Sis paino ei putoa esim näilläkään eväillä

  • Viestiketjun aloittaja "Satu"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";22649047]En käskenyt urheilla "pelkällä aamupalalla", mutta joko ap syö liikaa tai sitten urheilee kerrassaan niin valtavalla volyymillä, että korvaa menetetyn läskin lihaksella eikä paino siksi laske. Kumpiko olisi oman asiantuntijanäkemyksesi mukaan todennäköisempää? ;)[/QUOTE]

Niin ja sehän on hyvä muistaa että jos nykyisellä ruokamäärällä paino pysyy samana (eikä nouse ainakaan) niin sitä pienentämällä paino putoaa. En usko siihen että tuo liikuntamäärä pitäisi painoa koholla. Kyllä pitää olla aika timmissä kunnossa ennenkuin urheilu pitää painon "korkealla" eli rasvavarastot kulutettu loppuun.
Olen tosiaan yhdessä vaiheessa tiputtanut ja sen jälkeen vetänyt erinäisiä jumppia ja suunnitellut erilaisia ruokavalioita ihmisille. Jokainen joka on noudattunut niitä, on tiputtanut suunnilleen tavoitteensa. Suosittelen kaikille hiilareiden vähentämistä ja annoskokojen pienentämistä mutta en ruokailujen jättämistä pois, kaikki annokset tulee syödä päivässä mutta annoskokoa ja koostumusta muuttamalla saa paljon aikaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Satu";22637791]Ja mulla on ylipainoa 25 kiloa. Aerobista harrastan 3-4 päivänä viikossa, kcl kuluu. En laske hiilareita, protskuja, koska normi kotiruokaahan syön, tässä esim.

Aamiainen puuro marjoilla, hedelmä tai 2 kpl weetabix, sokeroimaton mehukeitto, oliiviöljy.

Lounaalla 2 perunaa, salaattia yli puolet lautasella, 2 omatekemää jauhelihapihviä, oliiviöljyä, maito, raejuusto.

Välipalana maustamaton rahka, hedelmä.

Päivällisellä voi olla ns sama kun lounaalla.

Iltapalana pari leipää, kurkkua, tomaattia, öljyä.[/QUOTE]

Sullahan on ihan liikaa hiilihydraatteja ruokavaliossa, mitä jos keskittyisit kalorien laskemisen sijasta hiilareiden laskemiseen. Kun mietitään tuota ruokalistaa, weetabixit, perunat ja leivät tuo jo monta kymmentä grammaa hiilihydraatteja. n. 100g, siihen lisätään maitotuotteiden sisältämät hiilihydraatit, hedelmän hiilihydraatit, vihannesten sisältämät. märäähän on melkoinen.

Painonpudotuksen kannalta olisi tärkeämpi syödä jotain mikä pitää nälkää paremmin, eli lihaa. Proteiinia, rasvaakin. Jäisi nuo turhat weetabixit ja perunat , rahkavälipalat ja leipäpalat jotka eivät takuulla pidä edes nälkääkään.

Laske hiilihydraattien määrä aluksi 20-30grammaan per päivä, siihen määrään voit syödä kasviksia ja vihanneksia, lopeta perunan syönti ja leipä kokonaan joksikin aikaa, samoin riisi ja pasta. Vaihda rahka turkkilaiseen jogurtiin, ja hoida kuidun saanti vaikka rahkaan lisätyllä leseellä, lisää ruokavalioosi enemmän lihaa, vaikka juustoja...

Takuulla saat painosi laskemaan. Tätä kutsutaan myös sanalla karppaus ;) ja ei - karppauksen ei tarvitse tarkoittaa kermalla, voilla, pekonilla ja munilla läträämistä. Minun kohdallani karppaus sisältää kasviksia, vihanneksia, kalaa, kanaa, lihaa, juustoja.. Monenlaista. kerran viikossa pidän myös yhden karppaamattoman päivän, eikä se vaikuta painon pudotukseen kohdallani, silloin annan itselleni luvan ottaa niitä karkkeja ja ehkä vähän leipääkin, jotain mihin kerkeää viikossa tulemaan niin kova himo :D
 
"vieras"
Siis protskujen määrän ei pitäs olla kuin korttipakan kokonen annos aterialla. Eli jos syöt 2 pihviä ja vielä raejuustoa päälle, niin eikös se oo jo yli kaksinkertanen määrä mitä tarviit. Ja noita oliiviöljyn syömisiä ihan muuten vaan ei varmaan kannata. Siis sipasu rasvaa leivän päälle, ja rasvaa tulee kuitenkin esim. ruoanpaistoon käytettyä. Oletko ne rasvamäärät laittanut sinne kiloklubiin? Ruokalusikallisesta oliiviöljyä tulee ihan hirveesti kaloreita, eikä varmasti ole välttämätöntä.

Ps. ne pallukat ei tarvii aina olla vihreinä. Ja toisekseen jos saat kasvikset yli kiloon, niin pakostakin muu mättö jää vähemmälle.
 
neitiQ
Kyllä mä veikkaisin, että liikaa tulee syötyä, ja siksi paino ei putoa. Itse syön neljä kertaa päivässä (aamupala, lounas, välipala ja päivällinen), ja tuo viides ruokailu tuntuu aika turhalta...
 
"vieras"
Minne AP hävinnyt??

Monella epäonnistuneella laihduttajalla on niin vaikea nähdä totuutta. Se tiedetään, mutta sitä ei haluta myöntää edes itselleen!
No mä en ymmärrä mikä järki on laskea kaloreita ja liikuntamääriä, jos samalla huijaa itseään niin räikeästi. JOKO nauttii ja syö TAI ottaa sen laihduttamisen tosissaan -välimuodolla ei saa mitään aikaan.
 
vieas
Ja sekin vielä, että vaikka harrastas liikuntaa, niin ei pitäis unohtaa arkiliikuntaakaan. Eli ne ihmiset, jotka käy lenkillä ja kuntosalilla, sekä kävelyttää koirat, tekee lumityöt, kävelee tai pyöräilee työmatkat, kuluttavat rutkasti enemmän kuin ne, jotka sitten vapaa-ajat istuu perse sohvassa. Eli pitäis osata arvoida kulutus totuudenmukaisesti eikä yläkanttiin.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";22649839]No puuroa en aamuisin syö, mutta jugurttia yms. ja leipää ja teetä. Töissä lämmin lounas ja illalla kunnon lämmin ateria ja vielä iltapalakin. Liikuntaa monta kertaa viikossa. Ja painoindeksi 21.[/QUOTE]

Mä urheilen kans monta kertaa viikossa, painoindeksiä en oo laskenut mutta painan n. 50kg eli oon hoikka. Syön ehkä 3 krt per päivä ja maksimissaan yhden lämpimän aterian... en pystyis ikinä syömään jotain 3h välein, eihän sitä ehtis muuta tehdäkään :D Vedän mieluummin mahan kunnolla täyteen kuin napsin jotain välipaloja.
 
--
Mä laitan puuroon ruokalusikallisen öljyä päivittäin. Siitä saa hyviä rasvoja eikä varmasti ole turhaa jos muukin syöminen kohtuullista.

Tutkin aikanaan paljon näitä kun halusin tehdä ruokailustani terveellisempää. Jossain oli ohjeena käyttää kaksikin ruokalusikallista öljyä. Ja tämä oli ihan joku virallinen sivusto. Hyvät rasvat ovat tärkeitä.
 
Ja sekin vielä, että vaikka harrastas liikuntaa, niin ei pitäis unohtaa arkiliikuntaakaan. Eli ne ihmiset, jotka käy lenkillä ja kuntosalilla, sekä kävelyttää koirat, tekee lumityöt, kävelee tai pyöräilee työmatkat, kuluttavat rutkasti enemmän kuin ne, jotka sitten vapaa-ajat istuu perse sohvassa. Eli pitäis osata arvoida kulutus totuudenmukaisesti eikä yläkanttiin.
Juurikin näin! Mä oikein nautin kun teen rautalapiolla koko taloyhtiön lumihommia, eilenkin hakkasin auran heittämää ja jäätynyttä n.50cm kovaa kökköä tunnin postilaatikoilta ja viskoin aina paakit mahdollisimman kauas. Kyllä hiki lenti ja tuli hyvä olo kun lisäksi sai raitista ilmaa. Sen päälle vielä koira lenkille ja sit suihkuun. Ja mulla nyt tapana että teen jotain liikkeitä ihan arkitoimissani. Eli lanteen pyöritystä vaikka hampaita harjatessa ja zumbavatsiksia ruokaalaittaessa. Ja jos ei muuta niin bussipysäkkivinkki on hyvä jonka olen neuvonut monille mun jumppalaisille; jos arkiliikunta jää vähiin niin kokeilee sitä että jää bussista pysäkkiä aikasemmin pois ja kävelee/juoksee lopun. Tai sitten jos kunto on alussa heikko eikä jaksa juosta lenkillä niin kokeilee niin että juoksee aina yhden lyhtypylvään välin. Sitten kävelee seuraavan lyhtypylvään välin jne. Sitten pikkuhiljaa pidentää juoksun osuutta (2 tai 3 lyhtypylvään väliä ja kävelyä 1lyhtypylvään väliä). Pienillä aloituksilla saa hyvää tulosta eikä niin että lähtee heti maratoonille. :)
 
???
Mä olen jalkavammainen enkä tällä hetkellä pysty lenkkeilemään tms.

uimassa käyn kerran viikossa ja lisäksi kotona nostelen painoja, jotta sais edes muun vartalon pysymään jotenki voimissaan.

Onko tällaisesta liikunnasta kalorien kulutuksen kannalta mitään hyötyä?
 
Mä olen jalkavammainen enkä tällä hetkellä pysty lenkkeilemään tms.

uimassa käyn kerran viikossa ja lisäksi kotona nostelen painoja, jotta sais edes muun vartalon pysymään jotenki voimissaan.

Onko tällaisesta liikunnasta kalorien kulutuksen kannalta mitään hyötyä?
Kaikesta liikunnasta on aina hyötyä. Mutta uintia suosittelisin kyllä lisää jos et pysty lenkkeilemään tai jumppaamaan. Onnistuisiko vesijumppa, siinähän jalka ei rasittuisi niin paljon? Tai en siis tiedä vammasi laatua. Aquazumba on nyt suuri hitti jota suosittelen lämpimästi kaikille, se on todella hauskaa ja ennenkaikkea tehokasta.
Mutta myös pelkkä uinti on todella tehokasta mutta kerta viikossa tuntuu aika vähäiseltä. Pystyisitkö käymään vaikka joka toinen päivä?
Pääsääntöhän on että kuluta enemmän kuin syöt. Eli jos liikkuu vähän, niin ruoka-annokset ovat sitten aika pieniä eli helpompaa olisi lisätä liikuntaa niin ei tarvitsisi ihan linnun annoksia syödä jos meinaa laihtua.
 
edjä
Mä olen jalkavammainen enkä tällä hetkellä pysty lenkkeilemään tms.

uimassa käyn kerran viikossa ja lisäksi kotona nostelen painoja, jotta sais edes muun vartalon pysymään jotenki voimissaan.

Onko tällaisesta liikunnasta kalorien kulutuksen kannalta mitään hyötyä?
No parempihan se on kun mitään, ehkä voisit käydä useammin uimassa? Mutta joka tapauksessa terveyden kannalta on varmasti tosi hyvä juttu että teet noita!
 
???
Kaikesta liikunnasta on aina hyötyä. Mutta uintia suosittelisin kyllä lisää jos et pysty lenkkeilemään tai jumppaamaan. Onnistuisiko vesijumppa, siinähän jalka ei rasittuisi niin paljon? Tai en siis tiedä vammasi laatua. Aquazumba on nyt suuri hitti jota suosittelen lämpimästi kaikille, se on todella hauskaa ja ennenkaikkea tehokasta.
Mutta myös pelkkä uinti on todella tehokasta mutta kerta viikossa tuntuu aika vähäiseltä. Pystyisitkö käymään vaikka joka toinen päivä?
Pääsääntöhän on että kuluta enemmän kuin syöt. Eli jos liikkuu vähän, niin ruoka-annokset ovat sitten aika pieniä eli helpompaa olisi lisätä liikuntaa niin ei tarvitsisi ihan linnun annoksia syödä jos meinaa laihtua.
En pysty käymään useammin. Iho ei kestä ja mies vuorotöissä joten ei pääse viemään mua useammin. Yksin mun ei onnistu liikkua uima-hallille asti.

On ahdistavaa olla sohvaperuna kun ei ole tätä omasta tahdostaan. Olisi mahtavaa jos ihmiset arvostaisivat liikuntakykyään ja käyttäisivät sitä hyödykseen :)
 
NeitiQ
Mä laitan puuroon ruokalusikallisen öljyä päivittäin. Siitä saa hyviä rasvoja eikä varmasti ole turhaa jos muukin syöminen kohtuullista.

Tutkin aikanaan paljon näitä kun halusin tehdä ruokailustani terveellisempää. Jossain oli ohjeena käyttää kaksikin ruokalusikallista öljyä. Ja tämä oli ihan joku virallinen sivusto. Hyvät rasvat ovat tärkeitä.
Kyllä sitä voi puuroon lisätä, mutta joka aterialle on täysin turhaa lisätä öljyä. Tuleehan sitä ravintoon paistamisessa mm. Ja lisäksi hyviä rasvoja saa kalasta ja kasviksista, esim. Ei jokaiseen ateriaan tarvitse erikseen lorauttaa öljyä.
 
En pysty käymään useammin. Iho ei kestä ja mies vuorotöissä joten ei pääse viemään mua useammin. Yksin mun ei onnistu liikkua uima-hallille asti.

On ahdistavaa olla sohvaperuna kun ei ole tätä omasta tahdostaan. Olisi mahtavaa jos ihmiset arvostaisivat liikuntakykyään ja käyttäisivät sitä hyödykseen :)
Minkälainen vamma sulla on jalassa, jos saa kysyä? Sohvallakin voi tehdä monia hyviä liikkeitä kunhan vaan tietää omat rajansa eli ei tee sellaista josta on haittaa nykyiselle vammallesi. Ja zumbassa esim on käteviä vatsalihaksia ihan vaan seisoen ja omilla jännitteillä. Ja kun teet vaikka käsikurotuksia kattoonpäin vaikka yhden biisin ajan niin silläkin saat hyvää treeniä käsille. Ideana on että mitä tahansa teet käsillä, niin tee se sydämen yläpuolella... Katsonpa tässä joutessani löytyiskö mitään kivaa täältä netistä...
 
"professional"
Täällä on fiksusti vastattu moneenkin kertaan, mutta kertauksen vuoksi:
1. todennäköisesti arvioit liikuntakulutukset yläkanttiin
2. hiilaria on liikaa
3. öljylisää saattaa myös olla liikaa
4. jos vähennät hiilareista ja öljystä, niin pistä kasviksia reippaasti tilalle: jos vaikka kilon vihanneksia päivässä syöt,niin vaikea kuvitella että karmea nälkä pääsisi yllättämään
5. hedelmät on hyvää syötävää, mutta ei ehkä niitäkään kannata ihan tolkuttomia määriä vedellä
6. jos et halua mitään syömisissäsi muuttaa, niin sekin on luvallista, mutta jos paino ei putoa niin sitten on turha päivitellä sitä palstalla. Jos et kerran laihdu noilla eväillä, niin ruokajärjestyksesi ei ole sinun kropallesi sopiva. Piste.
 
kirjaimellisesti
Heh, alkoi huvittaan, kun ap puhuu ihan oikein lauatsmallista, että puolet lautasesta on kasviksia, mutta kun miettii sitä määrää, mikä niitä kasviksia sitten on kun on 2 perunaa ja 2 pihviä... Ei se lautasmalli tarkoita, että se lautanen pitää aterialla kokonaan täyttää, vaan sitä suhdetta, missä ruokaa pitäisi syödä. ;) Ja minustakin nuo annoskoot ovat suuret, kun kerta laihdutat, jos et laihduttaisi niin ok. Mutta kun laihdutat ja jos haluat painon putoavan, niin OLE VALMIS NÄKEMÄÄN NÄLKÄÄ! Oikeasti! Ei siihen kuole, vaikka ehtisi kauhea nälkä tulla ennen seuraavaa ateriaa, tai jos ei ihan ääriään täyteen maha tule ruokailun yhteydessä. Ja jos jää kauhea nälkä 1 perunan, 1 pihvin ja salaatin jälkeen niin juo vaikka 2 lasia vettä lisäksi. Tsemppiä, kyllä siihen nälän tunteeseen tottuu, tais siis kun annoskoot pienenee niin kappas, maha tulee vähemmällä täyteen. :) Ja tuo liikunta minuakin kiinnostaa, miten saat noin paljon kulutettua kerralla?
 
.
miksi jotkut neuvoo näkemään nälkää?

itse laihduin yli 20 kiloa ja en todellakaan nähnyt nälkää missään vaiheessa. Itseasiassa söin enemmän kun ennen :) kyse oli siitä mitä söin.
 
"Satu"
[QUOTE="professional";22650312]Täällä on fiksusti vastattu moneenkin kertaan, mutta kertauksen vuoksi:
1. todennäköisesti arvioit liikuntakulutukset yläkanttiin
2. hiilaria on liikaa
3. öljylisää saattaa myös olla liikaa
4. jos vähennät hiilareista ja öljystä, niin pistä kasviksia reippaasti tilalle: jos vaikka kilon vihanneksia päivässä syöt,niin vaikea kuvitella että karmea nälkä pääsisi yllättämään
5. hedelmät on hyvää syötävää, mutta ei ehkä niitäkään kannata ihan tolkuttomia määriä vedellä
6. jos et halua mitään syömisissäsi muuttaa, niin sekin on luvallista, mutta jos paino ei putoa niin sitten on turha päivitellä sitä palstalla. Jos et kerran laihdu noilla eväillä, niin ruokajärjestyksesi ei ole sinun kropallesi sopiva. Piste.[/QUOTE]

En arvioi, olen syöttänyt sykemittariini painoni, pituuteni, eiköhän se laske. Aattelin nyt niin että jätän liikunnan muutamiksi viikoiksi sivuun, syön noin 1500 kcl päivä, katon lähteekö laskuun. Ja joku sanoi rahkasta että ei täytä, pärjään sillä rahkalla 3 h komeesti.
 
"Satu"
Hurjan isot annoskoot. Ei se että syö sitä "terveellistä kotiruokaa" tarkoita että vetää joka aterialla navan täyteen.

Hiilarit vähemmälle suosittelen minäkin. Saletisti tippuu paino.
No eipä tuo 2 perunaa, 2 jauhelihapihviä joka päivä ole, ja onhan siinä mun lautasella yli puolet salaattia ni ei siihen ny kauheesti mahdu enään evästä, mutta täällä saa niin erinlaisia palautteita etten usko kehenkään :D Mitenköhän ihmiset laihtu joskus ennen ku söi hiilaria.
 
"Satu"
Heh, alkoi huvittaan, kun ap puhuu ihan oikein lauatsmallista, että puolet lautasesta on kasviksia, mutta kun miettii sitä määrää, mikä niitä kasviksia sitten on kun on 2 perunaa ja 2 pihviä... Ei se lautasmalli tarkoita, että se lautanen pitää aterialla kokonaan täyttää, vaan sitä suhdetta, missä ruokaa pitäisi syödä. ;) Ja minustakin nuo annoskoot ovat suuret, kun kerta laihdutat, jos et laihduttaisi niin ok. Mutta kun laihdutat ja jos haluat painon putoavan, niin OLE VALMIS NÄKEMÄÄN NÄLKÄÄ! Oikeasti! Ei siihen kuole, vaikka ehtisi kauhea nälkä tulla ennen seuraavaa ateriaa, tai jos ei ihan ääriään täyteen maha tule ruokailun yhteydessä. Ja jos jää kauhea nälkä 1 perunan, 1 pihvin ja salaatin jälkeen niin juo vaikka 2 lasia vettä lisäksi. Tsemppiä, kyllä siihen nälän tunteeseen tottuu, tais siis kun annoskoot pienenee niin kappas, maha tulee vähemmällä täyteen. :) Ja tuo liikunta minuakin kiinnostaa, miten saat noin paljon kulutettua kerralla?
Tunnin spinning 650 kcl, sali puolella 1 h 600-700 kcl, ohan mulla tota ylipainoa ni eritavalla se kuluttaa kun 50 kg ihminen. Ja en millään pikku painoilla vetele. Lihasta kropassa 56 kg.
 

Yhteistyössä