*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

POKSISTA 34+0!

Pinnasänky ja syöttötuoli hommattu :D

Olisin vaan kyselly kokeneemmilta, että miten tuo hoitopöytä asia...kannattaako semmonen hommata? Entä kannattaako hommata semmonen vessaan sijoitettava vaiko ihan joku muu? Vaikutti kätevältä systeemiltä semmonen missä on hoitopöytä + amme, niin että kylvetyskin hoituis niin, ettei tarvii missään lattialla kykkiä :) Mahtaako olla tarpeellinen tommonen ? Kokemuksia kaivataan siis :)
 
heituska Luin nyt sinun juttusi tuolta toisesta ketjusta. Kirjoittele ihmeessä kuulumisia miten sairaalassa kävi ja minkälaisia jatkotoimenpiteitä teille määrättiin. Itse soittelin sairaalaan kun sain tuon kirjallisen kutsun ensi tiistaiksi ja kutsu oli vähän epäselvä. Kutsussa puhuttiin punktiosta ja ultrasta ja puhelimessa kerrottiin tutkimuksen koskevan vain ultraa (puhelimessa tosin oli joku sihteeri, joka vain koneelta katsoi tietojani eikä varmasti mikään asiantuntija ollut). Netistä olen taas lukenut, että tässä tilanteessa tehdään juuri lapsivesipunktio bilirubiinin määrittämiseksi ja aivovaltimon virtaus tutkitaan. Vasta-ainetasoa eivät puhelimessa osanneet sanoa, mutta olen käsittänyt, että juuri tuo 16 on raja jolla ne sairaalasta kutsuvat. Jostain luin myös, että käynnistelevät helposti synnytystä jo rv 35-37 sillä vasta-aineet loppua kohden yleensä alkavat nousta kiivaammin.

Onnea sinulle tutkimukseen :hug:

 
Annsku:

mie en ole kokenut hoitopöytää tarpeelliseksi :) meillä on semmonen hoitoalusta jonka päällä vaipanvaihto käy kätevästi vaikka sängyssä tai sohvalla :D
mutta jalallista ammetta voin suositella... mulla on selkävaivoja (iskias ja skolioosi), joten nuo jalat olleet ehdottomat :)
 
Heip tytöt :heart:

Mulla tuota turvotusta ollut koko ajan ja etenkin jaloissa (nilkoissa) tosi paljon. Nyt tuntuu, että jaloissa tuo turvotus hieman laskenut, mutta nyt nää kädet ja sormet sen kun pahenee! Nyt ollut tooooosi kipeinä etenkin oikea käsi. Taitaa olla jokin hermopinne siellä. Nyt jo aamusta lähtien särkee: vähä olkapään alta, kyynärpään alta rengasmaisesti ja sitten ihan ranteesta ja kämmenen päältä. Ei oo siis mitään pistävää kipua vaan laaja-alasemmin särkyä. Tosi inhottavaa :(

Mä kyllä ootan synnytystä jo ihan siitäkin syystä, et sais tän turvotuksen ja säryt pois pian! Alkaa jo vähän jännätä synnytys. Ja mä stressaan mihin nuo pojut sitten? Jos illalla tai viikonloppuna niin mies saapi viedä isovanhempien luo ja mä taksilla synnärille. Mut entäs jos käynnistyy joskus puolilta öin arkena? Mä taas taksilla, mut mites ukko? Jääkö se nukkuu ja tulee sit ku on vieny pojan päiväkotiin aamulla? Kyselee et mites synytys meni :LOL: :LOL: :LOL: . Saapi nähdä miten hoidetaan. Mut oon kyl valmistautunut, et yksin joudun mahdollisesti synnyttämään. Toisaalta ajattelen, et ei se kauaa se synnytys kuitenkaan kestä.... Edellinen kesti 2 tuntia, josta sairaalassa just tunnin ja alle sen kipeenä. Siks mä joudun sillä taksilla lähtee. JOS sattuu olemaan tääkin tapaus nopsa.

Joulukorttitarpeet sain ostettua jo ja alankin kohta jo ensimmäisiä väsäämään ihan kokeeksi . Yksinkertaiset tosiaan teen, kun näil kipeil käsillä ei juuri jaksa askarrella mitään. Hyvä, et jaksaa kauppalistan kirjottaa kivuilta. Muutamat joululahjatkin tarttu jo kainaloon :xmas:

Niin ja pinnasänkykin kasassa ja koossa jo =)

Mukavaa viikonloppua


:wave:
 
Voimia kipuilijoille! Chiara jäi ihan nimen kanssa mieleen, sen verran hurjalta kuulostaa :hug:

Neuvolassa oli jotain säätöä tiistaina eli mun lääkärineuvola siirtyi ensi viikkoon. Ei muuten haittaisi, mutta oli alunperinkin sovittu liian myöhään, kun ei saatu aikaa aiemmaksi eli sitten mennään jo 37+jotain :eek: Nyt vaan toivon, että omat tuntemukset pitää paikkansa ja tämä on edelleen rt:ssa koska tossa kohtaa voi olla huono alkaa enää käännöksiä yrittämään. Mielestäni selvä peppu tuntuu ylhäällä, mutta on sen verran voimakkaat liikkeet tuolla alhaalla, että tietenkin mietityttää :/ Kirjottelen sitten seuraavan käynnin mitat, kun siinä katotaan kaikki tarkemmin. Sen verran voin siitä painosta laittaa, että kotivaan mukaan yhteensä alusta lähtien on tullut n.17kg, mutta neuvolassa se on enemmän, kun ei ole aamupaino ja sitten on sitä vaatettakin... Riippuu aina turovtuksestakin ja sitähän on ollut enemmän ja vähemmän alusta lähtien.

Tyhjä pää, ei muista taas mitään, mutta onneksi en ole näköjään ainut :LOL: Mä näin just viime yönä unta, että lähdettiin miehen ja sen kavereiden kanssa ajelemaan ja jätettiin meidän 2-v yksin kotiin :eek: Siinä unessa ajattelin, että kyllähän se nyt hetken siellä pärjää...hirveä olo tuli, kun heräsin. Se on varmaan pahin pelko oikeessa elämässä, että unohtaisin noin pienen jonnekin, mutta että oikein tarkoituksella :(

Mimona ja pikkuinen 36+5 (kukahan se kirjoitti, että vauva voisi vielä pari vuotta pysyä mahassa, niin vähän sama olo täällä :D Aina välillä alkaa ahdistaa, kun saisi kaikki tehtyä, mutta toisaalta taas odotan innolla näkemistä! )
 
Annsku, meillä oli esikoisella hoitopöytä makuuhuoneessa ja täysin turhaksi tuo todettiin. tällä kerralla ajateltiin ostaa just tuollainen ammehoitopöytä jonka saa vessaan, sellainen varmaan tosi kätevä kun ei tarvi sitten pyllypesuille kantaa eri huoneesta.
 
kävin vaan lukemassa muiden jutut..
eipä kummempia omaan napaan,turvotusta,närästystä,selkävaivoja on..ja kipeät kylkiluut.

painosta olitte kirjotelleet,mulla on n.7kg tullu painoa =)

ärsyttää kun tuntuu päivät pitkiltä kun ei voi oikeen mtn tehdäkkään..
ajattelin jos tänään koittais vähän imuroida ja kinkkupiirakan meinasin tehdäkun löydän hyvän reseptin..

minä ja monottaja 34+5 :heart:
 
Taas olis paljon juttua kirjoitettavana, mistähän sitä aloittais!? Pitäis olla aktiivisempi kirjoittelija, ettei kamalaa romaania aina kerrallaan tarvitsis raapustaa ;)
Mahan napsumisesta on ollut puhetta. Mulla napsuu kans, joka päivä nykyään. Edellisestä muksusta napsui vielä enemmän kun nyt mutta lienee normaalia.

Tyttö Tenonvarrelta mulla on vähän sama juttu. Keskiviikkona oli neuvola ja verenpaine taas nevuolassa 190/102 (kotona 132/86), pissa tosin oli puhdas, mutta vauvan syke huiteli koko ajan 170. Eilen kävin taas neuvolassa tarkstuttamassa vauvan sykkeen ja paineeni. Vauvan syke oli nyt 150 tietämillä, mutta paineet taas 170/100 (kotona taas 136/89). Eli nyt seurailen tiuhaan verenpaineita kotona ja sain muutaman pissastiksin mukaan, että sitä myös seurailen, tiistaina taas sitten neuvolaan. Neuvolalääkäri konsultoi taysin lääkärin kanssa eilen puhelimessa ja päättivät, että mulle laitetaan äippäpolille lähete noiden (kotonakin kyllä ) kohonneiden paineiden takia. Aika tulee olemaan vasta viikon-kahden päästä, mutta jos sitä ennen oireet pahenee, niin suoraan taysiin. Kotonakin paineet siis heittelee huimasti, vaikka koko ajan mittausten välillä paikallani istun, mutta eivän lukemat sentään noin isoja ole kun neuvolassa. Paineen suuri heittely aiheuttaa päässä semmoisen pöntön olon, ei varsinaista päänsärkyä, mutta sinne päin. Muuten vointi on ollut ok.

Laitanpa tähän nyt neuvolakuulumiset keskiviikolta: (suluissa ed. kerta)
rv 35+1 (32+6)
hb 124 (ei mitattu)
pissa puhdas (puhdas)
rr 190/102 (168/90)
paino +250g/vko (+565g/vko) Vielä -1,5kg ensimmäisen neuvolakäynnin painosta :)
sf 33 (31)
syke 160-170 (132-147)
liikkeet ++
turvotus - (-)

Lisäksi sain liikelaskentakaavakkeen, mikä musta tuntuu suorastaan naurettavalle, koska tämä herra on niin kova liikkumaan, että koko raskauden aikana ei ole tullut mieleenkään, että mikä on kun ei siellä liikuta. No, mutta nyt on pari päivää liikeitä seurattu tv:tä katsoessa ja tulokseksi tunnin seurannasta ovat tulleet lukemat 22 ja 46 :whistle: , ja minimihän on se 10.

Mulla piti olla ensi viikolla viimeinen neuvola-lääkäri, mutta koska kävin eilen jo lääkärillä, ja hän "kopeloi" paikat samalla, niin ensi viikolla ei sitten lääkäriin tarvitse mennä. Kohdun suun tilanne oli aivan sama, kun edellisellä neuvola-lääkäri kerralla (rv27+2) eli kohdun suu kiinteä ja sulj. ja kaulaa jäljellä 2cm.
:attn: MUTTA MUTTA, eilen illalla nukkumaan mennessä tuli semmoinen 2cmx1cm paksu, venyvä limaklöntti joka oli hieman verestäväa :eek: !!! Ei kai vaan limatulppa?! Tänä aamuna kun kävin kävelemässä (vein lapset hoitoon ja kouluun), oli pikkareihin tullut hieman verestävää valkovuotoa, jota tuli myös pyyhkiessä. Sen jälkeen ei ole tullut limaa eikä verensekaiseta vuotoa. Mitään omituisia tuntemuksia saatika supistuksia ei ole tullut. Verestys mitä ilmeisemmin johtui siitä eilisestä sisätutkimuksesta joka ei kyllä ainakaan sattuntu millään lailla (eipä mulla koskaan aikaisemmin ole tullut mitään vuotoja sisätutkimusken jälkeen) mutta tuota limaklönttiä vähän kyllä hämmästelen :| Onko muilla vastaavia tapauksia?!

Jennula ja poju rv35+3


 
Neuvolassa käyty eilen. Kaikki ok paitsi verenpaineet oli 150/90. Sain stiksit kotiin ja tänä aamuna ei ollu pissassa mitään häikkää ainakaan. Eli kaikki varmasti ok.

Mulla oli sf-mitta 28 ja viikkoja siis 34 :eek: esikoisen aikaan samoilla viikoilla samainen mitta oli 32 :eek: mut eipä toi th siihen mitään kommentoinut. eikä myöskään mun painoon jota tullut lähtöpainosta jo 14kg. :whistle:

mut pitää palailla paremmalla ajalla, kylkikipu muuttuu taas istuessa niin kamalaksi että pakko lopettaa! |O

Nunneliini 34+4
 
Tänää oli taas lekurille aika että ois kattonu tilanteen tuol alakerrassa,mutta täti vaa tuumas että ei näe tarpeelliseksi kattoa että antaa supistaa vaan ei se vauva sieltä kuitenkaa synny..no sain silti ultraan ajan joka on 15.10 vaikka pääsen sitte myös 9.11 ultraan myös
 
Sikainfluenssarokotteen aikataulut on julkaistu (ainakin meillä Turussa) jo. Raskaana olevia aletan rokottaa viikolla 45 eli eipä tarvitse ainakaan omalta osalta sitä enää miettiä (laskettu aika on samalla viikolla).

Tänään käytiin yksityisellä ultrassa. Ihanaa.... vauveli oli raivotarjonnassa ja lääkäri epäili ettei mahdu enää kääntymään perätilaan. Pikkuinen tosin painoi jo 3.1 kg (useampaan kertaan otti mittoja).

hapikko ja asukas 36+0 poks
 
HOITOPÖYTÄKESKUSTELUUN Meillä toiminut aiempien muksujen hoitopöytänä kylppärissä oleva pesukone! Ollut mitä loistavin. Nyt meillä koneen päällä kuivausrumpu, joten oli hankittava hoitopöytä. Ihan sellaisen Ikea perushoitopöydän hankin huutiksesta hintaan 2 ? :D . Kylppärissä ei ois juurikaan tilaa, mutta sinne se ängettiin jo. Musta on tosi helppoa ja kätevää vaippaa vaihtaa ja pyllyä pestä samassa tilassa joka lämmin. Etenkin suihkun jälkeen on mukava kietaista vaavi pyyhkeeseen heti pöydälle lämmitetyssä tilassa. Siis lämpenee siinä suihkutellessa/kylvetellessä.

Meillä itse asiassa amme ollut aina tosi vähäisessä käytössä. Alussa joitakin kuukausia max. käytettty. Meillä muksut suihkutettu vauvanakin ihan suihkussa. Lattialle laitettu sellainen jumppa-alustamateriaalia oleva palanen, noin metri kertaa metri. Siinä ovat sitten köllineet ja helposti saatu saippuat pois suihkuteltua. Ei sit ole kyvystä jäänyt saippuaa mukeloon tai jouduttu erikseen kylvyn jälkeen siksi huuhtelemaan. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi selitettyä... Tosin meillä edelliset muksut ovat kevät muksuja ja kesällä hionneet helposti ja paljon. Siksi ollaan tykätty käyttää saippuaa aina, vaikka ei ihan pieni sitä juuri taida tarvitakkaan. Ne vaan tuoksuu niin ihanille, tuoksuttomatkin :).
 
Meille hommattii nyt uus hoitopöytä on vaa jotenki kätevämpää nii n kun sai sen tänne alas tohon meitin huoneeseen jos yöllä tarttee vaippaa tai vaatetta vaihtaa..

Tää on kyllä kamala tunne kun selkä on kokoajan nii hemmetin kipee,hyvä ku istuu pystyy on niin tulessa aamusta iltaan ja masua puristaa ja vihloo..

Mutta käviskö jollekki turkulaiselle tapaaminen esim 15.10 ku oon sillon ainaki keskustassa jos nähtäs vaikka siel wiklundissa klo 11.00 kun ultra mulla on siel luolavuorentiellä sillo klo 13.20 ja tällä kertaa uskon pääseväni ei vois nii huonosti käydä että joutuisin taas tyksiin sillon.
 
Kuulumiset kahlattu =)

Hoitopöytäkeskusteluun sanoisin, että itse koin sen aikanaan esikoisen aikana ihan hyväksi, oli pienet tilat kylppärissä ja päältätäytettävä pesukone, joten oli omiaan makuuhuoneessa erillinen hoitopöytä, mutta sen jälkeen sitten hoitotaso ollutkin kodinhoitohuoneen tasolla tai pesukoneen päällä olevalla tasolla kylppärissä. Nykytilanteessa siis koen meillä sen turhaksi, kun on kätevä taso sivustatäytettävän pesukoneen päällä, ja vieressä säilytyslokerikko vaipoille ym tarvikkeille.

Ammeesta ollut puhetta, itse hankin ihan tavallisen ammeen ilman jalustaa, koska senkin saa nostettua samaiselle tasolle, jossa hoitoalusta.

omaan napaan ei mitään uutta, sitä tavallista supistelua, närästelyä, selkäsärkyä...

Kuiskaten 33+6
 
Huh,huh kun osas olla tosi matala hemoglobiini mulla se on vaan 88 mut silti mua ei erityisemmi väsytä paitti sitte jos en saa yöllä nukuttuu kunnolla ja nyt oon ainaki 3 aamuna heränny jo 6-7 aikaan vaikka unenpäästä kii saan vasta 2-4 kun niin supistelee iltasella ja yöllä.
 
Kuulumiset luettu :wave:

Jennula...kuulostaa kyllä limatulpalta :whistle: ;) Mulla on kans tullu nyt viimepäivinä tota sitkeetä limaa mutta verta siinä ei oo ollu!
Verestys saattaa johtua kyllä siitä sisätutkimuksesta, limakalvoi voinu kuitenki tykätä huonoo!
Samaiselle lääkärille menossa ensiviikolla!

Hoitopöydästä...meillä on hoitopöytälipasto jossa on siis kaikki vauvan vaatteet myös. Eipä juuri tullut kaksosilla hoitopöytää käytettyä kun vaipat vaihto usein sohvalla tmv. Eli en ihan välttämättömäksi koe!

(.) Tänään on supistellut iltapäivästä lähtien aika paljon ja menkkamaista tunnetta on alamasulla myös :$ Tällaiset tuntemukset ainakin kaksosraskaudessa alkoi paikkoja kypsyttelemään. Ja johan sitä nyt jotain saaki alkaa tapahtua...ei tosin sentään ihan synnytykseen vielä ;)
Muuten olo fyysisesti ok MUTTA henkinen puoli on kyllä aivan romu,huoh!!
Toivottavasti tämä olisi todellakin ohimenevää!!

Huomena sitten Tamperelaisten mammatapaaminen,kivaa!! :D

Muuten kaikille tasapuolisesti hyvää viikonloppua! :hug: :heart:

ps. Oran kaukalopussi tuli tänään...reippaan kokoinen on...aluksi vauva kyllä hukkuu siihen ;) Mutta hyvä kun menee pitkään!
 
Hoitopöydästä Meillä oli esikoisella kunnon hoitopöytä eli vanha työpöytä, jossa oli hoitoalusta ja koreissa hyllyllä tavarat. Se oli aivan huippu kun oli kunnolla tilaa vaihtaa vaippaa eikä ollut ongelmaa mihin sen ylitsepursuavan kakkavaipan laittaisi, ettei esim. sohva tai lakanat likaantuisi. Nyt meillä on tehty vähän uudelleenorganisointia kotona ja valitettavasti hoitopöytä ei enää mahdu meille makkariin. Ostin sitten tuollaisen 39 euroa maksavan sängynpäälle laitettavan hoitotason, hoitotarvikkeet on sängyn ja tason yläpuolella hyllyllä ja vaatteet vieressä lipastossa. Koitetaan nyt tällä kertaa tuollaista ratkaisua.

Olivia 34+3
 
Tänään 36+2

Neuvolassa tuli käytyä, maanantaina olis sitten synnytystapaultra.
Mutta neuvolasta:
Sf: 36
painoa tullut yht 13kg
Hb: 136
suke 134-140

Kaikki siis kunnossa.
Vauva on laskeutunut ja neuvolatäti varasi seuraavan ajan, mutta totesi, tulet jos tulet.. =)
Maha on supistusherkkä, vähänkin kun jotain tekee, supistaa, mutta kivuttomasti.

Selkä ei kestä tän enempää istua koneella. Palaan maanantaina.
 
Hoitopöydästä Meillä ei ole ollut ollenkaan kahdella aiemmalla varsinaista hoitopöytää eikä olisi ollut tarvettakaan. Sängyn päälle laitettava taso on ollut, jonka olen kokenut ihan käteväksi muutaman viikon. Sen jälkeen on siirrytty vaippahommiin sängylle, sohvalle, lattialle peiton päälle jne. Tällä kertaa en ole hankkinut edes tuota sängyn päälle laitettavaa.

Amme Meillä on ollut ihan perusamme, tulpallinen kuitenkin. Esikoisella sitä käytettiinkin, kakkosella tosi vähän. Kakkosen kanssa käytiin jo pienestä pitäen yhdessä suihkussa. Eniten ammetta varmaan käytettiin sitten, kun lapsi siinä jo tykkäsi leikkiä.

Syysloma alkoi oikein mukavasti lasten kanssa touhuten. Kiva, että lapsetkin ovat nyt koko viikon ihan kotona. Tänään tuli varmaan ensimmäista kertaa sellainen tunne, ettei vauvan tarvitsisi ihan vielä syntyä. Tai siis en tietenkään sitä ole milloinkaan rv 25 toivonut, mutta toivonut olen, että aika kuluisi nopeasti. Nyt tuntuu, että olisi ihan ok vielä muutama viikko olla noiden isompien lasten käytettävissä. Ja joku mahahaikeuskin tuli. Vaikka ihan kauheasti sitä vauvaakin odotan. Ei taida ihan täysillä pää toimia, kun en edes tiedä mitä haluaisin :LOL: En ainakaan sitä kahta vuotta odotusta, jota joku haikaili :LOL:

Ihanaa kivutonta ja ketterää (juu ihan varmasti) viikonloppua kaikille.

Emmama 36+3
 
meinattiin tänään jo lähteä synnärillä käymään kun supisteli neljä tuntia koko ajan vaan kipeemmin mut sitten ne vaan loppu ihan yhtä nopeesti kun oli alkanutkin. toivottavasti nyt ei rupee sit useammin tulemaan tämmöistä turhan takia, teki meinaan jo melko kipeetä nuo :/
 

Yhteistyössä