**Marraskuun muruset 2010** kesäkuu

Meidän esikoinen oli syntyessään 51 cm ja 3270 g, semmonen laiha rimppakinttu. Mulla ei ollut ostettuna lainkaan 50-senttisiä vaatteita, ja 56-senttisiin tuo meinas hukkua, jalat karkasi vääriin lahkeisiin ja koko pikkumies oli ihan solmussa. Joten laitokselta kurvattiin samantien prismaan ostamaan parit 50-senttiset bodyt ja potkarit. Nyt aattelin ostaa parit 50-senttiset valmiiksi, ja noita 56-senttisiä sit vähän runsaammin. Ne prisman ciraf-merkkiset 50-senttiset on varmaan isomppia kuin esim. h&m:n 50-senttiset, mutta kuitenin pienempiä kuin 56-senttiset. Ne meni aika pitkään meidän pitkäjalkaiselle laiheliinille.
Nyt on pakko lopettaa kirjoitus, mulla jostain syystä silvissä vilkkuu enkä nää tekstiä kunnolla. En ymmärrä mistä tää johtuu, ku en mielestäni oo kattellu mitään kirkasta kohti :/
 
Jee, huomenna rakenneultra! Näkee pumpuran :heart: Meinattiin ottaa esikoinen mukaan kurkistamaan. Ei kai ne sisäkautta kuiteskaan ultraa? Muista enää esikon aikasia juttuja, kuiteski kohta jo 10 vuotta niistä raskausajoista :p Tietty hirvittää, että jos siellä jotain on niin miten poika sen sitten ottaa? Sukupuolen haluaisin tietää, mutta pitänee laittaa ukko ja poika siksi aikaa sitten ulos, kun asiaa kysyn kätilöltä... Poika kuiteski kertoo kaikille HETI vaikka ei olis niin varmakaan tulos...

Tupakoinnista: pakko kans tunnustaa :ashamed: Kovasti olen yrittänyt, mutta en ilmeisesti riittävän kovasti... Takana lähes 20 vuotta savuttelua ja koville se ottaa yrittää olla ilman! Onneksi olen pystynyt vähentämään tooooosi paljon, mutta edelleen poltan ja siksi surullinen :'( Tulee niin paska olo itselle, mutta silti se ei riitä niihin nikkiksiin, ettei tarvis tarttua siihen röökiin!!! Tuntuu että pilaan koko odotusajan tällä jatkuvalla "lopetan" "en pystynytkään", "nyt kyllä lopetan" taas sorruin" paskalla... En todellakaan tiedä onnistunko, toivottavasti onnistuisin :headwall: Tsemiä muillekkin nikksiten kanssa kärvisteleville, toivottavasti kaikki onnistuisivat ainakin minimoimaan tämän paheen :wave:
 
En oo saanu aikaseks kirjotella tänne (kun kirjotan joka päivä tonne blogiin) mutta käyn kyllä useita kertoja päivässä lukemassa teijän juttuja.

Huomenna on neuvola ja nyt ei jännitä ihan niin paljoa, koska oon tuntenu potkuja viikon ajan päivittäin (ne alko viikolla 17+0 ja ekaa ootan) :heart: Mieskin tunsi ne jo mahan päältä, eli aika voimakkaita ovat. Tänään ihmeteltiin kun ne tuntu tosi alhaalla ja sit siihen ilmesty semmonen pallukka, joka muljahteli ja liikku, ja hetken päästä potkut tuntu paljon ylempänä :) Liikkeitten tunteminen on helpottanu huolta tosi paljon. Kaks viikkoa sitte kävin kuuntelemassa neuvolassa sydänäänet, kun huoletti niin, mutta siellä se pompotteli menemään.

Äitiyspakkauksen otan kyllä, kun inhoan vaateostoksia :LOL: Tottakai sitä pitää jotain ostaa, mutta varmaan lähinnä kirppiksiltä.

Synnytys jännittää aika paljon, mutta ei läheskään niin paljon ku sillon ku en vielä ollu raskaana :) Ehkä enemmänkin jännittää nyt rakenneultra joka on 5.7., kun en käyny seulonnoissa sillon viikolla 11.

Uniongelmia on ollut, saan kyllä iltasin unta, mutta yöllisen vessakäynnin jälkeen valvon yleensä pari tuntia, joka on tosi ärsyttävää. Nyt se on vähän helpottanu onneksi ja oon saanu muutaman yön nukkua rauhassa. Mulla on ollu myös aika usein päänsärkyä ja alaselkä tuntuu olevan jotenkin jumissa, mut muuten on hyvä olla. Kilpirauhasarvotkin on vaihteeksi viiterajojen sisäpuolella.

Ootetaan miisumia tosi innolla :heart:

pnda ja miisumi 18+0
 
Heips.

heitin masukuvan tuonne alkupuoliskon pinoon, joten sieltä voi kurkata ken tahtoo. Vertasin esikoisen aikaiseen kuvaan, joka otettu 3 päivää myöhemmin, niin melkein samanlainen on. ehkä pikkuisen pyöreämpi on nyt. Mutta hauska on verrata edelliseen! eli suosittelen varsinkin esikoisten odottajille masukuvien ottoa ihan vaan itseään varten!

uniongelmat
LÖYTYY. argh. kaipaan niin hitosti sitä mahallaan nukkumista! välillä yritänkin, mutta ei... ja muutenkin vaan vääntelehdin ja kääntelehdin ja juoksen vessassa.

synnytys
en vielä osaa jännittää. Ehkä tässä vaiheessa jopa odotankin.. vaikka esikoisen synnytys ei mikään ihanin kokemus ollutkaan.

Äitiyspakkausta en ota. Jäi edellisestäkin suurin osa vaatteista käyttämättä, ja käyttötavara vielä hyvässä kunnossa ja tallessa. Vaikkei se raha olekaan samanvertainen, mutta kun tavaraa riittää muutenkin. Hoitopöytä pitäisi uusi ostaa, niin raha sopii hyvin siihen.

tupakka lopetin heti plussauksen jälkeen. samoin tein esikoisesta. tupruttelua takana nyt noin 10 vuotta. Ja nyt esikoisen jälkeen en polttanutkaan kuin satunnaisesti. Mutta nyt on tehnyt ihan hirveästi mieli! Ihan uskomatonta, viimeksi tänä iltana! Esikoisesta en muista olleen tällaista... Mutta tsemppiä jokaiselle nikotinistille! Toivottavasti pääsette vielä kokonaan irti!

vaatekoko 56 oli esikoiselle liian iso. en myöskään ollut ostanut yhtään 50 kokoisia vaatteita ja meille syntyikin 48senttinen ja 3075grammainen rääpäle. Joten hänhän hukkui 56 vaatteisiin. Mutta nopeesti kasvoi ja lahjaksi tuli 50 kokoisia, joten hyvin pärjäsi! Ilmankin olisi pärjännyt.

Ja saunaan... huomenna poksuu, jee! Ja kolme yötä ultraan..

suhveli 19+6
 
Esikoista odottaville voisin vielä vinkata, että pienille vauvoille on huomattavasti helpompi pukea kietaisubody kuin pään yli vedettävä. Nämäkin on tietysti makuasioita, mutta sen hennon niskan kanssa mä ainakin koin tuon kietaisumallin helpompana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Esikoista odottaville voisin vielä vinkata, että pienille vauvoille on huomattavasti helpompi pukea kietaisubody kuin pään yli vedettävä. Nämäkin on tietysti makuasioita, mutta sen hennon niskan kanssa mä ainakin koin tuon kietaisumallin helpompana.
Samaa mieltä! :) Ekat kuukaudet olen käyttänyt pelkästään kietaisubodeja.
 
Voi ääää!
Anteeks nyt kamalasti taas kun tulee vaan omaa napaa mutta en kyllä tähän aikaa yöstä rupee lukemaan kaikkia, lueskelen myöhemmin sit... :ashamed: valvonu koko yön töissä siis..
Mutta vähänkö ärsyttää. Selkä ihan poikki, ja sitte tosta pakaran alaosasta tms, ei nyt ihan lonkkakaan.. en osaa sanoo oikeen mikä kohta se on? ihan hirveen kipee...
Kivat nyt ku kaikenlaista vaivaa pitää olla sitte. En tiiä oonko vaan rapistunu tässä ku en oo hirveesti liikkunu ku oman harrastuksen jouduin jättää vai mikä on...
Vaavi taitaa pyöriskellä tuolla mahassa ku tuntuis vähän siltä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Esikoista odottaville voisin vielä vinkata, että pienille vauvoille on huomattavasti helpompi pukea kietaisubody kuin pään yli vedettävä. Nämäkin on tietysti makuasioita, mutta sen hennon niskan kanssa mä ainakin koin tuon kietaisumallin helpompana.
Heh, ja mä taas en tykännyt yhtään käyttää noita kietaisumallisia :D mies taas toisaalta ois tykänny enemmänkin niistä - joten makuasia taitaa tämäkin olla :) Kannattanee hankkia hiukan molempia ja sit tarvittaessa lisää niitä joita mieltyy käyttämään.
 
Kylkikipuja löytyy täältä ja ollut koko raskauden ajan. Välillä helpottaa ja välillä pahempana. Huomasin kun oikein rehkin ja siivoilen niin silloin kipeytyy ja tietyt liikkeet ja asennot saattaa kovastikin vihlaista. Nyt huomannut, että kun tyynyn laittaa illalla jalkojen väliin niin ei ole aamulla selkä ja kylki kipeänä..

puhnalle17+5
 
Paljonko se siis on jos ei ota äitiyspakkausta vaan ottaa sen rahan? Mä kuvittelin että se jotain 100e mutta joku puhui 140e?

Mäkin tykkäsin nuista kietaisubodeista, ei semmoisestia nauhallisista vaan neppareilla olevista. Meillä esikoinen oli iiiiso syntyessään 3940g ja kakkonen taas piiieni 3180g joten ei voi yhtään sanoa onkohan isoa vai pientä nyt odotettavissa, joka tapauksessa meiltä on jo kaikki vauvan tavarat ja vaatteet laitettu kiertoon joten KAIKKI menee uusiksi. Sillä mietinkin etä otaisinko sen äippäpakkauksen. Vaunuiksi ajateltiin Quinny speedijä dreami kopalla + maxi cosin turvakaukalolla ja adaptereilla, käytiin niitä jo testailemassa ja ihastuin täysin. Hinta vaan on aika suolanen mutta ehkä jos nyt jo alan säästää saan kerättyä rahat marraskuun alkuun. :saint:
 
meil oli esikoisella paljon saatuna noita kietasupaitoja ( ei siis bodeja ) ja ne oli tosi epäkäytännöllisiä jollei niitä käyttänyt esim. puolipotkareiden kans, muuten oli aina napa paljaana..

uniongelmia ei ole, toki käyn pari kertaa pissalla mut se reissu ei kestä kuin pari minuuttia ja unes oon heti kun pään vaan saan laskettua takas tyynylle

huominen jänskättää..kauan odotettu r-ultra silloin, onneks se on jo heti 8:lta aamulla niin ei tarvi jännäillä ainakaan pitkälle iltapäivään ja ihanaa kun mies pääsee mukaan, siitä onkin jo 9 viikkoa kun on viimeks pikkuisen ultrassa nähnyt

jos hakis lisää kahvia ja jatkais siivousta ja pesis pyykkiä pari koneellista taas

kurpitsa ja rv19+3
 
Huomenta kaikille mammoille!

Niinhän siinä kävi, että nukahdin saunomisen jälkeen yhdeksältä sänkyyni, oisin saanut nukkua 05:30 asti, mutta pikkuheppu alkoi "apinan raivolla" potkimaan mua 04:30 joten nousin ylös |O
Lähdin aamulla pyöräilemään töihin, kun en olisi niin ajoissa kehdannut tulla autoillen, tuleepahan lenkkeiltyä nyt hyötyliikunnankin merkeissä :D
Kaksi aamuherätystä töihin, sitten oon kesälomalla :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 21+4
 
POKS 18+0 :heart: Enää 1 viikko ja 6 pv rakenneultraan.. Minuutteja melkeinpä lasketaan siihen päivään, odotamme innolla.. Nyt nauttimaan auringosta, vielä kun sitä on, juhannukseksi luvattu meille päin ihan kökköä keliä. :/
 
Blush On se 140e rahana.

hevostelusta Mä en enääkuukauteen ole kivunnut hevosen selkään.Pahalta ei ole tuntunut mut alkoikans niin pelottaa et jotain sattuu :ashamed: Vaikka oikeesti tosi harvoin mitään sattuu.Varmaan kerran elämäni aikanaolen menny hevosen kanssa nurin ja tämän ratsun selästä olen muksahtanut kerran.Mut parempi olla varovainen.

Tanya Ihana pikkuinen :heart: Kun jo niin jumppaa et äiti herää :D

Meillä tuo mies rymistelee aamusta niin et mä en saa sitten enää nukuttua :kieh: Eilen herätti mut jo viiden jälkeen :headwall: Muuten olen nukkunut nyt pari yötä tosi hyvin.
Neuvola oli eilen ja mulla hg ? oli vaan noussu.Nyt 141, verenpainekin on pysytellyt ihan samoissa.Tosin mä olen ihan varma et lähtee lopussa nousemaan. Painoa on tullut jo kuusi! kiloa :ashamed: Mut olo on oikein hyvä :D
Eilen pappikin kysyi et uskaltaako meitä pyytää alttarille polvistelemaan? Jos se on hankalaa tälläisen masun kanssa :LOL: Niin, et pyöreenä ollaan ja hiukan kauhistuttaa minkä näköinen mä mahdan olla kolmen kuukauden kuluttua :eek:

Tänään poksuu :D

Sintsu ja rakkaus 21
 
Alkuperäinen kirjoittaja kurpitsa:
meil oli esikoisella paljon saatuna noita kietasupaitoja ( ei siis bodeja ) ja ne oli tosi epäkäytännöllisiä jollei niitä käyttänyt esim. puolipotkareiden kans, muuten oli aina napa paljaana..


kurpitsa ja rv19+3
Juu, kietaisupaidat on syvältä, kuten paidat noin muutenkin noilla ihan pikkasilla, Ku makoilevat kuitenkin päivät pitkät niin tosiaan napa on paljaana ihan koko ajan.
 
Niin juu ja sitä piti munkin vielä sanoa, että nepparit on parempia ku nauhat. Ja ainakin siinä vuoden 2007 äippäpakkauksessa tulleessa nauhabodyssa ne nauhat irtosi. Eli huonoa laatua oli nekin. Ja kaiken lisäksi ne nauhat oli niin liukasta materiaalia, että umpisolmukin aukesi omia aikojaan.
 
Paljon onnea tänään ja lähiaikoina ultraan menijöille! :flower: Tulkaa sitten heti kertomaan uutisia meille muille vielä odottaville. =)

Kiitos paljon kuvaani kommentoineille! :flower: =)

Hemoglobiinista oli kysymys. Mulla se on mitattu joka kerta. Olen siis käynyt kerran neuvolassa ja toisen kerran lääkärineuvolassa.

Kietaisubodeista oli myös keskustelua. Mä pidin niitä tosi hyvinä pienen vauvan kanssa. Ne bodyt on parempi olla nepparien kanssa, koska nauhalliset herkästi aukeaa. Isomman vauvan kanssa suosin bodeja, joissa on nepit olkapäällä.

Äitiyspakkauksen aion edelleen ottaa, vaikka kolmas on tulossa ja jokaisesta olen pakkauksen ottanut. Jos tuotteissa on jotakin vikaa tai ovat huonosti tehty (hihat eri pituiset, saumat repsottaa tms. ) niin mä palautan ne tuotteet ja vaihdan ne uusiin.

Eilen sitten tein sen ainoan isomman hankinnan, mikä meiltä varsinaisesti puuttui. Eli käytiin eilen ostamassa uusi Britax Baby Safe turvakaukalo ja siihen sopiva turvavyöjalusta. Meillä oli tuo sama kaukalo jo aiemmin pojilla, mutta se myytin pois. (Sitä ei olisi voinut jalustaan kiinnittää kun se poikittaistanko siitä puuttui). Nyt halusin ehdottomasti sellaisen, että saa suoraan jalustaan vain kliksauttaa. Kaukalosta kuva alla:



Nyt se vain odottelee tuolla käyttäjäänsä. Esikoispoika kommentoi, että tuo on Wilma vauvan tuoli. (Poikien serkku (siskoni tyttö), joka on 9 kk mun kuopusta nuorempi). Hän on ehdottomasti sitä mieltä, että meille tulee myös Wilma-vauva, eli tyttö. :LOL:

Saas nähdä kumpi on oikeassa, äiti vai poika. ;)

Katja-75 ja Elvis rv 18+6

 
Voi kiitos kaikille! Tuli ihanan paljon juttua noista vaatekoista ja jopa mielipiteitä! Yksi asia vielä tuli mieleen.. Mihin kokoon asti olet ostanut vaatteita ennen syntymää? Eli n. mihin ikään asti? Mietin vaan, kun tosiaan helpommin vaatteet saa tuosta naapurikaupungista, eikä toivottavasti raskauden jälkeen tarvi olla enää kokoajan ravaamassa sielläkään..mutta kun ne kirpparitkin on siellä!

Ja hemoglobiinista:Mulla mitattu vain ekalla neuvolakäynnillä. Sen jälkeen ei ole mitattu. Paitsi nyt tulehduskokeiden yhteydessä, jolloin se oli enää 108..

Onnea rakenneultraan meneville!
 
Tänään taas iltaan...mulla alkaa jo hieman väsyttää tää työnteko.. sais se loma tulla jo :D No huomenna vielä yks aamu ja sit 3 ihanaa vapaata. Sit oliskin vielä 5 viikkoa lomaan. Toivottavasti aika menee nopeesti.

Rakenne ultraan vielä 8 päivää :)

Ei mullakaan oo Hb:tä mitattu joka kerta enkä oikeen nää siinä itselleni tarvetta, kun ei olo oo sen kummempi ja koitan syödä oikein. Tietty jos olis sellanen olo, niin kyllähän se terkka mittaa sen kun pyydän. Varmaan joka toinen neuvolakäynnillä mitataan automaattisesti. Mä tosissaan pyrin syömään mahd. rautapitoisesti, koska mulle ne rautatabl. tekee vatsaoireita tosi paljon :headwall:

Höh mut nyt täytyy rueta valmistautumaan lähtöön.

Riikka & öttis 19+6 :heart:
 
Äitiyspakkauksesta ketkä sen nyt aikoo ottaa? Mä ainakin otan sen, koska eka lapsi tulossa ja tykkäsen siit todella. :)

Hemoglobiinista Mulla miattu vaan ekal kerralla, ens viikon torstaina on neuvola ja sielt saan ne laput ja siel tehdään jtn. väkivaltakyselyit ym. ja mitataa kai hg.

Ja ihania masuja. :) <3

mibetsy ja mara 20+4
 
plasebo mä ostin esikoisen aikana aluksi kokoon 62 saakka. Ja jso sain jostain käytettyja, niin otin vastaan ihan 86 senttiin saakka. Mutta muuten toi 62 tuntui aika hyvältä rajalta, ei tullut hätää yli pariin kuukauteen vaatteiden kanssa. Ja täältäkin on 100km lähimpiin kaupunkeihin, niin ihan hyvä ostaa jo varalle.

äitiyspakkauksesta vielä sen verran, että jos esikoista odottaisin, niin ottaisin ehdottomasti! Toisaalta nytkin kaipaan sitä pakkauksen odottamista ja sen saapumista ja vaatteiden hypistelemistä. mutta kun meillä tosiaan jäi niin paljon vaatteita käyttämättä, että tuntuu turhalta ottaa.
 

Yhteistyössä