Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

"vieras"
[QUOTE="niin";22968606]No meidän perheessä käydään kyllä töissä, mutta meillä oli lapsille rahaa ottaa vain luokkakuvat + tarrakuvat otettiin. maksoi n. 15€ muistaakseni per/lapsi.
ja toisekseen aapee osti just vauvanvaatteita kun ei "voinut vastustaa kiusausta."
niillä ja koulukuvien hinnalla olis saanut jo paremmankin työtakin.
ja arvaa aapee mitä me työssäkäyvät teemme jos ei rahaa ole? no teemme enemmän töitä tai kuten nyt kun rahat on tiukilla olen varannut kahdeksi viikkoa kirpputoripöydän.[/QUOTE]

Ai niin, vauvan vaatteita :) Noh, asiat tärkeysjärjestykseen! ;)
 
"Anne"
Meidän kunnassa opiskelijat eivät saa edes elämiseen toimeentulotukea vaan lainaa pitää ottaa.
Pitäisi kyllä oikeusasiamiehelle tehtailla valitus miten eri arvoisessa asemassa opiskelijat ovat Suomessa, kun toisaalla sossut maksavat opiskelijoille toimeentulotukea, vaikka ei pitäisi.
Vaikka ottais opintolainaa niin tulot ja menot voi olla semmosessa suhteessa, että tttukea on oikeutettu saamaan. Täälläkin sai tttukea vaikka oli lainankin ottanut. Kotivakuutuksen ja sähkölaskun maksoivat ja joskus hyvin satunnaisesti jotain kirjoja. Tukea sai myös opintolainan korkoihin.
 
Skd
Mä en ota nyt kantaa koko keskusteluun mutta jos se ensimmäinenkään harkka ei oo vielä alkanu niin on aikaa vielä kysellä esim sieltä paikasta että miten niillä homma toimii. Ymmärsin että kyse oli nyt vaatekoista joten paikka siis tarjoaa työvaatteet? Seuraavissa sama homma, yhteyttä ottaessa kyselee ja mahdollisesti voivat sitten tilata. Useihan paikoissa on samanlaiset työvaatteet kaikilla joten kai se olis suotavaa että myös opiskelijalla?

Rahalla saa ja hevosella pääsee mutta huonossa rahatilanteeessa kannattaa ensin kysellä ja selvittää asioita eikä suoraan juosta luukulle.
 
Keittiönoita
Jos harjoittelupaikka ei ole sellainen, missä kaikilla työntekijöillä on omat vaatteet, harjoittelupaikka on kyllä velvollinen hommaamaan sekä työntekijöille että harjoittelijoille työasun. Mun on kieltämättä hieman vaikea kuvitella, että edes pienellä paikkakunnalla kaikki hoitoalan työntekijät olisivat jotain luuviuluja. Et kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen iso ellet sitten viime näkemän ole lihonut vähintään 20 kiloa :) Jos sulla on ollut vaikeuksia löytää työasua, joka mahtuisi päällesi, sano siitä koululla.
 
"Anne"
No pakkko ottaa kaikki kuvat koska kuvia pitää antaa monelle ihmiselle. Mä maksoon kaikki, mutta exän piikkiin saa luvan mennä osa.
Miksi et ottanut itse digikameralla kuvaa (tai pyytänyt tuttua ottamaan) ja käynyt jossain valokuvaamossa/kirjastossa/sukulaisella muistitikun/kortin kanssa tulostamassa valokuvapaperille? Paljon halvemmaksi olisi tullut.
 
"vieras"
Voi nyt saatana.

Tää sama ap vinkui ja valitti Savannan duunista ja Savannan tyylistä ostella kaikenlaista. Helvetti sentään!!! kun toinen kuitenkin ITSE tienaa rahansa ja ITSE ostaa mitä tarvitsee. Miten sä Scarlett kehtaat semmosesta kenellekään ruikuttaa, kun itse olet luottotiedoton ja roikut sossun luukulla itkemässä rahaa???

Ja sitten vingut kun ei löydy sopivia vaatteita, ja vingut kun lonkkaakin kivistää. Kumpaankin olis aika yksinkertainen ratkaisu: laihduttaminen! Vaan kun ei, ei ole motivaatiota eikä pysty ottaan itteään niskasta kiinni.

Ja haloo, järjen jättiläinen! Jos epäilet ettei kunnalla ole varaa hankkia harjoittelupaikkoihin työvaatteita, niin mistä v***sta sä luulet sitä rahaa sossulle löytyvän sulle lahjoittaa niiden kuteiden ostoon??? Ajattelit, että sossussa kasvaa rahapuita, vai???

Perkele mulla on mitta täynnä sun jatkuvaa märinää. Aika moni homma ratkeais ihan sillä että kaivat selkärankas sieltä housuistas, jonne se on valahtanut, otat ittees niskasta kiinni ja ryhdistäydyt! Ihan itse sun pitää elämäs tehdä hyväksi, sitä ei tee sossu, lääkäri, palsta saati miesystävä.
 
An
[QUOTE="Anne";22968829]On se helppoo joo mut toiset tekeekin valintoja jo ruokapöydässä että vaatteita löytyis helpommalla.[/QUOTE]

Jos jätettäisiin asiattomat kommentit pois tästä ketjusta ja pidättäydyttäisiin aiheessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22968886:
Jos harjoittelupaikka ei ole sellainen, missä kaikilla työntekijöillä on omat vaatteet, harjoittelupaikka on kyllä velvollinen hommaamaan sekä työntekijöille että harjoittelijoille työasun. Mun on kieltämättä hieman vaikea kuvitella, että edes pienellä paikkakunnalla kaikki hoitoalan työntekijät olisivat jotain luuviuluja. Et kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen iso ellet sitten viime näkemän ole lihonut vähintään 20 kiloa :) Jos sulla on ollut vaikeuksia löytää työasua, joka mahtuisi päällesi, sano siitä koululla.
No tätä samaa mä olen tässä yrittänyt jo aikaa sitten sanoa. :p Kyllä meillä on kaikissa hoitoalan paikoissa löytynyt kokoja todella isoillekin ihmisille. Täällä ei edes tietääkseni saisi käyttää omia suojavaatteita ja pestä niitä kotona, hygieniasyistä. Työpaikan pesulaan niitä taas ei voi laittaa, koska ne voivat kadota. Ja jos katoavat, niin ei niitä kukaan korvaa jos ne sinne itse on heittänyt.
 
Jaa ei näköjään ole tullut vastausta siihen mun kysymykseen, että miksei se passaa jos se yksi puku jo on, että sen pesisi työvuorojen välissä silloin kun on riittävän pitkä tauko työvuoroissa.

Mitä harjotteluiden lukumäärään tulee, niin itse opiskelin aikuispuolella ja mulla oli 7 harjoittelua.
 
heei
[QUOTE="vieras";22966226]Mun mies aloitti koulun johon hänen piti ostaa 350€ maksava koulupuku, 2 eri kengät, 2 teknistä alusasua, kirjoja (joita ei kirjastosta saa koska niitä käytetään koko opiskeluja ajan) yms. muuta pientä. Yhteensä hankintoihin meni noin 700€ ennen kun koulu edes alkoi mut eipä tullut mieleen sossusta pyytää vaan ihan tehtiin töitä sen verran enemmän et saatiin säästettyä.[/QUOTE]

Olikohan kyseessä Pelastusopisto??
 
"vieras"
Sä pähkäilit työtakin väriä jo kesällä. Eli olishan tässä ollut yli puoli vuotta aikaa säästää siihen.

Ja tosiaan, silloin tuntui ne värit ja mallit olevan se tärkein seikka. Kuule: ei sossun kuulu maksaa sulle työvaatteita siksi, että susta ne työpaikan tarjoamat vaatteet ei oo kivannäköisiä eikä värit korosta sun silmies väriä.
 
[QUOTE="lähihoitaja";22967084]
ja miten sulla voi olla vielä 5 harjoittelua? oothan jo pari vuotta opiskellut? mun tietääkseni niitä on 1 päiväkodissa, 1vanhustyössä, 1 kuntoutuksessa ja viimeisenä vuonna 2 valitsemassaan koulutusohjelmassa. siis yhteensä 5 harjoittelua koko opiskelun aikana.[/QUOTE]

No tätä oli mun pakko tulla myös kysymään, etkös sä Scarlett aloittanut melkein vuoden ennen mua opinnot? :O Meidan ryhmällä olisi jo toinen harjoittelu alkamassa, vaikka viime keväänä aloitettiin eli 3 jäljellä, miten sulla voi olla vielä 5?
 
itse opiskelin sairaanhoitajaksi Turussa ja koulun harkkatunneille piti hommata työpuku. Ostin paidan ja housut.

Harjoittelupaikat olivat kotisairaanhoito, yksityinen hoitokoti, neuron vuodeosasto, traumatologian vuodeosasto, urologinen vuodeosasto ja neurokirurgian vuodeosasto

nämä kaikki kotisairaanhoitoa ja yksityistä hoitokotia lukuunottamatta oli siis sairaalassa ja siellä ei muistaakseni saanut käyttää omia vaatteita missään. Ja suojavaatteet opiskelijalle/keikkalaiselle oli se hemmetin mekko. Niitä oli kyllä joka kokoa, ihan varmasti. Mutta se on maailman kamalin työvaate. En enää muista tarkalleen saatiinko sitten pyytämällä lupa käyttää omia kuitenkin, opiskelusta on jo aikaa.

Tuossa työvaatteiden pesussa, ainakin isommassa paikassa, on se ongelma, että vaatteet kun lähtevät pesulaan, ne viipyvät siellä jopa pari viikkoa. Joten omaa vaatekertaa et saa vähään aikaan takaisin jos se talon pesuun laitetaan. Joten pakko pestä kotona.

Nyt olen töissä Norjassa, terveyskeskuksen vuodeosastolla ja ostin omat työvaatteet. Kahdeksan vaatekertaa riittää niin että on mistä vaihtaa vaikka pesulassa osa viipyykin.

Ja tuohon toimeentulotuen lisäosaan sanoisin sen verran, että mitä hemmetin väliä sillä on jos joku saa sen työvaatteensa, oli sen tarve sitten todellinen tai ei, sossusta? Keneltä se on pois?

Sain mäkin opiskeluaikana toimeentulotukea ja lisäksi avustusta muuttoon ja huonekalujen hankintaan, kun tuli yllättäen ero. Ja olin siitä tosi kiitollinen. Ja sain toimeentulotukea silti, vaikken ollut nostanut opintolainaa. Se opintotuen nosto-osuus laskettiin tuloikseni jotta olisin samalla viivalla muiden, lainaa ottaneiden kanssa.

Ja noista säästämisistä. Mulle kävi niin että hain toimeentulotukea kesäkuulle ja piti viedä ne 3kk tiliotteet sinne. No sossutäti keksi että kappas, olin maaliskuussa tienannut jonkun summan rahaa joten hänpä siirtää siitä itse kohtuulliseksi katsomansa summan kesäkuulle tuloiksi. Sama se siitä onko niistä rahoista enää mitään jäljellä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mua kyllä ihmetyttää, että ap ostelee vauvan vaatteita, vaikkei hänellä ole edes miestä saati sitä vauvaa ja sitten ei riitä rahat omiin työvaatteisiin. Sit loukkaannutaan jos sossu ei anna rahaa...
 
[QUOTE="vieras";22969865]Mua kyllä ihmetyttää, että ap ostelee vauvan vaatteita, vaikkei hänellä ole edes miestä saati sitä vauvaa ja sitten ei riitä rahat omiin työvaatteisiin. Sit loukkaannutaan jos sossu ei anna rahaa...[/QUOTE]

Loukkaannun? :O :LOL: Ei sitten vissiin joillekin auennut se, että mä ihmettelin tuota eri virkaalijootten käytäntöjä tehdä päätökset.
 

Yhteistyössä