Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

"vieras"
Me ostettiin kokki- + tarjoilijavaatteet (ja myös kengät) käytettynä, koululla on välillä niitä ilmoituksia. Sossu ei olis kustantanut mitään, vaan olis joutunut ottaa opintolainaa. Monet meistä tehtiin viikonlopputöitä että rahat riitti. Kirjoja ei voitu hankkia käytettynä koska kaikki uudistui edellisvuodesta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22967577]Me ostettiin kokki- + tarjoilijavaatteet (ja myös kengät) käytettynä, koululla on välillä niitä ilmoituksia. Sossu ei olis kustantanut mitään, vaan olis joutunut ottaa opintolainaa. Monet meistä tehtiin viikonlopputöitä että rahat riitti. Kirjoja ei voitu hankkia käytettynä koska kaikki uudistui edellisvuodesta.[/QUOTE]

Eikä hankittu kuin yhdet vaatteet. Jos sattui olemaan pesussa, tuli huudot mutta koululta sai lainaan vaatteet.
 
raja on ylitetty
[QUOTE="mjää";22967584]Ei ole, kiitos kysymästä, kohta saan taas. Mutta onko sulla? (en kyllä ymmärrä miten tähän asiaan liittyy)[/QUOTE]

Näitkö Airaksisen tiistain?
 
raja on ylitetty
[QUOTE="mjää";22967611]Nyt ymmärrän miks sua riepoo toisten opiskelu... Sulla itelläs on päässä vikaa, etkä siihen kykene :)[/QUOTE]

Sano terkkuja jos näät ens ti, ok? Munaa on kyl, an tul heh.
 
"heh"
Mä opiskeluaikoina ostin pesulasta 2e työasun, kuten kaikki muutkin. Sitä käytettiin koulussa harjoittelutunneilla ja työharjoitteluissa käytettiin kunkin paikan vaatteita. Vaatevarastoja ku penko ni kyllä siellä joka paikassa oli älyn isojaki vaatteita, niitä oikeastaan ENEMMÄN kuin pienempiä. Pakko kysyy et millasia vaatteita siel teilläpäin hoitsut käyttää oikeen? Ku noin kalliit on? Ja miks pitää itelle ostaa, sitä en tajuu?
 
raja on ylitetty
[QUOTE="mjää";22967619]Kannattaa oikeasti hakeutua hoitoon, tuo ei ole hyväksi edes sinulle itsellesi.[/QUOTE]

Heh tajuun tän, hyvä sala viesti. Ens kerral kovanas?
 
"vieras"
Omissa harjoitteluissa olen useimmissa joutunut pitämään sellaista vanhanaikaista yksiosaista mekkoa. Ne, kenelle se ei kelvannut, veivät oman puvun aina kotiin pestäväksi, koska muuta ei ollut tarjolla.
 
Tässä taas
Kaikesta valitetaan, mutta tukea pitäisi saada. Mitäs jos kustannettaisiin kaikki omilla varoilla, yhteiskuntakin voisi paremmin. Ja tiedän, että valitusta tulee. Menkää katsomaan USA:n juttuja, ei ole meidänkaltaistamme sosiaaliturvaa. Jos sama homma olisi meillä, ei tarvitsisi veroja maksaa.
 
dfdf
Luin ketjun pikaseen, mutta en nähnyt että alottaja olisi vastannut oleellisiin kysymyksiin.

Oletko kysynyt/vaatinut sopivia vaatteita? Kyllä - ne kuuluu työpaikan hommata. Jos niitä ei ole, ne hankitaan ja piste. Ei saa mennä mukaan tuohon hoitajien kyykytykseen! Miksei niitä voi kysyä, sen sijaan että painelee sossuun? Ja jos sulla on kerran mahdollisuus lainata työvaatteisiin rahaa, niin miksi et lainaa vaan ensisijaisesti pyydät sossusta. Ja mikset pyydä sossusta sitten lainaa????
 
"hoitaja"
Mihin tarvitset sitä TOISTA asua? mulla oli harjoittelun aikana yksi oma hoitajan puku, jonka pesin sitten kotona muutaman päivän välein tai päivittäin jos oli tahranen. Työpaikan vaatteitakin sai kyllä käyttää, mutta mä halusin käyttää omaa.

Harjoittelun jälkeen sitten myinkin puvun pois, kun en sitä enään tarttenut.
 
"hohhoijaa"
Mä oon jotenkin kiitollinen, että ap asuu siellä jossain pikkukylässä kaukana. Mua nimittäin oikeasti kauhistuttaa se, että tuollainen ihminen on päässyt hoitoalalle. Ei mitään käsitystä hygieniasta, vaitiolovelvollisuuksista (viitaten toiseen ketjuun), eikä varmaan paljon muustakaan jos jo puolitoista vuotta junnannut samaa eikä vieläkään pääse opinnoissaan eteenpäin, vaan päinvastoin. Puhumattakaan käytöksestä ja itsehillinnästä.

Sitäpaitsi mä en käsitä miten ap voi saada sossusta rahaa noitten kaikkien tulonsiirtojen ja palkan jälkeen. Mäkin olin aikoinani yh-opiskelija, enkä todellakaan saanut sossusta penniäkään. Ihan itse hommasin kaikki kirjat sun muut kouluun liittyen. Mä itseasiassa toivon, että ap ei saisi sossusta enää sitä toista pukua, koska todellakin yhdellä puvulla kuuluu pärjätä nuo lähärin (ja myös sairaanhoitajan) opinnot.

Ja ihan uteliaisuudesta vaan, minkä koon työasua sä ap käytät?
 
"niin"
No meidän perheessä käydään kyllä töissä, mutta meillä oli lapsille rahaa ottaa vain luokkakuvat + tarrakuvat otettiin. maksoi n. 15€ muistaakseni per/lapsi.
ja toisekseen aapee osti just vauvanvaatteita kun ei "voinut vastustaa kiusausta."
niillä ja koulukuvien hinnalla olis saanut jo paremmankin työtakin.
ja arvaa aapee mitä me työssäkäyvät teemme jos ei rahaa ole? no teemme enemmän töitä tai kuten nyt kun rahat on tiukilla olen varannut kahdeksi viikkoa kirpputoripöydän.
 
hmmmmmmmm
[QUOTE="pipari";22966974]Noh, mitä tästäkin opimme? Kannattaa pitää luottotiedot kunnossa, jos mahdollista.[/QUOTE]

Ai? Mun mielestä tarinan opetus oli ihan päinvastainen. Polta luottotiedot, niin ei tarvi ottaa opintolainaa, ja sossu maksaa. Sossulle ei tarvi maksaa takaisin niinkuin pankille.

Mulla opiskeluista jo 8 vuotta menny, edelleen lyhennän opintolainaa noin 120;- kk. Vielä kaksi vuotta jäljellä.
Jos oisin polttanu luottotiedot opintojen alussa, olis ne tulleet jo takaisinkin tässä ajassa... mitään en ois menettänyt.
 

Yhteistyössä