Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Elämäni ehkä inhottavin neuvolakäynti ikinä : Tänään oli neuvola, ja koska oma neuvolatäti on kesälomalla, piti tyytyä sijaiseen.. ja sanonko mistä oli koko käynti.. mistään asioista ei voinut puhua samalla tavalla kuin ennen, vaan kokoajan mulla oli tunne, että sijaisella on vaan kiire kotiin ja lähinnä hän vaan myötäili että joo, sehän on hyvä, joo niin voi olla.. :/ Samaten äitiysrahahakemukset hän vaan pikaseen selitti että nää täytät ja jos et osaa nii mene Kelalle. (ed.kerralla oma hoitaja sanoi että ne käydään kunnolla läpi jne) . Esitietolomake jäi myös vajaaksi, hän vaan nopeasti kävi läpi kohdat ja mitään toivomuksia saati pelkoja sinne ei alettu edes kirjottelemaan. Olen niin pettynyt että voisin itkeä.

Mulla on ollut hyvä, matala verenpaine kokoajan ja viikkopainonnousu 200g ja hyvä hemoglobiini. Nyt kaikki on muuttunu ihan päälaelleen, verenpaine tosin pysy samassa, mutta hemoglobiini olikin tipahtanu alarajalle ja painoa tullut kuukadessa 5 KILOA.. siis mitä ihmettä :eek:

Olen syönyt normaalisti ja nyt yhtäkkiä jostain pompsahti, paikat ei oo kasvanu saati venyny viime kuukauden, eikä missään näy lihomisen merkkejä muutenkaan, niin ihmettelen kovin tuollaista painonnousua. Mulla ei IKINÄ ole noussut paino noin paljoa kuukaudessa.. Kilo on jo ennätys minkä olen kerännyt joskus.. Yhtäkkiä mulla pitäisikin alkaa myös syömään rautavalmistetta tuon hetkessä rojahtaneen hemoglobiinin takia.

Mietin johtuko alhainen hemppa viime päivien huonosta syömisestä kun on ollut helteet, kóska olen popsinut myös rautapitoisia ruokia, eikä mikään terveydellinen oire viittaa puutokseen.. :(

En kyllä tee muutoksia mihinkään ennenkuin pääsen takaisin omalle hoitajalle, onneksi jo kuukauden päästä, ja varmasti kerron tästä käynnistä että mikään ei mennyt niinkuin piti..

H3idi ja pikkuäijä 23+1
 
Nallu: voin kuvitella että näillä ilmoilla juomatta oleminen ei ole mitää mukavaa. toivottavasti sulle ei tule sitten kovin huonoa oloa. kuvittelen itseni samaan asemaan nyt, niin varmasti pyörtyisin. mullakin sokerirasitus tulossa, mutta toivottavasti ilmat kerkeis siks viileneen hiukan.

H3eidi: surullista että tuli huonoja kokemuksia sijaisesta. itselläni myös ensi viikolla sijainen vastassa. itse terveydenhoitajana olen pyrkinyt sijaisuuksissa tekemään työn kunnolla loppuun, mutta kuten ollaan kaikki huomattu: meitä on niin moneen junaan. painonnousuusi sen verran, onko sulla turvotuksia? mitä tähän saakka tullut painoa?

Kaikille hyvistä ultrakuulumisista ONNEA!!

Meillä on huomenna ultra. Vihdoinkin! Oon sitä niin paljon odottanut. päivä menee onneksi nopeasti kun olen töissä yhteen ja se aika on puoli kolme. jännittää.. :ashamed:

jaksamisia meille kaikille näissä helteissä! muistakaa juoda ja levätä! :heart:

POKS! 22+0
 
suhveli Mun neuvolakortin mukaan sun sf-mitta ei oo menny käyrien yläpuolelle. Sen taulukon mukaan rv23 yläraja n. 22cm. Vai tarkotitko sitä ns ihannekäyrää siinä taulukon keskellä?

H3eidi Ikävää, että käynti oli tuollainen. Onko sulla turvotusta? Mulla ainakin paino nousi nopeasti n. 2 kiloa turvotuksen takia, vaikka muuta muutosta ei ollut. Nyt en ole käynyt vaa'alla, koska olo on niin turvonnut että pelottaa se mitä lukemia vaaka näyttäisi..

Huominen sokerirasitus alkaa jännittää oikeen kunnolla. Pelkään pyörtyväni tai oksentavani siellä :( Mutta koska se on vauvan parhaaksi, niin kai mä sen kestän..
 
kojootti mä valmistuin terkkariks toukokuussa ja talvella oli neuvolaharjottelu, jossa tuli aika paljon mittailtua =) eli se siis mitataan häpyluun reunasta kohdun korkeimpaan kohtaan. Näillä viikoilla häpyluun reunan pystyy vielä hyvin tunnustelemaan, mutta parin kuukauden päästä se on aika hankalaa kun maha kasvaa =) ja mittaajilla saattaa olla muutaman sentin eroja...

h3idi ikävää et oli huono kokemus :( noi kaikki kela jutut on kyllä niin vaikeita ja vaikka mulla oli kokenut terkkari (tehnyt töitä ainakin 20 vuotta) niin ei hänkään osannu selittää mulle niitä kela juttuja mitä olisin halunnu tietää.. joten ite ainakin kävin sitte kelassa paikanpäällä kysymässä! =)

Mepäs käytiin tänään kattelees vähän vaunuja ja kaukaloita ton tulevan isukin kanssa! Eipä sen mielipide silti paljon näissä asioissa merkkaa :LOL:
 
Helle on pitänyt tiiviisti pois koneelta B) On yritetty ulkoilla ja uida - muutamina viime kesinä ne kun on jääneet näillä korkeuksilla huonojen ilmojen takia tekemättä...

Tosin on nämä helteet tuonu hankaluuksiakin, olen muutamien muiden tavoin ollut jo viikon sairaslomalla supistelujen takia. Huomenna alkais työt ja soitin neuvolaan, jossa olikin sijainen. Tää ei osaa kohdunsuuta katsoa, joten sain ajan lääkärille maanantaiksi :/ Sairaslomaa sain vielä loppuviikon, mutta aion kokeille huomenna töitä - jos supistelee kovasti, jatkan sitten lomaa.

Sf-mitta on mullaki ollu tosi pieni aiemmissa raskauksissa ja muutenkin maha ollu joka raskaudessa aina edellistä pienempi :eek: Viimeisintä odottaessa asiakkaat alkoivat huomata raskauden vasta kun jäin äippälomalle - ja nytkään ei oo kuin kolme tuttua uskaltanu kysyä mahdollisesta raskaudesta :) Vaikka omasta, ja miehenki, mielestä, mulla ois nyt vähän isompi maha kuin parissa edellisessä. Tai ehkä se vaan tuntuu siltä, kun tuo maha on nyt tullut esiin paremmin. Äitiysvaatteisiin en kyllä ole vielä siirtynyt ;)
 
painonnoususta:

baby10:
Alussa pompsahti turvotuksesta ja syömisestä(huono olo ellei syönyt useammin) 3kiloa, mutta sen jälkeen on tullut vain 3 kiloa lisää, eli kuukausi takaperin yhteensä odotusajan alusta 6 kiloa, mutta nyt tuli lisäksi tuo 5 kiloa joka minua kauhistuttaa.. :( Itse vielä eilen ajattelin että ompa kiva ettei ole lähtenyt hurjasti nousuun kun on niin hyvä olokin itsellä.. mutta oli vaan noussut hemmetti soikoon.. minäkään en kotona punnitse itseäni, vaan olen neuvolan vaakaan luottanut.. nyt meni kyllä usko siihen laitteeseen..

suositusten mukaanhan tästä ei saisi enää paino nousta, kun kutakuinkin 11kiloa koko aikana jo tullut, mutta mulla on vielä melkein 20 viikkoa odotusta jäljellä niin voi apua :'(

sf mitta oli 20 tänään kun mitattiin, jäipä sekin touhu epäselväksi kun ei hoitaja viitsinyt sen enempiä selitellä. :|
 
H3eidi, voi ku tietäisit minkälainen pölvästi oli meidän neuvolassa sijaisena silloin, kun esikoista odotin..
Oli sitä mieltä, että vauvalla on jotain häikkää kun pulssi on niin hidas, kuunteli mun pulssia.. Tarjosi veriryhmäksi B+, onneksi tiesin vanhastaan että mun veriryhmä on A-. Ei laittanut mua sokerirasitukseen niillä viikoilla kun kuuluisi, hävitti mun verikoetuloksia. Perui ajan kerran n. tuntia ennen (koska olikin eri terveysasemalla) ja toisella kertaa ehdin odottaa pitkän tovin neuvolassa kun puhelin pirisi ja taas täti oli unohtanut että oli toisessa neuvolassa. Jos ihmettelin jotain, vastaus oli aina vaan että "Aika jännä" ja "Onpa kumma".
Meidän oma terkkari oli vuorotteluvapaalla, ja kun se tuli takaisin niin ehdin nähdä sen yhden kerran. Se vaan sanoi, että hänen sijainen on sotkenut ihan kaikki asiat. Mun kaverin käydessä neuvolassa tää lomilta palannut terkkari sitten purskahti itkemään kun kaik asiat oli sen sijaisen jäljiltä niin päin helvettiä. Sittemmin ei enää tätä meidän vakkaritätiä näkynyt, tais jäädä sairaslomalle samantien. Nyt meillä on aivan mahtavan mukava nuori nainen terkkarina. Mutta tosiaan, esikkoa odottaessa meni pari kuukautta niin, ettei todellakaan voinut luottaa siihen neuvolatädin tietämykseen yhtään. Onneksi mulla oli kotona hyvä kirja, josta löytyi kyllä vastaus jokaikiseen mieltä askarruttavaan kysymykseen.
 
Taas pitkästä aikaa laiska vaivautuu kirjoittamaan ...

Hui kamala Liirah! Kyllä sinunkin odotusajalle on mahtunut jännitystä riittävästi, onneksi ei käynyt pahemmin kolarissa. Peltiä saa kuitenkin aina uutta!

Tänne oli tainnut pari uuttakin ilmestyä, tervetuloa :wave:

(.) helle on todellakin käynyt voimille ja turvottanut jalkoja. Supistuksia ollut taas reilummin ja tänään olisi sitten se kauan kauan odotettu rakenneultra jossa toivon mukaan on nyt se lääkäri tarkastamassa kohdunsuun tilanteen. Jos luvan antaa niin heti illalla syöksyn järveen ;)
ei tiedetä vieläkään miehen kanssa kysytäänkö sukupuolta, varmaan pitäisi päättää ettei siellä tarvitse arpoa :D
mulla nyt viikot 20+4 ja ei ole vielä tuota kohdunpohjankorkeutta mitattu, sijainen oli nlo:ssa viimeksi mutta onneksi pätevämpi mitä muutamalla muulla täällä tarinoiden mukaan on ollut!

Toivotan nyt niille pilvenkulmia, jotka ei niin paljon helteestä nauti ;)
ja rupean jännittämään ru:ta!

Liongirl 20+4
 
Mullahan oma neuvolantäti oli juuri tuollainen joka ei tiennyt mistään mitään! Onneksi maanantaina oli AIVAN IHANA sijainen ja sainkin hänelle vaihtaa loppuraskauden ajaksi :)

HattiVatti1986 - no löytyikö kivoja vaunuja? mä olen tänään menossa kaverin kanssa kiertelemään vähän vauvantarvikeliikkeitä :) Näin jo viimeyönä unta että kaikki liikkeiden vaunut oli ihan kauheita ja jäin kokonaan ilman :kieh:

Liongirl ja baby10
- tsemppiä ultraan b=)d

Mulla on myös huomenna sokerirasitus :/

Silent 22+2
 
Ihanan sateista huomenta :wave: Luksusta kun pöly laskeutuu ja voi hengittää!!!

Liirahilla taisi olla enkeleitä matkassa :heart: Onneksi näin! Hirvittää kyllä tuo turvavyö kun ei ole alenninta. Mietin että ennen lomareissua taidan sen hankkia!

Isyyspakkausta en taida nyt väsätä, mutta kuten Kojoottikin niin ajattelin isolle veljelle jotain kehittää. Meillähän veli on jo 9-v joten pitänee keksiä jotain millä selviää ja kestää tulevan pikkuveljen huudon ja huomion :D Ajattelin veljelle niitä korvatulppia ja sitten isoveli t-paitaa, sekä selviytymis Aku Ankkoja =)

Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista ja toivottavasti sijaisten sohellukset ei saa ketään liikoja panikoimaan! Meillä seuraava neuvola 27 päivä kuluvaa kuuta ja oman terkkarin pitäisi olla jo silloin palautunut lomilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zaijuska:
Isyyspakkausta en taida nyt väsätä, mutta kuten Kojoottikin niin ajattelin isolle veljelle jotain kehittää. Meillähän veli on jo 9-v joten pitänee keksiä jotain millä selviää ja kestää tulevan pikkuveljen huudon ja huomion :D Ajattelin veljelle niitä korvatulppia ja sitten isoveli t-paitaa, sekä selviytymis Aku Ankkoja =)
9-vuotiaalle vois mp3-soitinkin olla aika toimiva apu korvatulppien lisäksi ;) Jos sellaista ei vielä ole.
 
silent whisper joo taisi löytyä.. päädyn nyt varmaan noihin emmaljungan edge sporteihin ja värinä silver check! isäntä kyllä oli vähän eri mieltä et eiks nyt muka mitään halvempii oo :) noissa kun hinta lähemmäs 900e, auts! Mut sit taas et eipä sitä kun kerran elämässää saa ensimmäisen lapsen ;) ja kyl tuo ukkokin lopulta oli sitte hiljaa... täytyy vaan kattoo et koska menis ne sitten tilaamaan..
 
Heipparallaa!
Mä olen yks niistä, jotka ei tykkää näin kuumasta...koskaan ole tykännytkään :headwall:
Yötkin kauheita...no tuskin nää ikuisuutta kestää =)
Huomenna olisi taas ultra ja tänään neuvola.
Mä en varmaankaan jaksa väsätä mitään isyyspakkausta...vauvassa on varmaan taas tarpeeksi pakkausta, jos muistuttaa yhtään esikoista :LOL:

Mutta enpä jaksa kuempaa tässä koneella olla.

Riikka & öttis 23+0 :heart:
 
Mullakin tulisi kyllä mieleen H3idi, että jospa siitä painosta kumminkin osa sitä nestettä on. Ei olisi mikään ihme näillä lämpötiloilla ja ainakaan itse en muista juoda sitä jotain 3 litraa mikä olisi suositus helteillä.. Kovasti kyllä yritän olla vesituoppi kourassa, mutta luulen, että alas menee vaan joku 1,5 litraa. Meidän neuvolan vaa'at (kolmessa eri vaa'assa oon käynyt) näyttää keskenänsä ihan samoja lukemia. Mun kotivaaka näyttää puolestaan niihin verrattuna vajaan kilon enemmän. Mutta ainahan se voi toki olla vaa'astakin kiinni, jos ei kyseisellä vaa'alla ole aiemmin käynyt "virallisia" lukemia mittaamassa :) Kela-juttujen selvittämättömyyttä mä en yhtään ihmettele, kun itsekin pitkiä harjoitteluita neuvolassa tehneenä on huomannut, että harva terkkareista niitä osaa perusteellisesti selvittää. Yleensä oon kuullut epäselvemmissä tapauksissa, että äidit käännytetään kela-tädin juttusille. Ja muutoinkin, jos tulee lisää kysyttävää tai jokin jää epäselväksi. Sieltä saa kumminkin varmasti oikean tiedon.

Itse en enää nykyään haluaisi terveydenhoitajana neuvolaan töihin. Varsinkaan sijaisena. Yksi syy siihen on se, että olen huomannut, että sijaisiin suhtaudutaan (varsinkin jos on vielä nuori sellainen), niin heti alkuunsa jo varauksella ja nyrpistellen. Vaikka vastassa saattaisi olla kuinka pätevä tyyppi. Mutta kuten sanottu, meitä on moneen lähtöön ja kyllä niitä ihan aloittelijoitakin on, joiden nyt vaan yksinkertaisesti pitää jostain se työuransa aloittaa ja jotka ei alkuun joka kysymykseen osaa vastata. Ja kuten teilläkin näkyy kokemuksia olevan, niin on niissä " konkareissakin" monenlaista persoonaa ja vaihtelevaa osaamista ;) Mä pidin harjoitteluaikanani haastellisena lastenneuvolan puolta, kun ei itsellä vielä siihen aikaan ollut lapsia. Useat vanhempien esittämät kysymykset oli sellaisia, mitä ei itse ole joutunut koskaan aiemmin miettimään ja joita ei vaan yksinkertaisesti voi kirjaa lukemalla päähänsä päntätä. Nykyään kokisin olevani jo paljon valmiimpi siihen työhön,kun on joutunut itse läpikäymään monenlaisia vauvoihin ja lapsiin liittyviä kysymyksiä :) Mutta todennäköisesti aion hakeutua aikanaan sitten töihin joko koulu- tai opiskeluterveydenhuoltoon kumminkin :)

Pitäisköhän sitä mitata itse se sf-mitta, kun toisaalta se jo kauheasti kiinnostaisi tietää... :whistle: Täytyy lähteä tonkimaan kaappeja, jos se mittanauha jostain löytyisi :D
 
Hei kaikille taas!

Täällä on ollut puhetta isyyspakkauksesta, esikoista odoetellessa tein tulevalle isälle sellaisen. Nyt voi olla että saa aikalailla supistetumman version, jos innostun taas tekemään. Oli kyllä hyvin tyytyväinen viimeiksi kun sellaisen sai.

Maanantaina oli neuvola ja kaikki oli hemoglobiinia lukuunottamatta kunnossa, tai no Verenpaine nyt oli neuvolassa korkea, mutta samalla tasolla kuin tähänkin asti. Hemoglobiini ei tahdo raudan syönnistä huolimatta pysyä hyvänä. Nytkin oli vain 105. Tänään käytiin äitipolilla lääkärin vastaanotalla ja kaikki oli sielläkin kunnossa. Kohdun suu oli hyvin kiinni ja korkealla. Vauva liikkui ultratessa hyvin ja mukavasti oli kasvanut. Tämän päivän painoarvio oli 596g. Napavirtaukset oli ihan kunnossa. Sukupuoli jäi edelleen arvoitukseksi. Lääkäri kyllä näytti nyt haaroväliä, mutta en oikein saanut kuvasta selvää.

Saatiin miehen siskon mieheltä lainaksi meille ilmastointi laite. Toivottavasti se toisi vähän helpotusta tähän helteeseen ja pystyisi nukkumaan.
 
en oo aikaisemmista väsännyt mitään isyyspakkausta tuskin nytkään..vauvas on pakkausta ihan tarpeeksi. lapsille tietty vois kattoa jotain pientä vauvalta tuliaisiks..

nyt hurisee ilmalämpöpumppu, voi vitsit kun alkoi sisäilma muuttumaan melkein heti, nyt voi jo hengittää täällä..
tänään meinasin jo pyörtyä ja oksentelin mut nyt rupee helpottamaan :)

täällä ei ole sadetta näkynyt, aamul tais kaks piskoa tulla ja siin se..

kurpitsa rv22+4
 
Selvisin hengissä sokerirasituksesta, tosin viimeisen tunnin aikana meinasin pyörtyä. Keräsin vähän katseita, kun mulle nousi kylmähiki ja olin varmaan aika kalpea. En kuullut mitään ja näkö oli sumea. Onneksi sentään istuin, muutaman minuutin kesti tuollaista oloa. Sen jälkeen on ollut vähän heikko olo..

Sijaisista Mulla on huomenna toisessa neuvolassa aika varattunua, kun oma on kiinni. Vähän pelottaa se kun tällä terveydenhoitajalla on todella vanhanaikainen nimi. Eikä mua nyt pelota hoitajan pätevyys vaan, että saan jonkun saarnan ehkäisystä nuoren ikäni takia :D

Tänne tuli postissa äiteyspakkaus tänään :heart: ja kyllä sitä ehdittiinkin jo ihailemaan. Yleisesti olin tyytyväinen pakkaukseen. Mulla ainakin tuotteet olivat hyvä laatuisia, tosin patjansuojus oli epäilyttävän ohut.. Se inhottavan näköinen sininen potkupuku ei kyllä meidän vaatekaappiin pääse! Muut "inhokkivaatteet" näyttivät luonnossa paremmilta.

Nallu ja Hattivatti 25+4
 
Onnittelut kaikille ultrassa käyneille :flower:

Mäkään en mitään isyyspakkausta aio väsätä, koska isukki on poissa kuvioista noin vuoden verran.

Maanantaina äiti hieman innostui auttamaan mua, niin tilattiin sitten vaunut, turvakaukalo, pinnasänky johon samaa sarjaa oleva hoitopöytä, vuodevaatesetti, patja, tyyny+peitto. Niitä odotellessa :heart:

Maria ja pikku Jonne 23+3 (23+5)
 
Mökkeilemästä tultiin pikaisesti käymään kaupungissa. Lukaisin nopsasti viestit läpi. Jollakin muullakin oli ollut kipuja tuolla häpyhuulien alueella. Mulla oli eilen ihan tuskanen päivä kun sattui just tonne häpyhuulien/klitoriksen alueelle sekä vasemmalle puolelle alaselkää. Missään asennossa ei voinut olla ja istuminen kovalla penkillä oli ihan pois suljettu ajatus. Sama alkoi tänään tossa pari tuntia sitten. Otin sitten pari panadolia ja selkään laitoin lämpimän jyväpussin ja olo on nyt hieman parempi. Aika kamalia kipuja tää raskaus kyllä pitää sisällään, ei voi kun ihmetellä.

Loma loppuu tän viikon jälkeen ja sitten pitäis mennä kuudeksi viikoksi vielä töihin. Saas nähä onnistuuko, jos nää kivut jatkuu.

Kelaan soitin kanssa tosta äippärahasta kuuden kuukauden tulojen mukaan laskemisesta. Mulla siis loppuu määr.aikainen työ 31.8.10 ja äippäloma alkaa muistaakseni 4.10.10. Vika palkka tulee siis elokuun lopussa. Sain ohjeistuksen täyttää nyt jo hakemuksen, mutta laittaa sinne johonkin "lisätieto-kohtaan" maininta, että kuuden kuukauden palkkalaskelma toimitetaan myöhemmin, kun vika palkka on tullut, eli elokuun lopussa-syyskuun alussa. Kun mun työttömyysaika on vähintään kuukauden, voidaan toi syyskuu mun kohdalla skipata kokonaan ja mun äippäraha koostuu näin ollen elokuu-maaliskuun tuloista.

Terese ja poitsu 23+1
 
Täällä sitä odotellaan äp:tä myös.
Perjantaina olivat kelasta laittaneet tilauksen reimalle.
Hakemukset käsiteltiin jopa 2 päivässä,kerrankin nopeeta toimintaa kelalta.

Mä en tykkää yhtään tästä kuumuudesta,lapsetkin ovat levottomia näillä ilmoilla.
 

Yhteistyössä