Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

miss_piggy
Täällä nyt muuten olo ihan suhteellisen normaali, mutta nivusissa tuntuu vetävää kipua edelleen aina välillä kun kävelee tai tekee jotain muuta.
Täytyy koittaa kuitenki tänään käydä taas ulkona ainakin pieni lenkki, ettei ihan kangistu.

36+4
 
Täälläkin supisti eilen illalla kivasti. Ihan tosin harkkasuppareita vaan eli ei vielä mitään pelkoa synnytyksestä. Tänä aamuna sitten heräsin siihen, että vatsa oli sekaisin. Mullahan on ajoittain ollut koko raskauden ajan. Tylsää.

Otetaanko leikkimielinen kilpailu? kaikki saa veikata oman lapsensa syntymäpäivän ja ajan. Katsotaan sitten kuka osui eniten oikeaan :). Mä veikkaan, että meidän tyttö on säntillinen neiti ja syntyy 16.2 kun mun laskettu on 15.2. kellon aikana voisin vaikka sanoa 8.30 :).

35+3
 
Mullakin on ollut maha "sekaisin" jo monta päivää. No se on hyvä, että suoli toimii :D En todellakaan vielä ole valmis synnyttämään eikä vauva ole vielä kypsä tähän maailmaan, joten merkkejä, että synnytys olisi lähelläkään ei onneksi vielä ole :) Ainut vaan, että alapäässä on alkanut tulla kipuja ja paikat vissiin valmistautuu tulevaan. Supistuksia on varmaan jonkin verran, mutta kivuttomia vielä onneksi.

Kilpailuun en tiedä uskallanko vielä veikata mitään :D No jos luonnollisesti tulee niin menee varmaan yli lasketun, mutta jos aiemmin pitää käynnistää niin sitte en tiiä :D
 
Mulla on ollu koko raskauden viime viikkoon asti sellanen olo, et tää syntys 23.1. Mutta nyt tuntuu, että menee yli aika humahtaen, joten voisim veikata 12.2, viikko yli lasketun siis. Voisin pitää nuo molemmat veikkaukset kuiteski :D
 
Aiemmin mulla oli vahva oletus, että vauva tupsahtaa maailmaan joskus helmi-maaliskuun vaihteessa, sanotaan nyt vaikka 1.3.. Nyt muutaman päivän ajan tunne on muuttunut ja jotenkin odotan kaveria syntyväksi seuraavien kolmen viikon aikana. Veikkaan syntymäpäiväksi 4.2.
LA on 14.2.

Muutkin on jo alkaneet veikkailla vauvamme syntymäpäivää. Sisko sanoi, että syntyy 16.-18.2., äiti veikkasi 16.2. ja mieheni mielestä 15.2. on oikea syntymäpäivä. :D
 
miss_piggy
LA on 7.2, mutta jos käy niin kuin mulla eli synnyin 2 päivää etuajassa, niin voisi olla 4.2. Toisaalta taas tuntuu, että tämä tulee syntymään tammikuun lopulla, sanotaan vaikka 31.1 :D
 
Kilpailuun LA 26.2, ja olen tuttaville sanonut että syntyy maaliskuun ensimmäisellä viikolla, joten sanotaan 3.3.2014 ja 10.15 aamulla, jos yöllä matkataan synnyttämään, joten aamuksi saisi syntyä :)

Huomenna 34+0 :)
 
Viimeksi muokattu:
Mukamas leikkimielinen kilpailu! Pah! Totuus ajoituksesta räjähti silmiin:stick:, kun aloin laskea täysiä raskausviikkoja. LA onkin 42 viikkoa "takana" eikä rv 38... Vauva syntyy siis ennemmin kuin ajattelin, toivottavasti. Ehkä jopa helmikuussa.

Kaikki valmistelut on toki jo valmiina ja koti on siistissä kunnossa. Tänään leivoin kaksi pellillistä vierasvaraksi korvapuusteja pakkaseen. Nams. Tervetuloa pikkuinen. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Iitu- mitä nla sano tuosta painonnouusta? Hirmu vähän, syötkö kuitenkin normaalisti vai?
Ei ollut ollenkaan huolissaan neuvolassa. Nauroi vain että ei ole paljoa kun 100g noussut 2 viikossa. Pitkään ollut ja kokenut hoitaja on kyseessä kuulemani mukaan.
Ruokahalu on itsellä ollut suht hyvä, mitä nyt närästys on aavistuksen rajoittanut tuhdimpien ruokien syömistä, mutta hyvällä ruokahalulla syön samalla tavalla kuin enne raskautta.

Niin ja oma veikkaus on että vauva syntyy 4.2 sanotaanko vaikka klo 15.30. =) LA on siis 10.2
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli taas neuvola, sykkeen 150 molemminpuolin, paineet ja pissa ok. Painoo jostain syystä tullu taas vähän liikaa :/ nyt on yht. tullu 18 kg alusta. Onneks ei oo enää kauaa ku pienen pitäs tulla, ni jos ei niitä kilojaka enää hirveästi kertys. Maha laskeutunut kolmen sormen verran rintojen alapuolelta eli hyvältä ja normaalilta näyttää :) liikkeitä tänään ollu tosi paljon! Pyllyä tungetaan vähän väliä mahasta läpi. Päikkäreittenki aikana heräilin muljauksiin :D no, parempi näin.

Maidon käsin pumppaamisesta, niin tapahtuuko se ihan niin ku maalaisjärjellä sen aattelis? :D

Mulla tosiaan LA 26.1. Pari kaveria tossa veikkaili että tulee 2.2-6.2. mutta sanoin että niin pitkään en tätä suostu mahassa pitään, että sais tulla just sillon 26pv! :D mitään veikkauksia en osaa heittää, mutta tosiaan TOIVON että tulee joko ennen La:ta tai sinä päivänä.
Jännä, ku teistä tosi moni veikkaa, että tulee aika paljooki ennen La:ta, ku mä taas luulin, että kaikki aattelee, et menee kumminki hirveästi yli :D

Onko teillä minkä takia ihan erilliset käynnit tonne synnytystapa-arvioon? Onko siinä teillä taustalla jotain vai onko se ihan normaali käytäntö? Ku mun "synnytystapa-arvio" oliki vaan sellanen, että viimesen kerran (rv36) kun oli neuvolalääkäri, ni katto ja koitti ihan normaalisti paikat ja kaikki oli hyvin, ni se oli niinku siinä :) ja kysyin vielä erikseen asiasta neuvolatädiltä, ni sano että ei niitä käyntejä erikseen tehä, ellei taustalla oo synnytyspelkoo tai jos epäillään, että kaikki ei ookka ok.

38+2
 
Synnytystapa-arviosta: Eli näköjään käytäntö vaihtelee eri paikkakunnilla paljonkin. Isoissa kaupungeissa ei tehdä erikseen synnytytapa-arviota ellei tosiaan ole jotain vialla,esim. väärä tarjonta tai edellisessä synnytyksessä ollut jotain poikkeavaa tms. Ainakin täällä Oulussa siis minä sain kutsun ihan Oysiin jossa ultrattiin ja synnytyslääkärin kanssa tehtiin päätös miten toimitaan synnytyksessä,ja minun kohdalla se on sektio. Joillaikin pienillä paikkakunnilla tosiaan on sitten joku myöhempi lääkäri käynti omassa neuvolassa jossa katsotaan paikat jne,,,mutta ei siis mitään sen isompaa. Kuulin että nuo neuvolalääkäri käynnitkin tulee nyt vähenemään tänä vuonna eli ainostaa 1 neuvolalääkäri käynti ainakin täällä Oulussa nyt vuodesta 2014 eteenpäin. Ja täällä Oulussa oli siis lääkärit neuvolassa n.rv 11-12 ja rv 26-27 ja sen jälkeen ei mitään ellei tosiaan ole jotain ongelmaa,minkä vuoksi lähete laitetaan sairaalaan ja sieltä tulee kutsu synnytystapa-arvioon. Toivottavasti selvensi yhtään inkku90 :D
 
Heipähei helmikuiset! Täällä yksi mamma, jolla la 8.2. ja olen ahkerasti seurannut keskustelujanne, mutta en ole saanut kirjoitettua aiemmin.. Loppusuoralla ollaan ja kohta saadaan kaikki vauva syliin, ihana! Loppuajan vaivat kun vielä kestää, niin hyvä tulee. Itsellä on jomotuksia siellä täällä, niitä enempää erittelemättä.. Painoa on tullut n.15kg ja sen tuntee. Lenkkeillyt olen lähes päivittäin läpi raskauden, uinnin jouduin lopettaa joku viikko taaksepäin kun veti niin mahan jatkuvaan kovaan tilaan.. Aion kyllä käydä kävelyllä niin pitkään kun suinkin pystyy, sillä se pitää mielen virkeänä ja toivon että siitä olisi synnytyksestä palautumiseenkin hyötyä. :)

Mukavia pakkaspäiviä!

M-a-m-m-A rv 36+3
 
Mä en ois ilman rintapumppua viimeks pärjänny. Ostin jo raskausaikana sellaisen käsikäyttöisen "halppispumpun" prismasta, oisko ollut 16 euroa hintaa, ja hyvin ajoi asiansa. Siinä vaiheessa kun sitä maitoa vaan pakkautuu tisseihin ja vastasyntynyt ei yksinkeraisesti syö siihen tahtiin niin ihan sama, miten sitä maitoa saa tyhjennettyä ulos. Vaikka sitten käsin lypsämällä jos se onnistuu. Itse en kylläkään sairaalassa saanut lypsetyä kun muutaman hassun tipan vaikka hoitaja neuvoikin oikean tekniikan. Myöhemmin se lypsäminenkin kyllä onnistui. Onneksi oli kotona pumppu valmiina, sille oli alussa paljon käyttöä. Sitten kun maidon tulo tasaantui niin ei sitä enää päivittäin tarvinnut. Silloin lähinnä, jos oli vauvasta erossa useamman tunnin, niin piti saada tissejä tyhjennettyä. Enkä kyllä pistäisi rahoja mihinkään kalliseen sähköpumppuun, ellei nyt alkaisi maidonluovuttajaksi. Sähköpumppua sain sairaalassa ollessa lainata ja yhtälailla se vaati toisen käden siihen touhuun.
Mulla ei ollut viimeksi ainuttakaan imetyspaitaa, sellaset isokaula-aukkoset ja avattava paidatkin käy hyvin.
Mä epäilen, että täällä menee (taaskin) yli LAn. En uskalla ainakaan toivoa, että tulis ennen sitä :D
 
Bluebaby, selvensi kyllä! :) Täällä Tampereella ilmeisestikin eri käytäntö. Oon myös lukenu noista neuvolakäynneistä, että vähentävät niitten määrää. Kiva, että ite saa tän ensimmäisen kohdalla käydä vielä useasti :)
 
Synnytystapa-arviota ei meilläkään tehdä ellei ole jotain erityistä..jos tää baby ei oo torstaihin mennessä kääntyny niin enköhän minäkin johonkin arvioon joudu..mä niinniin toivon että olis mennyt raivotarjontaan - tosin tuntuu kyllä vielä ihan samalta asennolta..jotain tuolla alhaalla työnnetään mut kait ne on ne jalat sit :D

Streptokokki bakteerista jossain vaiheessa puhuttiin. Mulla oli viimeks se ja kysäsin neuvolatädiltä että miksköhän sitä testiä ei tällä kertaa oo otettu. Se katto mua ihan hoomoilasena että ai mikä streptokokki ja mikä testi :D no sit kävi jostain tarkistamassa ja sain lähetteen labraan..et saas ny nähä onks tällä kertaa sellanen

Rintapumpuksi minäkin suosittelen ihan sellasta perus manuaalista - saa vaikka ihan prismasta. Hyvin käy tarkoitukseensa ja mulla oli viimeks ihan alusta asti käytössä. Just noin kun Papustin sanoi - aluks sitä maitoa tulee ihan suihkuumalla (kirjaimellisesti!) ja pakko ne on saada tyhjennettyä kun vauva syö sen kaks tippaa kerralla :D käsin lypsäminen on tietty yks vaihtoehto - mut ei oo ainaskaan meikäläisen hermoille sopivaa hommaa.

huomenna 37+0 :)
 
Meilläpäin tuo synnytystapa-arvio ohjelmoitu ihan esitteeseen. Johtunee siitä että synnyttämään on matkaa. Kai, varma en voi olla.

Omalle kohdalle ihan kiva, koska en ole aiemmin synnyttänyt, ja lisäultraan olisin vauvan pienen koon vuoksi muutenkin joutunut/päässyt. "kasvaa omalla käyrällään". Syytä pienempään painoon ei ole, ja voihan nuo mittaukset heittää. Kahdessa ultrassa nyt ollut pienempi paino kuin vastaavilla viikoilla yleisesti.

Mahtavia muljahduksia, ihan ylävatsaan sattuu kun on terävät paikat lapsella. Luinen tuntuu olevan :D ja hirveän voimakas :) Ajattelin jo että on poikittain, perjataina annan terkkarin tunnustella vauvan asentoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
Äitiysrahasta kävin eilen kelassa kyselemässä kun en päätöstä tule. Laittoivat joudutetaan käsittelyä", joten tänään soitti kelan täti ja kyseli sairaslomista ja työssä olosta. Olen ollut sekä työtön, että kahden eri työnantajan palveluksessa viimeisen 6kk aikana. Ymmärsin että ottavat palkkatiedot työnantajilta, eikä minun tarvitse lähetellä mitään kopioita palkkalaskelmista, pitääkö paikkaansa? Ikävästi sai tämä kelan täti minut kirjaimellisesti hikeentymään.

Mitään sellaista ei kuitenkaan tullut, että olisin itse jättänyt jotain toimittamatta epähuomiossa. Mahtaa olla kimurantti juttu päättää mulle joku summa. :)
 
Niin tuosta streptokokista piti vielä sanoa, ite sain tulokset kuulla tänään neuvolassa, negatiiviset oli onneksi. Oon käsittäny, että viime vuonna on tullu uudistus, että jokaisen raskaana olevan on tuo näyte käytävä antamassa (oon varmaan maininnut tästä aikasemminki) ja kun kaverin kanssa puhuin tästä, hänellä on siis kaksi lasta, ni viimeisimmän raskauden kanssa oli ollut tuo streptokokki positiivinen ja se pitää sen takia tietää, että ku lähtee synnyttään, ni äidille annetaan tipan kautta antibioottia siihen ja tää huomioidaan myös kun vauva on syntyny, ni sillekki annetaan antibiootti kans. Ja mikäli oikein ymmärsin ni kyse ei oo mistään pienestä jutusta, vaan että on todella tärkeä tieto, että onko äidillä tuo bakteeri vai ei. :O varmistakaa vielä neuvoloistanne!

B-ryhmän streptokokki - Infektiotaudit - THL <-- tossa kerrotaan hyvin mitä tarkotan. En ainakaan näin ensikertalaisena tosta ois tienny, että tällänenki riski liittyy.

Nyt on muuten tällä syntymättömällä lapsella vakuutus. On nyt jo voimassa ja kestää tuonne 100-vuotiaaksi asti ja kattaa melkeinpä kaiken :)
 
Rintapumpun (käsikäyttöinen) olisin ostanut, mutta sainkin siskoltani lähes käyttämättömän.

Streptokokkinäytteestä ei ole erikseen ollut neuvolassa mitään puhetta. Alkuraskaudessa piti kyllä labraan toimittaa pissanäytteitä ja mun piti vielä viedä uusintanäyte, kun löytyi "jotain" kokkikasvustoa, mutta labrassa ei oltu mitenkään eritelty mistä bakteereista oli kyse. Pidettiin ihan normaaliflooraan kuuluvina, kun mitään tulehdusoireita ei ole ollut. Pitääkin ensi viikolla kysyä asiasta neuvolakäynnillä.

Synnytystapa-arvio täällä meillä on kolmannen neuvolalääkärikäynnin yhteydessä. Se mulla on edessä ensi maanantaina.

Mua epäilyttää, että vauva on laskeutunut alemmas. Eilen tuolla alhaalla kävi sellainen vihlonta ja nukkumaan mennessäni vauvalla oli hikka joka tuntui jossain "ihan muualla" kuin aiemmin. :D Ennakoivia supistuksia tulee päivittäin tiheästi (saattaa tulla useampi kymmentä) ja osa on vallan napakoita. Plus sitten eilinen mysteerikipukohtaus alamahalla ja selässä, josta en tiedä oliko ihan kunnon supistus vai ei. Ei siis ihme jos kaveri olisikin lähtenyt kohti lähtöviivaa!
 
Mä olen käsittänyt, että täällä pääkaupunkiseudulla ei tehdä synnytystapa-arviota, eikä oteta automaattisesti streptokokkia (yritän sen kyllä vaatia). Ei tehty sokerirasitustakaan. Vissiin kaikesta mahdollisesta säästetään...

Kävin viimeisessä lääkärineuvolassa. Siellä katsottiin, että vauva on pää alaspäin ja kohdunkaulan tilanne. Huolimatta siitä, että on supistellut jo kauan ja nyt supistukset ovat kipeitäkin, ei kohdunkaulalla ole tapahtunut yhtään mitään. Syntyyköhän tämä lapsi koskaan? :)

Minkälaista liikuntaa olette muuten harrastaneet nyt loppumetreillä? Uskaltaako kukaan tehdä mitään reippaampaa enää? Olen itse käynyt kävelemässä, uimassa ja pilateksessa. Näitä haluaisin myös jatkaa vielä jonkun aikaa. Tosin neuvolalääkärin mukaan uimassa ei enää "varmuuden vuoksi" kannata käydä. Tiedä sitten... haluaisin kyllä vielä mennä.

Pirteää pakkaspäivää kaikille!
 
sunya Mä käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja 1-2 kertaa viikossa spinningissä edelleen. Tanssin ja steptunnit jouduin lopettamaan noin viikolla 30 kun ei enää tuntunut hyvältä. Alkulämmittelynä kävelen salilla juoksumatolla kunnon ylämäkeen. Vähänhän tuo pistää välillä supistelemaan eikä vauhti ole mikään kova, mutta itse nautin liikunnasta kovasti enkä kykenisi kokonaan lopettamaan vielä. Neuvolassa ja sairaalassa ovat sanoneet että kaikki on hyvästä niin kauan kuin ei tunnu pahalta. Sykerajoja olen näin loppuraskaudessa tarkkaillut tarkasti. Ettei siis nouse yli 150 muuten kuin ihan hetkeksi maksimissaan. Vauvaa on ultrattu 4 kertaa tässä raskaudessa viimeksi viikolla 34 ja hän voi erinomaisesti :).

Vauvan laskeutumisesta Mulla ainakin painaa kovasti alaspäin ja häpyluun ympäristö on ollut jo pari viikkoa "kipeä". Luulisin että vauva on aika alhaalla. Potkutkin ovat laskeutuneet johonkin navan tasolle nyt. Ensi viikolla on neuvola, jossa varmaan saan lisää tietoa asiasta.

Nyt on sairaalakassi täälläkin pakattu. ja sinne menivät mukaan ne pahamaineiset tutitkin. Meillä saa vauva tutin kyllä heti jos sen huolii. Ekan kanssa osotettiin 3viikoa, eikä koskaan huolinut tuttia. Toka sai sen sitten 3 päivän ikäisenä vastasyntyneidenteholla ja siellä sanoivat, että ei ole vaaraa että vauvan imutaidot sen takia menisivät. Nyt sitten annetaan vauvalle itse tutti jos sen huolii.

35+4
 
miss_piggy
Te joille tehdään sektio, kertoisitteko vähän, että millä perustein se teille tehdään? Mulle kun silloin neuvolassa sanottiin että on mukamas se perätila, niin ehdin jo salaa jopa toivoa sitä sektiota ja luin siitä paljon sekä totuttelin ajatukseen. Kunnes ä-polilla ultrassa sanottiinkin että on raivotarjonnassa... Tuli sitten jotenkin vähän pettynyt olo, vaikka tyhmältä saattaa kuulostaa.
Mutta jos saisin valita ilman kummempia perusteluita alatie vs. sektio, niin sektion ehkä ottaisin.

Synnytystapa-arvio, kyllä täällä Kokkolassa se ainakin tehdään kaikille ensisynnyttäjille, vaikka raskaus on edennytkin normaalisti, ja muutenkin kaikki on ok. Mulla se on nyt tulevana perjantaina, ja se tehdään tuolla äitiyspolin puolella sairaalassa.

Parus montanus, Mullakin laskettiin 6kk:n tulojen mukaan äippäraha, ja olen myös ollut siis vuonna 2013 kahdella eri työnantajalla hommissa, ja työttömänä syyskuusta alkaen. Mulle ainakin annettiin kelalta heti suoraan käteen sellaiset Y17-lomakkeet, jotka piti viedä kummallekin työpaikalle täytettäväksi, eli joko palkanlaskija täytti tai sitten joku muu... Ja ne piti kiikuttaa takaisin Kelaan.

Liikunnasta, kävelylenkit on ainoat mitä teen ja niitäkin enää satunnaisesti. Kun tuo oikea jalka nivusesta on alkanut kipuilemaan, että välillä ei tuu kävelemisestäkään yhtään mitään, tai sitten alkaa mahasta ottamaan. Oon sitten kokenut tarpeelliseksi ottaa vähän rauhallisemmin.
Vauvan syntymän jälkeen aion kyllä aloittaa kunnon vaunulenkit ja kun salijäsenyys astuu taas voimaan, jatkan body pumppia, balancea ja cxw:tä nyt ainakin..

).( Tänään olis neuvola klo 14:00. Sitä odotellessa :)

36+5
 
Toi sairaalan henkilökunnan lietsoma tuttikammo on vähän liioteltua. Äidille terotetaan siellä, ettet vaan anna tuttia kun se on niin turha ja vauva ei opi tissille jne ja samaan aikaan keskolassa vauvoille törkätään saman tien tutti suuhun. Näin ainakin PHKSssä. Yhdellä osastolla sanotaan toista ja viereisellä toimitaan taas ihan toisin.
 

Yhteistyössä