***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Sly
Pyydä kaikilta etukäteen anteeksi tulevaa kysymystäni..

Minulta on varmaan jäänyt aikanaan terveystiedon tunnit väliin :headwall:
Olen nimittäin pessyt emätintä vedellä (suihkutellut sisään). Nyt pelkäänkin että se on aiheuttanut/tulee aiheuttamaan ongelmia tämän tulokkaan kanssa.

Osaako siis kukaan sanoa, kuinka pahaa tuhoa olen aiheuttanut?
 
Onpa teillä jo "isoja" viikkoja! Tässä vaiheessa tuntuu että on valovuoden päästä noista,mutta kyllähän ne sieltä tulee.. :D
Täällä edelleen pahoinvoinnista kärsitään, se muuttuu aina ihan sietämättömäksi vellomiseksi iltapäivisin ja iltaisin. Tänään oli aamullakin jo yökkimistä.. kunpa jo helpottaisi,vaan ei.. Ekassa neuvolassa käyty ja ens viikolla lääkärintarkastus. Töihin pitäs parin viikon päästä mennä,mutta mä olen kyl miettiny niin että jos en jaksa millään, ni pyydän kyllä saikkua. Sitä kun pitäs jaksaa töissä lasten kanssa ja neljän kanssa vielä kotona iltaisin,niin ei siitä tuu kyl mitään jos yrjöttää ja väsyttää tähän tahtiin. Mutta onneksi vielä 2 viikkoa aikaa parannella vaivojaan :D Se riippuu ihan työstä, mitä voi tehdä nuutuneena ja pahoinvoivana, ja minun kyllä ei.

Miehelläkin alkaa huomisen jälkeen loma, joten sitä odotellessa...

Petite ja mimmi 9+2
 
Meillä mielellään saikut haettava työterveydestä. JOten sieltä sitten jossain vaiheessa haen kun en enää jaksa olla töissä.
Vielä 3 viikkoa töitä ja sitten kk lomaa. =)

12 tunnin yöunet takana. Nyt tuntuu, että jaksaa taas mennä. Masukin on alkanut kasvaa, sitä mä tässä oon odotellutkin. mutta paino pysyy samassa.

 
Sairaslomista Minä hain edellisessä raskaudessa sairaslomaa aina neuvolan kautta. Siellä varmasti tietävät paremmin tilanteen ja osaavat sen mukaan antaa saikkua... Niin tulen tekemään tämänkin raskauden aikana, jos sairaslomaan on jossain välissä tarvetta.

Tica + kääryle 11+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
[Onko muuten teillä olleet saman kokoisia?
Muutaman millin heitto taisi olla aikaisemmin. Tosin en muista kumpi oli pidempi. Mutta nuo mitathan ei ihan tarkkoja ole. Riippuu mittaajasta ja sikiön asennosta millaisia mittoja saavat. Esikoisen odotusaikana kävi niin, että maanantaina oli np-ultra ja seuraavana päivänä jouduin päivystyksessä käymään ultrattavan. Molemmissa mitattiin sikiön pituus ja seuraavana päivänä pituutta oli 5mm vähemmän :whistle: Mie ajattelenkin, että nuo ovat vain suuntaa antavia mittoja.


 
Huomenta. Kävin tänään tarkistuttamassa verenpaineen terkkarilla. Äippäneuvolan puolelle ei päässyt, eli ihan normivastaanotolla olin. verenpaine 107/70 eli ei koholla. Arveli päänsäryn johtuvan vaan tästä painostavasta helteestä.

Sly: Kyllä se vauva niin hyvässä suojassa on, ettet sille mitään vahinkoa oo saanut aikaan. Mutta emätintä ei varmaankaan kyllä sisältä kauheasti saisi suihkutella, riittää, että pesee ulkosynnyttimet. Voi olla, että limakalvot saattaa ottaa nokkiinsa vedenpaineesta. Niin ja saippuaakaan ei saisi käyttää, ettei limakalvojen ph-tasapaino järky.

Momentti: Meillä ei oo mitään sovittua systeemiä noista tapaamisista, poika (3v) on isällään aina silloin, kun isällä on mahdollisuus töiden puolesta ottaa. Ja hoidon puolesta, kun poika ei vielä oo päiväkodissa, eli hoito pitää aina sitte kysyä mummilta. Mutta käytännössä poika on ehkä aina 4vrk isällään ja sitten viikon verran kotona. Joskus, jos poika on sairaana tai on jotain muuta, niin saattaa olla parikin viikkoa putkeen kotona, ja vain pari päivää isällään. Aika vaihtelevasti. Nyt on ollut isällään viikon, kun on kesäloma mutta tänään haen murun kotiin :heart:

Nirppis ja Pampu rv 10+3
 
heipsis vaan :wave: aika menny kyl todella nopeeta kun jo heinäkuu..ei ole enää ku puolisen vuotta ni meidän vaavit syntyy.. :) ei se aika tunnu kyl yhtään pitkältä ajalta.. :)

no minähän taas unohdin mitä pitäisi kommentoida,mutta kerronpas sitten minun eilisestä ultrakäynnistä.. :D

eli viikkoja olis nyt sit 12+3 eli Enie vois muuttaa mun LA 11.1.10 se varmistu nyt sit.. :D kaikki oli oikein hyvin..mittaa oli pikkusella 59mm,tai sen se kätilö merkkas korttiin vaik saikin sit pidemmänkin tuloksen kun vaavi vähän oikas..ultrakuvassa meinaan lukee 7,7cm..tosiaan pikkunen nukku oikein sikeesti kun ultrattiin ja sit ku kätilö hetken tökki mahaa ni alko liikettäkin vähän näkymään..taitaa tulla isäänsä ku niin sikeesti nukku :LOL:
Niskaturvotus oli vaan 1,4 eli ei mitään hätää..rakenneultraan tulee sit postissa kutsu elokuun lopulle..tuntuu et sekin tulee niin nopeesti se aika..sit ollaan jo puolessa välissä..voi ei..eihän tästä ehdi nauttia yhtään tästä raskaudesta ku menee niin nopeeta aika.. :LOL: ei vaan en o kyl yhtään pystyny nauttimaan ku näillä helteillä pukkaa hikee sen mitä ehtii ja koko ajan jostain jomottaa..mut eiköhän tää tästä..

no tulipas taas paljon omaa napaa mut mä kommentoin sit lisää ku luen uudestaan noi viimesimmät sivut..on niin hatara muisti kyl nykyään et varmaan unohdan kohta ittenikin :LOL:

parin tunnin päästä lääkärineuvola..iik.. :D
 
Huomenta ja päivää! Jäin eilen reissuleskeksi kun mies ja tyttö lähtivät mummolaan,heidän eka yhteinen yöreissu koko tytön aikana =) (3v). Sattui mulle vielä iltavuoro tänään niin sain nukkua pitkään. Mies kyllä illalla sanoi et en osaa nukkua ja ennen ysiä täällä jo imuri ja moppi heiluu :LOL: Ei heilu enkä alotakaan...tytön huone kyllä kaipaisi äitin käsiä.
Joku harmitteli tuolla aiemmin kun la siirtyi,muakin pikkasen vaikkei ole kun viikko takapakkia. Mä jotenkin odotan että tulee sektio, niin silloinhan tämän ainakin PITÄISI syntyä 39 viikolla... Esikoinen tuli siis suunnitellulla sektiolla,mutta kylläkin rv39+6.
Nauttikaa lomista te joilla sellaista on, nyt lienee paras sää viettää ;) Harmi teille joilla kova pahoinvointi,kuumat ilmat ei varmaan helpota. Itselläni oli tosi lievänä 3vkmutta meno jo ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sly:
Pyydä kaikilta etukäteen anteeksi tulevaa kysymystäni..

Minulta on varmaan jäänyt aikanaan terveystiedon tunnit väliin :headwall:
Olen nimittäin pessyt emätintä vedellä (suihkutellut sisään). Nyt pelkäänkin että se on aiheuttanut/tulee aiheuttamaan ongelmia tämän tulokkaan kanssa.

Osaako siis kukaan sanoa, kuinka pahaa tuhoa olen aiheuttanut?
Tuskin olet mitään vahinkoa aiheuttanut. Mutta näin kätilön vinkkelistä sanoisin että ei emätintä tarvi sisältä pestä vaan riittää ihan ulkopuolelta pesu. Siellä on oma bakteerikanta joka on hyvä siellä olla. Jos koet esim. epämiellyttäviä hajuja ym. niin kokeile Lactalia joka on turvallista käyttää raskauden aikana.

 
Heissan! Kauhean kuuma ilma tuolla ulkona :p . Tänään mennään tytön ja isukin kanssa yhdessä rannalle.:) 7.7 neuvola ja 14.7 uusinta ultra :heart: JEE!!Täällä ihan hyvä olo. Välillä on kuvottava olo. Eilen oli maha ihan järkky kipeä.Onneks ei enää. :)
Kiarala & Kitty :heart:
 
Heippa taas pitkästä aikaa!!
Kurjaa että oli taas kurjia uutisia luettavana. RAkuunalle :hug:
Oltiin parin päivän reissussa turussa ja muumimaailmassa :) Kivaa oli. MUTTA eilen kun sitten kotiuduttiin ja kävin vessassa illalla niin alkoi tulemaan VERTA! TAAS ja hetken päästä huomasin et kaikki ei ookkaan ihan normaalisti tuol alapäässä. Emättimestä pullotti joku ja soitin heti päivystykseen. Olin niin paniikissa enkä tarkalleen muista mitä se kätilö siellä höpötteli mulle, mut kohdunsuu tai kohdunkaula oli ilmeisesti turvonnut. Kehotti painamaan sitä takaisin sisäänpäin ja menemään loppu illaksi makuuasentoon. Eivät suostuneet ottamaan mua näytille sinne.
Aamulla se oli vielä, mutta oli jo vähän mennyt takaisin päin.
Soittelin aamusella neuvolaan ja neukkutäti oli ihan ihmeissään et mikä se on voinu olla, ja ainut mikä sille tuli mieleen oli kohdunsuu. Meen nyt klo 14 tarkistuttaa sydänäänet, kun en edelleenkään omalla doplerilla oo saanu kuuluviin. Pelkään et kaikki ei oo nyt ihan niinkun kuuluu. Verenvuoto on loppunut onneks. Eikä muita kipuja oo kun niitä liitoskipuja.
Ihan liikaa ollu täällä suunnalla tähän mennessä näitä ongelmia :(

Pinguli+Napero 12+5
 
Vatsakivut jatkuvat vaan, ovat kyllä ruoansulatukseen liittyvät kun ylävatsa on turvonnut ja kouristelee silloin tällöib. Tylsää. Ei oikein pysy ruokakaan sisällä kun on jo heti vessaan juostava. Mitenhän kauan se pieni tuolla mahassa selviää jos ei mammalla pysy ruoka sisällä? =( Tylsää!! Minä kun jo ehdin iloitsemaan, että selvisin alkuraskauden ilman mitään pahoinvointeja tms.

Enie: muuten kaikki ok, mutta jos siirrät minut kohtaan laskettu aika 30. joulukuuta. Nyt olen tuolla tammikuun kohdalla =) Menipä säätämiseksi!
B)
 
Ullis82 :LOL: Voi olla joku sählä täällä päässä :ashamed: Anteeksi kovasti kun ei millään mene jakeluun mulla tuo homma nyt, mutta jokohan se nyt meni kohdalleen? Tarkista vaan kun minun silmiin ei näköjään ole näinä päivinä luottamista.

Pinguli Ei saa olla huonoja uutisia! Niitä ei enää hyväksytä ja pidetään peukut pystyssä että vauvalla kaikki ok, tulethan sitten kertomaan.

Mullekin se dobleri tuli ja sain Hissulta ihan sykkeen lukuinakin näkyviin oli 132-134 selvä poika siis ;) , mutta Nörtti oli hankalana. Kyllä syke kuului hyvin hetken mutta se vehje ei ennättänyt sitä ottaa lukemaksi kun aina sitten potkaisi ja hävisi. Pitää koittaa illalla uudelleen kun saa freesit patterit...ei ollut tietenkään kunnon pattereita kotona ja ei muistanut käydä laitetta hakiessa ostamassa.
 
Moi!
Täällä kaikki hyvin, polyyppi kadonnut ja taas saa 5 pitkän viikon jälkeen rakastaa miestä kunnolla! =) Välillä Käy tunteet aika kuumina jo.. :heart: :snotty:

Tuli mieleen tällainen tyhmä kysymys:
Mistä tietää muusta kuin ultrasta ja synnyttämällä tuleeko tyttö vai poika!?!?!? Onko niillä jotenkin erilainen verenkierto tai jotain muuta. Mies ei halua tietää kumpi on tulossa, itse toivon poikaa.. Joten nyt on vielä aika kauan arvailua.. Olisiko jollain ideaa tai juttua millä sen sais tietää?! :p Oikein nolottaa kun tuntuu että on aika hölmö kysymys..
Mulla ei oo ollu mitään oireita, liitoskipuja lukuunottamatta. Nestettä kertynyt ihan kauheasti kroppaan.. En oo siis voinu pahoin, joskus hiukan närästää!!!
Kiitos jo vastauksistanne ja hyviä vointeja

T. Tammikuun4 ja meloja 13 + 4
 
Pinguli Toivottavasti kaikki on kunnossa.


Omaa (.) Tällä viikolla on maha pullahtanut tuohon eteen. Pahoinvointi on hellittänyt, mutta tilalle on tullut selkäkipuja ja eilen illalla oli muutama supistuskin, ei kiva.
Vauhti on tietysti eri, kun ei ole pahaolo. Toki se vieläkin yllättää ajoittain, mutta ei ole enää jatkuvaa.

Me käytiin tänään koeajamassa autoa, se on meidän suurin hankinta ja ihan pakollinen. Ei me varmaan sitä autoa osteta, mutta pakko alkaa katselemaan, että löydetään sopiva.

Liikkeitä olen tuntenut jo muutamana viikkona, mutta ensin en ollut varma onko ne niitä. Nyt tunnen liikkeet ihan päivittäin. Tänään olen tuntenut a-vauvelin liikkeitä muutaman kerran, b-vauveli on ollut ihan hiljaa.

Zaara ja vaavit 12+5

 
Rakuunalle :hug:

Pingulille tsemppiä, ei tosiaankaan huonoja uutisia enää tähän pinoon!

|.) Töissä pitää kiirettä. Ihmeen hyvin sitä on jaksanut, vaikka tosin sitten työpäivän jälkeen onkin ihan väsynyt. Maha on paisunut nyt jonkun verran, vähän jo odotan että koska joku töissä keksii että raskaana ollaan :D Vaikka ei kyllä ihan vielä tarvitsisi sitä huomatakaan, vasta sitten joskus myöhemmin mielellään!

Sairaslomaa hain silloin työterveyden kautta, huomattavasti helpompi kun saa samalle päivälle ajan, neuvolasta kysyin niin olisi pitänyt odottaa useampi päivä että saa lääkärille ajan! Ei kai sillä mitään väliä ole kummasta varaa ajan, ainakin näin meidän neuvolassa sanottiin. Joissakin paikoissahan työterveydestä vaan voi saada nihkeästi saikkua raskauden takia (tai oli syy mikä tahansa), mutta meillä onneksi ei tätä ongelmaa ole.

Lumi ja Lilliputti 13+3
 
Noniin ja pahoittelut taas vaan lähinnä omien juttujen höpötyksistä.
Neuvolassa kävin sykkeet löyty. 167 saatiin sykkeeks :D Ja tosiaan neukkutäti nyt sitten totes et luultavasti oli kohdunsuu joka oli laskeutunu alas, ja uudelleen synnyttäjillä saattaa ponnistaessa tulla tai kyykky asennossa helposti. Eli nou hätä. :) Nyt jos ei enää tarttis tämmösiä kokea, niin olis hienoa.

KIITOS TEILLE!! Niin ja tänään oliki vast 12+4 :)
 
TYLSÄ PISTIN!!!!

Mun kaveri kerto tossa just että sen keskimmäistä lasta oli kokoajan sanottu vesipääksi ja että se ei elä montaa tuntia tai päivää.. Veri arvot kertoi että kromosimit on kunnossa.. Sit kun TERVE poika syntyi, kätilöt ja lääkärit ihmettelivät että miten voi olla mahdollista. Pojalla normaali PÄÄ ja täysin terve. Samaan aikaan toinen kaveri odotti lasta myös ja kromosomiarvot oli kohdallaan, mutta np-turvotus oli korkea jotain yli 3.. Hänellä myös 4 lasta entuudestaan muuten. TERVE LAPSI sieltäkin tuli.
Lapsivesi tutkimus kait vähemmän vaarallinen kuin istukka tutkimus!? Näin olen lukenut.
HALUAN sanoa vaan että :
ÄLÄ MURU HEITÄ VIELÄ KIRVESTÄ KAIVOON!!!
Kaikki voi vielä kääntyä hyväksi..

 
Pongasin tällaisen tuolta muiden pinoista..


Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
KPKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus
:D
 

Yhteistyössä