***Toukokuun 2009 tuhisijat*** marraskuussa

Neuvolalääkärillä käyty. Eipä siellä nyt mitään uutta ilmennyt, jokseenkin ehkä turha käynti kun maanantaina kuitenkin oli jo se np-ultra. Niin, no sainhan mä tosin selville, että painan nyt melkein yhtä paljon ku sillon ku olen Pinja mahassa käynyt synnytysaamuna vaakalla... Eipä naurata yhtään :x Kuhan tämä vauva pihalle saadaan ja saadaan niin isoksi, ettei pelkällä rintamaidolla elä niin tämä mamma alkaa sitten kyllä kuntokuurille... BMI edelleen normaali, mutta kyllähän tuollainen reipas 10kg lisä parin vuoden aikana silti häiritsee... Ja katsotaan nyt, paljonko kiloja tämä lapsi saa aikaiseksi tuohon isosiskon saavutuksen päälle. :p

Varoituksena vain esikoistaan odottaville; Kotiäitiydessä piilee lihomisen vaara. Vaikka koko ajan saa juosta paikasta toiseen ja ulkoituakin tulee enemmän kuin työelämässä niin kyllä sitä kummasti ehtii siinä syödäkin... Väsymystä on tosi kätevää yrittää paikata esim. suklaalla :D

Knockout 13+6
 
Neiti21lle onnea :heart:

Täällä on kahdessa päivässä masusta tullut pieni 'pumpula'. :D Kyllä se aika etenee jos kerran mun äiteekin myöntää mun masuni kasvaneen.

Lihomisesta en helpolla valita, tässä on aina oltu alipainoinen, että lisakilot ei oo ollenkaan pahitteeks jos niin on käydäkseen. :LOL: Tokihan se ois tietty kiva mahtuu jossain vaiheessa raskauden jälkeen entisiin vaatteisiin, mutta voipi olla että veljen tytölle menee kaikki. :whistle:

Neuvolalääkäristä Mä oon tässä jo miettinyt, milloinkahan meillä mahtaa olla ensimmäinen sellainen kun ei ole vielä ollut...? Vissiin joulukuun neuvolakin on ihan vaan terveydenhoitajan vastaanotolla, ainakin ajan antoi.

kissinminttu & papu 14+1
 
Pauzi
Varoituksena vain esikoistaan odottaville; Kotiäitiydessä piilee lihomisen vaara. Vaikka koko ajan saa juosta paikasta toiseen ja ulkoituakin tulee enemmän kuin työelämässä niin kyllä sitä kummasti ehtii siinä syödäkin... Väsymystä on tosi kätevää yrittää paikata esim. suklaalla :D
Jep, toi on oikeesti ihme juttu, vaikka kuinka koittas kattoo mitä syö. Mä en kans tajuu, ku tuntuu et oon vaan lihonu sinä aikana mitä kotona olen ollut. Nyt odotusaikana on saldo onneks -5kg, mut tällä massalla olis melkein jo parempi vetää koko raskaus melkein nollalla lisäkilolla... Miten te muut oikein "vahditte" syömisiä? Mä koitan pitää hiilarit kohtuudessa, ja herkutella yhtenä päivänä viikossa. Muuten normaalia kotiruokaa, kuitenkin koitan annokset pitää normaalina.

Meillä on pienempi kipeenä. On kurkunpääntulehdus ja korvatulehdus, sekä kahtena päivänä jo yli 40 asteen kuume...
 
Ihan mielettömiä uutisia neiti21!!! :heart:

Toissa päivänä neuvolassa kävin, ja kaikki ihan ok. Sydänäänet kuulin ekaa kertaa, ja oli aivan ihanaa kuultavaa. Tosin pienokaisen sydän hakkasi 160-170 krt/min, että aikamoista haipakkaa. Neuvolantäti sanoi, että menee ihan normaalin ylärajoilla... :whistle:
Hemppari oli tippunut 144-122, mutta ei tarvinnut vielä alottaa rautaa, no, vielä sekin päivä varmasti koittaa. Liikkeitä en kuulemma voi vielä mitenkään tuntea...höm... :whistle: olen kyllä asiasta ihan eri mieltä...

Selkä on niiiiiiin kipeä!! En ole ennen kärsinyt kun vain niska-hartia kivuista, mutta nyt tämä selkä... Tekee tosi pahaa nostella tuosta esikkoa!
Meillä ollaan flussassa. Mies ja minä. Tyttö on nyt kaksi päivää itkeskellyt ja ollut kuumeilnen. Ajattelin ensin, että neitikin tulee flunssaan, mutta ei. Tänään neidolle sitten puhkesi ensimmäinen hammas!! :D Ilmankos on tarvittu panadolia ihan urakalla!

Ostin tänään pienokaiselle jo muutamia ihan pieniä vaatteita, joilla kulta varmaan tuodaan kotiin! :D Voih, en malta odottaa sitä!!! :heart:

nasu ja nipsu 16+0 :heart: JO!!! KOHTA PUOLIVÄLI!!!!! :D :D
 
PAUZI: Minulla käytössä ns. hiilihydraattitietoinen ruokavalio, jolla myös olen viimeisimmän raskauden kilot karistanut korkoineen. Sopii ainakin minulle, ja painonnousu pysynyt kurissa hyvin (matkaa viime raskauden huippumittoihin 34kg:a) Paranemisia sinne suunnalle!

Mulla tosiaan räjähtänyt paino kummassakin raskaudessa ihan käsistä :eek: ellen ole viel maininnut..

SIKSAKKIA: Kiva kun sokrut oli ok :heart:
 
Minä hypystelin kaupassa pieniä bodyja, kahden vaiheilla etten heittänyt kärryyn. Jäivät vielä kauppaan. Olivat kyllä aivan ihanan tuntuisia, tosi pehmeitä :)

Piparitaikina tehty ja huomenna pitäis sitten paistaa. Kovasti maisteltu taikina alkoi kuohuun masussa :x

Mullakin toi paino lähti alipainon puolelta. Tosi kummastunut olen jos raskauden jälkeen jää pidemmäksi aikaa kiloja.

Nasu21: Pikaista paranemista.
 
Heippa!

neiti21 aivan ihania uutisia!! kyllä tosiaan on sinnikäs kaveri sulla masussa, oikein pieni taistelija :heart:

painosta mulla on kyllä päinvastaiset kokemukset.. viimeraskaudessa tuli kiloja 12 ja sen jälkeen kotona ollessa lähti 15 eli kaikki ja vähän ylikin, mutta ans olla ku menin töihin ni johan painoo alko hiljalleen tulla ja yhteensä tullu ainakin sen 15 kiloo :( 3 vuorotyö kun on ni ruokailut tosi epäsäännöllisiä välillä ja sitte ku eväät on millon mitäkin ni kotona ollessa tuli syötyä paljo tarkemmin ja säännöllisemmin.. tälläi mulla :) nyt saa nähä miten käy mut lisäkiloja ei ainakaan sais kovin tulla! kauhulla jo pelkään että loppuraskaudessa paino lukema on ensimmäistä kertaa ikinä 3 numeroinen ja se olis kauheeta :eek:

siksakkia: en usko et tarvii enää mennä uudestaan sinne sokerikokeeseen, voit vaikka pyytää neuvolassa välillä mittaileen tai voi olla et mitataan muutenki.. täällä ainaki käytäntö se et jos kaikki ok, ni ei uusintakäyntejä..

neuvolalääkäri ei täällä oo sellasta ainakaan ennenku joskus 20 viikon tienoilla kun niskapoimu tutkimuksen yhteydessä tehdään sisätutkimus, ni se kai sit korvaa sen.. tietty jos jotai vaivaa olis ni pääsis lääkärille..

koko päivän ollu kauheeta tohinaa ja siivoilua yms.. nyt alamaha ihan sairaan kioee ja vihloo.. pakko mennä varmaan pötköttään ja kattoon telkkua loppu illaks ku poikakin viimein nukahti..

Höpöliini ja Piipero 13+1
 
:attn: tää EI ole mun iltani.

molemmat kädet kipeinä. toista pakottaa ihan kunnolla. Tulin just jälleen kerran ensiapupolilta, piti sinne ajaa lumituiskussa yhdellä kädellä kun toiseen puri tämä ihanainen koiravauvojen emo. :kieh: Suojeluvaisto sillä ihan kympillä päällä kun muakin pelästyi! |O
Hoitaja siellä antoi jäykkäkouristuksen ja desinfioi pirtulla ruhjeen. Huomenna on sit kuulemma molemmat kädet luultavasti kahta kipeemmät.

Onneks oli takki mulla päällä, paksu sellainen, yritti meinaan ensin tohon masuun näykkästä kun raukka pelästyi mustaa isoa takkia! |O Että huhhuijaa sanon minä. mitähän vielä....?

Toivottavasti joku auraa meidän pihan aamulla, että saan auton ulos tallista ilman että tarvii käsirampasena alkaa kolaamaan sitäkin :LOL:
 
Neiti21 voi kuinka ihania uutisia! :heart: =)

Täällä on tullut lunta oikein kunnolla... Ihanaa kun talvi tuli kerrankin ajoissa! :)
Toivottavasti pysyiskin noi lumet.. !
Mä kävin jo ostelees vaaville sitterin ja muutamat bodyt .. En yhtään hätähousu ole! :D

T.toukotytsy+masukki 15+5
 
Huomenta!

Neiti21: Ihanaa kuulla hyviä uutisia!

Painosta: Oikein toivon, että tässä raskaudessa tulisi ihan reippaasti. Ei sitten menisi taas miinukselle imetysaikana. Esikosta painoa tuli 12-13 kg ja imetysaikana mentiin 5 kg miinukselle. Se ei ollut ihan kiva juttu, kun bmi tippui 16:sta. :(
Tosi kovalla työllä sain pari lisäkiloa, joka olikin nyt sitten lähtöpaino tähän raskauteen. Olen vaan sen tyyppinen, että en liho, vaikka kuinka söisin. Onneksi tämä pahoinvointi ei ole painoa tiputtanut, vaan on pysynyt ennallaan. Kovasti mua on kyllä lääkärikäynneillä vaa´alla juoksutettukin.

Nara: Oletko kertaakaan käynyt lääkärissä tuon oksentelun takia? Mä sain nyt viime käynnillä vatsaa suojaavan lääkkeen ja pahoinvointilääkkeen tän jatkuvan oksentelun ja verenvuodon takia. Muuten ei kierre lopu, kun vatsa on niin ärtynyt.

(.) Oma napa vaan pullistuu. Varpaille on saanut sanoa jo heipat. Ihmettelin muuten tuossa yksi päivä, kun yhdessä raskauskirjassa sanottiin, että kohdun yläreuna tuntuu noin 8 cm navan alapuolella. Mulla se ainaskin tuntuu selvästi tuossa navan kohdalla :eek:
Olo on sellainen kuin mentäisiin jo reippaasti yli puoliväliä. Siis ainakin, jos esikoisen odotukseen vertaa.
Rinnatkin on niin paljon kasvaneet, että mulle ei meinaa enää mitkään liivit mahtua. Pitäis lähteä liiviostoksille, mutta ei huvittaisi yhtään. Sen taas tietää, että mistään ei löydy tarpeeksi isoa kuppikokoa 70 cm:n ympäryksellä :(
Mitään törkyhintaisia liivejä en ala erikoisliikkeistä hommaamaan.


Joie ja Sippu rv 15+3
 
kissinminttu: Voi ei, toivotaan, että käsi paranee pian.

Joie: Mulla esikoisesta tuli 12kg, mutta muistaakseni pysyi siinä imetyksen ajan. Toisesta tuli 15kg ja pari kiloa jäi hetkeksi.
Mä kävin eilen liiviä kattomas ja on se hankala tehtävä. Rinnat ovat paisuneet kovasti. Markettien liiveistä ei aina edes tiedä. Mulla kans 70, mutta noista menee 75.
 
Pauzi
Painosta: Oikein toivon, että tässä raskaudessa tulisi ihan reippaasti. Ei sitten menisi taas miinukselle imetysaikana. Esikosta painoa tuli 12-13 kg ja imetysaikana mentiin 5 kg miinukselle. Se ei ollut ihan kiva juttu, kun bmi tippui 16:sta. :(
Tosi kovalla työllä sain pari lisäkiloa, joka olikin nyt sitten lähtöpaino tähän raskauteen. Olen vaan sen tyyppinen, että en liho, vaikka kuinka söisin. Onneksi tämä pahoinvointi ei ole painoa tiputtanut, vaan on pysynyt ennallaan. Kovasti mua on kyllä lääkärikäynneillä vaa´alla juoksutettukin.
Ei tasan mene onnen lahjat, mä olen taas sellainen että jos katsonkin jotain esim. viineriä, niin se sulaa mulle läskiksi tohon lantiolle :'( Onkohan se sitten yksilöllinen aineenvaihdunta vai mikä... mene ja tiedä.
Mulla ei kummastakaan edellisestä raskaudesta tulleet kilot, (esikoinen +30kg, pikkukakkonen +14kg) ole lähteneet imettämällä. Esikoisesta sain lähes kaikki pudotettua ennen kakkosta, mut noita kakkosesta tulleita en saanu pois kun tulin raskaaksi heti kun lopetin imetyksen. Tämä lapsi ei siis ollut ihan tarkoituksella tehty, oltiin suunnilteltu kolmosta parin vuoden päähän et olisin ollu äippälomalla kun esikoinen menee kouluun. Mut elämä järjesti sit kuitenkin näin. Ihan onnellinen kuitenkin olen. :)
 
Joie: Mulla on iha sama, esikoisesta tuli jotai 12 kg ja imetyksen kans tuli -5kg... varmaan enemmänkin oli yhessä vaiheessa, ipana imi ihan kuiviin :eek:
Nyttenkään ei oo tullu ku vasta pari kiloo, toiv loppuu kohti alkaa tuleen kiloja... En valittais jos synnnytyksen jälkeen jäis vähä kiloja... en näin luuviulu tahtois olla... :/
Mieskin tykkää kun on jotai mitä puristella :D Mulla ei oo rinnatkaan hulluna lähteny viel kasvaan kuin esikoista oottaessa piti ostaa isompia rintsikoita täs vaiheessa...
Jooh.... jotain vois taas syödä... Suklaata vedän... Pitäs ehk jotain ravitsevampaa lähtä kaupasta hakee... kun jaksais völläytyä ulos... ehk päikkärit ensin... :ashamed:
 
PAUZI: Minä olen kans juuust sellanen ollu aina että lihoan jo ajatuksesta :D Imetys ei täälläkään auttanut, esikoisesta tulleet 25kg:a lähti kyllä 3kk:ssa, muuta kuopuksen 30 lisäkiloa pysyi tiukassa.. Pumppasin 2kk maitoa vauvalle ja luovutinkin sitä 2kk:ssa ylimääräistä 13litraa! eli kyl maitoa tuli ihan hulluna :D Mut ruokavalio muutos vasta vei noi 40kg:a pois :| Oma työnsä siinäkin sit oli :x

Pakko laittaa tää :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Pikkuinen siellä :heart: Mitoiltaan vastasi viikkoa nuorempaa (alussa 3 pvää pienempää vastasi, sit vastasi viikkoja, ja taas alakanttiin: mulla kyl lapset aina olleet pieniä syntyessään :heart: )

Mulla oli yöllä ihan tolkuttoman huono olo, en nukkunu taas yhtään ku oksetti ja närästi.. plah. Nyt siis päikyille kun tytötkin päikyillä :)

T:Neiti, rv 14+6
 
Kiloista on täällä puhuttu... :) Mä olin johonkin 20-v asti kamala luuviulu, mun painoindeksi oli jotain 17,6. Sitten muutin pois kotoa ja johan tuli kiloja!! :LOL: Kun alkoi tekemään itte ruokaa... ja aika usein se oli pastaa ja jotain kermaista kastiketta niin tulihan niitä kiloja melkein 10 yhden vuoden aikana! :saint: Sitten ne putos tasaseen tahtiin, ja viime vuonna olinkin tosi timmissä mutta terveessä kunnossa. :D Sitten tuli eka raskaus joka sitten keskeytettiin rv 20 ja siitähän jäi muutama kilo pyörimään.. mutta oon tosi tyytyväinen nyt tähän lähtöpainoon ja painon kehitykseen. :) Paino raskauden alussa oli sellainen 56, nyt taitaa olla jotain 57,5-57,7. En voi olla ihan varma. ;) Mut painoindeksi oli 20,5. Mä en kyl ihan hirveesti jaksa välittää noista muutamista kiloista. Mä TOIVON et raskauden aikana ei tulis enempää ku se 12 kiloa. Kymmenen olis viel ihanampi. :D

iso :hug: :hug: pahoinvoinnin kanssa taisteleville. Ei käy kyllä kateeks. :(

Neiti21 mikäs nyt on teidän masuvauvan ennuste? Siis tuon turvotuksen suhteen.... ooteko menossa sinne punktioon vai kävittekö jo siellä? Siis ei ole pakko vastailla jos et halua. :)

Lunta on täälläkin. :wave: Nyt vaan täytyy miettiä että millä sitä liikkuu jatkossa... meiltä ei mene bussit ihan vierestä ja tuntuisi tyhmältä kävellä reilu kilsa pysäkille, siitä hypätä bussiin ja sitten kolme pysäkinväliä kauppaan... :x Ennen kuljettiin pyörällä niin sai kauppatavarat repussa kulkemaan. Siinä reilun kilsan päässä on kyllä siwa mut se on niin kovin kallis ja pieni kauppa että ei siitä kaikkia ostoksia voi tehä. Meille on kyllä onneks tulossa auto lähiaikoina. :)

Iskiaskipu on täällä taas! mulla siinä ekassa raskaudessakin oli just näihin aikoihin samanlaista kipua selässä... pitää täyttää jumppapallo että pääsee sen kanssa pyörimään. Jospa se auttais... :|

Muuten kaikki on mahtavasti! :D Viikonloppuna meen käymään vantaalla kaverin luona pikkujouluissa ja on siltikin ihanaa että on lunta. :)

EM ja Dodo 15+3 :heart:
 
Neiti21 Ihana kuva, aivan mahtava :heart:

Toivottavasti kissinminttu toivut pian :hug:

Painoa tuli esikoista odottaessa vähän yli 5kg lisää lähtöpainoon verrattuna. Mutta koska pahoinvoinnin takia paino tippui alkuun niin siitä alimmasta painosta lisäystä oli n. 13kg.
Synnytyksen jälkeen lähti ihmeen hyvin laskuun, painoin alle lähtöpainon ennen kuin edes pääsimme kotiin! Imetys tiputti sitten vielä vähän lisää, mutta muutama kilo tuli takaisin sen jälkeen kun täysimetys loppui. Yhteensä imetin esikoista 14,5kk eli vielä silloinkin kun tämä raskaus alkoi. Nyt taas paino tippunut jo 6-7kg.

Eikä varmaan tätä menoa lähde nousuun, ennen kuin pystyy edes jotain syömään. Muutama päivä ollut parempi pahoinvoinnin suhteen, mutta tänään sitten saanut monta kertaa taas oksentaa. Se on niin inhottavaa kun ei ole edes mitään mitä ulos tulisi, niin sitten vatsahappoja ja verta :x :x

Ihanaa enää neljä viikkoa ja ollaan puolivälissä!! Ja kuuden viikon päästä saisi jo pakkaustakin hakea...


Siksakkia & Toivo 16+0
 
ELINAMARIA: Punktioon mennään 26.11. Ennuste arvaamaton. Ei vauvan pitäny edes olla hengissä enää mutta oli vointi siis kohentunut merkittävästi, syke normaali ja liikkuu hyvin ja rakenteet ok. Sydämen vajaatoimintaa tätä eilinen lääkäri vihjaisi, koska yleensä noihin suuriin turvotuksiin liittyvissä kromosomipoikkeamissa on myös rakennepoikkeamia.
Hän sanoi ettei sydänviat suoranaisesti periydy mutta... elämä on ihmeellistä (veljeni kuoli 2kk:n iässä synnynnäiseen, vakavaan sydänvikaan, isälläni kiertää veri osin väärin sydämessä, mulla rytmin kanssa ongelmia ja toinen pappani kuoli 40-v sydänkohtaukseen.. niin ja serkulla sydämen vajaatoiminta... että tämä sydääönvikariski vahvana epäilynä sen vuoksi) Toisaalta, voihan se turner-diagnoosi vielä tulla myös, mutta sen kanssa pystyis elämään :heart:
 
Heiii, Liberolta tuli tälläinen huu-haa juttu eli kiinalainen raskauskalenteri:

http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf

Heh, vaihteleekohan tuo vuosittain vai onko aina sama taulukko? Nimittäin tuosta jos katsoo niin esikoinen olisi tyttö, mutta poika hän oikeasti on :D
 
SIKSAKKIA: Mulla piti paikkansa! Mulla kaksi ekaa tyttöjä, kuten kalenterissakin näytti olevan ennusteena. Nyt kalenterin ennusteena poika! :heart: (joka poissulkisi Turnerin kyllä heti..toisaalta sydänviat vähvemmin miessukupuolella suvussa....) Saa nähdä, en mä oikeen tollasiin usko, mut punktiosta se sit selviää pitikö kutinsa :p Kyl ihmettelen jos paikkansa pitää :D
 
Neiti21 Kiva kuulla että jollain pitänyt paikkaansakin :)
Mutta en minäkään kyllä tuollaisiin usko, kuten en muihinkaan raskausoireisiin tai mahan muotoon tms... En ole taikauskoinenkaan niin varmaan siksi pidän noita juttuja huuhaana, mutta ihan kivahan noita on kuitenkin vilkaista ;)
 
Neiti21 Teillä on kyllä paljon sydämen kanssa suvussa ongelmia... kyllähän tuo sydänvikakin on sellainen joka on hoidettavissa, enemmän siinä varmaan pelottaakin se kehitysvamman riski ja laajuus. Olen kyllä kuullut sellaisiakin tarinoita että vaikka vauvalla on ollut turvotusta niin on syntynyt terveenä. Mutta on teillä kyllä sitkeä sissi siellä masussa. :) Ja toivotan kovasti onnea ja tsemppiä punktioon ja jaksamista tulosten odotteluun. :hug:

mulla toi kalenteri näyttäis poikaa. :)
 

Yhteistyössä