Helmikuiset 2019

@Mininen85 Ihanaa, että siellä näyttäisi kaikki olevan hyvin! :love:

Soitin tänään myös neuvola-ajan (heinäkuun puoliväliin osuu) ja kerroin tuosta vuodosta. Terveydenhoitajan mielestä oli täysin normaalia eikä hänen mukaan tarvitse huolestua. Mahdollisesti vuotanut jostain istukan kulmasta :) @Feroum Täytyykin hakea pähkinöitä! Mietin myös jotain myslipatukkaa, minkä voisi takatilassa äkkiä haukata :LOL: Mulla on kesälomaan tasan 5 viikkoa, joten pahimmat viikot täytyy kärsiä töissä. Kesäkiloihin vetoaminen on hyvä ja en usko, että kukaan epäilee mitään (y) Meillä meni töissä useamman kohdalla läpi viime kesänä :ROFLMAO:

Mulla on jonkin verran ruokahaluttomuutta. Yritän syödä paljon kasviksia ja kanaa/jauhelihaa, mutta jauhelihatökkii jo vähän. Makaronin ja herkut olen jättänyt pois ja niitä ei edes tee mieli. Vettä menee useampi juomapullollinen päivässä :LOL:
 
Lilia88 mainitsi tuon juomisen. Siis mulla tuntuu olevan koko ajan jano! Ja ihmisenä, jolla ei koskaan oo yleensä jano niin tämä tuntuu hullulta. Töissä ehdin 8h aikana hypätä vessassa valehtelematta ainakin 6-8 kertaa. Tämä on ehkä ainoa "oire" minkä itse oon huomannut. Sitä en käsitä että mistä se voisi johtua.

Ihanaa kun pää alkaa tajuta että oon oikeasti raskaana! Aluksi olin jotenkin aivan varma että tässä kierrossa tuun raskaaksi. Sitten kun testit näyttikin negaa niinä päivinä kun innokkaasti jo testailin aikaisessa vaiheessa niin ehdin jo pettyä ja asennoitua siihen etten ookaan raskaana. Nyt taas ajatusten kääntäminen takaisin raskausintoiluun tuntuu vasta hiljalleen osuvan viimeiseenkin aivolohkoon perille. Ihanaa että on tämmönen paikka mihin voi jutella anonyymisti kun lähipiirissä ei vielä tiedetä ;)
 
Mulla myös oli tänään tullut ruskeaa vuotoa, mut ehkä se kuuluu asiaan. Nyt 6+3.

Taas heräsin migreeniin kuudelta aamulla. Hirvittää, jos tää jatkuu pidempään. Lääkärit on aina lohdutelleet, et sit ku oot raskaana ni migreenit loppuu, mut tuntuu olevan päin vastoin.
 
Voi ei @miisumaasu - yritä levätä, jos helpottaisi!

Kuinka orjallisesti muuten otatte nuo ruokasuositukset? Tsekkasin just listan läpi ja tuntuu että oon varmaan rikkonut joka kohtaa... Tässä välissä olin muutaman kuukauden kokonaan ilman alkoholia kun yritin raskautua mut nyt ennen kuin tiesin tästä raskaudesta, olen ottanut lasillisen viiniä muutamana iltana. Äh... Parit juhlatkin oli mutta olin tosi vaatimattomalla linjalla, joku etiäinen siinä. Vain yksi lasi kuoharia tai punkkua per ilta, onneksi.

Meetvurstin en muistanut kuuluvan kiellettyhen listalle ja sushibuffetissa oon käynyt, siis ennen kuin tiesin. Kahviakin on välillä mennyt peräti kolme kuppia päivässä. Hoh hoijaa, onpa nämä. No, pitää ryhdistäytyä. Yritän olla ottamatta liikaa paineita. Raskausasioiden miettimisellä saa kyllä päänsä sekaisin jos liikaa rupeaa stressaamaan.
 
Voi ei @miisumaasu - yritä levätä, jos helpottaisi!

Kuinka orjallisesti muuten otatte nuo ruokasuositukset? Tsekkasin just listan läpi ja tuntuu että oon varmaan rikkonut joka kohtaa... Tässä välissä olin muutaman kuukauden kokonaan ilman alkoholia kun yritin raskautua mut nyt ennen kuin tiesin tästä raskaudesta, olen ottanut lasillisen viiniä muutamana iltana. Äh... Parit juhlatkin oli mutta olin tosi vaatimattomalla linjalla, joku etiäinen siinä. Vain yksi lasi kuoharia tai punkkua per ilta, onneksi.

Meetvurstin en muistanut kuuluvan kiellettyhen listalle ja sushibuffetissa oon käynyt, siis ennen kuin tiesin. Kahviakin on välillä mennyt peräti kolme kuppia päivässä. Hoh hoijaa, onpa nämä. No, pitää ryhdistäytyä. Yritän olla ottamatta liikaa paineita. Raskausasioiden miettimisellä saa kyllä päänsä sekaisin jos liikaa rupeaa stressaamaan.

Tohdinkohan sanoa ees... mutta hyvin rennosti ajattelin ottaa noiden ohjeiden suhteen. Syön salmiakkia, juon kahvia sen kupin tai kaksi jos tekee mieli. Aion jopa syödä joskus tuorejuustoa tai vuohenjuusto (suuri osa suomalaisista juustoista on pästoroituja, Valion sivuilla on heidän tuotteistaan tiedot raskauteen liittyen https://www.valio.fi/ravitsemus/artikkelit/valion-tuotteet-raskauden-aikana/). Alkoholia vältän totta kai, mutta tulevana viikonloppuna joudun esimerkiksi tilanteeseen, jossa kuoharilasi on pakko ottaa kouraan jos meinaa salaisuuden vielä säilyttää. Saatan jopa ottaa siitä ruokalusikallisen suuhun ja nielasta! :oops: Loput sitten huomaamattomasti lavuaariin. Vereen tuollaisesta määrästä ei imeydy käytännössä mitään. Sehän se tärkein juttu on, että mitkä määrät ja riskit noista listan tuotteista koituu vauvalle. Monessa maassa viinilasillinen raskaana ruuan kanssa on arkipäivää. Suomalaiset vaan taitaa olla aika huonoja tekemään asioita kohtuudella ja siksi on hyvä että ohjeet on selkeitä ja suoraviivaisia.

Voisin heittää tähän sen "ei ennekään ollut kiellettyjä juuri muuta kuin alkoholi", mutta en oo ihan sitäkään mieltä joten en heitä ;) . Enemmän ajattelen, että varovaisuus on tärkeää, mutta hysteria kuormittavaa <3 Listalla on myös ristiriitaisuuksia muiden maiden suosituksiin, joten sekin herättää kysymyksiä.

Kuulostan tässä tekstissä jotenkin sääntövastaiselta, mutta en ole. Hyvä että tuollainen lista on ja sitä päivitetään aktiivisesti! Salmiakki ei ollut ainakaan siellä vielä muutama vuosi sitten. Syön pääosin noita listoja noudatellen, mutta en jää murehtimaan jos välillä listalta jotain eksyy ruokalautaselle :)

EDIT. Onks meetwurstikin nykyään kielletty? :D Täytyy vissiin kaivella se lista jostain...
 
Voi ei @miisumaasu - yritä levätä, jos helpottaisi!

Kuinka orjallisesti muuten otatte nuo ruokasuositukset? Tsekkasin just listan läpi ja tuntuu että oon varmaan rikkonut joka kohtaa... Tässä välissä olin muutaman kuukauden kokonaan ilman alkoholia kun yritin raskautua mut nyt ennen kuin tiesin tästä raskaudesta, olen ottanut lasillisen viiniä muutamana iltana. Äh... Parit juhlatkin oli mutta olin tosi vaatimattomalla linjalla, joku etiäinen siinä. Vain yksi lasi kuoharia tai punkkua per ilta, onneksi.

Meetvurstin en muistanut kuuluvan kiellettyhen listalle ja sushibuffetissa oon käynyt, siis ennen kuin tiesin. Kahviakin on välillä mennyt peräti kolme kuppia päivässä. Hoh hoijaa, onpa nämä. No, pitää ryhdistäytyä. Yritän olla ottamatta liikaa paineita. Raskausasioiden miettimisellä saa kyllä päänsä sekaisin jos liikaa rupeaa stressaamaan.
Silloin kun alettiin yrittää, ajattelin, etten kovinkaan tarkasti noita suosituksia noudata. Nyt sitten kuitenkin kun olen vihdoin (toki monilla menee kauemmin, mutta itsellä alkoi olla jo epätoivoinen olo) raskaana, niin ajattelin listerian mahdollisuuden kanssa olla varovainen. Muuten nuo suositukset onkin aikalailla sellaisia, etten muutenkaan niitä syö/juo ja tuosta listeriastakin mulle yleensä maistuu vain juustot. Ennen tuota Feroumin viestiä en edes kyllä ollut ajatellut, että mitkä kaikki niihin riskituotteisiin kuuluvat, olin ajatellut jotenkin vain ulkomaisia tuotteita.

Tosin sushia söin, kun en vielä tiennyt olevani raskaana, samoin lakritsaa pussillisen. Kumpaakaan en yleensä syö, sushia ehkä kerran muutamassa vuodessa ja lakritsaa samoin. Jälkimmäisestä en yleensä edes tykkää, mutta noissa oli suklaapäällyste niin olikin hyviä.

Olen muutenkin niin nirso, että minun on helppo kieltäytyä, jos joku tarjoaa jotain sopimatonta :D Kukaan ei ihmettele mitään.
 
Jee kaikille hyville uutisille (y)!

Kyllä mäkin sushia ja serranonkinkkua söin vielä ekalla plussausviikolla ja kesäviiniä nautin dpo8-9. Lakuakin olen syönyt muutaman karkin ja Suomeen tullessa aion kyllä napsia jokusen salmiakkikarkin koska olen koko vuoden ollut ilman :devil:. Nyt kuitenkin jätän kaiken korkean listeriariskin tuotteet pois, ja olen vaihtanut kahvin kofeiinittomaan.

Gyne täällä ulkomailla ei ekassa raskaudessa antanut mitään ohjeita ruokavalion suhteen. Joskus lehdissä on artikkeleja vältettävistä ruoista mutta paljon lepsumpi meininki täällä on (lähinnä alkoholia, ilmakuivattua kinkkua, raakaa lihaa ja kalaa ja pastöroimattomia maitotuotteita suositellaan välttämään).

Yritin soitella jo neuvolaan mutta sieltä soitetaan näemmä takaisin. Toivottavasti soittavat vaikka on ulkomainen numero...
 
Joko pohditte kumpi on tulossa? Tai montako? Meillä ei suvussa yksiäkään kaksosia mut jostain syystä oon miettiny et hitto jos oliski 2 yhden sijaan .

Aiemmilla kerroilla oli tosi vahva tunne heti alusta et kumpi tulee ja osu arvaukset oikeaan. Nyt ei oo mitään tuntumaa, nimeä oon makustellu kummalleki. Ennestään 1 tyttö ja 1 poika joiden raskaudet ja sykkeet oli melkein samiksia loppumetreille niin ei mistään oireistakaan voi veikkailla.
 
Joko pohditte kumpi on tulossa? Tai montako? Meillä ei suvussa yksiäkään kaksosia mut jostain syystä oon miettiny et hitto jos oliski 2 yhden sijaan .

Aiemmilla kerroilla oli tosi vahva tunne heti alusta et kumpi tulee ja osu arvaukset oikeaan. Nyt ei oo mitään tuntumaa, nimeä oon makustellu kummalleki. Ennestään 1 tyttö ja 1 poika joiden raskaudet ja sykkeet oli melkein samiksia loppumetreille niin ei mistään oireistakaan voi veikkailla.
On tullut mietittyä sekä sukupuolta että mitä jos tulisikin kaksoset. Mulla on äidin puolella suvussa jonkun verran kaksosia.

Ehkä olisi enemmän tyttötunne, mutta voi johtua vain siitä, että kirppiksellä näkyi niin kivoja tyttömäisiä vauvanvaatteita kun eilen kiertelin :love: Toisaalta taas ennen raskautta oli sellainen ajatus, että esikoinen tulisi olemaan poika.

Mulla olis molemmille jo nimetkin valmiina, ehkä mieskin tottuu niihin odotuksen aikana. Ei ihan innoissaan ollut niistä, kun kerroin, muttei lytännytkään tai keksinyt parempia ehdotuksia.
 
Onnea Dis8! :)

Meillä on kaksoisuutta suvussa enemmänkin, joten varhaisultra on erityisen jännittävä sen suhteen. Tyttöajatus on itsellä, mutta saa nähdä kuinka sitten käy!

Onko teistä moni jo faceryhmässä? @succubus sai multa eilen yv aiheesta, mutta vielä en ole päässyt ryhmään. Hän ei ole ilmeisesti käynyt onlinessa eilisaamun jälkeen :) Täällä on niin kovin julkista keskustelu, että faceen tohtii rohkeammin kirjoitella salaiseen ryhmään (mikäli siellä ei satu olla tuttuja ;) )
 
Neuvola-aika varattu, toivottavasti sitä sitten tarvitaankin. Kummasti puhelimessa laskivat lasketuksi ajaksi 19.2. kun mä saan eri laskureilla 16. päivä.
Mä en liity FB-ryhmään tuttujen pelossa ennen kuin vasta myöhemmin, jos sitten enää pääsee. Jos ei niin jatkan sitten täällä...

Sukupuolesta, päätin etten halua tietää etukäteen. Ei oo katastrofi jos sitten pojalle pukee vaaleanpunaista tai tytölle sinistä, mieluummin kuitenkin käyttäisin ihan muita, maailma on täynnä iloisia värejä - jos niitä vaan olis kaupoissa. Ykskin päivä yhdessä sporttivaatekaupassa katselin, että lasten läpsyjä oli tarjolla monta eri mallia mutta tyttöjen läpsyt oli KAIKKI tavalla tai toisella vaaleanpunaisia ja poikien tummansinisiä... :rolleyes:. Ei ollut mitään muita värejä.
 
Ai juu, yks kesälle sopiva raikas välipala/aamupalavinkki: pikakaurahiutaleita ja jugurttia - valmiiksi maustettua tai maustamatonta. Sitten oman maun mukaan hedelmiä tai marjoja tai lusikallinen jotain hilloa makeuttamaan. Oma suosikki on persikkamarmeladi, tai mansikoita ja hiukan sitruunamehua. Ei tartte keitellä mitään, hetken voi antaa seistä niin hiutaleet ehtii kostua kunnolla.
 
@miisumaasu Täältä löytyy tietoa tulehduskipulääkkeistä raskauden aikana.
Suosittelen menemään neurologin juttusille. Mun sisko sai toisella kolmanneksella luvan syödä sekä estolääkkeitä että jotain triptaania, ja ihan normaalinoloinen 3-vuotias hällä on nyt.
Suosittelen myös migreenimyssyä! Mulla on ollut tollainen jo vuosia jääkaapissa, ja lievät migreenit saan ohi ottamalla nokoset tuon päässä. Auttaa myös pahempiin migreeneihin, mutta niihin tarvisi olla oikeastaan kaksi myssyä, koska yksi ei pysy kylmänä tarpeeksi pitkään että kohtaus menisi ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: Cliivia
Voin sanoo että se kuuluisa väsymys iski tänään!!! Ihan hirveetä oli olla töissä. Haukottelin pitkin päivää. Ja nälkä ei oo yhtään. Pari päivää sitte kerroin, kuinka en pysty lopettaan syömistä jos alan ruokailemaan . Nyt ihan eri fiilis. Ei oo nälkä, mitään ei tee mieli, eikä ees maha kurni. 6+1.
 
Onnea Dis8! :)

Meillä on kaksoisuutta suvussa enemmänkin, joten varhaisultra on erityisen jännittävä sen suhteen. Tyttöajatus on itsellä, mutta saa nähdä kuinka sitten käy!

Onko teistä moni jo faceryhmässä? @succubus sai multa eilen yv aiheesta, mutta vielä en ole päässyt ryhmään. Hän ei ole ilmeisesti käynyt onlinessa eilisaamun jälkeen :) Täällä on niin kovin julkista keskustelu, että faceen tohtii rohkeammin kirjoitella salaiseen ryhmään (mikäli siellä ei satu olla tuttuja ;) )
Minäkin täällä odottelen YV-viestin laitettuani siihen FB-ryhmään pääsyä. Jotenkin ei osaa tänne samalla tavalla kirjoitella.
 
Ennen kuin tiesin olevani raskaana, söin mm. tartar-pihviä, ilmakuivattua kinkkua, join muutaman lasin viiniä, tuorejuustoja, sushia ja lakuakin tais mennä. Olin muutaman kierron oviksen jälkeisinä päivinä ollut melko tarkka ruuan suhteen, mut tässä kierrossa en jotenkin uskonut, et olis tsäänssejä tulla raskaaksi, joten vedin tosi rennosti. Plussaus tulikin yllätyksenä, ja sen jälkeen olen pyrkinyt olemaan syömättä haitallisia juttuja. Mutta eilen meni pala inkivääriä, kun tarjottiin (sellaista makeaa), meetvurstia oli leivän välissä (tosi vaikea muuten kahviloista löytää sopivaa suolaista syötävää, kun kaikessa tuntuu olevan tuorejuustoa tai kuumentamatonta lihaa tai kalaa). Kasvissushia olen syönyt useampaan otteeseen, koska Japanissa oikein suositaan merilevän syöntiä raskaana. Raakaa kalaa en tokikaan ole syönyt.
Miten ongelmallisena pidätte esimerkiksi fetasalaattia? Entä raejuusto?

Kiitos @rust tosi paljon migreenivinkeistä! Taidan laittaa ton capin tilaukseen heti. Tiedätkö/tietääkö joku, saako migra capeja Helsingistä jostain kaupasta ihan? Oon ens viikon mökillä enkä pääse postilaatikolle, mielelläni hakisin sellasen mukaan jo sinne.
Huomenna ajattelin soittaa HUSin teratologiseen palveluun ja kysellä noista lääkityksistä. Olen hiukan pettynyt saamaani julkiseen terveydenhoitoon: migreenilääkekyselyihin sain tosiaan vain viestivastauksen, en päässyt lääkärin pakeille ollenkaan :( Kannattaisikohan lääkäriaikaa kinuta ennemmin terkkarista vai neuvolasta? Haluaisin siis asiantuntevaa hoitoa raskausajan migreeniin. Yksityinenkin on toki vaihtoehto. Onko silloin oikea osoite neurologi, gyne vai synnytyslääkäri? Onko kellään tietoa tai suositusta hyvästä näiden asioiden lääkäristä pk-seudulta?
Tänään on mennyt 1,5 g panadolia ja 800 mg buranaa. Niillä selvisin migreenistä, mut ei tämä näin voi jatkua.

Ihanaa, että on tämä vertaisryhmä, kiitos teille! FB-ryhmään liityn vasta asioiden varmistuttua, olen vähän aikaa vielä anonyyminä täällä :)
 
Ennen kuin tiesin olevani raskaana, söin mm. tartar-pihviä, ilmakuivattua kinkkua, join muutaman lasin viiniä, tuorejuustoja, sushia ja lakuakin tais mennä. Olin muutaman kierron oviksen jälkeisinä päivinä ollut melko tarkka ruuan suhteen, mut tässä kierrossa en jotenkin uskonut, et olis tsäänssejä tulla raskaaksi, joten vedin tosi rennosti. Plussaus tulikin yllätyksenä, ja sen jälkeen olen pyrkinyt olemaan syömättä haitallisia juttuja. Mutta eilen meni pala inkivääriä, kun tarjottiin (sellaista makeaa), meetvurstia oli leivän välissä (tosi vaikea muuten kahviloista löytää sopivaa suolaista syötävää, kun kaikessa tuntuu olevan tuorejuustoa tai kuumentamatonta lihaa tai kalaa). Kasvissushia olen syönyt useampaan otteeseen, koska Japanissa oikein suositaan merilevän syöntiä raskaana. Raakaa kalaa en tokikaan ole syönyt.
Miten ongelmallisena pidätte esimerkiksi fetasalaattia? Entä raejuusto?

Kiitos @rust tosi paljon migreenivinkeistä! Taidan laittaa ton capin tilaukseen heti. Tiedätkö/tietääkö joku, saako migra capeja Helsingistä jostain kaupasta ihan? Oon ens viikon mökillä enkä pääse postilaatikolle, mielelläni hakisin sellasen mukaan jo sinne.
Huomenna ajattelin soittaa HUSin teratologiseen palveluun ja kysellä noista lääkityksistä. Olen hiukan pettynyt saamaani julkiseen terveydenhoitoon: migreenilääkekyselyihin sain tosiaan vain viestivastauksen, en päässyt lääkärin pakeille ollenkaan :( Kannattaisikohan lääkäriaikaa kinuta ennemmin terkkarista vai neuvolasta? Haluaisin siis asiantuntevaa hoitoa raskausajan migreeniin. Yksityinenkin on toki vaihtoehto. Onko silloin oikea osoite neurologi, gyne vai synnytyslääkäri? Onko kellään tietoa tai suositusta hyvästä näiden asioiden lääkäristä pk-seudulta?
Tänään on mennyt 1,5 g panadolia ja 800 mg buranaa. Niillä selvisin migreenistä, mut ei tämä näin voi jatkua.

Ihanaa, että on tämä vertaisryhmä, kiitos teille! FB-ryhmään liityn vasta asioiden varmistuttua, olen vähän aikaa vielä anonyyminä täällä :)
Neurologi, ehdottomasti. Gyne ja synnytyslääkäri ottaa varman päälle. Neurologilla on eniten tietoa migreenin hoidosta, myös raskaaana olevien. Voin kysyä siskolta neurologivinkkejä pk-seudulta
 
  • Tykkää
Reactions: miisumaasu
Onnea ja tervetuloa uudet odottajat :love:

Face-ryhmään pääset jatkossa laittamalla _yhteisen_ yksityisviestin seuraaville jäsenille (tai edes parille) @Scoc, @succubus, @Katie89 ja @Kornarse84 näin joku meistä reagoi mahdollisimman nopeasti viestiin, eikä sinun tarvii kuumeisesti odotella ryhmään pääsyä (y) laita viestiin nimesi Facebookissa, sekä tuntomerkit profiilikuvastasi!! Saat joltain meistä kaveripyynnön ja tätä kautta sinut lisätään ryhmään mukaan :) kavereissa meitä ei tarvitse pitää kuin hyväksymisen ajan, joten puolin toisin ei mieliä pahoiteta jos näin alussa face kavereista poistetaan!!
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä valitettavasti huonoja uutisia. Kävin aamulla siinä kunnallisessa varhaisultrassa ja kohdusta ei löytynyt mitään. Koska tein positiivisen raskaustestin yli 2 viikkoa sitten, siellä pitäisi jo näkyä jotain, eli lääkärin mukaan on siis tuulimunaraskaus tai kohdunulkoinen raskaus. Ei ole oikein mahdollista sekään, että olisin vasta aikaisemmilla viikoilla, kun siitä plussaamisesta on jo aikaa. Nyt siis vuoden sisään jo toinen epäonnistunut raskaus, itkusta ei meinaa tulla loppua. Onneksi lääkäri oli todella asiallinen ja empaattinen, ja oma mies oli tukena. Verikokeilla nyt seurataan, miten hcg etenee - toivottavasti alkaisi vuoto ja raskaus keskeytyisi luonnollisesti.
 

Yhteistyössä