Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

Moikka!

Siis kesäkuu jo, apua miten tää aika juoksee!
Mulla on vielä reilu pari viikkoa harjoittelua ja sitten juhannusviikon keskiviikkona alkaa pitkä kesäloma. Ihanaa! Samalla viikolla on myös äitipolilla lääkäri perussairauden takia ja nt-ultra. Mulla ultrat tekee kuulemma kätilön lisäksi lääkäri eli ne kestää kauemmin ja maksaakin enempi. Tää siksi, että viime synnytyksessä tuli hartiadystokia ja pojalle se erbi... Mutta ultria on kuulemma tavallista enempikin nyt sitten, että seurataan vauvan kasvua ettei liian isoksi ehdi kasvaa. Voi olla, että meille tulee vauva jo jouluksi kun jos vauva kasvaa turhan nopsaa niin sitten paria viikkoa ennen laskettua käynnistellään.. Hui!

Elviida:
Mulla on kans hengästymistä ja just se tunne, ettei saa tarpeeksi happea. Neuvolassa kysyttiinkin asiasta ja sitten kerroin, olin liittänyt sen siitepölyyn mutta terkka sanoi, että kyllä se raskaudesta johtuu. Verenkierto jne hakee omia paikkojaan,kun systeemit vähän muuttuu raskauden aikana :)

Mulla pahoinvointi on ollut kamalaa, oon joutunut oleen välillä harjottelusta poiskin. Opiskelen hoitoalaa ja työ on rankkaa, eikä oksentelu oikein sovi kuvioon... Nyt hankin ne pahoinvointirannekkeet ja ainakaan perjantaina en oksentanut kertaakaan! Ihan sama onko psyykkistä vai auttaako ne jotenkin muuten oikeesti, kunhan auttaa :) Viel reilu pari viikkoa kun jaksaa nii sitten saa hengähtää.

Neuvolassa sydänäänetkin kuului 9+2 tällä viikolla. Kohtukin tuntuu jo kädelle hyvin, itekin sen tunnistan. Kasvaa siis aika reippahasti.

Kerrottiin myös raskaudesta vanhemmille ja sisaruksille sydänäänten jälkeen. Ensin meinattiin oottaa ultraan, mutta kun kerta äänet kuului niin ei sit ootettu enempää.


Nyt jos vähän iltapalaa vielä koittas ja sitten petiin!
 
R86
Hiphei! Palautin vihdoin gradun ohjaajalle :D Tai ekan version. Laitoin kyllä sähköpostiin sellaiset terveiset, että jos tällä C:hen yltää, niin tämä oli mun puolesta tässä. Toivottavasti ei ainakaan kovin paljon tarvitsisi muokkailla enää... Huoh, olen oottanu tätä hetkeä pitkään ja nyt kun se on käsillä, ni ei tunnu oikeestaan miltään. Outoa.

Iloisissa tunnelmissa iltapalalle menevä R86 ja Vipeltäjä 7+1.

Onnittelut kaikille, jotka valmistuivat viikonlopun aikoihin :)!
 
  • Tykkää
Reactions: Elisa ja Aniit
Zuh
Haimi: listasi kuulostaa juurikin siltä kuin olisit raskaana :D eli varsin tutulta!

Eilinen tykypäivä oli ihana mutta vei myös loputkin mehut tästä mammasta. Positiivista oli se, että olotilasta huolimatta pystyin vähän urheilemaankin sekä syömään. Eikä lilluminen lämpimässä ulkopaljussa haitannut :D nyt sit ladataan akkuja, mies on 2 viikkoa toisella paikkakunnalla.. pelottaa jo valmiiksi! Onhan mulla mummi apuna, mutta se ei vielä tiedä mun tilasta, voi olla että kertominen tulee eteen piakkoin!

Jatkounille! Zuh 9+2
 
Taas on aika vierähtänyt ja tekstiä tullut :D

Ensiksi onnittelut kaikille ultrakuulumisista ja neuvolakuulumisista! :)

Tänne ei kuulu sen kummempaa, aika vain matelee ja on jotenkin hirveän epätietoinen olo siitä, miten täällä noi kaikki ultrat sun muut tehdään ja varaillaan.. No tiistaina eli ylihuomenna on ensimmäinen neuvola, joten eiköhän siellä selviä :D Ja muutenkin sitä pohtii, että kasvaako tuolla masussa todella jotain, kun ei olla missään ultrissakaan käyty.

Oliko täällä muuten muita länsi-pohjan odottajia, erityisesti Kemistä??

Kerrottiin myös eilen ystäväpariskunnalle raskaudesta, joten nyt ei enää heidän kanssaan tarvitse keksiä mitään tyhmiä tekosyitä juomattomuudelleni :)

kathii & vekara 8+3
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista!

Tinelle kiitos uudesta pinosta!

(.) Tullut käytyä vähän vähempi, ku tää olo on aivan kaamea! Lähtenyt taas paino komeesti putoamaan tässä. Kahdessa päivässä -3kg... :/

Pipituuna & velisisko 6+3 <3
 
Pitäsköhän se munkin jotain tekstiä tänne laitella ja hiukan itestäni kertoilla. Eli 28 vuotias ensimmäistään odotteleva nyttemmin satakuntalaistunut. Kotoa löytyy avomies, kaks kappaletta kissoja ja koira.

Hiukan ulalla tästä kaikesta vielä, lähipiirässäkään kun ei hirveesti odottavia äitejä oo ollu. Mutta eiköhän kaikki selkeenny kun hiukan aikaa kuluu. Ekan kerran neuvolassa pitäs mennä käymään 20.6 ja neuvolalääkäri ois 26.6 ja sitten äitiyspolille ultraan 16.7.

Tuolla neuvolalääkärissä nyt pitäs sitten vissiin jotain päätöksiä tehdä ton mun työssä jatkamisen suhteen. Työkseni siis ajan rekkaa ympäri suomea, viikot menee autossa asuessa.. Kuskataan myös paljon ADR, eli vaarallisia aineita. Myöskin työ on aika fyysistä, painavia tavaroita pitää siirrellä, nostella etc. Kuorman päälläkin saa päivittäin kiipeillä. Itse en kyllä usko että pystyn hyvinkään kauan töissä enää olemaan, koska en lapsen enkä omaa turvallisuuttani halua vaarantaa. Työnantajallekkin tästä jo puhunu ja kovin oli ymmärtäväinen. Jos en erityisäitiysrahaa ( vai mikä se nyt oli) saa, niin sitten se on sairaslomaa edessä.

Onneks eilen alko pitkään odotetu yhteinen kesäloma, vasta ton lääkäri käynnin jälkeen tarviis sitten ehkä palata töihin.

Tässä nyt hiukan jotain ens alkuun, tarttee alkaa näin sunnuntain kunniaks siivous touhuihin.

rahtirinsessa ja pikkupentu ( 6+1)
 
LeenaT Pistä piikkiin vaan. :LOL: Tein jo lettutaikinan kohoamaan ja päikkäreiden jälkeen alan paistamaan.

Tänne ei erikoista. Aamulla oli jo parempi olo. Jospa tämä pahoinvointi nyt jo hellittäisi. Pitikö sen jatkua rv 12:sta asti? Jos jättää syömiseen pidemmän välin niin pahoinvointi tulee takaisin.

M1n1 ja toukka 8+1
 
Onpas täällä moni jo pääsyt ultrassa näkemään pikkusia. Itsellä eka neuvola vasta 11.6 ja ultra kai heinäkuun alusta. Kun en siihen varhaisultraan raaskinut yksityiselle mennä.


Mites teillä muilla toi ruokapuoli. Itsellä ruoat joita tekee mieli nakkikeitto, puuro, omena, kurkku, mandariinit/appelsiini, omena, pizza, jäätelö. Ruoat joita ei tee mieli: kaikki muut. Huolestuttavan yksipuoliseksi alkaa tää mun syöminen muuttua. Jonain päivinä onneks tekee mieli jotain uutta syömistä, mikä toisena päivänä ällöttää.

Oltiin muutamapäivä auton kanssa reissaamassa länsirannikolla ja tiettystiu ruokaa ei päässyt itse hotellissa tekemään. Piti siis aina syödä ulkona, oli meinaan vaikea keksiä mitä sitä tilais ruoaksi.
 
millamau Mä en pysty tekemään mitään listaa mielihaluista, sillä ne on niin hetkellisiä. Jos näen mainoksen suklaasta, on ihan pakko saada suklaata ja just nyt! Yksi päivä näin, kuvan jossa oli iso kasa pannukakkuja, ja oli pakko paistaa itselle samanlainen. Välillä saatan himoita juustoleipiä, mutta seuraavana päivänä laittaisin suuhuni mitä tahansa muuta, mutta en niitä juustoleipiä! Ihmeellisiä nämäkin asiat. :)

ON: Nyt on pöntönhalailukausi korkattu. Torstaina tuli kaikki ulos, mitä sisään sain. Puolikkaan keksinkin jälkeen säi juosta vessaan. Oksentelussa on kyllä se hyvä puoli, että kun saat kamat ulos niin pienoisen hetken on hyvä olla. Mutta sitten se olo vaan pahenee, kun maha taas kurnii. :(

Mulla on niin ristiriitaisia tunteita, kun haluaisin, että aika menisi oikein nopiaa ja olis jo tammikuu, mutta sitten taas haluaisin, että kesä menisi hitaasti, että saisi nauttia lämmöstä. Ja toisaalta haluaisin, että viikot menisi nopiaa, että olis jo se neuvola ja päästäis turvallisempiin lukemiin. :)

Onnea kaikille, jotka valmistui eilen! :D

Teddy ja Pipana 7+4
 
teddybear sä luit mun ajatukset! :D on meinaan just samalaiset ristiriitaiset fiilikset täällä päässä. Ekaa kertaa eläissäni toivoisin että kesä menis nopeasti ohi, mut sit taas haluaisin nauttia tästä ekasta raskaudesta kaikin rinnoin. Samalla haluaisin että viikot menis nopeasti että olis eka ultra ohi niin vois edes vähän huokaista helpotuksesta!

Mielialat vaihtelee kyllä koko ajan. Yhtenä päivänä oon luottavaisin mielin että raskaana ollaan juu ja kaikki menee hyvin. Seuraavana päivänä oon taas niin skeptinen ja epäluuloinen kun ei oo mitään sen kummempia isoja oireita. Sit taas yritän järkeillä itselleni että kun menkatkaan ei ole tullut ( jos sitä 6.viikon vuotoa ei lasketa) niin kyllä kaiken järjen mukaan kaikki on hyvin. Samalla mietin että olisko pitänyt sittenkin tehdä enemmän raskaustestejä kun ne mitkä tein oli testiviivaa haaleempia. Mutta järjellä ajateltuna mitä väliä sillä on onko se vähän testiviivaa haaleampi vai ei? :D Väittelen näistä itteni kanssa päivittäin, joskus ääneen jos oon yksin kotona, ihan sekoa :LOL:

Mieliteot vaihtelee myös päivittäin. Mä en normaalistikan juo kahvia kun vatsa ei kestä. En hirveästi edes tykkää kahvin mausta. Eilen kun miehelle kahvia keittelin tuli yhtäkkiä hirveä himo kahviin ja join sitten miehen seuraks puolikuppia kahvia ja se maistui ihan sairaan hyvältä :D Yks minkä oon huomannut on että jauheliharuoat ällöttää, onko muilla samanlaista? Vaikeuttaa ruoan laittoa huomattavasti kun jauheliha on monesti edullista ja siitä on niin helppo keksiä vaikka mitä ruokia...

Ja kiitos vaan letuista puhuneille, pakkohan se on mennä lettutaikina laittaa tulemaan, nyt alkoi tekemään ihan hirveästi mieli... :kieh:

Huomenna onkin ohjelmassa joka vuotinen korkeasaaren reissu, toivotaan että sää suosii!

AnnCa ja masukki 9+3
 
Moikka, hyppään riemulla teidän mukaan. Pari viikkoa oon jo lukenut aktiivisesti juttuja täältä ja nyt rohkenen mukaan =) Kolmas lapsi tulossa ja laskureiden mukaan LA 28.1.2013. Oireina ollut kipeät rinnat ja välillä nippailee masusta. Ei sen kummempia oireita ja nekin niin harvoin ilmaantuu, joten mennään varhaisultraan vkon päästä ma.

LA28.1.2013/3./37/-

Äiskä3 ja pikkukolmonen 6+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Nyt kun on aikaa ja voimia kirjoitella tänne, voisin kertoilla enemmän itsestäni ja perheestämme.

Itsellä ikää kohta 30 ja miehellä 31. Minulla on 10 vuotias tytär.
Lemmikit: 2 kissaa, koira, 2 käärmettä, +/- 10 hiirtä.
Asumismuoto: vuokralla kerrostalo kolmiossa.
Opiskelen lähihoitajaksi, valmistun syksyllä osaamisalana mielenterveys ja päihde. Piti valmistua tänä keväänä. Mutta ystävän kuolema pysäytti sen verran, että ajattelin pitää opiskeluista taukoa. Nyt suoritan puuttuvia työharjoittelujaksoja. Teoria opinnot on suoritettu.

Ensimmäinen neuvolakäynti on juhannuksen jälkeen. Mikä on ihan hyvä. Harjoittelu jakso loppuu ennen juhannusta.

ON: pahoinvointi jatkuu edelleen, tällä viikolla oli pari päivää vähemmän, nyt taas enemmän. Iltaa kohden lisääntyy. Rinnat kosketusherkät, mutta eivät enää kipeät. Vatsaa nippailee välillä. Varsinkin jos liikkuu rivakammin ja jännittävissä tilanteissa. Väsymys vaivaa myös, voisi nukkua vaikka kuinka. Syödä pitää melkein koko ajan.

Emma ja tiitiäinen 5+5

P.S. Yritän lukea kaikkien kirjoitukset ja kommentoida tarvittaessa. Viikolla ei ole oikein aikaa, eikä jaksa enää työpäivän jälkeen avata konetta. Menossa ollaan mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Täällä edelleen vähän oireita, tissit on vaan järkyttävän kipeet ja huonoa oloa vähän (en edes tiedä johtuuko raskaudesta kun olen aina ollut tosi huono vointinen..) mutta ei mitään oksennuksia yms. Muutaman päivän on nyt ollut menkkamaisia kipuja silleen että on ollut ihan pakko mennä vaan makaamaan ja hengittelemään kun jännittänyt että kipeytyykö enemmän vaikka kivut on siedettäviä. Ärtynyt olen nyt ollut tän viikon, pinna palaa helposti ja ihan pikkuasioista.
Suolasta ja kunnon ruokaa tekee mieli, ei niinkään makeita tai just jälkiruokia, esim letut hyi yrjö. Mielihaluja en koe saavani, kun oon usein normaalistikkin semmonen että millon mitäkin alkaa yhtäkkiä tekemään mieli.
täälki tosi ristiriitasta kun haluisin talven jo nopeasti tulevan vauvan takia vaikka kesää on aina niin ootettu ja on ehdottomasti mun lempivuodenaika! :D kärsin usein talvisin myös masennuksesta.. oispa helppoa jos ois vaikka kesän alulle sattunut LA niin siinä tulisi kesän ja vauvan odotus samaan syssyyn heh.

vatsa on niin sekasin jatkuvasti että p****le sentään! vatsassa alkaa kiertää ihan puun takaa ja vessaan on päästävä nyt eikä heti. naama kukkii ja tukka rasvottuu, joo ei tässä kyllä raskausajan hehkusta oo tietoakaan.

pikkumini & asukki 9+6 (8+2)
 
haimi
Ainiin, mullakin kukkii naama ja näppyjä on tullut leukaan ja kaulaan jossa mulla ei eläissäni ole sellasia ollut!!!! Taas siis yksi selvä merkki(KÖ?) :D

pikkuminille tulossa selvästi tyttö, jos kerran raskauden aikainen hehku ei ole tehnyt tuloaan.. :D Tyttövauva vie äitinsä kauneuden ja hekuman ;) Mulle kävi ainakin niin ekaa odottaessa, joka oli tyttö :)
 
Pahoinvointirannekkeet Niistä piti mainita jo viimeksikin Mulla ne toimi :) Edellisessä raskaudessa ne ostin, selasin aikasempia keskustelujani ja tarkistin asian, ostin ne viikoilla 7+3.

Nyt on viikot 6+3, eikä pahoinvointi rajoita elämää ollenkaan. Iltaa kohden kuvotus lisääntyy, mutta on hallittavissa. Ruokaakin syön ihan normaalisti. Olin kirjoittanut myös että 6+4 jäi kahvi pois kokonaan, nyt ei vielä lähelläkään. Pelottaa siis ihan hirveästi että meille ei vauvaa ole tulossa.

Ja anteeksi kun puran tätä pelkoani joka viestissä, se vaan on niin vahvana läsnä jokaisessa hetkessä.

Mielihaluja on välillä, ohimeneviä yleensä. Juuri niin kuin tuossa muutama muukin totesi - jos vaikka näkee jäätelömainoksen, on pakko heti saada jäätelöä. Joskus tekee mieli ihan hirveesti jotain tiettyä karkkia ja kun käsken vaikka miehen tullessaan tuoda, ei sitten teekään enää mieli kun saan karkit eteeni. Makea vähän tökkii, perus kotiruokaa tekee mieli. Keitetyt potut ja jauhelihakastike, nam! Tai lihapullat ja perunamuussi!

Tervetuloa taas uusille :)

Adora 6+3
Huomen aamuna ultra, tuun sitten raportoimaan miten kävi!
 
Heippa taas sateiden keskeltä!

suerte
mun esikoinen huusi puoli vuotta kurkku suorana yötä päivää, mutta sitten helpotti, ja sit neiti alkoikin nukkumaan yönsä putkeen, joten ne huudot vähän niinkuin unohtunu täs parin vuoden aikana :D Sillon olin hänen kanssaan vielä yksin, mutta ei siltikään tuntunu raskaalta, joten eiköhän tästäkin selviä, varsinkin ihanan miehen kanssa :)

Uusille taas tervetuloa! Hui kun meitä on paljon!

Kukas se sitä puhu, ettei oikein anna itselleen lupaa nauttia vielä raskaudesta. Mulla välillä sama fiilis. Jokatoinen päivä ahdistaa, ettei kaikki oo kunnossa, jokatoinen taas oon onneni kukkuloilla :)

(.) Oksettaa, yököttää, ruoka ei maistu. Rajut oksentelut ei oo alkanu, peukkuja pidän, ettei ne alkaiskaan samanlaisina kuin viimeksi.. Uusintaultra on 11.päivä, eli viikon verran olis vielä jänskätettävää :) Samalla viikolla luultavasti lääkärineuvola, jossa myös ultra :)
Sikiöseulonnan verikokeisiin tossa n.viikolla 10, ja sit sen jälkeen nt-ultra :)

Toivis ja pikkupapu 7+4 :heart:
 
Lynette, mäkin luulin ekan lapsen aikaan, et se huuto oli normaalia. Vein kuitenkin lääkäriin ja niin se vaan oli koliikki, ykkönen huusi 5 kk: tta ja kakkoselta loppu kolmeen kuukauteen. Kakkosen koin rankemmaksi kun hän huusi, alkoi myös ykkönen itkeä... Siinä sitä oltiin, nyt onneksi ykkösellä jo ikää ja kakkonen ei ole ihan niin herkkä.

Adora, mullakin rannekkeet toimii pieneen huonoon oloon. Pahoinvoinnin helpottaessa vähän otan ne yleensä käyttöön. Toivon, että sinulla olisi kuitenkin pieni kyydissä!

Toiveitavuodelle2013, Itse olen kokenut koliikin melko raskaana, ykkösen aikaan olin myös yh. Eniten raskaaksi huudon teki se, kun näki että toinen on kipeä eikä voi auttaa.

ON:Aavistuksen pahempi päivä taas takana, eikö tämä koskaan lopu. Itku ollut kurkussa pitkin päivää.
 
Moikka!! Nopeasti tulin kertoon kuulumiset, en ehdi nyt lukee muiden kirjotuksia... Eli meillä piti olla perjantaina muutto päivä, mutta meidän asunnossa olikin vesivahinko joten "jouduttiin" evakkoon kylpylä hotelliin ;) Yhtään en osaa sanoa kauanko täällä joudutaan oleen ja koska päästään kotio..


Äitiliini ja pikkuinen 6+2 :)
 
suerte no juu, siis se siinä oli kyllä kamalaa, kun ei voinut auttaa oikeastaan mitenkään.. :/ Ja näki, että toista sattui.. Tarkoitin lähinnä sitä, ettei ns.voimia vienyt kaikkia, että ns.hyvin jaksoi senkin vauva-ajan.. toivottavasti tällä kertaa pääsis vähän helpommalla kuitenkin :)
 
Toivottavasti haimi saisit jotain tietoa ja pian! Ei varmaan kovin mukava odottelua ole. : /

TERVETULOA kaikki uudet! :wave:

Adoralle tsempit ultraan! :)

Oma olo on edelleen aika.. No en oikein jaksa uskoa, että kaikki menee hyvin mut eiköhän se mene. Pahoinvointi on välissä vahvemmin läsnä ja välillä heikommin. Rannekkeet on ranteissa ja ranteet kipeänä mut ihan sama kerta auttaa oksenteluun. Paino ennen raskautta saavutettu takaisin. Ehdin siis laihtua tuossa oksennellessa.
VÄSYTTÄÄ KOKO AJAN! Voisin vaan nukkua ja nukkua mut hankalaahan se on tuommosen 7kk kanssa. ;)

Tine & ? 6+5 taitaapi olla

Muoks. Viikot unohtu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä