**TAMMIKUU2008**joulukuu

Huomenta!

Joululaatikoista Tänä vuonna meillä tyydytään vielä kaupan laatikoihin, joista tosin ei kelpuuteta saarioista vaan valitaan joko kokkikartanon tai sitten stockan laatikot. Näitä sitten tuunataan vielä hieman ennen lämmitystä, lisätään vähän kermaan ja voita. Tälläinen ratkaisu nyt, koska aattona ei kuitenkaan olla kotona syömässä. Eikä meistä kumpiaan miehen kanssa ole aikaisemmin laatikoita tehnyt, niin varmistetaan että saadaan hyvää...

Saaru ihailin eilen just tota samaa pukua kaupassa ja pohdin jos valitsisin se "poika kotiintulopuvuksi". Aivan mielettömän ihana, ja vaikutti vielä ihan näppärältä pukea. Mä kun oon suunnitellu, että käyn systerin kanssa valkkaamassa asun sekä tytölle ja pojalle, ja kun vauva on syntynyt saa systeri käydä hakemassa sopivan. Näin siis siksi, että jos vaan mahdollista niin mies jää perhehuoneeseen sairaalaan mun kanssa.

Mutta nyt taas aloittamaan päivää oikeasti, tänään ensimmäisenä vuorossa koiran trimmaus. Saas nähdä kuin vielä jaksaa lattialla istuskella trimmaamassa... Mutta pienissä erissä koitettava laittaa.

Maija 34+4
 
Ja pakko vielä lisätä noista rokotuksista. Eli olen perehtynyt asiaan vain sen vähän mitä opiskeluuni on kuulunut, mutta olen sitä mieltä, että kaikki tavalliset rokotukset kyllä annetaan. Eli influenssasta ja vesirokosta en nyt niin välttämättä ole innostunut.. Olen kuitenkin siinä uskossa, että monet taudit on onnistuttu hävittämään Suomesta tehokkaan rokotusohjelman avulla. Nyt väestö kuitenkin liikkuu maailmalla niin paljon, että jos monet alkavat luopua rokotuksista, niin pian voipi taas olla Suomessa laajalti jo kadonneiksi luultuja tauteja.. Korostetaan nyt vielä, että tämä edeltänyt "paasaus" oli pitkälti vain omaa mielipidettäni ja on mahdollista, että olen ihan väärässä..

Mutta nyt oikeasti pois koneelta...
 
Onnea kaikille tuoreille äideille heti näin alkuun! Alkaa oikein jänskättään, että milloin sitä tulee itselle lähtö synnärille.

Niin ja sitten onnea kaikille valmistuneille! En olisi kyllä itse jaksanut vääntää lopputyötä tai muuta opiskelua raskauden aikana. Tuntuu kyllä varmasti mahtavalta saada opiskelut päätökseen.

Huomenna olisi neuvola, joten kiva mennä taas tarkastamaan tilanne. Nyt on 1. yö takana täällä kotona remontin jälkeen. Vajaa 3 päivää on tässä siivottu ja järjestelty paikkoja. Oon jaksanut yllättävän hyvin ja yöllä on saanut hyvin nukuttua, kun on koko päivän puuhastellut. Tänään käydään hakemassa vauvan sänky ja saa alkaa myös sovittelemaan tuota lipastoa ja hoitotasoa sen päälle. Mies teki hoitotason. On se ne niin näppärä! Mut on kyllä hemmoteltu pilalle sen suhteen. Kaikkea se osaa aina tehdä ja korjata. Itse olen tällainen "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppi.

Niin yhdessä ollaan oltu kohta 10 vuotta, kihloissa 8 ja naimisissa 2 vuotta. Näin se aika vaan sujahtaa jonnekin.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!
 
Sain viimeinkin aikaiseksi kirjoitella taasen tänne. Kovasti olen kyllä lueskellu juttuja mut jotenki ei saa aikaiseksi kirjoitella. Tuntuu että tää toinen raskaus on ollu paljon vaivaisempi kuin ensimmäinen. Saikulla olin 2kk ennen äitiysloman alkua, kun iskias vaivasi niin paljon. Töissä meni jalka alta, ni ei ollu kovin potilasturvallista mun työskentely enää. Mut tässä kotona on hyvin aika kulkenut, on ollu kiva kun on saanut tehdä asioita omalla tahdilla ja levätä kun siltä tuntuu. Hatun nosto teille kaikille jotka jaksoitte olla töissä loppuun asti!

Nyt on olo ollu ihan ok. mitä nyt herkästi supistelee, ei tartte koiran kanssa paljon lenkkeillä eikä muutenkaan riehaantua enää. Neuvolalääkäri oli viime viikolla, oli kohdunkaula lyhentyny ja pehmenny mut kiinni, meinasi että saattaa tulla vähän etukäteen, mut mulle se tarkoittaa et vaan viikko yli lasketun ajan, koska oon varautunu siihen kahteen viikkoon niinku saarukin.. edellinen kun käynnistettiin kun oli menny sen 2 viikkoa yli ja silloinkaan ei meinannu paikat aueta millään.

Meitin pikkuneitillä on viimeinen viikko hoidossa ja sit jää neitokainen kotiin. Kovasti odottaa jo vauvaa ja on nyt viimeiset viikot hyvin intensiivisesti hoitanut omaa vauvaansa, tekee sille ruokaa ja laittaa nukkumaan ja pesee ja pukee ja hellii kovasti, mut saa nähdä miten käy kun tulee oikea vauva taloon.

Sain eilen jonkin kumman siivouskohtauksen, joka on TODELLA outoa mulle.. pesasin vähän ikkunoita, vaihdoin verhot, imuroin ja pesin lattiat, putsasin lasivitriinit ja semmosen lokerikon joka on täynnä pikkutavaraa. Enemmän hommia kun varmaan viimeisen puolenvuoden aikana yhteensä.. Eikä tuntunut olossa mitenkään, ei supistellu, ei sattunu selkään eikä lonkkiin, outoa.. ja viime yönkin sain nukuttua ihmeen hyvin, vain yksi vessa reissu eikä muutenkaan juurikaan heräämisiä, et on tosi outoa. Joululahjat on kaikki ostettu ja paketoitu ja tosiaan toi joulusiivouskin lähes tehty, et hyvällä mallilla on asiat täällä, kerrankin olen saanut ajoissa hommat kasaan. Samoin on kaikki tavarat ja vaatteet vauvalle laitettuna, et kääröä odotellessa.

Tulihan tekstiä kun pääsin oikein vauhtiin. Rauhallista joulun odotusta kaikille ja jaksamista loppuajalle!

Lisää vauvauutisia odotellessa Tippiäinen ja "iivari" rv 37 tasan
 
Huh,huh kun väsyttää koko ajan...eikä mikään ihme kun hb oli 100 ja selkä + jalat valvottaa öisin. Onneksi päivällä voi nukkua pieniä tirsoja!

SAARU: Itselläni myös hyvä kokemus pillerilä käynnistämisestä vaikka paikat oli aivan "epäkypsät". Saa nähdä mennäänkö tästäkin käynnistykseen iso koon takia.

HEMA05: Tosiaan tuo vihkisormustesti on aikas hauska...arsinkin kun on monelle näyttänyt oikein! Saapi nyt nähdä kun testin mukaan mun pitisi saada 2 tyttöä ja 1 poika ja 2 tyttöä jo on...ultran mukaan tyttö tulossa.

GORTHAUR: Toivottavasti sait lähetteen siihen synnytystapa arvioon! Kerro miten kävi.

HALINAPPI: Hyvä että vidoinkin sait sen äipoli asian kuntoon. Mikä ihme siinä on että ne pihtaa niiden lähetteiden kanssa. grrrr...

MAMELIMUU: Itse olen myös paljon noita rokote asioita miettinyt ja valitettavasti tieto lisää tuskaa. Olen ajatellut jos siirtäisi rokotuksia noin 1-2 vuoden ikään ja aloittaisi ne vasta silloin ettei ihan vauvalle. Toisaalta taas miehen vanhemmat matkustavat PALJON ja voivat mukanaan tuoda jonkin täällä jo harvinaisen sairauden. (k-vitamiini annetaan) Vaikeita asioita nuo ovat. Ilmeisesti kuitenkin rokotuksia on uudistettu eikä esim, elohopeaa ole enää missän rokotteissa??

CATTIE: Toivon saavani jonkinlaisen tiedon synnytystavasta tällä viikolla. Toisaalta ei sektiokaan kauheasti houkuta. Mut kun joudutaan nukuttamaan siinä ja mietin miten alku vauvan kanssa sitten sujuu. Mutta tänään käyn fysioterapeutin kanssa vaihtoehtoja lävitse, jos vaikka löytysi jokin ratkaisu tuohon liikkumiseeni.

KATJA87: Laita ihmeessä sitten tietoa mitä antoivat kokoarvioksi!

KOKO ARVIOISTA: Millaisia koko arvioita olette saaneet? Itselläni vauvan kokoa seurataan kun on hiaman isompi kuin pitäisi. Viimeksi viikolla 32 oli n. 3kg. Ja huomenna taas koko arvio saa nähdä minkä kokoinen nyt on.

Nyt on pakko mennä kyyti tuli sairaalaan...itse kun en voi ajaa kun noilla kepeillä joudun kävelemään
 
Neuvolakuulumisia....

37+4
Paino +1,4 kg viikossa, kiitos turvotuksen.
rr 125/88
pissa puhdas
sf 34 (sama kuin viime viikolla, jospa nyt vihdoin alkaisi jo laskeutumaan.. )
rt
Syke 130 ja liikkeet ++

Sain vähän keltanokkana noottia siitä, että olisi pitänyt käydä tarkistamassa tilanne sairaalassa, kun vauva oli ne pari päivää hiljaa. No jos niin vielä on tässä loppumetreillä tapahtuu niin käyn sitten ainakin :ashamed:
Kysyin sitten siitä arviosta niin ei sitä kuulemma mulle tarvi tehdä. Lääkärineuvolassa (rv34) se on kuulemma katsonut tilanteen niin ettei ole tarvis pistää lähetettä. Mistä sekin olisi pitänyt tietää, kun se lääkäri ei sano mitään. Varmaan sitten Abbath ihan joku normikokoinen kolmikiloinen on, kun ei siitäkään mitään sanonut. Ei se vastannut muutenkaan mihinkään mitä siltä kysyi. Ei edes tervehtinyt, kun menin sinne huoneeseen. Kohtuullisen epäsosiaalinen tapaus.

Turvotuksesta.. Mitä muita "nesteenpoistoruokia" on kuin ananas? Ei sitä jaksaisi syödä jatkuvasti.
 
Täällä odotellaan kovasti huomista lääkärineuvolaa ja ihan on kiva saada tietää missä mennään, olo alkaa olee jo aika malttamaton, tosin viikkojahan tässä voi vielä mennä. Ja ainakin joulun yli haluisin päästä, kun en siellä haluaisi joulua viettää. Ainakin se olisi kiva tietää josko kaveri olisi löytänyt rt:aan, helpottaisi mun henkistä odottamista.

Me ollaan oltu yhdessä 11½ vuotta joista 7½ naimisissa.Yhdessä asuttu yli 10 vuotta ja kihloissakin oltu uutena vuonna 11 vuotta, isommin ei siis olla hoppuiltu, 3. lapsi siis tulossa. Tosin alusta asti tiedetty että tää on meidän juttu.

Limatulpasta sen verran että esikosta meni 1½ vrk niin oli poika sylissä ja kuopuksesta 5 h, tosin la. oli ohitettu molemmilla 5-7pv.

rv 35+4
 
Aivan ihania uutisia sinulta "tahtoo äidiksi" :heart: Oikein paljon onnea koko perheelle :hug:

Nyt vain pikaisesti kirjoittelin, neuvola odottaa ja sen jälkeen tulen lukemaan lisää juttuja ja kertomaan tuoreimmat kuulumiset :wave:
 
Neuvolassa käyty:

Rv: 37+5
Paino: noussut perjantaista 600g, nyt yht n.18kg |O
Turvotus: ++
RR: 119/75
Hemppaa ei oo mitattu moneen viikkoon, korkeena on pysyny koko ajan ilman rautaa.
Pissa: ok
sf: 33 (pyörinyt aika samoissa lukemissa viimeisen kuukauden, nyt oli sentin vähemän kuin viime kerralla)

Neuvolantäti meinasi ettei nähdä enää, antoi kuitenkin varuilta ajan 31.12. ja verenpainemittarin&pissastickit sain kotia, eli suoritan ensi viikon "neuvolankäynnin" itse, mikäli vauva on vielä masussa. =) Meidän neuvolantäti on nimittäin lomalla ensi viikon.

Torstaina tosiaan äitipolille meno, ja terkka oli sitä mieltä että voisivat puhkaista jo kalvot silloin. Saa nähdä mitä mieltä lääkäri on asiasta, mie nyt en vielä liikaa innostu ajatuksesta...

Mutta nyt sentään supistelee taas.. :D Monen päivän tauon jälkeen.. taisi tehdä hyvää tuo neuvolassa käynti kävelemällä, matkaa n. 1km suuntaansa. Ja minähän se muuten torstaina meen kävelemällä sinne äitipolille, sinne on matkaa n. 1½km, ja nää on pitkiä matkoja kävellä mulle vauva miun jalkovälissä. :LOL:

Katja ja rv 37+5
 
Pikkuinenko kyseli painoarvioista. Mulla 36+1 tehtiin ultralla painoarvio, noin 2,8kg olis ollut. Syntymäpainoksi arvioi 3,4-3,8kg. Että ihan normaalin kokoinen pitäis tulla.

Gorthaur kyseli jotain muuta nesteenpoistajaa kuin ananas. Mansikka ainakin poistaa ja vihreä tee. En tiedä sit luetaanko vihreä tee luontaistuotteeksi, niitä kun ei suositella raskauden aikana. Jos joku tietää enemmän? Itse syön 2-3 tölkkiä ananasta päivässä ja välillä ostan "aidon" ananaksen ja tosiaan alkaa tulemaan jo korvista pihalle. Muutenkaan en ananaksesta tykkää yhtään.
Liikunta olisi hyväksi, mutta liitoskipujen vuoksi mun lenkkeilyt nyt on lenkkeilty. Hyvä kun postilaatikolle pääsee postit hakeen. Tosin sinne on matkaa edestakaisin 800m, et saa ees vähän liikuntaa. Ja kotona kaks hevosta, niin niittenkin kans tulee väkisin liikettä.




 
Pikkuinenko Sanotaanko vaan että iso on painoarvio ja todennäköisesti käynnistetään etuajassa..

Gothaur Juu mulle ei tuu mieleen muutakun paaaaljon vettä ja mansikoita ja ananasta. Itellä on kädet nyt niin turvoksissa että tää kirjottaminenkin vähän sattuu :|

Saaru Oli ostanut tooosi ihanat vaatteet kyllä Aatolle =) Pitäsköhän sitä vielä käydä itekin kurkkimassa jotakin söpöä, en oo oikeesti alun ostosrumbien jälkeen ostanutkaan mitään vaatetta. :D

Meikä sit veteli sikeitä vielä 2.5 h ja nyt on oikein hyä olo, tulin tähän koneelle surffaileen ananaspurkin kanssa, toisin kuin edelliset, mä kyllä tykkään paaaljon ananaksesta :p Tuoretta en pysty syömään, tekee usein suun täyteen näppyjä, mut tää purkkiversio maistuu.

Katja Kyllä tosiaan yksikin kilometri tuntuu todella pitkälle tämmöisen masun kanssa, totesin eilen kun kävelyllä kävin.

Tänään tiedossa vaan lepäilyä ja ehkä jonkin sortin lyllerryksen teen pihalle, hakisko vaikka torttu ainekset kaupasta :p Niitä on tehnyt meinaan jo kauan mieli, enkä ole vielä yhtäkään saanut.

Kaustinen Just joku aika sit mietiskelin että kukakohan se Niisku on kun olis ollut sama la ja vielä sama sairaala, mut meetkin sit Vammalaan.

Nyt taustalle jää hän :wave:

Cattie taaaaaaaaaaaaaaaaaaasss
 
Voi kauhia ku mulla alko mahassa vääntää..ihan kauhiaa |O Tossa sohvalla pötköttelin niin hyvä jos kerkesin vessaan. Ja nyt on huono olo, tässä pitänee kuiten pojille ruokasta laittaa yms. Sitten kyl takasin soffalle, jos meni ohi. MIkä lie tuli..*huh huh* varmaa taas ihan liikaa klementtiiniä ja aplaria.
Nyt kahtoo makarooneja tuonne hellan ääreen..

Mahakippura Saaru..

Kiitos kehuista Aaton vaatteista. Ostin ne h&m:ltä :heart: Siellä oli taas vaikka ja mitä ihanaa..*huoh*
 
Cattie Joo, mä meen Vammalaan. Täällä Nokialla saa valita,et meneekö Vammalaan vai Taysiin. Vammala on kiva,pieni sairaala ja olen kuullut siitä paljon hyvää. Ainut huono puolihan siinä on se,et siellä ei ole vastasyntyneitten tehoa, jos jotain tapahtuu, niin vauva viedään sit ambulanssilla Tampereelle.
Vammalaan meneville tehdään siellä sairaalassa se synnytystapa-arvio yms, Taysiin menevät tarkastaa vain neuvolalääkäri. Ihan kiva oli vielä päästä yhteen ultraankin :)
 
Kaustinen Mä oon kuullut kans paljon hyvää Vammalasta =) Mulla onnea matkassa sen suhteen et nyt ultrataan ja seuraillaan vauvaa, vaikkakaan ei TAYS:ssa ni loppuun asti =) Mä käyn tuossa keskusäitiysneuvolassa, hyvä sinänsä ettei tule polimaksuja ollenkaan.
 
Heips!

Toivottavasti sä pikkuinenko pääset kuntoon, ei se vauvankaan hoito sun muu helppoa ole, kun on liikkuminen vaikeeta...

K-vitamiinin antoa mä suosittelen kyllä ehdottomasti. En ole koskaan kuullut, ettei joku olisi antanut laittaa sitä! Mua ainakin pelottais, jos vauva ei sitä saisi. Ennen annettiin keskosille víelä useamman kerran syntymän jälkeenkin rutiinisti k-vitamiinia, koska heillä suuri verenvuotoriski. nyt ei enää, paitsi tarvittaessa. Mä olen nähnyt aivoverenvuotoja sun muita ihan täysaikasillakin, että kyllä meidän lapsi ehdottomasti saa K-vitamiininsa. Meillä otetaan kaikki muutkin rokotukset, mutta niitähän kaikki ei tosiaan anna. No, niin kauan, kun rokottamattomat ovat pieni vähemmistö, ei ole huolta, mutta miettikää vaan mitä tauteja täällä liikkuis, jos suurin osa ei olis rokotettuja. Henkilökohtasesti mä olen sitäkin ihmetellyt, kun BCG, eli tuberkuloosirokotus lopetettiin. Syynähän oli se, että nykyisestä rokotteesta tuli niin paljon komplikaatioita, että riskit/hyödyt punnittiin uudestaan. Nyt rokoktetaan vaan riskiryhmät. Mut jos ootte esim ulkomaille suuntaamassa (euroopan ulkopuolelle) pienen kanssa, niin miettisin kyllä rokotusta. Suomessakin tartunnat on kait lisääntyneet, esim rajan takana venäjällä on tosi paljon tubia edelleen. ja runsaasti kaikkia muita tauteja, mitä vastaan meidän lapset on rokotettu. Me ei asuta täällä missään pussissa, täällä suomessa liikkuu paljon väkeä muualta, joilla voi olla esim itämisvaiheessa joku Hib, tai esim tuhkarokko. Ja sit esim jäykkäkouristusrokotus on edelleen tärkeä. Sitähän pitää aikuistenkin päivittää.

Mä kävin tänään uudella onnella lääkärineuvolassa. Kanava oli ihan täysmittanen, muuten ulkosuu auki (en tiä tarkkaan paljonko, ei kuitenkaan monia senttejä) ja pehmeä. Et jotain on täälläkin tapahtunut. Katoin just edellisten korteista, niin esikoisella oli 38 viikollakin vielä täysin paikat kiinni. Toisella luki, että pehmentynyt näillä viikoilla... Mutta kuten täälläkin sanottua, eipä sitä tiä miten pitkään vielä menee yli.

JOHNU: Meidän vauva oli 32 viikolla ultrassa melkein kaks kiloo. Ja oli ihan keskikokoinen. Tuohan oli siihen asti ollut liian pieni, mutta ottanut sitten spurtin. Tärkeintähän on, että vauva on sopusuhtaisesti sitten pieni, ja virtaukset istukassa ja napasuonissa kunnossa. Niitähän ne sulla nyt sitten seuraavatkin, ja sitä, että vauva kasvaa kuitenkin, vaikka pieni olisikin...

T: dinomamma + etana 36+2
 
no mä olin näköjään tonne 13 sivulle viimeks kirjottanu et ei kyl joka juttuu jaksanu lukee ja muutenkin pää tyhjeni jo et mitä olin lukenu :D

mutta onnittelut tahtoo äidiksi :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

tänne ei kummempia kuulu... vauvaa ja joulua tässä innolla ootellaan :D
tänää on pojan muskarin joulujuhla ja sit kotiin pipareitten tekoon :D

mut mulla ei tässä tosiaan kummempia kun kaikki mietteet hävis johonki :xmas: mutta joulumieltä kaikille :hug:

tähti 35+4
 
Laatikoista Jouluna mennään äidin luokse syömään, jotenka siellä saa sitten äidin tekemiä laatikoita. Porkkanalaatikkoa olen yleensä hiukan tehnyt itse, mutta nyt en meinannut mitään ruveta tekemään. Äidiltä kuitenkin saa sitten aattona laatikoita kotiinkin asti. Jos sitä pienen lanttulaatikon vielä ostaisi, enpä tiiä...

Halinappi No kylläpäs on siellä teidänkin neuvolassa toimintaa. Mua kanssa välillä ärsyttää meijän neuvolan toiminta kun kaksi neukkatätiä vuorottelee mun kohdalla ja sitten ne ei kuitenkaan koskaan tiedä et mitä toinen on jo sanonut. Ja tuo mun alkuperäinen neukkatätikin siellä kuitenkin aina pyörii... Muutenkin tuntuu ettei asioita oteta vakavasti. :kieh:

Saaru Olitpas löytänyt Aatolle ihanat vaatteet, taitaa pojasta tulla oikein herrasmies *suloista*

Omasta pötsistä Neuvolassa siis tuli käytyä...
Rv 34+5
Paino: +793/vko
RR: 122/81
Pissa: Leukkarit plussalla, lähettävät viljelyyn.
Hb: Ei otettu, viimeksi 129
Sf: 30 (jonkin verran kuulemma käyrän alpuolella)
rt, sykkeet 140, liikkeet ++

Kohdunsuu: Kiinteä, kiinni, 2.0cm

Niin ja selvisin sitten siitä synnytystapa- arviostakin. Näillä näkymin vauva alakautta maailmaan. Ja normaalin kokoinen vauva olisi tulossa (mikähän sitten on normaalikokoinen?)
Seuraava aika on ensi viikon perjantaina ja nyt jatkossa käynnit viikon välein. Illalla sitten olisi tiedossa perhevalmennusta...
 
No nyt on sitten esikoinen kuumeessa. :( Täytynee peruuttaa huominen neuvolalääkäriaika, sillä hoitajaa en taida tähän hätään saada. Millähän tän flunssan sais kaikkoamaan. Kohta kolme kuukautta on neiti kärsinyt nuhasta, yskä oli pitkään riesana ja nyt ollaan toistamiseen kuumeessa. Ja sitten väitetään, että kotihoidossa ollaan terveempiä kuin päiväkodissa! Noh, kai tää tästä joskus loppuu.

Kaustinen; huomasin, että olet Nokialta. Onko täällä muita? Kuinka olette selvinneet vesikatastrofista? Miehen sisko perheineen asuu just siellä saastuneimmalla alueella ja siellä ovat sairastelleet urakalla koko porukka. Itekseni olen vaan miettinyt, että mitenhän tuollasesta olis tässä meidän tilassa oikein selvinnyt...

Rokotuksista: Me kyllä otetaan rokotukset tuberkuloosia myöten. Mies on aikanaan sairastanut tubin (ihan suomesta sen saanut!), joten kuulutaan "riskiryhmään". Itse muutenkin uskon, että enemmän noista rokotteista on hyötyä kuin haittaa.

Jouluruuista: Me sukuloidaan joulu, joten jotain ihan pientä tulee leivottua viemisiksi, mutta muuten laatikot ja muut jää muiden kontolle. Perinteisesti miehen ex-vaimo on tehnyt laatikot anoppilaan (juu aikas hyvissä väleissä ollaan :) ), mutta saa nähdä ehtiikö tänävuonna niitä tekemään.

Mutta pitää mennä leipomaan sämpylät, tai on kohta taikina pöydällä.

S + kakkosnelonen 34+3
 
Huh! Nyt on kalju koira. Hiukan "kummallisen" näköinen siitä taas tuli, kun muovikassillisen keri karvaa pois, mutta on ainakin helpompi hoitaa. Nyt toivotaan, ettei ihan tälläviikolla ainakaan kunnon pakkaset iske, ettei tarvisi joka lenkille pukea omien vaatteiden lisäksi vielä koiraakin. Innostuin sitten vielä "siistimään" toista koiraakin, joten nyt olen ansainnut tovin lorvailun...

Joten taustalla siis roikun....
 
Nonii, nyt oloki parani. Musta tuntuu että tuo mun klementtiinien ja aplareitten herkuttelu/ahminta saa aikaa tuon että maha menee aikas löysälle ja mahakippuroita tulee. Mut onneksi se menee yhtä nopeeta ohi, mitä on tullukkin. Nyt ollaan piristytty ja suihkussa käyty. Illalla taas kaupoja kiertään, muutamia lahjoja vielä etsiskelemään. SOn kumma ku aina ne muutama lahja jää jumittaa, ei löydy miueluista taikka on loppunu ja pitää miettiä uusia vaihtoehtoja..

Calmettea meille ei pistetä, muut rokotteet varmaa otetaan. Noille muillekin ollaan kaikki muut pistetty. Nykyinen kuopus ei ole saanu mpr, ku siitä ollaan neukassa, ihopolilla yms jahkailtu että kuka sen pistää ja missä, ku pojalla on kananmuna allergia, niin siitä saattaa kuulema tulla reaktioita. Toisten mielestä tulee ja toisten ei. Ite en osaa tehä päätöstä tuosta eikä näköjään terkat ja lääkäritkää. Koko ajan sanovat soita tuonne ja tuonne ja kysy siltä, eiku siltä ja sitten että se pistetää tuolla, mutta tarviit lähetteen ja neukka ihmetteleen miksi tarvii lähettee yms. Tosi hankalaa ja ku pitää vielä ite muka koittaa selvittää, mun mielestä se ois aikalailla neuvolan tehtävä. Mutta nyt on kuun lopussa pojalla 3v neukka ja sinne aiko sitten tämä nykyinen terkkari selvittää asian.

Nii itekki nyt vasta hoksin et kaustinenhan on nokialta, samaa utelisinkin että kuinka siellä ollaan pärjätty vesiongelman kanssa. Kyllä mulla on kaikki sumpatiat siellä asuvien puolella. itekkin yks ilta uutisten jälkeen mietin että ois ihan kauhiaa jos ei hanavettä vois yhtää käyttää. Ja nyt kun paljon juon vettän ja maha meni tänäänkin sekasin niin ajattelin tuota vesikatastrofia, et mistä sitä voi koskaan tietää että milloin tapahtuu mitäkin ja kuinka sitä on hyvin asiat ku puhdasta vettä saa. Toivottavasti sielläkin päin pian saadaa nauttia puhtaasta vedestä!

Saaru, maha ihan pinkeenä, enää muuten 10pvä (+max 2vko)
 
Heippa!
Pitkästä aikaa minäkin täällä! Piti vaan semmoista kysästä että olisiko jollakulla tietoa vauvan sykkeistä, kun synnytyksen suunnittelukäynnillä ( 37+2 ) otettiin käyrää ja vauvan sykkeet oli koko ajan 180 tienoilla!!! Neuvolassa olleet aina 130-150 välissä, eivät osanneet sanoa mistä johtuisi, huomenna kuitenkin uudelleen käyrälle!!! Onko kokemuksia, jotain vialla???
 
Saaruja Shakki: Me asutaan Nokian maaseudulla, meillä vesi tulee omasta kaivosta, onneks! Tässä tilassa ei varmasti olisi kiva saada kaikenmaailman noroviruksia sun muita bakteereja...
Kyllä täällä kauheeta rumbaa on ollut, joka kaupassa kädet pitää desinfioida yms. Ja pitkälle ensi vuoteen varmasti jatkuu ennenkuin kaikki on niinkuin pitää.

Onsku: olin kans perjantaina sydänkäyrässä vartin verran ja vauvan sykkeet oli 120-170 luokkaa, neuvolassa aina 140-150. Johtuisikohan siitä,et sairaalassa on varmaan tarkemmat laitteet ja sydäntä kuunnellaan kauan? Neuvolassa kuunnellaan vaan jotain pari minuuttia (ainakin meillä). Tai sit sinö hermoilit ja se tarttui myös vauvaan? Olen huomannut, et oma olotila vaikuttaa vauvaan kovasti.
 

Yhteistyössä