LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

wilhelmiina79

En ookaan yli viikkoon sitten kirjoitellut, on ollut niin huono olo. Tänään eka päivä pitkään aikaan että on voinut syödä lähes normaalisti ja tehnyt jopa mieli ruokaa :)
Ehkäpä tää kuvotus pikkuhiljaa helpottais tai sit tulee huomenna takasin. No tietääpä ainakin että vauvalla on kaikki hyvin.

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!

wilhelmiina 9+1
 
Tuli kuvotuksesta mieleen, että minusta on alkanut vähän tuntua siltä, että täällä alkaa tuo öllöily vasta nyt nostaa kunnolla päätään. Tänäänkin koko päivän vellonut etova olo.. Olen syönyt aina, kun on vähänkään tullut huono olo, mutta ei auta.. Toivottavasti pysyy tällä tasolla eikä tästä pahene :/
 
Hei vaan kaikille kanssa sisarille!

Eilen kävimme ekaa kertaa neuvolassa . Siellä kaikki oli hyvin .Eli hg oli 150 ja sydän äänet kuuluivat jo tosi voimallisesti. Se oli kyllä ihana joulu ylläri , kun en ollut uskaltanut vielä edes toivoa et ne kuuluisi.
Sain ajan neuvola lääkärille tammikuulle . Tekee kuulemma sisätutkimuksen ja muutakin kai "tarkkailee" ainakin pissa näyte erillai tutkitaan kuin yleensä.Niin ja verikokeita sanoi lääkärin ottavan.

Olen syönyt noita raskaus ajan monivitamiineja koko raskauden ajan ja ennen siirtoa söin foolihappoa ja kalsiumia ja D-vitamiinia.

Ihanaa ja rauhallista Joulua kaikille!!!!!!!!!!!!!!!
Onnea myös uudelle vuodelle jos en vaikka taas kerkee kirjoittelemaan ennen vuoden vaihdetta!!!!!!!!!!!!!!!
 

Kun taivas on tumma ja pohjoisesta tuulee, silloin enkelin laulavan tuulessa kuulee.
Se rakkautta, lämpöä koteihin laulaa ja toivottaa JOULURAUHAA!



Rauhallista JOULUA kaikille kanssasisarille!!
:xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:


Toivottaa; Anni ja pätkä 13+4
:heart: :heart: :heart: :heart:
 
RPM
Ja ketkä selvisivät joulusta hengissä... =)

Kiloja taisi tulla pari lisää, toivottavasti ei!

Tänään oli rakenne ultra, pahasti se pojalta näyttää. Kaikki oli kunnossa imeskeli peukkua ja laittoi kättä eteen kun kasvoja yritettiin katsoa.
Painoa oli 369g eli tuo ei selitä sitä miten mun paino on noussu 4-5 kg!!!!!
Pituutta siten oli noin 22cm ultraaja sanoi että ihan 100% ei ole kun enään ei oikein saa sitä pää-pakara mittaa.

Mutta tässä alan purkamaan kasseja kun eilen illalla tultiin tuolta reissusta, olis kiva saada koti järjestykseen. Sitten voikin alkaa suunnittelemaan uutta vuotta...

Hyviä vointeja kaikille :heart:

RPM
 
Taas kopsuna Elokuun odottajista tämän päivän neuvolakäynniltä:

Jaahans.. Se on sitten ensimmäinen neuvolakäynti ohi. Tajuton nippu lueskeltavaa (pintaraapaisuna näyttäisi aika paljon samaa olevan vihkosissa). Verikokeita otettiin: kilpirauhasarvot, pieni verenkuva ja raskausajan seulonta (HIV, hepatiitti ja kuppa?). Jutusteltiin elintavoista ja suvun sairauksista. Yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta yrityksesi se jäikin. Sen verran kohtu takana ja laardia edessä :p
Antoivat uuden ajan väliultraan. Tämän ymmärsin tulleen sen vuoksi, että ollaan tultu normipuolelle lapsettomuuspuolelta. Ihan kiva oikeastaan, kun näkee taas, onko kaikki ok. Josko sitä vaikka ne sydänäänet kuuluisivat sitten, kun ultrataan alateitse.
Tammikuun 24.1. on sitten varsinainen ultra äitiyspolilla. Samalle päivälle sain ajan ravitsemusterapeutille eli katsotaan nyt vähän tätä ruokavaliota. Ei meinaan oikein viljatuotteet sovi tai ylipäätään tämä virallisterveelliseen ruokavalioon siirtyminen ole mennyt ihan ok. Karppaajia olen ollut eli huonoja hiilareita vältellyt ja nyt sitten antanut löysiä.. Maha toimiikin sen mukaan - miten sattuu :/
Liikunnasta oli puhetta, että sitä pitäisi lisätä. Tai ulkoilua ylipäätään. Kieltämättä alun flunssa, tajuttomat vesisadekelit ja yleinen väsymys ovat saaneet pysyttelemään kotosalla :ashamed: Sen myönsinkin. Ajattelin sitten aloitella uintia tms. lajia, joka olisi koko kropalle hyvästä.
Hammaslääkäriinkin on nyt sitten aika samalle päivälle kuin polin ultra ja rav.ter. käynti.
Heh.. Tehtiin myös diili, jotta maksimissaan 12kg paisun odotusaikana =) Vähän vilkaisi miestä tuota sovittaessa... Hih.

Ihan kiva neuvolatäti. Ainoastaan vähän ehkä pihalla siitä, että mitä lapsettomuuspuolella neuvotaan ja mitä ei... :D (..keskusteltiin muuten netin pirullisesta puolesta informaation suhteen ja miten se vaikuttaa neuvolahenkilökunnan työskentelyyn :LOL: )


Tätä kuuluu pietulle rv 8+5
 
polle80
Meillä oli normi neuvolakäynti tänään.
Syke kuunneltiin ja nyt sen löytyminen ei riippunut minusta vaan vauvasta joka oli aika kiireinen tänään. Kuten myös ultrassa tämä yksilö pyöri ja hästäs eeskahtaalle koko ajan. Saatiin syke kuitenki laskettua, 140 kieppeillä se taas oli.
Mulla on aika outo vatsa johtuen vuoden 2003 leikkauksesta ilmeisesti (leikkausarpi pystynä navasta häpykarvoitukseen asti). Mulla maha pömpöttää nyt enemmän tuosta navan yläpuolelta kuin alhaalta. Arpikudos ei anna kauheasti ainakaa tässä vaiheessa periksi ja niimpä meidän vauva asustelee tuolla ylävatsan seutuvilla. Tuntuu kuin koko ajan ois maha täynnä, mutta se on vaan tämä matkalainen joka siellä majoittuu. Jossain vaiheessa arpikudoksen pitäisi "löystyä" ja hätää siis ei pitäisi olla. Itse jo mietin, että mitenköhän synnytyksen käy...
Napa on alkanut suurentumaan ja taitaa pikkuhiljaa pullistua kokonaan ulos.
Hemoglobiini oli tehny äkkilaskun, normaalisti se pyörii 140-150 välillä ja nyt se oli vaan 116. Rautaa ei vielä aloitettu, mutta sitten ku laskee tonne 110 tienoolle, niin ilmeisesti sitten raudat kehiin. Väsymystä siis odotettavissa just kun siitä on ohi päässy.
Muutamia liikkeitä olen tuntenut jo viikko sitten, semmosta paineen tunnetta ja niinku vauva heittäs voltteja ja kuperkeikkoja.

polle80, rv 18+1
 
Miten monella teillä on ollut sokeriseuranta päällä metformiinien takia? Minä joudun nyt siihen jo metuja syödessä ja sen jälkeen myös. Suvussa on diapetesta niin ilmeisesti se on nyt ainakin yksi syy... :/
 
Heipat!

Joulusta selvitty juu...
Paino laskenut mulla 2.5kg, vaikka syön kyllä aina kun vähänkään maistuu. Terveydenhoitaja kyllä sanoi että vauva ottaa omansa. Enköhän ehdi paisua juhannukseen mennessä 20kg :whistle: . Hope not!!
Väsymystä ja huimausta on urakalla. Ei oikeen uskalla yksin mennä mihinkään kun matalien verenpaineiden takia voi taju lähteä välillä
:x ...
Nyt olenkin saikulla matalien verenpaineiden takia.

PIETU: Mulle tehdään sokerirasituskoe, olikohan se rv 24 paikkeilla tuon PCO,n takia, muuten ei kyllä sokereita seurailla.

Oli muuten erilainen joulu kun tällä kertaa ei tarvinnut itku silmässä katsella kateellisena sirarusten lapsia, vaan tiesi että ensi jouluna on asiat toisin. =)

Sikiöseulaverikoevastausta odottelen, vielä ei oo tullut postissa. Vaikka eipä siinä kai ihmeellistä ole kun np-ultra oli normaali eikä ole soittoa perään kuulunut.

Synnytys/perhevalmennuskin alkaa meillä jo tammikuussa. Aikasin minusta, mutta mukavaahan se on.
Miten muilla?


TERKUIN: Anni ja vaaveli 14+2

:heart:
 
Noniin.. Pieni verenkuva oli ok eli sen puolesta nyt saa huokasita. Kilpirauhasarvotkin pääsivät yllättämään, etteivät ole nousseet normaalista =)
Ensi viikon torstaille saatiin aika seuraavaan ultraan ja siihen mennessä pitäisi nyt sitten päättää halutaanko np-seulaan vai ei... Minä olen kahden vaiheilla. Tuohon ehkä voisi, mutta lapsivesipunktioon en tahdo. Sekin siksi, että tutkimukset eivät ole 100% varmoja, näyttivätpä mitä tahansa ja toisekseen punktiossa km-riski. En tahdo tieten tahtoen ottaa tuota riskiä.

Ihan kivat fiilikset on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 15:06 pietu- kirjoitti:
Noniin.. Pieni verenkuva oli ok eli sen puolesta nyt saa huokasita. Kilpirauhasarvotkin pääsivät yllättämään, etteivät ole nousseet normaalista =)
Ensi viikon torstaille saatiin aika seuraavaan ultraan ja siihen mennessä pitäisi nyt sitten päättää halutaanko np-seulaan vai ei... Minä olen kahden vaiheilla. Tuohon ehkä voisi, mutta lapsivesipunktioon en tahdo. Sekin siksi, että tutkimukset eivät ole 100% varmoja, näyttivätpä mitä tahansa ja toisekseen punktiossa km-riski. En tahdo tieten tahtoen ottaa tuota riskiä.

Ihan kivat fiilikset on.
Me mentiin np-ultraan ihan vauvaa katsomaan, en edes ajatellut että se on jokin seulontatutkimus. Verikoeseulakin minulta otettiin vain siksi, että ultran jälkeen lääkäri sanoi että kunta maksaisi sen jos haluaisin siihen mennä. Mietin sitten että miksipä ei.
Mutta eihän teidän tarvitse mitään lapsivesipunktioita tms. vielä miettiä vaikka ultraan menisittekin.
Eihän niitä kai ehdoteta/tehdä jos np-ultrassa ja verikoeseulassa kaikki on ok.
Ja voithan muuttaa mielesi sen verikokeenkin suhteen vaikka ensi viikolla lähetteen pyytäisitkin. Jännä juttu että teidän pitää se jo etukäteen päättää.
Musta oli kiva kun se ultraäänilääkäri kertoi np-ultran jälkeen siitä verikoesulan tarkoituksesta jne. Ei noista prosyyreista oikein mitään ymmärrä.

Tosi tylsää kun täytyy noita sikiötutkimuksia miettiä..
Itsellänikin meni parit yöunet ennen np-ultraa niitä miettiessä.
Nyt pohdin että on kuitenkin paljon todennäköisempää että kaikki on vauvalla hyvin vaikka kuinka tutkittaisiin. Toisinaan liika tutkiminen voi olla pahasta.
Äitini sanoi mulle, että kun minua odotti ei mitään tutkittu, silloin vaan odotettiin.
Ei ultrattu eikä sydänääniäkään kuunneltu... =)
 
Täällä tuntuu olevan aika tarkkaa kaiken suhteen. Haluavat varmistaa, että kaikki todellakin on hyvin. Nuo sokeri- ja verenpainejututkin yllättivät, samoin ravitsemusterapeutti ja fysioterapeutti. Kaikki vapaaehtoisia, mutta aion kyllä käyttää hyväkseni =) Verenpainemittauksiin ei näillä näkymin välttämättä jouduta, mutta sekin voi olla edessä, kun paineet kuitenkin koholla. Sokereita kai seurataan säännöllisesti (saan sen masiinan kotiin) metujen aikaan ja sitten metujen lopettamisen jälkeen. Nyt oli arvot olleet metujen kanssa 5.3 eli ihan ok.
Juuri tuossa miehen kanssa juteltiin ja lueskeltiin yhdessä tuolta tekay:n sivuilta np-ultrasta. Kaipa me nyt tuohon sitten mennään. Punktioon ei lähdetä, vaikka turvotusta olisikin.

Jatkan hetken päästä.....

EDIT.
Juuh.. Puhelin soi niin jäi kesken. Ei tainnut olla sen kummempaa sanottavaakaan edes :D Suotta muokkailen ja häröilen... :LOL:

pietu- rv 8+6 *lahoaa päästään näemmä*<br><br>
 
Hyvää alkanutta vuotta 2007 kaikille!

Hetkeen en ole maisemissa ollutkaan ja oli mukava lukea muiden kuulumisia. Tässä myös vähän uutisia omasta navasta :)

Joulu meni hyvin, kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille uutisia. Mummot alkoivat jo hössöttämään, mutta sallittakoon se ainakin hetkeksi, kun ensimmäinen lapsenlapsi tulossa. Kiloja ei joulusta tullut vaikkakin turvotusta on masun seudulla aika lailla.

Joulun ja uuden vuoden väli oltiin Prahassa ja kaunista oli. Masuasukki voi muuten hyvin, mutta valitettavasti siellä on tupakointi sallittu joka paikassa, joten passiivista tuli enemmän kuin olisin halunnut. Toivottavasti ei kuitenkaan vaikuta pienen kehitykseen.

Maha on edelleen turvoksissa, mutta muuten olo alkaa jo olla kohdillaan. Pahoinvointi on helpottanut, eikä väsymystäkään ole enää niin paljon kuin aiemmin. Kuntoilukin alkaa taas maistumaan hyvältä :) Onneksi koira on pitänyt muuten liikkeellä, ettei ole ihan päässyt laiskistumaan.

Huomenna eka neuvola, vähän jänskättää. Puhelimessa neuvolan täti kuullosti ihan mukavalta, kun ennen joulua juteltiin. Np-ultra ensi viikon keskiviikkona ja mennään se vielä meitä hoitaneen lapsettomuusklinikan kautta. Olisi tullut muutenkin normaalisti, mutta mieheni halusi mennä vielä yksityisen kautta tämän käynnin.

Tulipahan taruiltua :p Hyviä vointeja kaikille!
-Sannis 10+5
 
Huh ! oltiimpas pudottu kauas listoilla. Piti ruveta nostelemaan. Meillä tänään np-ultra iltapäivällä ja nyt jo jännittää.Mies on mua yrittänyt rauhotella ja sanoi ettei me sille mitään voida jos vesselillä ei olekkaan kaikki ok! Tottahan se on mutta kun se vaan on niin jännää...

Mulla oli sunnuntaina hieman taas vuotoakin mutta onneksi tosi vähän.
Hyvää uutta vuotta ja vauvojemme vuotta2007!!!!!!!!!!!!!

Sirkku ja vesseli 12+1
 
Heipsan!
Ompas taas vierähtänyt tovi siitä kun on viimeks kirjoitellut. Liekö laiskuus vai mikä iskenyt.

Eilen oli neuvola lääkäri ja kaikki siellä ok. Hemoglobiini ol laskenut 115:sta kun ekalla kerralla oli 139. Rautaa pitäisi siis ruveta popsimaan. Tosin lääkäri sano et kun oli tippunut lyhyessä ajassa aika paljon niin luultavasti toinen tuloksista ei oo ihan oikee... ois kiva tietää kumpi. Verenpaine oli noussut normaalille tasolle (oli aiemmin matala). nopsa ultrauskin tehtiin, katottiin pää-perämitta ja syke. Ton ultan mukaan oltais kuusi päivää pidemmällä kun luultiin = vähemmän odottamista :LOL: Ekassa ultrassa tiputtiin kolme päivää taaksepäin... tiedä sitten mikä on totuus. Täytynee oottaa mitä np-ultra sanoo tosta. Harmi ettei saatu kuvaa mukaan :(

pyysin päästä ravitsemusterapeutille mut ei kuulemma oo tarpeen. Oon vähän huolissani et osaako sitä sittenkään syödä oikein kun oon kuitenkin kasvissyöjä. Pelkäsin et oon lihonnu jouluna ihan sikana mut olikin tullu kokonaiset 100g lisää. Pahoinvointia ei oo ilmaantunut vieläkään, eikä varmaan tuukaan enää. Hyvä vaan. Muutenkin olo on ollut mitä mainioin jos ei lasketa päänsärkyjä joita on melkeen päivittäin. En oo kuitenkaan ottanu mitää särkylääkettää vaan koittanu kitkulella. Tiedä sitten kumpi on pahempi.

En oo vielä ostellut mitään vauvan vaatteita tai tarvikkeita. Äitiys vatteita oon vähän ostellut nyt alennus myynneistä. En millään malttaisi odottaa et masu kasvaa niin pääsis käyttääkin niitä. Ostin sitten lappuhaalaritkin vaik olin aatellu etten haluu sellasii mut ne sai masun näyttämään jo nyt sika isolta (vaikkei masu ookaan viel yhtään kasvanu). Mies nauro et ai se on nykyään hyvä juttu jos housut saa mahan näyttämään isolta :LOL: koska teiän muiden on pitänyt siirtyä äitiys vaatteisiin?

MEGA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!
Miauku rv10+1 (tai rv11)
 
Täällä turvotus on tehnyt sen, että olisi ihan hyvin voinut siirtyä mammahousuihin.. Jotenkin vain tuntuu vielä tässä vaiheessa hölmöltä, kun tietää itsekin, että maha on vain nestettä ja läskiä :LOL:

pietu- rv 9+5 :heart:
 
Rouvahuldahuoleton
IIiiiik, ihanaa huomenna on rakenneultra! Odotan kuin kuuta nousevaa :) Tosin viimeksi esikolta odotin siksi että saan todisteen vauvan olemassaolosta, nyt on todistetta päivittäin ja paljon kun kaveri potkii jo hurjasti (ja usein nimenomaan rakkoa päin, auts). Mutta yhtäkaikki, ihana mennä katsomaan vauvaa, toivottavasti kaikki on edelleen hyvin!


Hulda rv 21+0
 
wilhelmiina79

Hyvää vuodenalkua kaikille!

Mulla onkin taas vierähänyt aikaa kun viimeksi olen kirjoitellut. Pahoinvointi vaivaa edelleen. Uudenvuodenpäivänä jouduin sairaalaan kovan päänsäryn ja rajun oksentelun vuoksi. Mikään ei pysynyt sisällä. Sain sitten kipulääkettä ja nestettä suoraan suoneen ja olo alkoi helpottaa. Yön olin siellä tarkkailussa ja aamulla pääsin sitten pois. Migreenikohtaus se oli. Kyllä pelästyin. Olisin toivonut että olisivat ultranneet onko vauvalla kaikki hyvin mutta eivät sitten katsoneet tarpeelliseksi kun ei ollut supistelua eikä vuotoa. Nyt ei auta kuin odotella ensi viikon keskiviikkoa, silloin on äitiyspolilla ultra ja näkee onko kaikki hyvin. Toivottavasti tuo ei toistu, oli aika raju vuodenaloitus.

Mulla on tuosta keskiviikon np-ultrasta aika pitkälle samat ajatukset kuin Pietullakin. Lähinnä haluan vain nähdä vauvan, niskaturvotuksen saa ottaa mutta mihinkään jatkotutkimuksiin en suostu, kun siinä lapsivestipunktiossa on se keskenmenonvaarakin. Pietu oli kysellyt jossain vaiheessa myös sokerirasituskokeesta. Mulla se tehdään PCO:n vuoksi joskus viikolla 26

wilhelmiina rv 11+0
 

Yhteistyössä