpompi mut nykyään taas ottaa aikaa. Harkitsen kanssa et aletaan opettelemaan omaan sänkyyn joka mun punkan vieressä... Pitää vaan saada typylle kiinteitä peliin ennen sitä koska syö nykyään enemmän öisin, enkä jaksa herätä syöttämään, kätevästi hoituu kun on vieressä. Ei kaikki herääminen nälällä selity, uuden oppiminen tulee uniin, mutta päivisinkin vaatii ruokaa tunnin välein niin eiköhän se yölläkin näy.

Meillä neuvolassa informoi että tänäpäivänä suositellaan kiinteiden aloitusta 4kk iässä, entisen 6kk sijaan. Whon suositus on kai edelleen se 6kk. Poikien kanssa menin päälle 5kk kun aloitettiin maistelemaan pikkuhiljaa, esim keskimmäinen maisteli marjaa suoraan vattupuskasta poimittuna :) mutta ajattelin noudattaa suositusta ja aloitella pikkuhiljaa maistelua seuraavan nla jälkeen. Sormiruoka tulee kuvioihin heti kun siihen on valmiudet. Neiti on kasvanut hyvin mutta tää tunnin välein imetys on hieman rajoittavaa... Pakko saada käydä pakollisia menoja pikkuhiljaa.

Meillä tartutaan hienosti leluihin mitkä lelukaaressa, viihtyy selällään ja mahallaan yrittää eteenpäin. Kääntyä ei kuitenkaan ihmeemmin pyri, kellahtaa usein mahalta selälleen, mut ei toisinpäin. Juttelee kovaa ja korkealta. :LOL: kauheasti on nyt tullut uutta, mutta onneksi tämä viihtyy itsekseen koska on noi pojat ja ollaan usein nelistään. Tykkää seurata muiden touhuja :)

Kesäksi suunniteltu viikon kotimaan reissu... Kovasti jo ootan kesää ja lämmintä :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuota refluksia on tosiaan ollu heti alusta asti mutta nyt muutama viikko sitten alko oireilla enempi. Sakeuttaja onneksi auttanu. Melko vähäiseltä meillä tuo oireilu kuitenki vaikuttaa verrattuna tarinoihin mitä oon kuullu. Ihan kamalaa miten pienet voi tuommosesta kärsiä :( kiva Repa että teillä on menny ohi itsestään :) jospa se meilläkin ajan kuluessa että vois jättää tuon sakeuttajan pois.

Kiinteitä meinasin aloitella jo siinä 4kk korvilla. Välillä seuraa jo kiinnostuneena kun itse syödään ja hienosti onnistuu sakeuttajan syöminen lusikalla :) lääkäri sanoi siitä suosituksen muuttumisesta että kun se siirrettiin 6kk niin ajateltiin että se ehkäisee allergioita mutta onkin käynyt päinvastoin niin siksi olisi palattu takaisinpäin. Mutta tiiä siitä sitten. Eiköhän ne lisääntyneet allergiat oo monen asian summa. Ootteko miettinyt millä alotatte?

Meillä mahallaan olo on menny ihan nyrkin imeskelyksi. Vähän aikaa pitää päätä ylhäällä ja sitte hoksaa nyrkin ja loppu aika meneeki rähmällään nyrkki suussa maatessa :LOL:

3kk neuvola oli tänään ja iso poika kyllä on jo, 7145g ja 64cm :) kamala itku pääsi rokotteista mutta äiti pysyi onneksi kuivin silmin :whistle: toistaiseksi ei onneksi näy sivuvaikutuksia.

Mamadread ihan hyvä olis itelläki muistaa tuo lapsentahtisuus :cautious: jotenkin sitä välillä unohtaa kuinka pien toinen vielä on. Pitää siinä vähän muistutella että ei voi monia asioita vielä toiselta vaatia :)

On se tämä äitiys kyllä ihmeellistä ja aivan jotaki uskomatonta tämä rakkaus tuota pientä ihmistä kohtaan :love:

Narana ja Niilo 3kk
 
Sen verran vielä kiinteiden aloituksesta, että olennaisinta mun mielestä on juurikin se lapsen valmius siihen touhuun, pätee monessa muussakin asiassa. Meillä alkaa kanssa osoittamaan kiinnostusta toisten syömisiin... Ja toki se lisäruuan tarve:)

Aloitellaan varmaan bataatilla äidinmaidolla reilusti löysennettynä... Ihan varovasti maistelua, peruna varmaan kanssa kun sitä tulee keiteltyä muutenkin :)
 
Sen verran vielä kiinteiden aloituksesta, että olennaisinta mun mielestä on juurikin se lapsen valmius siihen touhuun, pätee monessa muussakin asiassa. Meillä alkaa kanssa osoittamaan kiinnostusta toisten syömisiin... Ja toki se lisäruuan tarve:)

Aloitellaan varmaan bataatilla äidinmaidolla reilusti löysennettynä... Ihan varovasti maistelua, peruna varmaan kanssa kun sitä tulee keiteltyä muutenkin :)
Tuosta perunasta on ollut paljon puhetta tuolla facessa, et aiheuttaa ilmeisen helposti vatsavaivoja, että sitä ei välttämättä kannattaisi antaa ihan heti alkuun vaan vasta lähempänä vuoden ikää.

Itse en oo yhtään vielä pohtinut millä aloittaisin, kun arvon tässä sitäkin et aloitetaanko soseilla vai sormiruualla. Sormiruokailu vissiin vaatii, et pitäis osata istua?

Meillä 3kk neuvolassa puhui kans tosta allergia asiasta et nykyisin suositus on jo aiemmin aloittaa maistelu ja että mitään ei pitäis kovin herkästi välttää äidinkään ruokavaliossaan, vaikka vauva saisikin jotain yksittäisiä oireita. Hieman kyllä itseä mietityttää, että miksi altistaa jollekin, josta selkeästi tulee oireita, jos kerran on allergiaa? Meillä vielä perheessä keliakiaa, niin hieman epäilyttää et alanko antaa viljoja kuinka äkkiä (n)
 
Moi taas täältäkin!

Täällä ei oo edes kolmea kuukautta mittarissa niin en oo ihan hirveesti vielä miettinyt kiinteiden ruokien aloittamista. Aiempien mukuloiden kanssa on aloitettu pikkuhiljaa hieman ennen 6kk ikää ja on ollut ihan passeli ratkaisu. Kummallakaan ei allergioita eivätkä oo mitään flunssaimureita olleet. Itse oon saanut 3kk iästä alkaen ja olin allerginen lapsi.

Se 4kk suositus on kai ennemminkin että 4kk iässä aloitettaisiin maisteluannokset, siis puoli teelusikallista-lusikallinen imetyksen jälkeen ja määrää ei lisättäis ennen kuin oikeasti haluaa aloittaa ruokailut. Silleen ei sitten vaikuttaisi imetykseen. Tällainen vaihtoehto kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä, mutta en osaa sanoa, otetaanko käyttöön vai ei. Täälläkin kyllä syödään tunnin välein.... :cautious:

Mulla on sellainen mielikuva, että esikoisen aikaan olin kapinallinen ja aloitettiin banaanilla. :D Sen jälkeen perunaa. Kakkosen kohdalla taidettiin aloittaa bataatilla.
Uskon, että mikä tahansa millä aloittaa, on aluksi vähän järkytys suolistolle. Tosta perunasta en ajattele, että ois sen haitallisempaa kuin muut juurekset/mukulakasvit. Mikä sitten ois oikeasti vatsaystävällistä kasvista? Luumusose? :LOL::LOL::LOL: Nykyään kyllä on niin paljon kaikkia ruokasysteemejä, pitäis syödä superfoodia ja vähähiilihydraattista ja ties mitä. Itse oon sitä mieltä, että tärkein tekijä hyvinvoinnissa on kokonaisuus; monipuolinen ruoka, riittävä lepo ja liikunta sekä positiivinen, stressivapaa asenne elämään. Jos nyt johonkinbuskon, niin siihen, että suoliston kunnolla on iso merkitys ihmisen terveydelle ja lapsellekin kannattaa yrittää kasvattaa monipuolinen suolistofloora maitohappobakteereilla ja antamalla möyriä maassa ja laittaa kaikkea suuhun.

Sormiruokailua on täälläkin tarkoitus harrastaa. Sitä jo esikoisen aikaan tein, vaikka silloin sillä ei ollut näin hienoa nimeä ja se ei ollut trendikästä. Poika söikin sit mieluiten sormin kolmevuotiaaksi asti ja päiväkodin tädit oli järkyttyneitä kun hän aloitti hoidossa. :D Osasi toki syödä lusikalla jne., mutta se ei vaan ollut suosiossa.

Tästä tulikin nyt näemmä ruokapitoinen kirjoitus. Seuraavalla kerralla jotain muuta sitten. :D

Mamadread ja Koo 11 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Mimminkäinen
Me varmaan alotellaan porkkanalla tai bataatilla. En niin kauheasti syö itsekään perunaa, niin tuskin sitä ekojen joukossa tulee edes maistatettua. Mutta kunhan tuota, on tässä vielä ainakin kuukausi aikaa.

Meidän poju taitaa nyt mennä hyvää vauhtia kohti 4 kk hulinoita. Päiväunille meno on hirveän taistelun takana useimmiten. Ulkona liikkuviin vaunuihin kyllä hiljenee pian, saattaa valvoa sielläkin reilu puoli tuntia, ja herää kyllä heti kotiin tultua.

Syömisenkin kanssa on vähän niin ja näin, ei oikein meinaa aina malttaa keskittyä syömiseen ja siinäkin hermostuu herkästi. Tänään imetin kerran pimeässä saunan lauteilla, kun ei muualla malttanut.

Muutamat viime yöt on tosiaan tankannut 1-2h välein ja halunnut herätä jo kuuden aikoja.. voin todeta että äiti on melko väsynyt. Enkä mä itse saa nyt heti yhdeksältä unta, vaikka sänkyyn menenkin. Mutta nää on näitä vaiheita, yhdestä päästään ja toinen tulee.
 
Ainiin @narana85 , annatteko sen sakeuttajan erikseen? Mä oon aina ajatellut että se sekoitetaan maitoon ja pakko syöttää pullosta. Mut toi kuulostaa kätevältä. :)
Joo annetaan erikseen :) sekoitan sitä sakeuttajaa pieneen määrään rintamaitoa (10-15ml) ja syötän siitä tulevan mössön lusikalla ennen tissittelyä :) kätevä kyllä että ei tosiaan sen takia ole pakko siirtyä pullojen pyörittelyyn.
 
Onpa mennyt pitkä aika siitä kun oon täällä viimeksi käynyt, päivät tuntuu nyt niin hektisiltä..
Narana, harmi se refluksi mutta hyvä jos sakeuttaja auttaa.

Meillä on tasaista tämä arki, ei merkittäviä haasteita tai hankaluuksia. 3 kk tuli la mittariin. Neuvolassa mitat 6190 g ja 62.4 cm perjantaina. Täysimetyksellä mennään ja tavoite ois jatkaa sinne 6 kk ikään ja vasta sitten aloittaa maistelut. Kaikki vatsavaivat meillä on helpottaneet, vaihdoin d-tipat super d:hen ja probiootti-maitohapot sekä disflatyl menee edelleen.
Hyväntuulinen ja "puhelias" tyttö, nyrkit suussa ja harsot sun muut. Kyljelleen kääntyy ja kova yritys mahalleen mut vielä ei pääse. Lelukaaren leluja repii ja aika hyvin viihtyy leikkimatolla. Päikkärit edelleen epämääräisen mittaisia ja epämääräisiin aikoihin.
Yöunille nukahtaa hyvin kainaloon ja pari kertaa yössä saattaa syödä, mä en kunnolla siihen edes herää, horteessa vaan tungen tissiä suuhun. Omaan sänkyyn meidän sängyn viereen ois toiveissa opettaa nukahtamaan ainakin ekaan syöttöön asti, mut en oikein tiedä miten ja tuntuu vaivalloiselta ni en oo ruvennut mut ehkä tässä kohtapuoliin.. Nyt on alkanut huitoa kovasti käsillä ja eilen raapas kunnon naarmun mun poskeen.

Viime viikolla käytiin ekalla "ulkomaanmatkalla" Virossa, reissu meni hyvin mutta pysähdyksiä toki piti ottaa autoillessa melko usein. Yksi yö tosin vaan oltiin. Kesällä tavoitteena jokakesäinen Lapin reissu, saa nähdä mitä niin pitkästä automatkasta tulee.
Hassua tosiaan että tuommoinen tumppi tarvii passin. Meille sanottiin kyllä et vaik on 5 v passi niin käy korkeintaan 3 vuotiaaksi koska matkustajan pitää olla passistaan tunnistettavissa eikä isompana enää vauvakuvasta ole..
Silmien värejä mekin pohdittu, H:lla ihan kirkkaansiniset eikä muuttumisen merkkejä, mulla vihreät ja isällä ja siskolla aavistuksen vihreään taittuvat ruskeat.
Tulipas pitkä sepustus kun harvoin käy.. Hyvää kevättä kaikille, kyllä se sieltä keikkuen tulee.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Jo silloin 9v sitten, kun esikoisen sain, tosta perunasta puhuttiin, että käy mahalle, mut vaikka oli koliikkivauva ja vaivanen niin en huomannut eroa muihin ruokiin.. En antanut ekana mut kyllä reilusti ennen vuotta kuitenkin. Luulen et loppupeleissä aika sama millä aloittaa kunhan varovasti....

Meillä kanssa 4kk hulinat saapuneet... o_O vappupäivänä siis tulee 4kk täyteen ja meno sen mukaista. Tyttö vääntää ja kääntää kaiken yötä.. Päikkäreillä pääsääntöisesti nukahtaa hyvin mut heräilee puolentunnin päästä, joskus vaan tapittaa hereillä ja sit otan ylös mutta ainakin sen kerran päivässä heijailen uudestaan uneen niin et unta tulis se 2-3h,muuten menee ihan väsyksi illasta. Yöunille kannattaa olla laittamassa tunnin sisään viimesistä unista niin ehkä nukahtaa nätisti, muutoin on aika vehtausta.
Muutoin neiti on yhtä hymyä ja helppo. Kiljumaan on ruvennut, testaa ääntään:D
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Meillä kanssa testaillaan ääntä, V kulkeekin tällä hetkellä nimellä kieku. Lapsi kiekuu koko ajan :D kauhea meno olis pojalla päällä päivin öin.

Viime yönä pitkästä aikaa nukkui 4h pätkän alkuun, siitä onkin kauan kun on viimeks nukkunut niin pitkää pätkää. Muuten on unien kanssa niin tai näin, joskus nukahtaa hyvin, joskus kaamean taiston kanssa. Nyt sammui seitsemältä, on aiemmin nukkunut sellaset pikku-unet illasta, ja siellä nukkua posottaa edelleen. Toivottavasti ei nyt yöunille alkanu :eek: sitten herää jo viideltä..

Kovasti on yritystä kääntyä mahalleen, kerran sai itsensä lampaantaljalla jo käännettyä, ilman taljaa ei ihan vielä onnistu. Ja selällään hän jo kihnuttaa itteään eteenpäin sängyn päästä päähän halutessaan. Ei olis kyllä mikään kiire liikkeelle mun puolesta!
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread

Yhteistyössä