40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Jääräpää, minäkin sain harmaita hiuksia aluksi doplerin käytöstä, sain semmoisen mieheltä joululahjaksi (rv12) ja olin tosi huono löytämään sillä vauvan sykettä. Mies onnistui siinä paremmin :) , raviltahan se tosiaan kuulostaa. Sitten kun liikkeet alkoi tuntua niin dopleri jäikin nurkkaan pölyyntymään. Pari päivää sitten esikko halusi sillä kuunnella pikkuveikkaa, muuten ei ole ollut laitteelle paljoa käyttöä.

Mulla tänään rv 37 POKS B).

Pitääkin tästä lähteä ulos nauttimaan kauniista säästä, kun ovat viikonlopulle lupailleet niin vetisiä kelejä...
 
Siirillä on vain iloista kerrottavaa nt-ultrasta. Kaikki oli just niinko pitikin. Pieni vastasi viikkoja ja liskaturvotusta vain 1,1 mm (kunhan ultratäti sai sen ensin liikkelle näyttämään kaikki strategiset mitat, jouduin jopa hieman pomppimaan välillä vaikka ensialkuun hän liikkui aika reippaastikin...)
Eli nyt lakkaan stressaamasta ja alan nauttimaan raskaudestani!

Siiri S ja matalaenergiamies 12+3
 
Olen lueskellut teidän pinoa ensimmäisiltä sivuilta ja vasta kolmannes luettuna. Melkoisia tarinoita mahtuu mukaan. Niin surullisia kuin iloisiakin. Välillä ihan tippa linssissä lueskelen niitä tarinoita. Ja hyödyllistä tietoa myös paljon. Ei tarvi riivata teitä mun tyhmillä kysymyksillä, kun olen saanut moneen vastauksen :) Jatkan siis vielä lukuhetkiä tämän pinon parissa pikkuhiljaa ja oon muutenkin ihan hissusseen täällä taustalla. Ainakin siihen alkuraskauden ultraan asti joka on parin viikon päästä.
Hepulihei, sä oot seuraavaksi listalla synnyttämään =) Eikä totisesti ole enää kauan. Sun raskaus on sujunut tosi hienosti, ainakin mitä oon tähän asti lukenut. Hieno homma ja toivottavasti synnytys sujuu yhtä hienosti.
Aurinkoista torstaita kaikille.
 



Nimimerkki............monesko..........LA

Hepuli71 (38).........2 lapsi...............1.7.2010, TAYS
Star (43)................3 lapsi...............2.7.2010
Päikki (41)..............2 lapsi...............3.7.2010
Jadette (40)............3 lapsi...............6.7.2010
Minni (46)...............2 lapsi...............12.7.2010
Kääkkänä (33)........5 lapsi...............27.7.2010, EKKS
Sukulaku ................2 lapsi...............27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...............9.8.2010
Nirzu (42)................8 lapsi...............1.9.2010
Pinkki69 (xx)...........x lapsi................6.9.2010
Miina70 (39)...........4 lapsi................6.9.2010, LKS
Emily67 (42)...-........1 yhteinen........xx.xx.xxxx
Roosamaria69 (40).3 lapsi...............17.9.2010, Naistenklinikka
vauvatoive10 (43)..3 lapsi...............28.9.2010 Kätilöopisto
tete-a-tete (41)......5 lapsi...............20.9.2010
miita1969 (40)........3 lapsi...............23.9.2010 Tyks
Discovery (40++)....6 lapsi...............10.10.2010
Unna68 (41)...........3 lapsi...............18.10.2010
Rinja (39)................x lapsi...............15.11.2010
Tirlittan1968 (42)....2 lapsi...............15.11.2010 Jorvi
Jääräpää (xx)..........3 lapsi...............xx.xx.xxxx
Siiri S (39)................1.lapsi..............20.12.2010, TAYS
minnihiiri68(41)........2.lapsi..............22.12.2010, PS
Surina70(40v.).........x lapsi..............23.12.2010 PS
DolceVita (41)...........5 lapsi.............29.12.2010
Prima vera (40+)......1 lapsi..............6.1.2011 Naistenklinikka
happihyppy (39).......3 lapsi..............1.2.2011 OYS
Riikkaliisa (41)..........4 lapsi..............10.1.2011
Maikki (43)................2 lapsi..............01/2011
Oivikki (42)................1 lapsi..............xx.xx.xxxx
Naappuli (44)............3 lapsi..............xx.xx.xxxx
Ninni-70 (40).............2 lapsi..............xx.xx.xxxx Naistenklinikka
Padamshree (40)......1 lapsi..............xx.xx.xxxx



Syntyneet:..............................LA..................Syntynyt
Tirulii (41)................1 yht........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:
Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.01 2010.....1.2.2010, tyttö :flower:
Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika :flower:

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi
Mur-mur


 
Lisää omaa napaa:
Nyt on sitten ensimmäinen lääkärineuvolakin takana. Lääkäritäti oli ihan ok, mutta siellä oli paikalla sellainen nuori "amanuenssi"poika, joka oli kyllä aivan ylisöpö ;) Sillä oli kohdunkoko"tenttipäivät" menossa ja mä olin kuulemma oiva harjoituskappale, kun mulla oli juuri varmennettu 12 viikkoinen kohtu :D

Verenpaineet oli kuulemma koholla (124/80), mutta niinhän mulla aina on valkotakkisten mitatessa. Mielestäni nuo oli matalat vieraan mittaamaksi. ;)

Padamshree, tämä on aivan ihana pino. Täynnä elämää ja asioiden puhumista niiden oikeilla nimillä. Minä en tulisi toimeen ilman näitä ihania naisia!

Siiri S 12+3
 
No tosi on Padmis, mähän olen tolla listalla ihan ykkösenä, hui kauhistus! Musta kyllä tuntuu että täältä saattaa muutama muu valmiiksi pakkattuine laukkuineen ehtiä ensin, mutta siitä huolimatta, eipä siihen synnytykseen enää kovin kauan aikaa ole. Sekä pelottava että odotettu ajatus...

Mutta pääsenpäs vielä kurkkaamaan vauvaa ultraan huomenna: neuvolalääkärissä maanantaina satuin kysymään että minkähän kokoiselta se vauva nyt vaikuttaa, kun sitä silloin rv 28 kasvuseurattiin. Lääkärihän innostui laittamaan vielä lähetteen keskusäitysneuvolaan, vaikka mulle olis riittänyt se hänenkin käsikopeloarvionsa, jotta kasvu on tasoittunut ja hiukka alle neljän kilon vaavi tulee jos täysiaikaiseksi päästään. Hän perusteli lähetettä silläkin että esikko tuli perätilassa. Se kyllä huomattiin aikoinaan ihan ajoissa, typy kun majaili koko raskauden ajan joko poikittain tai istuallaan kohdussa. Nyt kyllä ovat kokoajan veikanneet että raivotarjonnassa olis tämä pikkukakkonen. No enpä kaipaa mitään yllätystä tämän asian suhteen, että kait se on hyvä ultralla tarkastaa asentokin.

Mulle iski kauhea jännityskohtaus, melkein paniikki, tänään kun soittivat sen ultra-ajan. Onhan tuota vauvaa jo ultrattu 4 kertaa aikaisemminkin, että ei sieltä enää mitään isoa ylläriä pitäis löytyä, mutta jostain syystä nyt jännitää... ne hormonit kait sitten tekee temppujaan :).

Onnea Siirille ihanista ultrakuulumisista =)

Hepuli 37+0
 
Minni, laitatko mulle iäksi 43, täytin sen keväällä ja se on ikäni kun vauva syntyy. Kiitos.
Te joilla on kokemuksia narsisteista ja hulluista ex-miehistä, pääsittekö kerralla niistä eroon vai jatkuiko kiusaaminen tai alkoiko jossakin vaiheessa tulla liirum laarum love että pääsisi takaisin kotiin, valetta se kuitenkin on eikä mitään rakkautta?
 
Heippa pitkästä aikaa,

Kävin tänään lääkärillä tukilangan tarkastuksessa. Lääkärin mielestä kaikki oli ok ja kyllähän kaikki on hyvin mennytkin. Ainoa, mikä jäi mua huolettamaan oli se, että kohdunkaulan pituus on nyt 4,1 cm ja 2 viikkoa sitten se oli n. 9 cm. Lääkäri ei kuitenkaan nähnyt aihetta huoleen tästä 4 cm: n pituudesta.
Mua kyllä jännittää nyt nämä kuukaudet, sillä mulla on aina ollut vaikeaa juuri keskikohdalla raskautta. Täytyy vain olla tosi tosi rauhallisesti ja mitään en tee. Siis en siivoa tai rikkaruohoja kitke. Viikkoja laitettiin nyt 17+ 6 eli se nyt aleni siitä, mitä se välillä on ollut.
KIpuja tai supisteluja ei ole tietääkseni ollut (siis supisteluja ei ainakaan kivuliaita), joten se helpottaa oloa.
Päivä kerrallaan.
Onnea Siiri Sisiliskolle hyville ultrakuulumisista!
 
Heippa pitkästä aikaa,

Kävin tänään lääkärillä tukilangan tarkastuksessa. Lääkärin mielestä kaikki oli ok ja kyllähän kaikki on hyvin mennytkin. Ainoa, mikä jäi mua huolettamaan oli se, että kohdunkaulan pituus on nyt 4,1 cm ja 2 viikkoa sitten se oli n. 9 cm. Lääkäri ei kuitenkaan nähnyt aihetta huoleen tästä 4 cm: n pituudesta.
Mua kyllä jännittää nyt nämä kuukaudet, sillä mulla on aina ollut vaikeaa juuri keskikohdalla raskautta. Täytyy vain olla tosi tosi rauhallisesti ja mitään en tee. Siis en siivoa tai rikkaruohoja kitke. Viikkoja laitettiin nyt 17+ 6 eli se nyt aleni siitä, mitä se välillä on ollut.
KIpuja tai supisteluja ei ole tietääkseni ollut (siis supisteluja ei ainakaan kivuliaita), joten se helpottaa oloa.
Päivä kerrallaan.
Onnea Siiri Sisiliskolle hyville ultrakuulumisista!
 
Siiri Sisilisko :heart: onnea hyvistä ultra tuloksista. Ai pitkö sun ihan oikeesti pomppia siellä kesken ultrauksen :D . Minä en nyt ymmärrä kuinka tuollainen verenpaine on muka korkea? Mitä sen pitäisi olla?

Hepuli onhan se hyvä kuitenkin käydä katsomassa miten päin se pieni on sieltä tulossa yms. mutta varmasti jännitää aina kaikki ultrat.

Rinja hyvä, että kaikki on kunnossa.

Tällä vkolla on ollut hekisesti raskasta töissä, mutta yritän kuitenkin olla siitä liikaa stressautumatta.

Oivikki ja Suoma
 
Tuliko noi mun kuulumiset kaiken lisäksi vielä kaksi kertaa :/
oivikki,voin kuvitela fiiliksesi. Itse olen niin monesti ollut tilanteessa, jossa ei voi relata, kun raskaudessa on ollut probleemaa. Mutta uskon, että kaikki kääntyy vielä hyväksi :heart: Olen seuraillut sinunkin kuulumsiasi täällä. Mikä on nyt tämän hetkinen tilanne? Tai voinhan lukea sen tuolta ylempää uudelleen.
Eikös verenpaine ole 100 + oma ikä, joten jääriksellä on ollut hyvä verenpaine. VAi onko se jo vanhaa ajattelutapaa. En kyllä minäkään pitäisi tuota korkeana....
 
Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
SS..Ihanteellinen verenpaine on alle 120/80 mmHg ja normaali verenpaine on alle 130/85 mmHg..
..tämä tieto "naisen Sydän" sivustolta..

..joten, siun verenpaine aivan normaali!! =)
Joo, niin onkin. Mutta raskauden aikana arvojen pitäisi hieman tippua... mutta en mä tästä huolestu. Mulle nuo arvot on aivan ideaalit.

Ja Oivikki, kyllä. Terkka yritti pompottaa pikkuista mahassa, muttei se suostunut kääntymään, joten nousin ylös ja pompin puoli minuuttia tasajalkaa, jonka jälkeen kaveri oli kääntynyt sen verran, että näkyi niska. Oli kyllä tosi omituinen tunne.

Heräsin yöllä järkyttävään lapaluujumiin. Onneksi se lääkäri oli eilen, koska sen mukaan parasetamolia saa todellakin käyttää. Se on kuulemma huomattavasti pienempi paha kuin se, että kärsii kivuista.

- Siiri S, 12+4
 
huonoomatunto täällä..kun ei millään jaksa edes tänne kirjoitella..en tiiä mikä kumma synkistely nyt oikeen meneillään..kurkku kyllä tällähetkellä niin kipeä ettei äääntä edes saa kuuluviin .

jotain outoa mutenkin meneillään .. mulla ihmeellisiä pyörrytys/heikotus kohtauksia..verenpaineen kyllä ihan ok, mutta pulssi hakka reippaasti yli 100..
eilen kävin kaiken maailman verikokeissa..toivottavasti niissä jotain mitä selittäis tän olon..

juu muuten kaikki ok..kävin eilen ratsastamassa ja oli oikeeen ihanaa...

nyt just alko satamaan vettä ..snif..

nirzu 28+2
 
Ulrassa käyty ja kaikki ok :heart: Pituutta murusella oli 63 mm ja vastasi viikkoja 12+4, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan vaihdettu, eli la on 23.12.

Niskaturvotusta oli 1,7 eli normaali. Huh, kylläpä putosi kivi sydämeltä eikä veriseulan tulokset enää jännitä oikeastaan yhtään, kun tuo turvotus oli noin pieni.

Minä olen nyt jo parina päivänä tuntenut pikkuisen liikkeet :heart: Mulla ne on sellaisia hentoja muljahduksia, tunnistan ne liikkeiksi kun ne on erilaisia kuin muut suolentoiminnasta aiheutuvat liikkeet ja esikoisen odotuksen aikana tunsin samanlaisia muljahduksia :) Mulla on istukka kohdun takaseinässä, joten liikkeet tuntee aikaisemmin, esikoisen odotuksessa istukka oli etuseinässä ja tunsin liikkeet tosi myöhään, joskus rv 20 tienoilla.
 
Tänään rv 37+1 oli keskusäitiysneuvolassa kasvuseurantaultra, aikamoinen jötikkä siellä majaileekin... vauvan painoarvio oli tällä hetkellä 3584g. Tulokas tajuaa sentään olla pää alaspäin, toisin kuin esikoinen aikoinaan, joten ehkä tästä kumminkin selvitään jollain lailla... Lääkäri oli kirjoittamassa lähetettä TAYSiin synnytystapa-arvioon, mutta soitti sitten perään että oli keskustellut ylilääkärin kanssa joka katsoi että ei ole siihen tarvetta. No ihan sama mulle, eipä ne hevillä lähde kumminkaan käynnistelemään niin kauan kun vaavilla on kaikki hyvin. Meinaan esikoisenkin olisivat antaneet mennä puolitoista viikkoa yliajalle vaikka oli perätila. Onneksi neiti sitten keksi itse alkaa syntymään rv 41+0.

Nyt ei muuta kuin kaikki ässät peliin että vauveli keksisi alkaa haluta jo ulos, ihan valmishan tuo lääkärin mukaan on. Kohdun suulla ei ollut erityisen valmista, kohdunkanavaa oli 2,7 cm jäljellä eikä ihan sormelle auki, joten kaitpa tässä saa vielä tovin sitten kärvistellä.

Minnihiirelle onnea hyvistä ultrakuulumisista!
 
Mukavaa viikolopun alkua kaikille! On tullut paljon uusia juttuja tänne, en oikein enää pysy perässä edes. :) Kiva, kun joukkomme kasvaa! Joten tervetuloa uudet odottajat! Toivon, että kaikilla kuuluisi sydänäänet ja näkyisi ultrassa sykkeet. Ja jos ei niin käy, niin toivon voimia päästä asian yli ja uutta tärppiä.

Pidemmälle ehtineille tsemppiä vaivojen kanssa. Synnytyksen kynnyksellä oleville voimia viime metreille.

Omat kuulumiset: mua puuskututtaa ja närästää. Kääntyminen sängyssä on hankalaa, nenä on tukossa ja aamuisin niistän veristä räkää (ihana ilmaisu, eikö :) ) Onko teillä muilla tällaista, että nenä olis koko ajan tukossa? En oikein nyt tiedä johtuuko raskaudesta ja limakalvojen turvotuksesta vai olenko sitten allerginen vaikka koivulle. Olen kaksi päivää yrittänyt muistaa soittaa neuvolaan enkä ole muistanut. Josta päästään siihen, että en muista mitään. Oikeasti, töissä on jo yleinen vitsi tämä muistamattomuus. Jostain olen lukenut että raskaus vaikuttais huonontavasti muistiin, mutta olen lukenut myös asian toisinpäin todistavan jutun.

Vatsa on valtava. Mitenköhän iso olenkaan syyskuussa, kun olen loppumetreillä. Apua! Kilojakin tullut reilu 10...Luotan siihen, että imetyksellä myös lähtevät niin kuin ennenkin. Toivottavasti.

Vauva on ihana, kun potkii päiväittäin useasti. Myös öisin myllertää ja aikaisin aamulla. Tunnen myös sen pikku vartalon välillä todella selvästi. Tämä vaihe onkin siitä mukavaa, kun vaivoista huolimatta tuntee raskauden. Kun oli sekin aika pari kk sitten, että tiesi olevansa raskaana, mutta ei tuntunut.



 
Tervehdys kaikille, taitaa olla jo viikko(-ja?) kun kirjoitin viimeksi joten tässä on mennyt lukiessakin jo pari iltaa...

Tuohon äitiyspakkaukseen voisin kommentoida et sain vissiin viimeisinä nyt sen 2009 vesion ja on mielestäni ohan ok ja vaatteet tuntuu ihan laadukkailta et onneksi tilasin ajoissa...

ON: välillä maratonsupisteluja ja taas 2-4vrk hiljaista... kohdunsuu auki 3cm ja ihan kypsä... insuliinit on käytössä -ateriaselaiset mutta aika isoilla annoksilla että oikein pelottaa ja pari kertaa tullut vapina-tärinäkohtaus ja sokeri ollut tasoa 3.7-3.8...ä-pkl:lla rampattu on ja kaikki vauvalla ok..TÄNÄÄN POKS 37 ! ...sais tulla jo...

Star-67 ja Nuppu 37+0
 
tete-a-tete, mulla on samaa, puuskutusta, närästystä ja ihan veristä nenästä, se on vähän helpottanut nyt kun koivun kukinta loppui.
Tässähän tää menee, hengissä olen mutta en hyvässä hapessa, vieläkin on olo kuin olisi heitetty kylmää vettä niskaan, vaikka meillä oli tosi vaikeeta en koskaan ajatellut että erotaan, kuvittelin kuitenkin että rakkautta on enemmän kuin riitoja. Ja vielä juuri nyt, miksei erottu ennen raskautta, en varmaan ikinä vastauksia saa. Mies on ollut reilun kaksi viikkoa poissa, ei mitään tietoa missä, mutta hänen sukulainen ja kaveri on kovasti mua yrittänyt ympäripuhua että tavattaisiin ja juteltaisiin ja yritettäisiin sopia mutta eiköhän se ole jo myöhäistä kaikkien poliisijuttujen, käräjäoikeudessa käynnin ja lastensuojelun jälkeen,
toivon vaan että rakkaus kuolisi ja helpottaisi olo.
 
vauvatoive :hug: sinulla nyt rankkaa aikaa, voimia! Tuntuu hassulta, että sulla vasta nyt eka lääkärintarkastus....tosin jos ei ole ollut mitään aihetta, niin hyvä niin :)

tete-a-tete mulla samaa tukkoisuutta, on inhottava olo aamuisin ja monesti ihan oksennan kun on niin nenä tukossa..ja huomenna varmaan vielä enemmän, kun tytär halusi leipoa sämpylöitä niin tietty osallistuin taikinan tekoon ja jauhojen pölyttelyyn :)


Mua on supistellut nyt vähän joka päivä, tänään ei onneksi niin paljon kuin eilen. Tuntuu välillä aika jännästi, mutta luulisin että on ihan harjotussupistuksia. Tai toivon niin!! Maanantaina rakenneultra ja sitä seuraavalla viikolla taas lääkäri kun on diabetespäivä..saavat kyllä kattoa tuon kohdunsuun tilanteen samalla.

Toivotaan ettei koko viikonloppua sataisi, tympeää olla sisällä. Tosin pienemmälle neitoselle nousi kuume iltapäivällä, valitti ensin pää- ja lihaskipua ja sit kun ei halunnut syödä spagettia kuin murto-osan normaalista määrästä niin tuikkasin kuumemittarin kainaloon :LOL:
tuo mun pienempi (kohta 13 v.) juo aivan tajuttomasti maitoa, on aina juonut, mutta tuntuu järkyttävältä määrältä n. 3 litraa päivässä! Rasvatonta maitojuomaa, tunnen itteni muuliksi kun kannan sille sitä selkä vääränä kaupasta :) Toista neitiä taas saa käskeä syömään ja juomaan, meinaa muuten unohtua!

Muistakaa huilata viikonloppuna, ollaan se ansaittu :)

T. Unna ja Toivo 21+0 :heart:
 
Meilläkin eka neuvola takanapäin, siellä se sydän jyskytti. Terveydenhoitaja tykkäs, että kohtu on aika korkeella, ja itse tuumasin, että mies tuossa jo naureskeli, että kato vaan että tuleekin kaksospojat, yhtä villit kuin meidän nuorimmainen...siinä sitä olisikin1
Ensi viikolla np ultra, ja eka kerta nämä asiat jännittää, en ole neljän aikaisemman lapsen kanssa koskaan edes ajatellut, että jotain voisi olla pielessä, mutta tämä ikälisä tekee tepposet ja kaikki helkutin tilastot ja todennäkösyydet!
Voimia teille, jotka taistelette todellisissa parisuhdeongelmissa ja erojen keskellä kasvatatte vauvoja mahassanne! Aikamoisia tarinoita joukkoon mahtuu! Mutta väkivaltaisessa liitossa ei yhdenkään naisen tulisi olla, saatika kasvattaa lapsiaan sen varjossa. Kyllä teillä on asiat paremmin kahden lapsen kanssa, ja kuka tietää minkä nurkan takaa se elämänne prinssi tulee vastaan.. Olen itse kasvanut väkivaltaisessa kodissa, missä isä hakkasi äidin henkihieveriin jatkuvasti meidän lasten katsoessa avuttomina vieressä... Ne mielikuvat ei lähde silmistä koskaan ja jättää iänikäiset arvet. Lapselle sen katsominen on yhtä kauheaa, kuin joutua itse pahoinpidellyksi.
Voimia teille, yrittäkää iloita raskaudesta ja kun vauva syntyy, muuta teidän maailmaan ei vähään aikaan mahtuisikaan. Tukiverkko on tärkrä, äidit, sisarukset ystävät jne jotka voivat oikeasti auttaa tulevan vauvan hoidossa ja antaa teille omaa aikaa käydä vaikka rauhassa suihkussa, kävelyllä tms.
Onhan nuo parisuhdekoukerot niin monimutkaisia, ja miehetkin niin hankalia olentoja, että välillä olisi mieluummin itsekseen kuin kaksin. Mun äiti aikoinaan kuvasi, että miehet on niin "raskassoutusia" ja mun mielestä se on aika osuva kuvaus.
Meillä on tyttärillä se stadi cup futisturnaus meneillään, ja taasen pitää lähteä kentälle ja eväitten tekoon. Olen tosiaan tällä hetkellä täyspäivänen jalkapalloäiti..
Verenpaineista vielä, mulla oli huikeat 150/84 tai jotain (en jaksa nyt tarkistaa) mutta apuva, toivottavasti menee ohi. Jos tulis lääkitys, tarkottas se myös työpaikan menetystä, meillä on kovat terveysvaatimukset..

Mutta jalkapallo kutsuu..

Sateista lauantaita..
DolceVita rv 11+2
 

Yhteistyössä