~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

heissan taas pitkästä aikaa!

eipä oo tullu koneella ehittyä ku joskus aina pikaseen käymään,mut nyt ehin jo lukasee kaikki tekstit :D ja jopa jotakin kirjottamaankin ruoan laiton lomassa.

Meillä rupee pikkuhiljaa arki rullaamaan ja imetyskin alkoi toimimaan,kun ehin neuvolan tädille ja yhelle kaverille siit valittaa ni seuraavan kerran ku otin neidin tissille ni sehän tarraskin kiinni ja kunnolla,no nyt on sit äidillä rinnanpäät ihan tajuttoman kipeet,oon niitä yrittäny rasvaillakin,mut kai se oman aikansa ottaa tottuakseen,mut nyt oli palattava takaisin rintakumien käyttöön tai muuten tää mamma itkis syöttöjen yhteydessä :ashamed: mut pääaasia kai on se et toinen saa ruokansa =) sikeitä meillä vedellään hyvin yöt menee melkei järestään yhellä syötöllä,eli hyvin nukutaan täällä ja tänään oli aamusta hetken hereillä ja sen jälkee heräs vaan syömään ja jatkoi unia,joita vielä tuossa nukkuu,tosin nyt alkaa kuulumaan sellanen ähinä et taidetaan heräillä,mut niinhän siinä aina käy ku äiti rupee tänne kirjottelee :whistle:

Taidanpa siis jatkaa taas toiste

Piitsi ja Vilma 1vk3pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja enne:
suvitus jos ja kun kyselet vinkkejä mahavaivoihin niin kerro toki minullekin, meillä kärsitään niistä myös. :/ Tuntuu et eilen oli parempi päivä ku en antanu d-tippoja, mut pakkohan niitä kai on syöttää :(
Käytätkö DeVitolia? Koita Jekovittia taikka Kuplatonia. Nuo voivat sopia paremmin teijän vauvalle
:) Mihin aikaan vuorokaudesta annat? Kannattee antaa aamupäivästä, nii ei mene sitten ainakaan yö unet jos niitä tippoja itkeskelee
Marmeladi varmaan tarkoitti, että anna d-vitamiinin lisäksi Cuplatonia, joka on siis jonkinlainen lääke vauvan vatsavaivoihin, ei d-vitamiinilisä.
Me annetaan cuplatonia aina rautalisän kanssa yhtäaikaa, joten kyllä sitä kannattaa ainakin kokeilla =)


Alkuperäinen kirjoittaja Misupai:
Ippu: Niinkai se on, että villityskausi alkaa kun ikää tulee! Meidänkin neiti virnistelee siihen malliin, että odottakaa vaan, kunhan kasvan ja lähden liikkeelle! Noikin pojat on opettajan lapsia.... heh heh. Niillä vähän villi kausi, koska isä rakentaa taloa ja kiukuttelevat äidille, kun eivät isää nää. Ite oon aina miettinyt, että toivottavasti ei tule "suutarin lapsella ei ole kenkiä"-ilmiötä, koska opettajan lastenhan pitää osata sitä ja tätä...
No voi ei, sitten minä vedän sanani takaisin!! =) Minä oon aina ajatellu että opettajien lapset on paremmassa kurissa ja nuhteessa... minun sisko on opettaja ja hällä on kasvatukseen jotenki ihan eri topakka ote kuin minulla, tai siltä se ainakin tuntuu..

 
Moikka!

Joku kertoili että heittävät kasteveden olan yli, niin minäkin olin kuullut mut äiti tyrmäs heti ja sano et sukkanauha ja morsiuskimppu heitetään niin mut ei kastevettä, olin oikeassa =)

Rhea: juu olivat sisko ja sen kaveri täällä viikonloppua viettämässä. Sisko tuumas vauvan syliin ottaessaan et eipä ole ennen "rakkautta ensisilmäyksellä" lausahdukseen uskonut, mut nyt uskoo =)) Ai te menette naimisiin ristiäispäivänä, aikast hieno. Mun vanhemmat ovat kastaneet minut ja menneet naimisiin tuona samoisena päivänä 27 vuotta sitten. Eli aika merkkittävä päivä meillekin !! Jotenkin "kauheeta" oli katsoo poitsustanne kuvia 7vkon ikäisenä kun näytti jo niin "isolta pojalta" itselle tullu jo nyt kauhee olo siitä ku vauva kasvaa niin valtavaa vauhtii.. vaikka tosi pienihän vielä on. Oli tosi kauniita kuvia, lemmikkeineen =)

Ninni, mihin sinä olet hävinny?

LIDLIN VAIPOISTA, käyttääkö joku?
luin arvosteluja jostain ja päätin kokeilla. Ihmettelin vain tänään kaupassa et onko totta et pienimmät lidlin vaipat ovat kokoa 4-9kg midi. Ostin niitä paketin ja niinku arvelinkin, ovat todella suuria vielä!! Toisex mä en löytänyt niistä sitä "kosteus merkki viivaa" mikä pitäisi olla. ihan vaippapaketissa oli maininta värjääntyvästä viivasta kun vaippa kastuu, mut en minä vaan sellaista löytänyt =( help!
Aikast edullisia ovat kyllä, täytyy kyllä nyt hetki odotella et pääsee koklaan, jos niin on ettei pienempii ole. Myyjä kun ei osannut minua auttaa =(
Pamperseja käytetään siis nyt!

Huomenna päästään neuvolaan ja ajateltiin aamusta käydä myös vaunuttelemassa =)
Voi kun tuo pieni pysyisi noin tyytyväisenä. Hän kun ei turhia itkeskele, tissiä syö, tapittaa isoilla silmillään ja nukkuu vaan...

MILLOIN NE MAHAVAIVAT ALKAA JOS ALKAA?? OLISKO OIREITA JO NYT 9vrk ikäisenä ?

Jatkamaan touhuja...

Minä ja Tirriäinen 9vrk
 
Täällä taas..
En pääse tänäänkään kotia kauemmaksi, niin tulin taas koneelle kurkistaan. Vähän tuli parempi olo, kun nukuin tunnin päiväunet. Mies lähti suoraan töistä tullessaan kaikkien kolmen kanssa puistoon. Julius nukkuu päivän toisia unia vaunuissa siellä mukana. Sain rauhassa levätä. Teki kyllä hyvää.
Mun jaksamisen yksi salaisuus onkin miehen osallistuminen arkeen kiitettävästi. Meillä ei oo montaa miehen ja naisen juttua, vaan kumpi vaan tekee ja ihan mitä vaan. Kolmen pienen kanssa vilinää ja vilskettä riittää. Siitä ollaan onnellisia, että meillä on aina ollut kilttejä vauvoja. Itkuja ei oo ollut lähes ollenkaan. Allergioita ja korvatulehduksia on kahdella isommalla ollut, mutta siltikään ne ei oo huutanut. Juliuksella ei näillä näkymin allergioita oo. Vielä ainakin näyttäis siltä. Ei ainakaan niin pahoja kuin Josefinalla on ollut. Mitään oireita ei oo rintamaidosta tullut.

Uhmaa täältä kyllä löytyy. 4-vuotias on tosi uhmakas poika. Tyttö taas on aina ollut kiltti ja helppo. Aina riittää, kun saa kaksi vaihtoehtoa. Toinen sopii aina hyvin. Pojassa on haastette, vaikka muille jakaa. Perusluonne on onneksi kuitenkin kiltti sekin. Temperamentti taitaa olla multa perittyä. Saa nähdä kumpaan Julius on enemmän tullut.

Helpottaa se elämää paljon, kun opettaa vauvan nukahtaan itsekseen. Onnistuu se silti myöhemminkin, jos sen itse päättää ja pysyy kovana. Esikoinen nukahti aina vaunuihin päiväunille ilman heilutuksia itsekseen, mutta yöunille huoneessa piti olla niin kauan kuin nukahti omaan sänkyyn. Kun täytti 1-v opetettiin nukahtaan itsekseen iltaisin. Kyllä ton ikäinen osas laittaa enemmän vastaan kuin pieni vauva, mutta kyllä siitä hyvin selvittiin. Ei tuu edes kipeenä meidän sänkyyn. Oikeestaan kukaan lapsista ei oo koskaan tullut yhdeksikään yöksi. Toinen opetettiin ihan vauvasta nukantaan omaan sänkyyn itsekseen unikaveri kainalossa. Samoin ollaan tehty nytkin Juliuksen kanssa ja hyvin sujuu. Tuttia ei olla annettu/tarvittu ollenkaan. Julius sai sitä aluksi tosi harvoin, mutta enää ei olla annettu. Hyvin nukahtaa itsekseen, kun vaan masu on täynnä maitoa:) Mä oon tuttivastainen, en kyllä tiedä miksi. Lapset on aina viimeistään klo 21.00 omissa sängyissään itsekseen unta yrittämässä ja ottamassa. Tietenkään vauvan kanssa se aika ei aina pidä ihan paikkansa, mutta on Juliuskin kymmeneksi aina yöunilla ollut.

Kuukautiset mulla alko ensimmäisen jälkeen vauvan ollessa 4kk. Toisen jälkeen vauvan ollessa jo 8kk. Täysimetys oli noin puolivuotta. Eli en odota niitä nytkään ihan heti. Ei oo vauvasuunnitelmiakaan ihan putkeen..sopii mulle, että pysyy jonkin aikaa vielä poissa :D Ei silti tosiaankaan luoteta nytkään, että täysimetys olis varma ehkäisy.

Isovanhemmat on meidän lapsilla mummuja ja pappoja. Molemmat paikat on mummuloita. Sitten on miehen puolelta isomummu ja isopappa. Heidän kotiin sanotaan vaan isomummulaksi.

Kastevedestä en ollutkaan aikaisemmin kuullut mitään. Ihania perinteitä=) Meillä lasten kastevedet on aina jäänyt kirkon kastemaljaan.

Taidan lähteä syömään, kun kerrankin pariin päivään tekee jotain mieli. Juliuskin voi kohta tulla kotiin syömään. Kolme tuntia on jo nukkunut.

Jade ja Julius :heart:
 
Iltaa!

Hurjan paljon tullut uusia juttuja ja suloisia vauvoja teille! Onnea kaikille vauvoista ja suloista vauvantuoksuista arkea :flower:

Meillä kastevesi kaadettiin keittiön viemäriin...

Meillä myös tullut varsinkin tytölle mahavaivoja DeVitolista, pitää käydä ostamassa Deetippoja, ne on yleensä hyvin kestettyjä. Ehkä myös ristiäiskakkujen ja herkkujen suklaalla ja manteleilla on osuutta, mutta pitää nyt kokeilla kaikkea että saatais taas yöt nukuttua.

Meillä ei vielä kauhean tarkkaa rytmiä vauvoilla ole, heräävät aamulla, kahdet päiväunet nukkuvat ulkona, yhdet lyhemmät illalla sisällä. Kaks kertaa yleensä syötän yöllä, joskus toinen saattaa nukkua toisen syötön ohi. Illalla nukahtavat 22-23 maissa rinnalle, ja jos ei uni tule, niin otan kantoliinaan ja selvitän hetken pyykkiä, niin jo nukkuu.

Syöttekö yöllä? Itellä eväät valmiina jääkaapissa, ja litra vettä kannussa, kun yösyötöllä tulee nälkä.

Kuukautiset alkanu ennen vauvan ollessa yli puoli vuotta, joten en ihan vielä niitä odota/toivo. Mutta ehkäisystä on nyt pakko pitää hyvä huoli. Mies ei suostu lopulliseen, epäilee että vielä vauvakuume joskus iskee :D Kuparikierukan kai otan, kunhan pari kuukautta vielä kuluu (viimeksi laitettiin jälkitarkastuksessa, joka täällä noin 8 vk synnytyksestä, ja tuli ehkä liian aikaisin kun tuntui ikävältä, ja nyt maha vielä venyneempi).

Eikös sitä lapsilisää haettu jo siinä äitiysraha-hakemuksessa? Rasti vaan ruutuun, muistaakseni.

Äh, tokaluokkalainen esikoinen tuli ilmoittamaan, että oli läksyä eikä ole muistanut tehdä. Tottakai äidin olisi pitänyt muistuttaa :headwall: Oli niin nätti päivä, että ajelivat pyörillä kolmatta tuntia, ja sitten siivottiin. Jokaiselle yksi huone imuroitavaksi, eikä jäljestä huomautella (jos ei ihan leikiks lyö) =)

Aurinkoista viikkoa kaikille :wave:
 
Enne:
Joo! Mulla siis ens tiistaina neuvola ja kyllä ajattelin kysellä neuvoja. Eilen oli taas vähän rankempi ilta ku poika huus 1,5tuntia mahakipuhuutoa :|
Ja koska se oli mulleki niin tuskasta ni päätin nyt alkaa etsimään jos ne aiheutuisi mun ruokavaliosta, eli siis kaikkea mitä oon syöny joka päivä ni yhtenä päivänä jätän jonkun pois ja katson onko muutosta jne.. Tänään en syö ollenkaan 'kovaa leipää' eli tätä kuivatettua ruisleipää. Mähän kävin ettimässä listan täältä mitkä kaikki on aiheuttanu itsekullekin ilmavaivoja ja se listä ei muutes ollu lyhyt! Ja koska imettävän varsinki täytyis tosi monipuolisesti ni en mä voi kaikkia niitä pois jättää; siellä oli muiden muassa ruisleipä, jauheliha, paprika, omenat ja monia monia muita myös terveellisiä juttuja.
Eli Marmeladin ohje jättää kaikki ilmavaivoja aiheuttava pois ei mulle ainakaan tuu toteutumaan.
Ite vähän arvelen myös että mahavaivat johtuu noista d-tipoista! Ja meillä annetaan Jekovittia ja annetaan aamulla kun heräillään eikä oo silläkään vaikutusta, huudetaan silti illalla-yöllä.
Meillä vaan taitaa olla tämmönen peritty koliikkimahavaiva-juttu :D
Mutta kyllä tästä selvitään, eihän tätä nyt niin kauaa kestä..
Niin ja d-vitamiinien kanssa annetaan Disflatyl-tippoja, kenties auttaa ehkä ei..

Sitten angel kysy Lidlin vaipoista!
Pakko vastaa ku tuolta pahvilaatikosta löyty niitäki avattu paketti, eli ei ne ainakaan meiän tytölle oo sopinu, en kyllä yhtään muista että mistä syystä

:whistle:
Mutta siis laitoin pojalle semmosen eilen ja oli kyll ihan hyväntuntunen jne. mut ne vuos kans meillä kyljestä. Tänään aion kyllä kokeilla uusiks. Niin ja yks syy miks mä en niistä tykänny oli et se tarrapinta oli tosi huono eli ne tarrat aukes jos ei niitä painellu ja hieronu kiinni. Mut voihan olla et ne on tässä muuttunu =)
Kuitenkaan en niitäkään aio ostaa.
Meillä Pampersin BabyDry-vaippoja, koko 4-9kg ja ne on meillä tosi hyviä! Ikinä ei oo vielä vuotanu ja ne on tosi venyvät et ei tartte repiä mahan ympäri ja sit jää niitä painaumia.
Suosittelen niitä :D
Niin ja angel meillä alko muistaakseni noin viikon ikäsenä mahavaivat ja sitä ennen oli erittäin tyytyväinen eikä tehny muuta ku nukku vaan ja söi :)

Ja lapsilisää haettiin täällä ainaki ihan sillon alussa millon äitiyspäivärahaaki ja eilen siitä tuli päätöskin.

Nyt haen lisää kahvetta B)
Jos vaikka siitä joutuis luopumaan, ei tiedä :p

Suvitus+Vihtori 1kk :heart:
 
:wave: Lukemassa oon käyny, mutta ei kummempia kommentoitavia ole.
Babyblues oli aamusta puolin vähä pahempana mut sit piristin itseäni piiiitkästä aikaa tutkimalla Facebookin ihmeellistä maailmaa ja nyt on vähä parempi mieli. Mieltä parantenee varmasti myös se, että pääsen tänään parturiin, mennään koko perheen voimin, tosin pienimmältä ei varmaan tarvi vielä leikata! ;)

Hei noista mahavaivoista piti sanoa, että oon kuullu että 2-3 viikon ikäisenä niitä alkaa olla, ja jokainen vauvahan itkee, mutta ei pakosti masuvaivoja kumminkaan, ja se itkuisin aika ajoittuu n. 6 viikon ikään. Mutta yksilöllisiä kaikki on, siksi nämä tämmöset on vähä hölmöjä kellekään sanoa.. mutta tällaisia olen siis kuullut! =)

Meillä tyttö on muuten alkanu nukahtamaan omaan sänkyyn! Toistaiseksi se ottaa aikaa semmosen hyvän pätkän tunnin molemmin puolin, mutta toivotaan että sinnikkyys palkitaan ja joskus siihen ei menis kuin vartti! Tai jopa vähemmän.

Lapsilisä on haettu joo siinä samalla ku vanhempainrahatkin, ja sehän tulee ekan kerran vasta syntymäkuukautta seuraavana kuuna, eli maaliskuiset saa ekat lapsilisät nyt huhtikuussa. Me siis saatiin ekat maaliskuussa, kun helmikuussa tultiin maailmaan =)

Nyt syömään ja syöttämään, ja toivotan kaikille yhtä aurinkoista keliä kuin täällä on!

Ippu :heart: Annika
 
Juu täälläkin tuli eilen se lapsilisäpäätös postissa, samoin menkat(ei tosin postissa)! Mä en olis kyllä vielä niitä halunnu, mutta aina alkanu nopsasti raskauksien jälkeen :(

Mun piti tänään taas mukamas tehdä yhtä sun toista, mutta ei vaan jaksa ei! Piti lähtee vaunuilla kaupungille kts.ristiäisiin vaatteita, mutta tässä ollaan. :( Harmittaa kun ulkona kuiten tosi hieno pvä ja me vaan sisällä kökitään mutta en viitsi poikaa herättää kun nukkuu niin rauhallisesti päiväunia monen päivän tauon jälkeen! Olkaa onnellisia te joiden vauvat eivät kärsi vatsavaivoista, meilläkin niistä kärsitään ja oikeesti ei niihin mikään tahdo auttaa paitsi KÄRSIVÄLLISYYS on valttia! Meillä onkin pian tuo 6vk täynnä vai onko jo no anyway tämän itkusemmaksi tuskin enää voi elämä käydä :D

Nyt pyykinpesuun, sama rumba jatkunut eilisestä! Aivan loputonta pyykkäämistä tällä sakilla ja nyt mies vihdoin oli tilannut meille kuivausrummun! Auttaa julmetusti pyyhe/lakana pyykin kanssa kun ei ole kuivatustiloja ja ärsyttää roikottaa pitkin kämppää! Seuraava arkea helpottava hankinta voisi olla vauvan puuhamatto jota jo kävin katsomassa mutta en saanut haluamaani.Poika alkanut jo katseella seuraamaan ja välillä saan jopa rauhoittumaan hetkeksi omaan sänkyyn kun katsoo mobilea joka pimputtaa musaa ja eläimet pyörii ympyrää! Siinä yksi vinkki masuvaivoihin, yrittää kääntää vauvan huomio johonkin muuhun ;) Toimii hetken siinä missä muutkin konstit ja kepposet!

Aurinkoista päivänjatkoa...
 
ekaks neuvolakuulumisia eiliseltä vähän kopsattuna tuolta toiselta sivulta kun en jaksa sataan kertaan kirjoittaa:

Täti kirjoitti korttiin: "Jäntevä vauva, kasvaa hienosti rintamaidolla. D-vit käytössä, ulkoilut aloitettu." Ihoa kehu myös kovasti, ollaankin rasvailtu ja öljytty ahkerasti joka vaipanvaihdon yhteydessä kun mä kammoan vaippaihottumaa, on meinaan varmaan tosi inhan tuntuista...

Neitokaisen strategiset mitat ja suluissa syntymämitat: 4070g (3440g), 52,4cm (49cm), 37,1cm (34cm).

Saatiin onneks oikein kiva neuvolatäti tytölle, ku se mun odotusaikainen nyt oli mitä oli... Aika kaamee harakka oikeestaan, sorry about that. Mut se ei kyl tajunnu mistään mitään. Oli heti aivan varma et mul on kohtutulehdus ja tytöllä infektio-iho ku käytiin siellä sillonku vauva oli 1vk. Aajuu ja rintakumin käyttö on äärimmäisen rangaistavaa sillä maitohan loppuu heti ja justiinsa niinku ihan tyystin!!! Ettäs tiedätte. :D Verta valuvat ja haavottuneet tissit vaan vauvan suuhun ja menoks.

Noniin asiasta kukkaruukkuun. Rotavirusrokotteen ottoa pohdittiin ja eiköhän me se nyt sit oteta... Hippasen suolanen hinta vaan ku 54? kertatöräys ja 3 annosta pitää ostaa eli pauttiarallaa 160? menee sit niikö sinne. Mut niin kamala tauti että en missään nimessä halua et tipu joutuu sen kärsimään, meillä ku noi 2 päiväkoti-ikäistä tääl pyörii nii on ihan tarpeeks suuret riskit et se pöpö meille eksyy. Sitäpaitsi sen rotaviruksen lisäksi se ehkäsee 70% muistakin ripuli- ja vatsataudeista aika varmasti JA on tulossa kohta siihen yleiseen ja ilmaiseen rokotusohjelmaan kaikille suomalaisille lapsille eli ilmeisen tärkeäksi tuo rokote nähdään noin yleisestikin. Ajattelin vinkata vähän isomummille ja -papalle et ostakaa lapselle ristiäislahjaks rotavirusrokote! Kuinka hempeää :D ...mutta sitäkin hyödyllisempää. <3

Joopa, mut seuraavaks sit mun lopputarkastukset 6.5 ja tipun lääkärineuvola 13.5.

Olikse muuten Ippu joka piti blogia jossain? Mä oon ite pitäny aikasemmin Livejournalissa mut nyt vois perustaa jonku ihan uuden missä tosta vauva-arjesta vois höpötellä. Ja ois kiva lukea muidenkin blogeja, niin sillä vois pykätä sen samaan paikkaan ku esim. Ipun. Tuol Livejournalissa en viiti näit vauvatouhuja kirjotella kun sitä lukee mun kaverit ja must tuntuu et niillä tulee välillä jo ihan korvista ulos nää mun kakkapyykki ja d-vitamiinimasuvaiva-asiat.

Vaipoista, meil on nyt käytössä Liberon mini 2. Noista Liberoista oon kyllä tykänny tosi paljon, älyttömän kalliita vaan ovat... Ne Dailyn 3-6kg sopi meille myös oikeesti hyvin, mut niitä oon löytänyt täältä vaan Prismasta tuolta kaukaa ja sinne ei päästä ku harvoin. Mut siis Liberot 28kpl paketti ~10?, Dailys 28kpl paketti 3,90?. Lidlin vaippoja taidan kokeilla ainakin minäkin kunhan neiti tosta vähän kasvaa... Tosin jos niissä on se tarroitus huono niin ei kyllä oo hyvä juttu minustakaan.

Pari kysymystä ehkäisystä, meil on hirveä ongelma nyt kun noi kumit ei sovi ollenkaan ja mies rupee jo hermostumaan :D Mulla on jälkitarkastus 6.5 ja aionkin pyytää minipillerireseptiä, mutta voiko niitä aloittaa ennenkun kuukautiset alkaa? Mulla ei oo kuukautisia vielä kyllä kuulunu ja kohta 5vk synnytyksestä... Luin netistä (tohtori.fi & imetystukilista.net) että imettäminen toimii ehkäisynä 98-prosenttisesti tietyin ehdoin jotka ovat että lapsi on alle 6kk, täysimetyksellä eli ei mitään lisäravintoa ja äidillä ei ole vielä kuukautisia. Uskallanko luottaa tuohon? Nuo sivut on kuitenkin täyttä asiaa eikä mitään huuhaata... Ja kondominkin ehkäisytehohan on se 88-97% eli siihen voi verrata.

Lapsilisä haettiin meilläkin silloin heti alussa ja se maksetaan lapsen syntymäkuukaudesta seuraavana kuuna eli mulla se esimerkiks kolahtaa tilille 25.4 kun vauva on syntynyt 20.3.

Juu ja isovanhemmat on meillä miehen puolelta mummi ja pappa, ja mun äiti halus olla nonna (mummi italiaksi) kun se nuorekkaana sinkkumimminä kammoaa tota mummo-nimitystä, lapsella on kuulemma tarpeeks mummoja kun on kaikki isoisomummotkin elossa. :LOL: Mun isään ei oo sillai yhteyksiä että enpä tiiä mikä se sit ois. Puhun siitä varmaan ukkina sit joskus lapselle...

Nyt lounaaks eilistä pizzaa kun kamala nälkä, tipu nukkuukin jo kolmansia päikkäreitä tänään kun aamuyö meni vähän plörinäks, niin väsy on parka.

t. mama-L & Tipunen 1kk 2pv.
 
Tervehdys pitkästä pitkästä aikaa!!

Jotenkin ollut kauhean kiireistä, ei ole kerinnyt koneelle juurikaan!! Nyt sitten vihdoinkin kerkesin tänne!!

Ristiäis/hää järjestelyt kovassa vaudissa, puolitoista viikkoa viellä aikaa tehdä kaikki!! Äiti laittaa ruuat sekä leipoo ja anoppi leipoo myös!! itsellä jää kodin siivous ja siinä sitä hommaa riittääkin. Ikkunoiden pesu ja verhojen vaihtokin olisi!! Onneksi mies ensi viikon kotona!! =)

Vaippagalluppiin, niin meillä käytettään muumivaippoja ja oon tykännyt kovasti. Liberot tahtoi vuotaa!! Lidlin vaippojakin vois hommata, tytöllä tykkäsin niitäkin käyttää!!

Ristiäisiin tulee vieraita noin 50 henkeä, mutta meillä onkin ne häät siinä samassa siksi niin suuri vieras määrä!

Poika alkaa yöunille n. 21-22 välillä ja aamulla noustaa n. 8 maissa. Yöllä syödään 3-4 kertaa. Nyt oon alkanut iltaisin laittamaan pojan omaan sänkyyn nukkumaan, mutta kun herää ensimmäisen kerran syömään niin jää viereen nukkumaan, en nimittäin jaksa nostaa enää takas omaan sänkyyn!!

Meillä on huomenna neuvolalääkäri ja pojalla silloin ikää seitsemän viikkoa. Itsellä on ensi viikolla jälkitarkastus!!

Mutta kirjoittelen huomenna lisää neuvolan jälkeen!!

Muumi82 ja poju n. seitsemän viikkoa!!
 
Nyt on sitten taas jälkitarkastuksessakin käyty. Sisätutkimus siellä vaan tehtiin ja ne kaikki odotusaikaiset jutut-pissanäyte, verenpaine, paino ja hemoglobiini. Ei täälläkään ultrata tms. Kaikki oli ok. Puntari vaan näytti 5 kg enemmän kuin haluaisin :D Neuvolantäti oli Juliuksen kanssa, kun olin lääkärin huoneessa.
Niin ja selvis mun kuumeilun syy..rintatulehdus on täälläkin. Antibiootit aloitin jo. Eikais se vaan vähennä/lopeta maidon erittymistä? Haluisin tällä kertaa imettää enemmän kuin puolivuotta. Molemmilla aikaisemmilla kerroilla oon joutunut lopettaa aina sillon vauvojen allergioiden takia.

mama-L: Mä sain paketin minipillereitä ja niihin reseptin. Voi aloittaa käytön heti, vaikka kuukautiset ei oo alkaneet.

Jos haluu kierukan pitää varata perhesuunnitteluneuvolasta aika ja sen kautta ottaa se. Mä ajattelin, että kierukka laitetaan jälkitarkastuksen yhteydessä niikuin aikaisemminkin. Täällä ainakin on tavat muuttuneet.

Vaipoista ollaan käytetty Liberoa ja joskus Pampersia. Libero on meidän suosikki. Koko on nyt 3. Mahanympäryksestä jää kohta pieneksi sekin:D

Rotavirusrokotetta ollaan mekin mietitty. Turhan kallis se vaan on. Kyllä varmaan se kuitenkin otetaan. Isommat on rokotettu myös vesirokkoa vastaan. Se aiotaan ottaa myös Juliukselle, mutta sitten vasta 1-vuotiaana. Aiemmin sitä ei laiteta.

Julius heräs toisilta uniltaan. Eikun syöttöhommiin!

Jade ja Julius 7 vkoa:heart:
 
krisu81, ei ole tietoisesti hävitetty mihinkään!! Kerro äkkiä tiedot niin lisään sinut pikimmiten! :)

mama-L, minä pidän blogia joo, se on vuodatuksen sivuilla, siis bloginnimi.vuodatus.net. Käytössä mielestäni tosi simppeli. Alahan vaan blogia pitämään, ja kerro mulle osoite, niin mä kerron sit myös omani! =) Mun blogi ei oo siis julkinen, vaan sinne tarvii salasanan, kerron senkin sit jos sinne asti päästään =)
mama-L vielä, tuosta ehkäisystä. Se on varmaan niin, että jos rohkenee luottaa imetyksen tuomaan ehkäisyyn, niin siihen luottaessa kannattaa varmaan kuitenkin varautua siihen, että raskautuakin voi... niinku toisaalta aina kun vaan seksiä harrastaa! ;) No joo, mutta siis se, mikä siinä imetyksen ehkäisytehossa mättää, on se, että koskaanhan ei tiedä, milloin ne ekat kuukautiset alkaa. Ja ovulaatio tapahtuu aina ennen kuukautisia. Jos hedelmöitys tapahtuu heti ekasta mahdollisesta oviksesta, niin kuukautisia ei sitten taas toviin tulekaan... Siis että kun menkkojen alkaminen olisi merkki siitä, että imetyksen ehkäisytehoon ei enää kannata luottaa.. en minä osaa selittää! Yritetääs vielä: kuvitellaan, että kuukautisesi alkavat kesäkuussa. Sinä vielä toukokuussa kikkailet intona pinkeänä ilman muuta ehkäisyä, ajatellen, että imetys riittää, kun ei kerta ole kuukautiset vielä alkaneet... mutta elimistössäsi ne on jo tulossa, ovulaatio tapahtuu, ja pikkuiset simpat kohtaavat pikkuiset munasoluset ja silirimpsis; pikkusisarus on saanut alkunsa! ;) Ja varsinkin kun esikoinenkin sai alkunsa ehkäisystä huolimatta (muistanhan oikein?), niin minä itse en rohkenisi imetyksen tehoon luottaa. Toisaalta toisilla se tehoaa hyvinkin, joten mistäpä tuon tietää...? Muutoinhan se kai toimiikin, mutta tuo menkkojen alkamisen tietämättömyys lienee siinä se mahdollinen kompastuskivi.

Käytiin parturissa, ihana ihana uusi tukka! Tuumasin kampaajalle että tee mitä haluat, ja sain tulokseksi kivan, takaa lyhyen ja edestä/sivuilta pidemmän, pirtsakan mallin. Piristää mieltäkin kun ei letti roiku niskassa ku mikäkin hompsake!

Nyt muualle surffailemaan ja sitten ajoissa nukkumaan, väsyttää taas kovin...

-Ippu-
 
Moikka.
Neuvolakuulumiset tältä päivältä.

Paino neitokaisella 4200g (syntyessä 4010g) eli hienosti noussu
pituus 55,5cm (ja tässä todella outoa on se, että meille korttiin kirjoitettiin sairaalassa pituudeksi 52cm ja neuvolan tiedoissa pituus oli 54cm. varmaan paikkaansa pitävempi tuo 54cm syntymäpituus. Tuskin kellää puolessa t
oistaviikossa pituutta tule lisäsä 3,5cm )
Muutenkin vauva sai erityisen paljon kehuja ja maininkeja rauhallisuudesta, reippaudesta ja siitä kuinka kypsä vauva on.

Listan päivittäjä, meille voi siis laittaa syntymäpituudeksi tuon 54cm.

Täällä kävi miehen vanhemmat kylässä ja eipä paljon vaavista seuraa ollut ku nukkuu vaan, ja nukkuu edelleen.

Joku mainitsi tuosta Marlin luumunektarista mä join sitä myös sairaalassa varmaan litran päivässä ja se sai mahan toimimaan älyttömän hyvin. Vieläkin mä hiukan jännään kakkaa, mut kyl se sieltä omalla ajallaan ulos tulee. Tuota luumunektarii kyllä suosittelen ja jos vähääkään on ongelmaa niin juoda sitä säännöllisesti vaikka pidemmänkin aikaa.

Me käytiin tänään kärryttelemässä ekakertaa vajaan tunnin lenkki. Huomasin vaan et ite on ihan rapakunnossa ku tuollaisesta tuli jo hiki ;) täytyy otta jokapäiväiseksi traditioksi. Vaavi vaan oli niin fiksu ettei suostunut jäämään vaunuihin nukkumaan, vaan heti ku vauhti loppui niin heräsi. Tähän jotain vinkkejä/kippaskonsteja?

Mitäs te vaunuttelijat ootte pukeneet vauvalle nyt +10 asteen ilmoilla vaunuihin päälle? entäs sitten ku lähdette autolla esim kauppareissulle, missä ei olla ulkona juurikaan?
Nää pukemis jutut on varmaan näitä ikuisuuskysymyksiä =( Eipä voi omaankaan pukeutumiseen verrata ku hormoonit hyrrää niin hulluna et on kokoajan kuuma ja hiki.

Turkulaisille: täällä raisiossa on mll:n järjestämä lastenmyyjäiset ens la kaupungintalolla klo 11-16. sinne saa mennä itse myymään omia vauvan/lasten tarvikkeita. pöytä 10e. Itsellä ei vielä myytävää ole, mut jospa sieltä vaikka sitteri löytyisi ku sellanen puuttuu.

Nyt me lähdetään kylvetyspuuhiin ja iltatissittelyyn!

Minä ja Voice 10vrk
 
Jälkitarkastus läpäisty tänään ja eipä ollut kummoinen. Perusneuvolarutiinit ja sisätarkastus eikä muuta. KOndomilla mennään, joten ei mitään reseptejä saatu.

Pukemisesta: Vaunuissa body, sukkikset, housut ja paita, hattu, tumput, tossut ja välikausihaalari. Ostoksilla/autossa samat sisävaatteet ja fleecehaalari, hattu ja tumput sekä tossut. Oon aika varovainen, koska en haluais vauvan tulevan kipeäksi. Hatut on kaikenlaisia pipoja ja kypärähattukin saattaa olla lisäksi, tumput vuorelliset neulosta ja ostoksilla ei-vuorelliset. Töppöset on fleeceä tms.

Kampin Finlaysonilla
oli myynnissä äp-makuupussia 10 eurolla, jos joku tarttee. Joku varaston tyhjennys. Ostin neidille pussilakanat halvalla.

Neiti on alkanut juttelemaan kovasti ja yrittää kierähtää selältä masulle. Masulta selälle menee jo. Tuntuu, että kehitystä tapahtuu mielettömästi joka viikko. Meillä on mummo ja ukki kylässä ja neiti hurmailee heitä hymyillään.

Pappi tavattiin tänään ja sattuipa ihana nainen. Oikein lämminhenkinen ja sellainen modernimpi. Valittiin virret ja mietittiin, millaisena kastekaava mennään läpi. Saadaan mielestäni meidän näköiset ristiäiset. Musta on kiva, että on jotain vanhaa ja perinteistä sekä jotain uudempaa. Uudet laulut virsikirjassa on ihania, vanhojen sävelelle uusilla sanoituksilla.

Nyt pesulle ja unille. Öitä!!

Misupai ja Siiri, huomenna 2 kk
 
Taas muistuvat raskausajan valvomiset mieleen, kun täällä pyörin yksin valveilla. Ihmeen hyvin oonkin saanut nukuttua tän ekan vauvakuukauden.

Misupai kertoili, että Siiri heräilee kerran yössä, niin ihmepoika on samanlainen, yhdellä tai kahdella syötöllä mennään. Tosi hienoa!

Rotavirusrokotteesta: ehdottomasti otetaan. Esikoinen oli rotaviruksessa ekana joulunaan ja se kauhea ripuli kesti kolme viikkoa :x |O .

Sitten jännittävä kysymys helsinkiläisille: Osallistuiko kukaan muu keskosvauvojen bakteeritutkimukseen? (=kakkatutkimus) Siihen taidettiin pyytää 40 äitiä ja vauvaa verrokeiksi mukaan. Me osallistuttiin ja nyt on näytteet ollu kuukauden ajan pakkasessa ja tahtoisin niistä pian eroon :LOL:.

Sitten lopuksi vielä hehkutusta eilisestä: aivan mieletön päivä oli! Lähdin aamulla viemään esikoista muskariin ja samalla reissulla päädyinkin kaupungille vauvan ja kummisedän kanssa. Oli aivan mahtavaa istuskella Strindbergin terassilla kattelemassa ihmisiä ja nauttimassa auringosta. Sitten käytiin pyörähtämässä Vuittonin liikkeessä. Huvittava juttu kävi siellä kun olin parkkeerannut meidän vaunut kassan viereen ja joku venäläismies tutkaili niitä hyvin kiinnostuneen oloisena, kun väritys(vaalea beige/ruskea) oli aika LV-henkinen. Pelästyi aivan kauheasti kun huomasi vauvan :D .

Se on jännä miten tommonen pieni asia kuin kaupungilla pyörähtäminen tai ylipäätään jossain ihmisten ilmoilla olo piristää mieltä. On lohduttavaa huomata, että maailma on kutakuinkin ennallaan, vaikka itse muhiikin välillä kotona.

Jee! Täksikin päiväksi on luvattu upeaa keliä, nyt onkin hyvä aloittaa solakoituminen (lue lenkkeily), kun ristiäisiin on vajaa kuukausi aikaa. Mahtispäivää kaikille toivottaa pikkuvaemo ja ihmepoika 5 vkoa :heart:
 
Huomenta taas pitkästä aikaa :wave:

Ihana ilma tuolla ulkona. Kummasti piristää mieltä heti aamutuimaan kun näkee auringon B)

Pian suihkuun ja sitten etsii esikoiselle ristiäisvaatetusta. Meillä siis tulevana sunnuntaina ristiäiset. Oi kunpa olisi yhtä ihana ilma kuin mitä nyt muutamana päivänä ollut. Vielä en paljasta pojan tulevaa nimeä. =)

Täällä kaikki mennyt kivasti. Masuvaivoja edelleen silloin tällöin. Minä muuten annan d- tippojen kanssa rela tippoja samaan aikaan ja luulen että tämä miksaus on auttanut siihen että pojalla ei ole tullut sen enempää vaivoja. Ihan selkeästi kaikki masukipeilyt mitä on ollut, johtuu minun syömisistäni. Nyt olen lopettanut suklaan ja ruisleivän syönnin. Kahvia menee edelleen aamulla kuppi tai kaksi, mutta en usko sen aiheuttaneen mitään mutta varmuuden vuoksi olen sitten tuon tippamikserin antanut seuraavalla syötöllä mikä on mun kahvinjuonnin jälkeen :p

Meillä poika jo kovasti hymyilee ja seurustelee. Ja ne hymyt ei ole mitään refleksihymyjä ja sitä hymyä ihmetteli jopa nlatäti kun sille hymyili takaisin viikko sitten. Sanoi vaan, että harvoin 3en viikon ikäinen hymyilee takaisin, mutta tämä taatusti tekee niin. Poika katselee jo leluja ja niille höpöttelee omiaan. On se vaan niin ihana rakkauspakkaus :heart:

Tänne siis kuuluu pelkkää hyvää :D Välillä tuo uhmaikäinen ja itsepäinen neiti kiristää hermoja ja eskarilainen (kun kuvittelee olevansa jo niiiiiiiiiiiiiin ISO) venyttää vietereitä mutta muuten nautitaan keväästä ja tulevasta kesästä. Talokin pikkuhiljaa valmistuu ja touko- kesäkuussa olisi tarkoitus muuttaa.

Mutta nyt suihkuun ja sit äitin lempipuuhan (eli shoppailun) pariin :wave:

kleopatra ja "lokinpoika"
 
Juuh on se vaan niiiiin ihana tuo arska! B) Kummassa on aamullaki niin pirteenä pystyssä ja noi isommatki ilman isompia rutinoita nousee ylös :) Tietty ne aina vähän kapinoi, mutta tää nyt ei oo mitään verrattuna siihen mitä se on pimeimpään aikaan. Sillon niiden kans saa tapella joka aamu.

Ehkäsy on täällä ollut aiheena. Me ei olla vielä mitään ehkäsyä vielä tarvittukkaan. "Ehkäsynä" on toiminut minun unen tarve :D Mies kyllä jo kovasti olisi innoissaan peuhaamaan lakanoissa (nyt kun paikat on parantuneet mulla kunnolla, jopa ne peräpukamatkin) mutta siinä vaiheessa kun oon saanu nuo kaikki 3 pehkuihin ja raahaudun sänkyyn, taju lähtee sillä sekunnilla kun pääni tyynyyn lasken :) Malttamaton mies löytyy siis täältäkin mama-L ;) Mutta sitten kun SEN aika koittaa, luotan kyllä enempi niihin kumiin entä imetykseen :whistle:

Jahas mutta nyt tuo meijän Rakkauten Hetelmä heräs ja on nälkänen. Jatketaampaas taas sitten kun on aikaa. Moikka :wave:

Marmeladi & Poju 5vko 4pv
 
Aivan ihana ilma toisaan tänäänkin. Aamupäivän vaunulenkki tehty.

Meillä meni viimeyö vähän kehnosti. Join illansuussa kahvia ja se kostautui yöllä. Poika oli jokseenkin levoton. Ei kuitenkaan itkuinen, ähisteli vaan oikein kuuluvasti ja piereskeli niin kovia pieruja, että varmasti nekin sattui. Itse olen niin herkkäuninen, että herään pienimpäänkiin ähinään. No, nyt tiedän, ettei se kahvi sovi edelleenkään ruokavaliooni.

Tosiaan, pojan nimi. Elmeristä tuli sitten kovan pohdinnan, miettimisen ja loppujen lopuksi arvonnan jälkeen Arttu! Kolme nimeä oli ehdolla ja Arttu sitten voitti arpajaiset. Vielä en oikein osaa oikealla nimellä kutsua. Nimi ei ole ihan minun makuuni, mutta ihan kelvollinen nimi kuitenkin. Ja kyllä siihen sitten tottuu.

Rotavirusrokote aiotaan mekin ottaa. Meillä ei kyllä ole rajuja vatsatauteja sairastettu, mutta tauti on lievänäkin niin kamala, että jos vaan siltä jotenkin voi välttyä...

Jälkitarkastukseen pitäisikin varata aika. Täällä se on 5-12 viikon kuluttua synnytyksestä. Miten itse haluaa. Kohta tulee kiire, kun tänään on jo 8 viikkoa kulunut.

Toivoin, että olisin lähes omissa mitoissani jälkitarkastukseen mennessä, kuten aikaisemminkin, mutta nyt en kyllä niihin mittoihin ehdi. Lähtöpainoon on vielä 7 kg matkaa ja tavoitepainoon 12 kg. Alkuun paino laski kivasti kilon viikossa, mutta nyt on jämähtänyt paikoilleen. Vähän jo ahdistaa, kun ei ole mitään päällepantavaa. Enkä millään haluaisi mennä ostamaan tämän kokoisia vaatteita. Eikä oikein laihduttamaankaan vielä voi alkaa. Herkuista olen kyllä luopunut, mutta ei se näköjään riitä.

Arttu on aika totinen vauva. Muutaman tarkoituksellisen hymyn ehkä olen saanut. Siinäkin on aivan erilainen mitä sisaruksensa, jotka jo kuukauden ikäisenä hymyilivät kaikille. Muutenkin on selvästi hitaammin kehittyvää sorttia. Tietysti ennenaikaisuus voi vähän vaikuttaa, vaikka ei ollut kun sen 3 viikkoa ennen aikojaan maailmassa. No, toivottavasti kuitenkin kehittyy, vaikka sitten hitaammin.

Jaha, jos menisi sohvalle Harry Potterin pariin. Poika nukkuu pihalla kolmatta tuntia.

Mukavaa päivänjatkoa!

Oonaliina + Arttu 8 vko
 
Aurinkoista päivää kaikille! :wave:
Täällä on ihanannäköinen keli jälleen kerran, mutta valitettavasti vain näköinen, tuuli oli aika napakka kun leikkipuistossa käytiin, tytteli nukkui nätisti koko reissun ajan vaununkopassaan eikä välittänyt tuon taivaallista esikoisen ilonkiljahduksista kiikussa! =)

Päivitin listan! =) krisu, sinun tietoja odottelen vielä, lisään ne heti kun kerrot strategiset mitat ja muut! :)

Vauva kääntyy masulta selälleen. Minua tämä hitusen epäilyttää, meilläkin neiti "kääntyy", mutta en kutsuisi sitä niinkään kääntymiseksi, vaan kaatumiseksi. Pää kun keikkuu painavana terhakkaasti pystyssä, niin se alkaa helposti viedä miestä (tai naista!) ja pikkuinen kaatua pyllähtää selälleen, ja ihmettelee itsekin että mites tässä näin kävi. Tämän ikäisillä vauvoilla ei käsittääkseni ole vielä sellaista tahtoa että vaihdanpa suuntaa nyt, eikä toisaalta vielä taitoakaan.

Leivoin justiinsa vaniljaista marjapiirakkaa, se on tuolla uunissa vielä. On siis vähän virkeämpi mieli selkeästi, kun tekee mieli herkkuja väsätä! =)

oonaliina, meillä kans tämä pikkuinen on aivan erilainen hymyjensä suhteen kuin esikoinen oli. Esikoisella oli "jo laitoksella" semmonen pilke silmäkulmassa, ja eri virkeänä katseli, mutta tämä neiti vähän säästelee... ei ole samanlainen ilopilleri kuin esikko. Ainakaan vielä. Ja voi olla että meillä samoten ennenaikaisuus vaikuttaa. No eilen sain oikein sarjan hymyjä, mutta aika höperöksi sain itseni tehdä, että moinen ihme tapahtui, sai lirkutella ja lässyttää ja livertää kuin pikkulintu! ;) =)

angel, meillä kanssa neiti meinaa herätä aina sen takia, ettei vaunut lenkin jälkeen enää liikukaan. Nykyisin tutilla aina avustan sen harmistuksen yli, sitä saa käydä ehkä jopa 5x laittamassa, mutta kyllä lopulta asettuu paikoillaan oleviin vaunuihinkin nukkumaan. Toinen konsti on tietysti heijaaminen, eli heiluttelee siinä pihalla vielä hissukseen jonkin aikaa, koko ajan liikerataa pienentäen ja vauhtia hidastaen, niin että vaunujen liike loppuukin pikkuhiljaa, vauva ehtii tottua siihen eikä välttämättä havahdukaan.

Pukeminen Vaunuihin puen aika samaan tapaan kuin Misupai (edelleen! :) ), eli body ja sukkikset, housut tai potkuhousut, neuletakin, tumput, villasukat, kypärämyssy ja vuorillinen neulemyssy, ja lopuksi vanupuku. Tämä setti n. +10 asteeseen. Viileämpään keliin lisään joko fleecepeiton tai makuupussin, ja sen kanssa vaununkoppaan.

Jep, kello pirisee valmiin piirakan merkiksi, joten nyt herkuttelemaan!
Ippu :heart: uniaan-kiskova Ansku 2kk+2vkoa
 
Oonaliinan poitsulle onnea nimestä! Minusta tuo Arttu kuulostaa vallan kivalta! :)

Laitoin sulle Ippu yv:tä tosta blogitouhusta. Ja tosiaan tosta ehkäisystä vielä - se mullakin oli huolenaiheena että mites sit sen ekan ovulaation kanssa, kun sitä on tosiaan mahdoton ennustaa. Niin löysin sitten tälläsen tekstinpätkän tuolta tohtori.fi:stä (http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=1227669) joka musta vaikuttaa tosi luotettavalta ja viralliselta sivustolta:

"Imettäminen itsessään antaa noin 98 % suojan uudelta raskaudelta, mikäli kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:

*synnytyksestä on enintään kuusi kuukautta
*kuukautiset eivät ole alkaneet synnytyksen jälkeen *äiti täysimettää, ts. lapsi ei saa lisäravintoa.

Täysimetystä sanotaan LAM-menetelmäksi (Lactational Amenorrhea Method). Se perustuu siihen, että jokainen imetyskerta vaikuttaa äidin aivolisäkkeen hormonituotantoon estäen follikkeleja stimuloivan hormonin (FSH) ja luteinisoiva hormonin (LH) erityksen ja siten munarakkuloiden kehityksen ja ovulaation.

Kun äiti täysimettää, kohdun limakalvo pysyy lepotilassa munasarjahormonien erittymättömyyden vuoksi eivätkä kuukautiset yleensä ala, jos synnytyksestä on kulunut enintään puoli vuotta. Yli puolen vuoden kuluttua synnytyksestä imettävänkin äidin ovulaation todennäköisyys kasvaa, vaikka kuukautisia ei olisikaan. Ensimmäisten kuukautisten ilmaantuminen heikentää täysimetyksen tarjoaman raskaudenehkäisysuojan 93 prosenttiin.

Koska ensimmäistä ovulaatiota ja kuukautisten alkua on lähes mahdoton ennustaa ja koska ensimmäiset synnytyksen jälkeiset kuukautiskierrot ovat yleensä epäsäännöllisiä, raskaudenehkäisyn varmistaminen jollakin muulla menetelmällä tulee ajankohtaiseksi viimeistään, kun mikä tahansa seuraavista toteutuu:

* kuukautiset alkavat
* synnytyksestä on kulunut kuusi kuukautta
* lapsi saa lisäravintoa "

Eli noudatetaan varmaankin tuota ja sitten vielä ns. keskeytetty yhdyntä varmuuden vuoksi. Jälkitarkastus on tosiaan mulla sillon 6.5 niin pyydän heti ne minipillerit vielä tohon päälle. Mun mielestä täällä Jyväskylässä tota hormonikierukkaa ei aseteta vielä jälkitarkastuksessa (pöljää sinänsä ) vaan olikohan se 3kk synnytyksestä mikä piti odottaa... Ja vielä menkkojakin ehkä peräti. o_O en muista.

Pukemisesta +10 asteeseen, tipulla oli eilen vaunulenkillä päällä paita, pöksyt, käsissä ohuet tumput, sukat + villasukat, ohuehko myssy ja sit vielä semmonen vähän paksumpi velour-asu (huppari+housut). Ja avonaisen äp-makkarin sisään laitoin. Just sopivasti tais olla päällä kun viihtyi vaunuissakin tavallista pidempään ja ihan lämpöinen oli niska kun sisään otin. Ite oon tykänny tota makuupussia käyttää vielä kun on niin pehmonen, meillä se koppa jotenkin kova sieltä sisältä ilman. Laitan varmaan fleecevilttiä tms. sit alle jatkossa kun kelit tästä vielä lämpenee. Meillä muuten myös neiti herää melkein heti kun liike loppuu. Ite olin kanssa pienenä ihan samanlainen kuulemma. Luulen et tääkin tottumiskysymys... Kunhan saadaan itkuhälytin niin sit alan nukuttaa enemmän ulkona et pääsee heti hetkuttamaan vaunuja kärppänä kun ensimmäinen äännähdys kuuluu.

Lehmälle kuuluu kutsuhuutoa makkarista joten palailen taas paremmalla ajalla. :wave:

mama-L & Tipurakas 1kk3pv (huomenna jo 5 viikkoa!! :heart: )
 
Aurinko paistaa ja lapset nukkuu, joten jos nyt koettaisi muutaman lauseen kirjoitella. :D

Rota- rokote saatiin viikko sitten ja onpa ollu kätinää, ähinää, pulauttelua ja piereskelyä! Tänään sitten on saanu ihan "ammatikseen" vaihtaa kakkavaippoja, kun molemmat "töräyttelevät". Pyykkiä tulee tasaiseen tahtiin, kun puhaltavat maitoa ulos, jospa nämä vaivat loppuisivat kohta. Täällä kun kunta tai ts. maakunta-kuntayhtymä "tarjoaa" tuon rokotteen, en edes ajatellut ettei sitä otettaisi.

Kastevesi on meillä perinteisesti heitetty ulos, samalla kummi "toivoo" jotain lapselle. Nyt oli kaksi kummia heittämässä vettä pitkin pihaa korkeassa kaaressa.

Otin just tytöistä kuvaa kiitoskorttia varten, pitäisi vielä löytää sopiva värsy tai runo, en vaan keksi sopivaa...

Päivät kuluu vauhdilla joten eipä auta jäädä jaarittelee, vaan taas tyhjäämään pyykkikonetta ja uutta satsia sisään!

Aurinkoisia päiviä mammat ja mukelot! :wave:

Korven tyttö, Alma ja Bertta kohta 3kk:ta :eek:
 
Tänään on meilläkin nähty ekat varmat oikeat hymyt! Ihan ensimmäinen meni kyllä isille mutta suostuipa tyttö lopulta hymyilemään äidillekin kun tarpeeksi lepertelin.

Meillä valvotaankin jo pitkiä pätkiä, useita kertoja päivässä 2-4 tuntia kerrallaan. Pari viikkoa on sujunut kaikin tavoin kivasti, kun mies on ollut isyyslomalla. Vähän jo hirvittää miten pärjätään kun menee ensi viikolla takaisin töihin... ja lähtee sitä seuraavaksi viikoksi Belgiaan.

Ristiäiset meillä on vasta kesäkuun puolella, kun sopii paremmin niille harvoille (lähinnä kummit ja isovanhemmat), joita ristiäisiin kutsutaan. Meille sanottiin kirkkoherranvirastosta, että se kaksi kuukautta on suositus, mutta ei haittaa, vaikka menisi vähän pitemmällekin. Ja hyvä niin, kun meillä on nimi vielä hakusassa... Tai koko nimestä ollaan jo melko yksimielisiä, mutta kutsumanimi on vielä epävarma.

Eipä muuta tällä kertaa,

Bellona ja tyttö tasan 4 viikkoa
 
mama-L, eipä tuohon 6.5. oo enää pitkä aika, joten jospa sinä noilla konstein selviäisit siihen saakka raskautumatta. Ja toisaalta jos ette ihan joka päivä -pupuja ole, niin kondominkin kanssa saattais jokusen kerran jaksaa vielä..?
Mullahan siis myös toteutuu täysimetys ja ei-kuutta-kuukautta-synntyksestä, mutta niin vain ne ekat menkat on jo tullu ja uusia soluja näkyi kypsymässä, joten... sinäkin olet nuori kuten minäkin, hedelmällisimmässä mahdollisessa iässä, eli itse olisin tosi varovainen. Tämä lienee joku The Juttu mulle kun näin paasaan! :ashamed: :LOL:

Täällä kierukkaa ei myöskään laitettu jälkitarkastuksessa vaikka niin oletin. Pitää odottaa vastaus papakokeesta, sekä siitä seuraavat kuukautiset. Sitten kuukautisten alkamispäivänä pitää tilata aikaa viikon sisään alkamisesta. Luulin siis minäkin pääseväni noista kumihommista jo eroon, mutta tovi pitää vielä vartoilla..

Hiusvärin ostoon lähtee
Ippu
 
Poika nukkuu vieläkin pihalla. On sentään toisilla unilla, mutta nyt nukkunut jo 4 tuntia! Söi viimeksi klo 13, eli reilusti yli 5 tuntia sitten. Taitaa nyt paikkailla viime yötä. Nyt kyllä menen herättämään!

Piti vaan tulla hehkuttamaan, että sain veronpalautuksia 1 500 ?. On ensi joulu sentään pelastettu.

Mutta nyt siis poikaa herättelemään!
 

Yhteistyössä