Ymmärrän Ossia, "Mikkoa" ja muita töitä vältteleviä, jotka ovat nyt tulleet esiin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minäkin ymmärrän työn välttelijöitä. Siis tajuan sen ajatusmaailman, mikä heillä on. Mihinkään ei pyritä, millään ei ole mitään merkitystä. Ei ole osallisuuden kokemusta, ei koeta vastuuta kenestäkään toisesta ihmisestä. Eletään vaan irrallaan, korostetusti sitä omaa elämää. Tietoisena siitä, ettei juuri kukaan kaipaa vaikka kuolisi nyt. Moni näistä työn välttelijöistä kärsii sosiaalisten tilanteiden peloista, paniikkihäiriöstä, päihdeongelmasta, ahdistuksesta ja masennuksesta. Työssäolija voi aina mennä puhumaan näistä työterveyteen ja saa apua ja lääkkeet ja saikkua. Työtön on tietoinen siitä, että ketään ei kerta kaikkiaan kiinnosta se hänen elämänsä, ja koska se kotoa lähteminen yhtään minnekään on vaivalloista, tuntuu heistä absurdilta hakea apua, että pääsisi siihen maailmaan mitä kammoaa eniten; kuntouttavaan työtoimintaan vieraiden ihmisten arvioitavaksi ja väheksymäksi. Ei ole keppiä eikä porkkanaa lähteä sieltä kotoa.

Niin kauan, kuin ei tajuta, että meillä hukataan paljon potentiaalia mt-ongelmien ja päihdeongelmien vuoksi, nähdään työn vieroksunta vain moraalisena ilmiönä. Jolloin siihen tarjotaan lääkkeeksi moralisointia. Oikeasti siihen tarvitaan lääkkeeksi vieroitusta ja psykiatrisia palveluita, osallisuuden ja vastuun kokemuksia. Useimmille on tärkeä kuulua johonkin, vaikka näennäisesti näyttäisi ettei se ihmistä kiinnosta. Kiinnostaa, se välttely on vain keino selviytyä niistä osattomuuden ja nöyryytyksen tunteista, joita yhteiskunnasta syrjässä eläminen synnyttää. Uhon takana on usein häpeä.

Näistä asioista pitää puhua ja saa puhua, vaikka se saisikin elämänsä oikein eläneet ihmiset kiehumaan paheksunnasta. Yhteiskunta on itse viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana luonut aktiivisesti nuorten työttömien miesten ja naisten joukon heikentämällä koulutusmahdollisuuksia ja viemällä yhteiskunnasta matalan kynnyksen suorittavat työt. Se on ollut yhteiskunnalta tietoinen arvovalinta. Nyt, kun tämä joukko on sitten sopeutunut osaansa, kauhistellaan ja moralisoidaan. Mitä ihmettä oikein luullaan, että tapahtuu, jos nuoresta ei napata kiinni silloin, kun hänellä on herkkyyskausi sosiaalistua yhteiskuntaan. Ei hän siihen silloin sosiaalistu. Se on niin simppeliä.
Hyvä kirjoitus, naulan kantaan!
 
vierailija
Olen työnvälttelijä, mutta hyvin sosiaalinen sellainen enkä ryypiskele. Minulla on velaton omistustusasunto eikä muutakaan velkaa ole sentin senttiä.

Tykkään sisustaa kotiani ja nyt on meneillään lattioiden uusiminen. Pidän myös matkustelusta ja jos aikaa jää muulta puuhalta tartun kirjaan. Luen paljon tietokirjallisuutta ja elämäkertoja. Myös perhe ja ystävät ovat tärkeitä.

Niin että ei pidä yleistää:
"Moni näistä työn välttelijöistä kärsii sosiaalisten tilanteiden peloista, paniikkihäiriöstä, päihdeongelmasta, ahdistuksesta ja masennuksesta".
 
voikopsahtaakenellevain
Ihmettelen tuota kateutta työttömiä kohtaan. Jokainen työssäkäyvä voi jäädä työttömäksi ja kokeilla onko se niin loistokasta elää pienellä päivärahalla. Varmasti suurin osa työtttömistä olisi valmis töihin.
Toki on niitäkin jotka välttelevät työntekoa. Sellaiset tapaukset pitäisi selvittää tarkemmin ja jos on esim. Psyykkisiä syitä niin ohjata hoitoon tai siirtää ne ihmiset vaikka sairaseläkkeen piiriin.
Töitä nyt ei vain ole kaikille. Enkä usko että nykyään kenenkään työpaikka on niin varma, että kannattaisi työssäkäyvien yrittää heikentää työttömien ansioturvaa. Jonain päivänä työttämyys voi osua omalle kohdalle.
Juuri näin. Minäkin olin valtion virassa ja kuvittelin saavani pitää työpaikkani eläkkeelle asti. Vaan kuinkas kävikään. Ensin työpaikkani muuttui valtion laitoksesta julkisoikeudelliseski yhteisöksi. Virat poistettiin ja muutettiin työsuhteiksi. Lopulta tuli YT:t ja sain potkut.

Olen hyvin koulutettu alani ammattilainen, mutta uutta työpaikkaa en ole löytänyt aktiivisesta hakemisesta huolimatta. Ala ei kuulu eniten työllistävien joukkoon ja ikäni lähentelee viittäkymmentä, mikä on työantajien mielestä niin iso miinus, ettei viitsitä kutsua edes haastatteluun.
 
voikopsahtaakenellevain
Olen työnvälttelijä, mutta hyvin sosiaalinen sellainen enkä ryypiskele. Minulla on velaton omistustusasunto eikä muutakaan velkaa ole sentin senttiä.

Tykkään sisustaa kotiani ja nyt on meneillään lattioiden uusiminen. Pidän myös matkustelusta ja jos aikaa jää muulta puuhalta tartun kirjaan. Luen paljon tietokirjallisuutta ja elämäkertoja. Myös perhe ja ystävät ovat tärkeitä.

Niin että ei pidä yleistää:
"Moni näistä työn välttelijöistä kärsii sosiaalisten tilanteiden peloista, paniikkihäiriöstä, päihdeongelmasta, ahdistuksesta ja masennuksesta".
Kuulut marginaaliporukkaan. Aika harvalla on mahdollisuus panostaa kotinsa sisustamiseen, jos on pitkäaikaistyötön. Suurin osa työttömistä haluaa saada töitä. On perhe elätettävänä ja asuntovelat niskassa.
 
vierailija
Olen työnvälttelijä, mutta hyvin sosiaalinen sellainen enkä ryypiskele. Minulla on velaton omistustusasunto eikä muutakaan velkaa ole sentin senttiä.

Tykkään sisustaa kotiani ja nyt on meneillään lattioiden uusiminen. Pidän myös matkustelusta ja jos aikaa jää muulta puuhalta tartun kirjaan. Luen paljon tietokirjallisuutta ja elämäkertoja. Myös perhe ja ystävät ovat tärkeitä.

Niin että ei pidä yleistää:
"Moni näistä työn välttelijöistä kärsii sosiaalisten tilanteiden peloista, paniikkihäiriöstä, päihdeongelmasta, ahdistuksesta ja masennuksesta".
Miten saat rahaa kaikkeen tuohon? Vai onko työttömän etuudet todella sitä luokkaa, että on varaa normaalielämisen lisäksi sisustella kotia ja matkustella?
 
vierailija
Minä olen yli 40-vuotias, vailla valmista koulutusta ja työkokemukseni on muutamista pätkätöistä koostuva. Tiedän että mahdollisuuteni työllistyä nykyisessä työmarkkinatilanteessa on samaa todennäköisyysluokkaa lottovoiton kanssa.

Miksi minä en saa jäädä kotiin ja luovuttaa työpaikoista kilpailua paremmille ehdokkaille? Miksi minun tarvisi tehdä turhia työnhakuja ja käydä turhia kursseja, joiden toimivuus on luokkaa nolla?

No, näin minä kuitenkin teen. En ole tilanteestani ylpeä, mutta olen tähän jo tottunut ajan myötä.
 
vierailija
Ihmettelen tuota kateutta työttömiä kohtaan. Jokainen työssäkäyvä voi jäädä työttömäksi ja kokeilla onko se niin loistokasta elää pienellä päivärahalla. Varmasti suurin osa työtttömistä olisi valmis töihin.
Toki on niitäkin jotka välttelevät työntekoa. Sellaiset tapaukset pitäisi selvittää tarkemmin ja jos on esim. Psyykkisiä syitä niin ohjata hoitoon tai siirtää ne ihmiset vaikka sairaseläkkeen piiriin.
Töitä nyt ei vain ole kaikille. Enkä usko että nykyään kenenkään työpaikka on niin varma, että kannattaisi työssäkäyvien yrittää heikentää työttömien ansioturvaa. Jonain päivänä työttämyys voi osua omalle kohdalle.
Kerro tämä vielä Kelalle. Meitä on tuhansia työkyvyttömiä, joille ei myönnetä millään sairaseläkettä. Minä oon taistellut jo kaksi vuotta, kaikki lausunnot on kaikilta mahdollisilta lääkäreiltä ja kuntouttajilta etten koskaan tule olemaan työkykynen, mutta mikään ei kelalle ole tiiyyävä syy ja meitä roikotetaan työttöminä. Luulisi että olisi hyvä jos ei-työkykyiset pääsis eläkkeelle, kasvattamasta työttömyystilastoja. Mutta ei.. EIKÄ SE JOKA KELASSA PÄÄTÖKSEN TEKEE, KOSKAAN EDES NÄE IHMISTÄ. Tuntuu vähän etteivät vaivaudu edes kaikkia lääkärin um. lausuntoja ihmisestä lukemaan.. koska kuuluisin sairaseläkkeelle enkä todellakaan ole ainoa laatuani, näitä yarinoita riittää kelan hylkypäätöksistä.
 
Itse ei kyllä työttömänä vaadi kuin katon päänpäälle ja ruokaa.

Minusta se ei ole liikaa vaadittu kun en itse kai päättänyt tulla tänne elämään. Jokaisen oikeus pitäisi olla nuo kaksi.

Kaikki muu ylimääräinen onkin sitten turhamaisuutta. Ja sitä saa hankittua työn palkalla.
Hyvä kommentti ja kertoo asenteen tiivistetysti. Mä vaadin "vaan". En siis vaadi paljon, vaadin "vaan tämän". Onko "tämä muka liikaa", jos kerran vaatii "vaan" tämän?

Ihan kuin kuusivuotias kertoisi vaativansa "vaan" pienen pussin karkkia viikonloppuna vanhemmiltaan.

Mutta kun koko ajatusketju on väärä. Sä et ole oikeutettu vaatimaan yhtään mitään toisilta ihmisiltä. En minä ole sulle velkaa. Ei ole mitään "vaadin vaan" paskaa. Ei ole olemassa mitään universaalia käsitettä, että minun pitää herätä aamulla kahdeksalta, mennä töihin ja antaa rahaa sinulle, koska "vaan". Mä voisin heittää ihan samalla tavalla, että sun pitää laskea housusi ja antaa mun "vaan" penetroitua nopeasti sun peräaukkoon. Miksi? No sun mielestä mun pitää antaa sulle rahaa, koska sulla ei ole... joten kai mun pitää saada tulla sun takapuoleen, kun ei mulla nyt tässä ole muutakaan takapuolta mihin tulla.

Mutta kun on tarpeeksi syvällä vasemmistopaskassa, niin aidosti ei edes näe että omat ajatukset on aika helvetin sekaisin. Jännä homma.
 
vierailija
Minä en halua juhlia Suomen itsenäisyyttä, koska koen että Suomi antaa liian vähän ilmaista rahaa? Hmmm... No se on toki iso ongelma, koska "ilmainen raha" on tälläkin hetkellä toisilta riistettyä tai lastenlapsiltamme velaksi otettua. Jos sinun julmisesi loppuminen tietäisi jomman kumman loppumista, minä vaatimalla vaatisin sitä. Mutta kun se ei sitä tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Olen "kokeillut" töitä. Omistan velattoman asunnon ja minulla on luottotiedot kunnossa eikä sentin senttiä velkaa mihinkään. Silti ymmärrän viime päivinä esille tulleita työttömiä.

- ap -
Minulla on meneillään kymmeniä vuosia sitten alkanut töiden ''kokeilu'' ja silti ymmärrän viime päivinä esille tulleita työttömiä. Sanotaanko että jos Itä-keskuksen suunnan populaatiolla on oikeus vetelehtiä niin sama oikeus on myös muilla popuulatioilla. Mikäli taasen kyse on siitä että niiden lounastunti on 3 tuntia niin sitten vaadin saman edun myös muualle Suomeen.

Kyse on nimenomaan yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta, oikeuksien pitää olla samat ihonväristä, sukupuolesta ja uskonnosta riippumatta.
 
vierailija
Minulla on meneillään kymmeniä vuosia sitten alkanut töiden ''kokeilu'' ja silti ymmärrän viime päivinä esille tulleita työttömiä. Sanotaanko että jos Itä-keskuksen suunnan populaatiolla on oikeus vetelehtiä niin sama oikeus on myös muilla popuulatioilla. Mikäli taasen kyse on siitä että niiden lounastunti on 3 tuntia niin sitten vaadin saman edun myös muualle Suomeen.

Kyse on nimenomaan yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta, oikeuksien pitää olla samat ihonväristä, sukupuolesta ja uskonnosta riippumatta.
Näin. Itse olen tehnyt töitä 14-vuotiaasta alkaen. Viimeisessä työpaikassani olen ollut muutamaa kuukautta vaille 20 vuotta. Olen silti nähnyt, miten työttömiä kyykytetään nykyään täysin turhilla pilipalikursseilla, joista hyötyvät vain niitä järjestävät konsulttifirmat.

Samaan aikaan täällä saa mamut vetelehtiä vuosikymmeniä ja heille maksetaan harkinnanvaraista ilman kattoa - kantiksille ei samoja etuja anneta. Kantikset eivät saa tulkkeja lääkäriin, eivät pääse jonojen ohi asuntojonoissa ja erikoissairaanhoidossa, kuten vastatulleet matut jne.

Katkeraksi vetää, kun yhteiskuntamme suosii nykyään vain tiettyjä ryhmiä, mutta työttömiä kantiksia lyödään päivästä toiseen ja pienituloisilta duunareilta viedään mahdollisuus elää työstä saatavalla palkalla. Vituttaa maksaa veroja, kun ne eivät mene enää suomalaisten hyväksi. Hatunnosto kaikille suomalaisille työttömille, jotka joutuvat kituuttamaan huonommissa olosuhteissa kuin elintasopakolaiset, joille tarjotaan Suomessa keskiluokan yltäkylläinen elämä.
 
vierailija
Työttömät ovat kyllästyneet siihen keppiin ja kaikenlaiseen kyykytykseen, hallitus saa mitä tilasi. On henkisesti raskasta elää pelossa että joutuu jostain syystä karenssiin!
 
vierailija
Huoh itsekin vain osa-aikatyöllistetty surkealla palkalla ja töitä riittäisi oikeasti täysi päiväisesti, mutta minkäs teet... elämä on kurjaa. . Hakenut olen kokosikaisiin hommiin, mutta ei ole tullut. Toisaalta rn tiedä pystyisinkö oikeasti vastaan ottamaan kokoaikaista työtä perhetilanteen takia, mutta rahallisesti olisi vähän pakko. Pk seudulla ei enää tule toimeen yhdellä palkalla lapsi perheessä. Toivon, että saisin muualta töitä ja pääsis täältä ylihinnoitellusta hekasta ja ns. Maahan muuttajien paratiisista pois. Tämä oravan pyörä ei ole enää elämisen arvoista, kun käteen ei jää paljoa mitään ja varaa ei ole mihinkään kivaan ylimääräiseen. Ja kyllä olen alle 3000€/kk tienaava ja kyllä työttömänä sain saman verran käteen.
 
Ärsyttävä tyyppi voisi kokeilla välillä ihan sellasta 1800€ /kk tulolla elämistä yksin helsingissä. Katotaan kui käy ;)
Miksi? Miksi mun pitäisi asua Helsingissä ja tienata tuo? Se että joku on tyhmä, tienaa liian vähän, niin minunko pitäisi olla yhtä tyhmä tai toisaalta laiska ja kokea se "kurjuus"?

Lähtökohdat on jotenkin niin persiillään. Se että mä sanoisin 3000m olevan ihan ok suoritus coopperissa, niin joku vastaa "no mutta koitahan syödä 10v mäkkärissä, olla harrastamatta liikuntaa ja polttaa vain tupakkaa... katotaan sitten miten paljon sä juokset".

Ööö... ei katota. En ajatellut lähteä tohon kokeeseen. Se on ihan sama ruikuttaa, että "koitahan elää siivoojan palkalla Keravalla". Öööö.. kato ku en koita. Tein elämässäni ihan tietoisesti valintoja, että en eläisi siivoojan palkalla Keravalla. Sillä varmasti elää - ja elääkin, mutta mä en nyt lähde sitä kokeilemaan. Tein aika paljon duunia ettei tarvisi.
 
vierailija
Miksi? Miksi mun pitäisi asua Helsingissä ja tienata tuo? Se että joku on tyhmä, tienaa liian vähän, niin minunko pitäisi olla yhtä tyhmä tai toisaalta laiska ja kokea se "kurjuus"?

Lähtökohdat on jotenkin niin persiillään. Se että mä sanoisin 3000m olevan ihan ok suoritus coopperissa, niin joku vastaa "no mutta koitahan syödä 10v mäkkärissä, olla harrastamatta liikuntaa ja polttaa vain tupakkaa... katotaan sitten miten paljon sä juokset".

Ööö... ei katota. En ajatellut lähteä tohon kokeeseen. Se on ihan sama ruikuttaa, että "koitahan elää siivoojan palkalla Keravalla". Öööö.. kato ku en koita. Tein elämässäni ihan tietoisesti valintoja, että en eläisi siivoojan palkalla Keravalla. Sillä varmasti elää - ja elääkin, mutta mä en nyt lähde sitä kokeilemaan. Tein aika paljon duunia ettei tarvisi.
Minäkin tein paljon duunia ja tietoisia valintoja. Olin peruskoulussa ahkeruuteni ansiosta luokkani paras oppilas, kävin lukion ja kirjoitin L:n paperit. Valmistuin insinööriksi ja olen tehnyt töitä n. 25 vuotta.

Lopputulos on se, että sain potkut massairtisanomisissa. Löysin sen jälkeen määräaikaisen työn, josta käteen jää palkkaa kuukaudessa 1500 euroa. Uutta työtä ei ole löytynyt, vaikka olen ahkerasti hakenut. Jään kohta työttömäksi ja tuleva ansiosidonnaiseni lasketaan tämän nykyisen surkean palkkani mukaan. Eipä paljoa naurata. Lapset on elätettävä ja asuntolaina maksettava.

Tämän ikäisellä ei ole enää vientiä työmarkkinoilla. Säästöni tulevat hupenemaan elämiseen, koska mitään tukia ei tulla saamaan.

Sinun tekstistäsi paistaa ylimielisyys, etkä selvästikään ymmärrä, ettei kaikki ole aina itse valittavissa.
 
vierailija
Minäkin tein paljon duunia ja tietoisia valintoja. Olin peruskoulussa ahkeruuteni ansiosta luokkani paras oppilas, kävin lukion ja kirjoitin L:n paperit. Valmistuin insinööriksi ja olen tehnyt töitä n. 25 vuotta.

Lopputulos on se, että sain potkut massairtisanomisissa. Löysin sen jälkeen määräaikaisen työn, josta käteen jää palkkaa kuukaudessa 1500 euroa. Uutta työtä ei ole löytynyt, vaikka olen ahkerasti hakenut. Jään kohta työttömäksi ja tuleva ansiosidonnaiseni lasketaan tämän nykyisen surkean palkkani mukaan. Eipä paljoa naurata. Lapset on elätettävä ja asuntolaina maksettava.

Tämän ikäisellä ei ole enää vientiä työmarkkinoilla. Säästöni tulevat hupenemaan elämiseen, koska mitään tukia ei tulla saamaan.

Sinun tekstistäsi paistaa ylimielisyys, etkä selvästikään ymmärrä, ettei kaikki ole aina itse valittavissa.
Oletko valmis muuttamaan työn perässä täysin eri puolelle Suomea?
 
Ongelma on se, että suomalainen työtön on täysin joustamiskyvytön, vaatii mahdottomia, ja sen lisäksi kuvittelee, että yhteiskunnalla on velvollisuus tai resurssit ylläpitää laiskamatoja. Osittain tähän on syy myös paremman ajan lainsäätäjissä, jotka ovat tukeneet joustamiskyvyttömyyttä.

Muualla maailmassa muutetaan työn perässä ihan mihin tahansa, vaikka ulkomaille ja tullaan puolison luoksi viikonloppuisin, mutta Suomessa jurnutetaan sillä samalla kuolleella paikkakunnalla koko elämä ja valitetaan, kun ei töitä satu juuri siellä olemaan. Suomessa opiskellaan höpöhöpötutkintoja ja sitten istutaan kotona työttömänä vuosikausia, kun sinne syrjäkylään ei olekaan ilmestynyt elokuva-alan työpaikkoja. Ja syy on aina muissa, itse ei koskaan olla vastuussa omista valinnoista, vaikka kyllä sen kaikki tiesivät, ettei niitä elokuva-alan hommia ole siinä syrjäkylässä jatkossakaan. Palkkaa pitäisi tietenkin aina saada niin paljon, että voi elää herroiksi, ja normaalipalkkaiset työt eivät kelpaa, koska niillä ei kustanna järjettömän korkeaksi karannutta elintasoa. No, ongelma ratkeaa pian, kun järjestelmä ei enää kykene ylläpitämään näin isoa massaa työnvieroksujia, ja tuet lakkaavat kokonaan. Sen jälkeen työnvieroksujatkin muistelevat nykyaikaa vanhoina hyvinä aikoina, kun saivat laiskotella kotona ja silti sai vielä syödäkseenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja m1es
vierailija
Tuo muutto työnperässä ei ratkaise sitä ongelmaa, että töitä ei vaan yksinkertaisesti ole kaikille. Jos yksi muuttaa työnperässä toiselle paikkalunnalle se tarkoittaa että joku jo paikkakunnalla asuva jää ilman töitä.
Kyllä esim varastotöitä löytyy pk-seudulta. Palkkakin ~1800 e käteen kuussa. Mutta eihän koulutetut semmoiseen suostu, pelkästään oman alan ja "tason" töitä.
 
vierailija
Miten saat rahaa kaikkeen tuohon? Vai onko työttömän etuudet todella sitä luokkaa, että on varaa normaalielämisen lisäksi sisustella kotia ja matkustella?
Itse sisustan muun muassa viherkasveilla. Maksavat halvimmillaan muutaman euron kappaleelta.

Matkustus taas hoituu silloin kun se on halvinta, eli esim laivoilla kannattaa matkustaa talvisin arkipäivinä. Hotelliin en mene koskaan, vaan lumettomana aikana olen teltassa ja talvella taas esim hostellissa tai laivan hytissä.
 

Yhteistyössä