TAMMIVAUVAT 2007

Me siirrettiin Jeren pinnasänky eilen omaan huoneeseen ja eka yö menikin sit tosi kivasti. :D Tyyppi nukku 21-8.30! Aamu kuudelta olivat käyneet maidon juomassa isänsä kanssa, mutta oli simahtanut heti uudestaan!
Oli aika outoo itsekkin nukkua, kun ei kuulunut toisen puhinoita.. :/
Tutinkin oli pulauttanut ite pihalle ennen kun mies tuli nukkumaan illalla ja ei sit huudellut sitäkään koko yön aikana.
Meillä meinas olla vähän pientä ongelman poikasta tuon yötutin kanssa, kun täyty hyvällä säkää 10 kertaa käydä yön aikana antaan tuttia. Nyt on tuokin rauhottunut ja jospa yötutin sais kohta jäämään vallan pois.

Mulle Kränä neuvottiin terkkakeskuksesta laittamaan käden "kupiks" tiiviisti korvan päälle. Jos älähtää niin melko varmasti on tulehdus.

Meillä Annette on/oli ihan samanlaista, nyt kätistään taas kun ylhäälle on ilmeisemmin tulossa hampuja. :( Eilen annoin päivällä lääkettäkin, toinen ei suostunut syömään mitään. Hedelmäsosekkin itketti. :ashamed:
 
Minä täällä taas :LOL: :LOL: :wave:
Nukuttiin tuossa Joonaksen kanssa reilun puolentoista tunnin päikkärit :whistle:
No just ku olin saanu silmät auki ja noussu sängystä niin anoppi soittaa, että olis kalakeittoa tarjolla. Ainahan se valmis pöytä oman eilisen makaroonilaatikon voittaa :kieh: :LOL:
 
Heippa taas pitkästä aikaa! :flower:
Meidän neiti lähestyy jo 8kk:n ikää, wau. Sit on neuvolalääkärikin.
Voi teidän pikkusia, ketkä on kipeenä :hug: Meillä oli alkuviikosta likka vähän flunssas, kesti puoltoista päivää. Minä se oon sen sijaan koko viikon sairastanu ja ollu kuumeessakin. Räkä lentää viel ja limaa tulee kurkusta. Ällöä.
Aada on oppinu tossa toissa viikolla ryömimään. Pari päivää sit tais erehdyksessä vaihtaa huonettakin :) hassua.
Oon pyrkiny antaa 2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamupalana on jugurttia ja samoin illalla. Ja hedelmä sosetta välipalaks jos tuntuu olevan nälkää. Puuroa oon kokeillu jokunen viikko sit antaa, sekä ite tehtyy ja tetrasta. Ei tykänny. Pitäs taas kokeilla, mut ei uskalla :ashamed:
Oon huomannu että rupee jo vaikuttaa tää arjen pyöritys yksin.. Välil on pinna niin kireel. Ja Aadakin varmaan vaistoaa sen, että äitil kiristää vanne niin kyllähän se toisen käytökseen vaikuttaa.
Kauheeta paasausta taas. :headwall:

Mutta mutta, ei tän kummempia, yhtäkkiä tyhjeni pää..
 
Jee! Nyt sitä sitten lähdettiin konttaamaan!! Ja mun kauheet hehkutukset tietty sekoitti hyvän rytmin ja Krista meni ihan hämilleen. Mutta tänään se siis todistettavasti tapahtui!

Poio: minulla kävi samoin kun kakkonen täytti 8kk ja esikoinen ja keskimmäinen muuttivat kumpikin silloin omaan, yhteiseen huoneeseen nukkumaan. Minä olin ihan tööt kun en ollut yöllä herännyt ollenkaan mihinkään. Ei kyllä ollut muutkaan heränny, eli kaikki oli nukkuneet paljon paremmin.

Peppi1: minäkin olen hieman pintakiree kun arjen pyöritys jää itselle. Minähän vaan opiskelen ja käyn iltatöissä! Sitten mies tulee kotiin ja tuumailee keittiössä et onko meidän sisäkkö ottanut lopputilin. Ai että sapettaa. Mut sellaista se on, liian hyvälle opettanut?

Oih, kampaaja tuli.

Vilipi ja Krista
 
peppi: mielelläni vaihtaisin mutta tää sivujen uudistus teki sen että en voi uudistusta vanhempia viestejä muokata. ja joskus kyselin uuden ketjun aloittamisesta mutta tuntuu kaikki tykkäävän tästä piiiiiitkästä pinosta.

ja mulla oli tänään ihan loistopäivä. oli ihanaa olla töissä kun ei tullut vastaan edes mitään hankalaa. ihan perusjuttuja. ja sai rauhassa syödä ja juoda 2 kertaa kahvitkin. tosin kyllä jo toisella kahvilla tuli olo et miks kukaan ei kysele multa mitään, oli siis tylsää. no, lapsilla oli mennyt kaikki hyvin ja miisalle kelvannut pullomaitokin pariin otteeseen. eikä mitään kiukutteluja. kunnes kotiin saavuin. pojan kanssa pelailtiin pelejä tunnin verran ja sitten vasta uskaltauduin iltaruuan laittoon. ja sen tunnin aikana poika kyseli enemmän kuin koko viikkona. eli tauotta piti saada tietää asioita, hyvä että ehtisin edes vastaamaan. ja energiaa oli loputtomiin, vaikka oli mummi ulkoiluttanut kahteen kertaan ja juoksuttanut poikaa kun miisa nukkui. eli taas sen huomas kuinka ihanaa ja "tasaista" on kotiäitinä. ja totutteluhan tuo vaatisi että poika sen oppeis että kotitöitäkin on tehtävä. mutta on tuo vauva vielä vauva. toivottavasti sais rahatilanteen sen verran järjestykseen että vois olla edes tän vuoden kotosalla. mut kait se on edessä et tarvii ainakin pari kertaa viikossa käydä tekemässä tuurausta. ja mikä on musta hullua et jos teen viikonloput töitä ja pidän lapset siis kotihoidon piirissä niin tulot on suuremmat kuin tekisin arkisin 5pv ja veisin lapset hoitoon. lapsia ajatellen tää on varmaan ihanaa et saa kotona olla, mut parisuhdetta ajatellen ei paras ratkaisu, jos ei ole edes sitä yhteistä perheaikaa saati kahden kesken. mutta hetken ne lapset on pieniä. voi kun sais jotenkin talletettua nää muistot pikkulapsiajalta, esikosta olen tyystin unohtanut moniakin juttuja.......... tarttis kirjoittaa päiväkirjaa niin oli muistelot tallessa...

nyt saunaan ja ehkäpä lasi olutta :D
 
mikkihiiri: saako kodinhoidontuen aikana käydä viikonloput töissä??? Ilman että menettää sen suuren tuen? :saint: Voisin kans ajatella ihan itseäni vaan ja käydä tallilla tekee vaikka sunnuntai hommat (juteltiin jo tallin omistajan kans alustavasti) sai ne suuret tallivuokrat maksettua työllä plus että sais sitä omaa aikaa kokonaiset 6tuntia viikossa putkeen :D Ois kuitenki sitte ku mies lähtee taas Ouluun töihin niin perjantait ja lauantait sitä perheen yhteistä aikaa (eli remonttia :LOL: )

Onkohan vika koneessa vai soneran yhteyksissä ku taas en eilen ollenkaa päässy nettiin. Nyt aamusta toimi hetken ja sit pätkäs ja nyt taas toimii :headwall: Ärsyttävä vehe! Tietäiskö joku??? :wave:

Mä oon kans saanu kaks yötä nyt nukkua kunnolla. Pe-la oli kaveri lapsensa kans meillä yötä, vauva että tyttö nukkui 20.30-8.00 kerran heräs tyttö yöllä kätisee mut rauhottui heti. Viime yönä oli kans kerran heränny mut mies kävi sen luona, en ees kuullu et oli käyny... Nukuin 23-8.00, oli aamulla tosi ihana olo! Mut vielä vois nukkua B) Kävin juoksulenkin jo heti aamusta, kyllä vissiin verottaa valvotut yöt ja pikku nuhaisuus ku ei päässy ku reilu 6km 40minuuttiin :/ Tuli semmonen olo et on menny harjotukset hukkaan :kieh: Noh, ens viikolla sit paremmalla mielellä... ja kunnolla...

Nyt pitää siirtyä lapsia viihyttää ku ukko menee nylkemään saamansa linnun, YÖK :x Tunnin päästä sit lähetään esikon kans 6h luontoretkelle :heart:
 
TeeTee: Opintolainoihin saa korkotukiavustusta. Hakemus löytyy Kelan sivuilta. Täytyisi itsekin tehdä hakemus- ja anomuspino.

Jaa että kokonaiset viikonloput saa työskennellä? Olen luullut, että vaan sunnuntaisin. Siitähän tulee iso apu, jos on mahku olla töissä.

Kitkun kitkun. Pitää mennä Ville on ihan valivali koko ajan. Kai se hammas vaivaa. Oi voi.
 
mä elän siinä käsityksessä että kodinhoitotukea saa kun lapset kotihoidossa, vaikka hoitaja olisi mummi, pappa yms.v esim. vanhemmat voi tehdä töitä aamu ja iltavuoroissa. ainoastaan hoitolisään vaikuttaa perheen tulot.

lähistöllä asuu 4 lapsinen perhe jossa isä tekee päivät töitä ja äiti iltaisin, viikonloppuisin äiti hoitaa "rästityöt". heillä näin siksi että haluavat antaa lapsilleen "kotikasvatuksen". ja onhan se koululaisillekin kiva tulla kotiin. ja ymmärsin että he saivat kodinhoidontukea ennen kuin tuo nuorin täytti 3. paljon vaatii parisuhteelta mutta ovat sitä mieltä että hetken sitä kestää.
 
Hoh-hoijaa... Tuli sitten eilen vähän "ulkoiltua", kun hyvä ystävä oli käymässä Suomessa. Vasta viiden aikaan olin kotona ja nyt väsyttää... Pesukone pyörii kilpaa kuivausrummun kanssa ja sen lisäksi pitäis vielä pakata, kun tiistaina aamulla lähdemme taas kolmeksi viikoksi Espanjaan. Mitään ei jaksais tehdä ja pitää vaan roikkua täällä netissä. :ashamed:

Nyt itseä niskasta kiinni ja pakkaamaan ainaskin Sakun kamat, jotta homma edes vähän edistyisi. :wave:
 
Jerellä on mennyt mukavasti nämä pari yötä omassa huoneessa. Ollaan kaikki nukuttu paremmin! :D Me ei olla häiritty poikaa kuorsauksilla :snotty: ja Jeren tuhinat taas ei oo häirinnyt meitä. Tai mua, jos totta puhutaan. Mies nukkuu niin sikeesti, ettei herää mihinkään! :D

Jere päätti alottaa perjantaina taas dieetin. Perjantaisen aamupalan jälkeen herraa on taas saanut houkutella syömään, ja oikeastaan mikään ei ole kelvannut. Sormet/nyrkit on suussa hinkuttamassa yläikeniä, rassu on ollut aika tuskasen olonen taas. :ashamed: Ollaankin sit annettu tota nestemäistä panadolia kerran-kaks per päivä taas. Tänään just itkeskeli aika kauan sängyssään, vaikka selvästi väsytti. Tutti ei kelvannut, sormia piti vaan kalvaa. Annettiin lääkettä ja puolen tunnin päästä siittä, jätkä kuorsas!
Keskiviikkona meillä on 8kk neuvolalääkäri jolloin saadaan tietää mittoja taas. Himppasen jännittää, tuleeko tuosta painosta (taas :headwall: ) sanomista. Prkl, pakottaan syömään en ala! :kieh:
 
Kotihoidontuen saa aina, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Mä aloitan 16h/vko duunit 1.11. alkaen. Teen 2 iltaa ja launatain hommia. Näin ei tarvitse viedä lapsia hoitoon, kun isä on kotona, silloin kun minä työssä ja toisaalta saa tulot pidettyä suht samana, kun nyt vanhempainrahakaudella.
 
Joo mä kans just soitin kelaan ja kysyin tuosta työjutusta. Saa tehä töitä milloin vain vaikuttamatta hoitorahaan mut hoitolisään sitten vaikuttaakin. Me ollaan saatu huimat 17e/kk hoitolisää että ei hirveesti haittaa vaikka se meiltä viedään pois :LOL:

Ois jo perjantai!!! Pääsis reissuun, alkaa olemaan huumori jo niin vähissä nuitten uhmisten kans et uhmailen niille takas (mikä onki äärimmäisen järkevää :eek: )
 
Lisään siis vielä, että palkka ei vaikuta kotihoidontuen suuruuteen, ainoastaan tulosidonnaiseen hoitolisään (max 168 ?/kk, muistaakseni), mutta työn määrä saattaa tietysti rassata parisuhdetta, niinkuin Mikkihiiri taisi mainittakkin. Eniten mua rassaa just noi lauantai-työt, kun menee se koko perheen yhteisaika. Mutta kun vaihtoehtona on viedä 3 lasta päivähoitoon ja maksaa 480 ?/kk hoitomaksuja, niin taidan ennemmin kestää ne lauantait.
Meillä oli aikoinaan esikoinen päivähoidossa äityslomani päätteksi, ja tarhapäivinä näin poikaa n. 1-2 h/pvä ja aina sai aamulla herätä kellon kanssa kiireellä ja viedä itkuinen/uninen lapsi tarhaan. Siksi tämä vaihtoehto on meidän perheelle paras.
 
villellä on alkanut "ei hetkeäkään erossa äidistä"-kausi, nytkin nököttää sylissä.mun ei auta edes selkää kääntää, kun jo älähtää.
yöt menee levottomasti ryömiessä ja hampaita valitellessa.HAUKOTUS.

olisiko mun pitänyt saada esikon kanssa kotihoidontukeakin, kun häntä työttömänä kotona hoitelin? :eek: en varmaan sitten hakenut edes sitä.
voi pässinpää. :kieh:
 
villellä on alkanut "ei hetkeäkään erossa äidistä"-kausi, nytkin nököttää sylissä.mun ei auta edes selkää kääntää, kun jo älähtää.
yöt menee levottomasti ryömiessä ja hampaita valitellessa.HAUKOTUS.

olisiko mun pitänyt saada esikon kanssa kotihoidontukeakin, kun häntä työttömänä kotona hoitelin? :eek: en varmaan sitten hakenut edes sitä.
voi pässinpää. :kieh:
 
Myyrä

siis mun käsityksen mukaan kahta ETUUTTA ei voida maksaa yhtäaikaisesti täysimääräisenä... Eli työttömyyskorvaus kumoaa kotihoidontuen tai päin vastoin. ÖÖh, mitenhän sanoisin siis; työttömyysetuudesta vähennetään kotihoidontuki, jos halutaan nostaa kahta tukea. Eli periaatteessa tuen määrä ei näin ollen nouse mihinkään.
 
Joo, ja tuokin on ihan hassua kun menee hakemaan niitä etuuksia kelasta niin joskus joutuu olemaan itse se asiantuntija. Mulle päiviteltiin keväällä kun keskeytin opintotuen, et miten voin saada äitiyspäivärahaa ja opintotukea yhtaikaa. No, kun äitiysraha ja opintotuki eivät kumoa toisiaan, äpvrahan saa vain silloin miniminä kun saa opintotukea. Nyt en tosin enää nosta opintotukea ja siitäkös ne siellä riemastui kun laitoin kotihoidon tuen hakemuksen menemään: "miten opiskelija voi hoitaa kotona lastaan jos opiskelee?" Hymyilin vain kauniisti. Mitäs tuohon enää voi sanoa, kun on tuomittu hakemusten perusteella. Mutta se niistä etuuksista.

Krista ei syö ollenkaan kaupan ruokia! Olis niin kiva toisinaan antaa purkista kun laiskottaa tai on jossain kaupoissa kiertelemässä. Mutta ei, neitillä on suu viivana. Ja kun antaa jotain hirvenlihamössöä niin sitä menis sitten aivan lusikkatolkulla. Siis ihan kiva että itse tehty kelpaa, tulee mulle halvemmaksi, mut helpotusta kaipaisi joskus.

Kristan konttaaminen on nyt sitten taas vähän niin ja näin, ihan kuin se taito olisikin yöllä unohtunut. Mutta öistä puheenollen, mie tein sen mitä ei ikinä sais tehdä. Annoin periksi. Ajattelin, että kun viikonloppuna Krista ei syönyt yöllä ollenkaan niin enpäs anna tänäkään yönä maitoa. Niin eiköhän neiti aloittanut kahden aikaan huudon joka jatkui väsytystaistelulla. Eli minä väsyin ja Krista taisteli (lue:huusi). Puolitoista tuntia jaksoin, sitten voitti uni ja annoin sen pullollisen maitoa. On se sitkee. Pitää varmaan alkaa etsiin keskusteluista miten se on muilta onnistunut. Neuvolassa kun sanottiin ettei yösyöntiä enää tarvi.

Mutta nyt viihdytystä, taisi kiukkuneiti herätä päikyiltä.

Vilipi ja Krista
 
Vilipi

Niin sanottiin meillekin neuvolassa: Oletko varma, että lapsi on nälkäinen. Kannattaisi varmaan lopettaa se yösyöttö.

Totesin vaan, että mennään omaan tahtiin ja lopetan sen sitten kun siltä tuntuu :whistle:

Syötin tuota kolmostakin öisin sinne 10kk ikään saakka ja melkein tasan 10kk iässä tuo poika lopetti itse yöruokailunsa. Mulla on vähän takaraivolla toiveena, että Joonaksen kanssa sujuisi yhtä kivuttomasti. Mutta tosihan se on, että mitä pitempää sitä lopettamista venyttää, sen vaikeampaa se mahdollisesti on.... ellei sitten satu niin onnellisesti kuin meillä tuon kolmosen kanssa :D
 
Ai kiitokset Annette. :flower: Ei siis tarvi kiroilla itselleen. :D

Meilläkin tuo isompi vauva lopetti yösyönnit 10kk:n iässä.
Mä olen ihan suosista antanut yölläkin maitoa, jos huutoa tulee. En viitsi herättää muita enkä vauvaakaan valvottaa.
Ville söi jo synnärillä niin valtavia annoksia, että hoitaja sanoi ettei periaatteessa tarvitsisi yöllä ruokaa. Vauva olikin toista mieltä. :LOL:

:attn: Suositelkaa hyvää turvaistuinta Villelle. Saisi kestää mahdollisimman isoksi ja menosuuntaa pitäisi pystyä kääntämään.

myyrä ja ville 8kk 13pv (Oho! Niin paljon jo! Uskomatonta.)
 
Eilen oltiin taas muskarissa ja Jerelle tuo tekee kyllä tosissaan hyvää! Ottaa siellä mallia (tytöistä) jotka ryömivät niin hienosti, että itsekseenkin koittaa päästä eteenpäin. :D Oli hauskan näköstä, kun lähtivät vieressä olevan tytön kanssa tavottelemaan samaa lelua. Kamala kisa oli, kumpi ehtii ensin. :LOL:
Jere on ollut nyt öitä syömättä siittä asti, kun siirrettiin se omaan huoneeseen nukkumaan. 5-6 kieppeillä vähän önisee, mutta rauhottuu takas uneen tutilla. On nukkunut muutenkin jopa seiskaan asti joka aamu! =)
 
Myyrä, meillä on britaxin onkohan nyt sitten two way elite. Hyvin on pärjätty. Istuin on tilava ja saa helposti siirretyä autosta toiseen. Vie tosin leveyssuunnassa jonkun verran tilaa.
Meillä on korvatulehdus toivottavasti ohi. Tirrillä oli molemmat korvat tulehtunut ja ensimmäinen antibiootti aiheutti hirveän ihottuma reaktion. Toinen oli joku kolmen päivän tehokuuri, joka tuntui sopivan. Nyt vihdoin maistuu taas ruoka ja neiti on iloinen oma itsensaä.
Kyllä sitä kitinää kestikin.
|O
 
Myyra: meillä on kans britaxin two way elite (2kpl) ja niiden puolesta puhun kyllä ehottomasti. Oon jo täällä moneen kertaan niitä kehunukki :wave: Erittäin käytännöllisiä, turvallisia ja helppoja penkkejä. Ja tilava!

Hirveä syysmyrsky ulkona! :eek: Ei paljo kehtaa pihalle mennä, onneksi naapuri tuli lapsiensa kans viihyttää meitä. Nyt nuorimmat päikkäreillä ja esikko kattoo topia ja tessua =) Rauhallista... Yöllä sai jopa nukuttua ihan hyvin, tyttö kerran kitinällään herätti.

Ajatus taas karkas, asiat hävis :headwall:
 
meillä gracon cosmic xtp ja ollaan oltu tyytyväisiä. tosin sitä ei helpolla siirretä toiseen autoon kun on selkä menosuuntaan. toisinpäin kylläkin helppo siirtää. leveitähän nämä istuimet on mutta taitaa kaikki tämän malliset olla, et vievät enemmän kuin sen yhdelle varatun tilan?!? tuolta se tarttis esikon jäljiltä kaapista jo kaivaa ja asentaa autoon. tiedä sitten. kaukalossa pysyy lapsi paikallaan eikä pakene minnekään. tuon vauhdikkaan esikoisen kanssa se on tarpeen.

miisalle on ilmestynyt jotain ihmeellistä ihottumaa. eilen heräsi päikkäreiltä ja oli korvan takaa ja niska ihan pilkullinen, meinasin et on vaan hikinäppylää. illalla vaihdoin yökkärin hämärässä niin en huomannut mutta aamusta oli koko ylävartalo täynnä sitä samaa. jalat puhtaat. kuivalta tuo iho näyttää ja siksi tuli mieleen että olisko ollut pesuaineen vaihdosta johtuvaa!? tosin vaippa-alue on ollut pidempään punainen että voisko olla jokin ruoka-aine?
 
Jere ei suostu syömään nykyään enää melkein mitään, ilman kiukkua/itkua. Nälkä on, mutta huutaa vaan. Kaikenmaailman leut on koitettu ottaa viihdyttämään tai sit on oltu ilman. Lelujen avulla saa syömään edes vähän, ilman niitä joskus ei mene yhtään.. Herkkuja (hedelmä/marjasoseita) ei saa, kun välipalalla ja päivällisen jälkeen aamupala jugun jämät.
Onko tällästä muilla? Antakaa joku pliiiiiiiiiis neuvoja. Alkaa oleen iteltä paukut loppu, kun ei vaan keksi mitä pitäis tehdä.
Väliin nuo ruuat maistu jo tosi hyvin, sit siirryttiin 8kk ruokiinkin. Nyt tökkii niin pahasti, et siirryttiin "vauva soseisiin" takas..
 

Yhteistyössä