¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 4 ¤¤

Heippa kaikille! Meillä ollaan edetty hyvin kiinteiden ruokien suhteen.. Ensin saatiin ruokavalioon Hollen hirssipuuro, sitten Piltin peruna/parsa, seuraavaksi olikin liha tarkoitus saada mukaan. Annoin pojalle kanaa vajaan viikon ajan. Päiväunista huomasi että poikaan koskee, ja yöt oli hulinaa.. Jätin kanan pois, ja yöt rauhottuivat. Nyt sitten otin possun mukaan 6 pvä menossa.. Päiväunilta herää itkien, myös kesken unien. Yöllä noin 1-1,5 tuntia itkeskelee+heräilee vähän enemmän..Päivisin melko tyytyväinen ja hyväntuulinen poika. Kakka muuttui lihan aloituksen myötä kiinteämmäksi ja seassa myös papanoita, mutta kakka tulee päivittäin? Hirssistä tulee vähän ihottumaa poskiin, mutta se ei poikaa häiritse, ja on päiviä ettei ihottumaa edes huomaa..
Siis kysymys kuuluu: Totutteleeko maha lihaan, vai onkohan sopimaton pojalle? Onko kellään kokemuksia että mahakipu loppuisi, ja yöt rauhottuisi?
 
Aurinko-08: Millaisia määriä olet lihaa antanut? Jos et ole varma, onko soputumisoiretta tms. niin ei auta kuin kokeilla viikkoa, pitää viikon tauko (tai pidempi) ja taas uudestaan. Ja pienillä määrillä alkuun. Meillä oli lihan kanssa alkuun sopeutumisoiretta pari-kolme viikkoa (muistaakseni) mutta rauhottui sitten.
 
Taistelu allergiaa vastaan jatkuu... Poika oli jo tässä muutaman päivän parempana, kun vaihdettiin maitoa ja rasvattiin kortisonilla. Tänään kuitenkin tilanne näyttää taas pahalta. Nyt vaihdetaan maissi pitemmäksi aikaa pois. Kuten Luppis ehdottikin. Se oli jo muutaman päivän aikaisemminkin jäähyllä, mutta tuloksia ei silloin tullut. Nyt pitää yrittää saada syömään poika jotain muuta mistä ei mahdollisesti tulis oireita. :| Täysin maidolle en taida poikaa enää laittaa, osaa jo aamullakin vaatia maidon lisäksi jotain paksumpaa evästä... Vaikka on vasta 5 kk vanha.
 
Luppis: Ei olla testattu vielä niitä, eka tämä kiinteiden vaihto. Sitten jos se ei auta, kokeillaan NC:tä. Tuota Profylaciahan tietysti vois kokeilla... Pitänee pyytää resepti, jos maissin poisjättäminen ei vielä paranna asiaa.
 
Meillä on menossa edelleen se venhäaltistus. Oireilu on todella pientä tai oikeastaan olematonta eli altistusta jatketaan ja katsotaan miten käy. Vehnää menee puurona, makaronina, jauhona kekseissä yms. Välillä pylly vähän punoittelee, mutta ei joka päivä. Toisella viikolla kakka alkoi olla hiukan löysää, mutta nyt se on taas kiinteytynyt. Osa öistä on rikkoinaisia ja osan nukkuu hyvin eli mistään ei ota oikein selvää. Parina päivänä on ollut refluksia ja kerran olen antanut Losecin. Sitten menee taas useampi päivä täysin oireetta, vaikka vehnää jossain muodossa söisikin. Vehnää syö mielellään ja yleensä tyttö osaa itse jo vieroksua epäsopivia eväitä. Toiveissa on kovasti se, että venhä voisi ainakin jossain määrin pysyä ruokavaliossa. Onko kellään kokemusta, että joku vehnätuote aiheuttaisi herkemmin oireita? Ensin olin huomaavani, että tulisi pientä oiretta makaroneista, mutta nyt se näyttää taas tasoittuneen...outoa.

Toinen juttu on "hiekka" kakassa. Pyllyä pestessä olen huomannut, että välillä tuntuu kuin kakassa olisi pieniä hiekan jyviä seassa. Kakka siis näyttää ihan normilta, mutta tuntuu käteen pestessä karhean hiekkaiselle. Muistelisin, että samaa hommaa oli viime kevät talvella ja silloin löytyi se clostridium. Olenkin nyt taas aloittanut DSS Juniorin säännöllisesti ja kakan hiekkaisuus on mielestäni vähentynyt tässä parin viikon aikana. Pitäisiköhän pyytää lähete ulosteviljelyyn :/
 
Meillä juodaan edelleen Neocatea iltamaitona, mutta menekki on jo aika vähäistä ja ruokavalio alkaa olla jo sen verran mukava, ettei sen litkiminen ole enää pakollista. Ajattelin hankkiutua eroon osasta purkeista ja jättää itselle pienen varaston kaiken varalle (olen ikuinen pessimisti) ihan siltä varalta, että ruokavalio jostain syystä ottaisi ison harppauksen taakse päin. Täällä sitä ei näköjään saa kaupata enään :whistle: Mietin myös sellaista juttua, että onko kukaan laittanut esim. neuvolan seinälle ilmoitusta NC:n myymisestä? Ajattelin, että allergiaa lapsellaan epäilevät voisivat ostaa herkemmin purkin kokeilua varten, kun saisi halvemmalla.
 
NallePuh82toivottavasti vehnä sopii teille! Meillä kun oli vehnäaltistus niin annoin Nalle Mannaa pari päivää ja tuli pientä oiretta ja kun annoin tummaa pastaa niin tuli pahemmat oireet.
Meillä löytyi tytöltä sammasta nielusta kun käytiin lääkärissä ja nyt on 4-6viikkoa lääkitys mut onneksi näyttää lääke sopivan. Vauvalta varmaan tarttunut.
Onko ihan normaalia että lihaa syödessä (nz-lammas)kakka on tumman vihertävää?
 
Meillä vihreä kakka on ollut aina hieman epäsopivuuteen viittaavaa, tosin erityiskorvikkeilla se kakka oli välillä kyllä luonnostaan tosi kumman väristä. En ehkä olisi vielä kovin huolissaan, jos kakka on kohtuu kiinteää eikä ripulia ja jos siinä ei ole kovin limaa seassa. Voihan sitä seurailla, miksi kakka muuttuu ja lopettaa sitten, jos alkaa näyttää ripulilta.
 
moi! käyttääkö joku histamiinia päivittäin? Millaisia kokemuksia? meillä edelleen vain kukkakaali, kaikista muista tulee jotain...viimeksi kokeilin poroa...millaisia oireita te siedätte? ja kuinka kauan? joka kerta kun ainetta annetaan? tuleeko teillä kaikista jotain oireita? aika väsynyt alan olla nyt tähän hommaan...mutta ei auta, on vaan jaksettava...vaikka ei jaksais
 
Moikka :wave:

Poika nukahti yllättäen vaunuihin joten on hetki aikaa istahtaa aloilleen. Tuntuu että yleensä pojan nukkuma-ajat menee ruokaa laittaessa/kotihommissa eikä aina riitäkkään... Tänään taasen mietin, että olispas se ihanaa kun olisi edes se yksi valmis leipä ja ruoka jota voisi ajoittain ostaa kaupasta.. Vaikka minäkin teen isoja annoksia, osan aina pakkaseen, niin silti tuntuu että vietän keittiössä kaiken kaikkiaan 2-3h/pv -osaltaan tietty sen takia että omatkin ruuat pitää tehdä kun imetys edelleen jatkuu.

MiiaK kirjoitteli niistä allergialiiton ensitietopäivistä -Me oltiin myös miehen kanssa sellaisessa. Oli mukava päivä, ihan jo vertaistuki oli mukavaa, mutta myös se, että sai taas yhden lääkärin mielipiteen kuullakseen ja sai kysellä. Kotitalousopettajan ohjaus/kokkaustuokio oli ihan ok myös, vaikka tässä on tullut vuoden verran laitettua näitä rajoitettuja herkkuja. Sai kuitenkin hiukan uusia reseptejä. Ja jos jollekin ei ole tuttuja nämä amarantit ja qinoat ym erikoisemmat, niin siellä pääsee niitäkin maistelemaan. Suurin hyöty meidän perheelle oli se, että mies tuli mukaan kuulemaan ja saamaan tietoa. Ja Maistamaan/Kokkaamaan allergisen ruokaa. Meillä kun mies ei ole ruuan ruokaa laittanut pojalle, eikä hän ole ollut kiinnostunut maistelemaan guinoaa ym. kotosalla. Ongelmana ei ole se, että mä en häntä päästäisi keittiöön, hän kokee sen vaan niin vaikeaksi alkaa opettelemaan uutta keittiössä. Niinpä meillä on työnjako sellainen, että minä teen ruokalistat,valmistan ruuat,teen päiväkirjat ruuista -ja jos oon poissa niin kirjoitan paperille mitä annetaan, mistä ne löytyvät ja kuinka niitä laitetaan. Sallittujen listat on jääkaapin ovessa ja onneksi hän uskaltaa nykyään jo antaa sallittuja hedelmiä ilman erillistä sanomista. Joskus harmittaa ihan suunnattomasti kun joutuu laittamaan niin paljon valmiiksi asioita ennenkuin pääsee esim. töihin päiväksi keikalle. Ja oon kantanut suurta murhetta siitä, että jos itselleni tapahtuisi jotain yllättävää, että joutuisin esim. sairaalaan pariksi päiväksi, niin jos pakastimesta ei löytyisi, niin en usko että miehet saisivat keskenään ruokaa aikaiseksi... Nyt oonkin sitten kerännyt ruutuvihkoon pojan lempiruokia, eri variaatioita ja kirjoitellut selkeitä ohjeita ruokien laittoon -ihan vaan kaiken varalle. Miten teillä muilla nää asiat menee? Onko teillä vastuu jaettu? Murehdinkohan taas aivan suotta... Pitäisi varmaan vaan poistua päiväksi ja jättää ruoka-aineet kaappiin ja saisivat itse selviytyä -mutta kun ajattelen pojan parasta niin sen tähden oon nämä valmiiksi tehnyt... Muutoin ruuasta voi löytyä niitäkin aineksia jotka ei sovi pojalle... :ashamed:

Tsemppiä teille kaikille, joilla on altistuksia menossa :flower: ja paranemisia nuhanenille... Täällä on nyt tällä hetkellä hiukan seesteisempi vaihe -mutta en uskalla liputtaa kun tiiän että huomiseksi voi tilanne taas keikahtaa. Otettiin maissi ja riisi rotaatiossa takaisin, jotta saan pojalle jonkinlaista leipää aikaiseksi. Hän kun selkeästi protestoi kun leipä jouduttiin laittamaan viljojen tippumisen myötä jäähylle. Katsotaan nyt miten sujuu... viikon verran ollaan saatu niitä menemään vuoropäivin, eli hyvältä näyttää :) Jospa ne palaisivat ruokavalioon!

Niin ja Luppikselle vielä kiitos kalkkivinkistä -calci strong on sopinut jo kaksi viikkoa :heart: Eli vielä kun saadaan tuota vitkiviä menemään edes puolikas kapseli joka toinen päivä niin imetystä saapi alkaa vähentelemään -Onko itsekästä olla iloinen että kenties saisin itse syödä mämmiä ja suklaamunia tänä pääsiäisenä -viime pääsiäisenä kun ne jäivät sattuneesta syystä ja tiukasta imetysdieetistä väliin! Itse siitä jo unelmoin!!! Ja ruisleivästä!!

Jaksamista!!!!
 
voimia santtu70 :hug:

Lyyti-mamma
Suon kyllä täydestä sydämestä sinulle sen ilon, että pääsisit pääsiäisenä syömään herkkuja! Meillä taitaa jäädä väliin, mutta onkin vasta eka pääsiäinen.

Tänään eka Almiron Pepti annos, 35ml, meni alas. Eilen oli nuhaa, kuten tänäänkin, muttei muita oireita, joten aloitettiin nyt tuo kokeilu. Huutoa ja lopulta nukahdus tutti suussa, mutta kun sai rinnan tilalle niin heti alkoi imutus ;) Sitkeä sissi! Vajaa tunti syömisestä tuli vesikakka, mutta muuta oiretta ei ole näkynyt ja tuota vesilitkua on tullut välillä imetyksessäkin, joten...

Kalsiumlisäni tulee nyt luontaistuotekaupasta ostetusta Bio-Kalkista, makuaineena piparminttu, mutta muuten ei "vieraita" aineita. Voi olla, että piparmintusta tulee tuota vesikakkaa, mutta poika muuten ollut hyväntuulinen, toisin kuin noiden apteekin kalsium-lisien kanssa (joissa siis oli soijaa tai sitrusta).
Lisäksi nyt on epäilystä, että maissi tai peruna aiheuttaakin polvitaipeiden ihottumaa.
 
Kalsium-asioilla pähkäileville, oletteko kokeilleet Minisun Calsiumia, siis sitä nieltävää versiota joka on tummansinisessä pakkauksessa? Se sopi meillä ekana, en muista ulkoa sisältöä, mutta alla jotain tietoa, jota löysin netistä (söin sitä imetysdieetillä itse ja lisäksi annoin sitä murskattuna esikoiselle):

Minisun Calcium - on helposti nieltävä tabletti.

Yksi tabletti sisältää 500 mg kalsiumia ja 5 µg D3-vitamiinia.

Annostus: 1- 2 tablettia / päivä.
Pakkaus: 100 tablettia
Laktoositon, gluteeniton, makeuttamaton, hiivaton
Ravintolisä. Apteekista.
 
No niin... nyt laitetaan kaikki toiveet tuohon Profylaciin, ettei tarttis enää NC:tä kokeilla.
Tämän allergiakokeiluhärdellin keskellä saatiin pojalle vielä aika leikkaukseen sairaalaan. Varpaita pitää operoida... Ressukan pitää olla syömättä ennen leikkausta 6 tuntia. 4 tuntia ennen leikkausta saa vielä antaa vettä tai mehua. Vettä poika ei ole suostunut vielä oikein juomaan ja ei taida 5 kk ikäinen vielä mehua saada juoda...
 
Mehua saa antaa jo 5 kk vanhalle. Jos on joku hedelmä tai marja, joka sopii, tee siitä mehua. Mehuja ei pienille suositella sokerin takia mutta allergisilla lapsilla on eri säännöt :p Meillä sokeria on käskenyt lisätä yli 4 kk ikäiselle sekä lääkäri että ravitsemusterapeutti, samoin suolaa yli 1 v.
 
NallePuh82: Hiekka kakassa on meillekin tuttua. En vaan tiedä, miksi sitä välillä on.

Lyyti-mamma: Mies osallistuu meillä lapsen hoitoon jonkin verran ja en ole tilanteeseen tyytyväinen. Allergia-asioihin osallistuu lähinnä kommentoimalla tyyliin "onko tämän pakko olla näin?". Ei kuitenkaan kritisoi päätöksiäni ja on ehkä hieman maltillisempi uusien ruokien suhteen. Ruokaa ei laita ollenkaan muutenkaan joten minäkin vietän siellä keittiössä aika tovin vuorokaudessa. Yleensä syötän, nukutan ja herään yöt pojan kanssa, mies silloin kun olen poissa. Mutta en jaksa joka asiasta vääntää kättä, joten näin mennään. Oletko saanut vehnäaltistuksen jälkeen pois pudonneita ruokia takaisin?

Silencio: Onko sulla tarkempaa listaa Minisunin koostumuksesta?


Meillä on tilanne on aika sekava: syömälakkoilua paitsi että maitoa menee, kitinää päivisin, yöt ja päiväunet nukkuu hyvin, ei refluksi tai ihottumaa, kakka löysää (nyt just ummettaa :/ ), uusia sopivia ruokia ei ole löytynyt pariin kuukauteen, epäselviä ruokia pitkä liuta (viljojen kanssa väännetään), hampaita tulee kuin sieniä sateella, flunssa kesti kolme viikkoa, nyt VIHDOIN ollaan terveenä. Huokaus. Ei kai se muu auta kuin TAAS karsia ja uudelleen.. Viljojen kanssa on nyt tahkottu vuosi ja valkoinen riisi sopii parhaiten, sitä on nyt mennyt 1,5 kk mutta en ole varma tekeekö se tuota syömättömyyttä&päivä kitinää. |O
Kalaöljy on nyt todettu sopivaksi, sen meinasin unohtaa. Iso juttu sinänsä. Juureksia sitten seuraavaksi aletaan kokeilemaan. Ja tiedän että kokeiluja pitäisi kierrättää (liha-kasvis-hedelmä-vilja-marja) mutta marjoista kokeilematta mansikka, lihoja saatiin just hirvi rotaatioon ja lammasta aloiteltu myös (ei maistu), hedelmistä menee melkein kaikki (loputkin on kokeiltu sitruksia lukuunottamatta), kasviksiakin on jo kokeiltu juureksia lukuunottamatta kaikki yleisimmät (ei tomaattia), viljojen kanssa ei ole oikein mihinkään päästy (amarantti ja teff kokeilematta) ja ne täytyy nyt jättää veks vähäksi aikaa TAAS... Ravitsemusterapeutilla käytiin, sain vahvistuksia omille pohdinnoille lähinnä. Mitään puutteita ei ole vaikkei viljaa olisikaan.
 
Luppis: Tsemppiä tilanteeseen! Millaisia ohjeita saitte ravitsemusterapeutilta noista vilja-jutuista? Meillä kun ei tuota ravitsemusterapeuttia ole puoleen vuoteen ollut ja kun tilanne elää ja nyt meilläkin mietitään noiden viljojen kohtaloa..
Syömälakkoiluun :hug: -samaa on täällä ollut ja viime viikolla käytiin neuvolassa rokotuksella (vihdoin ollaan kans terveitä) ja paino on miinuskäyrillä... ja paljon! Meidän pitäis saada lihaa menemään enemmän, mutta sitä menee maksimissaan 2-4rkl/pv. Ja sekin joko piilotettuna muuhun ruokaan, tai pihvinä. Meillä siis tehdään pihvejä usein! Lampaan lihasta tuli mieleen, että poika kans temppuilee sen kanssa. Ainoa mitä suostuu syömään on paisti joka on keitetty,pienitty aivan pieneksi ja johon on lisätty paljon öljyä -eli ikäänkuin käristyslihan tapaista. Muussa muodossa ei maistu. Mutta tosiaan tiiän sen olon kun on keittiössä hiki hatussa viuhtonut menemään ja sitten poika ei syö...

Vilja-altistuksen jäljiltä ollaan otettu maissi ja riisi vuoropäivinä käyttöön -ja riisistä tehty vispipuuro uppoaa ihan hyvin -hirssiä aloitellaan varovaisesti. Eli virallisesti jokapäiväiseen käyttöön ei vielä olla saatu, mutta vähitellen yritelmää on että saatais pudonneita takaisin. Amaranttia kokeiltiin kerran viime viikolla, mutta tuli sulamattomana ripulina ulos -eli sitä ei meillä nyt oteta vähään aikaan uudestaan..Se mitä uutta ollaan saatu ruokavalioon on punajuuri ja nauris (niitä ei kait saa paljoa antaa, mutta vuoro viikoin oon antanut kerran vaihtelun vuoksi padan seassa). Mitä juureksia ajattelit kokeilla seuraavaksi?

Niin ja vitkiv menee jo 1/4kapselia joka päivä -hyvä alku. Ei ole vaikuttanut ihoon, vatsaan eikä uniin -päiväkitinöitä on ja herkkä mies, mutta ehkä se on flunssan maininkeja...

 
Meillä aloitettiin nyt tällä viikolla Zyrtec siitepölyjen vuoksi ja muutaman päivän vaivannut nuha loppui siihen eli olikin jo korkea aika aloittaa. Zyrtecin myötä myös kakka kiinteityi :/ Vehnäaltistuksesta lähtien kakka on ollut entistä löysempää. Ei siis mitään ripulia, mutta ei selviä pökäleitäkään. Nyt pökäleet ovat palanneet. Mitähän tuosta pitäisi ajatella vai ei mitään. Vehnää menee edelleen ja olen sitä nyt hiukan rajoitellut niin, että yksi vehnä ateria/päivä. Tänään on mennyt mannapuuroa aamulla ja eilen keitin tavallisia makaroneja aamupäivän aterialle jne. Ilmeisesti se tuossa määrin sitten sopii, toivottavasti ainakin...Lääkäriltä tuli jo vammaistuen hakemista varten se lausunto ja siihen oli merkitty vehnä sopivaksi. Ajattelin nyt vielä tämän viikon olla kokeilematta uusia ja varmistella tuota vehnää. Pitäisi jaksaa kirjoittaa se hakemuskin Kelaan, mutta niin laiskottaisi. Varmaan saadaan nyt se alempi tuolla astmalla.

Meillä myös minä vastaan tuosta ruokapuolesta ihan täysin, tai noh, mies kuorii bataatit koska olen niille allerginen. Silti minun pitää huolehtia ja ostaa ne bataatit kuorittavaksi ja muistuttaa hommasta tai se jäisi muuten tekemättä. Meillä mies on yrittäjä ja muutenkin vähän kotona. Kyllä se silloin yrittää ja on lapsen kanssa ihan kiitettävästi, mutta töissä menee kyllä tosi paljon aikaa. Allergia jutuissa minun sanani on laki ja mieskin on ymmärtänyt, että menee ihan hyvin kun tehdään niinkuin minä sanon. Minähän sen lapsen kanssa olen päivät ja nään ne oireet yms. Mieskin kyllä on jo nykyisin tosi "hyvä" huomaamaan oireita ja on alkanut ehdotella uusia kokeiltavia jne. Kuitenkin hyväksyttää ideansa minulla ja se on ihan sopiva käytäntö meille. Hänkin myöntää sen, että minä olen hankkinut aiheesta enemmän tietoa ja minulla on siitä kokemusta omienkin allergioiden takia.

Toivottavasti Luppis teillä tilanne selkiytyisi. Nyt on kyllä monta sekoittavaa tekijää ja varmasti vaikea saada tolkkua, mikä on allergiaoireilua ja mikä ei. Meillä tuo hiekkakakka on vähentynyt, olisiko tuo tehostettu mhb kuuri auttanut vai mikä sitten, en tiedä.
 
Lyyti-mamma: Viljan tarve on lähinnä siksi että tarvitaan joku jauho, jotta saadaan kastiketta ja leivonnaisia tehtyä. Proteiineja ja vitamiineja sekä kivennäisaineita saa tarpeeksi korvikeesta ja possusta, hiilihydraattipuolen kanssa on enemmänkin ongelmaa, jota nyt korjataan sokerilla. VitKiviä ei siis tarvita vaikka viljaa ei olisikaan. Tapiokaa suositteli muussakin muodossa kuin tärkkelyksenä. Lihaa menee 2-4 rkl/pv, joskus vähän enemmän mutta en anna yli desiä (liikaa proteiineja). Lihapullat ja nakit on suosikkeja. Niitä syö vaikkei muu uppoaisi, samoin mustaherukka-riisi-vispipuuro. Juureksista porkkana ei sovi, palsternakka menee pieninä määrinä ja sitä olisi nyt tarkoitus lisätä. Lääkäri suositteli kokeilemaan naurista ja lanttua ennen punajuurta, sopivat ehkä meillä paremmin. Kerta viikkoon jos saisi käyttöön.. Maa-artisokkaa kokeilen sitten jos noista kolmesta ei löydy sopivaa. Harvinaisempia, kuten mustajuurta, kokeilen sitten joskus myöhemmin. Maksaakin muuten rt suositteli kokeilemaan. Ja öljyä vähemmän (auringonkukkaöljy 10-15 ml/pv), mikä eroaa lääkärin ohjeista. Kalaöljyä (Möller-omega-3) menee nyt 2,5 ml/pv ja omega-3:eek:mega-6-suhde pitäisi olla alle 10. Possun rasvaa kuulemma mieluummin ja Zyrtec jatkuvasti että saadaan viljat (riisi) pysymään ruokavaliossa. Ja monta muutakin asiaa käytiin läpi, nyt en jaksa enempää kirjoittaa. |O Nukkumaan |O

NallePuh82: Hyvä idea rajoittaa vehnää. Meillä lekuri suositteli valkoista ja mahdollisimman prosessoitua vehnää alkuun "siedätykseen". Samoin sanoi että määriä olisi hyvä nostaa pikkuhiljaa, jotta vatsa tottuu (kakka kiinteytyy). Zyrtec voi tehdä ihan hyvää teidänkin vehnä siedätykselle. Mullakin on kelan hakemus kirjoittamatta vaikka lausunnon sain jo 1 kk sitten. Ei vaan jaksais. :/
 
Luppis: Olin jo heittänyt Minisun-purkin roskiin, kun esikoiselle käy jo appelsiininmakuinen Calsichew ja se muuten onkin hänestä herkkua. Muistan siis vain, että siinä oli tosi vähän epäsopivan mahdollisuuksia:)

Luppis, Lyyti-mamma ja NallePuh82: Onpas teillä samanlaista pohdintaa. Meillähän tilanne on aika jumissa: sopivia on siis vain Neocate, maissi, poro, tattari, tapioka ja aprikoosi, joka itse asiassa on jo vähän kiikun kaakun. Vihannesta ei vain tunnu löytyvän, eli sopimattomia ovat bataatti, peruna, maa-artisokka ja kukkakaali. Nyt kokeilussa banaani ja sitten kai sitä kesäkurpitsaa pitäis kokeilla, vaikka sen ravintoarvothan ovat aika olemattomat. Avokado olis tietty ihan hyvä kokeilla myös. Ja parsa... Lisänä meillä menee YA:n kalsium ja YA:n vitkiv. Ja kaikki altistukset pitäis tehdä, kun ikää nyt 13 kk, mutta ei tee mieli käyttää niihin kuukausia:( Eli todennäköisesti jäädään ilman vammaistukea allergioiden osalta...

Mutta tulipa mieleen, että onko kukaan kokeillut maniokkia? Siis jos tapiokatärkkelys käy, maniokkikin voi käydä, tapiokahan on tehty maniokin juurimukuloista. Meillä kävi aikanaan esikoiselle, mutta toki sen saatavuus voi olla ongelma (marketeista kyllä pitäis löytyä?). Pitäisi kokeilla juniorille sekin:)

Ihana uutinen on se, että esikoinen söi eilen kermavaahdolla kuorrutettua suklaakakkua, eikä tullut mitään oireita!!! Annoin kyllä alle Ataraxia, sillä yleensähän hänellä tulee oireita siitä huolimatta, mutta nyt ei siis mitään. Eli taitaa olla aika aloittaa maidon siedättäminen hänelle:)
 
Hei kaikille :wave: Pikainen mutta tärkeä kysymys. Elikkä meillä pojalla näyttää alkaneen siitepölyoireilu. Jo viime vuonna oli hieman oireilua. Näyttää siltä että on otettava käyttöön Zyrtec tuohon siitepölyoireiluun, koska jos jo nyt näin "alkukaudesta" pienillä pölymäärillä reagoi, niin oireilu on varmaan aika "reipasta" kukinnan alettua kunnolla.

Kysymykseni: miten Zyrtec vaikuttaa ruokien/kiinteiden kokeiluihin? Tuleeko selvät epäsopivuudet ja ruoka-allergiaoireet Zyrtecin läpi? Millaisia kokemuksia teillä on asiasta? Millaisia ohjeita olette saaneet lääkäreiltänne yhdistelmästä Zyrtec (tai yleensäkin anti-histamiini) ja kiinteiden/ruokien kokeilut? :attn: :attn: Kokemuksia ja tietojanne kaivataan kovasti täällä :attn: :attn:

santtu70:lle kovasti voimia tilanteeseen! Toivottavasti sinulla on siellä hyvän lääkärin tuki.
 
Vähän kuin jatkona tuohon siitepölypohdintaan: Pojalla alkoi nuha viikko sitten ja nyt lisäksi hieman yskii. Lämpöä ei ole. Onko mahdollista että onkin allergiaa eikä vaan joku ohi menevä nuha/"flunssa"? Nyt ikää 4kk. Miten pitkään noita oireita vaan seuraillaan? Muuten poika on kyllä oma itsensä, ei väsynyt tai raavi enempää ja nukkuu yöt. Nuhaa on eniten aamuisin, siksi heräsi epäilys siitepölyallergiasta. Limaa ei pahemmin valu vaan tulee pari sieraimen tukkivaa klimppiä/päivä.

Tuo ahmuttaren esittämä kysymys Zyrtecistä ja oireista kiinnostaa minuakin.

Almiron peptiä kaadettu nyt 60ml/päivä pojalle ja yhtä huutoa sen nieleminen on...onneksi löytyy kuulosuojaimet, ja kun tuo nuha nyt sekoittaa kuviota. Korvikkeen osalta en siis vielä ole yhtään viisaampi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Localoba:
Vähän kuin jatkona tuohon siitepölypohdintaan: Pojalla alkoi nuha viikko sitten ja nyt lisäksi hieman yskii. Lämpöä ei ole. Onko mahdollista että onkin allergiaa eikä vaan joku ohi menevä nuha/"flunssa"? Nyt ikää 4kk. Miten pitkään noita oireita vaan seuraillaan? Muuten poika on kyllä oma itsensä, ei väsynyt tai raavi enempää ja nukkuu yöt. Nuhaa on eniten aamuisin, siksi heräsi epäilys siitepölyallergiasta. Limaa ei pahemmin valu vaan tulee pari sieraimen tukkivaa klimppiä/päivä.
Meillä pojalla oireita on ollut ainakin noin viikon ajan. Nenä on tukkoinen ja tuhiseva ja välillä nenä valuttaakin kirkasta nestettä. Välillä kuulee kuinka nielee limaa (varsinkin makuulla) sekä hieman on yskimistä. Lisäksi tänään on vuotanut silmistä vettä muutaman kerran. Yöt on nukkunut aika normaalin hyvin. Tänään aamuyöstä heräsi yskien ja oli tukkoinen nenä. Muuten hän on ollut normaali itsensä. Olen tulkinnut tämän kaiken siitepölyallergiaoireiksi. Meillähän oli viime vuonna jotain samantyypipistä oireilua jo mutta lievempänä.

 

Yhteistyössä