Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Kotiuduttiin juuri mökkeilemästä, reissu meni hyvin ja kivaa oli :heart:
Joka päivä oli lämmintä +30, sateista ei tietoakaan ja ulkona me oltiin koko päivät, huoli nousi pintaan aina välillä kun poika ei liikkunut juuri ollenkaan koko reissun aikana, mutta nyt kotiuduttua monottaa taas :) Veden lämpötilakin oli +24, aivan sairasta siis.
Huomenna voisin yrittää lukea kaikki tekstit joita mun poissaolessani ootte kirjoitelleet, nyt lepäilemään :)

Kojootti Päivitätkö mun iäksi 28v, kun huomenna tulee yksi vuosi lisää plakkariin?

Tanya & herra hukkapätkä 24+5
 
hellurei. :wave: kuuma on ja kiirettä pitää. Uus asunto löyty ja muutto sit muutaman viikon päähän, huh. No, onneks löyty nyt ettei sit viimeisillään tarvii ruveta muuttaan :)
Niin ja viimeks kyselin siitä britaxin turvavyöalustasta ja joku vastailikin.. Niin kävi sitte ilmi että meillä on kaukalo joka ei tuohon mene eli uus ois hankittava. Pitää nyt sit mainostaa että jos jotakuta kiinnostaa Britaxin baby safe plus-kaukalo vuodelta 2007 tai 2008 niin täältä sais halvalla! :wave: Kolaroimaton ja siisti. Ei siis muuta vikaa ku se että meillä ei uuden auton vyöt riitä..
Tässä vielä huono kuva..


ziziz ja asukki 21+4
 
uc1
Jos sitä ehtisi vaikka itsekin kirjoitella näin illan pimetessä, kun esikko nukkuu ja rauha maassa...

Täällä on kärsitty helteestä kovasti ja ajattelinkin varoittavana esimerkkinä kertoa kokemukseni yhdistelmästä sokerirasitus, paasto ja helle.

Eli maanantai aamulle oli sovittuna sokerirasitus, jota varten paastosin sen vaaditut 12h. Olo oli heikko jo heti testiin mentäessä ja tunnin jälkeen piti pyytää vuodetta, kun tuntui ettei enää pysynyt pystyssä. Selvisin kotiin testin jälkeen kunnialla ja siitä jatkoimme matkaa rakenneultraan autolla. Automatkalla aloin oksentamaan ja olo oli todella heikko. Pääsin kuitenkin ultraan asti huonosta olosta huolimatta, mutta kotimatkalla alkoi taas oksetus. Kotona mikään ei pysynyt siällä, enkä päässyt enää sängystä ylös. Viiden aikaan mies vei mut päivystykseen, jossa mut laitettiin tiputukseen hetimiten. Olin tipassa 22 asti illalla, ennen kuin laskivat kotiin. Suosittelivat ensi kerralla siirtämään rasituskoetta suosiolla, jos sattuu yhtä lämpöiset ilmat. Olo oli erittäin heikko seuraavat kaksi päivää, eikä jatkuva +30 astetta ainakaan helpottanut tilannetta.

Eli, jos jollakulla sovittuna rasituskoe tälle helleviikolle, niin suosittelen vaihtamaan ajan, jottei käy kuten mulle!

Pisteenä iin päälle, päästyäni päivystyksestä kotiin esikko (1v 2vkoa) sai keskellä yötä kauhean hengenahdistuskohtauksen ja jouduimme vielä kiidättämään hänetkin päivystykseen, jossa sitten menikin loppuyö.

Huh ja huokaus :( Onneksi nyt kuitenkin voimme kaikki paremmin.

Ultrasta sen verran, että kaikki näytti olevan kohdillaan ja painoarvio pienellä 310g.
Ultraaja ei 100-varmaksi sanonut sukupuolta, mutta kertoi, ettei löydä kivespusseja tai muitakaan ulokkeita, joten tyttöä veikkaisi. Tiedä sitten voiko tuota pitää tyttölupauksena vai ei???

Jaksamista kaikille helteisiin!

uc1 + pikku-likka? 20+3
 
uc1: näillä säillä menee kyllä pienemmästäkin huonoon kuntoon saati sitten tuon rasituskokeen takia, onneksi olet nyt paremmassa kunnossa :hug:

tanya: onnea synttäripäivänä :flower:

sain jo viikko sitten kelan paperit mutta en oo viel edes vilkaissut niitä mut jospa tänään kerkeis kun huomenna on muutenkin asiaa kelaan..rahana otan paketin ja ostelen sillä sitten jotain mieleistä

on kyllä tehokas tuo ilmalämpöpumppu kun on nyt puhaltanut yhden päivän ja sisälämpö on alentunut keskimäärin noin viitisen astetta..aamul oli ihokin jo kananlihalla ja piti hakee jo sukatkin jalkaan ;) :D paras hankinta ikinä!!

viilennyt kurpitsa ja rv22+5

 
Liirah, kylläpäs oli kamala kokemus. Onneksi sinä ja vauva olette kuitenkin kunnossa! Se on pääasia.

Mulla oli neuvola eilen taas pitkästä aikaa. Viimeksi mulla oli neuvola rv 15 ja sekin vielä lääkärineuvola. Seuraava neuvolakerta on taas lääkärineuvola rv 26+6.

Kaikki oli kunnossa neuvolassa. Hb oli hiukan pudonnut 150:stä 131:een. En siis tarvitse vieläkään rautalääkitystä. Painoa oli tullut 186g/viikko lisää. Kaiken kaikkiaa painoa on tullut + 2,7 kg. Syke oli tytöllä 142 ja liikkeet +. Multa mitattiin nyt myös ensimmäistä kertaa tuota sf-mittaa ja se oli 18 eli ihan keskikäyrällä mennään (ainakin vielä). Sokerirasitukseen neuvolantäti kehoitti aikaa varaamaan mahdollisimman pian. Neuvolatädin mukaan sokerirasitus laajenee kaikkia koskevaksi ja siksi voi olla vaikeaa saada aikoja labrasta, joten ajoissa pitää soittaa. Mä ajattelin tänään vielä soittaa ja varata aikaa.

Aika kova koettelemus ollut tuo sokerirasitus uc1:llä. Toivottavasti helteet on loppu siinä vaiheessa kun siihen kokeesen joudun.

Eilen laitoin sitten nuo Kelan paperit menemään. Nyt sitten vain odotellaan päätöstä ja pakkausta. Otin sen, vaikka mulla on nuo edellisetkin pakkaukset tallessa.

Äippärahasta kommentoisin vielä. Mulla oli aikoinaan esikoisesta määräaikainen työ, joka loppui myös elokuun viimeinen päivä. Sen jälkeen olin pari kuukautta "työttömänä" nollatuloilla, kunnes aloitin äippäloman varhennettuna. Mulla äippäraha laskettiin sen 6kk tulojen mukaan. Ne kaksi kuukautta kun mulla oli nollatulot laskettiin mukaan tuohon 6kk tuloihin, koska ne edelsivät sitä äippälomaa. Eli kyllä mulla ne Kelassa laskivat tasan tarkkaan niin, että äippälomasta taaksepäin huomioitiin 6 kuukauden tulot. Mulla ne kaksi tulotonta kuukautta laski mun äippärahaa melkoisesti. Ihmettelen, että miten Kelassa voi olla näin kaksi täysin eri käytäntöä laskea tuota äippärahaa. Jos Terese saa päätöksen tuon mukaan, ettei sitä "tulotonta kuukautta" oteta mukaan laskuihin, niin silloin mäkin kyllä valitan tuosta mun päätöksestä. Kiva vain, että olen sitten kahden lapsen ajan saaanut tuota pienempää tuloa, jos näin on. :kieh:

Ziziz mä taisin sulle kommentoida tuota kaukalo ja jalusta asiaa. Sen vuoksi kysyinkin, että minkä vuoden kaukalo teillä on kun vanhemmissa ei sitä poikittaistankoa ole. Meilläkään sitä ei ollut vuoden 2005 kaukalossa, joten se myytiin heti kuopuksen jälkeen pois. Nyt sitten ostettiin uusi kaukalo + jalusta, jotka nyt vain odottelevat käyttäjäänsä.

Mä pidän nyt sitten pienen palstatauon täältä. Ollaan tänään iltalaivalla lähdössä Ruotsiin viikoksi, joten en välttämättä kerkeä palstalla käymään. Äidilläni on kyllä tietokone, joten en ihan nettipimennossa kuitenkaan ole.

Nyt täytyy mennä pakkaamaan.

Hyviä vointeja kaikille!

Katja-75 ja Pikku Neiti rv 22+1 (POKS! eilisen kunniaksi)

 
Onnea Tanyalle ja petite, tervetuloa mukaan! Lisäsin sinut listalle :)
Me päätettiin eilen illalla extempore lähteä huomenna illalla Ruotsiin. Maanantaina tullaan takas sopivasti rakenneultraan. Joten viikonloppuna en ole päivittelemässä listaa.
Nyt vaan täytyy keksiä joku paikka koiruudelle.. Varmaan mun vanhemmat sen ottaa, mutta ku ne on mökillä ja puhelimt kiinni, enkä millään viittis tässä helteessä ajella sinne tolla mun ei-ilmastoidulla kärrylläni :whistle: Pakko se kait on.
 
Juu tosiaan Katja-75 hyvä ku mainitsit tosta, itellä ois jääny huomaamatta koko homma ja sit oltas taisteltu tuota kaukaloa siihen jalustaan :D
Tajusin just että pääsen eroon mun nykysestä neuvolatätistä ku muutetaan. En yhtään tuu toimeen sen vanhan harpun kaa :kieh: Jos nyt sit sattuis kohalle joku kivempi..

ziziz ja asukki 21+5
 
Onnea Tanya syntymäpäivänäsi!! :flower:

Eilisiä neuvolakuulumisia : verenpaineet ok, 120/80, hemppa laskenut 132:ta 116, ja jouduin rautakuurille. :/ Toivotaan, et mun vatsa kestää sitä, mulla hyvin herkkä vatsa.. Painoa oli taas tullu LIIKAA! En ees ymmärrä mihin sitä tulee, kun ei musta muuten näy ku mahasta et sitä painoo on tullu.. :/ Kokonaisuudessaan raskaudesta on tullut 6,4 kg painoa.. :ashamed: Ja mä liikun edelleen, uin ja käyn lenkillä mahdollisuuksien mukaan, ja en syö hirveämmin ees roskaruokaa. Karkkia mutustelen mut yleensä niin, et mulla on karkkipussi kaapissa ja sieltä napsin pari kertaa päivässä pienen määrän karkkia, ja siis 1 karkkipussi kestää sen 4-6 pv.. et en syö siis ees pussillista per päivä! Toivon todella, et osa on vain turvotusta, jota on tullut tämän helteen takia.. nii no rinnat ovat kyllä vatsan lisäksi kasvaneet, josko ne sit tois lisäpainoa.. :D No, sitä tulee jos tulee, toivon vaan, että jäis alle 15 kg..

sf-mitta oli 18 cm. Eikös se tässä vaiheessa ole ihan ok? viikot 21+2. Kelan laput joo sain ja yhtä hepreaa ne mulle osa oli.. Mut onneks sukulainen Kelassa töissä, niin täytyy mennä sille ruikuttaa. :D
 
onko muille ilmaantunut suonikohjuja? itellä tuntuu et suonet pullottaa jalois ihan joka paikas :/ ei ennen oo näin ollut mut tän raskauden aikana ihan silmis turpoavat ja on nyt alkaneet ainakin tuo vasen sääri jomottelemaankin ja on vähän arkakin, onkohan näihin mitään poppaskonstia olemassa?

 
jenspa , mulle oli kertyny se 6kiloa vielä kuukaus takaperin, ja itsellänikään se ei missään sinänsä näy ja yli puolenvälinhän tässä ollaan menossa niin aika normaalia painonnnousua.. kun ajatellaan että raskaudenaikainen painonnnousu kokonaisuudessaan on "yleisesti" n.12 kiloa..

tosin mähän otin 5kiloa vasta lisää kuukaudessa.. eli kokonaiskertymä on jo 11kiloa.. mutta yritän ajatella positiivisesti että suurin osa on vaan tätä turvotusta helteiden takia. Mutta 6 kiloa näillä viikoilla on mun mielestä ihan ok enkä mä ainakaan sitä säikähtelis.. enemmän mua säikäytti toi yli kilon painonnnousu PER VIIKKO.. :eek:


vauvan hikasta: mä veikkaan että tää poika hikkailee ja useasti päivässä.. monesti tuntuu semmosia pieniä muljutuksia ja ne liikkeet kuitenkin tuntuu sitte paljon voimakkaampina ja erilaisilta.. :D


turvaistuimesta:
mä jostain syystä haluan ehdottomasti sellasen, missä saa sen telakan jätettyä autoon ja istuimen voi vaan nostaa aina mukaan, ettei tarvitse joka kerta vöiden kanssa tapella.. olisiko jollain vinkkejä mikä on koettu hyväksi merkiksi? Paljon on puhuttu joistakin merkeistä, jotka eivät ole edes läpäisseet turvallisuustestejä ym. niin miksi näitä edes kaupataan..

mistä tämmönen ensikertalainen voi tietää mikä on hyvä ja turvallinen istuin?


voiko tähän autoliiton taulukkoon ja tiedotteisiin luottaa? http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

H3idi ja äijänen 23+3
 
Ohhoh, nyt vasta ehdin lukea liirahin kolaroinnista! Onneksi kaikki on hyvin, hieno juttu!

H3idi autoliiton sivuilta löytyy testejä kaukaloista ja istuimista, todennäköisesti löytyy jo uusimmatkin testitulokset. Sieltä kannattaa katsoa. Tosin olen kuullut, että noissa kaikenmaailman testeissä saattaa läpäisemättömyyden aiheuttaa esim. päällystän vaikeasta pestävyydestä tulleet miinuspisteet. Joten ihan kauheasti ei kannata kaikkiin tuloksiin luottaa, ainakaan sen paremmin lukematta. Itse olen ajatellut, että kaikki Suomessa myytävät ja varsinkin isoimmissa lastentarvikeliikkeissä myytävät istuimet ovat turvallisia. Tuskin Suomessa niitä muuten saisi myydä.

Hikka: nyt juuri tuntuu sellaista nyppimistä vatsasta, voisikohan se tosiaan jo olla sitä?! Jotenkin muistelin, että se tulee vasta myöhemmillä viikoilla.

Kävin aamulla ylimääräisellä lääkärikäynnillä runsaiden supistelujen vuoksi. Tilanne kohdunsuulla rauhallinen, joten ei hätää. Mutta kohdunsuu ei kuitenkaan ole enää täysin kiinni. Saikkua olisi antanut, mutta en ottanut, kun sanoin, että saan hyvin itse säädellä työntekoni vointini mukaan. Mutta siis hieman normaalia varovaisempi kehotti olemaan, mutta ei kuitenkaan huolissaan tarvitse olla. Ja ei sitten ultrannutkaan, joten sukupuoli on meille edelleen täysin arvoitus :) Josko sitten vkolla 32 kysästäis, kun seuraava ultra on.

Mukavaa loppuviikkoa!

suhveli 23+2
 
Home sweet home B)

Tiistaina siis lähdimme ja vietiin lapsia wasalandiaan. Huh hellettä :eek: Aivan sairaan kuumaa oli. Koko porukka oltiin ihan hiestä märkiä ja jos ei tuo mun mies olisi juossut lasten perässä niin mä olisin kuollut! Tappokelit siis ihan totaalisesti. Camping alueelle kun pääsimme niin kaikille nopsaa uikkarit jalkaan ja uimaan. Voi että oli ihanaa! Eilinen olikin sitten vähän viileämpi päivä ja meitä harmittikin,että miksei menty tiistaina kylpylään/vesipuistoon ja vasta eilen huvipuistoon,mutta ei sitten tajuttu. Lapset kävi vielä eilan illallakin meressä pulahtamassa ja merellä oli melkoisen kylmä. Mutta kaiken kaikkiaan tosi kiva reissu,mutta kyllä koti on aina koti =) Pyykkiä pestäänkin tämä päivä.

Yritin kahlailla tekstit läpi....en yhtään enää muista mitä kukakin kirjoitti :ashamed:

Multitabseja otan yhden päivässä (enkä aina muista joka päivä ) kun purkissahan lukee,että 1 päivässä niin en ole ottanut sitten enempää. Mulla on aivan huono omatunto kun en ole sitä rautaa vieläkään hakenut :ashamed: Pakko hakea ennen seuraavaa neuvolaa...

Onnea Tanyalle :flower:

Katjalle mukavaa reissua =) Ja muillekin reissaajille :D

(.) Liikkeet tuntuvat päivittäin,mutta aika vaimeina edelleenkin. Mutta pääasia,että tuntuu ja mahan läpi näkyy pieniä nykäisyjä :heart: Mä olen nyt vasta alkanut oikeasti tajuamaan,että pian meille tulee vauva ja nyt jotenkin on vasta tosissaan onnellinen ja on ihanaa kun vatta näkyy eikä sitä halua enää peitellä mitenkään =)

Mutta koitetaan kestää nämä helteet ja muistakaa juoda tarpeeksi :attn: Ja jalkoja on hyvä pitää ylhäällä varsinkin illalla päivän päätteeksi!

LilliM ja manteli 20+4
 
turvaistuimista: tossa jo selailinkin arvosteluja, ja monessakin hyvä-arvosanan saaneessa lukee, että kolmipisteturvavöillä kiinnitettynä huonompi tulos. Eli tuo telakka ilmeisesti ja sen kiinnitystapa antaa enemmän turvallisuutta, kuin perinteiset turvavyöt.

Verkkokaupat on pullollaan istuimia, harmi vaan että niissä ei ole "vuosimallia" näkyvissä.. täytyy varmaan lähteä ihan liikkeeseen paikan päälle kyselemään.. Yleisimmistä malleista tällä hetkellä Maxi Cosi on saanut hyviä arvosteluja jotka kiinnittivät huomioni, ja kiinnitystekniikatkin ym. tuntuvat näppäriltä =)

noh, mutta onneksi on aikaa tutustua :D Auton vaihto meillä on syksyn myötä edessä, täytyy alkaa kyttäämään missä on ISOFIX kiinnikkeet ja missä ei, jos päädytään isofix alustaan ja istuimeen.. gracolla näytti olevan ihan auton omiin turvavöihin kiinnitettävä alusta mihin napsautetaan sitten istuin paikoilleen.. ei paha sekään arvostelujen mukaan. ilman jalustaa tosin lukee että erittäin turvallinen ja helppokäyttöinen. tuo jalusta ainakin omaan silmään hieman heiluu enemmän.. hmm.. kyllä tää tästä alkaa selkenemään, onhan tässä jo yli tunti vertailtu videoita ja arvosteluja :D
 
vauvan hikka: ei ole ollut vielä. ei ole kyllä näillä viikoilla aiemmissakaan raskauksissa tuntunut, paljon myöhäisimmillä viikoilla

meil on kahdella muksulla ollut turvakaukalona tuo baby safe plus vm-05 ja ihan hyväks todettu, mitä nyt välil oli aikamoista säätämistä niitten vöitten kans mut kyllä niihinkin sit tottui, nyt ei mitään hajua mikä ostetaan, pitäis tehdä vähän vertailua..


 
Tanya Onnea! :flower:

Sokerirasituksesta Mäkin kyllä suosittelen perumaan ajan näillä helteillä. Mullekin tuli todella heikko olo ja pyörtyminen oli ihan lähellä. Heikkoa oloa kesti kolmeen neljään asti päivällä..

turvaistuimista Me ei ostettu sitä jalustaa, koska meillä ei ole omaa autoa. Ajateltiin sen olevan meillä turha, istuinkaan ei kuitenkaan ollut mikään ilmainen..

Olin tänään neuvolassa ja kaikki oli ihan ok. Sokerirasituksen tulokset oli 4,8-7,3-5,0. Eli olen todella tyytyväinen. Painoa oli viime kerrasta tullut 2kg, joka luultavasti on turvotuksen aiheuttamaa. Verenpaineessa mulla oli alapaine aika alhanen, mutta kuulemma ihan ok silti.. Sf-mitaksi tää täti sai 30, mitä mä vähän epäilen.. No se selviää sit ens kerralla ku menen lääkärineuvolaan. Käynti meni muuten hyvin, mutta hoitaja oli kovin hiljanen ja sanoi kaikkeen "ihan ok".

Nallu ja Hattivatti 25+5
 
ultrassa käytiin eilen. kaikki hyvin. kova liikkumaan on, ultran ajan touhusi koko ajan. hyvä että saatiin kaikki jutut katsottua. sukupuolta ei kysytty sittenkään. itse koitin kovin kurkkia jalkoväliin aina kun sen siltä liikkeeltä näki, mutta vaikea sanoa. sen näkee sit marraskuussa. painoarvio 473g. hikka vaivasi kovin. muutenkin on ollut kova hikkailemaan.

22+2
 
Kurpitsa kyseli suonikohjuista ja täällä on ainakin yksi, jonka jaloissa suonet tuntuu pullistelevan. Voikohan niille tehä mitään?

Vaunut ostettiin kirppikseltä, maksoivat 28 euroa :LOL: Ne vaikutti tosi siisteiltä ja hyväkuntosilta eikä värikään ollu kauhea vaan nätin tummansininen.

Käytiin neuvolassa tänään. Painoa oli tullu 730g/viikko (kaikkiaan 7,2kg) ja kohdunpohjan korkeus mitattiin ekaa kertaa ja se löyty käyrän yläpuolelta, 21,5cm. Muuten kaikki oli ihan ok. Sydänääniä neuvolantäti joutu ettimään melko kauan kun miisumi livahti aina alta pois :)

Helle tekee olon melko tukalaksi ja alan kaivata jo syksyä.

pnda ja miisumi 21+3
 
kurpitsa ja pnda suonikohjuihin ei oikeen ole mitään poppakonsteja, mutta tukisukat kannattaa mennä ostamaan än-yy-tee nyt! Niiden avulla saatatte selvitä ilman suonikohjuja, mutta niitä tulee sitten käyttää aamusta iltaan. Ja on aikast hiostavat näillä keleillä..
 
Moikka

Täälläkin on yksi helteestä kärsivä. Jätskiä tulee syötyä joka päivä vaikka lupasin itselleni olla tiukkana :p

Suonikohjuja on tullut mukavasti alapäähän. Jaloissa ei ole mitään, mutta häpyhuulet on ihan sairaan turvonneet ja suonet pullottaa kuin spagetti. :x Esikoisestakin tuli alapäähän ja pyllyyn peräpukamia, mutta onneksi ne lähtivät pois. Olinkin jo tätä vaivaa "odottanutkin". :D

Kelaan lähti paperit tällä viikolla. Otan äp:n rahana, sillä meillä on tarpeeksi vauvalle tarvikkeita. Uusi amme pitää ostaa ja ehkä pieni vaatelipasto/hoitopöytä, johon saa vauvan vaatteet mahtumaan.

Oikein hyvää vointia kaikille mammoille B) Kyllä nämä helteetkin aikanaan loppuvat!

Pikku-Katti 24+1
 
taas yksi uneton yö takana.. :headwall: Kylläpä suorastaan vituttaa! nytkin ihan hirveen hikinen olo.. Ja mä en ymmärrä, mulla on joka yö äärimmäisen kivuliaita suonenvetoja! Ja syön lady vita mamaa + 2 tbl magnesiumia päivässä. ja juonkin kyllä mielestäni riittävästi. Tiedä sitten johtuuko se että elimistössä ei oo tarpeeks suolaa! ja ihan näillä keleillä yritän syyä esim raffel-sipsejä vähän päivässä, että tuis sitä suolaa.. ääääh. en tiiä, jos ei tässä vielä moneen viikkoon saa nukuttua, niin voi olla pinna melkosen kireellä loppuloma.. :headwall:
 
Moi kaikille! Olen pitänyt hiljaiseloa, on lomailtu ja sit nyt viikon olen ollut töissä taas ja niin kertakaikkisen väsynyt ettei mistään meinaa tulla mitään :kieh: Työpaikalla kun ei oikein ilmastointi toimi, mun työhuoneessa lämpötila koko ajan siinä 30-32 asteen välillä niin pikkuisen enemmän väsyttää työpäivä kuin tavallisesti, plus meidän yläkerta jossa makkarit on tulee niin kuumaksi että nukkuminen on ollut huonoa. Olen yleensä ollut niitä joita helle ei haittaa mutta rajansa kaikella, ja tietysti ihan eri asia olla töissä kuin mökillä tms. Mutta ei hätää, 2 viikkoa enää ja sitten mulla on toinen parin viikon loma ja sit eletäänkin äitiyslomaa odotellen :D

Oho, alkaa jo pakkauksiakin tulla, täällähän aletaan olla pitkällä! Itse en aio ottaa kun meillä on vaatetta jo aika hyvin esikoiselta ja makuupussit ym. Meille veikkailtiin rakenneultrassa pari viikkoa sitten toista tyttöä :heart: Ihana ajatella että niitä suloisia pikkumekkoja pääsee vielä uudelleen käyttämään. Mutta eihän tuo ole vielä ihan varmaa, sittenpä näkee lopullisesti marraskuussa. Kaikki näytti ultrassa olevan hyvin ja pikkuinen potkii jo voimakkaasti joten hyvillä mielin mennään eteenpäin =)

SF-mitoista: olen ymmärtänyt että viikoilla 20-24 SF-mitta näyttää helposti vähän yläkanttiin kohdun asennon muuttumisen vuoksi, jossain koulutuksessa gynekologi suositteli muistaakseni että kannattaisi aloittaakin mittaaminen vasta 24 viikolta eteenpäin. Ei siis muuten mitään haittaa, mutta tulee aika usein vääriä hälytyksiä sikiön kasvun hidastumisesta kun joskus 22 viikolla saadaan yläkanttinen arvo ja sit myöhemmin näyttää putoavan käyrillä. Eihän ne heitot varmaan isoja ole, muttei siis ehkä kannata vielä ahdistua jos näyttää menevän yläkäyrillä, eikä taas sitten heti säikähtää jos myöhemmin vähän käyrät laskevat =)

Painonnousu on itselläni ollut huimaa, enemmän kuin viime raskaudessa. Meidän vaaka meni rikki mut työpaikan vaa'an mukaan olisi tullut jo 8 kiloa :ashamed: ja kyllä pari kiloa on tullut muuallekin kuin vatsaan, lantio on levinnyt myös. Ja herkuteltukin on. Pääosa on kyllä vatsassa joka on iso, ja on tästä kilo-pari turvotustakin, sääriin jää kivat kuopat painaessa... Viime raskaudessa tuli 17 kiloa jotka tosin lähtivät korkojen kera imetysaikana, saa nähdä meneekö kaksikymppiä rikki tällä kerralla :whistle: En stressaa kovin, vähän on valasolo mutta painon nopea putoaminen viimeksi rauhoittaa. Neuvolatädin ilme tietysti vähän mietityttää...

Jaksamista kaikille helteeseen, juokaahan vissyä myös ettei suolanpuute iske!

Sokeripala rv 20+6
 
Pikainen luku ja kommentointi.

Onnittelut kaikille ultrassa käyneille! :flower:

Tanyalle myöhäiset onnittelut vuosipäiväsi johdosta! :flower:

Tällä on puhuttu painosta; Mulle on tullut lähtöpainoon vasta 2,8kg, mutta vielä ne ehtii tulla, kertoo kokemuksen syvä rintaääni ;)
Suonilohjuja ei ole ainakaan vielä toistaiseksi ole tullut ja toivottavasti säilyn niiltä tälläkin kerralla. Peräpukamatkin oli jo ihan liikaa :(

Kaukalosta sen verran ja noista testeistä, että juuri tuo kankaiden irrotus pesua varten laskee pisteitä. Samoin se, ettei vauva näe sivutörmäys suojien takia ulos ( minusta parempi korkeat sivutörmäyssuojat kuin se, että vauva ei näe ulos ) Kaikkein tärkeintähän on kiinnittää se istuin kunnolla, muistaakseni yli puolet istuimista on kiinnitetty väärin jolloin tuoli ei suojaa lasta vaikka olisi saanut teisteissä täydet pisteet. Joku vuosi noissa testeissä istuin irtosi ( väärin kiiinnityksen vuoksi ) ja sai hylyn!!

Nyt pakkaamaan mökkiä varten jotta pääästään lähtemään heti kun mies tulee töistä :)

Ja nautin muuten viimeisestä lomapäivästä, maanantaina taas töihin ja ilmastointihan meillä ei toimi toimistolla vana lämmintä on +33 astetta :(

Ja kaunis kiitos kaikille onnittelijoille! :)

Op ja Arvo 23+1
 
Ihanaa kun on taas perjantai. Puol yhden aikaan lähden töistä bussilla mökille päin, missä mies onki ollut jo muutaman päivän. Sitten pitäisi enää viikko jaksaa töitä ennen neljän viikon kesäloman alkamista! B)

Suonikohjuja ei ole vielä tullut, mutta koska äidillä on tosi pahat niin oon ajoissa hankkinut tukisukat ja ainakin kaikki työpäivät niitä käytän. Meillä onneksi töissä hyvä ilmastointi, niin pystyy hyvin pitämään niitä helteilläkin.

En muista koska olisin viimeksi nukkunut hyvin. Meillä on kotona niin älyttömän kuuma, enkä löydä millään hyvää asentoa. Oon tottunut nukkumaan mahallani joten nyt vaan pyörin ympyrää kun ei viihdy kyljellään eikä selällään. Töissä ihan zombiolo.

Meillä on turvakaukalona Brio primo ja isofix-kiinnitteinen jalusta. Saanut hyvät arviot ja on varmastikin kaikkein halvin.

Tiistaina käytiin kirpputorilla ja löydettiin ihana ensisänky vauvalle. Sellanen jaloilla seisova kori. Vähän pitää entisöidä sitä, mutta on ihanan näkönen. Meillä kun ei iso pinnasänky mahdu meidän omaan makkariin, eikä voi lattialla laatikossa nukuttaa koiran takia, niin oli pakko joku ensisänky keksiä ja toi oli tosi halpakin. Pieni kuitenki nukkuu samassa makkarissa ensimmäiset kuukaudet ennen kun muuttaa omaan huoneeseen.

Paino mulla kanssa noussut noin 8 kg. En oo hirveen kauhuissani kun jostain luinkin, että näillä viikoilla nousee nopeasti ja sitten taas rauhoittuu. Lopussa tietysti turvotukset sun muut nostaa painoa. Mulla ei kyllä ole painoa tullut kuin vatsan alueelle, eikä turvotuksiakaan ole havaittavissa vielä.

Birre86 ja poikanyytti 23 + 4
 
Mulle ei onneksi vielä oo tullu suonikohjuja mut kyllä niitä varmaan tulee. Ainaki merkit on sen näköset. :( Peräpukamia on tullu jo mut oon saanu niitä onneksi hoidettua. :)

Tuosta painosta sen verran, et meidän oman puntarin mukaan mulle on tullu lisäpainoa n. 4kg mut taas neuvolan mittausten mukaan (neuvolan täti luottaa vain omiin punnituksiinsa ja aloitti laskemaan painonnousua ekan neuvola mittauksen jälkeen) on tullu painoa vain 0,4kg. Eli ei oo paljo tullu ja mä kyl luotan noihin neuvolan vaakoihin ku meillä on ihan paska vaaka. Jos nousee siihen vaalle 3 kertaa peräkkäin antaa se 3 eri tulosta. :LOL:

Eilen ku oltiin menossa nukkumaan Baby aloitti taas kick boxing treeninsä ja nyt se moukautti kerran niin lujaa, et mieskin oikein tunsi sen potkun. Ihanaa kun mieskin sai oikein konkreettisesti tuntea niitä potkuja. :heart:

AaVee ja Baby 20+3
 

Yhteistyössä