Tammikuu2008*LOKAKUU*

Dippadui,

Täällä ollaan nyt selvitty hauskoista läksiäisistä...On aina niin haikeaa sanoa heipat...

Mutta asiaan:

Epparista: mä pelkäsin ihan kauheasti sitä ennen esikoista. Mutta en kyllä tuntenut mitään kun sen tekivät - jotain puudutusgeeliä taisivat laittaa..tai jokin muu, mutta ihan vain paikallispuudutus. Synnytin siis ihan ilman mitään epiduraalia tms (vaikka sitä kyllä toivoin, mutta oli kiireinen poika tulossa). Ne ei hirveesti leikanneet, pari tikkiä kuulemma, joten en tiedä oliko siitä johtuen että paraneminen kyllä meni ihan okoo. Vessassa kun käy niin suihkuttaa paljon vettä vaan samalla, niin ei tunnu ollenkaan!
btw, se leikkausääni oli miehen mielestä pahin kohta koko synnytyksessä...

Synnytys: käy kyllä välillä mielessä ja yritän kovasti psyykata että kyllä mä sen sitten kestän - pari tuntia niin se on siinä...toivotaan vaan...IIK! Mutta on tämä toisaalta pahempaa kun tietää miten infernaalista se kipu voi olla, mutta voi hyvinkin olla että tämä synnytys menee paljon kivuttominkin? Lisäksi ajattelen vain että mies täytyy valistaa, että hokee mulla piiiiiitkistä hengityksistä (vaikka huuta tekisi mieli) ja että tuo vettä tarpeeksi. Viime synnytyksestä jäi muistiin se että hirvee jano - kun ponnistus oli 1.5 h (1 min välein) :eek: ...joten hiki virtasi! Nyt toivoisin että ehkä voisin mennä ammeeseen avautumisvaiheen aikana, suihkussa kun meinasin viimeksi pyörtyä kivusta - tai siltä tuntui ;) ..voi vain olla etten pääse kun on ollu niin nopea esikoisen synnytys (3.5 h)?

Rintapumpusta: mä ajattelin hankkia. Tosin nyt olen kuullut niin monelta että kannattaa mielummin vuokrata semmonen "sairaalakäyttönen"...Joten mietin vielä. Mutta sähköisen ajattelin hankkia - ehdottomasti! Mulla on semmonen käsinpumpattava mutta se on kyllä ihan tehoton mulla. Mutta pumppu täytyy olla, sillä haluan helpottaa alkua jolloin maito nousee ja varmistaa että sitä myös sitten tulee tarpeeksi (suursyöppöesikoisen kanssa alkoi loppumaan 3-4kk iässä)... Mietinnässä on, jos ostan oman niin se Ainu Medela Swing tai sitten Avent Isiksellä kuulemma on semmonen sähköinen myös...

Kuumemittarista: meillä käytettiin alkuksi sitä digitaalista "tavallista" lämpömittaria, eli pepusta mitattiin. Nyt taaperoiässä hankittiin korvakuumemittari, joka on ihan ehdoton!

Mutta nyt täytyy kiirehtiä, pakko mennä lääkärillä saamaan vielä todistus että voin tosiaan lentää vielä ihan hyvin :) ...saa nähdä miten sen tutkivat kun kaveri täällä joka käynnyt samalla lääkärillä sanoi etteivät ikinä tehneet sisätutkimusta?? Noh, ehkä ne ultraa tms? Kohtahan se selviää.

Pirteää viikonalkua kaikille!

JonnaP ja PikkuPolskuttelija
 
Töistä pikaisesti kirjoittelen.. :whistle:

Synnytyksestä:

Ajattelin aina, että pelkäisin synnyttämistä etukäteen ihan hirveästi. Mutta nyt kun esikoista odotan niin olo on ihmeen rauhallinen ja seesteinen. Uskon ja luotan, että kaikki sujuu niin kuin pitääkin ja yritän olla turhia stressaamatta. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iidukka:
... niin olo on ihmeen rauhallinen ja seesteinen. Uskon ja luotan, että kaikki sujuu niin kuin pitääkin ja yritän olla turhia stressaamatta. :saint:
Joo - sama täällä, periaatteessa. Eli Kiitos hormoonien!! Ne tekee kyllä ihmeitä!
En olisi ehkä uskonut ensimmäisen synnytyksen jälkeen että ikinä vielä toistamiseen moiseen vapaaehtoisesti ryhdyn ja pelotti ennen raskautta, mutta nyt on oudon levollinen ja realistinen olo...vai oiskohan ihan epärealistinen :LOL:

Olipa hupaisa lekurikäynti. Mittasi sf:n (27 cm) ja kuunteli sydänäänet - näiden perusteella sitten totesi että "au revoir, hyvää matkaa" ... Olisin luullut että pitäisi katsoa ettei paikat ovat pehmenneet tai kohdunkaula lyhentynyt tai muu joka voisi enteillä synnytystä? Lisäksi kirjoitti todistukseen 1 vkon liian vähän...hihi Noh, tämä sopi minulle tosin ihan hyvin, kun kaikki on onneksi mennyt mainiosti. Pääasia että matkaan päästään!


 
Synnytyksestä, niin enpä ole vielä juurikaan sitä miettinyt. Enemmän mietin meitin eloa ja oloa sitten kun vauva on jo maailmassa, että millaista meillä sitten on. Vaikka vaikea sitä on etukäteen paljon miettiä. Ainakaan vielä synnytys ei pelota ja toisaalta kun ei tiedä näin esikkoa odottaessa mitä se on niin enemmän on rauhallinen ja luottavainen olo, että kaikki sujuu hyvin. Aivan kuin Iidukkakin sanoi.

Lauantaina meillä oli hoidossa viiden kuukauden ikäinen hymypoika ja että osaa toinen olla suloinen. Kyllä sitä jo niin odottaa että saa oman nyytin kainaloon. Käytiin testaamassa meidän vaunujakin ja hyvin toimivat. Jos olisivat osoittautuneet ei niin hyviksi niin vielä olisi ehtinyt uudet etsiä :LOL:

Täällä on alkanut supistelemaan enemmän varsinkin jos kävelee vähän reippaammin ja pidempään. Huomenna lääkäri neuvola niin kuulee miten asiat on. Kuulumisia sitten huomenna lisää.

Mukavaa viikon alkua kaikille :wave:

Pippuri ja Onnimanni 26+5
 
Hei, pitkästä aikaa taas.

Täällä kans liitoskipuja ihan reilusti. Ei ollut kahdessa aikaisemmassa raskaudessa näin paljon kyllä. Nyt pitäs hommailla kaikkee, ja hankkia esim joululahjoja ym, kun vielä jaksaa.. Mulla oli LA edellisestäkin vuoden vaihteessa, ja en kyllä joulukuulla enää jaksanu kaupoissa ravata. Silloin olin marraskuulla onneks shoppaillu jo suurimmat. Joulun otin tosi rauhallisesti, ettei ainakaan olis rasituksesta synnytys alkanu edellisen vuoden puolella. Lopulta se joulu on ollu meidän perheen paras. Ihanan seesteinen, ei mitään aikatauluja, vaan oma pieni perhe koolla. Mies touhus pojan kanssa ja mä luin kirjoja ja mussutin suklaata. Oliki silloin tullu painoa yli kilo viikossa :D Meillä on mummuloihin sitäpaitsi pitkä matka, joten en enää uskaltanutkaan lähteä reissuun. Olis ollu puolentoista tunnin ajomatka sairaalaan.

Esikoisesta mulla ei ollu pumppua, en tarvinnutkaan. Toisesta maito pakkautu sairaalassa ja jouduin silloin lypsämään, joten kotimatkalla poikettiin ostamaan Aventin pumppu (käsikäyttönen) ja se toimi kyllä hyvin ja tehokkaasti. sitä on monet muutki kehuneet palstoilla... Mun pointti tässä ostoa miettiville olis se, että kävisittä kattomassa pumpun valmiiks, ja jos sairaalassa jo näyttää siltä, että sitä tarvitaan,niin isukkikin sen voi käydä sit ostamassa, kun tietää mistä, ja millasen ottaa. Maito nousee klassisesti kolmantena päivänä synnytyksestä, (sektion jälkeen voi mennä pitempäänkin) ja silloin voi pumppua tarvita, plus jokusen päivän/viikon sen jälkeen. Maitoa tulee pieniä määriä aikaisemminkin, mutta isommasti se nousee tuolloin. Sen tuntee kyllä, rinnat on ihan eri tuntuiset kuin aiemmin. Pinkeet, ja kipeetki, jos niitä ei vauva tyhjää. Vauva on tosiaan paras tyhjääjä, ja useimmiten se riittää, eli pimppua ei tarvita, vaikka maitoa tulis hyvinkin.

Imetyksen alku on muutenkin tosi yksilöllistä. Toiset vauvat oppii heti ja imee nätisti kuin ammattilaiset heti. Toisilla kestää pitkään, ennenkuin oppivat oikean tekniikan. Tää saattaa vaatia hurjasti kärsivällisyyttä! Tiedän omastakin kokemuksestani. Mä ohjaan imetystä työssäni, mutta itkin itse sängyn laidalla, kun oma vauva imee alahuuli nurin päin, jolloin ei saa maitoa tulemaan, vaikka sitä tuli mulla tosi hyvin. Pumpulla sit jouduin lypsämään ja sit se joi pullosta. :/ Mut oppi kyllä pikkuhiljaa. Toisilla rinnat kestää hyvin imetystä heti alkuun, toisilla hajoaa rinnan päät, vaikka mitä tekisi! Sairaalassa kannattaa pyytää, jos ei tarjota, niin Pepanthenia ja Lansinoh-nimistä lampaanrasvaa rintojen suojaksi. Lansinoh suojaa ja estää rikkinäisen ihon tarttumisen liiveihein tai paitaan. Liivejä ei siis välttämättä kannata pitää, jos maitoa ei valu, jolloin rinnanpäät saa ilmaa. Pepanthen taas parantaa sitä ihoa. Mä laitoin molempia vuorotellen,ja koin sen hyväks. Kumpaakaan rasvaa ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Rintakumi voi olla hyvä apu myös. Jossain sanotaan, ettei rintakumia saisi käyttää pitkään (haittaisi jotenkin maidon eritystä), mutta jos se auttaa, niin siitä vaan. Itse olen käyttänyt toisella lapsella jatkuvasti kolme kuukautta, ennen kuin rinnan päät kesti kunnolla imemistä. Tiedän myös, että jotkut ovat käyttäneen esim matalien rinnanpäiden vuoksi kumia koko imetysajan. Tälläisillä seikoilla ei ole mitään väliä, jos lopputulos on se, että vauva saa maitoa. Meni nyt vähän luennoksi, sorry...

Synnytyksestä: mua välillä kans mietityttää se. Kaks ihan hyvää synnytyskokemusta mulla takana, ja sit miettiiki sitä, voiko kaikki mennä vielä kolmannellakin kerralla hyvin... No, voi tietysti sanoo järki. Mulla on ollu pitkät avautumisvaiheet, mutta vaan muutaman minuutin ponnistusvaiheet. Toisesta repes vähän väliliha, laitettiin pari tikkiä, ja toisesta ei tarvinnu tikatakaan. Ekasta sattu vessassa käyminen, mutta toisesta ei yhtään. Ulosteen pehmeydestä pitää tosiaan pitää huoli. Mulla oli ekasta kovalla ja jouduin pyytämään peräruiskeen, ennen kuin sain ulostettua. Ja se oli kyllä karmeemaa kuin synnytys, siis mulla. Toisesta söin duphalacia kotona jo raskausaikana, ja sairaalassa paljon luumumehua yms, ja hyvin meni.

Huomenna olis lääkärineuvola, uskon kyllä että paikat on edelleen kiinni. Saikkua varmaan pyydän loppuviikon, kun tää olo on niin tukalaa. Ei pääse töissäkään liikkumaan, kun ylösnoustessa pitää nilkuttaa aina hyvän aikaa.

Vointeja naiset!
T: dinomamma ja etana 26+1
 
Pikaseen piipahtaan.
Tänään kiirettä piisaa, esikon kerhoilua ja sitten mulla työt illalla. Täytynee taas käydä kokeileen miten se työnteko onnistuu. Toivottavasti nyt kuitenni pystyis jonnin aikaa olemaan töissäkin, ehtii sitten kotona oleen myöhemminkin ihan kunnolla. Mukavaa taas nähdä kavereita ja saa "huilattua" kotoa :LOL:
Mä näin taas ihan kummallista unta, olin synnyttämässä ja sieltä povattii kovasti iso lasta, mutta syntyikin sitten aika pikkuinen poika mutta sitten syntyi vielä lisäksi pieni kuollut sikiö (juontaakohan juuret viime syksyn keskenmenoo, tapahtuneesta alkaa pian olla tasan vuosi.) Mutta synnytys oli helppo ja kivuton. Eppari leikattii ja siihen laitettii nepparit :LOL: soli muka joku uusi käytäntö, että tulevaisuudessa voidaan siitä helposti sitten aukaista ettei tarvi toisten sitten enää leikata ja kätilö ei ollu millää uskoa etten enää haluais tehä enempää lapsia. Mulla aina raskauden aikana ollu ihan kauhiasti unia ja monasti ihan kummallisia.
Mutta huomenna aamusta labraan meno ja sokerirasitustesti. Rankkaa vain ku jos töissä menee pitkään niin ei enää saa iltapalaa ottaa, ku pitänee olla se 10h paasto :( Pitääkin ottaa töihin sitten kunnon eväkset ettei ole nälkäkään enää illalla. Jollakin tais tänään olla sokerirasitustesti...Miten siellä meni? Millaset arvot? Nii ja jos joku viisas tietään millaset ne arvot saa/pitää olla et ovat normaalit, niin ois kiva tietää..:) Itekkin saa sitten huomenna heti jotain suuntaa ku siellä sanovat ne arvot että onko niissä häikkää vaikko ei..

Mutta nyt menox!!

Saaru ja Aattomiäs 28+3
 
Huh mikä urakka kun kahlasin viestit läpi.. Pitäiskö vielä muistaa mistä on kirjoiteltu? :LOL:
Juups, no minähän olin siis siellä sokerirasituksessa perjantaina, ja se meni varsin hyvin, ei paha ollenkaan ja tänään soitin neuvolata tulokset ja normit oli. Vähän niin sen ajattelinkin, kai se olis tukalemmalta tuntunukin jos ei olis?! Empä sit tiiä, mut hyvä näin siis. Mutta ei siis hujuhajuakaan mitä ne arvot oli, pikasesti vaan töiden lomasta kyselin.
Vaikka kuinka paljon oon lukenu synnytyksestä ja kuullut juttuja ja vaikka mitä nin en tosiaan osaa sitä vieläkään pelätä, kyllähän sitä rupee välillä ajatteleen. Enemmänkin just oon miettiny ja stressannut sitä aikaa sit ku kotio tullaan..
Toi olikin hyvä vinkki, et me käydäänkin kattomas se pumppu valmiiks ja jos tarvitaan ni sit vasta ostetaan, kun en tosiaan raaskis sitä valmiiksi ostaa kun on sitä rahanmenoa niin paljon. Missäköhän kaikkialla noita aventin pumppuja myydään?
Eih nyt kyllä jaksa paljon enempää kirjotella, oli rankka päivä töissä. Pikkuselle rupesin tossa viikonloppuna peittoa neulomaan, jospa sitä menis jatkamaan ja köllötteleen tohon sohvalle..
Vielä vaan mahtuu mukaan, tervetuloa
:flower:

Ihanaista viikonalkua =)

Cattie ja Osku 26+3
 
Että aikoinaan ostin sen ihan cittarista. Ja ainakin stokkalta olen ostanut siihen tutteja ym. Sen pullothan sopii suoraan tuttipulloiksi ja niistä saa vielä nokkamukin/taikamukinkin ostamalla erilaisen tuttiosan. Että meillä ainakin olivat pitkään käytössä. Ja tuollahan ne kaapissa odottelevat. Pitäski kattoa, onko pumpun muoviosat, siis pehmeet venttiilit, ok, vai pitäskö hankkia varaosia. Käytöstä kun on jo 3 v aikaa.

Niin, että uskon, että niitä saa, ainakin siis käsikäyttöisiä, ostettua tosi monista paikoista.
 
Heissulivei!

Tänään on taas ollut oikea vatsanveto päivä, alavatsasta alkaa yhtäkkiä vetämään ja vatsa kovettuu kivikovaksi (onkos nämä nyt niitä joitakin ennakko supistuksia vai venytteleekö kaveri vaan vatsassa?) Mulla on nyt kauhea inspis alkaa kanssa kutomaan, tarttis tehdä aikoinaan aloittamani vauvan villatakki loppuun...jotenkin en vaan saa aikaiseksi ottaa puikkoja ja lankoja kaapista. Myssyjä mulla riittää tulevalle vaikka millä mitalla, kun niitä olen tässä jo pitkän aikaa kutonut, lapasiakin on tullut muutama. Suuri töisen leppäkerttuhaalarinkin aloitin, mutta nyt se on äidin luona , kun mulle tuli pientä oikosulkua--> äitikin on kyllä nyt ihan pihalla. Täytyypi varmaan mennä jonnekkin neulonta sivuille pyytämään apua, jos joku vaikka osaisi neuvoa.

Tervetuloa sinulle MaijaM :flower:

PS. Töissä yksi meidän mammoista veikkas että taitaa tulla jätti vauva, kun mulla on vatsa niin ISO

:kieh: ja toinen kyseli odotanko vauvaa, kun vatsa pömpöttää :LOL:
 
Tosiaan tänään oli sitten se 4D ja neuvola vielä iltapäivällä. Siellä se meidän Nuutti perätilassa potki. Nuutin sukupuoli jäi vieläkin selvittämättä, kun ei vaan näkynyt. Välillä lääkäri sanoi, että tästä kulmasta katsottuna olisi tyttö, mutta sitten taas sanoi, että jotain siellä haarusvälissä olisi, muttei ole varma. Ei siis lähtenyt arvailemaan. Tyttöä kyllä itse veikkaan edelleen.. =) Vaavilla oli hikka aluksi ja piti odotella sen loppumista ennen kuin sydäntä ja muita pystyttiin katsomaan. Kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa, hieman on viikkoihin nähden pienenpi, mutta tasaisesti kasvaa kuitenkin. Veikkasi, että jos kasvu jatkuu samanlaisena on syntyessään noin reilu 3 kg, kuten isosiskonkin..Hyvä niin jos olisi synnytys siten helpompi. Aivan ihanan upea kokemus tuo ultra ja saatiin vielä se dvd mukaan ja on sitä jo tullut katsottuakin. Pieni nykerönenä pienellä näytti olevan, hellyyttävä.. =)

Saaru Kyseli sokerirasitustestin normi arvoja niin tänään kysyin asiaa neuvolassa ja ainakin täällä on arvot 0h 5.1 1h 10,0 ja 2h 8, jotain. Viikon päästä minulla sama edessä.

Dinomamma kiitos imetys vinkeistä, mielelläni kuulisin lisääkin!! Viimeeksi takkusin 6 kk tytön imetyksen kanssa, toivottavasti nyt olisi helpompaa..

Synnytystä olen miettinyt jo minäkin. Kauhistuttaa, mutta selvisin siitä viimeeksikin niin miksen nyt. Tätä yritän ajatella. Nyt yritän ottaa hengitystä enemmän mukaan ja rentoutumista. Voi olla toista sitten kun on tosi paikka, mutta ainahan sitä voi valmistautua. :D

Peittoa neulon minäkin vauvalle ja on varsin hidasta. 180 silmukkaa ja helmineuletta ja parhaillaan 5 eri kerää mistä neuloa. Taisin ottaa vähän liian vaikean, mutta onhan tässä vielä aikaakin.. :whistle:

iita ja nuutti 26+1
 
Täällähän on pohdittu paljon SYNNYTYSTÄ, itse en ole moista vielä miettinyt kovinkaan ankarasti. Se tapahtuu sitten ajallaan. Kipu on mulle ainakin jokseenkin tuttua, kun jo kuukautiskivut olivat sitä luokkaa että taju saattoi lähteä ja joskus maattiin vessan lattialla kippurassa tuntitolkulla kun mikään kipulääke ei auttanut. Siitäkin siis selvittiin hengissä, vaikka tiesinkin aina että sama rumba on edessä taas kuukauden päästä. Ja mun kohdallahan voi käydä niin että synnytys on ainutkertainen kokemus, ts. meille ei ehkä tule enempää lapsia kun tämä yksi.

Dinomammalle myös täältä kiitokset imetysvinkistä. Muo on ennenkaikkea mietityttänyt tuo imetys, että miten se onnistuu ja onnistuuko ollenkaan. Jos ei onnistu, niin en kyllä usko tuntevani itseäni mitenkään huonommaksi äidiksi jos joudun turvautumaan pulloruokintaan, mutta olisihan se äidinmaito parempi vaihtoehto.

Mitenköhän suurella todennäköisyydellä Allergiat periytyvät? Mä olen itse multiallerginen about kaikelle ja siihen päälle vielä atooppinen iho, joten kovasti huolettaa saako meidän vauveli samat vaivat kuin mutsinsa? Kovasti olen kyllä yrittänyt syödä maitohappobakteereita kun ne jollain tapaa ehkäisevät allergioiden syntymistä.
Mä muistan miten inhottavaa oli pentuna kun ei saanut syödä sitä mitä muut ja silloin kun iho oli huonona muiden lasten äidit eivät päästäneet muo edes pihalle leikkimään vaan yksinäni sitten vaeltelin metsässä. Onneksi tuo 70 - 80 luku on takana ja ihmisillä enemmän tietoa allergioista, joten en usko että kukaan enää tänä päivänä kohtelisi lasta samalla tavalla, mutta silti ihmisten reaktiot aina välillä ihmetyttävät.

Että tällaista tänä aamuna oli mielessä.

Voikaahan taas paksusti

pötkylä ja pikkuElvis 25+5
 
Meille sanottiin neuvolassa, että äidin monipuolinen ruokavalio odotusaikana vähentää lapsen allergisuuden riskiä. Tietysti voi olla vähän vaikeaa syödä monipuolisesti jos on itse multiallerginen.. :/
 
PÖTKYLÄ:
itse olen ollut lapsesta asti allerginen aika monelle ruoka-aineelle mutta ainakaan vielä *koputtaa puuta* ei allergioita ole tytölle ilmaantunut.Tyttö 2.5 v.
Mutta itselläkin ne puhkes vasta 3-4 vuotiaana eli vielä saa jännittää.

Mulla oli tänään tuo toinen lääkärineuvola.Kaikki oli kunnossa ja sairaslomaa mietitään vasta tän mun viikon loman jälkeen.Lääkäri haluaa katsoa auttaako lepo yhtään jaksamaan taas pienen pätkän työssä.
Sopii mulle koska voin milloin tahansa sit jäädä pois jos siltä tuntuu.

Vauveli on vielä poikkitilassa eli ei ollut ainakaan nyt raivotarjonnassa mutta eipä vielä ole kiirekään.Kovasti reagoi tutkimukselle ja alkoi pyöriä masussa kun väkkärä.
Pikkuisen sanoi lekuri mulle painosta mutta itse en ole siitä huolissani.Nyt on painoa tullut 7.6kg mutta en sillai itse tunne että olisin kauheesti lihonut.Toisin sanoen olo ei ole tankkimainen :)
Eipä mulla taas tällä erää muuta.

HeMa rv 27 tasan
 
Eilen käytiin miehen kanssa ostamassa turvakaukalo. Aiemmin oltiin jo katseltu tuota Brio Primoa ja sellainen vaaleanharmaa lähti mukaan. Meidän autossa on niin lyhyet turvavyöt, että jo melkein sen takia oli pakko hankkia tuollainen jalastalla oleva. Ja vaikuttaa kyllä melko kätevältä kapistukselta :)

Aventin rintapumppu oli myös tarkoitus hankkia, mutta ne olivat loppuneet lastentarvikeliikkestä. Eli ehkä ainakaan meidän kohdalla ei kannata luottaa siihen, että kaupasta sitten saa kun sitä tarvii. Tosin Tampereella niitä näytti olevan hyllyissä, mutta 11? kallimmaalla hinnalla...

MaijaM tervetuloa mukaan :flower:

Sokerirasituksesta: itsellä se olisi tiedossa viikon päästä. Ainakin meillä on ohjeena olla 12h syömättä ennen rasitusta. Raja-arvot meillä päin ovat 0h 5.3, 1h 11.0 ja 2h 9.6. Eli näyttäisi olevan melko suuriakin vaihteluja noissa arvoissa kun vertaa iita82:sen antamiin raja-arvoihin :whistle:

Vaunuista: katseltiin myös eilen erilaisia vaunuja/yhdistelmiä siellä lastentarvikkeessa. Tällä hetkellä harkinnassa olisi Brion Happy tai Emmaljungan cerox tai city cross. Emmaljungia pitäisi vielä päästä jonnekin kokeilemaan, että miten menee meidän autoon (meidän pitää laittaa rattaat kahteen osaan että mahtuu). Onko joillakin kokemuksia edellä mainituista ajopeleistä?

Innolla odotellaan Tehyn tämän päiväistä tiedoitustilaisuutta, joka pitäisi alkaa klo 15 aikoihin :| . Terkkarilta kysyin eilen, että mahdollisnen lakko ei pitäisi vaikuttaa äitiysneuvoloihin milläänlailla, koska tätä työtä on pakko tehdä, ettei vaaranneta syntymättömien vauvojen henkiä.

Afu ja mini 25+1
 
Tervetuloa MaijaM, kiva että vielä löytyy lisää mammoja tammikuulle :flower:

Taidetaanpa mekin mennä etukäteen katsomaan noita rintapumppuja, jos vauvan synnyttyä näyttää että sitä tarvitaan niin osaa mieskin sen käydä sitten ostamassa.

Mullakin oli tänään toinen lääkäri neuvola.
Rv 26+6
paino +500g/vko yhteensä tullu 5kg
turvotus -
pissa puhdas
RR 112/74
sf 23
syke 145
Kohdun suu oli kiinteä ja kiinni joten ei hätää. Lääkäri epäili että voisi olla hiivaa ja suositteli jonkun kuurin käyttämään. Oireita ei vaan ole yhtään mutta... Kaipa se on tästä apteekkiin lähdettävä. Voisi samalla tehdä muutenkin kävelylenkin, kun ilmakin on kohtuu hyvä.
Eipä tänään muuta, voikaahan hyvin!
Pippuri ja Onnimanni 26+6
 
Tämä aamu sitten vietettii siellä labrassa. Mulle antoivat silloin ohjeeksi että 10h syömättä ennen testiä ja 10h aikasemmin söin vielä iltapalaksi leipää ja piimää (taas kauhia maitotuotehimo, maitoa en juon ollenkaa).
Paastoarvo oli mulla aika alhainen 3.4 ja 1h 8.7 ja 2h 4.9 elikkäs hyvät arvot oli vissiinkin:)

Allergiasta Mulla itellä on astma ja allergoita. Ja valitettavasti meillä esikolle puhkesi astma ja lieviä allergioita&ihottumia ja sitten nuoremalla pojalla on paha atooppinen iho. Nyt ole koittanu syödä gefilus maitohappoja, kun kuulin että niillä voisi olla ehkäisevä vaikutus tulevii allergioihin. Nämä on vain asioita joille ei voi mitään. Onneksi kuitenkin astma ja allergiat on niin tuttuja että niitten kanssa on helppo elää. Pulassa oisin jos esim sokeritauti tai muu sairaus olisi tullu, mistä itellä ei ole kokemusta.

EIlen oltiin sitten töissäkin taas pariin viikkoon. Ihan kiva taas väliin, nyt kerranki oli on aika hyvä eikä kauhiasti kolottele yms. Pikkasen ihan loppuillasta alkoi olemaan tukalaa ja issiasta painaa, mutta nyt taas olo aika seesteinen. Rauhallisesti mennään ja kovasti pikkujouluja työporukalle suunnitellaan :xmas:

Saaru ja Aattomiäs 28+4
 
Eilen sitten olin sekä neuvolassa että tokassa kontrolliultrassa laajentuneen munuaisaltaan takia. Ja nythän näky ultrassa, että tilanne oli normalisoitunut eikä mennä enää kontrolliin. Ultrassa näkyi myös, että vauveli oli jo asettunut pää alaspäin ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei enää kääntyisikään. Jaloilla voi kuulemma sitten välillä potkia molempiin kylkiin. Ja sitä on muuten tehtykin varsinkin nyt viikonloppuna! Painoarviotakin lääkäri antoi, ilmeisesti vartalonympärysmitan perusteella ja tällä hetkellä arvioi vauvan painavan muistaakseni jotain 700-800 gramman välillä ja ton perusteella lasketun ajan aikoihin voisi vauva sitten painaa n. 3300g. Ja sukupuolesta ei puhuttu mitään, joten se selviää sitten synnytyksessä.

Neuvolatietoja:
rv 26+5
paino +450g/viikko Painoa nyt tullut ekasta neuvolakäynnistä 4 kg.
RR 120/81 mulla pysynyt verenpaineet koko raskausajan suunnilleen samoissa lukemissa.
Pissa puhdas.
sf 25
Syke 155

Eli kaikki ihan hyvin. Ens viikon torstaina on mulla sitten lääkärineuvola.

Eilen kävin muuten lentämässä lentokoneellakin, kun piti taas kotoa tulla tänne töihin. Mulla on nimittäin aika erikoinen elämäntilanne, kun koti on Oulussa mutta mä käyn töissä Helsingissä! Eli en tota miestäni näe edes joka viikonloppu, ennemminkin parin kolmen viikon välein. Pyysinkin nyt neuvolasta maksusitoumusta, jotta voisin loppuraskauden ajan ennen äitiyslomaa käydä neuvolassa täällä Helsingissä, ja homma luultavasti onnistuu, joten voi olla että tulee sitten kuus viikkoa oltua erossa miehestä, jos se ei pääse Helsingissä ollenkaan käymään. Eli täällä on kyllä yks tuleva äiti, joka odottaa jo hyvin malttamattomana äitiyslomaa!

allergioista

Allergiasta ollut juttua. Minäkin olen niitä vähän pohtinut, kun miehen puolella niitä on aika paljon, omalla puolella ei oikeastaan ollenkaan. Minulla, sisaruksillani eikä vanhemmilla ole allergioita. Miehelläkään ei taida muuta allergiaa olla kuin kala-allergia, joka on kuitenkin voimakas. Voikohan se sitten tolleen isän puolelta periytyä vaiko periytyykö helpommin äidin kautta? Anoppi on jo valmiiksi kauhistellut sitä, ja selittänyt, että pitää sitten sitä kalaa välttää ja olla varovainen jne. Anoppi on mega-allerginen vähän kaikelle, joten jaksaa paasata. Raskausaikana olen kyllä syönyt kalaa aika reippaasti, koska pidän siitä.

Tervetuloa MaijaM!

Bamboo ja vauveli 26+6 (tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan!)
 
heippa hei.. ja vieläkin uusia tulokkaita tulee ja kyllä niitä aina mahtuu.. :)

täällä oli tänään neuvola lääkäri ja no kaikki oli hyvin.. laitto vaan labraan lähetteen että mun valkovuoto tutkitaan kun oli väähn paakkusta ja vähän arat paikat tuolla alhaalla ollut.. no täytyy sinne mennä sitten ettei oo mitään tulehdusta tai hiivaa.. valkovuotokin on tooosi runsasta tässä nyt ollu.. no koko raskauden on kyllä joutunut pitää pikkuhousun suojaa mutta nyt sen on vaan sunsaammaks tullu ja nyt jotenkin kokoajan t ulee semmonen ilmelä haju nenään.. kenties tuolta alhaalta niin ihan hyvä mennä tarkistuttamaan.. joo ja painoo oli taas reilu 2viikossa tullut 2kg :ashamed: eli viikossa reilu 800g... :whistle: niin alkaa vähän tää painon tulo huolestuttamaan ja tää reisien ja pepun levähdys (7kg tähän mennessä) että alan tai ainakin yritän vähentää ne herkut (toivottavasti ei taas ikuista puhettta) ja alkaa syömään sen raskausdiabeetikoitten ruokavalion mukaan tai ainakin jotain siihen suuntaan..
esikon kohalla kuitenkin sitä painoa tuli se 10-11kg lisää ja ois kiva jos ei menis sen yli ainakaan paljoon kun lähtöpainokin oli 2kg enenmmän tässä odotuksesa.. :(

no mutta kai tää tästä.. :)

NAsu 24+4
 
Mulla oli myös tänään toinen neuvola lääkäri

rv 26
paino +1,8kg yht 4,5 kg
pissa puhdas
rr 120 / 70

kohtu oli kiinni ja kaikki hyvin :)

Ensiviikolla meillä alkaa valmennus, kestää kaksi kertaa, mutta täytyy toivoa että niistä jotain saa irti. Marraskuun alussa sitten pelkopolille.
Tänään tuli postista lappu et äitiyspakkaus tullu mutta kun mies tulee vasta myöhään niin saan sen huomenna :)

Synnyntyksestä: mietin varmaan välillä liikaakin, mutta toivon et kun meen pelkopolille (yht 2 krt) että se auttaa tähän asiaan. Sektiota en kuitenkaan halua.

Eipä tässä varmaan muuta tällä kertaa, hyvää ja ihanaa vointia kaikille :heart:
 
Eipä kestä kiitellä. Mä neuvon kyllä, jos jotain osaan... Hoidan siis sairaita vastasyntyneitä.

Meillä on vanhemmalla astma ja nuoremmalla allergiat. Nykykäytäntö on, että varoiksi ei vältetä ruokia. Mutta jos suvussa on paljon allergioita, kannattaa uudet ruuat alotella vähitellen. Antaa viikko vähintään, ennen kuin lisää taas seuraavaa uutta tuotetta. Reaktiot voi nimittäin tulla viiveellä, jolloin on vaikea muuten jäljittää, mistä ruuasta se on tullut. Meilläkin on ollut tytöllä lista ruuista, mitä SAA syödä. Mutta esim kala on sopinut aina. Maitohappobakteereita ja omega 3 rasvahappoja meidänkin allergiatohtori suositteli syömään raskausaikana. Täytyy vaan tunnustaa, että säännöllisesti ei ole tullu nautittua :ashamed:

Mulla oli lääkärineuvolassa kaikki ihan ok. Siitä olin yllättynyt, että Hb on vieläkin niin hyvä, vaikka väsyneempi olen nyt ollutkin. Selkä sanoo kyllä auts, ja nyt lepäilenkin loppuviikon kotosalla. Eilen tuli meillekin äitiyspakkaus, ja kyllä oli kiva hiplailla niitä tavaroita...

Me ostettiin Emmaljungan Ceroxit. Ne menee kasaan siten, ettei mitään osia irroteta. Ratasosaa ei edes saa irti rungosta. Renkaat tietty saa. Kokemusta käytöstä ei tietty vielä ole =) Isommilla lapsilla oli Brion duot, mitkä sit myytiin tässä välissä pois. Niistä tykkäsin kyllä kans. Nuo Ceroxit menee ehkä pienempään kasaan kyllä. Varsinkin jos vertaa vaunuvaiheeseen. Duossahan on erikseen koppa ja ratasosa. Niitä katottiin kans kaupassa nytkin, mutta ajateltiin sit kokeilla toista merkkiä ja vaunutyyppiä kans.

T: dinomamma ja etana 26+2
 
Heipsansaa!
Tänään meille lähti sitten lastentarvikeliikkeestä sitteri ja hoitotaso (sängyn päälle laitettava) mukaan. Nyt alkaa olla hankinnat aika hyvässä mallissa. Patja varmaankin täytyy sänkyyn ostaa, myyjä suositteli petaria myös.. Mitäs sanotte olisko se petauspatja hyvä vaihtoehto? Olishan sitä sit helppo pestä.. Kangasostoksia ja mahdollisesti apteekista jotakin..

Hieno juttu Bamboo että kaikki kunnossa =) Meillä odotetaan viikon päästä torstaita, silloin se kontrolli..

Meikä lopettaa taas lyhkäseen, kun pitäs tässä viä kaikkee puuhaillakin..

Cattie ja Osku 26+4
 
Kuulumisia :)
Tosiaan vähemmän on tullut viime viikkoina kirjoiteltua, osasyynä ainaiset jatkuvat kirjautumisongelmat ja toisaalta taas taidetaan nyt edetä sitä ihan seesteistä mukavaa aikaa raskaudessa..
Synnytyksestä näin viime yönä aivan ihanan unen :) Oli jotenki huippusiistiä herätä aamulla ja muistin tosin hyvin pitkän unen, jossa synnytin ihan onnellisena poikavauvan jolla oli jo tullessaan sinikukkainen body päällä ja leveä hymy kasvoillaan :) Heh hee. Ainut huoli mulla siinä unessa oli se etten ollut ihan heti muistanut laittaa kenellekään tekstaria et oon synnyttäny juuri... Mä luinkin jostain vasta et raskausaikana saattaa nähdä normaalia enemmän ja selkeämpiä unia, et nyt se sitten alkoi mulla :)
Synnytystä et muuten oo yhtään vielä miettiny mut ei se mua erityisemmin pelotakaan. Luulen et jännittää kyllä kovasti sitten kun aika koittaa mut nyt mennään vielä turvallisin mielin...

Painosta kans on mullaki ollu aika lailla ahdistusta - kiloja on nytten kasassa lisää 12kg, mutta onneksi viimeisen kuukauden aikana oli tullut vain vajaa kilo. Mulla olikin se ihan alkuraskaus sitä pelkkää hyvää oloa ja nälkää vaan joten sen kyllä huomaa noista kertyneistä kiloista.. Vaatekaapista oon siirtänyt ihan suurimman osan (mm kaikki farkut ja topit / t-paidat) varastoon ja nyt meinaan selvitä loppuajan ihan vähällä valikoimalla.. mitä nyt miehen kaapille välillä teen retkiä kun sillä on ihanan isoja neuleita ja huppareita mitä kotioloissa voin hyvin pitää :whistle:
Neuvolalääkäri ja sokerirasitus oli viime viikolla. Kaikki arvot oli kohdallaan ja rasituksestakin selvisin ihmeen hyvin..

Hyviä vointeja teille kaikille :)
 
Cattie:
mun mielestä petaria ei ihan pienelle tarvi.on siinä tietty se hyvä puoli että petarin voi pestä 60 asteessa koneessa mutta mun mielestä froteepintainen vuodesuoja ajoi saman asian ja kuivuikin nopeammin pesun jälkeen.
itse ostin petarin esikoiselle vasta sitten jatkettavaan sänkyyn.

Lakosta:
Terkkari sanoi tänään että lakko saattaa vaikuttaa jonkin verran mm.neuvolaseurantoihin mutta mitä pidemmällä raskaus on niin sitä todennäköisimmin pääsee neuvolaan ajallaan.Raskausseurantoja ei vaaranneta millään tavalla, tietty neuvola saattaa muuttua.

Itse tässä kanssa jännitän miten lakkojuttujen kanssa käy.Saattaa käydä niin että jään suoraan lakkoilemasta äitiyslomalle....
 

Yhteistyössä