Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

"vieras"
[QUOTE="lähihoitaja";22970669]johan se on palstalla sanonut yrittävänsä jatkaa sairaanhoitajaksi...

itse olen myös opiskellut perheellisenä ja saanut tt-tukea. sillä erolla, etten ole sillon tehnyt turhia hankintoja, ja baariinkin olen päässyt vain harvoin. ei lauritähkän keikkoja, ei teräsniskan, ei uusia vaatteita (kirpparilta pelkästään).

mua vielä kiinnostaisi, sanoit että kasvatuksen harjoittelun olet käynyt (päiväkoti). jos se on ainoa, miten voit olla palvelutalossa töissä? ei mikään paikka ota edes keikkalaiseksi ihmistä, kenellä ei ole mitään kokemusta hoidosta ja huolenpidosta. lähes kaikkialla opiskelijoita otetaan keikkailijoiksi vasta kun hohun harjoittelu on käyty. siis oletko käynyt sen vai et?[/QUOTE]

Veikkaanpa, et on lääkehoidon osuus käymättä ja lisäksi ei oo päässy läpi niistä ekoista hohu harjotteluista. Mulla oli viimeeksi niin järkyttävät lähihoitaja opiskelijat ohjattavana, et ei voinu päästää jaksosta läpi kun perusaseptiikkakin oli täysin hukassa. Veikkaan et on myös ap:lla koska kukaan normaali hoitaja-hoitajaopikselija ei käytä omia vaatteita joilla suurella todennäköisyydellä kantaa kotiin jonku pahan pöpön.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22970691]Mä en ymmärrä. Jos käyt töissä, saat opintotukea ja toimeentulotukea yh-korotuksineen ja vielä elatusmaksut, miten sun rahat ei riitä? Elätkö yli varojen? Vai huijaatko sossulta rahaa?[/QUOTE]

Ei toimeentulotuessa ole mitään yh-korotuksia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22970671]Jos teet töitä ja niitä on vielä enemmän kuin kerkeet tekee niin mitä sä teet sossussa?? Miksi et osta niitä työvaatteita niillä palkkarahoilla??[/QUOTE]

Ei kun ap:lla on aina silloin ihan ihmeellisiä menoja kuten laskuja (niitähän meillä muilla ole) ja olemattomalle vauvalle pitää tehdä vaate hankintoja :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22970711]Ei kun ap:lla on aina silloin ihan ihmeellisiä menoja kuten laskuja (niitähän meillä muilla ole) ja olemattomalle vauvalle pitää tehdä vaate hankintoja :)[/QUOTE]

Jos ap tosissaan laittaisi palkkarahansa kaikkeen hömppään, ei hän saisi toimeentulotukea, se menee niiden normilaskelmien mukaan. Eli niiden ap:n "ihmeellisten" laskujen täytyy olla ihan todellisia.
 
"vieras"
mulla oli muutama vuosi sitten tilanne että olin töissä mutta palkka oli sen verran pieni että jouduin joka kuukausi hakemaan toimeentulotukea. työpaikalta en työvaatteita saanut vaan ne piti itse hankkia. kun kysyin sossusta rahallista apua työvaatteiden ja kenkien hankintaan niin vastaus oli ei. kun mä olin kerta töissä, niin silloin mä voin hyvin ostaa työvaatteeni itse sillä palkalla mitä sain. jäi työvaatteet ostamatta kun rahat ei riittäny edes kunnolla ruokaan ja asumiseen..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22970764]Jos ap tosissaan laittaisi palkkarahansa kaikkeen hömppään, ei hän saisi toimeentulotukea, se menee niiden normilaskelmien mukaan. Eli niiden ap:n "ihmeellisten" laskujen täytyy olla ihan todellisia.[/QUOTE]

Juu ihan todellisia laskuja on, kuten kaikilla meillä muillakin töissä käyvillä ihmisillä ja jopa niillä jotka töissä ei käy. Ap:lle joku ehdotti jo sivu tolkulla sitten, että laittais rahaa parempina kuukausina säästöön, kun on töissä (ei voi tehdä aina töitä joten tulot kuukaudessa vaihtelee, joskus saa sossusta joskus ei) esim. juuri näitä työvaate hankintoja varten. Mut ap:llä ei jää yhtään säästöön, koska hänen täytyy maksaa laskuja ja tehdä vaate hankintoja vauvalle jota ei ole edes vielä tulevan miehen kivespusseissa, kun ei ole sitä miestäkään :)
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22970905:
Pysykääpä asiassa ja lakatkaa ruotimasta aloittajan tapaa käyttää rahaa. Ihan noin sivuhuomautuksena tämä.
Eikö se nyt ole aika olennainen osa tässä? Jos kerran on pakko ostaa työasu niin missä asioissa sitten voisi säästää jotta sen saisi.
 
....
Kyllähän se niin on että toimeentulotukensa saa käyttää mihin haluaa. Mutta sen jälkeen on turha vinkua jos ei ole muuhun rahaa. Esimerkiksi minä saan tt-tukea, ja olen tässä kuussa tuhlannut sitä kyllä turhuuteen kun oon ostanut esimerkiksi herkkuja vähän turhan usein :( Mutta en mä sitten palstalla valitakaan miten ei ole siihen ja siihen rahaa.
Mutta joskus on kuukausia kun tt-tuki riittää hyvin koko kuuksi vaikka ostaisinkin jotain turhaa silloin tällöin.
 
....
Kyllähän se niin on että toimeentulotukensa saa käyttää mihin haluaa. Mutta sen jälkeen on turha vinkua jos ei ole muuhun rahaa. Esimerkiksi minä saan tt-tukea, ja olen tässä kuussa tuhlannut sitä kyllä turhuuteen kun oon ostanut esimerkiksi herkkuja vähän turhan usein :( Mutta en mä sitten palstalla valitakaan miten ei ole siihen ja siihen rahaa.
Mutta joskus on kuukausia kun tt-tuki riittää hyvin koko kuuksi vaikka ostaisinkin jotain turhaa silloin tällöin.
Lisään vielä että olisin halunnut ostaa itselleni valmistujaislakin, mutta tajusin sen ettei mulla siihen ole varaa kun maksaa n. 50 euroa. Ei kyllä tullut mieleenkään sitä varten pyytää lisää tt-tukea. Olisin toki voinut pihistää vaikka ruokakuluista mutta sitten olisi joutunut valittamaan palstalla ettei ole ruokaan rahaa :D
 
"vieras"
Mä oon jotenkin ihan aidosti kuvitellut et jos ihminen elää tukien varassa, niin sillon ostetaan vaan sitä mitä tarvitaan. Et jos tietää että tulee välttämättä tarvitsemaan jotain, säästää ne vähäiset ttt-rahat siihen eikä osta esim olemattomalle vauvalle vaatepaketteja. Ei sillä, jokainen saa tietysti käyttää rahansa mihin haluaa, mutta jotenkin kuvittelin et sillon jos on vähän rahaa niin ei sitä laita kun niihin oikeesti tärkeisiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22970974]Mä oon jotenkin ihan aidosti kuvitellut et jos ihminen elää tukien varassa, niin sillon ostetaan vaan sitä mitä tarvitaan. Et jos tietää että tulee välttämättä tarvitsemaan jotain, säästää ne vähäiset ttt-rahat siihen eikä osta esim olemattomalle vauvalle vaatepaketteja. Ei sillä, jokainen saa tietysti käyttää rahansa mihin haluaa, mutta jotenkin kuvittelin et sillon jos on vähän rahaa niin ei sitä laita kun niihin oikeesti tärkeisiin.[/QUOTE]

Niin ja lisään vielä et mun mielestä jotkut satunnaiset keikat ja baarissa käynnit ystävien kanssa on niitä tärkeitä asioita. Omasta jaksamisesta pitää pitää kiinni ja jokainen kaipaa pientä irtiottoa ja rentoutumista välillä.
 
....
[QUOTE="vieras";22970974]Mä oon jotenkin ihan aidosti kuvitellut et jos ihminen elää tukien varassa, niin sillon ostetaan vaan sitä mitä tarvitaan. Et jos tietää että tulee välttämättä tarvitsemaan jotain, säästää ne vähäiset ttt-rahat siihen eikä osta esim olemattomalle vauvalle vaatepaketteja. Ei sillä, jokainen saa tietysti käyttää rahansa mihin haluaa, mutta jotenkin kuvittelin et sillon jos on vähän rahaa niin ei sitä laita kun niihin oikeesti tärkeisiin.[/QUOTE]

Itse kyllä ostan joskus sellaistakin mitä en välttämättä tarvi. Niin kuin tuossa aiemmin puhuin esim. herkuista. Ja mitähän muuta "tarpeetonta" olen ostanut.. No just vaikka mehua kaupasta vaikka vettäkin voi janojuomana juoda. Koitan kyllä halvimpia aina ostaa. Enkä osta vaatteita juuri koskaan, tai meikkejä tai sellaista. Ja ihan kivasti riittää yleensä rahat :) Sellaseen peruselämiseen. Itselläni siis toimeentulotuki on ainoa raha mitä tällä hetkellä saan.
 
....
Itse kyllä ostan joskus sellaistakin mitä en välttämättä tarvi. Niin kuin tuossa aiemmin puhuin esim. herkuista. Ja mitähän muuta "tarpeetonta" olen ostanut.. No just vaikka mehua kaupasta vaikka vettäkin voi janojuomana juoda. Koitan kyllä halvimpia aina ostaa. Enkä osta vaatteita juuri koskaan, tai meikkejä tai sellaista. Ja ihan kivasti riittää yleensä rahat :) Sellaseen peruselämiseen. Itselläni siis toimeentulotuki on ainoa raha mitä tällä hetkellä saan.
Joo ja mäkin lisään tuohon irtiotto-juttuun, että vasta meni aika monta kymppiä junalippuihin kun kävin ystävän luona. Mutta eipä siinä, ne rahat on sitten jostain muusta pois ja tää loppukuu on nyt kituuttamista. Mut olipahan kiva nähdä ystävää pitkästä aikaa.
 
"vieras"
Haloo! Jos ap suunnitteli työvaatteiden ostamista jo 29.6. (kyllä, haulla löytyy) niin eikö tässä ole mennyt jo melkein 7 kk? Mitäs nuo maksaa, jos olis vaikka vitosen kuussa säästänyt niin nyt olis 35 euroa, kai sillä käytetyn ainakin saa?

Mut ei. Ap menee ja tilaa uuden ja vasta sitten kyselee että millä maksaisi sen...
 
Voi pyhä yksinkertaasuus teitä joitakin.

Kuvitellaan, että saisin tammikuulla toimeentulotukia 200 euroa. No työtulot totta kai pienentää tuota. Saa tehdä aika monta tuntia töitä, että saa nettopalkkana tuon 200 euroa. Ja pitää tehdä tunteja lisää, että sitä palkkaa tulee sen verran, että rahaa saisi enemmän kuin mitä saisi toimeentulotuella. Sitten tulee se, että sähkö, vesi, jne. pitää maksaa itte eli helposti tilanne on se, että on plusmiinusnolla. Eli vaikka tekisi töitä niin saman rahan saisi tekemättä töitä ja saisi toimeentulotukia.

Mä tekisin enemmän töitä jos vain aikaa siihen olisi. Mun on pakko käydä koulua ja mulla on lapsikin. Lisäksi on jo yksi työ enkä mä voi sieltä aina pois olla, muuten ei ole työpaikkaa mihin mennä. Nyt töiden tekoa tulee hankaloittamaan tuleva harjoottelu, on varmaan entistä vähemmän mahdollisuuksia tehdä palkkatyötä. Pitää toivoa, että talviloman ajaksi saisi sijaasuuden.
 
[QUOTE="vieras";22971316]Saako kysyä, miksi opiskelet, etkä tee kokopäiväisesti työtä siellä baarissa, kun kerran töitä siellä baarissa riittäisi ja sinulla halua työntekoon olisi?[/QUOTE]

Ei siellä baarissa ole tarjolla kokopäiväästä työtä vaan mä tarkootin, että hoitotyötä olisi tarjolla enemmän kuin ehtii tekemään. Ja kun mä haluan opiskella hoitoalaa, niin en tietenkään jätä koulua väliin. Ja vaikka valmistun ja saisin kokopäivääsen työn hoitoalalta niin baarissa teen silti töitä aina kun voin.
 

Yhteistyössä