Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

limatulpasta niin, siis JOS se tulee niin ei siinä jää kyllä arvailujen varaan et mikäköhän tää kökkäre on :D itsellä kans ollut tässä jo enne ja jälkeen tulpan TODELLA erilaista lima-vuotoa mitä ei muutoin ole ilmaantunut, juuri sellasta paksua kellertävää... ja vaikka ekasta se tulppa lähti niin kakkosesta en muista mitään nähneeni, sattumalta sen saattaakin bongata :)

pakkasin just vauvalle valmiiks kassin, on sitte valmiina millon ikinä sitä sitte tullaankaan tarviimaan :) itselle pakkailen parhaillaan sairaala-kassia, viereen laitan muistilistan, et mitkä pitää h-hetkellä muistaa laittaa kyytiin.. kaikkia kun en oo kahta ostanut.... ja vallankin kamera ja laturi ja puhelimen laturi... ne on ne mitkä täällä tarvitaan olla käytössä niin kauan kun vielä jakaantumattomana olen :)

Mieli on iloinen, odottava, ja hiukan jännittävä :) täs tapahtuu lähipäivinä niin paljon.... mutta vaikka levossa olenki, niin meikkasin ja laitoin hiukset... äsken lakkasin jopa kynnetkin ;) höperöksi tulossa vissiin, mutta itsellä on paljon kivempi olla kun on siisti olo... enhä mikään sairas kuitenkaan ole :)
jos vaikka ruokaa söis kohta ja menis ottamaan päivänokoset :) njaaaa... katsotaas maltanko :)
 
Liro: Ihan samana viikot pidettiin kun tähänkin asti... Edellisissä ultrauksissahan on todettu että tämä taapero tulee viikon jäljessä mutta ei sillonkaan LA:ta muutettu kun raskaus on näin pitkällä. Eli neuvolan ultrauksen mukaan nyt olisi 35+4 kun täällä mennään LA:n mukaan jolloin viikkoja on 36+3...

Tänään kävin sitten mittauttamassa tuon verenpaineen neuvolassa, oli laskenut onneksi. Ekalla mittauksella 162/90 ja tokalla 160/86. Hoitaja piti arvoja hyvinä kun ottaa huomioon että yhen päivän oon ehtiny vasta lääkkeitä syödä. Perjantaina sitten uudestaan mittaamaan.

Sasuma ja taapero 36+3 :kiss:
 
Mindi: Haha, mäkin olen nähnyt palstasta unta ja silloin siinä oli Leppismom :p Mut sitten oon nähnyt sellaistakin missä on tuolta yleiseltä osastolta Scarlett ja Lunatic :D Ja kerran heräsin mahalleni, ja unenpöpperössä vielä unensekaisena ajattelin että tästä pitää kyllä heti kirjoittaa palstalle.

JennyAdelina: Eilen siellä synnytysvalmennuksessa sanottiin että jos lapsivesi on v.punaista tai vihreetä niin pitää heti lähteä synnärille. Mut varmaan tiesitkin, ja eihän tuossa ole varmaa onko se lapsivettä.. mut toisaalta kun sullakin noita supistuksia ollut jne. : /

Mäkään en oikein tiedä että mitä vauvalle päälle kotiutuessa!? Riittääköhän jos sillä on villapuku jonka äiti on neulonut ja alla "normaalivaatteet" ja sitten jos sen laittaa vaikka siihen pussiin joka tuli ä-pakkauksessa? Vai tarviikohan tuohon vielä jonkun kevythaalarin päälle?

Purkkiin pissaaminen sujuu ihan hyvin, en mä ennenkään ole kattonut sinne. Työnnän sen purkin vaan haaroväliin ja annan mennä, äänestä kuuluu osuuko se oikeaan osoitteeseen :D

Mitään hiljaisuutta en minäkään aio pitää. En mä nyt tahallani täällä möykkää ja huudata musiikkia isolla kun vauva nukkuu, mutten aio kusi sukassakaan olla. Ois kiva kun vois vaikka imuroida sillä aikaa kun vauva nukkuu. No joo varmaan tosiasiassa itekin kaadun väsyneenä sitten nukkumaan. Jossain ohjekirjasessa olikin että hyvin voi imuroida vaikka vauva nukkuu, siihen ääneen se on
tottunut jo kohdussa.

En mäkään aio vauvaa koko ajan kantaa mukana jos vaikka vessaan menen. Ja mun pitää muutenkin vähän soveltaa näissä hommissa. Esim. kun käyn kaupassa, niin pitää tuoda vauva sisään, sitten hakea ruokaostokset vaunuista jotka jätän tuohon rapun alakertaan. Ei varmaan oikeasti sais pitää vaunuja siellä mut on noita muitakin ja musta olis hankalaa raahata niitä tänne ylös. Asun siis 2. kerroksessa ja ei siinä mene kuin puoli minuuttia kun ne ostokset tuosta äkkiä hakisin. Pesutuvan kanssa en vielä tiedä miten teen. Siis jos joudun sitä käyttämään jos sossu ei avusta pesukoneen hankinnassa. Kun vien pyykit, siinä menee n. 3 minuuttia. Voiko vauvaa jättää siksi ajaksi jos se nukkuu? Vai oonko sitten paska äiti? Pyykit oon lajitellut jo kotona ja tyrkkään ne vaan tossa alakerrassa koneeseen ja pesuaineet kans ja rahat lokeroon. Mut sitten kyllä ottaisin vauvan mukaan kun meen hakeen ne pyykit kun ne pitää tuolla ripustaa ja siinä menee aikaakin sitten enemmän. Paras tietysti olis kun sais sen pesukoneen mut se pakastin on nyt etusijalla. Kaikkea vaan kun lukee netistä niin tuntuu ettei vauvaa saa jättää sekunniksikaan.

Musta tuntuu että vauva vois olla kääntynyt. Koska potkuja on tuntunut ylhäälläkin. Toisaalta on niitä tuntunut kummallakin sivulla ja alhaalla ja keskellä ja joka paikassa :D Mut tänään on neuvola niin siellä sitten selviää :)

Nyt kun on yön yli nukkunut niin ei se synnyttäminen tunnu enää niin pelottavalta. Kyllä mä siitä selviin :) Jotenkin vaan kauhistutti nähdä se sali, ja sitten se joka kertoi asioista, oli jotenkin sellanen.. En osaa sanoa mut mulle tuli sellanen tunne että toivottavasti tuo ei hoida mun synnytystä. Mutta sitten siellä oli toinenkin kätilö joka esitteli paikkoja ja hän vaikutti mukavalta :)

Mäpä alan tässä jotain touhuilemaan, kerron neuvolakuulumisia myöhemmin. Oli vaan pakko nyt kirjottaa ettei jää ihan jälkeen :D

LD + Pikkunen 33+2

muoks: vanhoista ketjuista :) Mähän oon kahlannut ne kaikki läpi alusta asti kun oon kopsannut omat kirjoitukseni koneelle, ja aion ne joskus sitten tulostaa muistoksi :) Vaikka oon pitänyt (harvakseltaan) ihan käsinkirjoitettua raskauspäiväkirjaakin. Olis kyllä tosi kiva joku palsta senkin jälkeen kun vauvat ovat syntyneet, olis kiva tietää mitä kaikille kuuluu! Kun ollaanhan me tässä 9 kuukautta juteltu ja tutustuttu toistemme elämiin :)
 
Viimeksi muokattu:
SuzZ: siinä voi hyvinkin olla syy painon putoamiseen...

JennyA: No voi harmi. Meidän neuvolassa mitataan emättimen ph:n-mittaus tikuilla onko lapsivettä. Kuulostaa kyllä lapsivedeltä... Mulla kun alkoi lapsivettä tihtuttaa niin määräsivät heti synnärille.
 
Mulla on aika helpot lapset, mutta en mä usko että se on aina äidin aiheuttamaa jos vielä taaperoikäinenkin on tosi kiinni äidissä. Eiköhän nuo selity enimmäkseen tempperamenttieroilla. Etenkin kun samassa perheessä voi olla niitä vaikeampia ja helpompia tapauksia. Tottakai joku äiti saattaa mennä hieman liikaa lapsen oikkujen mukaan mutta uskon että lapsen luonne on useimmiten ratkaiseva tekijä. Tulee ainakin yksi kaveriperhe mieleen jossa lapsi on tosi vaativa tapaus ja ymmärrän, että vanhemmat taipuu enemmän, että arki saadaan sujumaan paremmin. Ihan pieneltä ei kuitenkaan voi vaatia samalla tavalla itsehillintää kuin leikki-ikäiseltä.

On kyllä onni että mun lapset on viihtyneet omissa oloissaankin, kyllä se voimia veisi jos koko ajan tarttis viihdyttää.

Ja kuinka moni tosiaan elää ihan normaalisti metelöiden jos ei saa vauvaa nukahtamaan tai nukkumaan millään. Kyllä siinä varmasti jossain vaiheessa tulee mieleen vähän joustaa kun huomaa ettei vauvaa voi välttämättä opettaa nukkumaan metelissä. Itselläni esikoinen jonka uni häiriintyi, ja häiriintyy edelleen, helposti. Itsekin aina ajattelin että opetan nukkumaan metelissä mutta ei se ollutkaan ihan yksinkertaista. Mieluummin sitten oli hiljempaa kuin perheen hyvinvoinnin kustannuksella väkisin piti meteliä yllä kun pienen piti nukahtaa ja kaikki on sitten ihan väsyneitä. Kyllä meillä nykyään TV on päällä kun lapset alkaa nukkumaan mutta imuroinnit saa unohtaa. Ja itse olen hyvin unihäiriöinen, olis vaan kamalaa kun muu perhe päättäisi että mun pitää nukkua vaikka ääniä kuuluu..

hyppykiikkua ei ole ollut aikaisemmin mutta tälle tulokkaalle ostin kirpparilta tosi edullisesti. Täytyy vielä selvitellä minkä verran sitä saa sitten käyttää jos pikkuinen kovasti innostuu jos ei ergonomisesti oo mikään kauhean terveellinen. Tietäiskö joku? Kävelytuolikin on outo tuttavuus. Vain taaperokärry on ollut käytössä.

Peppioliina tsemppiä teille, mukavaa että pääsitte keskustelun alkuun. Yhteiselo on kyllä vaativa laji, kun sen läpi elämän haluaa saada kestämään. Toivotaan että saatte.

JennyA jänskää, tapahtuuko pian vai eikö.

Toissayö meni valvoessa, viime yö taas paremmin. Jaksaa noi huonouniset yöt, kun tietää että pian tulee taas paremmin uni.

Leppismom 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa!

Mä olen nyt ihan totaalisesti tipahtanut kärryiltä, kun en ole perjantain jälkeen täällä käynyt ja tekstiä on tullut taas ihan kamalasti! :O

Olin taas osastolla perjantaista tiistaihin, kun oli paineet taas niin korkeat ja supisteli. Perjantai-iltana mittailin paineita ennen ruokailua ja mittari näytti huikeita 160/112 lukemia! No eipä ne siitä mihinkään muuttuneet, joten aika nopeesti alettiin sitten tekemään lähtöä sairaalaan. Päivystyksessä taas labrat, käyrät, ultraty yms. ja osastolle. tilanne onneksi rauhottui itsestään, eikä lääkitystä tarvinnut nostaa onneksi (nyt jo taitaa mennä aikalailla maksimi annostuksella).
Eilen siis pääsin onneksi pois, mutta seuranta jatkuu tiiviinä. Perjantaina taas avokäynti polilla ja sitä ennen vuorokausivirtsankeräys ja labrat. Neuvolassa ei tarvitse onneksi enää juosta, varmaan sitten vauvan synnyttyä vasta. Vauva voi onneksi hyvin ja painoarviokin oli huikeat 2376g (rv 34+0) :heart: Onneksi viikot on jo nyt niin hyvät, että pikkuinen saisi vaikka jo syntyäkin. Siitä ei tarvitse onneksi enää stressata!

Jatkan viestien lukemista ja palailen myöhemmin kommentoimaan :wave:

~ miraci ja pikku-ukko rv 34+5 ~
 
Vauvan kotiutumis vaatteet Samaa olen minä miettinyt.
Villahaalaria meillä ei ole. Mutta ajattelin laittaa sisävaatteet ja siihen haalarin ja sitten koppa autoon ja siihen päälle vielä villahuovan. Siis turvavöiden päälle. Maaliskuun loppupuolella kun saattaa olla jo aika lämmintä. Hattu toki ja käsineet ja tossukat. Löysin prismasta vähän pienemmät -50% ku ne äitiyspakkauksen ja sinne alle vielä ruskovillan käsineet ja villasukat.

Sairaalakassia en ole vielä edes alkanut pakkaamaan. Kai sinne kohta voisi laittaa yhden laturin (meillä o täällä niitä 3) ja vauvan vaatteet, siteitä...

Onko kukaan ottanut miehelle sinne sisäkenkiä mukaan? Katsoin sitä sydänääniä ohjelmaa ja siellä ne kun jäi sisälle tutkimuksen jälkeen, niin mies oli kengissä ja kenkäsuojissa koko ajan. Mahtoi tulla kuuma jaloille. En muista kävikö se mies kotona siinä välissä.

Silvia ja viliANNA 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Kavereiden tyylistä mun ystäväpiirissä on vaikka minkälaista mammaa, mua ei ärsytä kenenkään tapa lapsiaan hoitaa enkä tuomitse ketään mutta voi varjelkoon paljonkon ihmiset paheksuu tätä minun touhua (samanlaista se oli noilta kahdelta ekaltakin lapselta, tosin eri paikassa) :D.
Moniko laittaa vauvan vaunuissa tallin pihaan nukkumaan kun lapioi paskaa...?! Tai ottaa vaunut ratsastuskentän keskelle kun pitää tuntia? Jo nyt tämän mahan kanssa kun heppailen niin jengi kauhistelee, luulen kuitenkin osaavani minimoida riskit, en siis tee kun pakolliset hommat enkä enää ratsasta tms. Mutta vettä kannan sangoittain ulos ja heinää tosi raskaita kuormia. Ja minähän nuo heppaset laitan aamulla ulos ja illalla sisälle ja karsinat siivoan ellei tallitytöt ole ehtineet sitä tehdä.

Hiljaisuudesta meillä voi vaan unelmoida, toki meidän koti hiljenee klo 20 sen verran että enää tehdään iltatoimet ja tv on auki, eli ei saa huutaa tai riidellä. Luetaan kirjaa, jutellaan tms. ja lapset käy nukkumaan. meillä on silti tv auki, saatan kipaista vielä tallissa eli ovetkin käy ja kolisee.

Nyt on taas niin ihana ilma, innostuin siivoamaan koko huushollin. Kesken tämä siivoustyö vielä on ja tallissa kipaisen välillä mutta ehkäpä nyt mulla herää ekaa kertaa pesänrakennusvietti.

Flower mua ihan jännittää sun puolesta!! Mulla meni limatulpan irtoamisesta pari päivää kun vauva sitten syntyi, molemmilla kerroilla. Ihanaa tuo sun laittautuminen ennen koitosta, minäkin täällä olen suunnitellut ripsienpidennystä ennen synnyttämään lähtemistä, ei tarttis meikkailla niin paljon sen jälkeen. Kulmat kyllä värjään piakkoin ja tukan, kunhan tuo päänahka taas on sillä mallilla.
 
Hui kauheaa, kun olette taas ehtineet.. :)

JennyA, soittaisin sinuna kuitenkin synnärille, jos vuoto nimittäin on lapsivettä niin jossain vaiheessa sinne näytille on kuitenkin mentävä (jo infektioriskinkin vuoksi).. Onnea matkaan joka tapauksessa, jännät paikat!!

FA saas nähdä, milloin se lähtö sitten todella tulee. :) Sairaalakassin pakkaaminen on jotenkin "lopullista", siitä tulee sellainen olo, että nyt se on oikeasti todellista.

Hiljaisuudesta ja vauvan kantamisesta joka paikkaan mukana.. Meillä ei ole hiljaista eikä koskaan tule olemaankaan, olemme melko äänekkäitä itsekin, esikoisesta puhumattakaan. Sano nyt 4-5 vuotiaalle, että nyt pitää olla hiirenhiljaa kun pikkuveli nukkuu.. :D Mutta musiikkia on siis kuunneltu esikoisen aikaan, imuroitu ja katsottu telkkaria ihan normaalilla äänenvoimakkuudella ja kiitokseksi tästä saatu aikaan lapsi, joka ei häiriinny, vaikka viereisessä huoneessa istuttaisiin isommallakin porukalla iltaa tai katsottaisiin äänekkäämpääkin elokuvaa. Ihanaa. En voi myöskään ymmärtää, miksi vauvaa ei voi jättää hetkeksi yksin (ei tietenkään "yksin"). Vessassa voi käydä, suihkussakin jopa. Ja vaikka vauva huutaisi, voi äiti mielestäni käydä vessassa ilman vauvaa!!!

Sitteri meillä oli esikoisella ja sama tulee käyttöön myös tälle pienelle. Sitteri oli pääasiassa käytössä syöttöjen yhteydessä, syöttötuoli oli huonompi ja hankalampi. :) Mitään kävelytukia tai -tuoleja ei ollut, kyllä sen kävelyn oppii ilmankin (ja usein nopeammin ja paremmalla tekniikalla). Kukin kuitenkin tavallaan tässäkin asiassa. :) Hyppykiikku meillä oli ja satunnaisesti sitä käytettiinkin. Sehän ei ole mitenkään suositeltava väline fysioterapeuttejen mielestä ja suositusten mukaisesti käytettiinkin silloin harvoin kun käytettiin. Samainen hyppykiikku on kellarissa ja saattaa tulla esille tai sitten ei.. :)

Limatulppa voi olla ihan mitä vaan.. :) Esikoisen aikaan luulin, että limatulppaa oli tullut pikkuhiljaa (niinkuin toki olikin) vähän valkovuotoa sitkeämpänä limana. Kun sitten se "todellinen" tulppa irtosi (paljon paljon veristä limaa), soitin paniikissa synnäriin. Mutta siitä on yhtä monta variaatiota kuin on ihmisiäkin.

LD Synnytyksen pelkääminenhän kuuluu asiaan ja synnytykseen valmistautumiseen (se vaan unohdetaan aina mainita). Ja oikeastaan se on ihan kivaa. :D (voi toki olla etten sano näin enää kuukauden kuluttua!!)

Kaikille kipuisille jaksamisia!!

ON Sain siivottua kirjahyllyt viimein eilen, jee. Tosin urakka jatkuu vielä ihan vähän tämän päivän puolella. Siinä on kuitenkin taas yksi etappi matkalla siistiin kämppään, johon vauvakin saa tulla. :)

Ikävämpää on se, että sain myös eilen tietää, että vaarillani on kurkkusyöpä.. Ja vaikka hoidoksi ainakin tällä erää riittää sädehoito (ei sytostaatteja tai leikkausta!!) ja toipumistodennäköisyys on 90 %, tuntuu raskaalta ajatella sitä.. Vaan elämä jatkuu ja ei siinä ihmeempiä. Kyläilemässä pitää käydä ensi viikonloppuna ennen kuin sädehoidot aloitetaan, sitten voi olla liian rankkaa vaarille..

pihpuu & pieni 34+4
 
Onpas taas tullut tekstiä, kiva juttu :)

Itselläni yö oli pikkuisen parempi kuin edellinen, toki vessassa ravasin 1-2 tunnin välein läpi yön, mutta vauva ei räpeltänyt kohdunsuuta ja ei supistellut. Siis mie en käsitä miten alhaalla tuo lapsi voi olla, nuo nyrkkien liikkeet tuntuu ihan alhaalla emättimessä ja tosi kipeästi pyöräyttelee päätään välillä kohdunsuulla :O

Yritin äsken päikkäritkin nukkua kun tuntuu veto olevan pois, muttei uni tullut :confused: Jos kovasti väsyttää iltapäivästä, taidan laittaa pojun katsomaan elokuvaa ja nukkua sitten.

Mie itse häiriinnyn hirveästi äänistä, en pysty yhtään metelissä nukkumaan, ja luulen että lapsetkin on yksilöitä tässä asiassa. Kyllä meillä telkkari ja radio on ollut päällä kun lapset on nukkunut, mutta toisaalta mie nautin itse hirveästi silloin kun olin perhepäivähoitajana ja meillä oli hiljaista päiväuniaikaan, sitä meteliä kun riitti muuten ihan kiitettävästi... Ja kyllähän nuo omat lapsoset on meteliä sietäneet ulkona nukkuessa ja muutenkin, normaalit elämisen äänet. Mutta en mie kyllä imuroinut ole vauvan nukkuessa, tykkään itsekin välillä olla hiljaisuudessa.

Meillä ei ole ollut kävelytuolia, hyppykiikkua, eikä edes konttauskypärää. Tosin mein lapset on ollutkin melkoisen rauhallisia ja varovaisia liikkeelle lähtijöitä ettei ole tarvittukaan. Tyttö tosin ei ehtinyt kunnolla lähteäkään liikkeelle kun sairaus puhkesi ja menetti kaikki fyysiset taitonsa :'( Mutta toki apuvälineet varmasti on tarpeen jos kovin aikaisin liikkeeelle lähtee ja vauhtia on enemmän kuin järkeä :)

Jännät paikat on tosiaan monella, toivottavasti vauvelit vielä vähän aikaa malttaisi kasvaa masujen sisäpuolella! Kiireisiä nämä maaliskuun mussukat :heart:

Purkkiin pissaaminen on sujunut ihan hyvin, vaikken aikoihin ole nähnytkään tuonne :)

Vauvalle alkaa olla kaikki valmiina, sairaalakassiakin olen alkanut miettiä jo. Sitterin kankaat pitäisi pestä vielä jos vaikka tällä lapsella sitäkin tulisi joskus käytettyä, en kyllä tiedä. Ei ole paljoa edellisillä käytössä ollut. Ja kantoliinan voisi silittää. Mutta ei tässä hätä, monet jutut hoituu kyllä sittenkin kun vauva on syntynyt, nautin vielä näistä rauhallisista päivistä ja eskarilaisen seurasta :heart:

Joka tuleekin pian kotiin, joten odottelemaan -->

Teto ja Rakas 34+4 :heart:
 
Moikka!

LD: Musta ei ole p*skaäiti jos jättää yksin pyykkitupa reissun tms. ajaksi nukkumaan. Ostat vaikka vaan itkuhälyttimen niin on helpompaa ja mukavampaa. Tietty kannattaa varmistaa aina tuplasti et avaimet on mukana ;). Mä kävin alusta saakka hoitamassa koirien iltapissat itkuhälyn kanssa ja ehkä vuoteen en ole sitäkään enää mukaan ottanut. Nykyään tosin poitsu katsoo telkkuakin monesti aamulla kun hoidan aamutarpeet koirien kanssa. Mun energiatasolla aamuisin ei pueta lasta 5 minuutin ulkoreissua varten :headwall:.

Konttauskypärä jäi tosiaan aika nopeaan turhaksi mutta ne ihan ekat ajat kun tosiaan noustiin niin pari aika pahaa kolhua taatusti vältettiin. Kolauksia en pelkää... Meillä on kolahdellut alusta saakka ja edelleen kun poitsu on kamala menijä. Oikeastaan en edes reagoi niihin ellen kuule, että sattuu. Eikä reagoi poikakaan kun en minäkään. Semmonen turhan hyssyttely ja apua hui kauhistus-asenne on mulle vieras. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita kun riittää koko ajan! Tänäänkin kiipesi puistossa semmoseen puu/köysi-materiaalista tehtyyn kiipeilytelineeseen!!! Sitten onneksi olin jo siinä takana silloin kun päätti et nyt on hyvä aika irroittaa kädet :whistle:.

Jokaisella sitä on oma tyyli lasten kanssa ja mitä sitä siihen kukaan puuttumaan. Ellei nyt suoranaisesti olisi vaaraksi lapsilleen jne.
Sama homma et jokainen hoitaa omien voimiensa mukaan ne asiat mitä hoitaa raskaanakin. Turha kai sitä on kauhistella... Mä olen pari kertaa saanut osakseni katseita kun pojan kaatuessa olen vaan katsonut ja jatkanut juttua... Öööö... Jos ei sattunut niin miksi mun pitäisi juosta paikalle lässyttämään kun poikakin jo jatkaa menoaan!
Mutta kyllä ihan sen voin sanoa etten kaikkea ymmärrä eikä mun tarvitsekaan... Eri asia sanonko niitä sitten henkilölle itselleen! Mutta esim. tämä samainen kaveri joka pitää edelleen ihan vauvana tätä parivuotiasta niin kuuluu niihin joille en antaisi IKINÄ poikaa hoitoon!!! Meillä kun ei esim. anneta syödä ruokaa pöydällä seisten VAIN siksi, että muuten ei suostuta syömään tai olisi "helpompaa". Sitten meillä ei meinaan syödä... Eipä ne lapset nälkään kuole jos ateria väliin jää! Jokseenkin vaan jotkut kasvatusperiaatteet/tavat on semmosia etten halua niitä omalle lapselleni mutta silloin vältyn niiltä sillä etten juuri esim. anna hoitoon vaikka kysyttäisiinkin. Tosin meillä kyläilessä sanon kyllä sitten jos tarve on. Mm. ruokaillessa et meillä ei sitten syödä ollenkaan jos ei osata syödä kunnolla.

Jossain dokkarissa sanottiin hyvin, että silloin kasvatus on mennyt pieleen jos lapsi ei täysikäisenäkään kykene huolehtimaan itsestään ;). Siinä siis käsiteltiin uusavuttomuutta ja sitä miten nyky-yhteiskunnassa on huolestuttavaa se, kuinka uusavuttomia uudet sukupolvet onkaan.
 
Kisak: Mä olen seurustellut (ja ollut kihloissakin) yhden sellaisen miehen kanssa, jonka kasvatus oli tuon sun näkemän dokumentin mukaan mennyt todella pieleen. :D Ja olen kyllä melkoisen samaa mieltä asiasta. Meillä loppuu kyllä myös syöminen siihen, jos aletaan temppuilla, samoin muutkin jutut.

En siis ymmärrä sellaista kasvatusta, jota sanotaan vapaaksi vaikka se on rajatonta.

Mutta kuten sanottua, kukin tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Limatulpasta sama juttu mulla pihpuu ensin tuli päiviä sellaista ruskehtavaa venyvämpää limaa ja sitten se todellinen tulppa, kirkuvan punaista verta ja iso klöntti. Mutta mulla oli ollut jo lantiossa sellainen viiltävä kipu että muutenkin tiesin että pian mennään synnyttämään. Vaikka olis koko tulppa jäänyt tulematta niin olisin osannut laitokselle lähteä =).

Vielä kavereiden tyylistä tunnen kans monia jotka antaa lapselle periksi jne jne.
Mutta se on heidän tyylinsä, minä en omista kavereistani puhu "pahaa" selän takana. Kaikki sen tietää. Voin kuunnella jos joku moittii toista mutta en sen kummemmin kommentoi. Jos mulla sanomista tulee, ne asiat yleensä koskevat minua itseäni ja sanon suoraan. Sain juuri yksi päivä tekstarin kaverilta että arvostaa mua siitä syystä kun olen ainoa jolla on ollut pokkaa sanoa suoraan (koskien hänen liiallista alkon käyttöään) vaikkei se totuus ole aina miellyttänyt.
Mulla on myös itselläni onni omistaa sellaisia kavereita jotka sanoa paukauttavat asiat päin naamaa, usein olenkin sitten huomannut että kas, hehän ovat oikeassa. Mielelläni kuulen muiltakin näkökulmia omiin asioihini/päätöksiini =).

Hyppykiikku/kävelytuoli ei ole ollut eikä tule. Sitteri on ja sillä oli kyllä käyttöä poikien aikanakin.
 
purkkiin pissaaminen onnistuu täälläkin ihan hyvin. En ole edes ajatellut asiaa tai sen vaikeutta ennenkuin täällä siitä sanottiin :) ehkä se menee jotenkin vanhasta muistista eikä ohisattumia tule :)

hiljaisuudesta Meillä kanssa opetettu lapset pienestä pitäen sietämään mölyä nukkuessaan. Esikoista kannoin liinassa ja imuroin ja samaten kuopus nukkui sitterissä olkarissa kun imuroin. Iltaisin meillä on ihan normaali möykkää täällä ennen nukkumaanmenoa,telkkarin laitan hiljemmalle kun luetaan satu olkkarin sohvalla mutta muuten ihan normi elämän ääniä kuuluu ja lapset itseasiassa tykkäänkin siitä. Muistan että itse olen myös lapsena tykännyt jos joku jäi vielä valvomaan minun mennessä nukkumaan,tuli jotenkin turvallisempi olo :)

hyppykiikku meillä on esikoisen ajoilta,en näe sitä kovin tarpeellisena. Molemmat tytöt viihtyivät siinä kyllä mutta en päivittäin kuitenkaan käyttänyt. Se taisi olla 15min kerrallaan kun suositeltiin pitämään. Kävelytuolia meillä ei koskaan ole ollut,molemmat tytöt ovat kävelleet taaperokärryn kanssa sitten kun ovat oppineet eli vuoden ikäisinä. Konttauskypärä on mielestäni maailman surkuhupaisin keksintö,anteeksi vaan :D Kukin tyylillään mutta minä en koe sellaista tarpeelliseksi.

Lapsen jättäminen yksin Olen jättänyt just jonkun pyykkituvan ajaksi ainakin esikoisen,nyt meillä on ollut kone jo monta vuotta. Ja suihkuun otin esikoisen aina mukaan sittrerissä,kuopusta en :D Ja nykyäänkin olen käynyt tuossa meidän oven edessä olevassa Alepassa jotain pikaostoksia kun lapset ovat kotona. LAitan aina jonkun lastenohjelman siksi aikaa eikä se mielestäni ole maailmanloppu,mulla kuitenkin menee se 5min :) Mutta tästäkin on niin monta mielipidettä :)

On Se saakutin neuvolalääkäri oli tänään!!!!:headwall: Itse lääkärissä ei ollut mitään vikaa mutta perkuleen kohdunsuu on ja pysyy 3 sentissä ja oli aavistuksen pehmentynyt!!!!!:headwall: Siis aavistuksen!!!!!!!!!!!!!!!|O Olin tosi pettynyt kun olin varma että olisi lähtenyt jo lyhentymään ja vaikka mitä :( No ei auta,näillä kivuilla mennään :(
Sf oli kasvanut viikossa 2 senttiä,saapi nähdä ottaako vauveli nyt jotain loppuspurttia,ultra on sitten parin viikon päästä.

Nyt lähden kouluun!!Ihanaa kasvohoitoa :)

-Kypsymätön Naurukohtaus ja Poikani joka ei ihan hevillä ulos tule 34+2-
 
Heips =)

Tuosta mahdollisesta lapsiveden tihkumisesta ja synnärille soittelusta... Mä päätin et seurailen tilannetta ja soittelen sitten jos näyttää siltä ettei tuo vuoto lopu tän illan aikana. Mulla kun tuonne synnärille tulee sitä matkaa oikeesti niin pitkästi, ettei sinne ihan huvikseen viitti ajella. Kokkolaan tulee 130 kilsaa ja Oulaskankaalle n. 115. Ei ihan viittis joka viikko siellä rampata :( Mieluummin seurailen tilannetta vielä kotona, kun ei tee hyvää istua autossakaan noin pitkästi.

Vauvan kotiutumisvaatteet: Esikoisella oli perussisävaatteet, niiden päällä collegepuku ja ohut kevyttoppis. Lisäks laitettiin villapeitto päälle. Päässä oli puuvillaisen kypärälakin päällä villamyssy ja lisäks lapaset ja villasukat. Mies haki auton valmiiksi sairaalan oven eteen, ettei tarvinnut vauvan kans olla ulkona kovin pitkää pätkää. Lokakuun loppua elettiin ja kirpakka melkein 10 asteen pakkanen oli.

Tälle tulokkaalle ostin just bodyn ja puolipotkarit, lisäks puuvillaisen haalarin. Päällimmäisenä kerroksena saa olla sama pehmoinen haalari, joka oli tytölläkin. Uudet villasukat ja lapaset saa pikkuinen käteensä, samoin myssyn. Noista varmaankin lapaset ja myssyn saakin synnäriltä, ainakin ne vauvat joita siellä nyt oon nähny, ovat saaneet :) Keski-Pohjanmaan koti- ja maatalousnaiset ovat niitä urakalla sinne neuloneet, isot laatikot näkyi olevan siellä. Tosin mä varmaan teen kyllä itte, kun vaan tietäis minkä väriset tekis... Mulla olis kyllä oranssi-vihreä raitaista lankaa tuossa sen verran, jos siitä sit vaikka...

( . ) Ainakaan toistaiseksi ei olo ole pahentunut. Ihmeen hyvin jaksoi käydä kaupoilla ja koululla, tulomatkalla meinas vähän supistella. Saa nyt sitten nähdä mitä tästä seuraa, voi olla että kostautuu illan aikana...

Nyt kahville ja sit pötkölleen :)

-JennyA-
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,

Sairaalasta lähtövaatetus
Meillä esikoinen on myös talvilapsi joten toimme pienen synnäriltä kotiin hyvin puettuna. Päällä oli fleecepuku (kokonainen edestä puettava) sekä sen päällä talvifleecehaalari, sellainen jossa somat nallenkorvatkin. Päässä oli pieni alumyssy (leuan alta solmittava) ja sen päällä hieman paksumpi fleecehattu. Käsissä tumput. Jaloissa ei mitään sillä molemmat fleecehaalarit olivat jalkaterällisiä. Autokin oli lämmin joten enempää ei mielestäni tarvitse pukea, varsinkin kun auto on usein hieman jo miehen lämmittämä kun tulee hakemaan.

Limatulppa
Täällä ei havaintoa mutta koko raskauden olen vuotanut enemmän ja vähemmän vetistä vaaleaa limaa. Samanlaisena meno tuntuu vain jatkuvan. Siteet päivittäin käytössä, ilkeän hajuisia ovat ja pitää vaihtaa koko ajan.

Selkäkipu ja muut ongelmat
Millaisista loppuvaiheen ongelmista kärsitte? Itselläni oli viikon verran selkä niin kipeä että pelkäsin että se vain jatkuu. Nyt olo parempi ja hommasin tukivyön joka auttaa hieman mahan kannattelussa. Myös jalkovälin nivuset ovat tosi kovilla, ihan meinaa itku välillä päästä kun ovat niin kipeät levossakin. Olenko ainut inva täällä :)

POKS POKS POKS 34+0

A 34+0
 
Vauvan kotiutumisvaatteet olen laittanut valmiiksi jo muutama viikko sitten. Elikkä alle tulee body, veluuri housut- ja huppari ja siihen päälle pehmeä "nalle" kevyttoppis ja tietenkin myssy ja hanskat. Turvakaukalossa on sit tuo jääkarhu lämpöpussi, niin tarkenee hyvin melko kevyellä vaatetuksella :)

Kävelytuolia eikä mitään konttauskypäröitä ole meille tulossa, ihan turhia mun mielestä. Mutta sitteri oli esikon vauva-aikana tosi tarpeellinen (syötöt yms.) ja sellainen tulee ehdottomasti nytkin. Hyppykiikku oli esikolla myös ja poika rakasti sitä! Voi olla, että sellainen hankitaan myös tällä kertaa.

Purkkiin pissiminen sujuu vaikka silmät kiinni, sen verran paljon sitä on tullu tehtyä! ;)

Vauvan nukuttamiset, yksin jättämiset yms. riippuu paljon vauvasta ja siitä millainen tapaus hän on. Sen mukaan sitten mennään. tuskin tuohonkaan on mitään yksittäistä sääntöä olemassa mikä sopii joka vauvalle. Mutta siihen pyritään, että oppii nukkumaan vaikka normaaleja elämisen ääniä ympäriltä kuuluukin, ja että äiti voi käydä rauhassa vaikka vessassa. Tämänkin takia sitteri mun mielestä ehdoton hankinta ;)

Supistaa, supistaa, supistaa.... siis pienikin liikkuminen; sohvalta nouseminen, muutaman metrin kävely... kaikki! Jopa istuminen. Vaan eipä niillä taida mitään vaikutusta olla. Ainakin perjantaina paikat ihan kiinni ja kiinteät vielä.

suljettu palsta kuulostaa hyvältä idealta! Haluan ehdottomasti mukaan :)

~ miraci ja pienimies rv 34+5 ~
 
jenny A mene nyt hyvänen aika tarkistuttamaan tilanne, tai soita ainakin synnärille ja kysy mitä tehdä??? jos se on lapsivettä niin sit ei sais jäädä kotiin ollenkaan.... mä en ainakaan uskaltais olla enää tossa jamassa kotona.. hui...

tiinelli hih,sä mahdat kyllä olla sekaisin muiden mielestä noiden hevoshommien kanssa :D mut miksei vauva vois tallilla nukkua samalla kun sä oot hommissa? siinähän sen on turvallista kölliä lähettyvillä, jos sattuu hetkeksi havahtumaan,kuulee tuttuja ja turvallisia ääniä, ja niin mäkin varmasti pitäisin tunneilla mukana vaunuissa. ketä ei tämmöstä sitte tajua ni antaapi olla :) ja kiitos,kyllä tälleen laittautuneena on jotenkin kivampi ollakin, ei mikään homssuinen,verkkarit jalassa kyllä, mut muuten varsin siisti olo... sitä paitsi koskaan ei tiedä jos joku kaveri on oven takana :) mä vaan tykkään et itsellä on parempi olo kun on ees hiukset laitettu, tosin saparoillahan nämä, mut tupeerauksineen ja lakkoineen tottakai :D ja mitä vesiämpäreiden ja heinän kantamiseen tulee,niin mä luulen et sun kroppa on sellaseen jo niin tottunut, että ei pienestä enää hätkähdä vaikka maha siinä mukana tuleekin :) voisinpa itekin pitää hevosia :heart:

vauvalle päälle kotiin lähtiessä no,mä pakkasin toppapuvun joka on 62 senttinen, tossut ja tumput sekä sukat ja lapaset, puolipotkarit ja pitkähihaisen bodyn, sekä siihen päälle potkupuku hihoilla. ohut myssy ja paksumpi myssy. sit voi mukaan ottaa varalle vaikka viltin. mutta autohan on lämmin et ei sitä pientä voi yli-pukeakaan... saati kun täällä on jo nyt lämpöasteita... mutta vielä voi pakkasia tullakin ja varmasti tulee. mut ei liikaa saa tumpata päälle, ehkä on parempi pakata laukkuun valmiiksi varalle enemmän, ja sit tilanteen ja sään mukaan pukee mitä tarvittee..

hyppykiikku ei ole ollu kummallakaan aiemmalla.. en tiedä tuleeko hommattuakaan...

sitteri varmaan hankitaan vielä, ehkä... on se kuitenkin helppo laittaa pikkuinen vaikka keittiön pöydälle siinä, samalla kun itse hääräilee keittiö-hommia :) tai ainakin ensimmäiset kiinteät ruuat kun lähtee menemään, ja vauva ei vielä voi istua oikeesti... se on kätsy paikka. tosin turvakaukaloakin voi käyttää tähän tarkoitukseen ihan hyvin... oikeestaan liikaa ei sitä tule käytettyä, en ainakaan mä,kun kuitenkin ollaan jatkuvasti sylissä ja touhutaan ja mennään :)

pihpuujoo just illalla kun käytiin nukkumaan,siinä lähekkäin ihmeteltiin että NYT me eletään sitä aikaa mistä on vaan kuviteltu :) että paluuta ei tietyllä tavalla ole enää..... lopullista todellakin :heart:

peppioliina niin olitte terapiassa? tosi hienoa että mies avautui keskustelemaan!!!! voi kun itsekin ois voinut liittonsa pelastaa että toinen olis ollut halukas tollaiseen.. toisaalta, mulla on vahva epäilys et eksä ois koskaan voinut muuttuakaanmua kohtaan... kyl se on nähty niin monet kerrat... mutta todella hienoa että saatte asioita eteenpäin, oon tosi iloinen teidän puolesta:heart: mun yhden parhaan kaverin mies ilmoitti viikko sitten että saa nainen etsiä uuden kämpän, ettei liitto jatku.. ja heillä oli laskettu aika viime sunnuntaina... katastrofaalista... ongelmia sielläkin ollut valtavasti, mutta juuri syksyllä sopivat tekevänsä kaikkensa että juttu toimisi... mies vaan sattuu olemaan samanlainen kun mun eksä, joten voin hyvin kuvitella mitkä on tuonkin liiton taistot olleet... ajoitus tällä miehellä ei vaan nyt ollu paras mahdollinen...

hiusten värjäys voi sanonko mitä!!!! eilen ostin sen hiusvärin, raita-aineitakin on ennestään,mut mil helkutil mä tän letin NYT värjään jos ei mitään saa tehdä :D aaargghh :D tyvikasvu on ihan selkeä, ja tosiaan HALUAN kuontalon kuntoon et on sit kuosissaan sekin hääpäivänä, siis minähän MENEN naimisiin vielä :D :D :D et ehkäpä oottelen tohon alkuviikkoon ja tempasen sitten :) täytyy nyt vaan totella ton terkkarin määräystä, eikä tehdä mitään.....

mä haluun karkkia!!!!!!!!!!!!!! eli kertonee kuinka alkaa pitkästymään jo tää tekemättömyys ja oleilu... pakko oli ulko-ovella käydä haukkaamassa happea... mä oon niin tottunut et joka päivä pääsen ulkoilemaan,,, ja mitäs tää nyt on olevinaan.... :D siks tekee ihan sikkenä mieli makeaa :D täytyy vissii toivoo isäntää kipaiseen kaupan kautta kotiin ..... ;)
 
Herranjestas, mun vauvalla on KIVESPUSSIT! :O Joten tombatar päivitätkö listaa mun kohdalta :)

Päätin nyt sitten kumminkin udella sitä sukupuolta kun oli peppu siinä hollilla hyvin, ja neukkutäti sanoi ettei tästä paljon voi erehtyä. Tuntuu ihan hullulta kun oon asennoitunut tyttöä odottamaan, kumminkin sillä varauksella että se ei ole varma tieto. Mutta silti jotenkin "järkyttynyt" olo :D En siis missään nimessä tarkoita että poika olis ei-toivotumpi mutta jotenkin kun sitä on ajatellut koko ajan että vauva on tyttö niin yllätyin. Mut hyvä näinkin :) Mullahan oli ihan ekana poikaolo. Sitten ultrassa näkyikin että poika, mut jossain vaiheessa ennen puolta väliäkö se oli, ultrassa näkyikin että on tyttö.

Muuta:

Rv: 33+2
Paino: +650
Pissa: puhdas
RR: 135/88 (käskettiin edelleen kotona seurata)
Sf: 30
Tarjonta: RT (!!!)
Syke: + (150)
Liikkeet: ++

Tosiaan niinku vähä aiemmin arvelinkin, vauva oli kääntynyt :) Hyvä niin. Pysyiskin noin päin! Siitäkin voi johtua tää että liitoskivut ovat alkaneet. Istukka on kuulemma alkanut rapistua mut ihan normaalia kuulemma näin loppuraskaudessa. Painoarvio oli 2100 jotain, oisko ollut 2125g, ei sitä ole missään ylhäällä. Seuraavaksi neuvola onkin 22. päivä ja sillon on lääkäri joka sitten tarkemmin mittailee. Kyllä tuo terkkakin jotain mittoja otti muttei mitään sanonut ja ruudulta näin että vastas joidenkin mittojen mukaan 32+ (en nähny päivää) ja joku oli 33+.

tiinelli: Mä voisin kans ihan hyvin ottaa vauvan vaunuihin nukkumaan kun ite olisin tallilla :) Tai sinne ratsastuskentän keskelle :D Kuulostaa hyvältä järjestelyltä :)

Ai että on taas selkä ja nivuset kipeenä ku kävelin neuvolaan ja takas. Tosi "kiva" varmaan mun kaverille joka huomenna tulee tänne muutamaksi päiväksi, kun mä en oikeen voi kävellen kaukana/kauan käydä. Ja auto on edelleen seisonnassa. No itepä tänne haluaa tulla kumminkin :LOL:

LD + Pikkunen 33+2
 
:wave:

Meidän pikkuinen poika ''Eppu'' voi vallan mainiosti, edelleenkin on ollut ilman bakteereja ja viruksia. Poika ollaan päästämässä kotiin 2vko:n päästä, painoa on jo nyt 2350g eli painoa tullut 12pv 350g, viimeksi kun olin täällä. Raskausviikot aletaan ottaa kiinni painossa! Nyt olisi rv 35+4.
Kuitenkin keskosaika on turruttanut aivan kaikki muut ympäriltäni, olen unohtanut maksaa LASKUT jotka mies on kyllä tuonut, unohdin aivan kokonaan pikkuveljeni syntymäpäivän! Nyt kuitenkin olen saanu ne asiat hoidettua, kiitos siitä MIEHENI joka tuli lauantaina VAALEASINISIÄ RUUSUJA kädessä
, iso hymy suulla ja sanoi '' Me selvitään ihan mistä vaan, 3 ihanan lapsen kanssa ja mä rakastan sua'' Siinä vaiheessa pärähti kyllä itku, silloin kun oli pojallakin vähän huonompi päivä, kun epäiltiin muutamaa sairautta mutta ei todettu sitte. Että tollasta hellyyden osotusta en olekkaan hetkeen saanut:heart: Tohon miehen ulkonäköön liittyen, että sillon kun ihastuttiin toisiimme, mä en ollut silloin ihastunut miehen ulkonäköön, vaan siihen keskusteluun kun oltiin juteltu, joku sama asia vaan kohtasi:) Ja musta mies on komea, eiköhän moni seurusteleva ole sitä mieltä:)

Katsu ja Eppu 1kk1pv
 
En mäkään ymmärrä miksi tuossa Tiinellin tavassa ottaa vaunut mukaan tallille/kentälle olisi jotain outoa ja "väärää"! Siinähän se menee mukana se vauva siinä missä muuallakin!! Eri asia olisi kai jos nappaisi sen lapsen kantoliinaan ja lähtisi sinne kentälle esteitä hyppäämään... Sitä ehkä ihmettelisikin :D Muutenkin noi vauvat kulkee niin hyvin mukana melkein missä vaan. Mä otin pojan pienenä mukaan metsään koirien kanssa rintarepussa ja ok olishan ne mut voineet kaataa mutta tää on taas sama ku se et bussin alle voi jäädä jne. Eli jos nyt ajatellaan kauhuskenaariota Tiinellin tapauksessa niin se olisi et joku pillastuu ja laukkaa siinä isolla kentällä just ne vaunut kumoon kääntyen ja laukaten sitten uudestaan samasta kohdasta... Ööööö... Juu ja tosiaan satelliitin osiakin voi tippua taivaalta päähän ;). Paitsi et mähän koin aika elävästi ton et taivaalta voi sataa tavaraa kun kävelin syksyllä päiväkotiin ja rakennustyömaalta lensi korkeuksista (kerrostalon työmaa) pari palkkia siihen muutaman metrin päähän eteen. En voi kyllä sanoa ku et yllätti...
 
Mun on pakko tulla sanomaan, et en mä sinne synnärille aio todellakaan nyt lähteä. Oikeesti ei ole mitään järkeä ajaa tuota matkaa ja kuulla että tilanne on ihan sama ku perjantaina. Jos tilanne ei ole muuttunut edellisten kolmen viikon aikana mihinkään, niin ei se nyt kahdessa päivässä ole sen kummemmaksi mennyt. Ottaen huomioon, että kivut, supistukset ja vuodot on ihan oikeesti ollut suunnilleen samanlaisia koko ajan.

Suljetusta palstasta: Ilmoitelkaa ihmeessä jos olis innostusta siihen. Mä voisin asiaa vähän tutkiskella. Ainakin ton edellisen porukan kans tehtiin niin, et parilla ihmisellä oli oikeudet hyväksyä sinne lisää porukkaa, eli ihan kuka tahansa ei pääse sinne rekisteröitymäänkään... Mut miettikää kukin kohdallanne, onko halua/innostusta... Sitä kun ei viitti ihan parin ihmisen takia alkaa tekemään...

-JennyA-
 
ja tiinellin kohdalla vielä kun eläimet vaistoaa noin järkkymättömän varmuuden touhuta niiden keskellä, ei ne ihan pienestä hetkahda nekään....nostan kyllä hattua tiinellille ja muille hevostelijoille :)

katsu-amsku itkua melkein tihrustan kun luin sun tekstin :'( miten liikuttavaa..... ihanaa et pieni poika pääsee pian kotiin, ja ihana mies sullakin kun noin kauniisti sanoi ja vielä kukkien kera :) samaa voin kyllä oman miehen kohdalla sanoa.. siis siinä et kolahti ihan ne jutut ekana mistä puheltiin kun tutustuttiin... niistä tiesin jotenkin et vaude toihan on mulle just sopiva :) ja kun sitten alettiin yhdessä olla niin silmät aukeni vielä ulkonäöllekin... ja näinhän se on että sisäisesti ne arvot ratkaisee, ei enää yhtäkään tyhjäpäätä mun mieheksi kiitos ei :D

LD hih, vai pojan sä sittenki saat :) mua vallan nauratti toi sun kommentin eka lause :D :D ihana!!! ja kyllä säkin vaikka ekaa odottelet, niin hyvin tunnistat miten päin se tenava siellä on majaillut :) eiks tunnukki itsestä kivalle kun on voinut havaita tuollasen :)
 
jennyadelina no totta toikin, mä vaan huomasin vasta oman kirjoittamani jälkeen et olit jo jotain kommentoinu... sori jos mun teksti oli liian "komentavaan " sävyyn, ei kyllä ollu tarkoitus mun ainakaan puuttua, itseä vaan alko mietityttämään et jos ois oma tilanne.... sori...
kyllä sä itse tiedät parhaiten miten toimia :wave:

suljettu palsta ilmoittaudun mukaan porukkaan !!!!! aivan tosi kiva ois jatkaa jutustelua ,just kun on tässä näinkin pitkä matka yhdessä taaperrettu :)
 

Yhteistyössä