Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

Mukavaa tätä alkanutta viikkoa kaikille :)

Täällä sitten "aamu pahoinvointi joka pahenee iltaa kohti" on saapunut seuraamme.. Koko ajan saisi olla syömässä ettei kuvotus iske. Mulla siis ei tule oksua eikä niin pahaksi olokaan mene, mutta se järkky kuvotus kyllä tulee (olisikohan tyttö tulossa ;) mulla meinaan huonoaoloa ollut vain tyttöjen kanssa... Ja samaa kyllä sanoisi Kiinalainen kaleterikin.)

Varhaisultra on torstai-iltana ja ensimmäinen neuvola perjantai aamuna, jolloin 7+3. Mulla ekaneuvolakäynti ollut aina viimeistään viikolla 7+.

Jos vaikka menisi syömään, tai ainakin miettimään mitä söisi. (tosi hyvää iltapalaa on muuten itsetehdyt rosmariini-lohkoperunat :D )

S 6+6
 
Esikoisesta mun eka neuvolakäynti näyttäis olleen 5+6 viikoilla. Oon kyl ihan samaa mieltä, että ensikertalaisilla saa olla vähän aikasemmin ku uudelleensynnyttäjillä. Juu saahan netistä kyllä tietoa, mutta ei kyllä mun mielestä niin luotettavasti ku neuvolasta. Vaikka mulle kyllä neuvolassakin sanottiin, että ei mitään kalaa saa syödä, mut sitä mä en kyllä uskon ja söin norjalaista lohta niinku ennenki. Se neuvolatäti oli hieman erikoinen noin muutenki.. :)
 
Pitänee sanoa, et mun tyttö vasta reilu 7kk mutta oon jo unohtanu ne lippuset ja lappuset missä neuvotaan pysymään jostain erossa. Et ei se sitä kato onko enskertalainen vai ei tietääkö/muistaako niitä neuvoja. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Elisa
Hei vaan!

Ultrassa käyty ja valtakunnassa kaikki hyvin :heart:. Mun menkat ja ovikset kulkee ihan omia polkujaan, mutta eipä sillä näköjään väliä ole, koska nyt on menossa 6+2 ja laskettuaika on 26.1

Ensinnäkin ajat sinne gynelle oli melki tunnin myöhässä, mikä ei auttanu mua kyllä yhtään :). Ja kylläpä meinas pelottaa kun aluksi gyne oli vaan ihan hiljaa ja katteli sitä ultraruutua. Mutta vahva syke löytyi ja 5,5 mm kokonen kaveri sielää pötkötteli :heart:. Mulla hakkaa viäkin sydän ihan hirmusti :).

Gyne sano että tuo laskettuaika luultavasti muuttuu, kun viikkoja oli tuon verran. Eli ootellaan sitä viikon 12 ultraa, nii sit saapi varman ajan :)

Nyt näin pikainen kirjoitus, kasvimaa kutsuu :)

Eli listaan tiedoilla Fossiili / 32 / 2. / K-SKS

Fossiili ja Perillinen 6+2
 
Onnea Fossiili! :) Aika jännä että täällä mittaa oli 5,2mm ja vastasi viikkoja 6+1, sulla 5,5mm ja viikot 6+2 (vai oliko se menkkojen mukaan laskettu)? Ollaan näköjään samoilta seuduilta, missähän kävit ultrassa, ettei oltais samassa paikassa istuskeltu tänään :)

Tine, kyllä minäkin esikoisen jälkeen unohdin asioita aika nopeasti. Mutta näin 5. raskauden kohdalla on kaikki aika tuttua, tietysti joitain asioita muuttunut kymmenessä vuodessa :) (esikoinen pian 11v)

Tämän päivän mielitekoja: juustohampurilainen, paahtoleipä juustolla mikrossa lämmitettynä ja grillimakkara, jota tulossa aivan kohta. Perus kuvotus koko ajan päällänsä.
 
Tine, täälläkin olot katos ja huoli iski.. On tässä nyt kuitenkin vähän oireita palannu mun onnekseni niin ei ihan niin paljon tarvi ressata :)

Nasdaq, liikunnasta tullu mulle kuittia kaverilta, ystävällisesti kerroin, et pitäkööt turpansa kiinni kun ei tiedä yhtään miltä musta tuntuu.. Siinä vaiheessa kun töissä käyminen on saavutus, ei todellakaan tee mieli lenkille tai salille.. Nyt kuitenkin liikunta taas maistuu kun on helpompi olla ja pirteempi mieli :)

Siilinpoika uneton, täällä hajuherkkyyttä havaittavissa, hankaloittaa toisinaan tota ruoan laittoa :D Olot siis muuten katos lähes täysin, mutta yhtenä iltana mies päätti tehä rasvakeittimellä ruokaa ja se lemu oli jotain jäätävää! Jouduin makaan makkarissa koko loppu illan ja joka kerta kun poistuin sieltä jouduin halailemaan pönttöä.. Siitä eteenpäin jääkaappi on ollu mun pahin vihollinen, koska aina sielä joku lemuaa mun nenään. Mä kuulemma vaan kuvittelen ne hajut.. Samoin tiskikoneen täyttö saa mut oksentamaan ja roskiksen avaaminen....

Kaikinpuolin hyvä olo ja hyvä fiilis tällä hetkellä. Ainoa mikä ressaa on juhlat viikonloppuna... Mies haluis siellä kertoo isovanhemmilleen kun niitä näkee niin harvoin, mutta mua vähän jänskää, että kannattaako vielä kuitenkaan. Sitten taas ärsyttää kun ultraan on silloin enää alle viikko, niin sit kuitenkin soitellaan perään uutiset. HMH, en tiedä kuinka tekis.. Olishan se kiva kertoa kasvotusten.. Oon tätä samaista asiaa varmaan aikasemminkin täällä puinu kun se niin kovasti mietityttää..

Nemppis ja aarre 9+4
 
Ai nii, tänään oli varsin mukava työpäivä. Työkaverin kanssa vähän teippailtiin yhteen liikuntasaliin peliviivoja. Sinne tulee kolme suliskenttää, yx koriskenttä ja sählykenttä. Mun polvet huutaa hoosiannaa, kun eihän mulla ollu polvisuojia :D. Jospa jo keskiviikkona pääsis maalaamaan, tosin maali on sellasta myrkkyä, että pitää käyttää raitisilmamaskia :(, mutta onnex ees on mahollisuus käyttää sellasta, eikö tarvii ilman suojia tehhä :)

Mun huono olo meinas välillä ottaa vallan kun joutu polvillaan olemaan ja ns. makaamaan mahan päällä. Mä tiedän että tästä viikosta tulee niiiiiiin pitkä, sit alkaa kahen viikon loma :D
 
Zuh
Elisa: meillä myös poika on päättänyt että kesällä ei nukuta, nousee pahimmillaan ennen viittä ylös!!

Nasdag: täällä myös aivan mieletöntä väsymystä ilmassa. Ei tule paljon urheiltua kun työpäivästä selviäminen vertautuu kunnon treeniin, ainakin rasituksen puolelta..

Ei meillä esim. töissä ihan ymmärretä mun olotilaa. Tosin oon sellainen sissiluonne että en ihan pienestä julkisesti valitakaan. Eli sillon on jo tosi paska olo. Miehellekin joutunu muutaman kerran muistuttamaan miksi en siivoa entiseen malliin..

Meillä isi on 2 viikkoa poissa kotoa ja tää on ihan hirveetä!! Meidän poju viettää arkipäivät aika pitkälti isin kanssa ja nyt on melkoinen kapina kun isi ei ookaan. Ja kun siitä pääsee yli niin alkaa kapinoida että haluaisi olla äidin kanssa kotona! Muutokset.. huoh.. tekis mieli vetää peitto korviin heti kahdeksalta pojun kanssa :D

Zuh 9+3
 
Hiiohoi ja terveisiä Korkeasaaresta :) Oli niin rankka päivä ilmeisesti, että kotiin päästyäni just ja just jaksoin syödä ja sit menin koiran kanssa pötköttelemään. Siitä pötköttelystä sitten heräsin tunnin päästä, tuli vähän nukuttua päikkärit :D Onneks täällä etelärannikolla oli sateeton päivä!

Mulla on myös sitä hajuherkkyyttä havaittavissa! Lähinnä koiran ruoan hajun suhteen. Siis eihän se koiran ruoka koskaan oo hyvältä haissut, mut nyt jotenki erityis voimakkaalta haisee nenässä. Saa hengitystä pidätellä kun koiralle ruokaa aamulla ja illalla laittaa :$ Mies saa hoitaa nykyään koiran raksupurkin täyttämisen isosta säkistä kun meinaa oksu lentää! Myös oon huomannut et ulkona varsinkin sateen jälkeen haistelen ihan uusia hajuja, ihan erilaisia kun mitä koskaan ennen :)

Parin kuluneen päivän herkku on ollut tomaatti-tonnikala pasta, johon laitan lautasella sekaan raejuustoa :D Ihan super hyvää. Myös Lidlin omat turkinpippuri karkit on NIIN hyviä vaikka salmiakki ei oo yleensä mun herkkua.

Ällötysvaroitus!cEn muuten tiedä johtuuko mun hajuherkkyydestä vai mistä, mutta musta tuntuu että mun hiki haisee nykyään tosi voimakkaalta... :$ Samoin valkovuoto... Mies ei ole kyllä valitellut mut ite haistan jotenkin tosi voimakkaasti, ei kivaa!

Ruokahalu on tänään ollut kyllä kova, nälkä ei tunnu lähtevän millään!

Mun eka neuvola oli 29.5 viikoilla 8+5 ja nt ultra on kahden viikon päästä 18.6 ja sillon viikkoja olis 11+4. Vielä kaks viikkoa!!!

Mukanaa viikon alkua!

Nälkäinen AnnCa ja masukki 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Annca Mulla ei muute oo pahempia hajuherkkyyksiä, mutta haisen itte aivan helvetin pahalle koko ajan. Aivan ko homeelle haisis tuo hiki ja se toinenki erite on jotaki huh huh. Varsinkin, kun pöllyyttää ukon kanssa peittoja nii seuraavan päivän haisee ittelle nenää jotenki nii hirveälle, vaikka kuinka suihkuttelis..

Tällä vähä väsy, oksennusta nousee kurkkuun niinku aiemminki, mutta ei tuu ulos. Kaiken kaikkiaan aika vähä oireita. Välillä mahaa menkkajuilii. Kamala kusihätä. Yölläki nousee kerran kaks vessaan.
 
Nemppis, en tiedä onks tästä mitään apua mut ite miettisin ehkä niin, että halutaanko isovanhemmille kertoa sit huonoista uutisista kuten keskenmenosta tai jos seulonnoissa "jää kiinni". Jos edes osallistutte seulontoihin :) Mä olen aika vapaasti kertoillut nyt tästä raskaudesta niille ihmisille, joiden haluaisin tietävän keskenmenostakin tai muista mahdollisista vaikeuksista. Ja voihan jotain käydä np-ultran jälkeenkin, eihän sitä koskaan tiedä. Voihan isovanhemmille vähän vihjaista, että olis ehkä haikarauutisia tiedossa mutta varmistuvat vasta viikon päästä :)
 
haimi
Osa varmaan käynyt blogistakin lukemassa, mutta:

Viimeviikolla lääkäri sanoi
"Varmaan ensiviikolla saan verikokeiden tulokset. Jos hormoonipitoisuus on matala, soitan sinulle. Muussa tapauksessa tulet keskiviikkona uuteen ultraan."

Noh, nyt se sitten soitti.

Hormonipitoisuus veressäni on KORKEA!

Se oli niin korkea että epäilystä raskaudesta ei ole, mutta keskiviikkona menen ultraan ja katsotaan mitä siellä sitten näkyy.

Lukema oli kuulemma yli 15 000, joka on normaali lukema kun raskaus etenee normaalisti.

Voi että mää olen onnellinen! Vielä keskiviikon ultra ja jos siellä kaikki hyvin niin jippiajei mä niiiin alan nauttimaan tästä raskaudesta..

Olotilat ei vaan ole kovin kehuttavat..

Kuvotusta, pissatusta, alapään limakalvojen kuivumista, väsymystä, näppyjä, vähän lisää kestokuvotusta yms.. Mutta jos noi tarkottaa että oon raskaana niin olkoon vaan mitä oireita <3
 
Annca Joo, en tosiaa oo mikää eteerinen kaunotar nyt, varsinkaan hajuineni :) Mies kyllä väittää, että olen muka kaunistunut jne. Mutta näkee kyllä iha harhojansa.

Koin äsken ällistyttävän hetken, kun huomasin etten voi vetää vatsaa sisäänpäin. Tai siis voin mutta se ei tee mitään. Hei hei vyötärö! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Elisa
Hiki johtuu ihan hormooneista se lemu. Mulla on plussasta lähtien haissu pistävältä ja toodella oksettavalta.

Huono olo alkaa täällä jo vähän helpottaa! Jee!

Ruoka ja mieliteot näkkileipä juustolla ja herkkumaan maustekurkuilla on NAM! Ja himoitsen yhden paikallisen ravintolan ruokia.. Jauhelihaa ei kärsi katsoo, haistaa, saati maistaa.

Tänään huomasin miten masu pömpöttääkin ja kävin h&m:ltä ostaa ihanat raskaus caprit, semmosta farkun näköstä kevyttä kangasta. Iiiihanat jalassa!
Muutenkin kävin kuolaa Lindexin sulosia vauvan vaatteita <3

Ultra ja neuvola on mulla torstaina 8+0 :)

Lykkyä kivoista ultrakuulumisista ja muista kivoista jutuista!
-Melman ja Mimmi 7+4-
 
Hei taas vaan kaikille! :wave:

Onnitteluja teille "kanssasisarille" hyvistä ultrakuulumisista ja voimia heille joilla raskausoireet ovat kohtuuttoman kovat. Onneksi palkinto siitä on kaikkien olojen väärti.

Reilu meininki ja suoraan ON-puolelle :) Aivan jäätävä väsymys ja kivasti yötyöputki päällä, 7 yövuoroa joista nyt 4. menossa. Päivisin ei oikein osaa nukkua, vaikka koti onkin ihan hiljainen. Perjantaina loppuu vuoro klo 7.15 ja ensimmäinen neuvolakäynti on samana aamuna klo 9.45. Voipi mennä vähän tokkuran puolelle siellä oleminen, oon kuitenkin niin malttamaton tietoa saamaan etten raaski aikaa ruveta vaihtamaan. Samana iltana järkätään kavereiden kanssa yhdelle ystävälle yllätysjuhlat. Taitaa kyllä olla niin, että viihdyn siellä vain ruokatarjoilujen ajan ja siitä kotiin mahan viereen maate. Erämessuilua myös viikonlopulle tiedossa :)

Mieliteot: Minä, joka olen ollut kaikkien herkkuperseiden (anteeksi ruma sana :)) esiäiti, niin nyt ei kiinnosta karkit eikä pullat yhtään. Tekee vaan hedelmiä mieli, vesimelonipallo menee muutamassa päivässä. Paino on tippunut ihan vähäsen, mikä on ihan hyvä sillä mulla normaalipainon ylärajalle olisi matkaa 5 kg. Missään nimessä ei ole tarkoitus nyt painoa tiputtaa vaan elää ja syödä sen mukaan mitä tekee mieli. Laihduttaa ehtii sitten myöhemminkin, nyt nautitaan tai aineskin silloin kun ei tarvi potea etomista.

Ja mielialanvaihtelut... :D Ohohoh! Jatkuvasti on ihana, euforinen olo: Minä ja rakkaani saamme lapsen! Ja seuraavassa hetkessä sitten itkettää. Tänään itkin puolen tunnin itkut kun katsoin telkusta suurinta pudottajaa, jossa yksi kilpailija kertoi kuinka oli menettänyt perheensä auto-onnettomuudessa, siinä menio myös 2,5 viikkoinen vauva. Huh!

Ja taas vähän iloisempaa: muutama kaveri on myös yllättänyt kertomalla olevansa "nokkalastissa", ihanaa kun on vertaistukea siellä ja täällä.

Puhelimeen olen ladannut sovelluksen, joka näyttää missä vaiheessa raskaus on nyt meneillään ja miltä se pikkuinen tällä hetkellä näyttää. Sitä on kiva välillä käydä katselemassa.


Hyvää loppuviikkoa kaikille, todennäköisesti olen niin koomassa että jaksan ainoastaan lueskella muiden kuulumisia.

Heidikaroliina ja paketti 8+2
 
Muistanpas minäkin kerrankin poksua: 10+0 POKS! Huh, se olisi jo neljännes(!!!) takana! Uskomatonta!

Kiitos AnnCa vinkeistä! Pistetään talteen ja jätetään muhimaan ajatusta :)

Haimi: Ihanaa! Jotenkin oli sellainen kutina, että hyviä uutisia voisi olla tulossa :)

Ja paljon ihania ultrakuulumisia! Valtavan paljon onnea kaikille tasapuolisesti!!

).( Taisin nuolaista ennen kuin.. Sunnuntaina(kin) olo oli huono, mutta sanoin miehelleni, että olen niin onnellinen, että enää ei okseta (edellisen kerran viime keskiviikkona). Noh, oksetti sitten eilen senkin edestä :$ Huoh, melekoisen loppu tähän huonoon oloon.. vaikka voisi se vielä tästä pahentuakin, mutta väsynyt olen siihen jo nyt!

Viimeksi taisin mainita uudesta oireista eli huimauksesta.. eilen olin pyörtyä töissä. Onneksi osaan tunnistaa oireet ennalta (kahdesti oikeasti pyörtyneenä) ja ehdin varoittaa työkaveria, että nyt pyörryttää ja menin maate :/ Kuvotusta ja tuskan hikeä pukkas, mutta meni se sit ajan kanssa ohite, enkä tajuntaa menettänyt. Sissiluonnetta täälläkin, sillä olin loppupäivän kuitenkin töissä, vaikka olo oli huono..
Pyörrytyksen uskon johtuneen siitä, etten saanut aamulla pysymään mitään sisälläni ja jouduin lähtemään tyhjin vatsoin töihin. Mietin vain, että voiko olla, että oloni paheni, koska nukuin (tai ainakin yritin levätä) pitkään. Olin nimittäin sunnuntaina aivan rikkipoikkiväsynyt ja sanoin miehelleni, että menen nukkumaan jo nyt (yhdeksältä), että nukkuisin mahdollisimman paljon. Heräsinkin lopullisesti viiden-kuuden aikaan ja olo aivan karsea!! Voiko siis olla, että tämä yön pitkä syömättömyys tekee minulle tämän valtavan pahoinvoinnin?? Kun olo oli parempi nukuin vain viisi-kuusi tuntia yössä, sitten heräsin ja söin. Toisaalta univajekin pidemmän päälle pahensi oloa.. :kieh:

Huoh. Olipa avatuminen! Kiitos ja anteeksi. Tuntuu vain pahalle, 24/7. Sanoinkin eilen miehelleni, etten pysty nauttimaan raskaudesta, koska olo on jatkuvasti näin paha ja toivoisi vain, että paha olo loppuisi :(

Hei joku muuten oli valmistunut (anteeksi, etten muista kuka!) ja R86 oli palauttanut gradunsa! Ihan huippua! Onnea tuhatsata kiloa! :)
 

Yhteistyössä