*TheTammikuu2008*

napsahtelusta: mulla on masusta kuulunut noita napsahteluja kaikissa kolmessa raskaudessa. Tässä viimeisessä joskus pari viikkoa sitten useasti. Myös mä kysyin th:lta mitä se voisi olla, muttei osannut sanoa siihen mitään.
 
Napsahtelusta kohdussa... Mulle sanoi joku viisas lääkäri että vauvan luut/nivelet napsahtelee... ja viimeiset kaks vauvaa on mulla masussa napsuneet... tuntuu jotenki ilkeeltä ja toisaalta ei...

Mä kummastelin täällä tuota nelHM juttua että lääkäri on sanonu etteivät käynnistä viikolla 38 olevia.. Sillä viikollahan mun poika nyt syntyi ja kahden päivän päästä tultiin kotiin... Eipä kukaan sanallakaan tuolla TYKS ssä maininnu,ettei olis vauvan keuhkot tarpeeks vahvistuneet... Ihmeellisiä muunnoksia muissa paikoissa tommoset.

No niin mä unohdin täysin mitä muuta mun piti sanoa :D
Tuli vaan niin pakottava tarve tulla sanomaan jotain kun ite tiesin tosta napsahtelusta jotain... :D

Ai joo, postipoika toi tosi ajoissa meille TÄNÄÄN kutsun sinne pojan vatsaultraan, kun niitä napasuonia oli siinä istukassa ollu vain kaksi, kun kuulemma pitää olla kolme. Mutta tää on kuulemma vaan varotoimenpide,ettei ole mitään pielessä... Jos jotain vakavampaa ois epäilty niin ei me kotona oltais, mut kuulemma pitää tarkastaa kuitenkin.
Eli illasta sinne, aika oli laitettu 17.40 ja äkkiä hätäpäissäni kutsuin tänne mamman (mun äidin) muiden lasten kanssa, kun meillä ei oo sitä uutta kaukaloa vielä... eli joudun vaununkoppaan pienen laittamaan.

Neuvolassa oltiin tänään...
Meidän pikkuherra ikää 1vko 5pvä mitat 3295g ja 51.5cm Pituutta hitaanlaisesti, painoa senkin edestä :D 100 grammaa mentiin jo yli syntymäpainon. Saa lisämaitoa..
Seuraa katseella, ainakin kirkkaan punaista lelua :D oikeen reippaasti päätä käänsi mukana ja neuvolantäti oli ihan ihmetyksissään... Sanoin että meillä taitaa muut lapset pitää huolen siitä,että tulee tätä virikettä enemmänkin :D

No niin, nyt mä lakkaan kiusaamasta teitä ja jään odottelemaan lisää vauvauutisia...
Onko teistä joku vaihtanu numeroita keskenään? Että saatais me muutkin tietää jos jollain tulee lähtö laitokselle tai että mitä sinne laitokselle kuuluu :D En mä ole yliutelias ennnnn....
Mielelläni jos joku tahtoo, ni annan numeroni mihin voi ilmotella kuulumisia =) Hitsi ku mä sain niin paljon äkkiämmin ton pojan että mä elän ihan täysillä teidän jutuissa mukana :D
 
Napsahtelusta: mun edellinen neuvolatäti Vaasasta sanoi, että jotku epäilee sen tulevan siitä, että vauva ottaa kalvoista jotenkin kiinni ja sen takia sitten kuuluu tuo napsahdus. Samaisella terkkarilla itsellään oli myös napsunut maha kun hänen poikansa oli ollut masussa, ja kuulemma pojalla nykyäänkin napsuu kaikki nivelet melko helposti (tiedätte varmasti ihmisiä, joilla esim. sormet napsuu helposti jos niitä painelee). Tämä uusi terkkari Tampereelta ei ollut edes kuullut koskaan mistään napsumisesta, oli hänelle ihan uusi asia :whistle: . Mutta siis täälläkin napsuu melkein päivittäin, parhaimmillaan on kuulunut ainakin 5 napsahdusta päivän aikana! Ja suurimmat napsahdukset on kuulunut silloin kun vauva on liikahtanut paljon. Itse siis epäilen myös että nivelistä tulis tuo ääni..

Katja, Saaru, SuTi ja Acco ovat varmasti päässeet tosi toimiin, kun on niin hiljaista ollut heidän osalta. Kiva kuulla miten heillä mennyt, toivottavasti tulevat pian kertomaan myös meille jotka vielä odottelemme tositoimia :wave:

Afu ja mini 37+3
 
Hei taas,

JONNAP, ei mikään ihme tuollaiset pikku sekoilut, itse olisin sinun tilassasi varmaan sekoittanut jotain huomattavasti merkittävämpää.

Minäkin kävin terveysekeskuksella antamassa viimeisen rh kontrollinäytteen. Melkenin jo unohdin sen, mutta muistinki sitte. Eilen neuvolassa ei ollut joulupyhien takia putkia, joten laittoivat lähetteen terveyskeskukseen. Sattui vielä (kerrankin) hyvä tuuri, olin terveyskeskuksessa 12.54 kun labra tänään poikkeuksellisesti meni kiinni 13.00! Pääsin vielä, eikä tarvinu ees jonotella. Ehdin kyllä jo pelästyä tuliko turha reissu, mutta onneksi ei kuitenkaan..

Taustalle taasen...
 
Jaahas. Joku on todella varastanu ne mun supistukset, ei mitään koko päivänä. Alkaa jo tuntua siltä et Irmeli viihtyy tuolla vähän liiankin hyvin. No minkäs sille voi, että on kiva yksiö.

Neukassa käyty:
Paino + 400 g/vko
Turvotus ++
RR 134/95
Pissa puhdas
SF 36 (kasvaa vaan viikko viikolta)
RT
Syke 140
Liikkeet ++
Ja ensi tiistaina taas uusi neukka aika. Sen jälkeen katsellaankin jo yliaikaiskontrollia. Eli suomeksi sanottuna, mennään sektioon.Siitä on tämä äiti aivan varma. Alkaa kiukuttaa kun ne venyttää ton yliaikasuuden noin pitkälle, vaikka ekassa meni kanssa ja kaikkea yllättävää sitten tapahtui. Mutta toivomme et Irmeli nyt päättäis syntyä ennen tuota ihan normaalisti. Ai niin viimeksi viikko sitten neuvolassa Irmelin sydänäänet kuului ihan mun navasta, niin tänään löytyivät huomattavasti alempaa. Oli siis laskeutumaan päin, vaikka sf-mitta ksvaakin kerta kerralta.

Meillä isäntä parka on ihan hermo heikkona ja soittelee ja kyselee. Minkäs minä sille voin jos näin ovat päättäneet tehdä. Minä vaan odotan ja haluan jo tästä mahasta eroon. No jospa tässä jotain tapahtuisi. Pääsen tänään vähän shoppailemaan, kun poika on mummolassa ja isäntä lupasi töiden jälkeen viedä mua kaupoille.

Mut nyt menen hetkeksi tuonne kirjan pariin ja nautin kylmästä mehulasillisesta.

Nuuskis ja aina vain syvempi epätoivo
 
Hei, Meidän tammikuuksi laskeskeltu tyttönen halusi syntyä sitten 31.12. =) Painoa 3486g ja pituutta 49,5 cm, päänymp. 35,5cm. Suloinen tuhisija kuin mikä, tosin pippurisuuttakin löytyy Tänään kotiuduttiin. Laitan jaksaessani enemmän infoa, nyt nukkumaan sairaalan univelkoja pois.

SuTi ja Veera 3 pv
 
Polilla käyty.. Juu, en pääse käynnistykseen. Särkylääkkeitä vaan tarvis popsia. En ole niitä syönyt lainkaan, enkä ajatellut niitä ottaa nyttekään. Vaikka olisi kuinka sallittua syödä Panadolia kuin karkkia, niin en usko sen olevan vauvalle eduksi. Sisätutkimuksen sitten teki ja sanoi paikkojen olevan niin kypsät, että pitäisi syntyä viikon sisään. Kohdunsuu on sormelle auki. Ja että usein tuo ronklaaminen käynnistää synnytyksen. Jos ei sitten synnykään viikon sisällä niin sitten katsellaan vasta käynnistysmahdollisuuksia! Eli pitää kitua ja katsella tilannetta |O

NelHM En tiedä, että onko täällä (SatKs) säästösyistä tms kiinni, ette voida huomioida äidin pahaa oloa lainkaan, vaan odotellaan josko vauva sieltä itsessään tulisi. Luulisi, että terveydenhuollossa olisi jotakuinkin samat kriteerit käynnistyksille ja sektioille ym. Vauvahan on valmis paketti jo viikolla 38, joten mikä ongelma siinäkin on etteikö voisi käynnistää. Eikös se ollut niin, että alle rv36 ( vai oliskos se 35 ) vauvan keuhkot ei välttämättä ole täysin valmiit. Haiskahtaa vähän tekosyylle. Mun serkulla käynnistettiin jo rv36, kun oli luvassa jättivauva. Painoa pojalla oli syntyessään 3,8 kg. Eipä tarvinnut odotella edes sinne viikolle 38.

No sentään se ilo oli tuosta käynnistä, että sain vihdoinkin vauvan painoarvion (oon pyytänyt sitä useasti viimeisten 9 viikon ajan ). Painoa olisi sitten 3600g eli onneksi ihan normaalikokoinen vauva olisi tulossa. Muutenkin rakenteet oli pikkusella kunnossa.

Nuuskis voimia sinnekin :hug:

Gorthaur supistuksia odotellen..
 
Onnea SuTi :flower: :flower:

Naksahtelusta:täällä kans naksuu päivittäin ja neukkatäti sanoi että on ilmeisesti vauvan nivelistä lähtöisin :)
itse kyl epäilen että voisi olla ne äänet kalvoistakin,aika hurjilta välillä kuulostaa.

Saapis:mitä ne sit epäilee kun tutkivat että miksi on vaan 2 suonta.jos vauva kerran syntyi terveenä niin voiko se vielä kertoa jostain vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
Saapis:mitä ne sit epäilee kun tutkivat että miksi on vaan 2 suonta.jos vauva kerran syntyi terveenä niin voiko se vielä kertoa jostain vai?
Hei, mulla pisti tää kanssa silmään, nimittäin meidän kakkosella oli sama vika, 2 suonta...muttei sitä silloin (v. 2000) mitään puhuttu, etä liittyis johonkin tms. Ainoostaan vauvan pienuus (2590g 47cm, rv 38) katsottiin aiheutuneen tuosta ns. puutoksesta :/

Jahvetti Helmikuisista 36+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
Saapis:mitä ne sit epäilee kun tutkivat että miksi on vaan 2 suonta.jos vauva kerran syntyi terveenä niin voiko se vielä kertoa jostain vai?
Hei, mulla pisti tää kanssa silmään, nimittäin meidän kakkosella oli sama vika, 2 suonta...muttei sitä silloin (v. 2000) mitään puhuttu, etä liittyis johonkin tms. Ainoostaan vauvan pienuus (2590g 47cm, rv 38) katsottiin aiheutuneen tuosta ns. puutoksesta :/

Jahvetti Helmikuisista 36+0

Pienuus oli kuulemma luultavimmin juuri siitä kiinni... Vaikka tää meidän poika on kaikilla paikoilla täysin ihannemitoissa... siis vastas täysin viikkojaan, mut pieneksi ne kaikki nyt toista on haukkuneet... Ei sillon ku meidän tytöt synty vuonna 00 ja 02 puhuttu mitään että he ois olleet liian pieniä, vaikka ihan samoissa mitoissa olivat :eek:
Mut tää ultraus on siis kuulemma vaan varanvuoksi,ettei siellä sisäelimissä ole vaan mitään vikaa. Tosin en osaa kyllä ees epäillä että olis, kun toinen syö,nukkuu ja kasvaa ihan normaalisti kuin nää muutkin.
Mut onhan sitten tehty sekin... Että jos nyt omalle kohdalle sattuu, niin ei ainakaan kannata murehtia sen takia...
 
Saapis:en nyt sanois teidän poikaa pieneksi.mun kaverin kaikki 3 poikaa ovat olleet 3000-3100g ja 48-49cm pitkiä vaikka vanhemmilla on raameja isompiin vauvoihin.
vaikka täytyy kyllä sanoa että kun itse pyöräytin paljon isomman tytön niin hieman silloin ihmettelin miten kaverin pojat jäi niin "pieniksi" =)
hyvähän se on että tutkivat
 
Saapis:en nyt sanois teidän poikaa pieneksi.mun kaverin kaikki 3 poikaa ovat olleet 3000-3100g ja 48-49cm pitkiä vaikka vanhemmilla on raameja isompiin vauvoihin.
vaikka täytyy kyllä sanoa että kun itse pyöräytin paljon isomman tytön niin hieman silloin ihmettelin miten kaverin pojat jäi niin "pieniksi" =)
hyvähän se on että tutkivat
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
Saapis:en nyt sanois teidän poikaa pieneksi.mun kaverin kaikki 3 poikaa ovat olleet 3000-3100g ja 48-49cm pitkiä vaikka vanhemmilla on raameja isompiin vauvoihin.
vaikka täytyy kyllä sanoa että kun itse pyöräytin paljon isomman tytön niin hieman silloin ihmettelin miten kaverin pojat jäi niin "pieniksi" =)
hyvähän se on että tutkivat

Mullakin kolmonen, joka syntyi rv 41+1, oli pienempi (3220), kuin tuo Saapiksen poika eikä kukaan sitä pieneksi väittäny =)
Mutta parempihan se on tutkia, ettei mitään jää hampaankoloon =)
 
Tänään pääsin kotiin ja huomenna käynnistykseen. Yöksi piti jäädä koska vauva oli lääkärin mielestä vaisu. Kokoarvio oli eilen 3,5-3,6kg. Eivät käynnistäneet eilen tai tänään koska lääkäri sanoi että raskausdiabeetikoiden vauvojen keuhkot kypsyvät yleensä hitaammin.Kanavaa jäljellä sentti ja suu auki pari senttiä. Kalvojen puhkaisulla sitten huomenna tapahtuu käynnistys. Sain sairaalassa yllätävän hyvin nukutuksi ja nyt on parin tunnin päikkärit alla, jos vielä yöllä jonkun tunnin sais unta niin eiköhän sitä sitten. Kovasti jännittää huominen. Hyviä vointeja ja onnea supisteluihin kaikeille niitä toivoville. t. mamelimuu ja toukka 37+5
 
Olen taustaillut ja vaan lueskellut teidän muiden kirjoituksia.
Kovasti on porukkaa vaavia hakemassa ja onnittelut jo vaavin hakeneille :flower:

Itsellä ei mitään ihmeempiä. Kävin tänään terkkarissa kaikki hyvin. Supistuksia on tullut toissa iltana ja tänä yönä. Olin aika yllättynyt että jo nyt. Pakkasin sitten varoiksi jo vähän sairaalakassia vaikka epäilen kyllä että yli menee niin kuin molemmat aikaisemmatkin raskaudet.

maximilian ja masupoju 36+4
 
Onnea Suti :flower:
Ja onnea matkaan mamelimuu!

Tässä juur mietin et kun näitä tapahtumia rupee tuleen paljon niin saattaa mennä nimimerkitkin sekasin, joten älkää kukaan loukkaantuko jos toivotan onnea esim käynnistykseen, vaikka olis pitänyt onnea vauvasta toivottaa.. =)

No niin neuvolassa kaikki siis loistavasti. Ainut mikä "mättää" niin kerään tota nestettä tosi paljon(turvotus siis ++), nyt oli tullut painoa siis 900g/vko, no osansa ehkä jouluruoilla.. sf mitta pysynyt nyt kolmatta viikkoa samana eli 36, ja paineet suht ok. Osku oli oikein reippaana neuvolassa, hermostu kun th kokeili pitkän aikaa vattan päältä ja arvioi kokoa. Th meinasi että nyt on karvan alle 4 kilonen tällä hetkellä, että kasvu nyt olis hidastunut ja meidän kokosille olis tulossa ihan hyvän kokonen, ettei nyt ihan jätti.. TIedä sitten, ne on arvioita. Ei antanut uutta aikaa, vaan meinaa et käynnistävät sillon ThePäivänä. Käski sitten soittaa heti polikäynnin jälkeen et missä mennään tai jos mahdollisesti meen ennen sitä synnyttään.

Nyt tekeen lihapullia iso satsi :p

Cattie taas :wave:
 
Tosi paljon onnea SuTille ja pikku prinsessalle!!! :flower: :heart: IHANA juttu!
Aattelinkin, että sä oot varmaan synnärillä, kun susta ei kuulunut mitään.
Käyhän sit kertomassa meille -vielä odottaville- vauvakuulumisia.

Kiitokset kaikille joilla oli tietoa tuosta masun naksuttelusta. Helpotti ettei se oo mitään vaarallista.

Mamelimuu: Onnea huomiseen käynnistykseen! :hug:

Onko Saarusta ym. synnärillä nyt olevista kellään mitään tietoa?

Jaahas, iltapalan syöntiin.

Tammiäiti
 
Minäkin taas täällä. En edes jaksa enää valittaa mistään :LOL: :LOL:

Saarusta eikä muistakaan ole tietoa, eikös se Saaru maininnut että Oulussa on se kokeilu menossa, että kotiin pääsee (nyt tuli oikosulku) oliko peräti 24 tunnin kuluttua??? Sittenhän se Saaru, jos aika nyt meni oikein, niin pääsee jo mahdollisesti tänään kotiin. Sikäli mikäli kaikki on mennyt ok, toivottavasti on.

Minä se vaan täällä kärvistelen ja meinaan kohta kantaa pyykkivuoren ja silitysvälineet alakertaan. Katselen samalla telkkaa ja silitän kaikki mahdolliset pyykit pois. Isäntä valitti jo eilen ettei ole kaapissa paitoja, HAH HAH!! Huomenna meinasin aamusta siivota ja sitten menenkin kaverille kylään. Hänellä on jo semmoinen reilu 4 kuukautta vanha prinsessa. Pääsee vähän vauvan makuun kun käy siellä nostelemassa ja naurattamassa.

Mutta nyt pyykkien kimppuun....

Nuuskis ja kadonneet supistukset
 
Gorthaur
Mä kummastelin täällä tuota nelHM juttua että lääkäri on sanonu etteivät käynnistä viikolla 38 olevia.. Sillä viikollahan mun poika nyt syntyi ja kahden päivän päästä tultiin kotiin... Eipä kukaan sanallakaan tuolla TYKS ssä maininnu,ettei olis vauvan keuhkot tarpeeks vahvistuneet... Ihmeellisiä muunnoksia muissa paikoissa tommoset.
Juu kyllä mäkin ihmettelin tuota kommenttia :eek: . Aionki kysyä toisen tohtorin mielipiteen nyt ens tiistaina ku KYSille meen kontrolliin.
Ja vauvan kehkothan on rv34 valmiit, periaatteessa koko vauvan pitäisi olla valmis ihminen, mutta toki paino on alhainen vielä ja lämmösäätelyssä vois olla ongelmia noi aikasi..ym arvot, esim pilit. Mutta kyllä 38 viikolla iha valmiita vauvoja on, mulla ainakin oli :)
 
Tsemppiä mamelimuuhuomiselle! :flower:
Cattie:mulla kans tuo tyllerö ottaa aina herneet nenään kun terkkari kopeloi.alkaa heti riehumaan ja laittaa jalat piiloon.siksi esim.just eilen terkkari säikähti et onko kääntynyt pt kun tuntui ylhäällä vaan kova möykky eikä jalkoja :)
 

Yhteistyössä