*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

MLL
Esikoisen odottajien isänpäivästä oli kyselty ja kiinnostaisi kyllä muakin, mitä muut puuhailee :) Minä tein miehelle aamiaista ja aijon illemmalla leipoa kääretortun. Tarkoitus oli tehdä paisti ja vähän parempaa ruokaa, mutta himoittiin molemmat niitä ruokia niin jo eilen, että päätin paistella eilen :D Lahjaa en vielä ostanut vaikka jahkailinkin asian kanssa pidempään.

Tänään olisi tarkoitus lähteä pitkästä aikaa uimaan, jos saan miehen suostuteltua. Yksin en uskalla lähteä, jos vaikka rupeaa huimaamaan tai jotain.. Ihanaa kun taas pystyy liikkumaan! Varmaan painonnousukin hidastuu :) Tosiaan niinkuin sef sanoi, niin ensi kesän murhehan nämä kilot on. Mulla on jo valmiina vähän suunnitelman tynkää miten niistä pääsisi eroon, eli yritän olla ottamatta niistä ihan kauheaa stressiä vaikka välillä harmittaakin. Oon myös huomannu, että suolanen ruoka nostaa hetkellisesti painoa jopa muutaman kilon jotka sitten hissukseen taas katoaa. Nyt isiä hellimään :wave:

MLL :heart: 21+4
 
Heippa!!

Pikkarainen Onnittelut tyttölupauksesta! :flower:

Bluedrama Suloinen vauvamasu! Onnittelut hyvästä ultrakontrollista!!

Narkissos, Glow :hug: Toivotaan, että antibiootti puree siihen bakteerin!

Mutterikahdelle Onnittelut poikalupauksesta!! :flower:

MannaHari Hyvä, että poika on paranemaan päin. Pikaista paranemista itsellesi myös!

harakanhattu Hienoa, että raskaudesta kertominen töissä meni hyvin. Vaikka senhän pitäisi olla itsestäänselvyys...

lana-muikku Tervetuloa!! :flower:

Jemppi :hug: ja voimia liitosvaivoihin!!

solmussa :hug: kipuihin! Toivottavasti serkun vauva paranee pian!

Muuten, jos satuin unohtamaan joitakin... Toivottavasti pysytte terveinä, ja jos joku tauti on sattunut iskemään, pikaista paranemista!!

Possupiikin sain mäkin ja mies perjantaina. Se yksi rouva täällä sai hankittua sen tänne meille Norjasta, kun paikallisesti se ei olisi saatavissa kuin vasta joulukuun lopussa. Pe-yöna kipeytyi olkavarsi pistokohdan ympärillä. Sain nukuttua hyvin kuitenkin. Edelleen on pistokohta arka, mutta jo vähemmän. La-iltana sekä mulle ja miehelle iski ripuli, tosin vain yksi vessassakäynti, sitten oli taas normaali.

Mulle eräs farmaseutti kertoi, että on hyvä merkki, että on sivuoireita; silloin rokotus on onnistunut.

Ensimmäinen isänpäivä oli täälläkin. Ostin pienen lahjan uudelle isälle, mutta muuten ei olla vietetty päivää erikoisemmin.

Minna ja 23+1
 
Miljoonat kiitokset kaikille, jotka ovat minua tsempanneet ja muistaneet, ihanaa että olette olemassa! :heart:

Tänne ovat rantautuneet kaikki raskausvaivat samalla kertaa. Kärsin selkäkivuista, mikään asento ei ole hyvä. Seisominen ei satu, mutta en millään jaksaisi vain seistä päivästä toiseen. Lisäksi oikeassa nivusessa on kovaa kipua, onkohan ne niitä liitoskipuja sitten? Torstaina oli todella kiireinen työpäivä, ei hetkenkään lepoa ja illalla sitten supisteli ekaa kertaa elämässä! Sain kuitenkin nukuttua joten kuten, en yöllä ollut huolissani supistuksista. Perjantaiaamuna supistukset jatkuivat ja niitä tuli tosi tiuhaan. Kun toinen loppui, toinen alkoi. Soitin neuvolaan ja kysyin pitääkö olla huolissani. Sairaslomaa sain ja terkka käski mennä sairaalaan jos vedet menee tai tulee veristä vuotoa! Kuvitelkaa mitkä ohjeet ja enenn kaikkea tuki. No terkan puolustukseksi sanottakoon se, että influenssarokotukset pitävät heidät tällä hetkellä hyvin kiireisinä. Mutta välillä pistää oikein kiukuksi se, että he eivät taida ymmärtää kuinka avuton tällainen ensimmäistä lastaan odottava ihminen voi olla, kun ei ole kokemusta näistä asioista. Murr. Mielelläni jäin kuitenkin kotiin ja huilaaminen on tehnyt hyvää. Huomenna on neuvolalääkärin vastaanotto, joka toivottavasti jatkaa sairaslomaa ainakin keskiviikkoon asti, jolloin saadaan tietää miten vauvat voivat ja tarvitseeko lähteä Ouluun.
Ja kuvitelkaa! Ettei tilanne olisi liian helppo, on mies sairastunut :/ Hän on ollut viikonlopun toisella paikkakunnalla töissä ja tänään ilmoitti että kuumetta on ja selkäsärkyä. Voi hitto sanon minä. Jos hänellä on influenssa, en halua häntä kotiin vaikka rokotuksen olenkin saanut. Jos itse sairastun ja pitäisikin lähteä Ouluun, ei reissusta tule mitään. Ja kurjaa olisi joutua yksin lähtemään Ouluun, jos mies on kipeä. Kenet minä keskellä viikkoa sinne saan itselleni tueksi ja turvaksi? Sitä paitsi ei kukaan pysty tukemaan niinkuin puolisko :| Ei ole helppoa! Tulis nyt vaan se keskiiviikko, jotta kuulen miten vauvat voivat. Toistaiseski molemmat ovat vielä hengissä, liikkuvat ja potkivat. Tuntuu kuitenkin siltä että masussa on äkkiä tullut ahdasta ja että masu on kasvanut kovasti huomaamattani. Onkohan se sitten huono merkki? Rasittavaa kun ei ole tietoa asioista!!!

Hei, älkää surko kiloja! Ne katoavat (luultavasti) imetyksen aikana, ainakin jokunen kilo siinä lähtee! Sitä paitsi itse ainakin ihastelen kaupoissa yms raskaanaolevia naisia, masut ovat niin nättejä ja muutenkin naiset "uhkeita". No joo, myönnän että tää kuulostaa nyt jo vähän pimeeltä, mutta ehkä te ymmärrätte?! :LOL:

Mukavaa isänpäivää kaikille ja vielä kerran kiitos tuestanne. Olette korvaamattomia! Ihanaa saada vuodattaa tänne omia murheitaan ja samalla huomata, että murheita niitä on muillakin. Ja tietysti raskauden iloista lukeminen on vielä palkitsevampaa, mulla niitä iloja nyt vaan on ollut vähemmän :D Ehkä tämä vielä tästä, who knows.. Lippu on ainakin pakko pitää korkealla!
 
Isänpäivää täällä vietetty kakun merkeissä =) Ensi isinpäivänä meillä onkin sitten jo 3 onnittelijaa :heart:

pakkohan munkin oli puntarilla vastentahtoisesti pyörähtää, todetakseni että paino noussut viime nlakäynnistä liki 2kiloa!!Painoa tullut siis kaikenkaikkiaan 3,5 kg. Mulla ennestäänkin hitusen ylipainoa, joten yritän kattella syömisiäni.(ai niinkö? Just söin varmaan 3 palaa kakkua :ashamed: )

Poksautan nyt vko 22 :wave:
 
Mukavaa isänpäivää kaikille! :flower:

Isänpäivän vietosta: Omaa isukkia kävin eilen moikkaamassa ja juotiin perheen kesken kakkukahvit. Tänään soitin onnittelut vielä :). Me ei miehen kanssa isänpäivää vielä vietetä, koska esikoinen on vasta massussa tuloillaan, ensi vuonna sitten :heart:.

Painonnoususta: Mulla on ollut nyt kolme neuvolakäyntiä, aina kuukauden välein. Ensimmäinen painonnousu oli 1,4kg ja viimeksi 2,2kg. Seuraava neuvola meillä ois 20.11. eli pari viikkoa viel aikaa. Nyt on ehkä tullut n. kilon verran viime mittaukseen. Alkuraskauden pahoinvoinnin takia mulla laski paino n. 5kg normaalipainosta, joten nyt alan olla kutakuinkin sen painoinen, mitä ennen raskaaksi tuloa. Se tavara on vaan jakaantunut vähän eri paikkoihin :LOL:. Yhteensä nyt paino noussut n. 4,5kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Syöny oon kun hullu, joten eiköhän sitä painoa ala pikku hiljaa kertymään..

Liikunnasta: Mulla kyllä harmittaa vähän tämä lajien karsiminen.. Ei huvita oikein enää mennä ryhmäliikuntaan, kun siellä ei pysty vatsalihaksia tai joitakin muitakaan liikkeitä oikein tekemään. Kiva sitten vaan olla tai alkaa kehittelemään jotain omia muuveja :ashamed:. Aattelinkin nyt, että kattelen netistä liikkeitä ja väsään jonkulaisen ohjelman, jota voin kotona sitten punttien kanssa tehtailla. Lisänä sitten tanssia ja kävelyä. Tanssinkin kanssa alkaa kyllä olla jo hankaluuksia, kun ei taivu ihan samalla tavalla kun ennen ja jalat ei tahdo enää toimia yhtä nopeaan rytmiin kun ennen. Tuntuu melko kömpelöltä olo :D. Tavoitteena on, että tanssimassa käytäis jouluun saakka. Pitänee sitten aloittaa uinti. Siitä vaan menee aina niin tyrmään että loppupäivän on ihan töttöröö :LOL:

Vauvan liikkeistä: Nyt kyllä huomaa, kun massukaveri kasvaa ja jäntevöityy. Potkut tuntuu paljon "vaativampina" ja napakoina, ei enää minään pienenä möyrintänä :p. Ihanaa, kun tuntee liikkeet ja muistaa, että siellä se pikku-vesseli kulkee koko ajan matkassa :heart:

Nyt jos alkais kehittelemään jotain ruokaa tälle päivälle..

Mimmurainen & potkuttelija 22+2



Muoks. Napa on pullahtanut pihalle osittain jo joskus rv 15 paikkeilla. Suunta on koko ajan vaan korkeammalle :LOL:
 
sunburned toi sun viesti oli jotenkin niin ihana:)

painosta mulla on painoa tullut 1,5kg viime neuvolakäyntiin mennessä saa nähdä nyt sitten et mitä on tapahtunut kun herkut maistuu mielettömän hyvin :ashamed:

liikunta mun täytyy myöntää (nolottaa) et se on jääny ihan kokonaan, täytyy taas stempata itseäänsä, mut jotenkin toi pimeys ei huokuta joo seli seli tiedän...

liikkeet ihanasti on napakoituneet ja tuntuu nyt pitkin päivää ja kuulemma yölläkin on välillä kova mylläys (mies on huomannut, kun nukkuu käsi mun mahan päällä) ja minä pöllö oon alkanut nyt toisella raskauskolmanneksella oikein nauttia selällään nukkumisesta vaikka sitä ennen olin vannoutunut oikealla kyljellään nukkuja.

Mä tänään kaverille näyttelin noita vauvan vaatteita kun halusi niitä katsoa ja tuli taas niin mielettömän onnellinen olo tän vauvan tulosta *huokaus*

Metsätähti ja onnenjyvä 21+4
 
MLL
Käytiin uimassa ja suosittelen muillekkin ketkä kykenee :) Oli oikeen mukavaa, vauhti ei ollut hurja, mutta ihanasti aukesi selkä ja nyt on oikeen kevyt olla. Nukuin sitten uinnin ja syönnin päälle 1,5h päikkärit, että mehut se kyllä vie :LOL:
 
Tervetuloa vain mukaan lana,-muikku ja muut jos en ole muistanut aiemmin toivottaa.
Sunburned, jopas sua nyt koetellaan :/ Se on kyllä kumma kun kaikki huono pakkautuu aina samaan syssyyn. Toivon teille parempia tuulia.
Isänpäivän vietosta..
Mies sai nukkua aamulla pitkään (puol ysiin :D ) ja esikoisen kans tehtiin hälle aamupuurot ja herkkuleivät ja jälkkäriksi hedelmäsalaattia (noh, se hedelmäsalaatti oli miehen edellisiltana ihan itse tekemään :LOL: ) Sai lahjaksi sitten partavaahtoa, partahöylän teriä sekä hammaslankaimen vaihtopäineen (olivat päässeet loppumaan, joten tuli ihan käytännön tarpeeseen)
Nyt illemmalla käytiin miehen porukoilla ja nyt tässä taas kolmisin touhuiltu. Yleensäkin menee nää viikonloput aika perhekeskeisesti kun mies viikot töissä muualla.

Mulla salihommat vaihtu jo viime kuussa kodin hoitoon ja pojan kans touhuamiseen. Kunto kyl huononee niin että ropina kuuluu mut ehtiipä tuota taas kuntoilla ens keväästä/kesästä lähtien :)

Cheddar-jalapenot paistuu uunissa, joten kohta niitä herkutteleen :p Mulla on muuten menny syöminen aivan omituiseksi: syön HIRVEITÄ määriä ja ähkyhän siitä tulee mut varsinainen nälkä jää! :eek: Eli poden kroonista nälkää vaikka on ähky, tosi mukavaa. Mut ehkä tänki "vaivan" kans oppii elään :D

Hyviä vointeja kaikille. :hug:

mobic ja pikkuinen 20+4
 
Pakko kertoa teillekin, kun minua se ainakin niin kovasti liikutti..
Eli aamulla lasten lähdettyä oman isän luo isänpäivän viettoon (olemme siis uusioperhe) kävin hiljaa kaapista kaivamassa lahjakassin ja vein sen pöydälle. Mies ei sitä mitenkään osannut noteerata joten piti sanoa että siinä olisi sulle jotain. Ensimmäisenä avasi kortin ja siihen olin kirjottanut että "Olet maailman rakkain :heart: Rakkaudella Pikkarainen&Maggie" Ja mies rupesi kyynelehtimään! :'( :heart: Oli niin iso asia hänelle, että on todella tulossa isäksi ja olin häntäkin muistanut vaikka vauva onkin vielä masussa. Olin todella yllättynyt reaktiosta, mutta ei kyllä ole epäilystäkään mitä mieltä tästä raskaudesta ja tulevasta isyydestä onkaan :heart: Lahjakasseissa oli sitten erikseen hänelle ja vauvalle pienet pussit pitäen sisällää sukat kummallekin (toisissa luki ISÄ ja sekin oli iso asia miehelle) vähän suklaata, energiajuomaa ym ja vauvan pussissa vielä daddy rocks-tuttipullo ja baby rocker(?)-tutti ja mies oli ihan otettu noistakin kun olin ne tilannut varta vasten netistä. On se mies vaan NIIIIIn rakas :D :heart:

Sellaista meidän isänpäivään ja oli vissiin muillakin sujunut isänpäivä mukavasti :heart:

Pikkarainen&Maggie 21+2
 
Selällään nukkumisesta Se olis kivaa kun mahallaan ei pysty enää nukkumaan. Ja välillä herään nukuttuani selällään...mutta onko se vieläkin kiellettyä? Esikoista odottaessani jostain luin ettei saisi? Vai onko se vasta loppuraskaudesta? Viisaammat valistakaa minua :saint:

Liikkeet Tuntuvat tosiaan kovempina ja miestä usein pyydän myös kokeilemaan niitä vatsan päältä :heart:

Isänpäivä Meni meillä rauhallisesti. Aamulla miekkosen kanssa juotiin kakkukahvit ja annoin mun väsäämän isyyspakkauksen. Tykkäs kovin ja piti hauskana =) Olin vääntäny siihen semmosen ison kortinkin, jossa oli humoristiset selitykset kaikista tavaroista. Myöhemmin heitin karjalanpaistia uuniin ja esikoinen tuli kotiin oman isänsä luota. Sitten syötiin porukalla hyvin ja illasta kahviteltiin vielä mun isän ja miehen isän tullessa käymään :hug: Eli onnistunut päivä!

Nyt on taas nälkä vaikka vasta äsken kiskoin kauheesti jäätelökakkua :snotty: Siis lukemaan esikolla toinen iltasatu (mies lukee toista just) ja sitten syömään :D

Mysti 21+6
 
Glow
paino/ulkonäkö Mulle on tullu vasta muutama kilo, enkä nyt ole mitenkään yli-iso oikeesti mutta olo on usein kun valaalla tai ylisuurella norsulla. Varsinkin kaupungilla käydessä kun näkee jotain oikeen kivasti pukeutuneita, meikattuja naisia tulee itelle hirvee alemmuuskompleksi ja auta armias jos jonnekin juhliin pitäisi mennä! Miehen siskon valmistujaisjuhlat oli viikko sitten ja voi luoja sitä mun vaate showta :whistle:
Oikeasti, musta on nyt ihanaa kun voi pukeutua tiukkoihin paitoihin ja raskausmaha tulee hienosti esiin. Minusta se on kaunis ja ihana :heart: Mut ulos mennessä on ängettävä takkia päälle ja voi huh,huh. Aina ei sitten jaksakaan muuta kun jotkut housut ja takki ja pipo päähän.... ja vaikka ois laittanu kivat vaatteet ja meikit, silti saan kamalan "norsu olo fiiliksen" ihmisten ilmoilla :xmas:
Joskus mietin että kiva ton miehen olla tämmösen valaan kanssa :ashamed: mut se ei todellakaan ajattele niin!!! Nyt tämä maha on kivassa vaiheessa, "sopivan kokoinen". Kohta tää on valtava, muistelen vuoden takaisia aikoja, niitä muutamaa, paria vikaa viikkoa ennen synnytystä. En halua pelotella mutta sitten se olo vasta onkin ISO ja ahistava ja keljuttaa kaikkien kyselyt "eikö se oo jo syntyny, vieläkö sä oot siinä mahas kanssa" :headwall: Sillon ei juurikaan huvita näyttäytyä enää misään :whistle: Olipa positiivista :LOL: kuitenki musta on kivaa olla raskaana!!! =)

Mä en voi syödä enää juuri mitään kovin rasvaista/raskasta ruokaa. Tulee tosi herkästi hirveen huono olo ja närästää ja oksettaa. Ehkä ihan hyvä niin "luonnollinen" tapa olla keräämättä ihan kauheesti lisää painoa. Sinällään en jaksa painosta ressata, sitä tulee mikä tulee ja toivon että imettäen ja lenkkeillen se aikanaan lähtee. Tosin, suklaa maistuis ja on viikonloppuna maistunu vähän liikaa :ashamed:

Mä järjestelin jo vähän pieniä vauvan vaatteita laatikkoon. Kaivoin yläkaapista esiin ja kävin läpi mitä meillä on. :heart: :heart: :heart:

Mulla on pari nimiehdotusta nyt pojalle, mut saa nähä lämpeneekö mies niille ;)

Glow 23+5
 
Selällään nukkuminen Ei kai se kiellettyä ole missään vaiheessa, nukkuessaanhan ei oikein voi kontrolloida asentoaan. Siinä taitaa olla sellanen juttu että isoimmilla viikoilla maha alkaa painamaan noihin isoihin verisuoniin nivusissa ja sillon voi äidille tulla huono olo. Muistaakseni siinä on sellanen logiikka et äidille tulee huono olo ennen kun se vaikuttaa vauvan hapensaantiin. Sit tais olla sellanenkin juttu että kohdun verenkierto on kaikista paras kun äiti nukkuu vasemmalla kyljellä. Korjatkaa jos muistan väärin.

Mietin ton rokotteen kanssa kumpaan käteen pitäis ottaa, en oikein osaa nukkua oikeella kyljellä joten se olis sen kannalta hyvä ottaa oikeeseen käteen mut oikeakätisenä ei ole kiva jos oikee käsi on kipee. :/

Isänpäivä meni meillä rauhallisissa merkeissä, mä tulin aamulla kotiin yövuoron jälkeen ja pojan kanssa annettiin isälle kortti ja sen jälkeen mä menin nukkumaan ja heräsin vasta neljän jälkeen.

Nyt on pakko mennä nukkumaan että jaksaa huomenna raahautua kouluun.

Fantaihana 21+6, huomenna taas viikot poksuu, kohtahan me jo synnytetään.
 
nukun yleensä aina selällään, tietysti välillä kyljelläänkin. Että kait se on ihan olotilasta kiinni, mitenpäin nukkuu ja mikä tuntuu hyvältä.

Pikkarainen, tuo sun isänpäiväjuttus oli kyllä todella hellyttävä. :)
 
MLL
Fantaihana on ihan oikeessa munn käsittääkseni :D Eli voi tulla huono-olo jos ei veri kierrä ja vasemmalla kylellä veri kiertää parhaiten. Mulla selällään makaaminen alkaa supistamaan, joka laukeaa vasta kun vetää jalat koukkuun tai kääntyy kylelleen, että eipä kamalasti tuu maattua selällään vaikka välillä olkapäät on vähän tuskaiset kylellän nukkumisesta.

Pjun liikkeet tosiaan tuntuu nykyään paljon selvemmin kun aikasemmin, eilen illalla taas oli sellaset zumbat menossa että meinasi jo ruveta ärsyttämään :D Illalla mies piti pitkään kättä mahan päällä ja tunsi ekaa kertaa kunnolla useemman liikkeen. Erotatteko te miten päin vauva on? Mulla välillä on aavistus missä jalat olisi, muttei vielä mitenkään varmasti osaa tuntea, voihan ne olla vahvat nyrkkeilijän kädetkin =)

MLL :heart: 21+5
 
MLL, uskon tietäväni miten päin pikkuinen milloinkin on eli sielä missä on täydempää on pää ja ylävartalo ja tyhjemmässä kolossa jalat (ja yleensä napakammat liikkeet tuntuuki just tuossa "tyhjässä osassa") Eri asia sit myöhemmin ko täyttää koko tilan. En viimeks erottanu missä pää ja missä peppu :D

Pikkaraisen perheessä on ainaki vietetty ihana isänpäivä :)

Mulla ei oo pelkoa selällään nukkumisesta, koska yleensä herään jos oon selälläni (siis muutenkin kun raskausaikana). Olen siis vannoutunu kylkinukkuja :LOL:

Huh, semmonen olo, et nukkunu liian vähä ja kaikki asiat naurattaa. Kohta herättään poikaa, et ehin kouluun nuokkuun ja hirnuun luennolle. Mukavaa päivää kaikille :wave:

mobic vähä vajukkina :xmas:
 
Vauvojen liikkeistä pystyn erottamaan välillä että mitenpäin he ovat siellä. Aika usein ovat olleet nyt jotenkin perätilassa ja potkivat innokkaasti virtsarakkoani :eek: Tämä on varsin hauskaa esim. kauppareissuilla :whistle:
Ja sitten kun potkut tulevat täältä vähän ylempää niin ovat oletettavasti poikkitilassa tai pää alaspäin jotenkin :D

Selällään nukkuminen mullakin tuntuu jo selällään makaamisesta jonkin ajan päästä supistuksia, vatsa kovettuu ja tuntuu et kohtu poksahtais(?) :eek: Semmonen tunne.... Loppuu yleensä just myös kun jalat laitan koukkuun mutta nyt ei tunnu sekään auttavan vaan pitää mennä kyljelleen... Vaiva on alkanut pahenemaan kyllä joten pitää nyt todenteolla vältellä selällään makaamista, mites sitten luen esim. vaavilehtiä ym. kyljellään vähän huono lukea :/
Noh kohta lähden neuvolaan niin voi purkaa huoliaan siellä :whistle:
 
heipsis! viimeinen viikonlopun työmatka ohitse, ihanaa-ihanaa-ihanaa. kovasti sain onnitteluja ja mahaihailijoita ja tänä viikonloppuna se tuntu tosi hyvältä <3

ihanaa huomata ettei ole yksin näiden ulkonäköasioiden kanssa. tuntuu jotenkin niin tyhmältä tuntea näin, kun pitäisi olla onnellinen kasvavasta mahasta ja sen sisällöstä <3 kiitos erityisesti Jemppi, kiteytit tosi paljon mun ajatuksia sanoiksi tuola aiemmin. en ymmärrä miten mua voi välillä harmittaa niin paljon, ettei saa juoda edes yhtä viinilasillista, kun alkoholi ei oo ikinä ollu erityisen iso osa mun elämää, päinvastoin. mut noh, eiköhän näistä selvitä :)

meil oli eilen illalla pikkujoulut. mummi päätti, ettei tänä vuonna juhlitakaan isänpäivää sen kummemmin, vaan pidetään pikkujoulut :D syötiin sit kinkkuja ja laatikoita jne. ihanaa, ei ollu graavilohta tarjolla (tai sitten se oltiin piilotettu just ennen ku mä tulin :D).

maha on kasvanu parin viikon aikana aika kivasti ja se on tällä hetkellä ainakin kivaa :D tissit on kasvanu aivan järkyttävästi ja ne on täynnä raskausarpia, ei kivaa. mies on tietysti ihan innoissaan kasvusta, joten suotakoon sille se onni sitten :D harmittaa vaan ku just joku aika sitten ostin 2 kuppikokoa isommat rintsikat ja nyt pitäis ostaa taas isommat.. eipä tahdo enää löytyä kivoja kuoseja mistään tän kokosena :(

eilen illalla mies tunsi ekaa kertaa potkut itse <3 potkut on tuntunu ulos jo jonkun aikaa, mut laantuneet tietty aina just sillon ku huudan miehen kokeilemaan :p ja eilen, kun huusin et tuleeko (olin jo ite käymässä nukkumaan), ni vastaus tuli "mä just tein ruokaa itelleni" :LOL: mut onneks Pähkinän iltajumppa kesti vähän kauemmin sit tällä kertaa..

Torstaina ois neuvola, painon takia sitä jännään tosi paljon.. Mut yritän ajatella Kelan lappuja ja olla innoissaan siitä! mä oon vaan ihan pihalla noista Kela-asioista, joten pitää varmaan jossain vaiheessa lähteä sinne luukulle kyselemään.. Mullahan siis loppuu työt vuodenvaihteessa ja virallisesti äitiysloma alkais vasta 10.2.2010. Jeps. Varhennettuna sen sais alottaa 17.1.2010, mutta haluaako sitä nyt sit varhennettuna alottaa? Liitosta (tai siis työttömyyskassasta) en ehdi varmaan rahoja viel saada tammikuussa, enkä kait pysty ilmottautumaan työttömäks, jos alotan tammikuussa opiskelun. Haenko sitten tammikuulle opintotukea ja alotan 10.2. sitten äitiysloman?

Ja sitten sarjassamme tyhmiä kysymyksiä jotka pitäis varmaan tietää :D Jos äitiysloma alkaa 10.2., milloin tulee ensimmäisen kerran Kelalta rahaa? Ja minkä mukaan ensimmäinen lapsilisä maksetaan? Ookoo, tietty lapsen syntymäpäivän. Mut jos lapsi syntyis 17.3., saanko maaliskuulta äitiyspäivärahan? Entäs jos lapsi syntyy vika päivä maaliskuuta, saako silloin?

Kela varmaan kyllä osaa vastata näihin kysymyksiin, mutta oon kyllä vähän sekasin kun ei oikein ees tiedä et miten pitäis toimia näitten kans.. Mut ehkä se selviää :)

13 TYÖPÄIVÄÄ JÄLJELLÄ, JIPPIIIIII!
 
Selällään nukkumisesta:Mulla on nyt tullut aivan järkyttävät selkä kivut, kun selällään nukun ja siihen sit herään...Mut sit kylellään nukkuissa rupee yläselkä ja kädet kipeytyy!Mahallaan oon tykänny nukkua mut se ei enää kyllä onnistu!Että saa kyllä vähän väliä kääntää kylkeä!
Kiva kuulla että muillakin on nuo painojutut mietityttää, tai no eihän se kiva oo mut en onneksi oo ainoa!Mulla on joka raskaudessa paitsi toisessa paino noussut kyllä reilusti, mutta on kyllä melko joutuusti tippunut synnytyksen jälkeen, kun oon imettänyt, paitsi kolmannen ja neljännen raskauden välis ei kerinny tippua, kun rupesin melki heti odottamaan, (kun meiän kolmas menehtyi)!
Isänpäivää:eilen vietettiin: aamulla lasten kans vietiin aamukahvit sänkyyn ja sit käytiinkin molempia pappoja onnittelemassa! =)
En nyt muista mitä piti kommentoida, raskausdementia taitaa vaivata!
Nii joo mulla nyt yhtäkkiä maha kasvanu tosi paljon...
Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Hali, noista kelan jutuista löytyy aika hyvin tietoa kelan sivuilta, siellä on laskurit ja maksupäivät ym. Äitiysraha maksetaan äitiysvapaalla takautuvasti 25 päivän pätkissä (paitsi ekana 30 päivää ). Ja lapsilisäoikeus alkaa lapsen syntymästä ja maksupäivä on aina 26. päivä, paitsi jos se osuu viikonloppuun tai maanantaihin, jolloin maksupäivä on edellinen perjantai. Mutta noista siis lisää osoitteesta www.kela.fi.

Ihanaa, että muutkin tuntee itsensä paksuksi! :kieh: Mua niin ärsyttää, kun ihmiset kysyy millon tää syntyy ja vastaus kun on maaliskuussa, niin kaikki on ihan silmät pyöreenä. Ja se, kun kysellään et "Montakos siellä tällä kertaa on?!" siihen sävyyn, että tulee selväks, ettei tällasessa tankissa ainakaan yhtä voi olla. :headwall: Inhottaa siinä sitte änkätä ja selitellä et kai tää pötsi veny viimeks niin paljon, että se nyt kasvaa aikasin...Ihan kun mun pitäis jotenkin puolustella isoa mahaani muille. Höh. Eilen mä kysyin mieheltä et näytänkö mä eniten mursulta, valaalta, pingviiniltä vai ankalta. Se sanoi että naiselta, naispingviiniltä. :LOL:

Mua harmittaa kun liikunta on jäänyt, mutta ei nyt oikein voi mitään kun kävelykin alkaa niin helposti supistaa ja tuntuu tukalalta.
Selällään nukkumisesta, olen huomannut viime aikoina, että välillä selällään on ihan hyvä olla, mutta toisinaan taas tulee ihan hetkessä huono olo ja on käännyttävä kyljelleen. Ja se on hassua, kun mulla on kohtu ihan toispuoleisesti paljon enemmän oikealla puolella (varmaan kiinnikkeiden takia) ja vauva on useimmin jalat oikealle, niin kun makaan oikealla kyljellä, niin ipana rummuttaa vimmatusti patjaa vasten :D :heart: Kivaa kun liikkeet tuntuu jo niin selvästi ja usein. Toivon kamalasti, että se istukka vihdoin olisi noussut pois kohdunsuulta... no, ensi viikolla se selviää kun meen taas vaihteeksi ultraan. Hyvää maanantaita kaikille! =)
 
Hali87
Ainakin tuohon lapsilisä asiaan osaan vastata, eli syntymää seuraavalta kuukaudelta saa ensimmäisen lapsilisän. Vaikka pikkuinen syntyisi esimerkiksi 1.3 niin ensimmäisen lapsilisän maksupäivä on huhtikuun ~26pvä.
Äitiysrahaa taas muistaakseni maksetaan ~25päivää kerrallaan (sisälsi vissiin lauantait) mutta sitä en osaa sanoa että koska se ensimmäinen sitten virallisesti tulee tilille. Se taitaa vaihdella ihan kaikilla, ettei mene tuollalailla kun esim. lapsilisä, että maksetaan kaikille samana päivänä tai muutenkaan "ryhmissä"?

Itse olen nyt jo ansiosidonnaiselle ja meinaan olla siihen asti kun virallinen äitiysloma alkaa, eli en aloita sitä varhaistettuna, kestääpä sitten hiukan pidempää sieltä toisesta päästä =)

Supisteluista olen myös huomannut, että selällään makoilu saa kohdun supistelemaan herkemmin :/

Äsken tein nimilistaa, on tytölle vaan niin paljon enemmän nimiä minkä voisi laittaa! :D
Tosin ihan hiukan olen myös vielä pyöritellyt poikien nimiä, kun eihän sitä koskaan voi tietää.. Tutulle syntyi juuri kuukausi sitten "varma poika" joka osottautuikin tytöksi.

Kummeja aiomme pyytää jouluna, teen pienet kirjeet ja annan joululahjoina.:heart:

Jotenkin on mieli ollut nyt herkkänä pari-kolme päivää. Tuntuu että en riitä mihinkään ja että mies jotenkin pitäisi "hajurakoa" vaikkei näin varmasti olekaan. Hormonien määrä on varmaan hurja ja tuntuu etten meinaa pärjätä niiden kanssa :( Mieskään ei varmaan tajua, kuinka iso asia mielelle raskaus voi olla.. Huoh, noh puolet jo raskaudesta menty, josko loputkin menisi yhtä nopeaan..

Pikkarainen&Maggie 21+3
 
Tartteis joku päivä kommentoisa kaikkeen mtä ootte kirjotellut mutta kun ei aina vaan saa aikaseksi..
Täällä poksui viikot eilen.. ja isänpäivä meni oikein hienosti kyläillessä..
Tenavalla alkaa olla sellaiset jumpat päivittäine ettei kyllä jää epäselväksi ja joka aamu on ihana herätä siihen että massussa joku pyörii.. :heart:
Painosta oli ollut puhetta ainakin.. Masu kasvaa kovasti mutta painoa ei ole kyllä tullut kuin kolme kiloa, vaan varmasti kerkeää vielä..

Hyvää alkanutta viikkoa taasen.. :wave:

--BabyHope ja Tigu rv 23+1 :heart: --
 
Hei vaan :)

Tulin taas jotai kirjottelemaan kun tässä juttujanne lueskelen.. toisilla on valas olo..sama vika, ainoo vaan että tää olo on ollu jo kauan ennen raskauttakin :/ tuntuu että näytän vaan läskiltä, enkä raskaana olevalta. Kunpa toi masu alkais olee pian sen näköinen että ei jää ihmisille epäselväks että raskaana ollaan, en kokoajan kehtais käyttää hupparia jossa lukee "i'm not fat, i'm pregnant" :LOL:

liikkeitä ei tunnu vieläkää mitenkään mainittavasti, tuolla ihan alavatsassa joskus iltaisin pientä kutitusta..koskahan näitä alkais tuntee kunnolla? istukka on edessä, sekin joo vaimentaa mutta silti.. tahtoo tuntea jo ihan oikeita liikkeitä ja potkuja!!!!!!!!!! |O

niin ihana lukea teiltä kun kaikki tuntee liikkeet jo hyvin ja joillaki ne ihan näkyykin, kadekadekade!!

noh..hauskaa viikkoa kaikille, kai minunkin aika joskus tulee tuntea nuo liikkeet kunnolla :ashamed:

 
Moi vaan kaikille!

Isänpäivästä Meillä ei pahemmin vietelty vaikka on jo toi esikoinenkin. Mies valmisti itselleen herkkuaamiaisen nukuttuaan pitkään (kuten joka päivä siis nukkuu pitkään..) ja esikoinen ihan itse antoi isälle sitten tarhassa tekemänsä kortin. Iltapäivällä mentiin sitten syömään mun vanhempien luokse ja erityisesti tietty mun isää tapaamaan. Mun oma isä on vähän toipilaana kun se kärrättiin viime viikolla ihan ambulanssilla sairaalaan ja sai verensiirron kun oli vähän hemoglobiini laskenu ku sillä oli jonkinlainen haava ruokatorvessa, mutta nyt siis jo paranemaan päin.

Painonnoususta Joo mulla oli neuvola viikko sitten ja nyt oli paino sitten "kivasti" noussut, reilun kilon viikossa... Ehkä pitäis nyt vähän yrittää tota syömistä kontrolloida mutta en kauheasti jaksa stressata, viime raskauden jälkeen mulla ainakin imetys pudotti painoa tosi tehokkaasti ja olinkin nyt tän raskauden alussa melkein 10 kiloa kevyempi kuin ekan raskauden alussa! Olo on mullakin aika läski kyllä mutta toisaalta nyt masu alkaa tosissaan näyttää jo selkeästi raskausmasulta eikä läskimasulta ja se on kivaa se.

Vauvan liikkeistä katariina00 Mulla alko muistaakseni liikkeet ekassa raskaudessa tuntua vasta joskus viikon 21-22-23 tienoilla ja istukka tais olla silloinkin edessä. Nytkin istukka on mulla rakenneultran mukaan etuseinässä ylhäällä mutta liikkeet tuntuu jo nyt tosi selkeesti, tosin viikkojahan on mulla nyt 23+1. Mutta tosiaan ekassa raskaudessa olin rakenneultrassa ja ultraaja oli vähän ihmeissään kun sanoin, etten tunne liikkeitä vielä. Eli kyllä sä katariina varmaan ihan parin viikon sisällä alat jo tuntea selkeämpiä liikkeitä!

Eipä tässä muuta, nyt taas täytyy töitä jaksaa paiskia..

Bamboo 23+1
 

Yhteistyössä