Lokakuiset 2018 <3

@Ane773 Ai niin kyselit tuosta vartalotyynystä - Mulla on ollut sellainen kiemurainen malli, joka on ollut todella hyvä - sen avulla oon nukkunut varsin hyvin isosta mahasta huolimatta ihan melkein synnytykseen asti. https://www.amazon.com/PharMeDoc-Full-Body-Pregnancy-Pillow/dp/B0153X1M14

Oon siis aiemmin nukkunut vatsallani, joten tän avulla sain vaihdettua kerrasta nukkumisasennon kylkiasentoon. Se tukee myös kasvavaa masua ja on hyvä kun saa saman tyynyn avulla tukea polvien väliin (hyvä selälle/lantiolle). Uuden hyvän sängyn myötä oon siirtynyt pysyvästi kylkinukkujaksi (niin paljon parempi selälle!) ja käytän tällä hetkellä polvien välissä ylimääräisiä tyynyjä. Ne vaan tippuu ja häviää yön aikana... ja nyt olisi ehkä kivaa saada jo mahallekin vähän tukea tyynyistä (=lisää yöllä etsittäviä tyynyjä ellen sitten satsaisi tähän vartalotyynyyn). Imetystyynynäkin tätä voi kuulemma käyttää, mutta musta oli siihen vähän liian iso ja kömpelö joten käyttö raskauden jälkeen ainakin multa jäi.

AnMaaria
 
Heips taas pitkästä aikaa kaikille, ja yhteisesti onnittelut hyvistä uutisista rakenneultrissa :love: oma palstailu on jäänyt vähän vähäiselle, lukemassa käyn aina välillä mutta kirjoittelu on jäänyt...

Joku tuolla kirjoitteli hankinnoista, niin täälläkin on vielä pidättäydytty ostoksista. Tosin keskiviikkona "mentiin vain ohimennen katsomaan" vaunuja ja kaukaloita kauppareissun yhteydessä, ja lopulta taidettiin melkein tunti viipyä ja saatiin hyvät esittelyt myyjältä :ROFLMAO: tosin on päätetty että vaunut saa kotiin tulla viimeistään syyskuun alussa, joten kyllähän nyt on jo aika aloittaa vertailu ;) onko teillä (jotka siis joudutte ostoksia tekemään, ettei löydy aiempien lapsien jäljiltä) ajatuksia siitä, ostatteko tavaroita uutena vai käytettynä? Meillä vaunut ja kaukalo tulevat uutena, saadaan uusimpien testien ja standardien mukaiset ja tiedetään ettei ole kolaroitu/säilytetty missään homeisessa tilassa. Itse voisin ehkä joidenkin vaatteiden ostoa harkita kirpparilta, mutta mies on ehdoton ettei "meidän lapselle tule muiden vanhoja" :LOL: no, onhan se toki kiva että ekalla lapsella on ihan omat tavarat ja vaatteet, ja toisaalta olen nyt innostunut ajatuksesta ommella vaatteita itse :giggle:

Mutta nyt pääsisi viimein vaateostoksillekin, nimittäin tänään aamulla oli rakenneultra. Viikkoja vastattiin aika lailla päivälleen kaikessa, ja saatiin hyvinkin varma veikkaus tytöstä :love: kuulemma kätilö ei tule huonetta uudelleen maalaamaan mutta muuten uskalsi luvata :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Kems
Noi nykyset jodinsaantisuosituksethan taitaa olla sen verran uusia, ettei varsinkaan vanhemmat neukkulääkärit niihin ihan vielä allekirjoituksia tarjoa, varsinkin kun keskimäärinhän suomalaiset saa liian vähän jodia eikä suinkaan liikaa. Ja tietty pitää muistaa että määrähän kaikessa ratkasee, pikkasessa määrässä levää on pikkasen jodia ja suuremmassa määrässä enemmän. Lisäksi ei oikein voi sanoa että merilevässä on niin ja niin paljon jodia, koska se vaihtelee levittäin, ja vielä luonnontuotteessa yhdenkin tyyppisessä levässä on haarukkaa. Esimerkiksi wakamessa pitoisuus vaihtelee 4 000 - 25 000 µg/100 g, kun taas kombussa on tasaisemmin 25 000–30 0000 µg/100 g. Täähän ei oo ongelma jos pääsee pakkauksesta tarkistaan ravintoarvoja, mutta aina ravintolassa ei onnistu.

Mut varsinkin heillä jotka käyttää monivitamiinivalmisteita raskauden aikana jodia tulee jo niistä. Esimerkiksi mun käyttämissä tableteissa on jo 200 μg jodia, mikä on 133 % päivittäisestä saantisuosituksesta aikuiselle, vähän enemmän mitä "tavallisissa" monivitamiineissa, niin kun monia muitakin vitamiineja ja hivenaineita, plus eihän mikään vitamiinivalmiste imeydy 100 %. Jos tän päälle vielä juon sen neuvolan suositteleman kolmisen lasia maitoa, siitä tulee noin 90 μg jodia. Eli jo tällä ylitän raskaana olevien saantisuosituksen jodista, plus tietty sen mitä muussakin ruuassa on.

Mulla ei tee erityisen tiukkaa olla ilman levää joten oon jättäny sen väliin, mutta en usko että satunnaisesti ja pienissä määrin se on valtava ongelma, varsinkin jos tietää kyseisen levän jodipitoisuuden. Voihan sitä siltä päivältä jättää vaikka vitamiinit syömättä tai maidot juomatta. Mutta usein tai isoja määriä en tiedä uskaltaisinko käyttää, mutta en minä mikään lekuri ookaan että voisin sanoa varmaksi. Oon ratkassu sen sillä että pelaan mieluummin varman päälle, koska oon stressaavaa tyyppiä enkä viitsi miettiä oonko nyt menny tekeen jotain haitallista. Oon kuitenkin raskauden aikana pari kertaa syönyt ravintolassa ruokaa jossa on levähiutaleita päällä tai keittoa jonka liemessä on levää, enkä oo niistä kovin huolissani.

Mies on luvannut tuoda laitokselle valtavan rasiallisen sushia. Sitä odotellessa. :)
Jota et saa edelleenkään syödä jos imetät.
 
Hei kaikki! Ikuisuus siitä kun kirjoittelin viimeksi. Silloin oli hemoglobiini alhaalla ja rautakuuri aluillaan. Nyt reilu kk myöhemmin hemoglobiini on nousussa ja olokin vähän parempi.
Meillä oli rakenneultra vasta tänään, kun loppukuun vauvaa odotellaan. Ultrassa oli kaikki hyvin ja poikaa lupailtiin tännekin, niin kuin täällä aika monelle muullekin :D, tänään pitäisi kertoa tulevalle isosiskolle, että tulee pikkuveli. Tietää kyllä jo että vauva tulee, mutta kysellyt jo onko se tyttö vai poika.
Eilen kävin raskaushieronnassa, teki hyvää. Alaselkä ja pakarat alkaa olla aika jumissa.. Pari viikkoa vielä töitä ja sitten kesäloma, ah.
Oliko vielä jokin fb-ryhmä, johon mahtuisi mukaan? Tulisi ehkä sinne kirjoiteltua ahkerammin kuin tänne..
Leppoisaa odotusaikaa kaikille :)
 
Vielä sellainen lisäys sushikeskusteluun, että mä olen käynyt nyt kolme kertaa sushilla raskausaikana, (koska oon iso sushi-lover) ja syönyt kasvissusheja. Oon syönyt pääasiassa nigirejä enkä makeja, ja inkivääriä oon syönyt myös (en oo oikein saanut selvää, onko sushi-inkivääri "inkiväärivalmiste" vai sellaisessa maustemuodossa, jossa on sallittua.
Toki oon syönyt myös lakua ja salmiakkia, vaikkei saisi... mutta se on sitten toinen keskustelu... ;):oops:
 
  • Tykkää
Reactions: ahmis ja Eetuha
Vielä sellainen lisäys sushikeskusteluun, että mä olen käynyt nyt kolme kertaa sushilla raskausaikana, (koska oon iso sushi-lover) ja syönyt kasvissusheja. Oon syönyt pääasiassa nigirejä enkä makeja, ja inkivääriä oon syönyt myös (en oo oikein saanut selvää, onko sushi-inkivääri "inkiväärivalmiste" vai sellaisessa maustemuodossa, jossa on sallittua.
Toki oon syönyt myös lakua ja salmiakkia, vaikkei saisi... mutta se on sitten toinen keskustelu... ;):oops:
Mä syön kaikkea kohtuudella, en siis mitään raakaa mutta en lopeta syömistä vaikka olen raskaana... Eli menee salminakki, sushi jne. Ihan normaalisti
 
  • Tykkää
Reactions: Jasuuu ja Ane773
Jota et saa edelleenkään syödä jos imetät.
Kiitos kannustuksesta. :)

Itse olin esimerkiksi THL:n, Eviran ja Valviran tietojen perusteella siinä uskossa että ravintosuositukset eivät ole identtiset raskaana olevalla ja imettävällä, johtuen siitä että maidon välityksellä ei vauvalle välity samoja riskejä kuin istukan kautta sikiöön. Imettäviltä ei ole normaalin ruokahygienian lisäksi kielletty esimerkiksi graavikaloja, ja jodin tarvekin kasvaa imettäessä. Tämän vuoksi oma suunnitelma on syödä sushia laitoksella, mutta olla antamatta sitä vauvalle, koska imeväisikäiselle niitä ei edelleenkään suositella. Jollakin toisella sitten toisenlainen suunnitelma.

@Jocrow tyttöonnittelut!

@maijakaima poikaonnittelut!
 
Mukavaa lauantaiaamua kaikille :love:!

Minä tungen sen verran lusikkaani sushi soppaan että esikoista kun odotin niin söin kerran kavereiden kanssa itsetehtyjä susheja ja ihan normaali hänestä tuli. Silloinhan lakritsa ei vielä ollut ehdottomasti kielletty, mut en nyt sitä 50g/pvä suositusta varmasti ylittänyt ikinä.

Nyt tästä en oo syönyt sushia ollenkaan ja lakritsia hyvin hillitysti esim. Puolen kilon karkkipussiin oon heittän joku 5 liitulakua (koska liitulakut :p:p) eikä nyt toki ees viikoittain tuu syötyy karkkeja, lakust puhumattakan. Eilen toi työkaveri dumleja töihin, niitä lakritsisia söin ehkä 4, ne on vaan niin :p enkä nyt usko et niissä ohan överinä sitä lakua.

Mut toivotaan että tästäkin tulee ihan normaali ja että kummallakaan ei tuu koulus ongelmia koska äiti on lakuriippuvainen :oops:. Tuo sushi bowl kuulostaa hyvälle, täytyy testaa jos himo iskee. Mun ei oo nyt tässä raskaudes tehnyt oikein yhtään mieli lihaaa/kanaa/kalaa ni ei toi sushikaan oo sillai houkuttanut, vaik tykkään kyllä.

Ihania kyllä nää minin potkut, tänään tuli jo muutama sellainen peräkkäin mitkä tuntu uloskin päin. Mies ei kyllä tässä raskaudes oo ollut mitenkään kiinnostun tuntee potkuja ja ei se ekassakaan jaksan kun ohan pari kertaa tunnustella. Tosin ymmärrän kyl on se varmaan aika tylsää heistä vaikka itsestä ihan parasta kun mini myllää :love:.

Tuosta FB-ryhmään liittymisestä @amaia ja @Yip niin tuo @Hayley82 ylläpitämä ryhmä on vielä auki mutta sielläkin on tullut jo toiveita ryhmän sulkemisesta ja oon kyllä ihan samoilla linjoilla että sit kun alkaa synnytyket lähenee ni ei halua enää uusia tyyppejä. Eli kannattaa laittaa pyyntö pian jos meinaa, varmaan sulkeutuu pian.

Ja pakko moita FB-ryhmiä sen verran kehua että vaikka täällä jaksaa pyöriä odotusaikana niin en minä ainakaan sitten kun esikoinen syntyi oo ikinä kirjoitellut niitä vauvakuulumisia tänne enää. Meillä on edelleen tosi vilkas ja tiivis ryhmä vaikka nää "vauvat" on jo 2,5v ja ollaan tavattu livenäkin monta kertaa, eli ehdottomasti suosittelen ryhmään liittymistä.
 
  • Tykkää
Reactions: amaia
Heips!
Meilläkin oli rakenneultra ja siellä kaikki oli kunnossa. Tyttöä veikkasi, katsoi myös sivusuunnasta ja sanoi ettei näistä pojan värkkejä saa, mutta eihän sitä voi koskaan täysin varma olla. :LOL: tosi huojentunut olo tuli, että kaikki on kunnossa.

En ole ostanut vielä mitään vauvalle, mutta ehkä sitä jotain pientä nyt... Vaunut, kaukalo ym on jo valmiina odottamassa niin niitä ei tarvitse miettiä. Esikoinen on tyttö joten aika pitkälle vaatteetkin on. Tosin esikoinen on syntynyt maaliskuussa, joten täytyy tehdä kuitenkin jonkinlainen inventaario syksymmällä.

Vointi on mennyt väsyneemmäksi. Jatkuvasti pitää olla lepäilemässä ja jalat kohti kattoa. Myös ajoittaista alavatsan kipuilua ja sukkapuikkovihlaisuja on ollut, mutta ne menee itsekseen ohi. Tai sitten tämä on vaan kesäloman alkuun liittyvää väsymystä. Onneksi töissä pitää olla seuraavan kerran vasta heinäkuun puolessa välissä. :p

Kivaa viikonlopun jatkoa kaikille! Ja onnea ultrakuulumisista. (y)

21+0 poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Kems ja amaia
Onnea kaikille ihanista rakenneultra kuulumisista <3

Täällä ollut melko rankka taival takana kun sain kilpirauhasen liikatoiminnan raskauden kaveriksi. Nyt kuitenkin saatiin rakenneultrassa hyviä uutisia: rakenteeltaan vauva normaali, lääkkeet eivät ole tähän mennessä aiheuttanut mitään ongelmia. Haitallisempaa vauvalle olisi ollut hoitamatta jättäminen. Varovainen tyttö veikkaus saatiin <3 mennään uudelleen rakennetta tsekkaamaan 6 viikon päästä :) tämän taudin takia siis tiheämpi tarkastelu.

Tinnuli 22+3
 
No nythän tänne oikein satelee näitä tyttöjä! :LOL: Ihanaa että kaikki on hyvin.

Meillä oli vihdoin ja viimein myös oma ultra! Tosi mukava lääkäri joka selitti koko ajan meille mitä näkyi, toisin kuin edellinen joka oli varsin tympeä. Vastasi myös kärsivällisesti miehen tarkentaviin kysymyksiin :D Ultrassa näkyi tällä kertaa hyvin lunkisti nokosia ottava tyyppi kun viimeksi hän ponnahteli villisti sinne tänne! Käänsi ultraajalle selkänsä puolessa välissä, ei vissiin yhtään tykännyt että häntä häirittiin kesken unien. Kehenköhän tullut? o_O En voi sietää jos joku keskeyttää mun unet!

Kaikki oli kunnossa, sydämessä näkyi tosiaan hienosti kaikki kammiot ja kaveri kasvaa 36% persentiilillä, pituutta 28cm js painoarvio 412g. Pitkä sievä sääri näkyi ja sen päässä heiluivat varpaat. Pienen tytön varpaat :love: Eli täälläkin pitivät paikkansa kiinalainen kalenteri, oma mutu, ja sykkeiden ja mahan muodon perusteella tehdyt arvaukset. Istukka oli edelleen edessä mutta ei kohdunsuulla, joten ei aiheuta toimenpiteitä. Ultrattiin myös alakautta kohdunsuu joka visusti kiinni.(y)

Ok @ahmis kiitti tiedosta! Pistän fb-ryhmän harkintaan.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Amaia ja pikkulikka 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Dippadai
Heips!

Kiitti sushijuttuista, eritoten @Montecea ! Pitää testata sushibowlia ja Vau mikä tietopaketti vielä merilevistäkin! :eek: No kylhän mie nuista levistäkin oon lukenu, mut muistinko enää..?:oops: En.... Mut yritän aatella, et ei muutamaan leväiseenkään rullaan nyt ehkä kuole, eihän..? Päädyin ottaan kasvissusheja, niil oli vaan vakuumipakattua kohta nääs ja en sit lämmenny sen syömiselle kypsennettynäkään (vai oisko ollu ok?). Oon ollu suht rento ruoan suhteen, kun moni rajotus vaikuttaa olevan justiinsakin jonkin tietyn aineen pitoisuuden takia, niin jos sitä nyt kerran-kaks pitkällä aikavälillä raskaudessa syö, ni en usko, et vahinkoa koituu, mut silti nyt jotenki ruvennu kuumotteleen:oops:

@amaia itsekin hajosin kyllä ultraajan kommentille, kevensi tunnelmaa ja jäi hyvä fiilis:ROFLMAO:Ja niistä kuvista vielä! En mäkään julkisesti aatellu, mut eiks tänne voi perustaa suljettujaki ryhmiä??? Jäi mulla vissiin jotenki ajatus kesken viime kerralla... Ylläri:D

@AnMaaria itselläkin toi sama, et EHKÄ VÄHÄN helpotti himoa toi kasvisversio, mut nyt ei ois mikään parempaa ku kunnon lohi- (vois toki sitä paistettua vielä koettaa, mut ku se raaka vetää puoleensa...) yms.kielletytkalarapu-sushit:cry::ROFLMAO::whistle: Mua kans mietityttäny toi sää, ku tuntuu et lokakuussa voi olla IHAN MITÄ VAAN:ROFLMAO: Joskus tosikin lämmintä, joskus ihan sateista ja koleaa, joskus saattanu ensilumi käydä maassaki ja äh! Poitsulle nyt on varmaanki kotiintulovaatteet (perusbody ja housut + sukat ja mummon kutoma ihana villanen asu ja ne huopikkaat. Jotku käsiinlaitettavat tumput vielä ja päähän jotain varmaanki.... Äh ku en ees tiedä mitä vauvoille puetaan..!) aikalailla, mäkin oon ostanu isompia kokoja, koska oletan, et ei kuiten mikään maailman pienin vauva todellakaan tuu, vaikka ei sokerivauvaakaan tulis. Ja kasvaahan he tosiaan niin äkkiä! :cry::love::cautious:
Kiitti kans tosta tyynyvinkistä! Paneudun kyllä tohon, ku oon siis toooooosi ihmeellisistä asennoissa nukkuva, ni nyt en tiiä nukunko edelleen ihmeesti, ni selkä ei tykkää vaiko ku meno hiljentyny, ni selkä ei tykkää:D Mullaki nykyään tosiaan ihan normityyny jalkojen välissä, mut seki kyllä katoaa aina kummasti yön aikana - tai saattaa ollaki ihan siinä lähellä, mut sit tyyliin kissat on vallannu sen:ROFLMAO:

@Jocrow ihana kuulla sustaki! Onnittelut tytöstä:love::love::love:
Muaki kuumottaa juurikin tuo, kun "koskaan ei voi tietää" onko kolarointi tai hometalossa ollu taitaitai... Toki vaikea kuvitella, et ihmiset tekis niin (eritoten, koska kyse lapsista), mutta kun. Ja kun homeet yms. Ei välttis näy tai välity ulospäin mitenkään. Mitä muuten meinaa, jos jokin kaukalo onkin jo kolaroitu? Meinaako se siis sitä, et ei oo enää turvallinen? :eek:
Mutta! Me ollaan siis hommattu vaatteita aika paljon kirppikseltä, turvakaukalo hommataan varmaan yhdeltä kaveriperheeltä; itte hommasivat uutena ja tietää varmasti, et on kolaroimaton ja hyvä! Vaunuihin oon aatellu eniten satsata. Ainakin tällä hetkellä on kuvitelma, et niitä tulee käytettyä eniten, joten niihin haluan satsata. Vielä en oo päättäny, hommataanko ihan uutena vai joltain lastenkirppikseltä (Turussa ainaki oli ihan käyttämättömän olosiaki! :eek:), mut ne on sellanen juttu, et hommataan todennäköisimmin uutena, jos hommataan jotain uutena. Paitsi että syöttötuolissa kävi säkä -voitettiin sellanen:ROFLMAO: Eli sekin on nyt hommattu uutena:D Muuton oisin varmaan jonku tosi halvan joko uutena tai joltain tutulta hommannu:) Mustaki ois kiva hommata kaikki/paljon uutena, myös sen takia, et kiva intoilla ja näin eespäin, mut seki, et säilyy sit tuleville mahollisille sisaruksilleki, mut eipä noi vauvavaatteet paljoo kulu. Sit aattelen ympäristön kannalta sekä budjetin kannalta sitä, et sit ku lapsi kasvaa, ni sit joutuu väistämättä hommaileen kuulemma uutena kaikkee, ku kirppareilla ei sit enää liiku niin paljon tietyn ikästen vaatteita, ku ne kuluu käytössä.... Että näin meillä:D

@maijakaima onnea pojasta:love: Raskaushieronta kelpais tännekin, pitääpä tsekata paikallinen tarjonta siitäkin...

@ahmis täällä mies kyllä tunnustelee mielenkiinnolla, mut juurikin se, ettei se kauaa jaksa:ROFLMAO: Tai siis et luovuttaa helpolla heti, jos ei tunnu:ROFLMAO: Ärsyttävää!

@Dippadai Onnea tytöstä:love:

@Tinnuli varovaiset tyttöonnittelut!:love: Onhan se tympeää, kun tarvii lisäseurantaa, mut ihanaa, kun pääsee tsekkaamaan pienokaista, eikös juu?:love: Toivottavasti menee kaikki hyvin loppuun saakka ja jaksamisia sinne hirmuisesti!

@amaia onnea tyttölupauksesta:love: Mukavat ultraaja on parasta♡ Mulle jäi kyl noi persentiilit ihan hepreaksi, mutta josko seukki käynnillä kysyisin:D Eikä muuten kertonu pituutta! :0 Me ei olla nähty varpaita, mutta voi että oli varmasti ihanat!!! :love::love::love:

Musta ainaki tuli hyviä neuvoja molemmilta, @Eetuha ja muitaki tohon sushisoppaan liittyen. Tuskinpa kellään tarkotus päteä päteä; tässä vaan musta hyvin näkee, et lähteitä on monia, samoin ku mielipiteitä. Kaikki ollaan erilaisia, eikä se lasten määrä liity nyt mitenkään tähän; joku voi olla paremmin perillä asioista, vaik oiski vähemmän muksuja - Tai enemmän:) Ja sitä paitsi jollekin toimii toiset jutut paremmin kun toisille, paljon on myös perintötekijöistä yms. Kiinni ja loppupeleissä jokainen tekee omat valintansa! Minä ainaki arvostan @Montecea n kattavaa infoa, lähinnä nyt jäi tunne, et toinen osapuoli tarttee nyt jottain joogaa tms. Ei kylvetä tänne riitaisia ilmapiiriä, jookosta?

Toinen asia, mitä toivon, on, et tänneki jäis porukka kirjotteleen. Itellä jääny feisbaan kirjottelu (seuraillu kyllä oon) vähemmälle, mut tänne näkisin kirjottelevani synnytyksen jälkeenki -toki varmaan harvemmin, riippuu miten toi vauva-arki lähtee meneen:ROFLMAO: Mut ois ihanaa kuulla kuulumisia sit myöhemminki! Mut katsotaan sit lähempänä? :) Ootan yhä tänne päivityksiä sekä niitä syntyneiden listoja ja tyttö-poika -tuloksia:D

Ane773 ja Pätkis rv 22+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: amaia ja AnMaaria
@Ane773 kiitokset :) oli jo ihan pakko perjantaina kauppareissun yhteydessä ostaa yksi ylisöpö, maastokuvioinen pinkillä koristeltu unihaalari :giggle::whistle:

Tuosta kaukalosta ja kolaroinnista. Itse olen ainakin ymmärtänyt (saa korjata jos tietää paremmin?), että kaukaloiden kohdalla pätee vähän sama kuin esimerkiksi moottoripyöräkypärän, ratsastuskypärän tms. Eli jos on kolaroitu/pudotettu/muuten kovasti kolhittu voi sisäisissä rakenteissa olla vaurioita vaikkei näkyisi ulospäin = ei välttämättä ole yhtä turvallinen kuin ehjä. Toki on aina arvailua jos ei päällisin puolin mitään näy, ja on sitten aina oman arvion varassa. En nyt ehkä parkkipaikkakolarin jäljiltä lähtisi kaukaloa vaihtamaan, mutta jos on vaikka peuraan törmätty ja käyty ojassa niin harkitsisin kyllä... kun kyseessä nyt on sen pienen kirpun turvallisuus, ettei sitten joskus tule vastaan tilannetta jossa kaukalon rakenteet pettää aiemman kolhun vuoksi :confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773
Heippa kaikki! Täällä ollu oikein kunnon hiljais eloo kun puhelin on päättäny jostain syystä että ei ensinnäkään ilmota näistä viesteistä ja sit kun koitan kirjoittaa vähän pidempää viestiä niin heittää sen pois ennen kun pääsen painaa lähetä! Eli kirjoitan äkkiä lyhyesti vaan :D Ihanaa kun alkaa tyttöjäkin satelemaan tänne! <3 Mulla ei facebookkia oo ja kun tääkään ei toimi niin Oisko kukaan kiinnostunu esim whatsupp ryhmästä? :) Mut tänne kuuluu hyvää ei kipuja tai mitään ja maha senkun kasvaa! Tänään rv 26+3! Mites onko @viipulainen käyny jo rakenneultrassa kun sitä en oo vie tainnu pongahta täältä :)?
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773
Ja mitä sushiin tulee ite oon syöny sillon tällön sushia ja tietty kypsällä lohella ja paikoissa jossa näkee kun se valmistetaan eli ihan tuoreesta lohesta paistettua :) ja esim salmiakkia menee sillon tällön mutta niin meni esikoisen aikaankin ja sillon se ei ollu kiellettyä.. Hyvä ja fiksu lapsi esikoisestakin tuli :D
 
Sateinen päivä niin ehtii pysähtyä ja kirjoitella. Joka siis ehkä ihan hyvä koska viime aikoina mulla on saattanut olla pikkuisen liikaa touhottamista ja sen seurauksena kaiken maailman selkä-,kylki-, nivus- ja vatsakipuja. Koskahan sitä muistais että vähemmänkin touhuamista riittää:ROFLMAO:

Tää odotusaika tuntuu olevan aika jännää ja paljon ajatuksia herättävää tai sit mulla on vaan liikaa aikaa ajatella :rolleyes:
Migreeni iski jälleen ja äippäpolin lääkärin ohjeistuksella otin vahvemman särkylääkkeen. Lääkkeen ottoa edelsi tuskainen sisäinen kamppailu. Enhän vahingoita pientä jne. Joka tietty jatkui pitkälle seuraavaan päivään kunnes pikku tyyppi pääsi normaaliin vauhtiin ja potki hullun lailla.
Kauheita syyllisyyden tunteita jo nyt :whistle:

Hiljalleen ollaan alettu tekemään hankintoja, jotka pääasiassa saatu läheisiltä kun heillä ei enää tarvetta. Eli nyt ois vaunut, pinnasänky ja hoitopöytä ja hirveä hinku järjestellä ja laittaa pikkuisen huonetta.

@Ane773 laita vaan yksäriä. Mielummin tarkennankin asiaa vähemmän julkisesti :)

@Hayley82 olen laittanut viestiä FB-ryhmästä, siellä olijat vois vinkata tälle asiasta esim @ahmis

Ja onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, ihana lukea että kaikille vaikuttais olevan kaikki hyvin.

Ruokakeskusteluun kommentoin sen verran että jokainen varmasti on lukenut ne suositukset ja noudattaa niitä omalla tavallaan ja uskoo mihin tahtoo. Mä olen itse niiden kanssa hyvin tarkka ja omien kokemusten takia vielä ehkä hysteerisen tarkka, mutta muistan kuitenkin että tää on mun lapsi ja mun raskaus ja itsehän vastuuni mahdollisista seurauksista kannan, ihan niin kuin kaikki
Muutkin. Turha näistä on kenenkään herneitä nenään vedellä.

Me taidetaan mennä päikkäreille, joten palaillaan

Kems ja pikku tyyppi 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773
Onnea hyvistä ultrakuulumisista @amaia @Tinnuli @Dippadai ja ihan kaikki muutkin! Nyt toivottavasti useimmilla meistä alkaisi se raskauden hyvä vaihe - eli stressi ja krempat minimissä :) :love:.

Sain muuten eilen kommenttia kollegalta, että mistäs toi vauvamaha on sulle yhtäkkiä ilmestynyt? :ROFLMAO: En ollut muistanut, että en ollut tästä vielä ihan kaikille sanonut, enkä ollut häntä nähnyt pariin viikkoon :D. Aika selkeästi pallomahaisena täällä siis ilmeisesti mennään. Viime viikon liitoskivutkaan ei ole onneksi palanneet vaikka viikonloppuna tuli taas häärittyä matonpesussa ja pyöräiltyä pitkät matkat. Tuntuu auttavan, että taluttaa isoimmat mäet eikä rehki kaikkea polkien niinkuin yleensä.

@Tinnuli Täällä myös kaverina kilpirauhasen liikatoiminta, tosin tällä hetkellä se on rauhallisessa vaiheessa, joten ilman lääkkeitä ja kuukausittaisella kontrollilla mennään. Mulle itselleni sairauden paljastuminen oli melkoinen shokki (kuopuksen vauva-aikana) koska tunsin olevani elämäni kunnossa ja sitten kilppariarvot olikin ihan mitä sattuu. Tein alussa sen virheen et menin lueskelemaan ties mitä potilas/kauhukertomuksia ja siitähän ei tunnetusti hyvää seuraa (pelkäsin mm että joudun johonkin silmäkuoppien laajennusleikkaukseen vaikka mulla ei edes ollut mitään silmäoireita!) Mun kohdalla tähän sairauteen ei ole liittynyt oireiden puolesta juurikaan dramatiikkaa ja hyvällä lääkityksellä arvotkin saatiin parissa kuukaudessa hallintaan. Jatkoin kuopuksen imettämistä lääkärin luvalla silleen, että pumppasin maitoa talteen juuri ennen kuin otin lääkkeen ja sitten imetyksessä oli muutaman tunnin tauko. Liikatoiminta siitä sitten rauhoittui, joten lääkitys voitiin hiljalleen purkaa ja lopulta saatiin lääkäriltä lupa toivoa tätä uutta pientä.:love: Tsemppiä ja ihan mahtavaa, että teidän vauvalla on kaikki kunnossa!

Tuosta lastenvaatteiden uudelleen käyttämisestä. Oon molemmilla lapsilla käyttänyt tosi paljon isosiskon perheeltä ja yhdeltä toiselta tuttavaperheeltä saatuja vähän käytettyjä vauvanvaatteita, niin kaikkea ei ole tarvinnut ostaa uutena :). Se on ollut iso helpotus monessakin mielessä (luonnonvarat, raha, aika). Vauvojen kasvuvauhti on niin hurja, että vaatteiden käyttökerrat saattaa jäädä tosi vähiin, joten on ollut hyvä, jos vaatteita on voinut pitää useammalla lapsella. Oon myös pyrkinyt ostamaan (ehkä vähän tylsästi) aika sukupuolineutraaleita vauvanvaatteita, mikäli siis oon ostanut uusia, niin niitä voi käyttää sekä pojalla ja tytöllä. Niitä "tyttöihanuuksia" on kyllä saatu paljon lahjaksi (ihmiset tykkää jostain syystä ostella juuri näitä!) ja niitä on saatu juurikin käytettynä siltä tuttavaperheeltä. Nyt kahden lapsen vauva-ajan jälkeen luulen, että pärjätään aika hyvin omilla varastoilla ja ihan muutamilla uusilla hankinnoilla. Sitten vähän vanhemmilla lapsilla (ehkä noin 2-3 vuotiaasta eteenpäin) vaatteiden kuluminen alkaa olla niin iso ongelma, että kun sen yhdistää nopeaan kasvuun ja vuodenaikojen vaihteluun, niin tuntuu, että vaatteiden ostamista saa tehdä melkein jatkuvasti. Ostan vaatteita myös kirppareilta, jos vaan sinne hoksaan mennä oikeaan aikaan (siis ennen kuin on se huutavin hätä jostain vaatekappaleesta).

Mukavaa Juhannusviikkoa!

AnMaaria ja Papunen rv 22 + 3
 
Heippa pikästä aikaa!:)

Meillä meni loman aloitus ihan penkin alle kun oltiin jokainen vuoroperään vatsataudissa ja siihen toipumiset päälle.
Nyt tää viikko on eka sellanen viikko että jaksaa kunnolla tehdä ja ollaanki tehty.:D

@Jasuuu kyseli ultrasta.
Ultra oli viime perjantaina ja meille tulee TYTTÖ!:love:
Oma fiilis ja kaikenkastin arviot ja povaukset piti siis paikkansa ja miehen suuri toive toteutui.:)
Mies oli ihan tippa linssissä.
Itulla oli kaikki tosi hyvin, pusuhuulet oli ja ne on kyllä mieheltä peräisin. Itsepäiseltä vaikutti edelleen, nt-ultrassahan jo totesin olevan tyttö kun oli niin vastaan paneva ettei meinattu niitä mittoja saada.:LOL:
Ja mulla lähti sit heti vaatehankinnat lapasesta.
En oo halunnu ostaa mitään ennen kuin tiedetään kumpi tulee, kun pojan vauvavaatteita on paljon. Noh, nyt varmistu että ne ei nyt passaa paitsi muutama unisex nuttu.:D Mies tuumasi että kaikki sanonnat siitä että tyttö tulee kalliiksi taitaa pitää paikkansa, mutta iteppähän toivo ni ei kuulema saa valittaa.:LOL:(y)

Itu on tosi villi mahaotus ja potkuissa on aika hurjana jo voimaa. Tavarat saa mahan päällä kyytiä.:D
Lapset odottaa innoissaan ja tuo netikin on nyt tyytyväinen että sentään onnistuttiin saamaan aikaseksi tyttövauva.:ROFLMAO::ROFLMAO:

Olot on olleet ihan hyvät. Yhtä kevyesti vaivojen puolesta menee kuin viimeksi tyttöä odotellessa, pojista oon ollut ihan kamalan kipeä kaikkialta. Ainoastaan harkkasupistukset vaivaa, mutta koska eivät tunnu alakerrassa, oon ihan rauhallisin mielin niiden kanssa, tuttua huttua.(y)

Seuraava neuvola (kela neuvola) on 5.7 kesäneuvolassa toisella hoitajalla. Sit elokuussa omalla taas.

Miehellä alkaa loma 2.7. Tätä on odotettu, kun mies on ollut non stoppina töissä maaliskuusta 2017 alkaen ilman lomia.:confused: Ihanaa kun voi suunitella jotain juttuja muuhunkin kuin viikonlopuille.:giggle:

Kattelin myös kalenteria ja lätkäsin Itulle toiveen syntyä syyslomaviikolla.:LOL: Kuopus teki niin kanssa ni vois sisko seurata esimerkkiä.:D

Eipäs tässä kai tämän kummempaa. Pitää lukea muiden jutut vielä niin pääsen kartalle.:whistle:

Viipulainen & Itu 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: amaia
Heipä hei taas! Miten mulla on semmonen käsitys että alkukuusta tuli vaan poikia ja nyt satelee pelkkiä tyttöjä? :) Oon ihan pihalla jo että kumpia on tulossa enemmän, mutta samapa tuo! Ihania palleroisia molemmat :love:

Osaakohan joku auttaa radi-aiheiseen kysymykseen? Mä joudun nyt muutaman viikon sisään menemään siihen sokerirasitukseen ja yritän arpoa koska ois paras hetki. :eek: Lääkäri ei määränny millekään tietylle viikolle, sanoi vain että ennen ensi käyntiä pitäis käydä (mikä on 25+6), mutta netin mukaan täälläkin maassa se suositellaan otettavan vasta viikoilla 24-28. Mulla ois paremmin aikaa ens viikolla, mutta onkohan liian aikaista mennä rv23? Tyyliin eikö radi vielä näy vaikka on tullakseen? En tajunnut kysyä lääkäriltä :rolleyes: Mulla on taas työmatkoja tulossa niin ei yhtään huvittais tulla myöhään illalla kotiin matkalta ja lähteä seuraavana aamuna aikaisin labraan syömättä.. Ja näkyyköhän huonosti nukuttu yö sokeriarvoissa? Ainakin varmaan lentokoneen leivänkäntyllä korvattu illallinen... :cautious:

amaia ja pikkuneiti 22+1
 
hei pitkästä aikaa,
olen käynyt lukemassa mutta en ole jaksanut kirjoitella.. ollut paljon kaikenlaista tässä..

@amaia kysyit radista.. Mulla oli ohjeistus käydä nyt tää toka radi rv 23-26, joten käyn ensi maanantaina kun mulla ns vika viikko menossa.. en sitten yhtään viime tinkaan jättänyt :D näköjään ohjeistukset vähän heittelevät neuvoloissa viikkojen suhteen.

Täällä voidaan raskauden suhteen ihan ok. Liikkeitä tuntee aina enemmän ja tunnistaa itse, että elämää vatsasa on. Väsymys edellene pysyy, sille ei voi mitään. Odotan kovasti lomaa johon kolme viikkoa.. Tosin onhan tässä näitä lyhyitä viikkoja. Ensi viikkokin lyhenee päivällä kun pitää mennä hautajaisiin. Erään lähisukulaiseni, joka tietysti osaltansa aiheuttanut väsymystä omaan olotilaan. Töissäkin kaikenlaisia yllätyksiä ja muutoksia, sijainenkin mulle jo hankittu jonka perehdytystä pystynyt aloittamaan jo nyt.. Hommaa riittää siellä.

Ollaan nyt miehen kanssa varattu kirppispöytä heinäkuuksi ja sitä varten käyty tavaroita varastosta läpi. Kaikkea sitä löytyykin, ihan unohtanut mitä omistaa. Toisaalta on hyvä luopua niistä, kun tajuaa ettei ole muistanut ikuisuuksiin. Jos saisi vaikka muutaman euron takaisinkin. Samalla tullut käytyä vauvan vaatteita vähän läpi, löytynyt niitäkin ja ottanut sieltä ne unisex versiot käyttöön ja suosiolla kaikki tyttöjen pinkit myyntiin. Olisihan se kaikkea ihana säästää, mutta ei kaikkea pysty. Tärkeimmät vain.
Toki nyt alennusmyynneistä muutamia vaatteita löytynyt matkaan, olleet niin söpöjä :D <3 Mutta muuten kohtuudella.

Tosiaan ens viikolla sokerirasitus ja sitten siitä viikon päästä neuvola, oman tädin pitäisi olla nyt palannut saikulta, mutta pidetään eri paikassa kun kesän ajan toinen sivupiste sulussa.. No, mun onni että on lähempänä duunipaikkaa.

Olipahan omanapaista, mutta halusin kertoa että kuulolla ollaan :)

Mukavaa juhannusta kaikille, sateesta huolimatta :D

saraneito ja rv 25+2
 
  • Tykkää
Reactions: amaia
Heips!
Heitän vaan nopeesti, kuka tekee uuden aloituksen? Ja sopiiko sinne laittaa jo ultrien/fiilisten yms. Perusteella sitä tyttö/poika -listaa samaan syssyyn? :D Mäkin oon tipahtanu kärryiltä kelle tulossa mitäki sukupuolta ja ihanaa nähä sit ku syntyvät, et onko pitäneet paikkaansa:D

Harmi, ku porukka lähtee pois :( Toivottavasti kaikki kuiten hyvin raskauden osalta, @Eetuha!

Itelläni kirpparireissu pyöriny mielessä, et josko jaksais vielä ennen syksyt viedä juttuja myyntiin; meinaan meil on tilpehööriä ihan liikaa:confused: En siis käsitä, mistä sitä kertyy! (Ja kuulemma sit ku on lapsia ni sitä vasta kertyyki?:D) Varmaan lahjaksi saatu ja myös heräteostoksia...

Pittää lukia ja vastailla tarkemmin, kuhan tässä taas joutaa, ja todellakin sitä uutta listaa odotellessa;) Voin toki määki siis sen alottaa sen uuden convon sit heinäkuun alussa alottaa, mut annan mielelläni etuoikeuden jolleki pätevämmälle:D

Täällä pikkunen potkii ja mönkii hurjasti, monesti ku istun tai makaan ni aina vähän mönkii, ku oon liikkeellä ni on rauhassa :D Nyt oon alkanu tiedostamattani laulaan ja hyräileen yhtä samaa biisiä sille, varsinki ku siis käyn suihkus ja eritoten yövuorojen jälkeen ku käyn suihkussa, en tiiä tunnistaako se, mut aina se rauhallisena on ku heräilen ko. Biisiä ja sit vetää kunnon villit ku lopetan, varsinki jos oon makuulla tai istualtaan:D:love::ROFLMAO: En nyt tiiä sit haluaako, et vaan lopettaisin vai onko sit mieleen:ROFLMAO: Selkäkivut vaivaa nyt kyl jo aikasta pahasti, lämpötyyny on ollu ystävä. Mut luulen et nää selkäkivut helpottais huomattavasti, jos muistaisin venytellä enemmän ja muistaisin kotonaki ergonomian (ja hommaisin sen @$%#&€#@ raskaustyynyn!). MUTTA nyt ollaan alettu työstää vauvanhuonetta:love: Siis tavaroita ei po hommattuna, enkö haluakaan ennen ku siistin ja suunnittelen kunnolla:D Syöttötuoli tuli just ennen juhannusta ja on se vaan hiano:eek: Anoppi kävi kans tuomassa muutamat lelut, leikkimaton sekä pestyt ja silitetyt vaatteet:love: Ärsyttää vaan vielä tässä vaiheessa tavarat, ku ne nyt vähän lojuu siellä täällä, ku ei oo vielä paikkaa niille:rolleyes: Vaikkakin toisaalta ihana hypistellä:X3: 10.7. Seukki ä-poli, ootan innolla, et säätääkö nyt kuvia ja et miten pikkusen kasvun on käyny:rolleyes: En kyl tiiä indikoiko vielä tässä vaiheessa sokerivauva vai ei, mut luulis et jos kokoajan kiihtymään päin kasvu, ni vois siitä päätellä kuiten jottain? Ehkä. Joskus heinäkuussa on myös neuvola, en tiiä mikä käynti se se on, mut 20.8. On Sit se isyydentunnistamisneuvola-aika:D Hihihii:ROFLMAO: Mitähän siihenki kuuluuo_O

NIIN JOO! Tietääkö kukkaan mikä viikko soli se rajaviikko, et vauvaa pidetään elinkelposena? (Hyi ku tuntuu jotenki kliiniseltä sanua nuin:oops:) Eli et jos syntyy enne aikojaan (reilusti) ni se raja, et ees yritetään elvyttää ja hoitaa? Mulla kukkuu päässä 24 viikkoa, enkä kuiten googlettamalla löytäny... Siis toki käsittääkseni syntymän jälkeen on paljon lapsesta kiinni ja tapauksesta, mut joku raja siinä muistaakseni on, et ees aletaan millekään... Ei muuten, mut haluun siinä rajallani juomasta (= rajallaki huokasta, hemmetti ku autocorrect!!! ) onnesta, et vaik mahollisuus selvitä onki pieni, ni sit jo yritetään kuiten... Et siis kaikki toivo ei oo ihan heti menny, you know? Jotenki rauhoittaa.


Ane773 ja Pätkis rv 23+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä