Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Hyvä kanssa kuulla tuosta mororefleksistä Olen myös vähän ihmetellyt tuota äkillistä sätkymistä välillä.

Kirpparireissu heitetty ja olo sen mukainen. Ihmeen hyvin kuitenkin tuolla jaksoi kierrellä. Nyt sitten selkä kipeenä ja maha hellänä. Muutama vaate tarttui matkaan ja yksi lakana pinnasänkyyn. Tai olishan sitä taas voinut ostaa vaikka mitä, mutta ei viitsisi älyttömästi ostella kuitenkaan.

Enpä sitten muistanut soitella sinne neuvolaan ja perua seuraavaa aikaa. Eilen soitin kyllä, mutta ei vastanneet sieltä. Kun pitäis samalla kysyä niistä perhevalmennuksen ajankohdista, kun ei netistä löytynyt tietoa ja tuo paperi minkä neuvolasta sain, on jo vanhaa tietoa.

Nyt jos sitten vaan loikoilisi loppuillan tekemättä mitään. Ja onneksi nyt voi loppuviikonkin ottaa ihan rauhallisesti. Ens viikolla tarvii vasta taas kaupunkiin lähteä. Kun pitää keskussairaalan labrassa käydä vielä veriryhmää tarkistelemassa. Sekin kyllä on otettu jo alkuraskaudessa, mutta tuossa lähiterveysasemalla. En sit tiedä, miksi pitää vielä erikseen nyt sitten käydä. Ja saa nyt nähdä muutenkin miten noille neuvolakäynneille käy tulevaisuudessa. Jos kerran tuolta sairaalasta kontrolloidaan loppuaika kahden viikon välein. Mutta luulis kyllä että neuvolaankin pääsis vielä jossain välissä.

Tirppana 32+4
 
Moro on tullut mullekkin tutuksi ja olen kanssa välillä ihmetellyt että mikä ihmeen tärinä värinä kohtaus on meneillään :D

Mua on taasen tänään supistellut hiukan tuntuvammin ja samalla vihloo alapäähän. Toisinaan tuntuu myös tuolla alaselässä. Miten mä en esikoisen odotusajalta muista näistä mitään. No pitää vissiin kaivella taas esiin esikoisen ajan kirjoitukset.

Huomenna jo taas torstai ja pojalla kerhossa valokuvaus.
 
säpsähtely / vauvan värähtely jonkun mukaan se olisi myö sitä et vauva pissaa... mä en tiedä mihin uskoisi :D

kaukalo telakoitui telakoineen meille :) huomenna pesua...

supistelee ajoittain juu, kävely onkin suht vaivalloista yhden pää jalkovälissä :D syntyis nyt sit jo :D
 
Minäkin oon ihmetelly tuota värinää! Vaan hyvä tietää että ihan luonnollinen selitys sillekkin löytyy.. :)

Närästää. -.-'' Kai se pitää jättää tuo vaalea leipä kokonaan kun tuntuu ettei sitä voi syödä ilman että illalla saa noitua närästyksen takia. Eka uumoilin että se johtuis kinkusta siinä leivän päällä...
Kiva yrittää nukkua. Eikä se nukkumatti muutenkaan tunnu tänne löytävän, taaskaan. Mieskin on yön töissä niin senkin puuttuminen vähä haittaa unia. Ei vaan osaa nukkua ilman sitä, vaikka lähinnä öisin ärsyttää sen kuorsaus ja hampaiden narskuttelu kun muutenkin on niin hankala saaha unen päästä kiinni ja sitten vielä ku herää niin helposti pieneenkin rasahdukseen. :D Ja ku on aina KUUMA! Eikä tuo miehenretale oikein osaa ymmärtää että sitä ilmastointia vois laittaa pienemmällekkin vaikka sitä paleltaakin. Minä vähän luulen että sen on helpompi laittaa vaatetta päälle tai ottaa kaapista paksumpi peitto kuin minun alkaa repimään ihoa pois päältäni... Auta armias jos minä yöllä käyn laittaa viileämmälle ilmalämpöpumppua niin varmasti aamulla kuuluu "V*ttu ku on taas kylmä ku JOKU on käyny vääntelemässä tuota pumppua taas. Miksei sitä voi antaa olla?!" Tooooosi mukava kuunnella sitä kiukuttelua heti aamusta kun itse ei ole saanu edes kunnolla nukuttua ja muutenkaan en ole mikään maailman iloisin ihminen herättyäni/väsyneenä. :D

Mutta oonpa minä tässä taas vaihteeksi pyykkiä peseskellyt, joten on näistä "yöspurteista" jotain hyötyäkin. Ikkunatki tekis mieli pestä mut taidampa jättää välistä. :D Kattelin myös noita vauvan tavaroita vaihteeksi läpi ja kauhia ku pitää vielä hankkia vaiiiiiiiikka ja mitä... :eek: Itellekki pitäis jotku imetysliivit hommata.

Tämmönen öinen oman navan "hehkutus" tällä kertaa. Hirveä puheripuli muutenkin. :)

- Charolina ja maha-alieni 33+1 -
 
Huomenta!

Mä en enää ikinä käytä tuota esikatselua, jo toisen kerran painan jotain väärää nappia ja teksti häipyy taivaan tuuliin, argh!:vampire:

Shoppailusta kirjoittelin ja kyselin imetystyynyistä, että onko kellään kokemustaOstin sellaisen muumi- merkkisen prismasta, mutta aloin miettimään, olisiko sellainen pikkupiian rakeita sisältä kuitenkin parempi? Tuo muumityyny on ihan normityyny muuten muotoilua lukuunottamatta ja aika kovan tuntuinen.

Hermostuminen: ottaa oikein päähän kun kilahdan niin helposti nykyään. Tasaisen luonteen omaavana normitilassa tää on ihan uutta mulle. Ja hävettää itseäkin, kun joutuu "koko ajan" olla pyytämässä anteeksi käytöstään ja selittämässä lapsille miksi äiti käyttäytyi niin. Onko täällä muita hermokalleja?

Säät:Rasittaa nämä vesikelit. Tiesihän sen, että syksy on usein tällaista, mutta jotenkin nyt kotona ollessa kaipaisi enemmän sitä auringonpaistetta ja mukavampia ulkoilukelejä.

Ei mulla muuta, sori yksitoikkoinen teksti mutta ottaa joskus päähän nämä tietokoneet kun yksi napinpainallus saa niin paljon aikaan hyvässä ja pahassa. Ens kerralla paremmalla tuulella, I hope.

-Melanie 32+1
 
Nyt kun FG mainitsi tosta värähtelyn ja pissaamisen yhteydestä, muistan että olen kuullut tuon ennekin että värähtely johtuisi tosta vauvan pissaamisesta.

Imetystyynyn hankin esikoisen syntymän jälkeen, itseasiassa käytiin ostamassa se kotiutumispäivänä lastentarvikeliikkeestä. Jos oikein muistan niin oli todella hyvä ja käytinkin sitä imetysten yhteydessä. Sitä en osaa sanoa on täytteellä väliä, mulla taitaa olla just jotain sellaista raemaista.

Nyt pitänee lähteä veskiin, supistelee kun rakko on täynnä...
 
Neuvolassa käyty eilen ja eipä siä sen kummempaa ollu.
Hemoglobiini 121
Verenpaineet 102/65
Sf-mitta 33
Paino noussu 332g/vko. Ollu nousu jo iät ja ajat reilun 100g/vko, et olihan sen nyt sit jossain vaiheessa pompsahdettava. prkl. :D Nyt tullu sellanen 15 kiloa painoa yhteensä.
Vauvan syke oli 135
Pissa puhdas
ja vauva edelleen pää alaspäin :)

Sit sainkin viä lääkäriajan! :) Ensin sanottiin, etten sais, kun olin tayssissa äitiyspolilla kontrollissa klexaneiden takia, mut eilen hoitaja katto, et siitä on kyl niin kauan aikaa, et laitetaan nyt viä se neuvolalääkäri kuitenkin.. :) Tosin vasta kolmen viikon päähän, mut ei haittaa.. :)

Imetystyynyä en oo hankkinu.. en oo ees miettiny hankkimista, kun miehen veljen vaimo on luvannu mulle hänen vanhan imetystyynynsä, niin se kelpaa mulle.. :)

Nellielli ja pötkö 35+4
 
Mä aattelin että toi vartalotyyny käy ihan hyvin imetystyynystä sitten kun beibe tulee :)

Ja mä oon kyllä joo ihan hermoheikko. Toissapäivänä (?) sain ihan hirveen kohtauksen parkkipaikalla kun joku oli parkkeeranut autonsa ihan mun auton kylkeen kiinni niin että me ei päästy autoon.. :whistle: Se kuski ei kyllä varmaan toista kertaa tee samaa virhettä kun mä repesin liitoksistani...............

Lasten kanssa hermo ei meinaa pitää sitä vähääkään mitä yleensä, mutta onneksi ovat nyt päiväkodissa niin ei tarvitse katsoa äidin turhaa keuhkoamista täällä päivisin :)
 
Heipat taas!

ON: eilinen lääkärineuvola meni kohtuu hyvin. Pientä kypsymistä, mutta ei nyt ainakaan viikkoon synny. Tosin lääkäri sanoi, että jos alkaa tuntua siltä, että syntyykin, niin ei tartte hänen sanojansa muistella vaan lähtee ihan reippaasti sit synnärille :LOL: Mulla on kyl tosi mukava toi lääkäri :) Lisäks mennään nyt sitten ylimääräseen ultraan. Ei ollut vauva laskeutunut vielä, oli kyllä pää alaspäin, mutta aika korkeella ja hiukan pää lantioo vasten enemmän. SF 34...... ja siltä se myös tuntuu. Vauvan sanoi olevan keskikokoisen ja normaalin, mutta katotaan ultralla nyt sitten äitiä vähän tarkemmin...kun vissiin voin olla laskettuna aikana liian pieni sille normaalillekin... Tosi ristiriitanen fiilis tästä, kun toisaalta oon tosi ilonen, että päästään kurkkaamaan poikaa vielä kerran ennen tositoimia... ja nähdään virtaukset ja lapsiveden määrä ja napanuorat yms mitkä huolta välillä aiheuttaa.... Sit toisaalta tunnen itteni vähän epäonnistuneeks, kun kaikesta kivusta ja särystä huolimatta saatan olla liian pieni saamaan tätä maailmaan normaalisti... ja sitä leikkuria en uskalla ees ajatella! Mietinkin, et onko mahdollista, että käynnistettäisiin tälläsessä tapauksessa aiemmin kuin että annettais aika leikkurille lähempänä laskettua aikaa? Kokemuksia tästä?

Koitan nyt kaikesta huolimatta oottaa rauhassa sitä ultraa, joka on ehkä sit ens viikolla :) Siellä sit näkevät tarkemmin. Ja lääkärikin sanos, että sitä on vaikee arvioida, kun lapsi on niin korkeella vielä... SAIS TULLA ALEMMAS KYLLÄ JO!

Tärkeintä kuitenkin on se, että lapsi oli "normaali" ja voi hyvin. Sykkeet 150 :heart:

Mulla ei oo imetystyynyä hankittuna......osaisko joku ensikertalaiselle kertoa, että mikäs ihme sellanen nyt sitten on :ashamed:

Niin ja pokspoks 36+0 :)

sisunen ja seve
 
Imetystyynyä en ole itsekään hankkinut. Kai sellainen voisi olla, mutta laitetaan se hankitalistalle vasta sitten kun tietää että tuleeko siitä touhusta mitään.. yhtään ylimääräistä vauvatavaraa en nimittäin halua tänne :D Imetystyynyhän on sellainen jännän muotoinen (hyvä termi joo..) tyyny, jonka päällä vauva makaa imetettäessä. Siis äidin sylissä. Oisko se sellanen U-kirjaimen muotoinen, aika lähellä ainakin. Esikoinen oli ihan tavallisella tyynyllä kun häntä imetin sen pari kuukautta. Mutta jos nyt tuo imetys onnistuu paremmin, niin kyllähän se imetystyyny on tosi kätevä, eli varmaan tulee hankittua sitten.

Tuli muuten mieleen.. multa se synnytystavan arvioinut lääkäri kysyi eilen että "muistatko missä kuussa viimeksi synnytit?":LOL: Olin ihan että häh.. onko lääkärit oikeasti noin omissa maailmoissaan että kysyvät tuollaista. Vai oliko vaan hassu kysymyksen asettelu.. yritti siis etsiä sitä edellistä synnytyskertomusta mun tiedoista eikä osunut silmään, joten halusi varmaan tietää ton kuukauden siksi.

Mulla on ihan hirveä jääpalojen himo tullut. :D Eilenkin illalla kun mies veti karkkia tossa sohvalla niin mulla oli lasillinen jääpaloja. Vähintään yksi jääpalapussillinen menee päivässä. Pidemmän aikaa on jo jäävettä tehnyt mieli mutta nyt se on jo ihan pelkkää jääpalan himoa, vedestä viis. No, on se hyvä että näin loppuvaiheessa on edes yksi terveellinen himon kohde, eikä aina vaan karkki, suola tms.

Hermot menee mullakin aika helposti, just noihin lapsiin. Siis omaan ja miehen tyttöön, joka on nyt tän viikon meillä. En tiedä johtuuko hormoneista, tästä loppuajan kyllästymisestä vai ihan puhtaasti siitä, että tää uusperheen hälinä saa vaan pinnan kireelle. Tuntuu ettei oikein omaa aikaa ja tilaa ole, paitsi näin päivisin kun likka koulussa, mies töissä ja oma mukula päiväkodissa muutamana päivänä viikossa. Illat on vaan joskus aika raskaita, kun haluaisi omaa rauhaa välillä, mutta mistä sellaista saa. Makkariin ja ovi kiinni.. ;)
Ja sit just tää miehen asenne, että mullahan sitä aikaa on, pestä pyykit, tehä ruoka, siivota, käydä kaupassa ja sitä sun tätä. Ei vaan tässä vaiheessa oikein jaksa koko ajan touhuta enää.

Mut nyt taas liikenteeseen. En oo päikkäreitäkään tänään ehtinyt ottaa, kun huoltomies ravannut tossa ja kohta pitäisi lähteä poikaa hakemaan. Illalla vielä vanhempainiltaan, mitenhän sitä nyt jaksaa hereillä pysyä.. kun ei voi edes energiahuomaa litkiä. :)
 
sisunen et TODELLAKAAN ole epäonnistunut jollet voi alakautta synnyttää!!!! :attn:
nyt vain odottelet rauhassa, joillain uudelleen synnyttäjilläkin tuon laskeutumisen suhteen voi mennä erilailla: vauva saattaa laskeutua vasta synnytyksessä :)
Ja jos olet niin pieni et leikkaus on ainoa vaihtoehto, ota se niin, että kiva. että sua sentään ei pakoteta synnyttämään väkisin :) mä kammoan leikkausta myös jo ajatuksena, ikinä kun ei multa ole mitää leikattu, saati nukutettu. mutta tässä vaiheessa lie paras olla liikaa miettimättä vaihtohtoja mitä voi vastaan tulla :)

hermot no eilen niitä ei ollut sit ollenkaan!!! mua NIIIN otti kuuppaan tää oman olemisen vaikeus, taaperon jälkien siivous, koiran tyhmyys ja mikään ei menny kuten piti! kiehuin ja kiukkusin päivän, onneks ketään ei tullut yllärikäynnille :kieh:
Mut mun hermoni tasaantui just sillä minuutilla kun mies tuli kotiin.... tiesin et apujoukot saapui ja niinhän siinä kävikin... ei tartte yksin ihan kaikkea.
Mut kyllä sieppas. ja niin moni, turha ja pieni asiakin......

oma no, vielä riehaannuin siivoamaan :D konttasin vessan lattian nurkatkin :D ja vihdoin on kaikki valmista vauvan tuloon! kaukalonkin kankaat pestyinä, vielä kun heittää ne sit paikalleen. kaapit on järjestyksessä, kaikki on siistiä. hetken :D no mut kuitenkin! pesin lattiatkin lopuksi, vaan kyllä niin uuvutti et nukuin autuaana tunnin verran tuossa....
yllättävän hyvin sitä vielä sai siivotuksi, nyt sit tosin supistelee hivenen, mut itepä aiheutin...
Joskus sitä vaan ei VOI jättää tekemättä jotain minkä on vaan päättäny saada tehdyksi :D

kaatamalla tulee taas vettä... se on huono koskapa ei tule mentyä ulos.... no, jos vaikka tekis jotain oikeen hyvää ruokaa aikansa kuluksi....

kynnet ootteko huomanneet et keski-raskaudessa ois ollu huonompi kynnen kasvu? mulla nimittäin kasvoi tosi ihanasti alku-raskauden ja nyt taas :) normaalisti mulla onkin ihan onnettomat ja liuskottuvat kynnet, mutta yleensä näin odotuksen viimeset pari kuukautta ne kukoistaa taas :) -kunnes koittaa synnytyksen jälkeinen elämä :D ja siihen se loistokausi päättyy! mikähän tässäkin ....

noin... jos sitä keittelis vaikkapa kupposen teetä kolean syyssään oheen.... hei, huomenna on sit taaaaaas perjantai :)
 
Heipat tuolta lokakuun ketjusta ;)

Imetystyynyä tulin kommentoimaan, että se on ihan paras ollut viimeisen kk aikana , nimittäin nukkuessa ( hyöriessä,pyöriessä, asentoa etsiessä )! Just sopivasti tukee massua, menee jalkoväliin ja ei karkaile kesken onnistuneitten unien!
toki imetyksen aikanakin oiva apu, hartiat saa levätä eikä tarvi kannatella vaavia!

Mukavaa odotusta marraskuun masukeille, meillä lokakuisilla on jo aika äksöniä :)

Pakkastyttö ja murupapunen huomenna 38 täys! ( sektioon 7 yön päästä ;)
 
iia84 Meillä on kanssa perätilassa ja seuraavalla viikolla neuvolassa ultrataan et onko mukelo vieläki perätilassa (On se ku tunnen sen selkeesti. navan kohdalla pää ja alhaalla tuntuu liikkeet) mutta nii oon itekki miettiny et perätilassa en alakautta rupea synnyttämään vaan suosiolla sektioon vaikka seki pelottaa :ashamed:

Melanie75 Joo kilahtelu on tuttua ja ahdistavaa, etenki ku tuolle pikkuneiti (2,5 V) on välillä se kiukun kohde :ashamed:

rontti 33+4
 
Imetystyynystä: mulla on ollu jo pari kuukautta doomoo buddy -merkkinen iso imetystyyny. Sitä voi tosiaan käyttää kans loppuraskaudessa nukkuessa vartalon tukena. Oon ihan rakastunu tohon tyynyyn! Nukun sitä halien kaikki yöt. Joskus olen heränny niin, että se onkin tipahtanut lattialle ja heti on ollu lonkat ja haarat kipeänä.. eli ilmeisen hyödyllinen kapistus on kyllä. Tulee varmasti jatkossakin käyttöä, vaikkei imetys onnistuiskaan :D

Mulla on kuuma koko ajan.... PUUUH..

Ja hermoheikkoutta täällä kans ilmassa... räjähtelen ties mistä asioista...

Tukala olo alkaa vaivata.. vatsa on jo ISO. Hyvää asentoa on vaikea löytää. Paavo on vielä aika ylhäällä ja puljaa tuon peppunsa kanssa kylkiluiden tuntumassa, välillä potkaisten LUJAA.

Hyviä vointeja kaikille!

Anukkio ja Paavo 32+6
 
kuumaon!!! siis porukka vetää toppatakkia ja neuleita päälle... mä tukehdun :D samaan saa varautua synnytyksen jälkeen. muutama päivä menee niin tulee oikein kunnon hiki-aaltoja...

luin tossa aamun ratoksi lokakuisten touhuja, voi että kun itekin pääsisi jo eroon tästä mahasta...
ja on sitten kans viimenen raskaus mulla. neuvolan lääkäri nyt viimeks suositteli strerilisaation sijaan hormoni-kierukkaa... on kuulema toimenpiteenäkin niin olematon, 20 minuutin juttu mutta ei sen kummempi. ja viiden vuoden teho. mutta onko sen antama ehkäisy 100 % varma kans... eikös se scala täällä ollut tullu raskaaksi kierukasta huolimatta????

kokemuksia kierukasta kiitos onko täällä nyt sitte ketään kellä ois ollut? mä en jaksa enää ainuttakaan raskautta, joten vielä kun on aikaa pohtia tätä vaihtoehdoksi, niin pohdin :) ja nimenomaan tuo hormonikierukka...
tartteekin tutkailla mikä sen erottaa siitä kuparisesta versiosta...
lääkäri meinasi et moni nainen haluaa klipsit, mutta sit ne haluaakin vielä iltatähden ja klipsit pois. mä oon jo 35. jos toi kierukka on viis vuotta, mä oon 40. ja esikoinen on sit jo....18. vauva vielä? EI KIITOS EI!!! jo sen iän tuoman riskin takia en kyllä halua..
kai myös ajatuksena se et sit sais miehenkin kanssa olla enemmän kaksin taas kun nää pienimmät ois jo niin helpossa iässä.

närästys ja hyvä lääke ettekö ole kukaan kokeillu sitä gavisconia?? kannattaa hei oikeesti. mäkin olen armoton kahvin nautiskelija, joka ei sinänsä närästä, mutta kyllä viime yönkin sai nukkua heräämättä närästykseen, kun annoksen tota otin puoli tuntia iltapalan jälkeen. on niin paljon tehokkaampi kuin rennie!!!

karkkipäivä jebajeeeeee :D tänään se taas on :) viikon sinnittelyt takana, tuskaa on ollu! ostin jo pahimpaan hätääni keskiviikkona dietorelleja... mut eihän ne yhtä hyviä ole...toki himo hilliintyi kun ei niitä tee mieli syödä samallai...
MÄ HALUAN SUKLAATA JA SALMIAKKII JA TÄYTELAKUJA,TERVAPIRUJA :popcorn: njam njam njam.... :p

ja illalla hei keitti vielä... kun ei tuota koiraa tunnu kukaan muu lenkittävän ja se ei taas ollu pariin päivään kortteli-lenkille päässy. ni voi kevätpäivänseisaus sentää kuinka sen perärauhaset alkaa aina sit falskaamaan.... :stick: sit tohelsin väkisin puol ysin aikaan ulos. kihisin kiukusta ja sisälle puolen tunnin lenkin jälkeen kun pääsin, napautin et NYT on jonkun muun lenkitettävä jatkossa!!!
kuinka mä näänkään punaista, et mies ei sitä sit pyytämättä kyllä tee... ja mä sit kuitenkin siivoon ne jäljet ja todellakin haistan sen hajun mikä tosta lähtee... sen ois päästävä ehdottomasti joka päivä kunnolla lenkille. no eipä ole päässy kun mä en enää pääse kunnolla sille REIPPAASTI käveleen... mut toivotaan et mies ymmärsi mun VIHJEEN :D kyllä mä vielä tolla omalla pihalla sen kans pelaan ja laahustan, mutta hihnailee onkin sitte toinen juttu... ja sitten jos vastaan tuleekin ärripurri-koiria, on aika tekeminen kun 50 kiloa pistää vastaan.... ei kiva ei...

ja TAAAAAS tulee kaatamalla vettä! mä haluan ulkoilemaan :headwall: mut eihän mulla ole sadehousuja... joten terassilleko meen vaan seisoksiin??!!! yh..

perjantai on täällä, se on sit taas viikonloppu ihmiset hyvät :)

fourth gift ja pikkupallero 32+2 eli 34+2 :D kiva elää kaksia viikkoja päällekäin :D
 
Moikka kaikille!

Aikoihin en oo kirjoitellut, kun on ollut niin kiire...oikeesti! Moni on muuttanut, niin mekin viime lauantaina ja nyt sitten rempataan, onneksi on tilaa ettei tarvi rempan keskellä asua, vauvatavarat laitetaan koko perheen väliaikaismakkariin jos vaikka sattuu syntymään ennekuin makkarit on rempattu.... Toiveissa olisi, että remppa valmistuisi ainakin suunnilleen aikataulussa ja Hampus pysyisi mahassa suunnilleen laskettuun aikaan asti...Yritän olla stressaamatta. Onneksi päätin jäädä varhennetulle äippälomalle (kaksi viikkoa sitten alkoi), muuten olisin vieläkin töissä...ja se olisi kamalaa :/

Vointi ihan ok, välillä närästää, onneksi on Rennietä ja Gavisconia. Alselkä umittaa ja vähän särkeekin, mutta ei ihan kamalasti vielä. Kokonaisuudessaan olo on ajoittain aika tukala, tuntuu ettei saa hengitettyä kunnolla, kyljissä painaa ja keuhkoilla on ahdasta. No, kai se helppaa kunhan tää maha tästä laskeutuu...Maha on pinkeä ja kireä pallo, ei kyllä anna periksi. Ja Hampus kova mullaamaan...melkein koko ajan jotein liikettä, ei ole tarvinnut liikkeitä laskea. Kävin äitiyspolilla ultrassa kolmisen viikkoa sitte, silloin oli perätilassa, terkkari ei oikein päässyt selvyyteen miten nyt kölli vatsassa. Painoarvio oli 1600g silloin (30+3), syntymäpaino olisi n. 3700 jos mennään laskettuun aikaan asti.

Kaikki arvot kunnossa, painoa tullut nyt reippaasti (700 g/vko), kokonaispainon nousu 10 kg. Ehtiihän sitä vielä tulemaan, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se lähtee, jos tämä tulokas tulee isoveljeensä niin se syö mut kuiviin...(ja jos ei kaikki "katoa", niin ei haittaa...) Hb ihan ok, 118, verenpaineet hyvät ja pissa puhdas. Ja uusi terkkari oli tosi kiva :)

Siinä ne tärkeimmät, nyt naperolle aamupalaa! Hyviä vointeja kaikille! Ensi kuu onkin sitten meidän kuu, hui....

Vili-Jonkka ja Hampus 32+6
 
Huomenta kaikki mammat.

Pitipä tulla töistä käsin taas poksumaan. Nyt siis 33+0, ;) Niin se aika taas rientää. 5 työpäivää jälellä ja vointi on kyllä oikeestaan aika hyvä. Toki maha jo ahistaa ja iltasin supistelee, mutta se on vaan hyvä, jos vaikka vähän ennen laskettua pääsis synnyttämään. Tosin kaikki on mennyt lasketun ajan yli. Kaksi ekaa oma-aloittesesti ja kaksi seuraavaa käynnistetty 40+1, jospa tämäkin sitten viimeistään. :)

Mitä teillä muilla on olleet painoarviot 32+ viikoilla. Kun mulla painoarvio oli 2066g, mutta lääkäri puhui vaan keskikäyrästä ja tasaisesta kasvusta, mutta ei syntymäpainoa arvioinut. Toki mä oletan sen olevan se 4kg kuten kaikki muutkin, mutta olisi kiva kuulla muiden painoarvioita samoilta viikoilta ja mitä on sitten arvioitu syntymäpainoksi. Meillä vaavit on kasvanut siinä viimesen 7 viikon aikana (33-40) semmosen 300g viikko, että voihan siitä vähän laskeskella. :)

Mutta pitääpä jatkella töitä, että pääsee aikanaa kotia :)

Täälläkin tulee kaatamalla vettä, no kotiin siivoomaan. :)

Aapaliini ja mukelo 33+0
 
Huomenta

Voi että tätä vesisadetta!! Sais nyt oikeesti olla ees muutaman päivän peräkkäin kuivaa. Ei saa nurmikkoa leikattua eikä oikein mitään pihahommia viitsi tehdä kun kaikki lilluu vedessä. Ja vielä ton taaperon kanssa ulkoiltava kuitenkin se pari kertaa päivässä niin ei jaksaisi tätä ainaista märkyyttä. Onneksi nyt mies lähti urhoollisesti sen kanssa tuonne sateeseen tarpomaan hetkeksi. Ite täytyykin lähteä käymään neuvolassa mittauttamassa verenpaineet kun keskiviikkona oli niin koholla.
Sohvakin sitten päätti sanoa vuosia kestäneen sopimuksen irti ja jouset sojottaa kohti lattiaa ja kangas kivasti revennyt ja....arrggg..eli ei muuta kuin sohva ostoksille. Ei vaan yhtään naurata laittaa siihenkin rahaa taas. Oltiin niin suunniteltu ja hyvin jo alettu säästämään että mentäis ens keväänä koko perheen voimin viikoksi etelään keräilemään voimia mutta taas menee matkarahat johonkin tärkeempään :(

Pahoittelut omanapaisuudesta ja ihan selkeesti huomattavissa olevasta itutus päivästä! Ei vaan mikään onnistu.

Firesun ja pulla joka eilen poksui rv 34 :heart:
 
Huomenet!

Neuvolakuulumisia taas...

Painoa oli tullut viimein vähemmän kuin kilon viikkotahdilla, nyt alusta lähtien painoa tullut lisää 14,5 kg, eli eiköhän se 20 kg mene rikki. Neuvolantäti vain lohdutteli, että ei ole mitään syytä huoleen :)
Hb 137 - ei tarvita siis rautaa vieläkään
RR 87/137 - Yläpaineet laskeneet, alapaineet nousseet. Koska pissa oli puhdas, ja juuri kriittiset rajat eli 90/140 ei mennyt vielä rikki, ei tullut kotiseurantaa. Pitää mennä herkästi mittaamaan, jos tulee huono olo. Yläpaine minulla onkin ollut koko loppuraskauden ajan koholla, vaikka normisti minulla on alhaiset paineet.
SF 31, eli yläkäyrällä mennään koko ajan.
Syke 135 - poika oli nukkumassa :)

Tästä eteenpäin minullakin on neuvolat nyt kahden viikon välein. Sekin oli ylläri, että tarjolla onkin vielä kuukauden päästä yksi neuvolalääkäri, jossa kai tulee jonkinlainen kopeloimalla tehtävä painoarvio.

Anukkio, olen niin kade tuosta Doomoon Buddystä! Taidan pistää itsekin tilaukseen sellaisen mötkön, kun olen siitä nyt liitoskivuissani ja kylkeä sängyssä vaikeasti kääntyillessäni haaveillut. Noin 80 euroahan siihen uppoaisi, mutta kai siitä on iloa vielä imetyksen jälkeenkin. Miten muuten olet töissä jaksanut, muistelin että jäämme samoilla viikoilla äitiyslomalle, eikä sinullakaan muistaakseni ihan helppoa ollut enää töissä? Itselläni on vielä pari viikkoa toimistoa edessä, mutta onneksi voin hölläillä tarvittaessa etäpäivillä kotona, ja tuuraaja hoitaa juoksuhommia.

Kuuma on täälläkin! Oikein kunnon kuumia aaltoja tulee, kun sisäinen patteri hehkuu. Sitten vielä kissat ja koira on koko ajan kyljessä kiinni, kun ilmeisesti lämpö houkuttaa. Sitten menee hermot ja ajan katraan tiehensä ja revin ylimääräiset vaatteet itseltäni pois :)

Jaksamisia myös Vili-Jonkalle muuttohommiin! Ihmeellisiä remontti- ja muuttoaaltoja täällä, niinkuin siinä lisääntymisessä ei olisi tarpeeksi :) Pallomahat remppaa, niin myös meillä, vaikkakin edistystä tapahtuu pikkuhiljaa ja vaiheittain.

Sataa ja tuulee täälläkin, mutta onneksi meillä on mukavia asioita odotettavana ja jännitettävänä. Ei ihan tavallista syksyn tallaamista siis. Taitaa mennä pimeä vuodenaika nopsaan tänä vuonna ohi!

Nynaeve ja Pp 32+5 (kai? :) )
 
Ompa tullu kivasti tekstiä tänne. Alkaa pahasti koukuttamaan jo, kun aamulla ekaks ja illalla vikaks pitää täältä lukee kuulumiset ja sit tietysti monta kertaa myös päivän aikana :D Lokakuisten pinoo seurailen myös innolla ja siellä tosiaan on jänniä paikkoja monella. Koskakohan meikäläiset alkaa siirtymään synnäreille :popcorn:

Kiitos vastauksista imetystyynyihin. Oon toistaseks hankkimatta sitä ja katotaan miten homma sitten sujuu... Mulla on tämän hetken yökaverina possu, joka mukavasti tukee jalkoja ja auttaa nukkumisessa, joten siihenkään en vielä tyynyä tarvitse.

Paikat muuten puutuu ihan eri tavalla, kun aiemmin! Jos nukkuu aamulla pitkään, niin ei koko päivänä aukee. Lonkat tulee tosi helposti kipeeks, jos ei tosiaan tue itteensä kunnolla tai vaihda asentoa tarpeeks usein maatessa. Mahalla ja selällä nukkuminen houkuttais niiiiiiin paljon! Mutta ei vielä :)

Onko teijän unet muuttunut paljon tässä odotuksen aikana? Mulle on nyt selkeesti alkanut tuleen enemmän synnytysunia ja unissa on myös paljon kipeitä supistuksiakin... Viime yönäkin olin synnärillä ja puoliunessa poikani sain. Taitava kaveri joka osas sit puhua ja kävellä heti syntyessään :LOL: Mietein vaan tässä aamulla, että onkohan mulla ollut oikeesti supistuksia, mut en oo vaan herännyt, kun kerrankin nukuin sikeesti?

Sit tekemään ruokaa ja odottamaan postia, josko sin postilaatikkoon vaikka putois kutsu siihen ylimääräseen ultraan.

Ja iso kasa kukkia kaikille muuttajille, remppaajille ja töissä käyville :flower: Kuin te oottekin niin jaksavaisia ja ahkeria. Täällä huokaillaan tuskasta ja pyyhitään hikee, jos tarvii pestä koneellinen pyykkiä :O

sisunen ja seve 36+1
 
Painoarvio oli meillä maanantaina se tasan 2kg, eli silloin oli 32+2. Syntymäpainosta ei sanottu mitään arviota. Kuulemma keskikäyrällä mennään. Vauvaa ultratessa ja mittaillessa siinä reunassa näkyi mittojen lisäksi ne viikot mitä vastaisi niillä lukemilla, näytti 32+4, eli pari päivää olis edellä. Seuraavan kerran on tuo kontrolli 16.10, eli varmaan taas tuo painoarvio tulee, kun ultraavat kuitenkin (ainakin sen kohdunsuun)

Kuuma on täälläkin, eikä auta yhtään että kämppä on myös varsin lämmin. Vaikka patterit ei ole ollut päällä ties miten pitkään aikaan ja uuniakaan kovin usein lämmitetä. Tosin silloin kun mies sitä lämmittää, menee se vähän turhan kuumaksi. Saa nyt luvan pysyä ainakin loppuviikon erossa tuosta uunista, vihdoin siedettävä lämpötila sisällä. Kun kyllä se tietää varsin hyvin, että tuskaista tässä jo muutenkin on.

Imetystyynyä en ole hankkinut. Ehkä sellaisen sitten hankin jos tuo imetys alkaa luonnistumaan ja sellaisen sitten tarpeelliseksi koen. Jotenkin ei uskalla sijoittaa tuollaiseenkaan, kun ei tosiaan ensikertalaisena tiedä tuleeko edes maitoa. Eiköhän sitä tule, mutta vähän tuo silti pelottaa. Yhdet imetysliivit sentään olen jo hankkinut. Ja ne jos on sopivat sitten maidonnousun jälkeenkin, niin pitänee H&M:ssä käydä parit lisää ostamassa. Sietää olla sopivat, kun isompia kokoja ei ihan heti kyllä sit löydä, paitsi jollain 80cm ympärysmitalla.

Eilen tuli pestyä koneellinen vauvanvaatteita taas. Nyt kun tuon sukupuolen tietää, niin tuli sitten pestyä kaikki punaiset ja vaaleanpunaiset vaatteet. Enimmäkseen kaverilta saatuja ja enimmäkseen isompia kokoja. Mutta joukossa nyt jotain pienempiä ja itse ostettujakin. Poikamaisia vaatteitakin kyllä löytyy, mutta väliäkös tuolla.

Kovasti taas ipana liikekannalla, tuntuu välillä että yrittää läpi itseään tunkea milloin mistäkin kohtaa. Harvoin tekee kipeetä, kun tosiaan se on vaan tuollaista mylläystä enimmäkseen.

Tirppana 32+6
 
Täälläkin olis leivontaa tänään tiedossa kun huomenna tulee mun vanhemmat kylään ja lupasin isälle synttärikakkua. Pitäis vielä tuon neitosen kanssa askarrella vaarille kortti. :)
Verenpainemittaus neuvolassa ei taas tuottanut kovin hyvää tulosta 140/94 eli ihan liian korkealla mennään. Proteiinit oli +1 pissassa, joten neukkutäti konsultoi äippäpolia ja kyseli miten edetään. Viikonlopun aikana nyt tarkkaa seurantaa että jos tulee yksiki oire lisää niin sitten päivystykseen tarkistettavaksi, eli päänsärkyä, näköoireita, painetta ylävatsassa tai huimausta. Muuten sitten maanantaina taas mittauttamaan...eivät anna kotiin mittaria kun terkka haluaa vanhanaikaisella mittarilla varmistaa että saa oikeat tulokset kun sanoi että automaattimittarit näyttää aina vähän vähemmän.
Nyt sitten pitäisi ottaa rauhallisesti :) helpommin sanottu kuin tehty.
 
Sateista perjantaita

Imetystyyny En sitä aikoinaan hankkinut esikoiselle, mutta nyt vois laittaa harkintaan, kun en kuitenkaan voi rauhassa loikoilla sängyssä imettäen, kuten esikoisen kohdalla tein.

Kuuma Mulla ei kyllä erityisen kuuma ole ollut, johtuu varmaan näistä koleista säistä. Mä olen varmaan outo, mutta omalla tavalla nautin näistä vesikeleistä, laitetaan pikku neidin kanssa kumisaappaat jalkaan ja pompitaan lätäköissä :) Ja toisaalta on tosi hyvä syy olla sisällä, piirellä ja lueskella.

(.) Supistuksia tulloo tasaseen tahtiin, ehkä noin 10-20 päivässä, eivät tosin ole kivuliaita, mutta kun kohdunkaula oli jo valmiiksi lyhentynyt, niin en tiedä miten näihin nyt sitten pitäis suhtautua? Jossain vanhemmassa Vauva -lehdessä oli supistuksista, mutta en nyt oikein muista miten niihin piti suhtautua, suurin osahan on ihan harmittomia. Täytyy yrittää penkoa lehti esiin jostain.

Remppa jatkuu ja tavarat etsivät omaa osoitettaan, toivottavasti saan hommat jollekin mallille viikonlopun aikana. Tarkoitus olisi pestä vaavin vaatteet ja laittaa kehto valmiiksi.

Inari & Juri Kakara (POKS POKS) 34+0, päiviä synnytykseen noin 42.
 

Yhteistyössä