Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

Bettinah, onpa ihana tilanne teillä. Onko sun siskolla ennestään jo lapsia?

Mun toisella siskolla oli talvella yritys päällä, mutta sitten se sai uusia haasteita töissä ja siirsi kolmannen lapsen yrityksen tulevaisuuteen. En tosin usko että kovinkaan kauaa enää odottaa.

Meillä on kaveripiirissäkin ihmiset aikalailla siinä vaiheessa elämää, että monella on ihan pieni lapsi tai suunitteilla alkaa tekemään toista.

Meillähän tää lapsi sai alkunsa hoidoilla, ja mun perhe ja ystävät on vahvasti myötelänyt siinä, joten senkin takia kertominen on ollut jotenkin luonnollista. Ja kun on kysytty suoraan, että miten inseminaatio meni, niin ei siinä oo viittinyt valehdellakaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
Tuosta lapsille Kertomisesta mä ehkä ottaisin ekana huomioon heidän iän tai sen henkisen kypsyyden.. jos oma esikoinen olis pienenpi niin en varmastikaan olis kertonu vielä. Kumminkin on jo 10 enskuussa ja osaa mielestäni käsitellä ja ymmärtää sen jos vauvaa ei sit tuliskaan. Asiasta on puhuttu ja käyty yhdessä läpi riskejä. Jollekin vaikka 4-5 vuotiaalle en ite osaisi ehkä selittää ,miksi luvattua pikkusiskoa /-veljeä ei tulekkaan tai pelkäisin että miten niin pieni ottaa sen... toisaalta lapsethan ei kuolemaa oikein konkreettisesti ymmärrä.. vähä kakspiippunen asia (n) Kuopuksesta kerrottiin esikoiselle vasta rv13
 
Haasu, niin musta tuntuis jotenkin vaivaannuttavalta tässä vaiheessa selittää ja vastailla noin pienille lapsille mitään tästä raskaudesta kun itsekin vielä elää jotenkin epävarmaa aikaa, vaikka kaikki meniskin hyvin. 10-vuotiashan on jo sillä tavalla iso, että hänen kanssaan voi jo keskustella, eikä oikein voi asioita piilotellakaan varmaan.
 
Jyyres, heillä on yksi lapsi jo. Aika pieni vielä. Oon niin onnellinen kun meillä samoihin aikoihin laskettu aika. Ja tekisi mieli huutaa se kaikille :D mutta aion odottaa. Vaikka tää pahoinvointi on aikamoista että sen osalta hyvä fiilis mutta silti. Mulla pahoinvointirannekkeet nyt käytössä. Ne auttaa tähän pahimpaan oloon. :)
 
Kertomisesta olen kertonut omalle siskolleni, miehen siskolle ja miehen veljen avovaimolle sekä muutamalle omalle ystävälle. Aiotaan kertoa viim rv 15, kun haluan kokeilla, josko joku huomaisi jo etukäteen. Oma äitini ainakin on sellainen tutka, että havaitsee kyllä asian varmasti.

Siskoni lapsille kerron heti neuvolalääkärin jälkeen, kun mennään yhdessä samalla vkolla festareille. Kun aion kysyä tätä siskoni vanhinta poikaa yhdeksi kummiksi, vaikkei olekaan vielä rippikoulua käynyt, mutta varmasti aloittanut jo silloin, kun lapsella kastejuhla.
 
Anteeks nyt vaan omanapaa oon niin täpinöissä!! Nähtiin pikkunen hyvällä sykkeellä ja kaikki hyvin! :love::love: Oon niin onnellinen, että vihdoinkin sain nähdä tämän elämän alun ihmeen ♡ Onnen itku ja parku siinä sitten pääsi ja hoitaja hymyillen lohdutteli ja toi paperia :ROFLMAO: Pieni vastasi 8+0 eli on muutaman päivän vanhempi kuin itse olin laskeskellut, joten mun laskettu aika vaihtuu 17.2. :love:
 
Anteeks nyt vaan omanapaa oon niin täpinöissä!! Nähtiin pikkunen hyvällä sykkeellä ja kaikki hyvin! :love::love: Oon niin onnellinen, että vihdoinkin sain nähdä tämän elämän alun ihmeen ♡ Onnen itku ja parku siinä sitten pääsi ja hoitaja hymyillen lohdutteli ja toi paperia :ROFLMAO: Pieni vastasi 8+0 eli on muutaman päivän vanhempi kuin itse olin laskeskellut, joten mun laskettu aika vaihtuu 17.2. :love:
Ihana että kaikki oli hyvin ja että hoitaja hymyili! Mulla oli myös ultra tänään ja kaikki hyvin kanssa, vastasi kokoa 8+2 kuten pitikin. Mutta lääkäri oli tosi mälsä, anto pyyhkeitä siitä kun kerroin että jännittää aivan kamalasti että oikeen vatsassa tuntui. Sanoi, että miten pystyn vauvan kanssa elämään jos nyt jo olen stressissä. Eikä se sanonut sitä mitenkään hyväntahtoisesti.

Lisäksi mä en ole varannut vielä mitään seulontoja ja kuulemma pitäisi olla koska kohta on liian myöhäistä. Mä olin siinä uskossa, että sit neuvolan jälkeen hoidetaan ne? Nojoo jäi vaan sellanen olo että mä olen kunnon urpo :D
 
Ihana että kaikki oli hyvin ja että hoitaja hymyili! Mulla oli myös ultra tänään ja kaikki hyvin kanssa, vastasi kokoa 8+2 kuten pitikin. Mutta lääkäri oli tosi mälsä, anto pyyhkeitä siitä kun kerroin että jännittää aivan kamalasti että oikeen vatsassa tuntui. Sanoi, että miten pystyn vauvan kanssa elämään jos nyt jo olen stressissä. Eikä se sanonut sitä mitenkään hyväntahtoisesti.

Lisäksi mä en ole varannut vielä mitään seulontoja ja kuulemma pitäisi olla koska kohta on liian myöhäistä. Mä olin siinä uskossa, että sit neuvolan jälkeen hoidetaan ne? Nojoo jäi vaan sellanen olo että mä olen kunnon urpo :D
Ihanaaa sieltäkin hyvät ultrakuulumiset! :love:mutta ohhoh onpa törkeesti sanottu!! Vois jotain tilannetajua ja empatiaa omata tossa hommassa :mad: sehän on maailman normaalein asia jännittää vatsalla, samoin minäkin jännitin. Jopa niin, että oksensin vielä just ennen vastaanottoa :D Mä en ole mitään seulontoja osannut edes vielä miettiä.. ihan oon myös siinä uskossa, että kyllä ne neuvolasta kertoo o_O
 
Me ollaa kerrottu perheille niin että esikoinen 1v 10kk kertoi että hänestä tulee isoveli ja äidin masussa on vauva :) en ees aatellu etten kertois pojalle vauvasta. Tuon ikäsillä ei muutenkaan vielä juuri oo aikakäsitystä ja 9kk on ikuisuus niin mistäs se sen tietäisi vaikka menis kesken ja se vauva syntyis sit vasta joskus kun syntyy seuraava. :)
Mun perheelle kerrottiin melkein heti plussaamisen jälkeen ja miehen perheelle varhaisultran jälkeen. Parille kaverille oon nyt kans paljastanut jo kun näytän siltä kun oisin jo viidennellä kuulla niin turha tätä on yrittää kaikilta salata vielä kuukautta. Näkee päällepäin jo niin selvästi..
 
Viimeksi muokattu:
Siis mullakin pulahtaa toi maha varsinki iltaisin ihan tosi selvästi esiin vaikka viikkoja pitäis olla vasta 7+2 o_O just kattelin peilistä sivuprofiilia ja voi jösses tota mahaa... jos nyt joku joka ei raskaudesta tiedä, tulis kylään varmasti huomais! Kuopuksen kummisetä, mun miehen tosi hyvä ystävä on tulossa meille illalla grillaamaan ym. ja jää yöksikin. Luulenpa että kiinni jäädään varsinki jos alan vielä oksentaa illan päälle :whistle: sen verran aijon kyllä yrittää että puen päälle jonkun mahdollisimman väljän puseron
 
Haasu, mitkä ajatukset Sulla on yksin synnyttämisestä? Sulla vielä tosiaan Tota matkaa, Me asutaan 1,5km päässä synnytyssairaalasta. Mä olen Toisaalta vähän kauhuissani ja toisaalta Mietin, että pystyisikö siihen tilanteeseen keskittymään ja uppoutumaan eri tavalla yksin vai olisko sitä sit vaan ihan turvaton ja ahdistunut. Viimeksikin Olin aluksi yksin ennen kuin mies ehti paikalle, mut silloin ei ollut vielä mitenkään tukalat paikat. Joskushän kätilöt sit ehtii olla yksin synnyttävän tukena mut eihän senkään varaan voi laskea että onko kuinka kiire.

Kerrottu ei olla kuin mun kahdelle ystävälle, muut saa odottaa vielä aika kauan. Ajattelin monelle kertoa vasta kun alkaa näkyä, mukaan lukien varmaan myös omat vanhemmat. Mies kertoo omille lähimmilleen kun kertoo eli aika myöhään. Mä Tiedän että joiltain ihmisiltä tulee typeriä kommentteja ja haluan muutenkin jotenkin pitää koko asian itselläni nyt. Esikoisesta halusin kertoa kaikille ja heti.
 
Moikka, täällä yksi uusi jäsen. Minulla LA alustavasti 20.2. Ikää 20-vuotta ja ensimmäistä lasta odotellaan. Synnytyssairaalana meillä KYS.

Melkein heti, kun olin plussannu soittelin neuvolaan ja sain ajan vasta 26.7. Ihmetyksen, harmituksen ja jännityksen sekaisin tuntein sitä odotellaan. Sillon kuitenki jo menossa rv 10+1.
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada
Me ollaan kerrottu muutamille ystäville. Sukulaisille kerrotaan vasta, kun on varmempaa, ehkä rv 12. Kävin varhaisultrassa liian aikaisin (edelliset menkat oli huhtikuussa) ja olinkin vasta rv 5-6. Menen ultraan uudestaan vähän päälle viikon päästä, niin sitten näkee onko masussa ketään ja pitäisi jo sydämenkin sykkiä. Omien laskelmien mukaan laskettu aika olisi 27.2.
 
naeli en oo oikeastaan kauheesti miettiny tuota yksin synnyttämistä. .. Kyllä olis kiva tietysti että olis joku mukana tukemassa. Mun synnytykset on olleet todella helppoja ja kuopus synty vielä tosi nopeestikin, että sinänsä uskon pärjääväni hyvin vaikka en ketään sais mukaan, mut sehän ei oo kiveen hakattu että kolmaskin synnytys olis helppo... Jos käviskin hankalaksi niin kyllä läheistä ihmistä kaipaisin vierelle.
 
Mie ostin eilen ensimmäisen tukivyön. Se on sellainen tuubimallinen, joka valitettavasti vielä menee vähän rullalle alhaalta. Huomasin kuitenkin jo ekassa koekäytössä, että se helpottaa hirveesti liikkumista. Minullahan tää selkä temppuilee enemmänkin, mutta nyt on pakko päästä jo liikkeelle. Pari viikkoa on tullut pääasiassa lepäiltyä ja se näkyy jo lihasten rapistumisena.

En tiedä onko tuo turvonnut suolisto vai mikä lie, mutta miulla ainakin maha on kasvanut muutaman viikon takaisesta. Olen siis ottanut sivuprofiilista kuvia silloin kun on huvittanut jo plussatestistä alkaen. Nyt oli parin kuvan välissä 3-4 viikkoa ja pyöristymisen näkee selvästi.
 
Nupu1, tervetuloa mukaan ja onnea plussasta :)

Mä jouduin taas kertomaan muutamalle kaverille lisää sillä ollaan viettämässä mökkiviikonloppua porukalla ja tarkoituksena on nauttia sangriasta ja muista kesäjuomista. Saunassa yksi kaveri kommentoi, että olisi varmaan mahasta arvellutkin jos en olisi kertonut, on tosiaan sen verran turvonnut. Ja ihan koko ajan, aamusellakaam ei tunnu olevan littana o_O

Haasu, jäittekö kiinni kummisedälle :)?
 
Moikka taas kaikille!
Hiljaiseloa on nyt tullut pidettyä, todellinen piinaviikko ollut takana ja jatkuu edelleen... Ma kävin hcg-kontrollissa ja seuraavan kerran kävin torstaina. Arvot nousee todella hyvin, eli ei ainakaan torstaina ollut mennyt vielä kesken. Eilen KYSin lapsettomuuspolin kätilön kanssa soittelin, varasivat torstaille vielä uuden kontrollin ja perjantaina sitten ultra. Vuodolle ei voi mitään, menee kesken jos menee :( tää vuoto vaan yltyy joka päivä! Mutta mitään kipuja ei ole. Jos tämän vuotamisen jälkeen siellä vielä jotain on elossa, niin on kyllä kova sissi... Itse oon jo pahimpaan varautunut :( ilmottelen viimeistään ensiviikon perjantaina poistetaanko minut listalta. Tai aiemminkin, jos nyt sattuu että kivut yltyy ja alkio tuleekin ulos ennen perjantaita... Kauheen piinaavia päiviä edessä! :( eikä yhtään auta että teen töitä lasten parissa, ja sunnuntaina alkaa viiden päivän työputki :( pitäisi jaksaa olla iloinen ja tsemppaava, mutta miten sitä pystyy kun on ite aivan maassa? o_O
 
Voi että kun on paha olo. Vaikka on rannekkeet niin silti. Ja siskolla ei mitään oloja vielä :D käyttää jopa normaaleja housuja. Hänellä ei ollut esikoisestakaan mitään.
Tiiättekö sen leffan "mitä odottaa kun odotat" , siinä on se yksi nainen joka kauan yrittänyt lasta ja sitten kun on vihdoin raskaana kärsii heti alusta kovasta pahoinvoinnista ja muista vaivoista. Minä olen kuin se :D ja sitten hänen miehen isän vaimolla ei ole mitään ongelmia. Sama kuin mun sisko :D

Ei sillä, tää pahoinvointi saa mut tuntemaan että kaikki menee hyvin. Vaikka tää olo on kamala niin uskon kaiken menevän hyvin kun pahoinvointi aamuisin on niin huimaa. Paitsi ettei se ole enää vain aamuisin. Nyt se on koko päivän. Illalla pahenee taas.

Mermer, tsemppiä!
 
kaz
Moi. Täällä myös ollut hiljaista. Verinen vuoto alkoi viikoilla 6+2. Ultraan pääsin 7+2, jolloin terkka totesi että kohtu on tyhjä. Laittoi kuitenkin hcg-kokeeseen joka kertoi tulokseksi 52000. Seuraava hcg-arvo 8+0 oli 79600, jonka vuoksi uusi ultra 8+2. Tässä ultrassa löytyi sydämen syke ja alkio joka vastasi viikkoja 8+1.

Pahoinvointi jatkuu edelleen. Tsemppejä muille vuotojen kanssa kamppaileville. Itsellä edelleen pientä veristä vuotoa lähes päivittäin.

kaz 8+5
 
Moi. Täällä myös ollut hiljaista. Verinen vuoto alkoi viikoilla 6+2. Ultraan pääsin 7+2, jolloin terkka totesi että kohtu on tyhjä. Laittoi kuitenkin hcg-kokeeseen joka kertoi tulokseksi 52000. Seuraava hcg-arvo 8+0 oli 79600, jonka vuoksi uusi ultra 8+2. Tässä ultrassa löytyi sydämen syke ja alkio joka vastasi viikkoja 8+1.

Pahoinvointi jatkuu edelleen. Tsemppejä muille vuotojen kanssa kamppaileville. Itsellä edelleen pientä veristä vuotoa lähes päivittäin.

kaz 8+5
No ei siutakaan helpolla lasketa, samoin kuin MerMeriä! Mie taidan olla vaan ihan hiljaa ja onnellisena täällä sohvan pohjalla laatattuani just mahan tyhjäks. Toivottavasti selviätte vuotojenne kanssa turvallisille viikoille ja saatte lopulta täysiaikaiset vauvat syliinne.
 
Ompas meillä mukavan aktiivinen ketju :)
Tsemppiä kovasti kaikille vuotojen ja muiden ongelmien kanssa painiville, toivotaan että lopulta kaikki päättyy onnellisesti!

Täällä oli eka neuvola eilen, ja sillä saralla kaikki hyvin:)
Ei olla vielä kerrottu kuin muutamalle kaverille, olisi mukava käydä tuo nt- ultra ennen julkistamista. Tosin vatsa on niin pönöllään jo nyt, mammahousut käytössä, etten tiedä miten ikinä onnistuu :D Kai omille lapsille voisi jo kertoa..

Ohhoh, kun jollakin oli pitkä matka synnärille :O Mulla tod näk syntyis lanssiin.. Kolme edellistä syntyneet luomusti alle kahessa tunnissa, sitä tässä jo ehtinyt funtsia, että kuinkakohan tämä sitten.. Nähtäväksi jää :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Äippä ja pirpana 8+5
 
Huh hurjia juttuja! :eek: toivottavasti kaikki menee lopulta hyvin :love:

Täällä aamulla just ennen aamuvuoroa oksensin niin rajusti, että koko kroppa oli hellänä ja tuntu ihan kuin jotain ois posahtanu päästäkin, tuli sen verran paineella :ROFLMAO::ROFLMAO: Oksensin pari kertaa töissäkin, että onneks kukaan ei huomannu.. ois varmaan ollu pakko sit kertoo, ettei mua luultais krapulaiseks.. Sen näkösenäki menin töihin, et en voi hyvin :ROFLMAO::ROFLMAO:

Maha on kyllä mullakin turvonnu, mutta mulla se menee vielä läskeilyn piikkiin :D

Cicada ja pieni pipu 8+1
 

Yhteistyössä