Onko todellakin outoa, jos aikuisella ei ole luottokorttia?

  • Viestiketjun aloittaja luototon asiakas
  • Ensimmäinen viesti
Mä kuulun sitten kans tähän "omituisten otusten kerhoon", kun mulla ei ole luottokorttia enkä sitä tarvitsekaan - hyvin olen tullut toimeen tuolla korttini debit- ominaisuudella :) ja tietysti ns. riihi kuivalla. Kovasti sitä luotollista on tyrkytetty mutta tähän maahan (=muhun) se ei uppoa, niin likeltä olen saanut olla kattomassa sitä sähläystä ja suossa polkemisen määrää ja pahanolon tuskaa, kun luotolla on säädetty menemään. Ei se kaikille sovi ollenkaan eikä se edes niin tarpeellinen ole, että se pitäisi pakosta hankkia.

Pääasia kuitenkin se, että itse tietää missä menee omien raha- asioittensa kanssa :).
 
..ja toi on kyllä jännä juttu, että aika usein muuten ajatellaan, jos ei ole luottokorttia, että on sitten jo valmiiksi pulassa raha- asioittensa kanssa :). Mun mielestä se ois päinvastoin - tietää omat rajansa ja kykynsä miten hoidella raha- asioitaan.

Mutta onneksi tässäkin asiassa jokaiselle löytyy se omin tapansa toimia :)
 
vierailija
..ja toi on kyllä jännä juttu, että aika usein muuten ajatellaan, jos ei ole luottokorttia, että on sitten jo valmiiksi pulassa raha- asioittensa kanssa :). Mun mielestä se ois päinvastoin - tietää omat rajansa ja kykynsä miten hoidella raha- asioitaan.

Mutta onneksi tässäkin asiassa jokaiselle löytyy se omin tapansa toimia :)
Eli sinäkin kuvittelet, että luottokorttia käytetään vain kun ei ole rahaa... Kertoo suhtautumisestasi rahaan....
 
vierailijatartar
Mulla on luottokortti, mutten ole sitä koskaan käyttänyt ja en edes tunnuslukua muista. En tee sillä mitään käytänössä, mutta hyvä olla varmuuden vuoksi.
 
Itse olen muuten hotelleissa lähes aina maksanut joko etukäteen verkkopankissa tai sitten käteisellä hotelliin saapuessa. Ihan pari kertaa olen ulkomailta varatessa maksanut luottokortilla, kun mikään muu ei onnistunut. En mielelläni maksa luottokortilla, joten mieluummin sitten vaikka etsin toisen hotellin, ellei ole jostain syystä tarve päästä juuri siihen tiettyyn. Kotimaassa en ole maksanut huonetta luottokortilla kai kertaakaan.
 
HippuTAR
Visa Electron varmennetaan joka kerta, eli jos kaupan ja pankin välillä on yhteysongelmia, ei kortti toimi. Luottokortteja ei ole pakko varmentaa joka kerta, tosin monet kaupat tekevät sen kuitenkin. Luottokortit saattavat siis toimia, vaikka yhteydet olisivatkin poikki. Suomessa yhteydet ovat hyvin harvoin poikki, joten Suomessa tätä tilannetta ei usein tule vastaan. Mutta aina välillä, etenkin joulun alla, olen nähnyt kuinka kaupoissa sanotaan että tänään ei Visa Electron toimi, mutta tavallinen Visa toimii.

Toinen mukava puoli luottokortissa on se, että jos tulee yllättäviä isoja maksuja, voi maksun maksaa heti, ja vasta sen jälkeen siirrellä rahaa säästötililtä käyttötilille. Jos kyseessä olisi Visa Electron, pitäisi ensin siirtää raha säästötililtä käyttötilille, ja maksaminen onnistuisi vasta siirron jälkeen.

Jos jollain aikuisella ei ole luottokorttia, tulee kyllä heti ajatus, että sillä aikuisella eivät luottotiedot ole kunnossa tai ei koskaan ole saanut töitä, kun ei ole edes luottokorttia myönnetty.
Mulla on visa debit, ja sillä kyl hoituu maksu kaupassa vaikka yhteydet pätkis.
 
vierailijaxxx
Olen minäkin 30v, eikä luottokorttia. Joskus 18-19v oli, mutta katkaisin sen.

Ja ulkomaanmatkat + hotellit olen aina saanut varattua ihan electronilla + kaikki muutkin maksettua sillä. Mitään ongelmaa ei ole ikinä ollut.
 
89 % suomalaisista näemmä omistaa jonkin tai joitain luottokortteja. Kun vielä positaa ne, jotka eivät korttia maksuhäiriötekijöiden vuoksi saa, vaikka tahtoisivat niin merkittävään vähemmistöön kuuluvat.
Outo ehkä liian vahva sana.
 
vierailija
Jos tässä nyt omaa tuttava/lähipiiriä mietin, niin kyllä ne joilta ei luottokorttia löydy on niitä joilla on ongelmia raha-asioiden suhteen. Luottotietojen menetystä, uo-velkaa tms.

Että sillä varmaan (tyhmästi) ajattelen, että luottokortittomat on solmussa taloutensa kanssa.
 
vierailija
Kyllä mulla on pakko olla kortti, Suomessa hotelleissa usein tarvitaan. Ulkomaanmatkan ostan aina visalla, ihan vaan siksi että jos jotain tapahtuu, vaikka konkurssi tms. niin saa omansa pois. Nettiostoksilla käytän tottakai. Ihan ihmeellistä että ihmiset ei omista korttia, mikä ihmeen peikko se on?? Ihanko se vie perikatoon jos moisen kumman kortin hommaa :D Luottoa en normaaliostoksiin käytä ja matkat sun muut maksan sitten kerralla pois.
 
Kyllä mulla on pakko olla kortti, Suomessa hotelleissa usein tarvitaan. Ulkomaanmatkan ostan aina visalla, ihan vaan siksi että jos jotain tapahtuu, vaikka konkurssi tms. niin saa omansa pois. Nettiostoksilla käytän tottakai. Ihan ihmeellistä että ihmiset ei omista korttia, mikä ihmeen peikko se on?? Ihanko se vie perikatoon jos moisen kumman kortin hommaa :D Luottoa en normaaliostoksiin käytä ja matkat sun muut maksan sitten kerralla pois.
Jännä, että osalla on se kokemus, että hotellihuonetta ei saa ilman luottokorttia. Vai voisiko johtua siitä, että jos on tottunut varaamaan ja maksamaan sillä, luulee että se on välttämättömyys vaikka ei olisikaan? Itse tänä kesänä yövyin Suomessa hotellissa. Maksoin huoneen tullessa, mikä oli automaatio. Olisi sen varmaan voinut etukäteenkin maksaa, mutta oletus oli tuo tullessa maksaminen.

Se, että jollain ei ole luottokorttia, ei tarkoita automaattisesti sitä, että se olisi joku mörkö. Esim. mulla ei ole moniakaan tavaroita, mutta ei siksi, että pelkäisin tai välttelisin niitä. Kaikkia asioita ei vaan tule hankittua, etenkään jos ei ole kokenut erityisemmin tarvitsevansa. Moni voi myös kokea esim. luottokortin kulut turhina menoerinä, jos sitä käyttäisi todella harvoin, esim. kerran vuodessa lentomatkan varaamiseen.
 
vierailija
Jännä, että osalla on se kokemus, että hotellihuonetta ei saa ilman luottokorttia. Vai voisiko johtua siitä, että jos on tottunut varaamaan ja maksamaan sillä, luulee että se on välttämättömyys vaikka ei olisikaan? Itse tänä kesänä yövyin Suomessa hotellissa. Maksoin huoneen tullessa, mikä oli automaatio. Olisi sen varmaan voinut etukäteenkin maksaa, mutta oletus oli tuo tullessa maksaminen.
Myöhäinen saapuminen pitää varmentaa kortilla tai maksaa etukäteen. Normaali on kyllä maksaa huone lähtiessä, mutta jos sitä luottokorttia ei ole esitetty, niin silloin pitää maksaa etukäteen tai tullessa. Eikä sitä tarvitse maksaa luottokortilla, vaikka olisi sen luottokortilla varannut, ihan käteinenkin kelpaa tai muu kortti.
 
Bergel
Turussa Scandic-hotellissa virkailija meinasi pudottaa silmät päästään, kun sanoin ettei minulla ole antaa luottokortin numeroa, vaan maksaisin yöpymisen etukäteen käteisellä. Ennen kuin hän uskalsi laskea minut huoneeseen, hänen piti käydä tyhjentämässä huoneen minibaari. Outoa, että saman ketjun hotellissa Kuopiossa minibaari sai olla rauhassa, vaikka sielläkin käteisellä maksoin.
 
Mitkä ihmeen kulut? Ei siitä mitään lisäkuluja mene, jos maksaa koko summan eräpäivänä. Sama kortti toimii debit korttina eli perinteisenä pankkikorttina.
En tarkoittanut sitä, vaan ihan kuukausi- tai vuosimaksua, jos ei satu saamaan korttia kuluitta. En muista tai oikeastaan tiedäkään pankkien hinnastoja, mutta voihan olla, että visa electron on halvempi.
 
En minä ole edes tarvinnut piniä kun netissähän sitä ei kysytä tilatessa tai laskuja maksaessa. Riittää ne numerot kortissa. Etkö oikein tahdo ymmärtää mihin luottokorttia monet tarvitsevat? Ei ketsupin ostoon.
Itselläni on luottokortti, joten enköhän ymmärrä. Ja omalla kortillani ei ainakaan voi ostaa pelkillä kortissa olevilla numeroilla - verkkopankin varmistus tarvitaan.
 
Turussa Scandic-hotellissa virkailija meinasi pudottaa silmät päästään, kun sanoin ettei minulla ole antaa luottokortin numeroa, vaan maksaisin yöpymisen etukäteen käteisellä. Ennen kuin hän uskalsi laskea minut huoneeseen, hänen piti käydä tyhjentämässä huoneen minibaari. Outoa, että saman ketjun hotellissa Kuopiossa minibaari sai olla rauhassa, vaikka sielläkin käteisellä maksoin.
Huonoa asiakaspalvelua. Mutta vähän epäuskottava tilanne. Millaisessa tilanteessa tuo keskustelu käytiin? Jos hotelliin tullessa, niin olitko niin epäluotettavan näköinen, että olisi halunnut varmuuden vuoksi luottokortin numeron? Koska jos asiakas on jo siinä, ei ole mitään järkeä alkaa puljailla luottokortin numeroiden kanssa, jos toinen on maksamassa käteisellä. Jos taas puhelimessa, niin miksi olisi suurieleisesti tyhjentänyt minibaaria sinun saavuttuasi hotelliin?
 
Myöhäinen saapuminen pitää varmentaa kortilla tai maksaa etukäteen. Normaali on kyllä maksaa huone lähtiessä, mutta jos sitä luottokorttia ei ole esitetty, niin silloin pitää maksaa etukäteen tai tullessa. Eikä sitä tarvitse maksaa luottokortilla, vaikka olisi sen luottokortilla varannut, ihan käteinenkin kelpaa tai muu kortti.
Jännä. Nyt viimeksi kun varasin hotellia ja kysyin saapumisajoista, respassa sanottiin, että jos tulen sen jälkeen, kun respa oli menossa kiinni, voin soittaa etukäteen. Tosin yleensä nuo myöhäiset ajat ovat sitten huomattavan myöhäisiä, joten luottokortiton voi sitten vaan saapua aiemmin tai sitten tosiaan maksaa etukäteen, mikä ei liene suuri ongelma.

Itse olen yleensä halunnut maksaa saapuessa. Tosin käytäntö on kyllä vaihdellut, joskus olen maksanut lähtiessäkin. Minulta ei siis yleensä koskaan ole kysytty luottokorttia. Itselläni sellainen kyllä on, joten kortin puuttuminen ei ole aiheuttanut mitään "järjestelyjä". Jos kortti olisi tarpeellinen, siitä varmaan mainittaisiin tai kysyttäisiin, eikö?
 
Jos tässä nyt omaa tuttava/lähipiiriä mietin, niin kyllä ne joilta ei luottokorttia löydy on niitä joilla on ongelmia raha-asioiden suhteen. Luottotietojen menetystä, uo-velkaa tms.

Että sillä varmaan (tyhmästi) ajattelen, että luottokortittomat on solmussa taloutensa kanssa.
Itse en tiedä ollenkaan, kenellä on luottokortti ja onko joku, jolla ei ole. Ulosottoveloista en tiedä, mutta vähän oletan ettei varmaan kenelläkään sellaisia ole. Voi hyvinkin olla, että suurimmalla osalla tuttavistani on luottokortti, mutta asiasta ei tule keskustelua. Ei se toisten kortti tai omakaan jaksa niin kauheasti kiinnostaa enää näin aikuisena. Joskus parikymppisenä voinut olla jollekin kova juttu.
 
Eipä oo mullakaan luottokorttia eikä varmaan tule. En mä tarvii sellaista mitä ei voi maksaa käteisellä, visa electronilla tai laskulla tai pankin kautta suoramaksuna.
Eikä muuten ole minkäänlaisia rahaongelmia enkä ole sössiny raha-asioita. :D Hassua ja typerää ajatella ajatella,että vain niillä joilla on rahaongelmia eivät saisi tai eivät käyttäisi luottokorttia.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä