Lokakuun lapset 2013 <3 *maaliskuussa*

Huomenta!

Ultrasta eli vain harvoissa paikoissa ultrataan ylipäänsä neuvolassa, joten olettamus on, että ekassa neuvolassa vaan jutella. Mulla ei ole koskaan ultrattu kun vasta np:ssä.

ulkomaanmatkoista hyvin voi lähteä kesällä mihin vaan. Itse olin kuukauden reissulla Aasiassa kun oli kuopuksesta 6-7 kuulla raskaana. Lennettiin takasin samalla viikolla kun ilman erityislupaa sai.. Söin mitä mieli teki, hedelmiä, tuorehedelmistä tehtyjä smoothieita, salaatit, jäätelöt kaikki.. Kunhan vähän katsoo paikkaa mistä ruoan ostaa niin akikkea voi mielestäni syödä. Turvotustakaan ei tullut ja voin oikein loistavasti. Joskus illalla oli aika poikki kun oli kävelly koko päivän, mutta muuten en huomannu mitään. Matka oli aivan ihana ja rentouttava ja lähtisin kesällä ehdottomasti reissuun jos olis rahaa.. Älkää jättäkö sen takia mitään kokematta!!!

Synnytystoiveista itse en ole koskaan mitään toiveita listannut etukäteen, kun niinkin voi käydä, että kätilöt ei kerkiä lukemaan edes edellisiä synnytyksiä kun vauva on jo maailmassa. Kannattaa lähteä avoimin mielin aj kuunnella mitä kätilöt sillä hetkellä suosittelevat. Itse olin ajatel,lut esikoista odottaessa että jos saan altaan, niin ehdottomasti kokeilen. No sain ja paskat mulla ollu sinne pienintäkään halua synnytyksen aikana.. Joten älkää suunnitelko turhan tarkkaan se ei kuitenkaan tule menemään niin!!

ON vointi hyvä ja edelleen tosi helpottunut! Ei oloja tai suurempaa väsymystäkään vaikka saa kukkua ylhäöällä jo tänäänkin 06.05..

12+2
 
Synnytystoiveista sen verran että haluan perhehuoneen ja kotiutua niin nopeasti kuin voi. Viimeksi olimme esikoisen kanssa 6 päivää ja ne oli todella pitkät 6 päivää. Haluan myös siinä vaiheessa vauvan pois sylistä kun alan puskea istukkaa ulos, viimeksi oli tosi ilkeää yrittää pitää vauvaa kun kätilö painelee alavatsaa joka sattu niin saakelisti.

ON: Tänään verikokeisiin, katsotaan montako purkkia verta ottavat! :)

Padmerine & Pampula 10+0 :heart:
 
Pupulin, me ollaan miehen ja hänen teini-ikäisen tyttönsä kanssa lähdössä kesäkuussa juhannuksen aikoihin jonnekin kesälomareissulle. Tällä hetkellä ollaan kaavailtu viikon reissua Barcelonaan, mutta vielä ei ole päätöksiä lyöty lukkoon varailemalla lentoja/hotellia. Voipi olla, että omatoimimatkan sijaan varaammekin jonkun äkkilähdön johonkin lomakohteeseen. Aika näyttää. Kesäkuuhun on vielä aikaa.

Olemme joka vuosi käyneet 2-3 kertaa jossakin. Onneksi ehdimme miehen kanssa kuukautta ennen plussausta käymään ihan kahdestaan Madeiralla (harvinaista herkkua!), joten nyt otetaan sitten tämän tyttö mukaan. Vaihtelua hällekin. Tällä hetkellä näyttää, ettemme ainakaan tulevan lapsen kanssa tulla käymään missään ulkomaan reissulla. En oikein innostu liikkumisesta ihan pienen kanssa vieraissa ympäristöissä.

Saas nähdä mitä siellä Barcelonassa oikein uskaltaa syödä. Hirvittää hieman, kun esim. Espanjassa olisi varmasti paljon ilmakuivattuja kinkkuja ja juustoja tarjolla ja todennäköisesti joudun niistä kieltäytymään varmuuden vuoksi. Isot murheet joo :)

Lapanen ja Nöyhtä 10+5
 
Tänne tullut taas hyviä ultrakuulumisia - onnea kaikille :). Pääsis jo itsekin...

Minäkin ajattelin mennä verikokeisiin tänään Padmerine. Verrataan sitten putkien määrää :D.

Matkoista Lähtisin ehdottomasti matkalle nyt kesällä jos olisi rahaa. Kävimme loppuvuodesta Thaimaassa ja nyt on kyllä talous niin tiukilla ettei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen. Olen käynyt Thaimaassa myös raskaana eikä siinä ollut mitään ongelmia vaikka oli kuumaa. Tosin olin vasta siinä rv 12 paikkeilla silloin ja onneksi en kärsinyt pahoinvoinnista. Kannattaa vaan vähän tarkkailla mitä suuhunsa pistää ja että syö kunnolla lämmitettyä ruokaa.

Mielitekoja Mun mieliteot vaihtelee päivästä toiseen :D. Välillä tekee mieli suklaata ja välillä ei ollenkaan. Sit taas iskee salmiakinhimo. Yhtäkkiä on pakko saada jäätelöä, mämmiä, näkkileipää tai milloin mitäkin. Ota siitä sitten selvää mitä pitäisi kaupasta ostaa.

Misu78 rv 11+4 (parantaa tapansa ja ilmoittaa tästä lähtien viikot :)

Synnytystoiveista Mulla ei pahemmin toiveita ole kun sektio on tulossa. Toivon kuitenkin pääseväni mahdollisimman nopeasti kotiin, koska muita lapsia tulee niin ikävä ja synnärillä on niin mahdottoman tylsää! Eikä siellä saa nukuttua kun koko ajan joku ramppaa huoneessa tai käytävällä, päivin ja öin. Jos päivällä yrittää nukkua siivooja tulee kolistelemaan, ja jos yöllä yrittää niin joku vauva huutaa jossakin. Olen yleensä tosi väsynyt kun pääsen synnäriltä kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Beibipupu peukut pystyssä et kaikki olis ok!!! Olin itse miettinyt, että mikäli kärähtäisimme seulassa, ottaisin kaikki tutkimukset loppuun asti... Nyt vaan toivotaan et sulla oli väärä hälytys, useimmitenhan ne tilastollisesti taitaa ollakin!

Eilen tuli kotiin kirje missä kerrottiin että meidän vauvan tulokset oli normaalit...

Tosta reissaamisesta. Meidän piti kesällä mennä kaverin häihin amerikkaan, mut oon sillon +28 viikkoa ja tarvitsisin jonkin todistuksen lääkäristä sitä varten. Totesimme miehen kanssa, ettei oteta riskiä, koska jos maksamme reissun nyt ja en sitten pystykään lentämään niin sitten harmittaa, erityisesti kun tota rahaa ei puussa kasva. Päätettiin että raskausaikana käydään laivoilla naapurimaissa ja se riittäköön tässä kohtaa. Ollaan kyllä aiemmin joka vuosi lennetty jonnekin etelään, mut tilanne on nyt vaan eri. En ole mitenkään hysteerinen syömisten kanssa, mutta riskiä en ota että saisin paskataudin tässä tilassa.

Olis muuten kiva et aina kun ihmiset kirjoittaa, niin laittais sinne loppuun kuinka pitkällä on! Erityisesti kun puhuu jostain oireista tms niin olis kiva heti tietää mis kohtaa on... täälläkin kuitenkin parhaimmillaan kuukauden heittoa raskauden kestossa mikä on aika iso..

Luna 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Voi elämä sentään mikä takapakki pahoinvoinnissa! Oli jo ihan tosi hyvä olo toista viikkoa mutta nyt sitten eilen ja tänään aivan hillitöntä vesiripulia ja oksentamista pahoinvointilääkkeistä huolimatta! Vatsatauti tää ei voi olla kun yöllä oon voinu nukkua ihan hyvin.
Joka paikassa sanotaan että rv 12 pitäs alkaa helpottaa, no mulla menee kyllä nyt ihan toiseen suuntaan!

Misu78 muistatko mitä verikokeessa käymisestä ennen ultraa sanottiin? Siis paljonko ennen pitää käydä? Itse olit menossa tänään ja sulla näyttäs olevan ens viikon torstaina np-ultra. Mulla on nyt torstaina ultra ja kävin viime perjantaina verikokeessa, kai se riittää? :eek:
Ottivat muuten 5 putkea verta.

Emskis 11+3
 
(.)Anteeksi, mun on pakko tulla avautumaan nyt ihan urakalla…

Miehen sisko on viimeisillään raskaana ja on pitänyt raskausajastaan blogia. Juttelin tämän ihmisen kanssa raskauden alkumetreillä, viikoilla 12+ jotakin, kun hän puhui pahoinvoinnin helpottamisesta. Kerroin, että mulla tuo surkeus jatkui viikolle 20 saakka, että hienoa, jos tämän ihmisen ei tarvi kärsiä pahoinvoinnista enää päivääkään.

Ihmettelin, kun keskustelu loppui lyhyeen… Blogiin ilmestyikin merkintä, että hän haluaa kokea raskautensa sellaisena kuin se on: täysin uniikki, josta muut eivät voi tietää yhtään mitään. Eikä hän halua kuulla ainuttakaan ajatusta toisen raskauskokemuksista, sillä hän ja hänen miehensä haluavat kokea raskauden omalla tavallaan.

Olin vähän hoomoilasena, mutta ajattelin, että raskaushormoonit siellä vaan jyllää. Enpäs sitten uskaltanut kommentoida oikein mitään, vastailin sähköpostiin niin kliinisesti kuin kykenin, muuten ei oikein välimatkan vuoksi ollakaan yhteydessä.

No, laskettu aika tuli ja meni tässä muutama päivä sitten. Laitoin sähköpostia, en kysellyt mitään raskaudesta enkä kertonut omasta raskaudestani (tietää kyllä), ihan sellaista yleistä kuulumisten kyselyä ja meidän lasten kuulumisia, täti kun on. Erehdyin kuitenkin kirjoittamaan jotakin synnytyksen lähestymisestä, kerroin että ollaan fiiliksissä mukana.

Ei olis kannattanut… blogiin ilmestyi äärimmäisen epäystävällinen postaus, jossa julistettiin, ettei hän aio tiedottaa kenellekään, kun synnytys käynnistyy, saatikka sitten sen etenemisestä kesken synnytyksen (kuka sitä nyt muutenkaan tekisi…? :O ). Hän ei myöskään koe velvollisuudekseen informoida kenellekään lapsen syntymästä ennen kuin on siihen itse valmis (?). Pisteenä i:n päälle tämä nainen kertoi olevansa todella pahoillaan ihmisten uteluista synnytyksen suhteen: hän kokee epäonnistuneensa, kun ei ole kyennyt synnyttämään laskettuna aikana. Ja että hän kokee kaikki yhteydenotot todella tunkeileviksi, joten sähköpostia ei nyt sitten lueta, puhelin on äänettömällä ja niin edelleen.

Tämä nainen ei oikein koskaan osaa sanoa suoraan, jos joku ärsyttää, viesti tulee aina joko toisen sukulaisen kautta tai sitten tuon blogin välityksellä. Kanssakäyminen onkin ollut koko ajan vähän sellaista munankuorilla kävelyä. Puuh…. varsin uuvuttavaa.

Tuo viimeinen postaus oli kuitenkin mulle viimoinen niitti, koko viesti oli niin äärimmäisen töykeä ja selkeästi mulle tarkoitettu muutamasta kommentista päätellen. Itku tuli, kun sitä luin. Voihan toisen kommentit aina vääntää vaikka umpisolmuun, mutta en mä noista omista viesteistäni kyllä tuollaista merkitystä saa aikaan. Surku silti, jos niistä on toiselle tullut paha mieli.

Vähän vaisuksi tää vetää. Yrittää tässä nyt sitten osallistua perhetapahtumiin, jos tämä asenne myös lapsen kanssa jatkuu samalla tapaa: ei saa kysyä joko osaa kääntyä ympäri, konttaako, ryömiikö, käveleekö, nukkuuko… ihan näitä tavallisia asioita, mitä meidänkin lapsista on aina kyselty… Täytyy vaan kuunnella kaikki mitä luennoidaan ja hymyillä.

Mulle tämä palsta ja teidän kommentit ovat olleet todella suuri helpotus, aina on joku joka pohtii samaa tai kokee raskauden sen hetkiset olot samalla tavalla. Jotenkin tuntee olonsa normaalimmaksi ja melkoinen lohtu on todeta, ettei ole yksin murheittensa kanssa. Kaikki eivät tietysti vertaistuesta välitä, mutta noin äärimmäiseen ääripäähän törmääminen oli aika yllätys.

Kiitos ja anteeksi vuodatus, oli pakko purkaa pahaa mieltä.
 
Emskis Mun lapussa lukee että rv 9+0 - 11+6 pitäisi käydä verikokeissa, joten np-ultran ajankohdalla ei taida olla merkitystä tässä asiassa vaan tärkeintä on käydä tässä aikavälissä :). Oma neuvolatäti sanoi kyllä että voin käydä verikokeissa samana päivänä kuin ultrassa, mutta koska ultra on rv 12+6 (omien laskujen mukaan, neuvolan mukaan 12+1)) niin ajattelin että on parasta käydä nyt siellä.
 
Zoelle En voi muuta sanoa kuin voi huh, huh. Täytyy kyllä todeta että hänellä on melko outo tapa kommunikoidan läheisten ja ystävien kanssa kun blogin kautta vastaa ihmisten viesteihin ja sähköposteihin epäsuorasti. Luulisi että aikuinen ihminen saisi sanottua suoraan ettei oikein halua keskustella synnytyksestä tässä vaiheessa ja että kyllä ilmoittaa sitten kun vaavi on tullut maailmaan. Ja mun mielestä on outoa olla noin vihamielinen sukulaisia kohtaan. Kaikki tietysti haluavat tietää missä mennään kun lähisukulainen on kyseessä ja se on iloinen perhetapahtuma. Sinuna en kuitenkaan ottaisi itseeni, selvästihän kyseinen ihminen stressaa tulevaa synnytystä ja hormoonit jylläävät aika lailla. Anna mennä "toisesta korvasta ulos" (tässä tapauksessa silmästä ;) ) ja unohda kyseinen postaus kokonaan. Ehkä hän sitten synnytyksen jälkeen on paremmalla tuulella ja osaa käyttäytyä kuin aikuinen.
Kannattaa varmasti olla varovainen alussa eikä kysellä imetyksen onnistumisesta, synnytyksestä tai muista "herkistä" asioista :D. Ehkä hän kertoo sitten itse aikanaan jos hänestä tuntuu siltä... Muuten voit udella asioista veljeltäsi ;)
 
Kiitos Misu78 :) kommentista.

En itse saa/pysty imettämään tätä kolmattakaan, ja ekan lapsen kohdalla kaikki utelut imetyksen käynnistymisestä tuntuivat todella pahalta, joten ymmärrän kyllä varoa näitä herkkiä juttuja. Enkä takuulla uskalla mennä kysymään yhtään mitään mistään. Synnytyksestä en edes mitään tiedä, kun en ole normaalia edes saanut yrittää.

Ja oikeassa olet, melkoinen stressi hänellä on tuosta synnytyksestä päällä. Ja ensimmäistä odottaessa kaikki varmasti tuntuu vielä hankalammalta ja suuremmalta kuin onkaan, eikä ihmekään, kun ei ole mitään aikaisempaa mihin verrata.

Harmittaa silti tämän ihmisen puolesta, 40 viikkoa pelkkää stressiä eikä hetkeäkään pienintäkään positiivista pilkahdusta. Siitäkin huolimatta, että tämä on ollut oppikirjaesimerkki hyvin sujuvasta raskaudesta ilman mitään normaaleja raskausajan vaivoja. Muutaman kerran on tehnyt mieli kysyä, missä vaiheessa tämä ihminen aikoo alkaa nauttimaan raskausajasta ja lapsen saamisesta, mut ehkä se sitten tapahtuu kun lapsi on syntynyt. Toivottavasti.

Päätin jättää tuon blogin lukemisen sikseen, tärkeimmät uutiset kuuluu sitten isovanhempien kautta kun on niiden aika.
 
Ihanan vilkasta keskustelua täällä!

Matkoista... me olemme lähdössä juhannuksen jälkeen vajaaksi viikoksi Barcelonaan. Mulle työmatka ja mies lähtee mukaan kuulemma "pitämään huolta musta" :) Tosi kiva päästä kahdestaan reissuun, edellisestä taitaa olla 10 vuotta. Odotin silloin esikoista.

Ultrista ja dopplerista teen töitä ultramittausten parissa ja riskit ovat kyllä häviävän pienet. Mun edellinen raskaus oli tuplaodotus ja sydänääniä kuunneltiin ajoittain kolme kertaa päivässä yli puoli tuntia kerrallaan. Toki ei sillä kotidopplerilla kannata tuntikausia päivässä leikkiä, sillä kudosten lämpötilan nousu ei tee hyvää. Mä olen kaikissa raskauksissa käynyt ylimääräisissä ultrissa yli 5 krt. Jos tästä tulee "normaali raskaus", niin ehkä nämä kaksi alkuraskauden varmistelua riittävät? Eipä sitä vaan voi tietää etukäteen. Heikosti kuuluu äänet kotidopplerilla. 9+2 en saanut kuulumaan, 9+4 sain ja eilen oli taas vähän kiikun kaakun kuuluuko.
Sain kyllä lukemat, mutta vain 125? Tuntuu aika hitaalta sykkeeltä, mutta ehkä laite ei rekisteröi kaikkia lyöntejä, kun asukas majailee vielä lantiossa piilossa.

Ylimääräinen ultra 28.3, nt 11.4 ja 2. nla 6.5 :) Huomenna minäkin suuntaan verikokeisiin.

Synnytystoiveita en ole hirveästi miettinyt. Täällä kun on väistötilat, niin ammetta tai perhehuonetta on turha toivoa. Alatiesynnytystä toivoisin, ei kai edellinen sektio sitä estä?? Pitkä urakka on varmaan taas edessä, kun edellinen alatiesynnytys yli 10v sitten kesti yli 30h. Jos kauan menee, niin joku puudutus on varmaan tarpeen. Pelkopolille taidan pyytää jossain vaiheessa lähetteen, että pääsen kertomaan kuinka kurjasti minua kohdeltiin edellisellä kerralla. Jotenkin vain tuntuu, että se olisi tarpeen.

Äitiyspakkauksen otan toki. Kaikki tavarat on laitettu jo kiertoon. Kaksosista otin vain yhden. Se kuuluu odotukseen :)

Kertomisesta siskoni ja pari ystävää tietää. Esimiehelle kerroin, kun jäin sairaslomalla. Ja toissapäivänä meidän 7v kuopus nappasi mua vyötäröltä kiinni ja tokaisi "miksi sä olet näin pullea tästä? Kasvaako sun mahassa vauva?" Menin ihan häkellyksiin ja neiti vain jatkoi kyselyään tuijottaen vaativasti. Pakkohan se oli tunnustaa :) Sen jälkeen onkin ollut ihan täysi hälinä päällä täällä kotona, kun varsinkin tytöt ovat ihan tohkeissaan.


Tigridia *10* :heart: *poks*
 
Viimeksi muokattu:
zoelle mulle tuli tunne tästä henkilöstä, että hän olisi halunnut olla "yksin" raskaana ja huomion keskipisteenä. Nyt viet osan huomiosta raskaudellasi ja ilmeisesti hänen egolleen se on liikaa.. Ensiraskaus on muutenkin uusi ja outo tilanne ja odotukset usein korkealla ja oppikirjamaiset.. Kyllä se siperia opettaa ja koulii

synnytystoiveista viime kerralla kätilö oli yhtä kysymysmerkkiä kysyessään toiveista mennessäni synnyttämään sanoessani ettei niitä ole.
Synnytyksen kulkua ei voi ennakoida, tilanteet muuttuu ja se mitä ehkä toivoi koko easkauden, tuntuukin vastenmieliseltä.
Mua ärsyttäisi ajatus, että kätilö kattoisi sitä toivelistaa ja kyselisi koko ajan, että joko nyt kokeiltaisiin tätä..
Mä koen sen parin päivän sairaalassaolon pikku lomana siellä täyshoidossa ;) viimeksi oisin halunnut olla vielä yhden yön, mutta laittoivat pirulaiset kotiin kahden yön jälkeen :LOL:
Perhehuoneessa en oo ollu, enkä kaivannutkaan sinne.
Viimeksi ärsytti suunnattomasti huonekaveri, jolla ramppasi tauotta vietaita heti aamuhdeksästä iltaan. Kovaäänistä sakkia, eivätkä voineet mennä edes päivähuoneeseen
Silloin täällä ei ollut varsinaisia vierailuaikoja, mutta nykyisin luojan kiitos on!
Aiemmin on sattunut mukavia ja huomaavaisia huonetovereita. Kerran pidin seuraa 8-vuotiaalle tytölle, jonka äiti joutuikin yllättäen saliin käynnistykseen rutiinikäynnin yhteydessä :)

Minä päästän vierailulle vain perheeni ja lähimmät ystävät. Muut tulkoot sitten kotiin myöhemmin

Saiskos tehdä taas pientä huolestumisen aihetta.. Kuuntelin aamulla sydänääniä, jotka olikin vahvistuneet mainiosti ja keskisyke oli 172/min.
Syke kuuluu kuitenkin aika reilusti tuosta vasemmalta, eikä keskeltä niinkuin tässä vaiheessa olettaisi.
Vasen alavatsa on kipuillut tuosta yhdestä ja samasta kohtaa jo viikkoja, olen pitänyt sitä suolisto-oireena, kun kyllähän ne mutkat hakee uutta kohtaa kohdun kasvaessa..Ja sitten tuota ruskeaa tuhrua on ollut ja itseasiassa taas aamulla :/
Missäs vaiheessa se kohdun ulkopuolinen pitäisi ilmoitella itestään niinkuin oikeesti kipeenä? Tekisi mieli soittaa polille tai nlaan, mut tuntuu turhalta höpöilyltä.. Joka vaiheessa raskautta pitää pohtia joku skenaarion aihe. Huoh!

Mutta muuten.. poksutipoks* 9+0 tänään :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pömppis83
Multa otettiin vain yksi putkilo verta! Miten voi olla mahdollista kun muilta on valutettu 5-6 putkea? Outoa!

Meidän sairaalassa on nykyään sellainen käytäntö että huoneeseen saa tulla ainoastaan isä ja sisarukset. Muut sukulaiset pitää mennä päivähuoneeseen tapaamaan. He eivät myöskään saa nähdä vauvaa muuta kuin lasin läpi. Näillä säännöillä pyritään välttämään tartuntoja ja antamaan rauhaa tuoreelle äidille ja vauvalle. Minä olen aina ollut yksin huoneessani sektion takia, joten melko tylsää välillä kun ei ole ollut ketään kenen kaa jutella eikä synnärin päivähuoneessa kukaan oleskele ikään (pieni sairaala). Sen takia haluankin nopeasti kotiin sieltä vaikka henkilökunta on todella mahtava ja muuten kaikki on ollut kaikin puolin hyvin.
 
Verikokeissa kävin viime viikolla. 8 putkiloa ottivat.

Synnytystoiveita: Perhehuoneeseen toivoisin meidä pääsevän. Esikoinen joutui lähes heti synnyttä teholle ja oli siellä 6 päivää, viimeiset 2 oltiin siellä perhehuoneessa, mutta toivoisin, että nyt olisi mahdollisuus olla yhdessä koko ajan. Esikoisen synnytys oli pitkä ja kivulias (38h), mutta tällä hetkellä en osaa vielä itse synnytystä pelätä. Varmasti tulee senkin aika lähempänä.

Kesällä on tiedossa 1 festarireissu kesäkuun lopulla. Yhtä bändiä sinne lähdetään ainakin katsomaan, mutta toivottavasti vointi olisi sen verran hyvä, että jaksaisi vähän muitakin katsoa.

Ei ymmärrä mies meilläkään mitään. Tuntuu, että koko ajan ollaan mykkäkoulussa ja tiuskitaan. Ei oo mukavaa...

Maidon sopivuudesta vielä.. Esikoista odottaessa jouduin monesti oksentamaan ihan kaarella maitotuotteita syötyäni. Lapsella oli myös vauvana maidon kanssa ongelmia. Nyt alkaa tuntua sille, että ainakin hapanmaitotuotteet sopii hänelle. En tiedä onko näillä mitään yhteyttä, mutta kerroinpa kuitenkin.

Oon alkanu epäillä kyytiläistä tytöksi. En muista esikoisen ajoilta tämmöisiä mielialan vaihteluita ja naaman kukkimista.

Kairi ja nimetön 11+2 (?)
 
Viimeksi muokattu:
Kävin itse viime viikolla labrassa antamassa 4 putkilollista verta + alkuvirtsaa purkkiin. Samana aamuna piti myös itse huolehtia siitä, että vei kaksi putkilollista virtsaa labraan mukaan.

Aika jänniä nämä isot vaihtelut verinäytteiden määrissä!

Lapanen ja Nöyhtä 10+5
 
Emskis täällä HUS-alueella on nykuään aika tarkka toi verikokeen ottoaika. Siinä suositellaan käytävän välillä 10+0 - 10+6, on kuulemma tutkimuksissa selvinnyt että tuona aikana saadaan tarkimmat tulokset.

Synnytystoiveista sen verran, että haluan ehdottomasti kivunlievitystä myös ponnistusvaiheeseen!!

Tänään on maaginen 12 vkoa täynnä! Kaks viikkoa sitten kuulin sydänäänet, pitää toivoa että palleroisella edelleen kaikki hyvin. Np vasta ensi viikolla. Edelleen kova väsymys vaivaa. Etomiset onneksi hävinneet. Np:n jälkeen voi sitten alkaa kertoa muille, mikäli kaikki hyvin :)

ebbe 12+0

Edit: niin on ne tunteet herkillä täälläkin, itkin kun katsoin eilisen Late Lampaan:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos ihanille, jotka jaksoitte mua tsempata!! Soitin NKL:lle..vaikka tulokset oli luvattu vasta torstaille..ja heillä oli tulokset tulleet, ei siis oli 21-,18 ja 13-trisomioita..mä oon maailman onnellisin..sydäntä tottakai nyt kuvataan tarkemmin rakenneultrassa..mutta voi tätä viikkoa..miten olen itkenyt ja ollut ahdistunut.

Anteeksi kun en ole ehtinyt kirjoittaa kenenkään juttuihin mitään..olen onnellinen teidän kaikkien puolesta ollut ja toivonut paljon jaksuja niille joilla vuotoja tai muita ongelmia.

Beibipupu 12+6 :heart:
 
misu78 Mulla on ihan sama, että oon ihan poikki kun pääsee synnäriltä. viimeksi naapurihuoneessa oli Afrikkalaisia ja niillä oli ihan oma elämä yöllä.. Perhehuoneessa kun tuntu majottuvan useampikin.. En todellakaan saanu nukuttua yhtään! Sänkykin piti ihan kauheeta meteliä. Olisin halunnu lähtee jo yhden yön jälkeen, mutteivät päästäneet kun vauvalla oli lievästi tulehdusarvo koholla, niin sitä joutu tarkkaileen. ja mieliteot mulla myös samat, eli päivittäin melkein vaihtelee mitä mieli tekee vetää :LOL:

Emskis Mun mielestä se verikoeaikaväli oli pari-kolme viikkoa, muistaakseni 9+ -11+, kun mun mielestä meni vielä silleen päällekäin, että vois mennä jo ultraankin vaikka verikoeaika vielä voimassa. Se ei siis tarvii olla ennen ultraa sen verikokeen, vaan riittää, että on tietyillä viikoilla...

Zoelle Jätä tuommonen hömppätäti ihan omaan arvoonsa!! Itsellä on myös SUURIA ongelmia lähisukulaisten kanssa (miehen puolelta) ja tilanne on tällähetkellä se, ettemme ole missään tekemisissä. Sen verran tiukkaa tekstiä, arvostelua ja haukkumista on heiltä tullut minua ja meidän perhettä kohtaan, että en halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan. He eivät edes, ainakaan meidän kautta, ole saaneet tietoa tulevasta vauvasta ja lasten tulevat päivät jää heiltä väliin.. Jotenkin tuntuu ihan kauheelle, miten lähisuku saattaa olla julmaa ja tuomitsevaa, vaikka asiat ei heille mitenkään kuulu. Tässä sinunkin tapauksessa tuntuu kauhealle, ettet uskalla mitään asiasta kysyä kuna ina ymmärretään väärin.. Koita jaksaa j apidä pieni tauko naikkoseen. Kyselet tulevalta isukilta kuulumiset..

Pottusäkki joo, mulle tuli sama fiilis, että haluaa olla prinsessana keskipisteessä ja nyt harmittaa..
Mulla sama myös tuo synnytystoive juttu.. Siperia on sen verran opettanut, että parempi kattoa sitten kun h-hetki on käsillä mitä tehdä, kun ei siitä synnytyssairaalasta edes tiedä ennen h-hetkeä mihin sitä joutuu..
hmm.. tuntuupa musta oudolle ajatukselle, että kuulisit sykkeet 9+ viikoilla jos kyseessä on kohdun ulkoinen, onhan se vauvakin jo kuitenkin ihan kokoinen istukat ja pussit päälle, niin mihin muualle se nyt ilman ihan järkky kipuja mahtuis? no tämä taas vaan maalaisjärkeä, mutta tiedä sitä sitten..

Lapanen85 No on joo vaihtulet mielenkiintoisia, samoin kun noi virtsat.. mulle annettiin purkit kotiin ja min 4h virtsat purkkiin. Putkia otettiin 4 tai 5.. No kai tää liittyy siihen samaan kun toi ultra juttukin, joillain ultrataan ekassa nauvolassa ja toisilla ei, toisilla kauhee määrä nla käyntejä ja toisilla kokonaista 2 puoleen väliin mennessä. Joten laitte ja organisaatioerot vissiin vaikuttaa toimintatapojen eroihin(?)

Ebbe Itse myös HUS:in alueella ja jos oikein muistan niin oli 9+6-11+6 tuo verikoeaikaväli.

Ihanaa Beibipupu! Mitään en ymmärtänyt, mutta ilmeisesti kaikki siis hyvin? Tästä voisin sanoa tutun kautta kokemuksen, että hänellä oli niskaturvotusta ja lv-tutkimuksessa todettiin, että on kunnossa. Kuitenkin 7 vuotiaana lapselta löydettiin pieni reikä sydämestä, mikä ei siis ole haitannut lasta ollenkaan. Ihan sattumalta tämä löydös löydettiin. Sittemmin reikä umpeutunut ja mitään ongelmia ei ole ollut. Joten saattaahan nuo niskaturvotukset ilmoitella jotain hyvin pientä ja mitätöntä "poikkeamaa", millä ei lapsen terveyden kannalta ole merkitystä.. Ihana uutinen :heart:
 
LukLu siinä lapussa lukee 9-11, mutta neuvolantäti sanoi tämän mulle ja kirjoitti päivämäärät vielä erikseen siihen millä välillä pitäisi käydä ja se oli juuri tuo 10+ viikko. Tämä lienee sitten ihan uusi juttu. Ja sitten jos ultrasss huomataan että ei ookaan oikeasti ollut noilla vkoilla verikokeen aikaan niin ne kyllä pystyy niitä tuloksia suhteuttamaan jotenkin.

Beibipupu ihana kuulla että teillä ei vaaraa kehityshäiriöistä!
 
Heippa!
Minäkin hyppään tähän lokakuisiin mukaan. la on menkkojen mukaan 28.10. Eka uä on 2.4., vähän myöhässä mulla tuo vu. Meille tä,,mä on viides lapsi :) p-99, p-03, p-10, t-12. Ukolla on edellisestä liitostaan 7v tyttö. Minun kaksi vanhinta lasta edellisestä suhteesta. Nyt meille siis tulossa kolmas yhteinen muksu <3

Alku raskaus on ollut helppo :) raskausdiabetes diagnoosin sain jo, tämä onkin toinen raskaus missä sse on todettu. Kävin sokerirasituksessa ennen plussaamista, olin jo silloin raskaana, no ruokavaliollaja liikunnalla mennään nyt alkuun.

kertomisesta, työpaikalla tietäävät, sisarukset tietää, toinen ukki tietää, mun vanhemmat ei vielä tiedä. Mutta musta sen näkee jo :D maha pullottaa.. Meinasin kertoo muille tutuille vasta niskaturvotus uä:n jälkeen.

(.) Kaamee lenssu vei viimeyönä äänen ja toi pikkukuumeen, kolme nuorinta lasta tuli myös eilen kuumeeseen. Ihanaa olla ite kipeenä ja hoidella kipeitä lapsia :/

Rv 9+1

Ps. Kirjoittelen puhelimella, sori jo heti alkuun näppäily virheitä ;)
 
Zoelle Ompas erikoista käytöstä. Luulisi, että esikoista odottavan olisi ihana jakaa kokemuksia muiden kanssa ja itse ainakin tykkään puhua omasta raskaudesta ja lapsista myöskin. Ja tosiaan samaa mieltä olen muiden kanssa, että jätä omaan arvoonsa koko tyyppi ja kysele veljeltäsi kuulumiset.

Beibipupu Ihanaa kuulla hyviä uutisia :)

Verikoe Mulla otettiin 4 putkiloa verta, eikä puhettakaan mistään pissa näytteistä... erilaisia käytäntöja tosiaan.

Synnytystoiveista Ei mullakaan ole mitään toiveita... herjalla ajattelin lappuun kirjoittaa, että spinaali, kun 5 senttiä auki :LOL: Viimeksi sain juuri spinaalin noihin aikoihin ja toimi hyvin ja aukesin loput tunnissa eli vaikutti vielä ponnistusvaiheessa ja vähän auttoi jälkisupistuksiinkin. Mutta ihan oikeesti siperia on minullekin opettanut, ettei sitä kauheasti kannata suunnitella ja kannattaa mennä tuntemuksien mukaan sitten siinä tilanteessa. Viime synnytyksessä minulle kävi niin että olin kuvitellut käyttäväni ammetta kotona, kun meillä sellainen on, että makoilen siellä mahdollisimman pitkään. No synnytyshän käynnnistyi vesien menolla että se siitä sitten :LOL:

Pottusäkin kanssa samoilla linjoilla sairaalassa olon kanssa eli mahdollisimman pitkään :LOL: Oon itse ajatellut sen niin että se on aikaa vain itselle ja vauvalle. Kotona kun odottaa kolme lasta niin se on yhtä hulinaa... arki alkaa heti kun kotiin pääset, koulut jatkuu normaalisti vaikka äiti synnyttääkin =) Sairaalassa saa vain makoilla ja tuijottaa sitä ihanaa nyyttiä. Ruoat tulee valmiina 5 kertaa päivässä, puhtaat vaatteet saat vaan hakea kaapista jne. Meidän sairaalassa on vielä täys vierailukielto eli vain isä ja sisarukset saa käydä, mutta muuten ei ketään, ei edes päiväsalissa. Niin ei sitten rassaa sen vierustoverin vieraatkaan. Tämä sääntö on toisaalta ihan hyvä, vaikka viimeksi kun olin yksin huoneessa niin olihan se vähän tylsää, mutta kaiken kaikkiaan on hyvä, että äidit saavat rauhassa aloitella imetystä ja tutustua vauvaan ja tosiaan ne infektiotkin pysyy paremmin poissa. Ymmärrän kyllä, että osa haluaa nopeasti kotiin jos ei esim. saa sairaalassa nukuttua niin silloin kannattaa kyllä lähteä niin pian kuin mahdollista... kertyy sitä univelkaa kotonakin niin ei sitä ehdointahdoin kannata sairaalassa kerätä. Mä oon aina saanu ihan hyvin nukuttua sielläkin niin mikäs siellä sitten ollessa =)

Linnea 11+1
 
No niin, sainpas ajan varattua sinne np-ultraan, eli 8.4 :)

Tulipas oksetus parin viikon tauon jälkeen. Sai halailla pönttöä ja yökkiä perinteiset aamukaakaot ulos :( Toisaalta olen silti iloinen voimakkaista oireista, välillä kun tuntuu että äklötykset häviää ja sitten pelottaa ettei kaikki olekaan hyvin. Tissikipu ei vieläkään kokonaan helpota, liekö jatkuu loppuun asti...

Verikokeista Mulla teki pahaa, kun hoitaja sanoi, että nyt otetaan vähän enemmän verta (!) Kymmenkunta putkiloa, ja aamukuvotus siihen päälle. Hoitaja kyseli että pyörrynkö ja minä että ei hätää, oksua vaan pukkaa :D Hirveä mustelma nousi taipeeseen parin päivän päästä. Pissänäytteitä piti vielä kaksi putkilollista verenottajalle samalla kertaa, sai siis ottaa näytteet kotona heti aamupissasta. Ensi viikolla neuvolakäynti lääkärin kanssa, tekee sisätutkimuksen ja ultraa masun päältä.

Synnärillä toivon että saadaan perhehuone. Minä oon siellä varmaan muutenkin hätää kärsimässä, kun en mitään osaa. Olisi ihanaa jos mies pääsisi osallistumaan ja tukemaan sairaalaan. Saa nähdä kuin ruuhkaa silloin on. Muuten en ole ajatellutkaan mitään toivelistoja ja sen semmoisia. Kivunlievityksenä varmaan otan kaikki mitä tarjotaan :D Toisaalta, menen ihme lukkotilaan kun sattuu paljon. Eli en tiedä tajuanko pyytää lääkitystä ajoissa. Kohdunulkoisessa, kun munatorvi oli räjähtänyt ja oli sisäiset verenvuodot ja ihan käsittämättömät kouristukset/kivut, niin en osannut olla päivystyksessä kuin kippurassa ja sanoa että nyt on maha kipeä. Olivat silloinkin laittamassa normaalina keskenmenona kotiin selviämään. Onneksi ottivat osastolle ja kohta oltiinkin jo leikkaussalissa.

zoelle Komppaan muita, jätät kyseisen emännän ja blogin omaan arvoonsa. Jos ei osaa keskustella, vaikka kuin on hormoonipöllyssä, niin sitten antaapi olla. Alkoi ihan ärsyttää sinun puolesta :( Itse "deletoin" kaikki surua ja pahaa mieltä aiheuttavat ihmiset poissa elämästäni. Jos yrittää itse olla ystävällinen muille eikä saa sitä vastakaikua ja pelkästään ikävää mieltä, niin silloin he eivät ole minua varten.

Beibipupulle kans haleja ihanista uutisista!

Matkustamisesta nautin suunnattomasti. Reissaamme miehen kanssa yleensä vuodessa yhden isomman matkan. Yleensä jenkkeihin. Kesällä aion olla mökillä niin paljon kuin mahdollista, nauttia vaan saunomisesta ja luonnonrauhasta miehen ja masun kanssa :D Tulevaisuudessa matkustellaan sitten lapsen kanssa. Minulla on omasta lapsuudesta ihanat muistot yhdessä perheen kanssa reissaamisesta joten haluan ehdottomasti reissata sitten myös oman lapsosen ja miehen kanssa.

Kokeilin doppleria ekan kerran eilen. En itse saanut kuuluviin, kuin oman sykkeeni, mutta mies väittää kiven kovaan, että kuuli hetkellisesti nopeamman sykkeen tavallaan minun sykkeen alta... En sitten tiedä. En hätääntynyt kun en kuullut itse ääniä. Kaveri, jolta laitteen lainasin, kuuli itse ensimmäiset pampatukset viikolla 12. Joten yritän olla kärsivällinen.

Lisa Maria ja kääpä 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Marjaana itse järjestäisin häät ehkä jo tänä kesänä, vauva kainalossa suunnittelusta kun ei tahdo tulla mitään ;)

Kivunlievityksistä Esikoisen synnytyksessä: aquarakkulat, ilokaasu, epiduraalipumppu. Kupuksen synnytyksessä: avautumisvaiheessa amme, ilokaasu, spinaali. Tähän kolmosen synnytykseen toivon ehdottomasti ammetta, se suodatti ison osan supistuskivuista kokonaan pois. Ilokaasu on mun lemppari ollut myös, joten sitä täytyy saada taas. Spinaalia ei ilmeisesti kannata nyt laittaa koska kuopuksen synnytyksessä jouduttiin se veripaikka tekemään. Epiduraalia voi koittaa erikoisneulalla, mutta enpä tiedä mitä "vahvempaa" puudutetta haluan/tarvitsen, se pitää katsoa sitten paikan päällä kun tilanne käynnissä :D
 

Yhteistyössä