Uusia kaksosten odottajia?

heippa pitkästä aikaa...

mulla alkoi nyt viikko 29 ja hyvin menee :) mäkään en voi kävellä juurikaan ollenkaan ku toi maha painaa niin hitosti ja on niin iso...ja sairasloma alkoi vko 26. muuten ei oo juurikaan ollut suppareita eikä muutenkaan suurempia ongelmia..arpia ei oo ihme kyllä tullut yhtään vielä vaikka maha on nyt niin iso mitä oli esikoisesta kun syntyi viikolla 38.
 
hienosti on Sarmiina teillä tytöt kasvanu, ja toi 2x yössä syönti on tosi hyvin. Meillä alkuun syötiin 3h välein, ympäri vuorokauden (keskosuuden takia). ja alkuun eivät rinnalta jaksaneet syödä, joten syötöt meni niin, että mies syötti toisen, mie toisen ja sit lypsin seuraavalle ruualle taas maidot... jälkikäteen ei paljon oo muistikuvia viime kesästä :O mutta niin vaan selvittiin, ja toinen lapsista onneks oppi 100% rinnallekin, toinen söi vain noin50% rinnalta, mut kuitenkin. se olikin sit helppo vaihe, kun mie imetin toisen yöllä ja mies syötti toisen pullosta =)

Mut että ei ihan vaan kuullostais siltä että ongelmia ollu (kun niitä ei ees oikeestaan oo ollu...) niin pitää kyllä sanoo että on noi super sulosia ja ihania! :heart:
 
Terveisiä kaikille:wave:

Täällä poitsut täytti jo 4kk:O Vähän on nyt ollut viikko raskaanpaa ajanjaksoa kun poitsut päätti alkaa tekemään hampaita samaan aikaan.. kiukkua on saanut kuunnella:kieh:
Muuten on mennyt ihan mukavasti ja minulla oli yhden kerran kotona kodinhoitajakin joka oli poitsujen kanssa hetken että sain käydä rauhassa kaupassa ja lenkillä, oli oikein rentouttavaa:) jos teille sellaista mahdollisuutta tarjotaan vauvojen kanssa ja jos siltä tuntuu niin kannattaa ottaa apu vastaan. Mun kodinhoitaja sanoi että on monessakin kaksosperheessä ollut auttamassa..

Oikein hyvää syksyn jatkoa kaikille:flower:
 
Riikkulilla on siellä hammastehdas käynnissä. Niinhän se vain on, että tuplavaivatkin on koettava, jos onkin kaksinkertainen onni suotu. Toivonmukaan hammasvaivat helpottaisi pian.
Mitä Sojan odotukseen kuuluu? Oletko jo alkanut hieman liikkumaan näin loppumetreillä vai vieläkö olet kokonaan vuodelevossa?

Täällä on edelleen ihan hyvä olotila. Ainoa suurempi vaiva taitaa nyt olla kädet. Sormissa on hieman turvotusta, mutta nivelet ovat tosi kipeät ja etenkin unien päälle tuntuu, että kädet ovat todella pökkelöt. Kyllä ne siitä vetreytyy kun alkaa liikuttelemaan sormia, mutta puristusvoima on ihan onneton ja sormien suoristaminen ääriasentoon tekee kipeää. Mitään pikkutarkkaa käsityötä ei tee enään mieli tehdä. Kaippa tämä sormien kipuilu johtuu turvotuksesta ja niveliin kertyneistä nesteistä.
Kauppareissut ja siivoilu yms. kotihommat sujuvat ihan hyvin vielä. Kyllähän tämä olotila käy yhä raskaammaksi, mutta vielä olen mielestäni ihan hyvässä kunnossa, kun vertaa esim. siihen, että mahan asukit painavat yhteensä jo senverran kun monella yhtä odottavalla vauva painaa syntyessään... Ulkomuotokin on jo senmukainen :D

Jenna ja kakkoset 30+3
 
odotus sujuu oikein hyvin, viikkoja nyt 38+0. Liikkumaan aloin hissukseen 36+0 ja 37+0 aloin ihan normaalisti elellä kotosalla, tänään kävin jo parilla pienellä lenkillä (noin 30min). ja lapset olen nyt itse hoitanut. Eli kaikki hyvin, vauvaa jo odotellaan. viime perjantaina synnytystapa arviossa oli jo paikat pari senttii auki, joten voi olla että lähtö lähenee =)
 
Heippa..
välikysymys: ihanko totta tässä pitää itse maksaa kaikki äitipolikäynnit? siis polimaksut? Meillä kaiken lisäksi neuvola ei hoida ollenkaan=mahd. vähän koska on pakko kumminkin käydä äitipolilla, kunta säästää ja mä maksan?

Olen kumminkin opiskelija, jos pelkkä odotus tulee köyhdyttämään mut niin pitäskö tässä vielä olla ressaamattakin että miten ihmeessä kaikesta voi kyniä enemmän rahaa kun on tulossa kaksoset, mm vaunut..

Ja ymmärtäisin jos tuo "ihanuus" eli äitipolilla käynti ois vapaaehtoista, mutta kyllä ne sinne kysymättä ajan laittoi ja sitten pitäisi tyytyväisenä maksella? Rakenneultraakin yrittivät että he tekisivät eikä neuvolan kautta(yllättäen neuvola samaa mieltä), onneksi tajusin että ilmaiseen ultraan me mennään ennemmin..

Oonko siis aivan totaalisen tiukkapipo, vai kuuluisko tämmöinen terveydenhuolto kenenkään muun mielestä olla ilmaista?

*sapettaa*

Onnea soja loppumetreille! :)
 
rv12 ja rv 20 ultrat on ilmasia normaali seuloja, muista pitää maksaa polimaksu.

mut jos tuntuu että käynnit on susta turhia, niin kannattaa kai se ottaa puheeksi? Itse en kyllä muutamista kympeistä/satasista piitannu, kun huoli lapsista oli kova. (osastolle joutuminen ja keskoslapsen osastolla olokin kyllä isstten muuten maksaa). mut jos opiskelijalla tiukkaa, niin voihan noita maksuja kai kysellä sossustakin?
 
no kyllä se tuntuu turhalta, saan 300e opintotukea ja nyt en oo saanu jostain pirun syystä sitäkään ja mies on vasta yrittäjäksi siirtyny joten heikompaa rahatilannetta ei voi edes kuvitella, eka äitipoli käynti oli jo rv 16+, ja rv13 oli se ilmainen niskapoimu ultra.. toki sitten jos ongelmia tulee niin mielellään maksaa että saa mielenrauhan mutta ei mua näillä viikoilla huoleta mitenpäin ne siellä kökkii.. ehkä sitte rv 30+ alkaa kiinnostamaankin...


Kai se pitää sossuun mennä, eihän tästä muuten tule kevättäkään :/
 
Ymmärrän toki, että opiskelijan rahapulmat on aito ja todellinen ongelma, mutta toisaalta kaksosraskaus on sen verran iso terveydellinen kysymys, että rahat kyllä pitäisi löytyä jostain. Voisivatko sukulaiset auttaa? Sosiaalitoimistossa julkisen terveydenhuollon kulut otetaan huomioon toimeentulotuen määräytymisessä.

Oma kaksosraskauteni oli periaatteessa alkuun "kuin oppikirjasta", mutta sitten kaikki lähtikin menemään aivan pieleen ja olin sairaalassa vuodelevossa rv 23+0 alkaen miltei kuukauden ja sen jälkeen vuoroin kotona ja vuoroin sairaalassa. Vauvat syntyivät lopult ns. "isoina keskosina" rv 34+3. Mulla syynä ongelmiin olivat a-vauvan etinen istukka sekä siihen liittyvät kunnon verenvuodot ja lapsiveden tihkuminen. En sinällään pelästynyt ensimmäistä kunnon verenvuotoa, sillä olin tietoinen a-vauvan istukan tilanteesta juuri äitipolin käyntien vuoksi. Eli suosittelen käymään äitipolin ajoilla, koska siellä erikoislääkäri pystyy varmistamaan oikeasti vauvojen kunnon ja voinnin sekä ennakoimaan ongelmia - osaa esim. katsoa nuo istukan paikat, lapsiveden määrät jne. Neuvolan tekemään rakenneultraan en luottaisi kaksosten kohdalla. Äitipolin merkitys korostuu sutä enemmän, mitä enemmän raskauteen liittyy riskejä. Monisikiöisyys sinällään on jo riski, mutta käsittääkseni vielä tarkempaa seurantaa tarvitaan esim. identtisiä vauvoja odotettaessa. Eli kaksosraskeuden "tyyppi" vaikutta äitipolin osuuteen omalla tavallaan.

Omassa neuvolassani neuvolalääkäri ei edes erottanut sikiöiden sykkeitä toisistaan ja istukan jumpsutuksesta. Samoin ei kantaa otetettu epämääräiseen vuoteluun vaan se kuitattiin "vetisenä valkovuotona" ja "ihan normaalina", mutta käytännössä kyse olikin lapsivedestä! Jos olisin hoidattanut omaa raskauden seurantaani neuvolan varassa, minulla olisi 2 kuollutta vauvaa. Nyt kiitos yliopistosairaalan äitipolin meillä on kotona 2 tervettä ja elävää lasta.

Onnea odotukseen ja toivottavasti asiat järjestyvät!

t. Vadelmaunelma + tyttö ja poika 5kk
 
samaa mieltä vadelmaunelman kanssa, ettei neuvolassa tosiaan välttämättä riitä tietotaito erikoisraskauteen.... mut pyytäkää reilusti rahaa vanhemmilta tai kavereilta lainaan, varmasti ymmärtäävät ja antaavat maksuaikaa...
 
Samaa mieltä, kaksosraskautta kannattaa seurata siellä missä osaaminen on parasta. Täällä Tanskassa kaikki oli ilmaista ja minä kävin kaikissa seurannoissa sairaalassa. Vaikka siis kaikki meni oppikirjan mukaan kunnes sain raskausmyrkytyksen ja B-vauvan kasvukin hidastui. Mutta kun koko ajan skannattiin ja oltiin perillä kehityksestä, niin ei tullut yllätyksiä ja pääsin ajoissa sairaalahoitoon.

Riikkuli, teillähän aikaisin hampaita pukkaa! Meidän tytöt on nyt 3kk ja painaa noin 4,5 ja 5,3kg. Pieniä ne vielä on. Syö, nukkuu ja välillä harjoittelee vatsallaan oloa matolla ja katselevat itseään peilistä. Hymy irtoaa jo helposti ja jonkinlaista jokeltelun alkeisia tulee kuunneltua ja naurettua. Meillä käy siivooja joka toinen viikko ja se on ihan mahtava hepotus! Mies lähti aamulla 3 päivän työmatkalle. Unohti passinsakin kotiin mutta ehti onneksi hakea ja pääsi lennolle :) Voi olla, että vaimo on melko zombi, kun mies palaa perjantai-illalla kotiin...
 
juu kyllä kannattaa kaikissa ultrissa käydä äippäpolil...neuvolas ei todellakaan ole kunnolla tietoa kaksosraskauksista. Mullakin oli todella helppo raskaus viikolle 27 sit vaan todettiin ett toinen vauva paljon pienempi. Sit sitä vasta juostiinkin äippäpolil...ja maattiin myös melkein 2 viikkoa sairaalassa.
kannattaa sossusta kysellä avustusta, luulis niiden auttavan.
 
En olekkaan käynyt näillä sivuilla piiiiitkään aikaan ja tännehän on tullut tekstiä ihan mahottomasti =)

Minäkin kannatan tuota äitipolia. Itse olen sopinut myös, että lääkärin tarkastukset tehdään siinä samalla ja minun ei tarvitse käydä neuvolalääkärillä ollenkaan. Eihän näillä normi terveyskeskuslääkäreillä ole sellaista tieto taitoa, kun nyt tämä raskaus vaatisi. Meillä yksi käynti polilla maksaa 7,5€ joka on tosi vähän. Kaksivuotta sitten kaveri joutui viellä maksaan sen täyden hinnan, mutta onneksi ovat tulleet vastaan tässä asiassa monikoita odottaville. Meillä jo matkoihin menee jonkin verran, kun sairaala on 150km päässä ja käyn siellä näyttäytymässä kahdenviikon välein vauvojen painoeron vuoksi.

:heart: Vimpula ja Vampula 30+6 :heart:
 
Mä yhdyn edellisiin, kyllä ne äitipolikäynnit kannattaa. Itse en käynyt neuvola lääkärillä kertaakaan, koska viikoilta 28 eteenpäin kävin kahden viikon välein polilla kontrollissa. Ja se olikin hyvä käydä siellä, mulla oli joka kerta kaksi lääkäriä ultraamassa, koska a-vauva oli niin alhaalla, ettei sitä kukaan saanut mitattua oikein. Ja sairaalassa sain myös kortisonihoitoa ennenaikaisuuden riskin takia.
 
täällä käynti maksaa 27e. /: sen lisäksi että ultrausta seuraa liuta opiskelijoita, jotka suorittivat oikeastaan koko ultrauksen (=sykkeen mittaaminen) eikä meille edes näytetty ollenkaan vauvoja näytöltä (miehen ensimmäinen kerta mukana ultrassa) ja siinä sitä oltiin ja meille ei kerrottu mitään, yhteenveto sanottiin lopuksi että normaali kaksosraskaus, lähes täysin saman kokoisia.

Sitten saatiin lasku ja heipparallaa.. Olisin edes odottanut että kun itseni kipeäksi maksan (siis ihan oikeasti) että meille olisi voinut näyttää, tai antaa edes kuva josta katsoa jälkeenpäin niitä "kahta ihmettä".

Olen kyllä jo edellisessä raskaudessa saanut täällä niin surkeaa palvelua äitipolilla, ihmetyttää että edes pakollisilla käynneillä ei voida ottaa odottajia huomioon. Ekaa odottaessa olin ylihuolehtivainen, koska vauva lakkasi liikkumasta ja syytti että oma vikani kun syön liian vähän..

Toki me kaikki käynnit käydään, en missään nimessä lasten henkeä halua riskeerata ja jos jotain sattuisi niin itseähän siinä syyttäisi lopun elämää.. ärsyttää vain suunnattomasti..
 
Täällä maksaa kanssa joka käynti sen 27,40e. Minkäs teet :/ onhan se mälsää, mutta vuosikatto on sen 630e ja sit ku sen menee yli, niin ei tarvi maksaa enää mitään. Ja tuohan menee yli varmasti viimeistään ku on synnyttämässä. Itse en myöskään jättäis mitään käyntiä välistä. On kuitenkin kyse lapsista, mutta myös omasta hengestä juuri raskausmyrkytyksen yms takia.

Mukavaa kun täällä kirjoittelette edelleen vaikka olette jo synnyttäneet.
Mua on alkanut tosiaan tuo synnytys jännittämään ja haluaisinkin kuulla, että onks teillä lapset tulleet alakautta vaiko sektiolla???
Esikoinen tuli mulla alakautta ja sain 3 asteen repeämät. Se oli ihan hirveää..
Mulla on kyllä ollut pitkään jo A vauva ihan tuolla alhaalla ja peppu kohdunsuulla, että jos hän ei sieltä liiku, niin sektioonhan meen automaattisesti. B vauva sensijaan vaihtaa paikkaa aktiivisesti varmaan joka päivä :D

anzu ja poitsut rv 30+3

ps. Niin siis miten vauvat tulivat ja millä viikoilla kokoineen?? :D Kiitti jos jaksatte vastailla :)
 
Meilläkin polikäynti maksaa 27,40€. 2,5 viikon välein on nyt käynnit, saa nähdä jos sitten vielä tihenee viimeisillä viikoilla. Ihan mielellään siellä käyn katsomassa, että kaikki on hyvin. Toki jos rahasta on tiukkaa, niin kyllähän toi kirpasee kukkarossa. Sopivasti kun sattuu käyntipäivät, niin kolmekin kertaa kuukauden aikana voi tulla lasku.
Tänään aamulla kävin viimeksi. Kaikki oli kunnossa. A painoi 1937g ja B 1966. Että 2 kg paukkuu rikki molemmilla tälläviikolla. A oli tällä kertaa raivotarjonnassa ja B oli toisinpäin pää ylöspäin. Joka kerta siellä on oltu eripäin.
Minkäkokoisia Anzun vauvat ovat? Olen joskus aikoja sitten bongannut tuolla vanhemmissa jutuissa ketjun, jossa oli koottu yhteen millä viikolla on syntyneet ja taisi siellä olla mittojakin kerrottu. Pitääpä käydä nostamassa sitä ketjua jos sen vielä löydän ja ehdin etsiä... Mielenkiintoa asiaa kohtaan löytyy myös täältä.

Jenna rv 31+3
 
anzu: meillä tytöt syntyivät viikolla 35+4. Synnytys alkoi limatulpan menolla, kalvot puhkaistiin sairaalassa. Synnytys kesti 3h, mikään ei revennyt eli tikkejä ei tullut yhtään. Tytöt olivat reilu 2kiloisia, joten olivat helppo synnyttää. Epiduraalin tosin otin ekaa kertaa, ja sillä lähti kaikki kivut. Mulla oli synnytyksessä kaks kätilöä ja lääkäriä, lääkärit ohjasi b:n synnytyskanavaan kun a oli syntynyt. Ikäeroa tytöille tuli 10min.
Mulla tosin a-vauva oli jo viikoilla 28 oikeissa asemissa, ja sekin saattoi vaikuttaa helppoon synnytykseen.
 
Heips...TÄnään oli polikäynti ja molemmat vauvat olivat poikkitilassa...A oli 1,5kg ja B oli 1,7kg. Kaikki edelleen hyvin ja saan liikkua. Kohdunkaulaa jäljellä 2cm.

Sarmiina: jouduitteko/joutuiko vauvat olee kauan sairaalassa??
 
Tytöt joutuivat olemaan sairaalassa 2,5viikkoa. Ensin neljän päivää naistenklinikalla ja sit siirrettiin lähisairaalaan. Syynä oli se, kun eivät viikkojen takia jaksaneet syödä itse kunnolla, eli nenä-maha-letkulla ruokittiin ja sinivalohoitoon joutuivat myös välillä. Meidän ja hoitajien piti kyllä olla kovana, että saatiin lapset tuolloin kotiin, sillä lääkärit olisivat halunneet siirtää tytöt vielä kolmanteen sairaalaan, vaikka me miehen kanssa osattiin hoitaa myös ton letkun kanssa. Eikä muuten kotona ole ollut ollenkaan ongelmia syömisen suhteen.
 
SKE
Hei, uutena ketjuun ilmottaudun, aiemmin en ole uskaltanut kun on ollut kaikenlaista... Kaksosia odottelen viikolla 23 ja nyt hieman yli viikon olen jo maannut sairaalassa lepäämässä kun meinasivat jo syntyä, supistukset oli enää kahden minuutin välein mutta lapsivedet ei onneksi ehtineet mennä... estotippa lopetti onneksi supistelun ja nyt ollaan täyslevossa pötköttelemässä hyvin luultavasti hamaan synnytykseen. Kohdunkaula on tosin levosta huolimatta vielä lyhentynyt, joten kädet on kyynärpäitä myöden ristissä että vielä sisällä pysyisivät. Kaikkia lääketieteen konsteja ei tosin ole vielä käytetty joten arsenaalia onneksi hoidoissa vielä löytyy...
Kaverit (emme vielä tiedä kumpia ovat) on tällä hetkellä yli 500g, joten nyt jo tehtäisiin jotakin heidän pelastamisekseen. Hieman nimittäin järkytti sairaalaan tullessa kun lääkäri sanoi suoraan että jos tätä supistelua ei saada laukeamaan niin nämä ovat niin pieniä ettei niitä yritetä "aktiivisesti pelastaa" vaan keskitytään äitiin.:eek:
Sen verran kommenttia tuosta hoitomaksukatosta, että nykyisellään se ei tarkoita sitä ettetkö itsesi osalta sen täyttymisen jälkeen enää mitään maksa, sairaalavuorokausimaksu tippuu "vain" 15 euroon, mutta polikäyntien sekä lasten mahdolliset sairaalamaksut jäävät pois. Mietin että kyllä itse noin tiukassa taloustilanteessa nostaisin opintolainaakin jos vain mahdollista olisi, ellei se optio ole sitten käytetty? Sossussa kannattaa ehdottomasti käydä. Jos tulot ylittyvät yleisen toimeentulotuen osalta, voi hakea harkinnanvaraista tukea pelkästään polikäyntien maksuun. Muita keinoja on esim. hakea verohuojennusta sairausmenojen suuruuden sekä yleisen elämäntilanteen perusteella. Teillä LA0212 nuo verohuojennuksen kriteerit saattaisivat täyttyäkin.
Itsellä on tietenkin tällä hetkellä ihan päälimmäisenä vain mielessä että aika menisi niin että edes hieman isommaksi pääsisivät, olisi paremmat ennusteet... mutta positiivisella asenteella kuitenkin, hetki kerrallaan, eihän tässä muutakaan voi :heart:
 
ske toivottavasti pienet pysyvät sisällä nyt vielä mahdollisimman pitkään!!!Lohdutuksesksi voin sanoa, että yks tuttu sai vauvan rv25 ja pienokainen oli 800g, mutta ei tullut mitään suurempia ongelmia ja nyt on jo eloinen iloinen vauva <3 kesäkuussa syntyi lapsivesien menolla. Ja paljon jaksamisia sinne osastolle. Varmasti inohttavaa vaan maata siellä!!!!!

anzu ja poitsut rv 31+2
 
SKE
Kiitos kannustuksesta anzu86, hyvä tietää että noinkin pieniä pärjäilee ok. En tiedä miten sitä jaksais ilman tätä nettiä! Televisiostahan nyt ei tunnetusti tule oikenmitään... Ystäviä käy mutta aina ei tunnu jaksavan heitäkään vaikka ihan hyvää tarkoittavatkin... täytyy vain alkaa säännöstelemään. Taas on yksi päivä takana ja uusi edessä =)
 
SKE
anzu86, kotiin pääsystä ei mitään puhetta, nyt mennään keskusteluissa lääkärin kanssa vaihetta: kuinka pitkiä aikoja saan istua kun syön, tai montako kertaa viikossa saan käydä suihkussa. kaksi vanhempaa lasta on kotona miehen kanssa, ovat onneksi jo aika isoja, ymmärtävät tilanteen vaikka välillä itketään ikävää ihan porukalla :'(
 

Yhteistyössä