Sis paino ei putoa esim näilläkään eväillä

  • Viestiketjun aloittaja "Satu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitäköhän mä teen "väärin" kun olen laihtunut viimeisen 5 viikon aikana joka viikko kilon ja syönyt 1600-1700kcal tarkasti laskettuna (kaikki ruoka-aineet mitattu ja punnittu ja olen syönyt vain kotona). Mulla ei myöskään ole yhtenäkään päivänä ollut nälkä, on ollut jopa vaikeeta syödä kaikki ne ruoat mitä olen kiloklubin avulla suunnitellut päivän aikana syöväni vaikka ennen (kun söin paljon herkkuja) tuntui että oli koko ajan nälkä. Todellaakaan en ole ollut millään kitukuurilla. Rasvan määrä kiloklubin mukaan on prosentuaalisesti ollut melkein joka pv suurin, protskuja n. 60-70g ja hiilareiden osuus ehkä 35%. Liikuntana kävely 5krt viikko max tunti per kerta. Näiden vastausten mukaanhan tolla ruokamäärällä laihtuminene ei voi olla mahdollista, vaan kaloreiden pitää olla jossain 1200kcal kieppeillä ennen kuin mitään tapahtuu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22654366]Mitäköhän mä teen "väärin" kun olen laihtunut viimeisen 5 viikon aikana joka viikko kilon ja syönyt 1600-1700kcal tarkasti laskettuna (kaikki ruoka-aineet mitattu ja punnittu ja olen syönyt vain kotona). Mulla ei myöskään ole yhtenäkään päivänä ollut nälkä, on ollut jopa vaikeeta syödä kaikki ne ruoat mitä olen kiloklubin avulla suunnitellut päivän aikana syöväni vaikka ennen (kun söin paljon herkkuja) tuntui että oli koko ajan nälkä. Todellaakaan en ole ollut millään kitukuurilla. Rasvan määrä kiloklubin mukaan on prosentuaalisesti ollut melkein joka pv suurin, protskuja n. 60-70g ja hiilareiden osuus ehkä 35%. Liikuntana kävely 5krt viikko max tunti per kerta. Näiden vastausten mukaanhan tolla ruokamäärällä laihtuminene ei voi olla mahdollista, vaan kaloreiden pitää olla jossain 1200kcal kieppeillä ennen kuin mitään tapahtuu.[/QUOTE]

No ethän sä silloin mitään väärin ole tehnyt jos kerran kilot lähtee :) Ite taas syön alle 1500 kaloria ja eniten ruokavaliossa on hiilareita ja kivasti on kilot tippunu.
 
argh
tämähän se pointti onkin että jokaisen kroppa toimii omalla tavallaan - toisten kohdalla jokin laskennallinen kulutus osuu aika hyvin yhteen todellisen kulutuksen kanssa, toisilla taas ei. Jos paino laskee sopivaa vauhtia+olo on kohtuuhyvä niin homma on kohdallaan. Jos ei, niin jotain pitää tehdä eri tavalla kuin aiemmin.
 
Jaa, mistähän johtuis. :whistle: Syö vähemmän. Aamulla täysi lautanen puuroa? Kaksi jauhelihapihviä, häh? Kaksi lämmintä ateriaa? Iltapalaksi kaksi leipää? Jos söisin tuommosen lounaan, niin todellakaan en jaksaisi syödä enää toista kertaa samana päivänä uutta ateriaa.

Jos et tee ruumillista työtä vaikka jossain varastolla tai siivoojana tai lehdenjakajana, niin syö_vähemmän. Alkuun tuntuu nälkäseltä mutta mahalaukku tottuu pienempiin annoksiin eikä enää valita. ;)
 
[QUOTE="Satu";22653779]Sanoinhan tuolla jo että kiinteytynyt olen jo, vaatekoko on 1 nroa pienentynyt, mutta tuota vaan ihmettelen kun paino ei laske. Voinhan mä ilman liikuntaa pudottaa ne kilot, takuulla lähtee, sit kiinteyttää loput, ei mulla nyt järkyttävästi sitä löllöö ole.[/QUOTE]

No miksi sua se paino haittaa jos kerta olet pienentynyt? Eihän paino mitään merkitse, se on vaan numeroita. Peili ja vaatekoot sen sijaan ovat kaikista tärkein mitta laihtumisessa. Jätä se vaaka vaikka pariksi kuukaudeksi pois etkä käy siinä ollenkaan. Sen sijaan huomaat kyllä eroa vaatteissa! Jatka vaan, terveellinen ruokavalio ja liikunta ei koskaan ole pahasta ihmiselle!
 
noooo
[QUOTE="Satu";22653779]Sanoinhan tuolla jo että kiinteytynyt olen jo, vaatekoko on 1 nroa pienentynyt, mutta tuota vaan ihmettelen kun paino ei laske. Voinhan mä ilman liikuntaa pudottaa ne kilot, takuulla lähtee, sit kiinteyttää loput, ei mulla nyt järkyttävästi sitä löllöö ole.[/QUOTE]

Mun mielestä sulla on nyt pikkasen väärä asenne tässä hommassa. Eikö kannattaisi tavoitella loppuelämän uutta elämäntapaa eikä mitään pikakuuria? Jos et ole valmis jättämään liikuntaa pois koko loppuiäksi, niin älä jätä sitä pois nytkään.

Laitatko leivän päälle rasvaa? Entä juustoa tai leikkeleitä? Entä salaattiin kastiketta? Pienistä asioista tulee paljon kaloreita. Ja tota rasvaa vedät ihan liikaa. Öliiviöljyssä on 1 rkl:ssa 135 kcal ja kun vedät niitä periaatteessa 2,5 rkl niin saat siitäkin 337,5 kcal. Siis pelkästä öljylisästä. Kaksi 2dl:n lasia rasvatonta maitoa on 132 kcal. Kaksi niitä sun jauhelihapihvejä 240 kcal. Neljä keskikokoista perunaa 144 kcal. Jne jne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22654375]No ethän sä silloin mitään väärin ole tehnyt jos kerran kilot lähtee :) Ite taas syön alle 1500 kaloria ja eniten ruokavaliossa on hiilareita ja kivasti on kilot tippunu.[/QUOTE]

No joo, olen itse ihan tyytyväinen :) Mutta täällä moni väittää ettei laihdu jos syö paljon hiilareita tai ei laihdu jos syö "paljon" ja mun kcal määrällä sitä ruokaa riittää hyvin 5krt päivässä syötäväksi ja reilusti joka kerta. Tän ketjun mukaanhan virallisterveellisesti syömällä pitää olla kitukuurilla jos haluaa laihtua mutta mä en ole vielä sellaisella ollut vaikka painoa on tippunut enkä harrasta mitään hirveen intensiivistä liikuntaa.
 
[QUOTE="vieras";22655314]Mutta täällä moni väittää ettei laihdu jos syö paljon hiilareita tai ei laihdu jos syö "paljon" ja mun kcal määrällä sitä ruokaa riittää hyvin 5krt päivässä syötäväksi ja reilusti joka kerta. [/QUOTE]

Tottakai sitä laihtuu. Mutta itselleni on mielekkäämpää syödä "kunnolla" ja olla kärsimättä nälkää, kuin täyttää mahaa esim. perunoilla, puurolla tai leivällä.
Kalorien laskemistakin olen kokeillut joten tiedän (omalta kohdaltani) mistä puhun. Aina siinä sai olla maha kurnimassa, ja herkkuja teki enemmän mieli kun söi viljatuotteita, makeutettuja jukurtteja ym.

Tärkeintä varmaan jokaiselle löytää se oma juttu mikä toimii.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22655314]No joo, olen itse ihan tyytyväinen :) Mutta täällä moni väittää ettei laihdu jos syö paljon hiilareita tai ei laihdu jos syö "paljon" ja mun kcal määrällä sitä ruokaa riittää hyvin 5krt päivässä syötäväksi ja reilusti joka kerta. Tän ketjun mukaanhan virallisterveellisesti syömällä pitää olla kitukuurilla jos haluaa laihtua mutta mä en ole vielä sellaisella ollut vaikka painoa on tippunut enkä harrasta mitään hirveen intensiivistä liikuntaa.[/QUOTE]

Ei kait. Mun mielestä tässä ketjussa on vain hoettu, et jos kerran tämä nykyinen tapa ei ap:llä toimi painonpudotuksessa täytyy testata jotain muuta. Sitten ihmiset ovat luetelleet mitkä tavat ovat heillä toimineet tai sitten ehdottaneet jotain muuta tapaa jota ap voi testata.
 
"vieras"
Tottakai sitä laihtuu. Mutta itselleni on mielekkäämpää syödä "kunnolla" ja olla kärsimättä nälkää, kuin täyttää mahaa esim. perunoilla, puurolla tai leivällä.
Kalorien laskemistakin olen kokeillut joten tiedän (omalta kohdaltani) mistä puhun. Aina siinä sai olla maha kurnimassa, ja herkkuja teki enemmän mieli kun söi viljatuotteita, makeutettuja jukurtteja ym.

Tärkeintä varmaan jokaiselle löytää se oma juttu mikä toimii.
Niin no mä en oikeastaan syö kauheesti mitään jogurtteja sun muita, oon aina tykännyt enemmän rahkasta marjoilla ja ripauksella sokeria. Syön paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, salaattia oliiviöljyllä, vähärasvaista kanaa, kalaa ja naudanlihaa, pieniä määriä perunaa, pastaa, couscousta tai riisiä, kunnon ruisleipää... Kunnon ruokaa saa syödä tosi paljon kun jättää just kaikki jogurtit ja mehut ja muut huonosti täyttävät ja kaloripitoiset jutut. Herkkuja syön välillä tottakai mutta ihan vähäsen ja se riittää nykyään ihan hyvin, ennen piti vetää esim. koko suklaalevy makeenhimoon kun en syönyt kunnolla ja jätin aterioita väliiin.

Mutta oon samaa mieltä sun kanssa, että jokaisella on se oma juttu mutta en silti kannusta ketään ainakaan millekään kitukuurille missä syödään 1 lämmin ruoka ja jätetään aamupalakin pois niin kuin joku täällä ehdotti.
 
plm
Mä syön 1700 kcal päivässä ja hyvin on paino pudonnut.
En muista onko ap kertonut kauanko on koittanut painoaan pudottaa mutta siihen voi mennä jopa useampi kuukausi ennenkuin paino alkaa putoaan.
En kannata minkäänlaisia kitukuureja. Itse syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä vaikka teen ihan toimistotyötä. Liikuntaa harrastan enkä jaksaisi jos en söisi kunnolla.
 
"pirkko"
Juuri taas tuli pari viikkoa sitten telkusta dokkari, missä mitattiin tuota "hidasta aineenvaihduntaa" ja muka terveellistä ruokavaliota. Pullukka oli sitä mieltä, että hän syö todella terveellisesti mutta hän ei siltikään laihdu. Häntä pyydettiin kirjaamaan parin viikon ajalta kaikki syömisensä ylös sekä kirjallisesti että videopäiväkirjana. Lisäksi hänen tietämättään hänelle juotettiin veden mukana jokin litku, joka mittaa todellisen syödyn kalorimäärän olisko ollut ulostenäytteestä tai jotain. Päiväkirjojen mukaan syömiset olikin kunnossa, kalorimäärä alle 2000. Yllärilitkun ansiosta selvisi, että todellinen kalorimäärä päivässä olikin yli 3000. Eli helposti jätetään merkitsemättä että hedelmäsalaatti onkin puolilitrainen, jossain välissä on napattu leipäpala, terveellistä kasvissosekeittoa on syöty piripintainen lautasellinen jne... Se pullukka oli ihan järkyttynyt eikä meinannut uskoa tuloksia. Eli ruoka-aineiden terveellisyyden varjolla niitä napsitaan lopulta älyttömiä määriä.

Mitä tulee ihmisen perusaineenvaihdunnan eroihin, niin suurin osa eroista johtuu ihan perusaktiivisuudesta. Jotkut ihmiset eivät vaan osaa olla paikallaan vaan ovat työpäivän jälkeenkin höyry päällä touhuamassa, toiset istahtavat käsityön ääreen ja tekevät kotiaskareensa rauhalliseen tahtiin.

Se, että suvussa kaikki ovat lihavia, ei automaattisesti kerro "huonoista geeneistä" vaan perheen ruokailutottumuksista ja siitä, että lapsena hommataan kunnon rasvasolukko, jotka aikuisena sitten helpommin täyttyvät kuin lapsena hoikkia olleilla.

Joitain tutkimustuloksia on vissiin saatu noista "huonoista geeneistäkin", mutta yllä olevat syyt todennäköisesti kyllä pätevät suurimpaan osaan epätoivoisia laihduttajia...
 
"Satu"
No miksi sua se paino haittaa jos kerta olet pienentynyt? Eihän paino mitään merkitse, se on vaan numeroita. Peili ja vaatekoot sen sijaan ovat kaikista tärkein mitta laihtumisessa. Jätä se vaaka vaikka pariksi kuukaudeksi pois etkä käy siinä ollenkaan. Sen sijaan huomaat kyllä eroa vaatteissa! Jatka vaan, terveellinen ruokavalio ja liikunta ei koskaan ole pahasta ihmiselle!
Mä en halua painaa 100 kg hautaan asti, sen takia mulle on se vaakan lukemakin tärkeää. Alotin tänään niin että syön 1500 kcl päivä, liikun nyt 1-2 krt vk, katon 2 vk että lähteekö paino putoamaan.
 
"Satu"
Mun mielestä sulla on nyt pikkasen väärä asenne tässä hommassa. Eikö kannattaisi tavoitella loppuelämän uutta elämäntapaa eikä mitään pikakuuria? Jos et ole valmis jättämään liikuntaa pois koko loppuiäksi, niin älä jätä sitä pois nytkään.

Laitatko leivän päälle rasvaa? Entä juustoa tai leikkeleitä? Entä salaattiin kastiketta? Pienistä asioista tulee paljon kaloreita. Ja tota rasvaa vedät ihan liikaa. Öliiviöljyssä on 1 rkl:ssa 135 kcal ja kun vedät niitä periaatteessa 2,5 rkl niin saat siitäkin 337,5 kcal. Siis pelkästä öljylisästä. Kaksi 2dl:n lasia rasvatonta maitoa on 132 kcal. Kaksi niitä sun jauhelihapihvejä 240 kcal. Neljä keskikokoista perunaa 144 kcal. Jne jne.
Kyllä tää on mulla elämäntavaksi tullut mutta tuo paino harmittaa koska sillon kun joskus 10 kg pudotin niin söin hiilareita, rasvaa, protskuja sekasin ja putosi. Perunoista tulee noin 100 kcl.
 
"Satu"
[QUOTE="vieras";22654298]Ne puuropussithan on pelkkää sokeria.[/QUOTE]

:D Joo puurokaan ei saisi enään aamupalalla syödä, oisko pelkkä vesilasi hyvä vaan. Puurossa on myös hyviäkin aineita.
 
Kalorilaskuri / Kalorilaskin / Kalorikulutus-laskin / Kalori kulutus laskin

vaikka sä painaisit enempikin ni et kävelylenkillä kuluta 500kcal
oishan se hienoo jos semmoseen määrään yltäs,ei tarvis juur liikkua. spinning tunnilla siihen yltäsit. 60min rankkaa liikuntaa jossa hiki virtaa. kävely on silti sulle parasta liikuntaa ja kestävyys sykkeellä saat rasvan palaan. mutta kalorinkulutukseen siitä ei oo suurta apua. ja noi laskuritkin on suuntaa antavia. osta sykemittari,vaikkei sekään aina ihan totuutta kerro.
onko ystäväsi oikeesti pt? ei uskoisi. käänny ammattilaisen puoleen.
 
"Satu"
Kalorilaskuri / Kalorilaskin / Kalorikulutus-laskin / Kalori kulutus laskin

vaikka sä painaisit enempikin ni et kävelylenkillä kuluta 500kcal
oishan se hienoo jos semmoseen määrään yltäs,ei tarvis juur liikkua. spinning tunnilla siihen yltäsit. 60min rankkaa liikuntaa jossa hiki virtaa. kävely on silti sulle parasta liikuntaa ja kestävyys sykkeellä saat rasvan palaan. mutta kalorinkulutukseen siitä ei oo suurta apua. ja noi laskuritkin on suuntaa antavia. osta sykemittari,vaikkei sekään aina ihan totuutta kerro.
onko ystäväsi oikeesti pt? ei uskoisi. käänny ammattilaisen puoleen.
Mulla on sykemittari, ja kyllä on, hän on Elixiassa PT. En mä nyt rupee jankkaa mutta kyllä sykemittari näyttää niitä lukemia mitä kulutan. Toiset sanoo täällä toista, toiset toista, ota selvää :D
 
[QUOTE="Satu";22656146]:D Joo puurokaan ei saisi enään aamupalalla syödä, oisko pelkkä vesilasi hyvä vaan. Puurossa on myös hyviäkin aineita.[/QUOTE]

tottakai saa,mutta suurinosa urheilijoista syö pelkkiä kaurahiutaleita eikä niitä annospusseja missä on lisätty makua. niissä on enempi kaloreita. esim. itse syön aamupalalla 40g kaurahiutaleita jotka lyön vedenkanssa mikroon. sekaan laitan rkl pellavansiemeniä,raejuustoo ja sokeritonta mehukeittoo. lisänä syön 2 pientä hapankorppua. 200kcal. lisään myös hippasen suolaa. aamupuuro on ainoo mihin lisään sitä.
iltapalaksi en syö puuroo,koska en tarvi hiilareita enää kun meen nukkuun.
 
"läski"
Mulla oli painoa 80kg ja kahdessa kuukaudessa tippui 10kg kun: pienensin ruoka-annoksia. Lounalla söin vaan yhden, max. kaks perunaa ja tosiaan puolet salaattia. Päivällisellä (jos sen söin) söin vain kevyttä keittoa. Viikonloppuisin kun en ollut töissä, söin yleensä eka kerran vasta iltapäivällä. Aamupalaa en syönyt, maximissaan lasillisen jogurttia, yleensä en sitäkään. Iltaisin hedelmiä. Liikuntaa en harrastanut.
 
[QUOTE="Satu";22656209]Mulla on sykemittari, ja kyllä on, hän on Elixiassa PT. En mä nyt rupee jankkaa mutta kyllä sykemittari näyttää niitä lukemia mitä kulutan. Toiset sanoo täällä toista, toiset toista, ota selvää :D[/QUOTE]

niin no ota sä selvää. jos et perkele laihdu noilla kulutuksilla ni mikähän on syy? jos syöt noin vähän? 1700kcal ja kulutat monesti viikossa 500kcal ni kyllä sillon laihtuu.
mulla on itsellä oma personal trainer ollu jo kuukausia. lisäksi olen aina liikkunut ja ollu kiinnostunut kaikenmoisista ruokavalioista. olen ollut kerran ylipainoinen ja laihduttanut. ja myös siinä onnistunut. tottakai sä voit pitää pääs,omahan asias se on. mutta jos ei tapahdu mitään ni ehkä kannattaa sit muuttaa taktiikkaa? vai?
mullakin on sykemittari ;) ja kun olin 20kg ylipainoinen ni kulutin spinnaamassa 510kcal ja kävelylenkillä vaan 300kcal. tunnissa. viikko sitten mä sitä juuri kysyin pt:ltä että kuin todenmukaisia ne on.
tsemppii pudotukseen.
 
"Satu"
tottakai saa,mutta suurinosa urheilijoista syö pelkkiä kaurahiutaleita eikä niitä annospusseja missä on lisätty makua. niissä on enempi kaloreita. esim. itse syön aamupalalla 40g kaurahiutaleita jotka lyön vedenkanssa mikroon. sekaan laitan rkl pellavansiemeniä,raejuustoo ja sokeritonta mehukeittoo. lisänä syön 2 pientä hapankorppua. 200kcal. lisään myös hippasen suolaa. aamupuuro on ainoo mihin lisään sitä.
iltapalaksi en syö puuroo,koska en tarvi hiilareita enää kun meen nukkuun.
Kumma kun siinä jutta dietissäkin oli esim weetabixia aamupalalla, en nyt sille dietille tosin ala ku se ei välttämättä anna tuloksia ikuisesti. Sanoinhan tuolla että teen myös fyysistä työtäkin enkä istu penkissä ja heiluttele kynää.
 

Yhteistyössä