Uusia kaksosten odottajia?

Meille hankittiin jo rv 15 kaksosten vaunut kun satuttiin edullisesti löytämään. Ne on Phil&Teds vierekkäinistuttava e3 Twin malli, saatiin poistonurkasta n. 450 eurolla (600 CHF), normaalihinta täällä olis n. 900 CHF eli 700 euroa. Ihan uuden vaunut siis, mutta poistuva malli, joten siksi halpa. Leveys on vain n. 71 cm, joten ne oli pakko ottaa.

Turvakaukalot (ja -istuimet!) halusivat appivanhemmat ostaaa meille, kaukalot on Nania Be-One SP vöillä kiinnitettävä malli, maksoivat tarjouksessa n. 45 e/kpl, saaneet testeissä ihan hyvät arviot. Tulemme käyttämään niin harvoin autoa (kerran parissa-kolmessa viikossa matkalla mummolaan), että telakasta maksaminen olisi ihan turhaa meille. Enemmän huolettaa, miten päästään kaikista noista tavaroista aikanaan eroon !

Tänään on taas ultra (rv 32+1) joten jännittää jos kovasti, olisiko tuo toinenkin muksu vihdoin kääntynyt pää alaspäin. Sen verran kovaa on mylläys ollut, että voisi olla mahdollista...
 
Täällä myös kaksosodottaja. Esikoinen on nyt 2v 7kk. Rv 13+5. Kaksosraskaus selvisi jo alkuraskauden ultrassa rv 7+2 ja kyllähän se aika epätodelliselta tuntui. Nt-ultrassa käyty ja molemmilla (onneksi) omat istukat. Maaliskuussa TAYS:issa rakenneultra. On ollut kyllä tähän mennessä ihan erilainen raskaus verrattuna esikoisen odotukseen. Esikoisesta ei ollut mitään oireita eikä vaivoja, painoa tosin tuli about 25kg ja hepatogestoosin vuoksi synnytys käynnistettiin 37+5 viikoilla. Nyt on oksettanut ja väsyttäny ja supistanu ja tehny vaikka mitä. Onneks pahoinvointi jo helpottanut melkein kokonaan. Kiva lukea muidenkin kokemuksia kaksosraskaudesta!
 
Täällä taas sairaslomalla, ja nyt sitten pitäis olla synnytykseen asti kotosalla...matkustuskieltokin pamahti ja 100 km kauemmas ei saa lähteä...en kyllä jaksaiskaan autossa istua sen enempää.

Pojat voi onneksi oikein mainiosti 3g oli kokoarvioissa enää eroa ja käyrillä mennään hyvin. Äippä vaan on vähän huonomassa hapessa:whistle: Matalaverenpaine kiusana ja huimaa ja pyörryttää lähes joka liike, supistuksia tulee heti jos alkaa hiukaakaan väsymään...turhauttaa kun kuvitteli että vielä ois hyvissä voimissa tähän aikaan vuodesta ja työelämässä täysillä kiinni vielä jonkin aikaa, mut siloin ei ollutkaan tiedossa tuplaraskaus.

Löydettiin käytettynä rattaat Emmaljungan vierekkäin istuttavat. Halvalla saatiin ni nyt jo ostettiin. Missä vaiheessa työ muut ootta uskaltautuneet ostelemaan tavaroita ja tarvikkeita...Mitä mieltä ootta mahtuuko kaksoset yksösen vaunuihin ihan vastasyntyneinä vai pitääkö ruveta metsästään leveempää kärryä?Mietityttää...hankalaa kun ei oo yhtään kokemusta asioista...:confused:
 
Heippa kaikille!

Eilen tuli kävästyä tayssissa tarkastuksissa.. Supistukset ovat muuttuneet yhtä kivuliaiksi kun oli edellisissä synnytyksissä:( mutta ei siellä onneksi ollut mitään tapahtunut kohdunsuulla=)
Tänään laitoin isommat lapset mummulaan yökylään kun edelleen kiusaa ne Todella kivuliaat supistukset niin saa rauhassa täällä kotona levätä ja jos tarvitsee lähteä sairaalaan niin ovatpa valmiiksi hoidossa:)

Maanantaina kävin neuvolassa ja mahan koko oli 33cm:O ja sain sokerimittauslaitteen kotio viikoksi kun oli vähän koholla rasitustestissä..

Kaikille hyvää odotuksen jatkoa ja voidaan paksusti:D

Mie+jätkät rv27
 
Voikaahan mahdollisimman hyvin, Riikkuli ja JiiJii. Sairasloma ja lepääminen on nyt varmasti paras tapa hoitaa omaa ja lasten oloa.

Minä olen ostanut muutamia juttuja käytettynä (leikkimatto, sterilisaattori, babyeinstein aktiviteettikeskus) ja USA:n matkalta tuli mukaan vaatteita. Suurimman osan vaatteista saamme/ostamme käytettynä. Muuten jätän hankinnat vähän myöhempään. Tein ostoslistan varmuuden vuoksi valmiiksi jos käykin niin, että mies joutuu ostamaan kamat yksin. Ihan viime tippaan en uskalla jättää, kun koskaan ei tiedä kuinka aikaisin tyypit alkaa haluta ulos.

Rauhallista viikonloppua!

Marinatar 21+2
 
Täältäkin löytyisi yksi kaksosten odottaja! Viikkoja 18+0 tällä hetkellä ja la 14.7.11. Kaksi istukkaa ja omat pussit ja kalvot, ja pojilta näyttää molemmat. Mulla ikää 23v ja esikoinen täytti juuri 2v ja ihan luomuna sai alkunsa nämä pallerot.

Ultrassa viikolla 14 selvisi tämä tuplapotti ja täytyy myöntää että täälläkin uutinen oli aikamoinen shokki, ehkä siksi että koko ajatus kaksosisita ei ollut käynyt mielessä. Edellisen raskauden jälkeen oma terveys on ollut välillä heikko joten käytin kaiken aikani murehtimiseen, että onko masussa kaikki hyvin. Olihan siellä, molemmilla asukeilla :)

Nyt fiilikset on jo nousussa, enkä osaisi oikein edes ajatella että odottaisin vaan yhtä! Potkut tuntuu jo mukavasti etenkin ruokailun yhteydessä, ja välillä herättävät toinen toisensa siellä kun alkaa pian toisellakin puolella jytä kun yksi aloittaa. Ultrakäynti on taas parin viikon päästä edessä ja jännittää kaikesta huolimatta, ei tätä vaan oo uskoa todeksi! Nyt siis jo niin päin, että haluun nähdä mun pikkuiset siellä uiskentelemassa ja että kaikki on hyvin.

Supistuksia on täälläkin, ihan kivuttomia tosin joten ei kuulemma tee mitään. Rasituksesta kyselin neuvolassa, niin sanoi että ihan oman voinnin mukaan voi mennä vielä, ei tarvii hidastaa tahtia ja sais vaikka lenkkeilläkin jos tuntuis hyvältä. Musta toi kuulosti aika hurjalta kyllä kun toisaalta sitä lukee ennenaikaisen synnytyksen vaaroista, mitä ohjeita te muut olette saaneet jos on tullut tällaiset kysymykset puheeksi? Siis tietysti jos lääkäri kieltää ja kohdunkaulalla on muutoksia, niin ei tietenkään, mutta että pitääkö ottaa jotenkin varovaisemmin kaksosraskaudessa jo näillä viikoilla? Mullakin kun toi väsymys on välillä ihan kauheeta ja alavatsakipujakin esiintyy, mutta välillä on ihan hyvä olo ja jaksaa kävellä rivakastikin ja puskea rattaita hangessa. Pitäiskö niinäkin hetkinä sitten säästellä voimia? :) Lääkäriltähän sitä voi sitten tietysti kysellä kun kattoo tarkemmin tilanteen..
 
Tervetuloa mama23 ja onnea odotukseen:)
Itselä kanssa supistukset, kivuttomat vaivana ja niiden ja muiden remppojen kanssa saikulla vähän väliä...
Mulla lääkärit kehoittivat liikkumaan oman olotilan mukaan. Jos ponnistelut aiheuttaa supistuksia niin sit välttää niitä, mut sänkyyn ei saa jäädä vakituiseen. Suurempia nostoja liikoja portaita ja rankempaa urheilua kehoittivat välttämään. Kävellä saa omaan tahtiinsa ja uiminen ynm. kevyempi on ihan ok.
Itse oon lähinnä käveleskellyt omaan tahtiin. Tosin huomaa jo, että ei jaksa todellakaan enää semmoisia lenkkejä mitä ennen, mutta liikkeelle silti on päässyt :)
 
Hei taas vaan kaikille! Eilen oli taas kasvukontrollissa käynti ja painoero oli huimat 250g :O oli kyllä eri mittaaja kun viimesillä 3kerralla että voi tietysti kyllä siitäkin noin iso ero johtua,kun on eri mittaaja...mutta huimaa ja pelottavaa silti...nyt vaan saa jännityksellä odotella että mitä tapahtuu. perjantaina pitää mennä äippäpolille sydänkäyrään ja jos siinä on molemmilla kaikki ok,niin sitten tiistaina taas uusi kasvukontrolli. elikkäs olen nyt viikon välein juossut nuissa kasvukontrolleissa just sen kasvueron takia...aina saa hirveällä jännityksellä mennä sinne että joko joutuu osastolle jäämään..toivottavasti nyt saisi vielä kotona olla muutaman viikon niin olisi hyvä. ja synnytystapa on minulla ilmeisestikkin sitten sektio just tuon kasvueron takia ja tarjonnatkin oli toinen perätilassa ja toinen poikkitilassa ovat olleet jo 3viime kertaa... sekin pelottaa tooosii paljon sektio siis...huoh... nyt siis rv 28+0.
jaksamisia vaan kaikille kovasti!!! =)
 
Mulla on myös ollut ongelmaa matalasta verenpaineesta. Paineet olleet aina matalat eikä niistä mitään oireita ole ollut oikeastaan koskaan, paitsi raskausaikana. Esikoista odottaessa verenpaine laski enemmän tosin vasta aika lailla loppuraskaudesta ja silloin kyllä huimasi. Nyt viikkoja 15 ja välillä on tosi heikko ja vetämätön olo, yleensä silloin yläpaine ollut alle 100. Oon koittanut syödä salmiakkia ja juoda enemmän ym. kotikonsteja, mutta ei niistä ole juuri apua ollut.

Hentoja liikkeitäkin on alkanut nyt ihan viime päivinä tuntua. Työpaikallani on ultraäänikone ja oonkin käyttäny tätä "työsuhde-etua" hyväkseni ja ultraillu aina silloin tällöin. Tuntuu rauhoittavalta nähdä miten pienet sydämet lyö ja pikkuiset liikkuu varsinkin kun välillä sitä miettii, että onko siellä masussa kaikki ihan kunnossa.
 
Minulla oli keskiviikkona kätilön tapaaminen. Mainitsin, että olen kärsinyt joka viikonloppu päänsäryistä. Veikkailin itse syyksi sitä, että nukun huonosti, heräilen tunnin välein ja nukun paremmin vasta kolmen, neljän jälkeen aamuyöstä. Kätilö sanoi, että hänen mielestään säryt on merkki siitä, etten lepää tarpeeksi ja päädyimme osa-aikaiseen sairaslomaan. Teen nyt seuraavaan tapaamiseen saakka 4 tuntista työpäivää ja se on luksusta. Ei stressaa yövalvomisetkaan, kun tietää, ettei tarvitse olla toimistolla täyttä päivää.

Sydänäänet kuunneltiin. Molemmat löytyi ja potkaisivat kumpainenkin sopivasti niin, että sekin kuului. Pus :heart:

SF-mitta oli 24cm (rv 22+0) Yhtään en tiedä mistään käyristä mitään. Kätilö totesi vain, että mitta oli ihan hyvä.

Hyvää viikonloppua!
 
Mulla oli perjantaina normaalitarkastus (rv. 34) äitiyspolilla ja ensitöikseni jouduin käyrille puoleksi tunniksi. Toisen vauvan pulssi oli kovin nopea, jopa 180, joten kätilöt antoivat lasin vettä ja se auttoi asiaa. En ole tätäkään aiemmin tiennyt. Kyselivät ensin, olenko syönyt aamiaista jne. ja minähän syön aina. Sitten mentiin ultraan, jossa mitattiin lapsiveden määrä, tarkastettiin vauvojen liikkeitä ja huomattiin, että molemmat ovat nyt pää alaspäin. Jihuu! Näillä näkymin siis ihan alatiesynnytys on edessä.

Seuraavaksi menin lääkärin juttusille. Hoitaja otti vielä streptokokkinäytteen ja punnitsi (alusta painoa tullut kaiken kaikkiaan 13 kiloa - tosi hyvä). Sf-mitta oli 39 cm eli kokoa on jo mahalla :O Lääkäri jutteli yleisiä asioita synnytyksen lähenemiseen liittyen, vauvojen asennot jne. käytiin läpi. Hän halusi vielä varmistaa, että sillä nopeampisykkeisellä on kaikki hyvin, joten sain ohjeet käydä syömässä ja palata sitten uudellen käyrille tunniksi.

Menin siis kaupungille ja syötyäni palasin takaisin sairaalalle. Loppujen lopuksi jouduin olemaan vielä 1,5 tuntia käyrillä, koska olin aluksi kyljelläni, mistä katoaa helposti vauvojen sykkeet. Käännyin sitten selälleni, mistä selkä ei tykkää, ja saatiin tarpeeksi käyrää. Kaikki hyvin.

Kätilö antoi ohjeita, milloin pitää soittaa sairaalaan. Tietenkin nämä tyypilliset, jos tulee lapsivedet tai verta tai tulee säännöllisiä supistuksia ja sitten jos lapset eivät liiku vähintään kolme kertaa päivän aikana. Minun piti oikein kysyä, että anteeksi kuulinko oikein? Suomessahan liikelaskennassa lasketaan suunnillen 10 liikettä/tunti. Toisaalta ranskan kielessä 'bouger' on hieman epätarkempi termi, se voi tarkoittaa yksittäistä liikettä tai yleisesti liikkumista, liikehdintää. Joten ehkä kätilö tarkoitti paremminkin, että pitää olla vähintään kolme jaksoa päivässä per lapsi, kun liikeitä on?

No, joka tapauksessa hänkin sanoi, että minun tapauksessani ei päde tällaiset säännöt, sillä nämä lapsoset ovat ilmeisesti niitä yli 100 kertaa tunnissa liikkuvia (tai ehkä 200):D

Vihdoin kello 16 pääsin pois sairaalasta oltuani siellä lähes koko päivän. Seuraava kontrolli on jo ensi keskiviikkona, nyt niitä alkaa tulla joka viikko. Synnytys lähenee...
 
Onnea mama23:)

Laureline: onneksi kaikki oli hyvin massussa ja sinullahan on jo hyvät viikot:)

Itse kävin viime perjantaina tayssissa normaalikontrollissa, supistukset eivät ole onneksi edelleenkään aiheuttaneet mitään kohdunsuulla..huh.. Lepoa lääkäri määräsi..
Pojat oli kumpikin jo n.1200g elikkä ihan hyvänkokoisia mötköjä:heart:

Kävin tayssin monikkovalmennuksessakin siellä päästiin käymään kurkkaamassa lasten teho-osastolle, siellä oli äiti kaksostyttöjensä kanssa jotka oli syntynyt 26rv. Oli ne pieniä:O

Hyvää odotuksen jatkoa kaikille:hug:

Mie+jätkät 28+3
 
Kiva, että kaikilla menee enimmäkseen mukavasti!

Tuntuuko musta vaan siltä, mutta eikö noita poika-poika-kaksospareja oo sattunu epätavallisen monta tähän ketjuun? Osa on tietysti identtisiä, mutta olen ymmärtänyt, että normaalisti tämä on harvinaisin yhdistelmä (juu, ja lähde oli niinkin "luotettava" kuin Wikipedia...:p )
 
Ihmettelin samaa :) Oltiin vähän aikaa sitten kaksosinfossa ja siellä kaikki 5 muuta paria odotti poika-poika paria ja itse vetäjäkin oli poika-poika kaksosten äiti (kaikki ei-identtisiä).

Meille on tulossa näillä näkymin tyttö-tyttö kaksoset (jos ei nyt seuraavassa ultrassa muutu, kun oli vähän epävarmaa toisen suhteen). Mies-raukka, saa olla sitten ainoa testosteronipakkaus perheessä. Olin kyllä itse aikoinani varsinainen tomboy, joten ehkä meno ei mene ihan liian vaaleanpunaiseksi meilläkään.
 
täällä taas tiistaina oli äitipolilla käynti.kasvuero oli edelleen yli 200g ja b:n virtaukset hieman huonot,joten miettivät jo osasto hoitoa.ei onneksi vielä tarvinnut jäädä,seuraava aika taas ensi tiistaina,ja sillon voi jo olla hyvin plajon mahdollista että pitää osastolle jäädä jos virtaukset edelleen huonot... =/ toivotaan parasta...
olo kyllä itsellä aika hyvä,mitä nyt selkä aika kipeä ja esikoisen kantelu ei oikein enää onnistu.
nyt rv 29+2
 
Huomenta.

Olen tuolla toisella palstalla kirjottelemassa, mutta voisin mä tännekkin ilmoittautua. Elikkä Meillä on mieheni kanssa 3v tyttö ja 2v poitsu. Nyt jouluna varhaisultrassa km epäilyn vuoksi todettiinkin kaksoisraskaus ja siitä lähtien olo ollut aika sekava.

Mä olen käynyt 2 kertaa neuvolassa ja kerran ultrassa. Seuraava ultra eli rakenneultra on 8.3. ja sitä odotamme innolla. Toivoisimme saavamme tytön ja pojan, mutta vahva tunne löytyy siitä että siellä kaksi poikaa on.

Miten teillä muilla ollaan suhtauduttu kaksoisraskauteen. Esim, neuvolahenkilökunta?!?

Mulla on tässä raskaudessa ollut jo vaikka mitä ja pahin niistä on yllättävät kipukohtuakset ja paineentunne alapäässä. OOlen soittanut niistä neuvolaan ja neuvolantäti käskee vaan levätä. Kyllähänn se lepo auttaa mutta sitten mun tarttis saada saikkaria jota neuvolalääkäri ei suostu kirjoittamaan.

Olo on ollut aika pelokas ja tuntuu ettei kukaan tiedä kaksosten odotuksesta yhtään mitään. Hermo on aika riekaleina ja alan vaan pillittämään kaikesta kun niin pistää kiukuttamaan.

Koska tätä raskautta ja mun oloa ruvetaan oikeasti seuraamaan.

Mua on kyllä aina seurattu tiiviisti vaikka kaikki on ollut hyvin ja nyt kun on ns. riskiraskaus kyseessä ketään ei kiinnosta yhtään.

Onko teillä muilla ollut näin nuivaa kohtelua?

Saankohan mä ollenkaan mistään mitään tietoa. Ei sitä kuitenkaan jokapäivä kaksosia odoteta?!?!?

No mutta, siinä päälliisin puolin mun tilanne.

Niisku-rouva+ pirpanat

 
Hei Niisku-Rouva

No jopas on kummallista kohtelua, todella. Täällä Kööpenhaminassa (olen pääsairaalan asiakas) kaksosraskauteen suhtaudutaan todella varovasti. Ultria, kätilön tapaamisia, lääkäriaikoja on 2-4 viikon välein. Viime kerralla sain saman tien sairaslomaa (rv 23) kun sanoin, että olen kärsinyt päänsäryistä viikonloppuisin. Kysyivät vain, haluanko 100% vai 50% sairasloman. Päädyin osa-aikaiseen, joten olen töissä 4 tuntia päivässä ja ehdin levätä iltapäivisin. Sairaala suosittelee myös, että kaksosraskaat jäävät viimeistään rv28 kokonaan sairaslomalle - tämän aion myös tehdä.

Ja minulla ei siis ole ollut mitään komplikaatioita tms.
 
Onpa ikävää, Niisku-Rouva, että olet saanut tuollaista kohtelua! Kyllä neuvolan terkkarilla pitäis olla oikeus määrätä enintään kolme päivää sairauslomaa. Minä jouduin viikon 12 tienoilla olemaan pari päivää saikulla alavatsa- ja nivuskipujen ja supistusten vuoksi. Olo oli muuten hyvä, mutta rauhallisestikin kävellessä maha meni ihan kovaksi ja alavatsaa vihloi. Soitin neuvolaan ja terkkari käski heti kotiin lepäämään ja kirjoitti sairauslomaa 2 päivää keskeytyneen työpäivän lisäksi. Jos olisin tarvinnut lisää sairauslomaa niin sitten olis pitäny mennä käymään lääkärillä, mutta vaivat meni onneks ohi sillä parin päivän levolla.
Ota selvää paikkakuntasi Monikkoperheet yhdistyksestä. Sitä kautta ainakin luulisi löytyvän vertaistukea ja tietoa monikkoraskaudesta. Jaksamista!
 
Hei,

Täällä yksi uusi kaksosten odottaja. Noin 3vk sitten nähtiin tämä ylläri ultrassa ja tähän asti olen taistellut voimakkaan raskauspahoinvoinnin kanssa. Pahoinvointi alkaa hieman helpottamaan mutta jatkuu edelleen. Tipassa käynti antoi hieman voimia ja sairaalassa uskoteltiin että tämä saattaisi helpottaa muutaman viikon päästä. Muutaman viikon vielä jaksan mutta yritän myös asennoitua siihen että tämä jatkuu loppuun saakka. Kaikki keinot akupunktiosta lääkkeisiin asti olen kokeillut mutta jos jollain on jotain kikka kolmosia niin mielelläni otan vastaan!

Leenutiinu ja tuplat rv15
 
Hei taas,

Osaatteko te kaksosten odottajat kertoa jotka olette pidemmällä että onko 4d ultraan meno ihan hukkaan heitettyä rahaa. Ymmärsin että viikosta 20 lähtien kaksosraskautta seurattaisiin sen verran useasti että ylimääräinen ultra olisi turha? entä katsotaanko julkisella puolella myös tuolla 4d laitteella?
 
Hei vaan taas. Tänään oli taas ultrassa käynti ja poitsuilla ilmeisestikkin kaikki hyvin :) painoa a:lla 1600g ja b:llä 1200g...eli eroa on :/ mutta nyt ihme kyllä ei asiasta sanottu mitään,ja virtauksetkin oli B.lläkin hyvät...ja seuraava aikakin tuli vasta 2vkon päähän,sitä hieman ihmettelin ku luulin että nyt loppuun asti seurataan vkon välein...ja muutenkin hieman ihmetyttää aina nuo ultraajat...ärsyttää kun aina on "eri" (vaikka kaikilla alan olla jo käynyt ainakin kerran) niin jokaisella on sitten eri sanottavat.toiset on tyyliin heti ottamassa osastolle,huolissaan ja toiset että ei mitään "hätää"... noh mutta saa taas nähdä mitä mieltä ne on sitten 2vkon päästä...itse aika varma että sillon jo osastolle joudun...saa nähdä...
voimia kaikille odottajille!!!
rv 30+0
 

Yhteistyössä