Marraskuiset 2019

Täällä nyt viikot 9+2. Reilut kaksi viikkoa vielä aikaa nt-ultraan. Väsymys on aivan järkyttävä, varsinkin iltaisin. Pahoinvointi vaivaa myös erityisesti iltaisin..ja hirvittävä röyhtäily syödä pitää 2,5 tunnin välein tai olo menee todella huonoksi. Yöllä pitää myöskin käydä vessassa. Täytyy sanoa, että aivan eri luokkaa oireet kun esikoista odottaessa. Silloin olinkin 19v ja nyt 34v, että kai ikä tekee tehtävänsä Niin ja rintojen arkuus ja turpoaminen senkun jatkuu..
Milloin te muut meinasitte kertoa raskaudesta töissä? Itseä vähän hirvittää, kun olen vielä 2kk koeajalla, ja niin kauaa en varmaan pysty salaamaan. Tiedän että koeajalla ei saa irtisanoo raskauden vuoksi, mutta silti jännittää suhtautuminen.

Tsemppiä kaikille odottajille!
 
@KengulleRuu , kipuilu meni ohi, nyt on muuten vaan satunnaisesti vihlontaa emättimessä. Lisäksi tullut myös virtsatietulehdusmainen olo, vaikka juuri tänä aamuna pissasin purkkiin ja kaikki oli OK. Välillä on tosi varma olo, ja välillä taas ihan varma ettei enää mitään elävää löydy. Pahoinvoinnit tulee ja menee, mutta ei ole enää kertaakaan ollut sänkyynkaatavaa vaan vaan etovaa oloa. Muutkin oireet vähentyneet ja vaihtelee ihan päivästä toiseen.

Meillä on npUltra vasta parin-kolmen viikon päästä. Nyt menossa 10. viikko, ja verikokeisiin sain ajan vasta ensi viikolle, siksi menee noin ”myöhäiseksi” tuo ultra. En ole sinne vielä aikaa varaillut.
 
  • Tykkää
Reactions: KengulleRuu
Mulla tissit ei oo missään vaiheessa edes kasvaneet, vähän vaan aristaa ja vihloo. :D kasvua odotellessa... :D

Koeajasta pakko sanoa, itellä koeaikaa melkein äitiyslomaan asti, ja periaatteessahan raskaus toimii suojana koeajan potkuille. Tai jos raskaana ollessa saa koeajalla potkut, joutuu työnantaja tekeen todella tarkan selvityksen potkuin johtaneista syistä.
 
Voi ei @Baarbi miten kurjia uutisia. Voimia.

@AnnMariii kaikenlaisia jomotteluja voi varmaan olla ilman sen kummempaa, minulla yksi päivä vihlaisi alakertaa ja on ollut jotain jomotteluja. Jospa olisi ihan normaalia. Jos ei ole oikein kovaa kipua ainakin.

Minä olen kertonut töissä, mutta minulla on varma työpaikka jo, joten siinä ei ollut mitään jännittävää.

Kävin kannasta kurkkimassa, oli tullut vasta pissanäytteen tulos (puhdas). Ensi viikon ultra-aika lähenee, tasan viikko enää/vielä. Tänään 11+3.
 
Tänne kuuluu ihan hyvää. Alamahaa aika ajoin jomottaa, niinkuin menkat alkais, mutta se kai on ihankittu normaalia. Rinnat tao siis nännit arat. Ei okseta mutta kuvottaa jos on sattunut ruokailuväli pitenemään. Repäisykipuja on ollut kun nyt on kauhee yskä päällä niin välillä repäsee alamahasta kipeästi. Vatsa turvoksissa, ei omat housut meinaa enää kiinni mennä.

Töissä olen kertonut lähimmille työkavereille raskaudesta.
Toukokuun puolivälissä on ultra joten sitä odotellessa. Onko kellään riskiraskaus? Mulla on, joten tarkkailevat herkemmin.

Viimeyönä näin unta että aloin vuotamaan verta ja tuli hyytelöklimppejä toivottavasti ei ole ennen uni. Heräsin uneen niin eipä tullut enää unta

Mut muuten voidaan ihan hyvin täällä.

Baarbille, että onpa ikävä kuulla
 
@Baarbi voi ei :( itsellä kanssa kaksi km takana, onneksi kuitenkin selvisi teille näin ajoissa eikä vasta NT-ultrassa! Nyt vaan rauhassa voimia keräillen, ja sitten uutta yritystä kun siltä tuntuu. :)

@Camy toivotaan niin! Onneks on itellä tällä hetkellä niin paljon muutakin uutta, ihanaa ja positiivista elämässä, että vaikka ikäviä uutisia saataisiinkin seuraavassa ultrassa tai sitä ennen, ei putoa niin kovin kovaa. :) koko ajan jännittää ja on varma ettei tämä kuitenkaan jatku/ole jatkunut edellisen ultran jälkeen, mutta hei, pessimisti ei pety :sneaky:

Ootteko kertonut jo läheisille raskaudesta? Mun tekis toisaalta mieli kertoa äitille, koska sitten voisi kysellä hältäkin että mikä on normaalia ja miten hällä aikoinaan raskaudet meni, mutta toisaalta en sitten jaksa sitä hömpötystä ja voivottelu jos menee taas kesken.
 
@AnnMariii onko teillä sellainen suhde, että voisit kertoa ja sitten ilmoittaa millaista reagointia toivot, jos kävisikin huonosti? Voisin kuvitella sanovani omalle äidilleni asian suoraan.

Me ollaan kerrottu jo läheisille varhaisultran jälkeen ja moni muukin tietää.
 
Moikka! Voisin liittyä mukaan keskusteluun. Olen näitä lueskellut mukana mutta ollut sen verran pahoinvoiva etten ole jaksanut kommentoida.
LA 9.11. MatildaJ, 31v, 1. lapsi, NKL
Nyt menossa 10+4 ja olen ollut sairaslomalla töistä reilut 2 viikkoa. Ootteko muut joutuneet saikuttamaan? En ees paljoa oksentele mut jatkuva paha olo ja yökkäily pitää sohvalla vaaka-asennossa. Oon kanssa koeajalla töissä mut jouduin pomolle laittamaan mailia sairaslomasta niin kerroin samalla raskaudesta. Onneksi suhtautui ymmärrävästi ja kehoitti lepäilemään rauhassa. Varmaan pakko kertoa omalle tiimille myös asiasta kun palaan töihin, ehkä saan sitten enemmän ymmärrystäkin jos oon tuskaisen näköinen. Eilen kävin verikokeissa ja oli kyllä ihan voimat pois. Mitenköhän sitä jaksaa joskus töihin?
 
Moikka!
Täältä uutena huutelen.. La 2.11, neljäs lapsi tulossa eli nyt viikkoja 11+4, 30.4 eka ultra tulossa ja jännittää mitä sieltä löytyy:LOL: lapsille ei ole vielä kerrottu ennenkuin saadaan todistusaineistoa.. Tosin maha alkaa jo olla sen kokonen turvotuksineen että töissä olen joutunut kertomaan samoin kuin omille vanhemmilleni.. Muut saa tietää si ultran jälkeen.
Asustellaan Forssassa ja synnäri siis HML

2.11-teeakka-32v-neljäs-k-hks
 
Viimeksi muokattu:
Haluatko salaiseen Faceyhmään? viestiä nimimerkille muttakun: (nuolta klikkaamalla voi kokeilla löytää hänet) :)

Tai haluatko mukaan alla olevalle listalle? ilmoita alla olevalla tavalla tiedot ja laita väri punaiseksi, jotta erotan helpommin ne viestien seasta. Kiitos!

Laskettu aika-nimimerkki-ikä-monesko lapsi-synnytyspaikka

LA 1.11.-Sahna-27v-2.lapsi-SATKS
LA 2.11.-teeakka-32v-4.lapsi-K-HKS
LA 3.11.-Camy-32v-2.lapsi-NKL
LA 3.11.-HooMama-33v-3.lapsi-OYS
LA 5.11.-yorath-26v-1.lapsi-NKL
LA 7.11.-tylleröinen_21v-1. lapsi-TYKS
LA 8.11.-Nappula00-23v-1.lapsi-TYKS
LA 9.11.-Mukipukipuu-29v-3.lapsi-TAYS
LA 9.11.-MatildaJ-31v-1.lapsi-NKL
LA 15.11.-BabyElephant-33v-2.lapsi-NKL
LA 16.11.-JeanetteJ-27v-1.lapsi-NKL
LA 16.11.-muttakun-4.lapsi-K-HKS
LA 17.11.-Tiuhti_84-34v-2.lapsi-EKKS
LA 18.11.-vuuti-34v-3.lapsi-KYS
LA 20.11.-Minji-33v-1.lapsi-NKL
LA 21.11.-Pereskia-23v-1.lapsi - ?
LA 23.11.-Nannou-29v-2.lapsi-NKL
LA 24.11.-li88-34v-3.lapsi-KYS
LA 24.11.-Marjusk-28v-1.lapsi-?
LA 26.11.-Suspi-27v-1.lapsi-TAYS
LA 26.11.-Zipi-36v-5.lapsi-SEKS
LA 26.11.-Aprikas-41v-1.lapsi-LS
LA 27.11.-Henttu82-37v-2.lapsi-KYS
LA 27.11.-Jansaa87-4.lapsi-Satks
LA 27.11.-Emppuelkku-30v.-1. lapsi-NKL

Synnytyssairaalat:
EKKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
Täällä viikkoja nyt 11+5 ja np-ultra olis ens viikon tiistaina.. jännittää ihan pirusti :eek:
Pahoinvointi on edelleen rajua, mutta helpottanut sen verran että varattiin aika sokerirasitukseen parin viikon päähän..

Mua pelottaa kertoa töissä raskaudesta. Oon vasta vajaa 2 kuukautta sitte saanut ylennyksen ja vasta siis alottanut uudessa työtehtävässä. Mietityttää että mitenhän se pomo tähän oikein suhtautuu.. Aika tuntuu menevän ihan hirveetä vauhtia, ja kohta sille pomolle on jo pakko kertoa, että ehtii etsiä mulle tuuraajan..

@Henttu82 mulla on myös riskiraskaus. Esikoista odottaessa normiseurannan lisäksi oli pari ylimääräistä ultraa, verikokeilla joutui käymään ahkerasti ja aina labran jälkeen joko poliklinikkakäynti sairaalalla, tai sitten vain lääkärin soittoaika.. Lisäks ultrat mulla tekee erikoislääkäri, kun normaalisti kaiketi se on kätilö?
 
Meinas käydä vähän ikävästi seulontojen kanssa: ensimmäinen vapaa aika labraan oli alle viikko ennen ainoaa vapaata ultra-aikaa. Yllätyin ihan täysin, miten vähän noita ultra-aikoja on! Saatiin 29.4., joka oli ensimmäinen vapaa aika, ja siitä seuraava vapaa oli vasta kesäkuun lopulla.. eihän mitenkään kaikki siis voi päästä noihin seulontoihin vaikka haluaisi! Itse ajattelin olevani ihan ajoissa liikkeellä, kun viikkoja tänään kasassa 10+0, ja viimeinen mahdollinen päivä ultralle on 13+6... onneksi sain kuitenkin peruutusajan vielä tälle päivälle labraan verikokeisiin!
 
@AnnMariii siis pitääkö teillä päin varata itse nt-ultraan aika? Tai no saatte varata, toisaalta. Aika vähän niitä taitaa olla. Meillä Husin alueella se aika tulee suoraan kirjeellä kotiin eikä sitä varmana ihan noin vain muuteta, olen kyllä käsittänyt, että aikoja on huonosti. Saatiin onneksi molempien töihin ihan ok soviteltavissa oleva aamuaika tällä kertaa. Noita labra-aikoja oli kyllä tosi huonosti, omalla paikkakunnalla ei olisi ollut kuin yksi ja se olisi ollut hankalaan aikaan töiden kannalta, joten varasin sen paikkakunnalta, jossa käyn töissä. Ei sielläkään ideaaliaikaa ollut, piti sekin töiden kanssa vähän sumplia. Ja varasin sitä labran aikaa kuitenkin kaksi viikkoa etukäteen. Ekassa neuvolassa, joka oli viikolla 8+ terkkari kehottikin heti varaamaan verikokeet viikolle 10+. Onneksi varasin vielä samana päivänä tosiaan!

@Sahna virallisesti kai on pakko kertoa vasta 2kk ennen, että jos kovin ahdistaa, eikä vatsa vielä näy, niin voithan vielä jatkaa hetken. Ja kun raskaus ei saisi vaikuttaa tämmöisiin asioihin niin ei se tavallaan sitä ennen kuulu pomolle. Toki olen sitä mieltä, että jos mahdollista antaa kohtuullinen aika uuden henkilön järjestelyihin, niin hyvä. Mutta kyllähän ihmiset irtisanoutuvatkin töistään ja sitten pomon täytyy usein melko nopeasti etsiä siihen uusi henkilö. Ja sinä varmasti olet ylennykseksi ansainnut.

Nyt tekee mieli vain raikasta ruokaa. Turkkilainen jogurtti ja mustikkakeitto on ihan älyttömän hyvää ja kurkku ajatuksenakin tuo veden kielelle! Minulla on ultra ensi ke. Onhan se aika jännää.
 
@Camy juu, itse varataan ultra ja verikokeet. Täällä on NT-ultra kaupungin piikkiin Terveystalolla, ei kunnallisella. Verikokeisiin on yleensä saanut tosi helposti aikoja, ihan vaikka seuraavalle päivälle, mutta jostain syystä nyt meni ajat viikon päähän, vaikka pisteitä täällä Pirkanmaallakin kuitenkin on ihan kiitettävästi. Onneksi tosiaan löytyi tuo peruutusaika. :) ultraa varatessa antoi ohjeeksi, ettei saa olla itsellä kuumetta eikä ”seuralaisilla” mitään flunssaa tai infektioita. Mistähän tuo johtuu, onko vaan muita potilaita ajatellen? Aloin jälkikäteen ihmettelemään että ei ole kyllä ennen ultrasta annettu tuollaisia ohjeita. :D
 
@AnnMariii Okei, meillä ei ole ultraan tuollaista ohjetta. Vaikea keksiä miksi, ei varmaan liity itse ultraamiseen vaan johonkin infektioriskiin. Ehkä sitten tosiaan muita potilaita ajatellen? Raskaana on kai alempi vastustuskyky muutenkin... Eihän mihinkään kannata ihan sairaana lähteä niin ehkä ultraan tulee yllättävän moni liian kipeänä, onhan se tärkeä käynti kaikille. Olisi kyllä tosi kurjaa, jos puoliso sairastuisi kun olisi ultran aika.
 
@Baarbi pahoittelut keskenmenosta!:(

Eilen neuvolassa ultrassa 8+0 (kuukautisista laskien piti olla 8+4) mutta kun ero on noin vähän niin ei la vielä vaihdettu, tarkentuu nt-ultrassa. Sydän jumpsutti kovasti :love: mukava käynti oli ja sai ultrakuvan mukaan :love:
täällä verikoe pitää ite varata, mutta ultraan tulee kirjeellä kutsu.

Aattelin kertoa töissä puolen välin tienoilla (n) lähipiirille suurimmaksi osaksi nt-ultran jälkeen
 
Minä kävin eilen lääkärineuvolassa vk 10+4. Ultrassa näkyi pieni muru joka vastasi viikkoja. Liikutteli raajojaan ja sydän sykki kiivaasti :love: Nyt tuntuu jo vähän todellisemmalta tämä raskaus :) oireita ei enää juuri ole, paitsi jos liian pitkä väli syönnillä niin tulee helposti huono olo.

Seuraavaksi varaamaan Np-ultra. Mulla neuvolasta sanottiin että lääkäri käynnin jälkeen vasta varata Np niin siksi näin myöhässä liikkeellä. Jospa sais ajan kuitenkin oikeille viikolle.
 
Onpa kyllä erilaisia ohjeistuksia ja toimintatapoja noiden ultrakäyntien ja seulontojen suhteen. Meillä neuvolasta varaavat ultra-ajan ja ainoa ohjeistus oli että lasta ei saa ottaa mukaan ja pissalla pitää käydä ennen ultraa. Lääkärineuvola on sitten vasta viikolla 16 ja sitä ennen ei oo muita neuvolakäyntejä ton ensimmäisen lisäksi.
 
@KengulleRuu meillä kanssa lääkärineuvola vasta myöhemmällä ajalla! En muista enää yhtään millä viikolla, mutta seuraava aika neuvolaan on about viikolla 15+x, varmaan siellä sitten varataan lääkäriaika. :) on kyllä tosi jännä miten erilailla nämä menee! Meillä ei ole neuvolassa ultraa ollenkaan. Ensi kerralla kuunnellaan sydänäänet, ekalla kerralla ei niitäkään koska eka käynti on niin aikaisin.
 
@Camy juu, itse varataan ultra ja verikokeet. Täällä on NT-ultra kaupungin piikkiin Terveystalolla, ei kunnallisella. Verikokeisiin on yleensä saanut tosi helposti aikoja, ihan vaikka seuraavalle päivälle, mutta jostain syystä nyt meni ajat viikon päähän, vaikka pisteitä täällä Pirkanmaallakin kuitenkin on ihan kiitettävästi. Onneksi tosiaan löytyi tuo peruutusaika. :) ultraa varatessa antoi ohjeeksi, ettei saa olla itsellä kuumetta eikä ”seuralaisilla” mitään flunssaa tai infektioita. Mistähän tuo johtuu, onko vaan muita potilaita ajatellen? Aloin jälkikäteen ihmettelemään että ei ole kyllä ennen ultrasta annettu tuollaisia ohjeita. :D
Minäkin pirkanmaalla asustelen. Täällä länsi puolella sai verikoe ajan ihan seuraavalle päivälle, mutta tampereen terveystaloon kun varasin ultran 10.4. Niin ensimmäin vapaa 3.5. Ja sekin keskellä päivää yhdeltä. Tarvi ottaa puoli pekkanen sen takia. En kyllä saanut samoja ohjeita kuin sinä, vain mainittiin että ei lapsia.
 
Mites pääsiäinen teillä meni? Mulla osittain töissä ja osittain vapaalla.
Eilen olin hampaita pesemässä illalla tai siis aikomus oli että alan pesemään mut yks kaks iski ykä. Mies huutaa olkkarista että oksennanko mä. joo niin tein. Nyt on useasti tullut semmonen etova olo mut vielä ei ollut tullut mitään, paitsi eile. Välillä on olo kuin että en mä raskaana oo, no se toi etova olo muistuttaa että oon. Toki rinnat on hellät. Tulis pian 17.5 niin pääsis ultraan.
Onko muilla tunne välillä että oonkohan sittenkään raskaana.?
Joku kysyi että onko raskaudesta jo kelle kerrottu, niin miehen lisäksi tietää isovanhemmat ja omaan työtiimiin kerroin, sen verran haastava on työ tänä vuonna että heidän on hyvä tietää että odotan. Tytölle ei olla vielä kerrottu, ettei mee huutelee vieraille. Pian me kerrotaan kuhan ultrassa ollaa käyty. On sit mitä kertoa, toivonmukaan. Kysyttiin kerran että oisko kiva jos sais pikkusisaren, niin kuulemma olis
Mukavaa viikon alkua kaikille
T. H ja 8+5
 
@Henttu82 mulla on kyllä välillä sellainen olo, et onkohan mitään elävää enää jäljellä, mutta esim. tänään taas ollut todella todella varma olo, ja olen huomannut alkaneeni puhumaan ”sitten KUN meillä on lapsi”, sen sijaan mitä vielä hetki sitten puhuin että JOS. Pääsiäisenä kuulin myös dopplerilla kahdesti sikiön sykkeet :love: joten ainakin vielä kyydissä on!

Mulla on etova olo ja pahoinvointi loppunut jo viikko sitten, joskus harvoin saattaa vielä vähän heikottaa ja etoa mutta vain vähän. Rinnat kipuilee silloin tällöin ja lonkkia, selkää, vatsaa ja emätintä vihloo aina välillä. Jotkut hajut, lähinnä saippuat, hiuslakat ym. kemikaalit oksettaa ja ällöttää. En toki aiemminkaan ole ollut hajujen perään ja kotona meillä onneksi pitkälti hajusteettomia tuotteita onkin. :)
 
@Henttu82 hirvee pääsiäinen, väsyttää koko ajan ja olo on ku ois 24/7 darra, ihan hirveetä, sitten siitä tulee morkkisolo kun ei jaksa tehdä mitään. Toki syy on hyvä ja oon yrittänyt kuunnella kehoa, mutta kyllä tää olo 5 päivää putkeen alkaa rasittaa mieltä. :sick::confused:

Mites muiden hg on ollut? mulla to neuvolassa 118, ohjasi ottamaan rautalisää jos väsymys poikkeuksellisen voimakas. Kauppalistalle lisäsin pinaattia ja verilättyjä, pitää ens viikko pohtia väsymyksen kanssa josko ottais rautalisää. mammavitskuja syön ja niissä sitä on.

@AnnMariii ihanaa kun oot saanut sykkeet kuulumaan, mikä rv sulla olikaan? :) en tiedä uskaltaako ostaa dopleria, jos ei aina saa kuuluviin niin tuleeko lisää stressiä(n)
 

Yhteistyössä