Jani Raappana on kuollut

  • Viestiketjun aloittaja "qAz"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
[QUOTE="vieras";21989139]Uutinen leviää ympäri maailmaa. Tunnettu suomalainen filmitähti kuollut. Ja taas saadan mainetta ja kunniaa. Mistä johtuu, että Suomessa tehdään vain elokuvia ikävästä, paskasta, mielisairaista, alkkiksista tai narkkareista. Erityisesti naurismäet ovat vieneet Suomea maailmankartalle.[/QUOTE]

Jos mietit tyypillistä suomalaista, tai erityisiä suomalaisia luonteenpiirteitä, mitä tulee mieleen? No niinpä. Mulle ei ainakaan tuu mitään muuta kuin just tota. Hyvin hyvin vaikeeta löytää hyviä asioita tästä maasta.
 
pwdf
[QUOTE="hmm";21998266]Jos mietit tyypillistä suomalaista, tai erityisiä suomalaisia luonteenpiirteitä, mitä tulee mieleen? No niinpä. Mulle ei ainakaan tuu mitään muuta kuin just tota. Hyvin hyvin vaikeeta löytää hyviä asioita tästä maasta.[/QUOTE]

Suomessa merkittävää on masennus, melankolia ja eristäytyminen.

Helsinki on hieman raottanut reisiään siitä, kun viimeeksi siellä asuin. Se ei enää ole niin kamala. Toinen siedettävä paikka suomessa on Lappeenranta.
 
lwv
[QUOTE="vieras";21998271]Kyllä ihmiset voi olla typeriä! Niinku tuo leffa ois tositapahtumia kuvattu, että pääosan esittäjä oikeesti narkkais![/QUOTE]

Siinä on kuvattu tositapahtumia. Torskia liikkui jo vuosia sitten.
 
wdknv
eilen 13:35
Lapin Kansan mukaan Reindeerspotting -elokuvan päähenkilö Jani on kuollut. Kuolema ei aiheutunut huumausaineiden yliannoksesta. Janin tarina sai sellaisen lopun, jota kukaan ei olisi toivonut. Omasta puolestani esitän surunvalittelut hänen omaisille ja ystäville. Vaikka näin Janin vain valkokankaan välityksellä, syntyi kuva sympaattisesta ja herkästä ihmisestä – jokin liikahti sisälläni.

Jani tullaan muistamaan pitkään Reindeerspottingin kautta. Hän jää muistuttamaan meitä inhimillisyydestä yhteiskunnan reunalla. Jani antoi kasvot huumeongelmalle ja teki samalla lihaksi suomalaisen sosiaalipolitiikan ideologisen välinpitämättömyyden. Kuolleen Janin tarina kelpaa varmasti myös moralisteille valistustarinaksi – näin käy kun käytät huumeita. Paskat sanon minä. Janin elämästä pitää oppia ja kunnioittaa siten hänen muistoaan. Voiko päihdeongelmien luonne tulla paremmin näkyväksi kuin Reindeerspottingissa? Eikö sosiaali- ja päihdepolitiikan tekijöiden ihmisyyteen koske, kun jälleen yksi ihminen – ihminen – on menetetty.

Sulloisin mieluusti Lapin Kansan lehtiversion niiden ihmisten suuhun, jotka sanoivat elokuvan antavan ”liian positiivisen” kuvan huumeista. Te parat ette näe metsää puilta. Kyse ei huumeista, vaan sosiaalisista ongelmista, kasautuvasta huono-osaisuudesta, alas ajettavista mielenterveys- ja hoitopalveluista, yksilön kamppailusta selvitä järjissään markkinaliberalismin yltiöpäisessä maisemassa. Janin elämä oli valkokankaalle tallennettuna kuva Suomesta 2000-luvulla. Hänen kohtaloonsa saattoi huumeilla olla välillistä merkitystä, mutta sen juuri löytyy muualta. Myyrmanni, Jokela, Kauhajoki, kasvavat nuorten mielenterveysongelmat ja samalla romutettava palvelujärjestelmä.

Janin elämä ja kuolema siirtyvät jatkoksi uutta suomalaista kertomusta. Se on kertomus välinpitämättömyydestä, kvartaalitalouden riemuvoitosta, rahan ylivallasta ja kirkassilmäisen oikeistohallituksen moraalin alhaisuudesta, loasta ja arroganssista.

Omaisia ja ystäviä ei varmasti lohduta, mutta Janin elämällä oli iso merkitys. Hän kosketti ainakin hetkellisesti 60 000 suomalaisen sisintä ja herätti inhimillisiä tunteita – juuri niitä jotka olemme kansakuntana kadottamassa.
 
äiti43v
Leffa on dokumentti, jos nämä ääliöt tietää, mikä sellainen on. Muistan itse omista vuosistani parikymppisenä, että osa kavereistä eli juuri tota elämää-kamaa suoneen ja pöllimään, jotta seuraavat vedot on varmistettu.
Sitä piti aivan normaalina elämänä kaman käyttäjillä. Sitä tottui ajattelemaan, että on yhteiskunta, jossa on kaksi todellisuutta eli nämä meidän "normaalit ihmiset", jotka eivät tuosta yhteiskunnan osasta tiedä mitään ja sitten on niitä, jotka ovat sitä eläneet. On varmaan rankkaa tajuta, ettei olekaan suomessa niin turvassa kaikelta pahalta... Kaikkea ei tarvitse itse kokeilla mutta voisi olla hyvä edes tiedostaa asioita.
Osanotto Janin omaisille ja ystäville.
 
gd
Jännä juttu nää huumekeskustelut. Yleensä näihin osallistuu ihmistyyppejä, joista
1.) osa jostain syystä haluaa palavasti kertoa kuinka on ollut tai on tuttavapiirissä huumeidenkäyttäjiä ( miks? luulee kai et se on cool tai jotain...)
2.) osa haukkuu narkkarit maanrakoon, kuolkoot pois ym.ym
3.) sitten se pieni osa joilla on järki päässä + ne jotka ehkä aiheesta jotain oikeesti tietää.

Lopputulos on se, että ihmiset jauhaa asiasta josta ei tiedä paskan vertaa, ja ne jotka tietää ei jaksa enää osallistua kun idiootit ja jälkeenjääneet vaan jankkaa eikä mikään mee perille. Aika noloa.
 
"vieras"
Jännä että sanotaan että kuolema ei liittynyt huumeisiin... kuvissa (kuolleena) kaveri vaikutti anorektisen laihalta, ihan tyypillistä kaman käyttäjälle. Eiköhän se ole tuolla matkallaan retkahtanut uudelleen vaikka ehkä vankilassa ollutkin kuivilla- ja tuolla maailman kolkassa aineita on helppo saada ja ne ovat halpoja. Jos päätyy hirttämään itsensä, eiköhän se välillinen syy siihen ole kuitenkin ne huumeet ja niiden aiheuttamat ongelmat.
 
...
haistakaa minun ja monen muun mielestä pitkä paska, jotka haukkuvat ja vittuilevat siitä että
"ei ole suuri menetys et joku kuoli" sen takia että halusi jotain julkisuutta huumeilla... ei hän sen takia huumeita... mut mitä väliä jos elämä potkii päähän ja vituttaa ja on velkoja mitä elämällään sit voi tehä enään?
 
Ilolla oikeutta odottava
Nyt kun tunnutte nautiskelevan jonkun Äidin lapsen kuolemasta, niin toivottavasti tekin pääsette hautaamaan omat mukulanne. Peace!
Luulisi tosiaan jotain empatiankykyä olevan jos itselläkin on lapsi, mutta kyllähän sen kaikkialla huomaa kuinka vähän omistannekaan välitätte. Eniten näkee katkerasti vahinkoaan katuvia jotka pitävät lapsiaan riippakivinä. Sitähän ne ovatkin, ja tyhmä niitä hankkii.
 
Elokuva on aika surullinen.
Tunnen itse paljon narkomaaneja, eikä kenenkään elämä ole helppoa. Onnellinen ihminen ei vedä kamaa. Monet, miltei kaikki, haluavat lopettaa. Mä säälin narkkareita ja toivon että monet pääsis kuiville.

rip jani
 
[QUOTE="huhhuh";22006306]Voi hel*etti oikeesti. "Yks nisti vähemmän" eli yks IHMINEN vähemmän. Jonkun rakas, poika, veli jnejne. Musta toi on niin uskomattoman töykeetä. Miten jotkut ei nää että "narkkarin" takana on ihan oikea tunteva ihminen :( Pahaa tekee lukea näitä, miettikää nyt.[/QUOTE]

Valitettavasti nistit on ongelma. varkautta yms paskaa ja en osaa arvostaaheidän elämää paskaakaan. Oli sitten vaikka kenen muksu. Vittu ne yrittää mun firmasta saadakseen rahaa huumeisiin.
 
"huhhuh"
Valitettavasti nistit on ongelma. varkautta yms paskaa ja en osaa arvostaaheidän elämää paskaakaan. Oli sitten vaikka kenen muksu. Vittu ne yrittää mun firmasta saadakseen rahaa huumeisiin.
On ongelma. Samoin onglemana voidaan pitää alkoholisteja, pelinarkomaaneja, muuten pakko-oireisia jne. Sä soisit heille kaikille ilmeisesti kuoleman? Ei niiden elämä mitään niin loistakasta olekaan,että sitä arvostaa pitäisi. Mutta arvosta edes sitä ihmistä. Mä luulen että ois pikkasen eri virsi jos sattuis omalle kohdalle :) Sullakin kai lapsia.

Kyllähän ne tekee varkauksia, ne tekee niitä sen takia, että ne on todellakin koukussa aineisiin, ne tekee lähes mitä vaan että ne saavat sitä lisää. Sairaita ne on kun eivät pysty lopettamaan, apua ne tarvis ja tukea. Eikä tällästä vittulua. Sä oot kyllä vtun ällöttävä.

Katotaan, jos jompikumpi sun lapsista alkaa käyttää aineita ja kuolee? Onko se ihan oikein niille ongelmaisille jonka elämää et arvosta pätkän vertaa? Tuskin, tunnethan sä omat lapsesi, ja rakastat niitä kaikesta huolimatta. Joten mieti kuinka pahalta kyseisen henkilön äidistä esimerkiksi tuntuisi jos kuulisi sun sanovan noin.
 
[QUOTE="huhhuh";22006383]On ongelma. Samoin onglemana voidaan pitää alkoholisteja, pelinarkomaaneja, muuten pakko-oireisia jne. Sä soisit heille kaikille ilmeisesti kuoleman? Ei niiden elämä mitään niin loistakasta olekaan,että sitä arvostaa pitäisi. Mutta arvosta edes sitä ihmistä. Mä luulen että ois pikkasen eri virsi jos sattuis omalle kohdalle :) Sullakin kai lapsia.

Kyllähän ne tekee varkauksia, ne tekee niitä sen takia, että ne on todellakin koukussa aineisiin, ne tekee lähes mitä vaan että ne saavat sitä lisää. Sairaita ne on kun eivät pysty lopettamaan, apua ne tarvis ja tukea. Eikä tällästä vittulua. Sä oot kyllä vtun ällöttävä.

Katotaan, jos jompikumpi sun lapsista alkaa käyttää aineita ja kuolee? Onko se ihan oikein niille ongelmaisille jonka elämää et arvosta pätkän vertaa? Tuskin, tunnethan sä omat lapsesi, ja rakastat niitä kaikesta huolimatta. Joten mieti kuinka pahalta kyseisen henkilön äidistä esimerkiksi tuntuisi jos kuulisi sun sanovan noin.[/QUOTE]
ei mun lapset ala ikinä käyttää, koska niiden kanssa vietetään aikaa, eikä rahalla osteta rakkautta saatika ajeta niitä tilaan, jossa he eivät tunne olevansa mitn.
 
"huhhuh"
ei mun lapset ala ikinä käyttää, koska niiden kanssa vietetään aikaa, eikä rahalla osteta rakkautta saatika ajeta niitä tilaan, jossa he eivät tunne olevansa mitn.
Joo, noinhan se meneekin. Sä et sitä voi noilla taata ettei sun lapses ala käyttämään huumeita. Ota asioista vähän selvää, ennenkuin varmana noita totuuksias lauot :)

T.Päihdetyöntekijä
 

Yhteistyössä