Helmikuun helmet 2014 *kesäkuussa*

Täällä on nyt 2 kertaa oksu lentäny.. toissapäivänä ja tänään :D
Kaipa siellä jotain eloa on? :)
tervetuloa kaikille uusille !
Pahoittelut ja voimia niille joilla ei oo raskaus jatkunut :( <3 ja paljon tarrasukkia niille jotka vielä porskuttavat eteenpäin :)
T:Jaziemily & Pikku-Nurminen 7+6
 
Uusille tervetuloa :) Välillä en osaa ihan tulkata haluaako joku jo listalle vai ei, joten hihkaiskaa, jos on jäänyt laittamatta :)

Ruokasuosituksia noudatin viimeksi (ja nytkin) maalaisjärjellä. Kyllähän esim. kotimaisia pastöroituja tuorejuustoja/homejuustoja jne voi syödä ihan hyvin. Graavikalaakin söin kerran voileipäkakussa, kun tiesin, että se on juuri tehty ja hygienia kunnossa. Jos jotain välttäisin, niin vakuumipakattuja raakoja kaloja ja lihoja :) Ja ulkomaiset pakastemarjat/vihannekset on syytä kuumentaa/pestä huolella.
Tietenkään ei mitään turhia riskejä kannata ottaa, koska esim. listeria voi oikeasti olla sikiölle kohtalokas, mutta ei myöskään mun mielestä kannata ylipanikoida, kun kotimaassa on niin tiukat säädökset elintarvikkeiden suhteen :)

Varhaisultran hintahaarukka on aika laaja, hinnat vaihtelee ihan lääkärikohtaisesti eli kannattaa soittaa ja kysellä aikoja/hintoja halvimmalle lääkärille. Noin 100-200€ välissä liikkuu hinnat..Viimeksi sain Femedassa 80€:llakin, mutta ko. lääkäri on jäänyt harmikseni eläkkeelle..

Onko kellään vielä oloja sukupuolesta? Niitä vois myös myöhemmin listata tuohon etusivulle, hauska sitten seurata pitävätkö paikkansa :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Purnukka.
Onnea kaikille uusille plussanneille!
Purnukka. Mä kävin Femedassa. Ku soitin sinne ni kysyin mitä toi alkuraskauden ultra maksaa siellä ja sanoi että 107-165e riippuen lääkäristä ja mä sit kysyin että antaisko ajan sellaselle, jolla olis toi edullisempi hinta niin antoi Matti Mendelinille, 119 e oli yhteensä, ultrattiin alakautta ja kattoi että kaikki on kunnossa ja sydän löytyi ja mittasi sikiön, että millä viikoilla mennään ja otti mulle vielä kolme kuvaa esiteltäväks kaupungille :LOL: Ja noihin ei automaattisesti tuu kelakorvausta mutta sanoivat että kannattaa ainaki koittaa hakea kuittia vastaan korvausta. Eihän se vissii paljoo oo mutta jos kattovat kelassa että sul oli tarpeellinen syy käydä siellä ni onhan se aina kotiin päin :p
 
  • Tykkää
Reactions: Purnukka.
Tervetuloa uudet!

Täällä viime raskaudessa viikosta 17 loppuun saakka ja itseasiassa esikoisen 1-vuoden ikään asti kiusanneet liitoskivut on palanneet :( - kävin eilen kevyellä lenkillä ja kivut alkoi juostessa, kesti koko yön ja nyt pikku hiljaa alkaa poistua. Onko kellään mitään vinkkejä liitoskipujen helpottamiseen? Viimeksi kävin osteopaatilla se auttoi hiukan.
 
eltsu81
Kun varasin neuvolan, niin mulle sanottiin, että ei sais syödä vakuumupakattua kalaa (?) ja sit toinen kielto oli tuorejuustoihin.
Kalaa mä en ny muutenkaa juuri syö. Tuorejuustojakaan en oo nyt raskauden aikana syöny.(naminami!) Harmittelin jo että pitääkö mun luopua parhaasta grilliherkusta (sipulit tuorejuustolla) Mutta aion kyllä jonain päivänä sillä herkutella. :)

sukupuoli?? Musta on aina tuntunu, että eka lapsi on poika. Joten poikaa veikkaan. Mies veikkaa myös :) (heh, kuitenki tulee tyttö ;)
Tulee kumpi vaan, niin vastaan otetaan ilolla :)
 
miss_piggy
No edelleen noista mahatuntemuksista, ei mulla niitä oo, ja nuo repäsykivutki oli vaan sillon ku olin tässä flunssassa ja yskin ja aivastelin. Eli muuten mahassa ei tunnu just miltään. Ja mulla on ollu tässä välissä useampia oireettomia päiviä, joten oon epäilly että kesken on menny. Ja epäilen koko aika onko kaikki kunnossa ku olo on niin normaali. Silti se ultra ainaki näytti muuta pari päivää sitte. Nähtäväks jää, että onko sitte nt-ultrassa taas kuollu sikiö vai elossa. Mulla tuo pahoinvointiki tulee ja menee. Tänään on taas hyvä ja energinen päivä, eikä tee yhtään heikkoa.
Miten sen muuten voi edes huomata onko kohtu kasvanu ku ei mun mahassa tunnu miltään? Silti alkio vastas viikkoja ja sydän sykki. Ja kasvukipuja en siis oo edelleenkään tuntenu... Huomenna kuitenki pyörähtää jo käyntiin rv 8.
 
Missbiggy, et sä sitä varmaan tunnekkaan, eikös sulla ollut ensimmäinen kyseessä? Sen voi tunnustella samalla tavalla kuin lääkärit ja hoitsutkin sen tekee, eli makaamalla selälteen, laittamalla jalat koukkuun ja sitten vaan painaa tuolta häpyluun tuntumasta ja ettii kohdun reunaa. Sitten jos on paljon vatsamakkaraa niin ei välttämättä löydy itse sitenkään, mutta mulla on BMI alle 20, joten hirveesti ei ylimääräistä ole.

Mä sain labratulokset hetki sitten! Siinä olikin tekemistä kun olivat laittaneet lähetteen PISSAnäyte hCG:hen :-o ! Sanoin, että jos sitä ei oteta verestä niin sillä tuloksella ei tee mitään, koska positiivinen se joka tapauksessa on ja viimeistään gynelle jos pääsee niin vaativat verestä arvot. Sitten seuraava ongelma oli, että saan tulokset tietää ennen ensi viikon lääkäri aikaa, koska nehän ei labrasta tuloksia anna. Jouduin sitten terkkapuolelle menemään ja pyytämään, että saan soittaa sinne tuloksista, mutta ne laitto sinne, että joku soittaa mulle kun valmistuu :heart: . Kovasti kiitollinen olin. Sano sitten soittaessaan vaan, että on tää reilusti positiivinen. Mä siihen, että joo uskon, mutta tarviin sen määrän. Ja se oli 66621! Piti heti tarkistaa ja ainakin käyrien sisäpuolella on tuo, joten ilmeisesti toivoa olisi. Oireita ei oo vieläkään, joten huoli ei ole kokonaan poissa, koska tuohan ei kerro onko nousussa vai laskussa, mutta ainakin noin korkealla lukemalla ollaan vielä pelissä mukana.
Toivoa on...

Hassel ja pöpö kunnes toisin todistetaan 7+4
 
Hassel, HCG puoliintuu 12-24 tunnin välein. Eli olis jo pitäny laskea selvästi kolmen päivän aikana jos ois tavallinen km. Ja se ettei oo käyrien yläpuolella puhuu rypäleraskautta vastaan. Eli todellakin toivoa on!

Mulla on vaan lievää etomista, öisin närästystä ja väsymystä. Viime yönä kävin hörppäämässä Gavisconia ja sain nukuttua. Pitää jatkossa muistaa ottaa huikka iltasin. ;)

Mrs ja nimetön 6+1
 
Kyllä mutkin voi tuohon etusivun listaan lisätä vaikka vielä kovasti jänskättääkin miten asiat etenee -lienee normaalia :)

Punakynää en puhelimesta löydä (satavarmasti käyttäjän vika!) mutta josko joku tarkkasilmäinen tavallisenkin tekstin huomaisi...

Eli *****Lillurella/ 25.02./ 2. lapsi/ KOS*****

Oireita ei juurikaan ole, mitä nyt välillä huippaa pahemman kerran, aamuisin on kestokrapula ja vettä ei pysty juomaan (kiva näillä keleillä, mitäs mä oikein lipittelisin?!)... 'Innolla' odotan mitä tulevat päivät/viikot tuovat tullessaan :p
 
Huomenna eka neuvola ja ultra! Jänskättää!

Edelleenkään ei oo minkäänasteista pahoinvointia, muutkin olot on lieventyneet, mahassa päivittäin kyllä jonkinlaista kasvukipua.. Ja niitä repäisykipuja! Aijai :$

No huomenna se selviää. Palataan siis huomisiltana viimeistään! :)
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81 ja Ninzi
Syömisten kanssa en stressaa mutta en myöskään turhia riskejä ota.
Tuorejuustoa uskallan syödä jos on valion ja pästaroitua, myöskään lidlin jugurtteja en syö.en ole mitenkään rasisti mut ne on käsitelty erilailla kun kotimaiset.

Täällä myös ollaan aika oireettomia. Ainut oire on vatsan turvotus ja väsy.

Mä raavinpäätä pitäskö lillurellan sanoo jotain.... poika 03/12
 
Ihanaa kun on niin paljon taas uusia ja keskustelu käy täällä hyvin! :)

Itse tuun kirjottelemaan täällä ja facen puolella aina kun vaan vointi sallii. Meillä poika edelleen kipeänä (kuumeilee 39asteessa), ja huomenna taitaa hänen kanssaan olla lääkärireissu paikallaan, ihan vaan varmistellaan ettei mitään tulehdusta oo päällä. Nesteytyksestä pääsin onneksi samana päivänä kotiin, mukaan annettiin pahoinvointilääkkeitä, joita tosin en oo vielä kokeillut. Henkilökunta oli mukavaa, eikä sen puolesta ollenkaan jäänyt huono mieli tuosta nesteytyksestä. En vaan yhtään tykkää mistään neuloista, joten tuo kanyylikin oli aikamoinen kokemus. Tosissaan toivon että en uudestaan tuonne joudu, nää helteet vaan ei auta asiaa ollenkaan.. Jos jossain vaiheessa täytyy tuonne uudestaan lähteä, niin varmaankin tk:n kautta sitten sairaalaan suoraan, jossa ollaankin sitten vähän pidempään (nytkin meinasin joutua, mutta onneksi se olo koheni ja pääsin kotiin).

Eka neuvola on jo ylihuomenna! Eniten ootan siitä sitä että he laittavat eteenpäin tiedon np-ultrasta, josta mulle ainakin tulee kutsu sitten kotiin. Tänään viikot 7+6 ja eilisen ultran mukaan tyyppi olis menossa jo 8+3 <3
 
Iltaa!

Täällä olo on karsea. Mutta olen siitä onnellinen. Vannoin esikoista odottaessani (joka siis oli se täysin ja totaalisesti oireeton raskaus, vain väsymys oli läsnä), että miten huojentavaa olisi jos olisi pahoinvointia. Ja nyt kun on, se kyllä keventää henkistä puolta. Mutta voi kääk näitä päiviä kun puolitoista vuotiaan esikoisen perässä juoksee tässä helteessä ja tässä pahoinvoinnissa. Onneksi mies on lomalla!!!

Joku kyseli sukupoliveikkauksien perään, esikoinen on siis poika ja helppo ja oireeton raskaus, niin en voi olla ajattelematta etteikö tämä olisi tyttö. Ja kyllä, uskallan myöntää että pienenä toiveena se myös heläjää ;) Tyttö ja poika olisi kiva. Vaikka pakko toki tähän loppuun nasauttaa se perusjuttu että rakastettu ja toivottu toki se pikkuvelikin olisi ja olisihan niillä seuraa toisistaan ja ja ja ja helppo kun on kaikki vaatteet ja tarvikkeet pojalle valmiiksi jne. Onko muilla sukupolitoiveita tai enteilyjä?

Kättärin haikaranpesästä oli puhe. Olin menossa sinne esikoisen kanssa, mutta koska meni käynnistykseen ei päästy. Sinne on tooosi tarkat kriteerit eli ei mitn ihmeitä odotusaikana, ei mittään hassakkaa äitillä, ei ylipainoa tms. Mutta juu as to say, on nyt narikassa tuon Naikkarin rempan vuoksi. Se kättärin normiosasto on kyllä kanssa ihan tosi mahtava, ei pahaa sanottavaa.

Imarre 8+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Aamuja!

Täällä oireettomuus sen kun jatkuu. Yritän nyt olla iloinen siitä, vaikka kummitelee takaraivossa onko kaikki ok. Testiviivat kyllä on ja pysyy, eli siihen luotetaan. =)

Tyttö/poika-oloista, näin siis päivä ennen testausta jo unta että olin jossain kylässä ja huomasin että mun nännit oli kasvanu reissumiesleivän kokosiksi ja näkösiksi (yäk). Siitä sit unessa päättelin et oon raskaana. Siellä kyläpaikassa oli jollain naisella ultralaitteet ja se sit ultras mun mahan. Siellä näkyi sellanen mustansininen koppakuoriainen jolla oli toisena eturaajana sellanen ravun saksi. Se nainen siinä mua onnitteli ja sano että isosaksisesta koppakuoriaisesta kasvaa poika. =D Näin siis unessa, mutta en kyllä tiiä mikä olo mulla oikein on. Tällä hetkellä ehkä eniten olo on että ollaanko sitä raskaana ollenkaan.

mutantti ja koppis 5+4
 
Viimeksi muokattu:
hihitän täällä mutantin reissumiehille, aamukahvit meinas tulla tabletille :D

( . ) eka neuvola huomenna, tänään POKS 7+0 :)
oon vuotanu varmaan viikon verran satunnaisesti, pyyhkiessä jää paperiin suttua. tuntuu et se on lisääntyny, edellisiltana maha oli tosi kipee.
edelleen etoo ja kuvottaa, repäsykipuja tulee hetkittäin, mut mul on jotenki tosi kurja olo, tunne siitä et kaikki ei oo hyvin. :(

Kirimilli ja Ikkis 7+0
 
miss_piggy
Tänne ei mitään uutta, eilisestä :D Jotain repäisykipuja tuntuu välillä mutta ei muuta. Ja pientä pistelyä välillä alamahassa..
Oon kyllä testaillu just silleen välillä että makaan mahallani ja koitan painella mahaa, että tuntuuko siellä mikään aristavan tms, että onko kohtu kasvanu. Ihan typerää varmaan. Toisaalta, saattaahan olla että ne oireet loppuis jo tässä vaiheessa tuon pahoinvoinnin ja muun suhteen, eihän kaikilla vissiin kestä ku tosi vähän aikaa ja sitte menee pois :)
Dopplerin tosiaan hommasin eilen huuto.netistä niin sitä täällä innokkaana odottelen.

8+0 riks, raks ja poks!
 
Mä kävin rankassa vatsalihasjumpassa ja voi että ku vatsalihakset huutaa ;D Miettiny nyt vaa et toiv siitä ei oo mtn haittaa vauvalle, mut niihä se piti olla et 12 viikolle saa normaalisti urheilla, sen jälkee alle 150 sykkeellä ja sit rv 20 pitää jättää repäsevät liikkeet ja hypyt pois.. Mut just erityisesti alavatsalihakset juntturalla... blaah! Huomenna poksuu!

-Bambi- ja Nipsu 6+6
 
Nii ja meidän neuvolassa ei kyl kielletä tuorejuustoja, vaan sääntönä on et kaikkea minkä isot brändit kuten valio ja arla on valmistanu saa syödä! Niillä on nii kova listeria testaus et sielt ei listeria pääse läpi. Et mä kyl oon syöny esim. juustokakkua. Ja lidlinki tuotteita oon syöny, lidillähän vissiin käsitellään vähemmän niitä maitotuotteita koska niitä pystyy moni laktoosista oireita saavakin syömään ku suomalaiset tuotteet käsitellään liian pitkälle ja se aiheuttaa monille mahanpuruja.
 
moon just miettiny tuota, että mitenkä paljon sitä kehtaa ja saa reenata, kun eihän raskaus mikään sairaus ole etteikö voisi elää suht normaalisti kuten aiemminkin. siis kaikki himourheilijat, ammattilaiset ym. kyllä jatkavat reenaamista raskaanakin, ni mietin siis tuota lihanskuntoreeniä ja juoksua.. itse aloitin kans just ennen raskautumista vatsalihasreenin päivittäin, jotta pääsis ees vähän lähemmäksi sitä alkutilannetta, joka oli edellisen raskauden alettua..

viimeksi lopetin kaikenlaisen urheilun, mukaan lukien fyysisen työni, jo raskauden puolessa välissä, johtuen jatkuvista rasituksesta johtuvista supisteluista. aina oli maha kovana ja olo erittäin epämukava. liekkö juuri tuo sykeraja ylittynyt työhommissa kun alkoi aina niin supistaa ja olen nytkin huomannut taas osa-aika työskennellessäni, että suke kyllä nousee. en vain osaa tehdä hommiani rauhallisempaan tahtiin. se on täysillä tai menee ihan tuhottomasti aikaa! tykkään siis olla tehokas ja se ilmeisesti kostautuu...

joo, olipas sepustus mutta kiva jos joku jaksaa lukea ja jotain selkoa tuosta vielä sai :D 12:50 neuvolaan!
 
niin ja nuista syömisistä ja niiden rajoituksista. molen kans syöny kyllä ihan surutta pastöroituja tuorejuustoja. suurinta herkkua näin grillikautena on ruohosipulituorejuustolla täytetyt jättiherkkusienet pekonilla kääräistynä! NAMII! :D
sen sanon, että ei kannata syödä todellakaan graavilohta, jos et tiedän sen olevan ehdottoman tuoretta ja itse valmistettua! kokemuksesta voin sanoa siis, että se voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen ja suuren huolen, pysyykö pikkuinen hengissä matkassa :| itse siis söin graavilohileivän kuvitellen että se on turvallista ja sain siitä kaamean oksutaudin muutamaksi päiväksi. olin rv 13. onneksi sillä ei ollut mitään vaikutusta vauvaan ja terve tyttö syntyi lasketun ajan tietämissä :heart: toista kertaa en moista virhettä tee!

muuten olen kyllä syönyt mitä mieleen tulee, tosin en maksalaatikkoa tai vastaavaa. en suuremmasti onneksi moisista välitäkään. raakamaitoakin olen juonut edellisessä raskaudessani, mutta aloin laktoosittomalle ruokavaliolle joten sekin on nyt jäänyt, mutta on se kyllä hyvää! :D
 
on olen juuri menossa näyttämään niitä pahkuroita kaulalla. Eilen myös vuosin verta :( ja soitin aamulla neuvolaan. Sain ajan ultraan tälle päivälle. Eli täällä sitä istutaan sairaalassa ja jännitetään kaksin verroin.

tervetuloa uusille
 

Yhteistyössä