Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

kesäyllätys: Jos th ei ollut huolissaan, niin ei varmaan kannata liikaa murehtia :) tietenkin helpommin sanottu kuin tehty.. :( mutta muistaakseni jostain olin lukenut just tosta, että alussa on vaikeampi mitata.. alkio kun on alussa enempi kippuralla ja riippuu missä asennossa sattuu ultran aikana olemaan.. tai jotain sellaista o_O
 
kesäyllätys: Jos th ei ollut huolissaan, niin ei varmaan kannata liikaa murehtia :) tietenkin helpommin sanottu kuin tehty.. :( mutta muistaakseni jostain olin lukenut just tosta, että alussa on vaikeampi mitata.. alkio kun on alussa enempi kippuralla ja riippuu missä asennossa sattuu ultran aikana olemaan.. tai jotain sellaista o_O
Kiitos! <3 Yritän olla murehtimatta liikaa, mutta...
Se ehkä vähän lohduttaa, että ekassa raskaudessa oli juuri sama juttu ja kun th ei ollut huolissaan.
 
Ekan lapsen kanssa mies oli melkein kaikissa neuvolassa, myös nyt lastenneuvoloissa. Pois jäi vain jos ei sopinut töiden kanssa yhteen tai jos oli kipeä. Nyt varmaan tulee käytyä enemmän yksin, kun mies voi olla esikoisen kanssa kotona. Ultriin en kyllä suostu yksin menemään, jos tuleekin huonoja uutisia niin tarvitsen miehen siihen tueksi, heti.

Parin viikon heitto kuukautisissa mut silti mennään sen perusarvion mukaan eli neuvola laskee että 6+2 on viikot nyt. Toivoin että laittaisivat ultraan selvittämään raskauden kestoa mutta ei. Edellisessä raskaudessa asuttiin toisella paikkakunnalla ja siellä oli ilmeisesti t tarkempi se nt-ultran ajankohta kun silloin selviteltiin kestoa. Nyt täytyy miettiä että mennäänkö yksityiselle...
 
Joo, onpas tullut tekstiä paljon. :) meillä mies on ilmoittanut tulevansa ultraan ja neuvolaan mukaan (y)

Nyt on tullut vieraaksi närästys. o_O ei siis yleensä oo ikinä närästänyt ja nyt on kahtena päivänä putkeen :unsure::eek: ja tuleepa kiva odotusaika jos närästää koko ajan :(:confused:
 
Joo, onpas tullut tekstiä paljon. :) meillä mies on ilmoittanut tulevansa ultraan ja neuvolaan mukaan (y)

Nyt on tullut vieraaksi närästys. o_O ei siis yleensä oo ikinä närästänyt ja nyt on kahtena päivänä putkeen :unsure::eek: ja tuleepa kiva odotusaika jos närästää koko ajan :(:confused:
Miulla närästi vain parina iltana/yönä. Sen jälkeen on ollut parempi. Minttutee on ainakin ehdoton nou-nou, se närästää tosi kovasti. Kahvia en juo muutenkaan, joten siitä en osaa sanoa.
 
Mies oli mukana ekassa neuvolassa ja ainakin seuraavaankin tulee mukaan, kun kuunnellaan sydänääniä ekaa kertaa. :love: Uskon, et tulee muillekin käynneille, jos vaan sopii töiden puolesta. Tai no hän jatkaakin opintojen parissa syksyllä, et sieltä nyt helpommin pääseekin. Musta on vaa ihanaa, että hän on mukana, eikä jää ulkopuolelle odotuksessa. Ultriin hän ainakin tulee mukaan,

Mulla oli yhdeksän päivän heitto neuvolaan verrattuna, mutta toisaalta oma kierto on pitkä, ja omista laskelmista heitti vain kolme päivää. Katsotaan, kiriikö tämä myös kasvussa ku 1.8. on nt-ultra.;)

8+5
 
Mukavaa että täälläkin on aktiivista keskustelua!

kesäyllätys: Tuossa vaiheessa jopa millin heitto mittauksissa vaikuttaa tosi paljon ja kuten itsekin sanoit niin lienee aika normaalia että jossain vaiheessa tulee sitten kasvuspurtti. Mulla kanssa viime raskaudessa oli kaikissa ultrissa vauva vähän pienempi kuin mitä "pitäisi" niillä viikoilla olla. Nt- ultrassa laskettu aika muuttui viikolla eteenpäin ja silti oli aina vähän pienempi loppuun asti. Terve, pieni tyttö syntyi :) Koita olla murehtimatta!

Oloista: Pahoinvointi on hellittänyt! Välillä tulee kuvottava olo jos ruokailuvälit venyy mutta tänään oli ensimmäinen aamu ettei tarvinnut rynnätä ensimmäisenä syömään jotain. Kävin ihan rauhassa suihkussa ja tein aamuruutinit vanhaan malliin ja yhtäkkiä huomasin että en tosiaan tänä aamuna syönyt ensimmäisenä, eikä edes okseta :) (y)

Muuten oma keho on jo selkeesti raskaana olevan naisen vartalo. En välttämättä näin aikaisin olisi halunnut että alkaa päälle päin näkymään.. Mielelläni sen nt- ultran olisin ensin käynyt ja tullut vasta sen jälkeen kaapista. Mulla on jo pari viikkoa ollut käytössä mammafarkut ja löysiä paitoja ja eilen tuli jo töissä kommenttia että alkaa näkymään. Keskustellessa etenkin naisten katseet käy useita kertoja mahan seudulla ja huomaa selkeästi keskustelukumppanilla tekisi mieli kysyä/kommentoida :whistle: Olen aika lyhyt ja mulla on notko alaselkä, ja kun kyseessä jo kolmas raskaus niin olihan tää toki odotettavissa. Mutta että näytän jo näillä viikoilla samalta kuin monet 5. kuulla.. (n) Noh, päätin etten seuraa julkkisten vauvamahoja. Nämä fitnessmammat ja muut joilla paistaa 6-pack viimeisillään ei hirveesti tätä meikäläisen norsumaista olemusta nyt kohenna. Mulla olisi vielä töitä tässä pari viikkoa jäljellä, että jos sen saisi jotenkin menemään ilman isompia ihmetteyjä :eek:

Neuvolasta: Meillä mies tulee ultriin mukaan kyllä, ja jos synnytystapa arviointiin joudutaan niin sinne myös mutta perus neuvolakäynneille ei. Ensimmäisessä raskaudessa oli muutaman kerran ja koettiin molemmat se ihan turhaksi.

Seulontanäyte: kävin eilen aamulla labrassa jättämässä pissanäytteet ja samalla otettiin verikokeet mm. seulontaa varten. Nt-ultra olisi sitten 29.7.

Karkkipallero (nimimerkkinsä mukaisesti :ROFLMAO:) ja tyyppi 10+4
 
Moikka kaikille. Täällä ollu hiljaiseloa monta päivää, kun perhettä kohtasi suuri suru. Mun isä menehtyi ihan yllättäin ja nyt on mennyt kaikki aika itsensä koossa pitämiseen. Oman mausteensa tähän tekee tämä raadollinen alkuraskaus jota tulee mietittyä aina kun ei murehdi tapahtunutta. Sitä toivoo niin että kaikki olisi hyvin pienellä kun en jaksaisi nyt huonoja uutisia ollenkaan.
Neuvolassa kävin juttelemassa ja kokeiltiin olisko sydänäänet saatu kuuluviin. Esikosta kuului 9+5 ja tytöstä viikkoa myöhemmin. Nyt oli vasta 9+3 eikä pitkästä metsästyksestä huolimatta löytynyt :( on hirmuinen huoli. Raskausoireet on unohtuneet surun alle. Iltaisin on päänsärkyä ja kehnoa oloa mutta pahimmat pahoinvoinnit on jäänyt. Toivon ettei ole merkki mistään pahasta. Semmoinen kesä tuli tästä.. Tsempit kaikille! Toivotaan että pienillä olisi kaikki hyvin!
 
Kesäyllätys: varmasti huolettaa, mutta tosissaan jos on vanha ultra niin voinee sen piikkiin pistää! eikö usein neuvoloiden vanhoilla ultrilla vaan tarkasteta tarjontaa tai että sydän lyö, kun ne on nii epätarkkoja koon mittaukseen? ja jos sulla kerta on taustalla kokemus vastaavasta tilanteesta, joka päättyi hyvin :)

tyyppinen: osaanotot suruun!!.:'( onpa ikävää!

sydänääniä mulla ei 9+4 neuvolas yritetty kuunnella kun th sano että ei ne kuitenkaa vielä kuulu!
 
Tyyppinen, osanotot raskaaseen tilanteeseen :(

Neuvolasta, mies oli esikoisen parissa ekassa neuvolassa mukana kunnes todettiin ettei sillä ole siellä mitään virkaa ja järkevämpää on olla töissä sekin aika. Ultrissa ja erikoiskäynneillä äitipolilla oli mukana. Nyt ei pääse ultriin mukaan koska on oltava esikoisen kanssa. Jos huonosti käy, niin mä myös synnytän yksin ja mies on pojan kanssa... onneks ei ole vielä ihan ajankohtainen murhe!
 
Mulla ei juuri oireita ole enkä ole varhaisultrassa käyny niin alkaa jo epäilyttää onko tässä raskaana ollenkaan :D Menkat tosin pysyy poissa. Pientä tiputtelua välillä on tullut mutta se on sen verran vähäistä eikä kipuja ole niin olen ajatellu että se on ihan vaaratonta. Eka neuvola on 2,5 viikon kuluttua, että jos sitä vielä malttas ootella.
 
Mäkin tosiaan koen että mies olis ihan turhaan neuvolassa mukana. Isompiin ultraan kyllä kiva jos vaan töitään pääsee. Kuopuksen np ultrassa mulla oli ystävä mukana kun mies ei töiltään päässyt. Synnytyksessä oli mukana ja tosi näppärästi päästiinki yhdessä kun esikoiseni oli juuri silloin isänsä luona syysloman vietossa.

Tämän uuden tulokkaan kohdalla en tiiä miten ultrat ym. Menee sitten... Jotenkin stressaa koko käynnit kun on niin kauheen hankala järjestää tän mun työni takia :( myös synnytykseen voi olla etten saa miestä mukaan kun ei oikeen oo lapsenlikkaa lähistöllä, joten mies kai joutuu sit oleen lasten kans kotona. Mulla on matkaakin synnärille 200 km .

Esikoisen synnytyksessä oli mun äiti mukana, kun lapsen isän kanssa ei yhdessä oltu ja välit oli muutenkin melko huonot. Äippä on kyllä vaihtoehto tulevaankin synnytykseen mukaan jos ei mies pääse (y)

Tulipa viimesen päälle omanapainen sepustus nyt...

Tyyppiselle todella paljon voimia surun keskelle ja raskaaseen odotukseen! (n)
 
Tyyppiselle voimia suureen suruun. Ei oo varmasti helppo tilanne ollenkaan :(

Tänään on onneksi närästys pysynyt poissa, mutta väsymys on suuri. Johtuu ehkä näistä penskoista, kun saa perässä juosta ;) myös tänään koski pitkästä aikaa, eli pitää taas muistaa levätä :unsure:
 
Keille te olette kertonut raskaudesta? Meillä vain perhe tietää (yhtä sisarusta lukuun ottamatta) ja minun yksi hyvä ystävä. :) pelosekaisin tuntein odotan, mitä tämä yksi sisar toteaa kuullessaan (n) on varmasti onnellinen, mutta suuttuuko miten paljon kun kuulee muita myöhemmin :confused: ja tämä ratkaisu vain sen takia, että asia pysyy salaisuutena vielä, eikä muut sukulaiset asiaa vielä kuule :unsure:
 
Me ollaan kerrottu jo aika monelle kun on ollut niin paljon tilanteita, joissa on nähty sukulaisia tai kavereita ja suunniteltu jotakin ( tai nostettu maljaa). Ja kavereiden kanssa juteltiinkin, että jos kaikki ei meniskään niinkuin pitäisi niin heille siitäkin kuitenkin kertoisin. Ja musta tuntuu, että mun äiti on lipsautellut muillekin sukulaisille.

Mun siskolla on lapsia 4- ja 6-vuotiaat ja ei olla kerrottu vielä heille ja olen pyytänyt ettei siskokaan kertoisi. Siskon mielestä se on outoa ja se haluiais kertoa niille, mutta musta se on jotenkin turhaa kun ei se vielä näy eikä mitään. Enkä haluaisi vastailla lasten kysymyksiin asiasta.. Onko teillä ollut tällaista tilannetta kellään?

Ainoastaan miehen sukulaiset on ainoita joille ei olla hiiskuttu. Huomenna mulla on ultra taas ( rv 8+3) ja sen jälkeen kerrotaan miehenkin vanhemmille, on niilläkin oikeus tietää tapahtu mitä tapahtu :)

haasu, onpas sulla pitkä matka synnärille. Menetkö sä sinne sitten taksilla vai miten pääset paikalle jos joudut yksin lähtemään?
 
Kiitos teille kaikesta tuesta eiliseen viestiini liittyen. :love: Nyt eilinen tuntuu ehkä jopa hieman nololta hormoni-itkulta. Toki huolihan penestä ja hänen kasvustaan on aina, mutta neuvolan laitteet on mitä on ja vauva on tosiaan vielä niin pieni, ettei se välttämättä osu juuri mittaukseen....tai th ei osaa mitata oikeaa kohtaa. Uskon, että kaikki on kunnossa, mutta aion silti käyttää th:n tarjoaman ylimääräisen ultrat ensi viikolla. :whistle:

Otan osaa suuresta surusta Tyyppinen! Voimia teille kaikille, jota suru koskettaa! <3

Kertomisesta: Me olemme kertoneet lähisuvulle tai osalle emme vielä. Esim. minun isovanhempani ovat iällä, joten heille kerromme varmaan nt-ultran jälkeen. Esikoinen, kohta 4-vuotias, ei tiedä vielä, mutta saattaa jo aavistaa jotakin. Hän silitti yksi ilta mahaani ja sanoi pitkään mietittyään, että siellä on paljon ruokaa :D Sitten hän sanoi, että äidin maha on muuttunut isoksi ja kysyi onko siellä vauva. Lupasin kertoa hänelle heti, kun vatsassani potkii vauva, joten en edes kamalasti valehdellut! ;)
 
Jyyres aika varmasti tilaan ambulanssin ja mies tulkoot sit perässä jos pääsee. Kuopuksesta kun alkoi supistukset niin olin muka ihan varma että omalla autolla voidaan hyvin mennä ja niinhän sitä mentiin... no alkumatka meni ihan ok mut loppu mentiinki sit TODELLA lujaa ku olin helkkarin kipee ja miehelle iski paniikki. Onneks oli lauantai aamu ja vähä liikennettä Oulussa. Synnärille ku päästiin olin 5cm auki ja tyttö synty tuntia myöhemmin. Kaikki ekasta supistuksesta alkaen kävi siis neljässä tunnissa :eek: joten ens kerralla en lähe omalla kyydillä... no niin, tulipa sit synnytyskertomuskin tässä :D

Kertomisesta me on kerrottu esikoiselle ja mun äidille sekä yks mun ystävä tietää. Miehen vanhemmille tuskin pidetään mitään kiirettä kertoa kun ei olla oikein lämpimissä väleissä eikä he oo millään tavalla kiinnostuneita olemassa olevistakaan lapsenlapsista :unsure:

sauna ei nyt näköjään oo sit ollenkaan sopiva juttu... sama toistu tänään mikä eilen, eli lauteilta piti kiireen vilkkaa painua oksentamaan :confused: päivällä paistoin lasten kans lettuja, söin ite kaks ja pian ne tuli ulos... en tosin tiiä olisko toi johtunut siitä että join kupillisen kahvia myös.
 
Joo, meillä ei siis isovanhemmat tiedä ja ihan sen takia kun eivät kestäisi jos jtn sattuisi. Muuten olen ajatellut että pidän salassa 12 viikkoa, koska jos jtn sattuisi niin en pystyisi siitä varmasti puhumaan :unsure: tiedä kauanko pysyy salassa ku kaveri on jo veikkaillut asiaa ja se on joku meedio näissä tapauksissa :p
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekkää. Vaikka sain tietää että myös sisko on raskaana ja hänellä viikko mun jälkeen laskettu aika :love::love: mä oon niin onnellinen siitä. Me aiotaan kuitenkin odottaa sinne ultraan ja kerrotaan vasta sitten. Ja silloinkin kerrotaan vaan perheen jäsenille. <3 esikoinen saa sitten kertoa. :love:
 

Yhteistyössä