Tarvitsen autoa ja niin tarvitset sinäkin

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja vierailija, 13.08.2019 klo 09:35.

  1. r0s

    r0s Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    05.08.2018
    Viestejä:
    8 048
    Saadut tykkäykset:
    3 924
    Mä kyllä pitäisin auton (tai pari) siltikin vaikken oikeasti tarvitsisi niitä.

    Se ihana vapaus mennä minne mielii! :love:
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • List
    #76
  2. vierailija

    vierailija Vieras

    Niin. Eihän ne edes saastuta jos niitä ei käytä :D
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • List
    #77
  3. vierailija

    vierailija Vieras

    Kyllä asia on niin, että juurikaan tiiviimmin ei voitaisi rakentaa koska talojen aiheuttama varjostus muodostuisi ongelmaksi. Toki peltomarketit jäisivät pois, mutta turha kuvitella, että ilman autoja asuintalot rakennettaisiin kävelytien leveyden etäisyydelle toisistaan.
     
    #78
  4. vierailija

    vierailija Vieras

    Miksi pitäisi vähentää huvikseen ajoa? Kuinka moni loppujen lopuksi ajaa huvikseen? Kun auto on hankittu, sillä kannattaa ajaa. Poislukien harrasteautot, autot yleensä ostetaan tarpeeseen.
     
    #79
  5. vierailija

    vierailija Vieras

    Ja samat ihmiset valittaa bensan hinnasta
     
    #80
  6. vierailija

    vierailija Vieras

    No onhan bensa verotuksen takia törkeän kallista.
     
    #81
  7. vierailija

    vierailija Vieras

    Jos vertailet autoilun ajan kaupunkirakennetta joka koostuu metsälähiöistä, kauppa-alueista ja työpaikka-alueista sekä näitä yhdistävistä autoiluväylistä ja niiden suojaviheralueista, niin se on hyvin paljon hajanaisempaa kuin ennen autoilun aikaa rakennetut alueet.

    Sitä paitsi Suomessa on ylipäätään Euroopan hajanaisimmin rakennetut kaupungit, eli tiivistämisen varaa on hyvin paljon vaikka autoilun vaikutusta ei edes huomioitaisi.
     
    #82
  8. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    8 945
    Saadut tykkäykset:
    1 267
    Ja mistä suuri (moinin paikoin suurin) osa noista pienhiukkasista ja typen oksideista on peräisin? Julkisen liikenteen suurista dieselmoottoreista...
     
    #83
  9. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    8 945
    Saadut tykkäykset:
    1 267
    Voi onneton, minä luulin, että edes perusmatematiikka olisi sinulla hallussa :ROFLMAO:

    Voit listata noita kustannuksia, myös välillisiä. Mutta silloin tietenkin listataan myös välillisetkin hyödyt.
     
    #84
  10. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    8 945
    Saadut tykkäykset:
    1 267
    Yhteiskunnan suhtautuminen yksityisautoiluun on jakomielista. Samaan aikaan kun yritetään saada imiset liikkuman jalan, pyörällä tai julkisilla, muutetaan palvelurakenne täysin yksityisautoilusta riippuvaiseksi. Vain suurimpien kaupunkien (Pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku, ehkä Oulu) keskustoissa asuvat voivat oikeasti toimia ilman autoa. Tosin hekin sitten soittelevat autollista tuttuaan apuun, kun pitää kuljettaa keittiökalusteet, multasäkki parvekekukille tai hakea netistä tilattu polkupyörä.
     
    #85
  11. vierailija

    vierailija Vieras

    Se on jännä juttu tuo hesalaisten ylimielisyys. Ei voi kun ihmetellä.
     
    #86
  12. vierailija

    vierailija Vieras

    Ilman massiivista autoilua teitä tarvittaisiin paljon vähemmän ja ne voisivat olla kapeampia.
     
    #87
  13. vierailija

    vierailija Vieras

    Huonekaluliikkeillä on kuljetuspalvelu joka maksaa yleensä muutaman kympin.

    Multasäkin parvekekukille voi kuljettaa esim. polkupyörän tarakalla tai repussa. Parvekekukat eivät tarvitse kovin paljoa multaa.

    Netistä tilattu polkupyörä taas järkevimmin laitetaan kasaan noutopaikalla ja ajetaan kotiin.
     
    #88
  14. vierailija

    vierailija Vieras

    Niin siis metro- ja raitiovaunuverkosto kattaa 0,001% Suomen pinta-alasta tällä hetkellä. Me täällä maalla olemme enemmän kuin innoissaan jos te haluatte niitä tulla tänne rakentamaan. Olkaa hyvä ja suorittakaa. :)
     
    #89
  15. vierailija

    vierailija Vieras

    Ei ole mitään syytä olettaa etteikö metsälähiöitä olisi voitu rakentaa myös hevoskärryjen aikakaudella. Esimerkiksi Helsingin Malmi ja Haaga olivat itsenäisiä kuntia ennen kuin ne liitettiin Helsinkiin. Yhtä hyvin Mellunmäki olisi voinut syntyä itsenäisenä kuntana, jos vaikkapa 1890-luvulla Västerkullan kartanon maille olisi muuttanut tarpeeksi ihmisiä. Tuskinpa sellaisen maalaiskylän rakenne olisi sen tiiviimpi kuin 1970-luvun lähiörakennekaan. Lähiöt ovat väljiä sen takia, että niitä ei ole rakennettu tiiviin kaupungin jatkoksi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä autoilun kanssa.
     
    #90
  16. vierailija

    vierailija Vieras

    Helsingin Malmi kasvoi aluksi rautatieyhteyden ja Haaga taas rautatieyhteyden ja raitiotieyhteyden vuoksi. Ennen autoilun aikaa niiden rakennetta leimasi kävelymatkan minimoiminen rautatieasemalle tai raitiovaunupysäkille, mikä tiivisti kaupunkirakennetta.

    Autoiluperusteinen kaupunkirakenne ei edes voi olla kovin tiivis. Parkkipaikat vievät maanpinnalla tilaa ja maan alle rakennettuina taas tulevat valtavan kalliiksi. Myös autoväylät suojaviheralueineen vievät runsaasti tilaa. Esimerkiksi yhden ainoan moottoriteiden risteyksen paikalle voisi rakentaa kokonaisen kaupunginosan.
     
    #91
  17. vierailija

    vierailija Vieras

    Meinaatko tilan loppuvan Suomesta?
     
    #92
  18. vierailija

    vierailija Vieras

    Et ole sitten ymmärtänyt yhtään mitään siitä mitä kuluja ja vaikeuksia harva kaupunkirakenne aiheuttaa.
     
    #93
  19. vierailija

    vierailija Vieras

    Itsehän me ne kulut maksamme, joten mikä se sun ongelma oikein on?
     
    #94
  20. vierailija

    vierailija Vieras

    Kunta maksaa niistä pääosan.
     
    #95
  21. vierailija

    vierailija Vieras

    Jahas, se on taas joku pienipippelinen palstapauli vinkumassa ja mollaamassa naisia perhepalstalla, kun ei muuten saa egoaan pönkitettyä.
     
    #96
  22. vierailija

    vierailija Vieras

    Eli veronmaksajat.
     
    #97
  23. vierailija

    vierailija Vieras

    Voit mennä katsomaan mitä tahansa pikkukuntaa Suomessa tai maailmalla. Yksikään ei ole rakentunut niin, että olisi kaksi pilvenpiirtäjää juna-aseman vieressä ja kaikki muu olisi peltoa tai erämaata. Tiivis rakentaminen tulee siitä miten paljon ihmisiä pitää saada neliökilometrille. Autoilu ei määritä sitä miten tiiviisti rakennetaan, mutta tietenkään kun tilasta ei ole ollut pulaa, ei ole tarvinnut tilaa säästääkään ja niinpä esim. parkkipaikkoja on voinut lätkäistä sinne tänne isoiksi kentiksi.
     
    #98
  24. vierailija

    vierailija Vieras

    Eli autoilijat.
     
    #99
  25. vierailija

    vierailija Vieras

    (y)
     
    #100
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti