Helmikuun helmiäiset 2016 *heinäkuussa*

mun riesaksi on ilmestynyt endometrioosikivut, kärsin siis lievähköstä endosta, ja nyt kivut on pahentunut kohdun kasvaessa, olisi niin mukava päästä jo ultraan näkemään että kaikki on hyvin, aina kivut saa epäilemään että jotain on vialla.
 
Pitkän aikaa on pitänyt kirjoitella, mutta se tuntuu kännykällä niin hankalalta. :p
joku kyseli liikunnasta, mä oon kanssa tykännyt käydä puolen tunnin juoksulenkeillä, mutta oikeestaan heti raskaaksi tultua lenkkeily alkoi tuntua huonolta eikä vaan jaksanut enää juosta :/ ää! :/ pulssi nousee jatkuvasti ja helposti tosi korkealle, ja silloin tulee entistä hämärämpi olo, että aika sohvan pohjalla on täällä oltu. Rintakehässä painaa jatkuvasti että on pakko levätä. Onneksi miehellä vielä kesälomaa :)

Öö mitäs muuta... Paino on pysynyt samana, ja koska mulla on jo valmiiksi aika paljon ylipainoa, niin ei painon tarvitsisi paljoakaan edes nousta nyt raskausaikana.

Ja jee, huomenna eka neuvola! Vähän jännittää, kuuluuko sydänäänet, mutta ainakin aiemmissa raskauksissa on kuulunut jo 8+ viikolla. Kerron huomenna miten meni :)
viii 9+1
 
Kissoja löytyy meiltäkin pari ja aikanaan on jo mies ilmoittanut, ettei ala laatikkoa putsaamaan... kattotaan kuinka kauan se on vielä sitä mieltä :D

IMN, mulla on päivittäises käytös maitohappobakteerit ja heti kun unohtaa ottaa, laittaa vitamiinit mahan sekasin.. Eli mulla ainakin on auttanut :)

Voi vitsi! Enää vajaa viikko ekaan neuvolaan :p Sain ajan tietoon jo viis viikkoa sitten, niin on ollu ihan uskomattoman pitkä aika odottaa, mutta ens viikolla sitten tarkastellaan tilannetta :)
 
Ahdistaako teitä ketään muuta painonnousu tai turvotus?
Mulla lähtöpaino ollut normaalipainon alarajoilla ja jo nyt vaaka näyttää 5kg enemmän. :confused:
Osa menee varmasti sen piikkiin, että olen syönyt miten sattuu pahoinvoinnin takia etenkin viikoilla 4-8 ja osa sitten on turvotusta.
Turvotusta varmasti lisää myös se, että ennen raskautta kävin salilla / jumpissa 3-4kertaa viikossa + koiralenkit päivittäin päälle. Nyt tuo salilla käynti on jäänyt tosi vähäiseksi (yhteen kertaan...).
Olo on turvonnut ja kamala, koen järkyttäviä vaatekriisejä kun mikään ei vaate ei istu eikä näytä hyvältä. :(

Onko teillä mitään vinkkejä tuohon turvotukseen? Olen yrittänyt juoda paljon, välttää suolaisia ruokia ja liikun kumminkin edes niitä kävelylenkkejä väh. tunnin päivässä.
Pahoitteluni jos kuulostan tosi pinnalliselta mutta tällä hetkellä olo omassa kropassa on kamala enkä koe vartaloani omakseni. :unsure:
 
karhukopla mua ainakin, olen just saanut itseni kuosiin, pudotin liki 10kg ja aloin vihdoin viihtymään kropassani. Nyt tämä vajaan 3kg turvotus on saanut vatsan taas löystymään ja sen kiinteän olon katoamaan. Ei auta kuin pitää peukut pystyssä ettei sitä painoa taaskaan tule, eikä saakkaa tulla. Pakko on ollut syödä enemmän sillä huono olo on ollut riesana, vaikkakin nyt vähenemään päin.

viii
Mullakin tänään eka neuvola ja sama juttu ollut noiden sydänäänien kanssa aikaisemmin, innolla odotan että kuuluuko. :)
 
Karhukopla mua ainakin ahdistaa painonnousu :/ valmiiksi jo ahdistava olo kun on melkein 20 kiloa ylipainoa, mulla on koko elämän ollut painonhallinnassa ongelmia, lähinnä syömisen takia. :/ yritän nyt rasraskausaikana ettei paino nouse hirveesti.

Surusilmät jee, toivottavasti tänään kuuluu äänet teilläkin :) jännittävää ;)
 
Painon noususta, se ahdistaa kyllä itelläkin. Esikoista odottaessa olin reilusti ylipainonen mut syntymän jälkeen lähti paino putoamaan ja kun kuopusta aloin odottaan niin olin normaali painonen mutta siitä kiloja tuli 18 joista 10 jäi. Nyt ahdistaa tosi paljon et ei vain lähtis käsistä ja nousis kovin paljoa. Tuo väsymys on vaan ollut niin kovaa et liikkuminen jäänyt vähälle ja ruoka maistunut liian hyvin. Pitää yrittää reipastua kunnolla :)
 
IMN
Vielä yksi painostressaaja! Oonkin tästä jo aiemminkin kirjoittanut jonkin verran..
Eli oon siis normaalipainoinen ja aina ollutkin. Ikinä en oo liikkunut juuri yhtään ja lähes joka ilta tulee mässättyä jotakin. Raskausaikana kuitenkin mun kroppa reagoi kaikkiin syömisiin ihan erilailla ja imee kaiken rasvan itseensä melkeenpä kaverinkin lautaselta.. siks oonkin lihonut molemmissa raskauksissa n. 12kg, joista korkeintaan kolme kiloa on jäänyt synnärille. Loput sitten on lähteneet ihan itsekseen vuoden parin kuluttua. Viime raskauden kilot lähtivät tippumaan tytön ollessa 10kk ikäinen ja kolmen kuukauden kuluttua oli lähteneet kaikki. Imetyksellä ei siis mitään tekemistä asian kanssa.
Mielelläni sanoisin että yritän tällä kertaa pitää kilot kurissa, mutta oon saanut huomata että kroppa kyllä ottaa minkä tarvii. Viimeksi oli toiveet niin korkealla painonlaskun suhteen, koska imettäminen onnistuikin, ja pettymys kauhean suuri kun kolmessa kuukaudessa ei lähtenyt kiloakaan..
 
Turvotus ja painon nousu:
Kyllähän tässä on totuttelemista ollut, kun tuntuu että on menettänyt kokonaan kotrollin omaan kehoonsa. Mulla kasvo rinnat heti ekojen viikkojen aikana sitä vauhtia, että yhdetkään rintaliivit, joita käytin viel toukokuun alussa, ei oo enää sopivat. Myös pari viikkoa sitten jo luovuin ajatuksesta, että saisin omat farkut enää jalkaan, nyt käytössä mammahousut, omat kollarit ja parit legginsit.
Lähinnä eniten häiritsee se että turvotuksen takia näyttää siltä, että on lihonut paljon, ennemmin kuin siltä että olisi raskaana.
Toivottavasti muutaman viikon sisällä toi maha pyöristyy enemmän sellaseks vauvamasuksi :)
Kiloja oli tänä aamuna tullut aloituspainoon nähden melki neljä, toivottavasti ei nouse samaa tahtia koko raskautta :unsure:

Wendys & booris 9+3
 
Minun suklaanhimo (ensioire) on sentään vähän lieventyny ja olen saanu sen kuriin. Syön kyllä edelleen jos vain eteen sattuu suklaata tulemaan, mutta nyt sitä ei varta vasten tarvi kaupasta lähteä hakemaan :whistle:
Ja rinnat vain kasvaa, kasvaa ja kasvaa. En valita, itsetunto kun koki kolauksen v. 2010-2011 kun sairastin todella rajun angiinan ja paino putosi liki 10kg viikossa. Silloin sain sanoa hei hei D-kupeille ja tervetuloa B-kupeille :unsure: Toki tämäkin on vain väliaikainen tilanne rinnoille, pian varmaan taas saan kaipailla rintoja, teini-iässä kun olin tosiaan melko rintava tapaus.
Pahoinvointi on alkanut myös menemään ohi. Yhtenä iltana yökin pöntöllä, mitään ei kuitenkaan tullut ylös asti. Muutoin ollut vain sitä etomista.
Väsymys alkaa nyt olla isona oireena, niinkuin ilmeisesti monella muullakin. Yöllä ei niinkään aina nukuta, mutta päivällä väsymys on jotain niin sanoinkuvaamattoman kamalaa, ettei tarvitse kuin kaatua sohvalle niin Nukkumatti on jo tullut tutuksi :ROFLMAO:
Vatsan turvotusta on melko lievästi kylläkin. En tiedä alanko jo elämään haavemaailmassa, mutta yksi päivä oli pakko lähettää äidille Whatsapp-kuva masusta, joka näytti jo söpön pyöreältä. En sitten tiedä johtuiko se vaatteista, turvottiko vai olenko lihonnut muuten vain suklaan mättämisen takia

Aikani kuluksi tein vau.fi'ssä muutaman testin (höpö-höpöähän ne on) ja testi kertoi, että minulle olisi tulossa poika. Ja nimeksi pojalle sopisi Havu, Myrsky tai Otso (ja ei koskaan, ikinä, milloinkaan!) :LOL:
 
Heippa pitkästä aikaa!
On ollut niin huono olo, että on jäänyt kirjoittelu vähiin. Välillä onneksi ihan hyviäkin päiviä. Eilen olin 2 viikon tauon jälkeen juoksulenkillä. Olisi kai syytä pystyä liikkumaan aktiivisemmin, kun neuvolan mukaan painoa oli kertynyt jo 2-3 kiloa... Välillä on ollut päänsärkyjä ja väsymys on uskomaton! Kahdessa aiemmassa raskaudessa painoa on tullut noin 16 kiloa ja minulla imetys on ollut tehokas apu painonpudotukseen. Synnärillekin on aina jäänyt kiloja ihan mukavasti.

Vaunuja olen jo pohdiskellut, kun omat Oran vaunut olen jo ehtinyt myydä pois. Kavereilla olisi tarjolla Emmaljungat ja Brio Happyt. Emmaljungat haluaisin, jos vain ne eivät vie auton takaluukusta ihan liikaa tilaa...
 
IMN
Mammi78 Eikös Brio Happyt ole aikalailla samanlaiset kuin Singit? :) mikäli on niin voin kyllä suositella! Menee niin pieneen tilaan, on tosi ketterät liikutella ja melko kevyetkin. Meillä oli kuopuksella tuo koko Travel System ja sama paketti aiotaan koota tällekin :)

Mulla on paino noussut nyt 2-3kg, mmutta siitä en ota vielä stressiä koska turvotus on tosiaan laskemaan päin ja syöminenkin on alkanut normalisoitua siitä alkuraskauden ahmimisesta. Rintojen osuus tosta painonnoususta on varmasti kilon luokkaa :LOL:
Pahoinvointi tuntuu loppuneen o_O samaan aikaan se on helpotus sekä huolenaihe. Josko tästä nyt alkaisi jo se seesteinen toinen kolmannes? :D

IMN 11+2 (miten meillä ei vieläkään oo työnimeä?!)
 
Ei itselläkään ole mitään muuta kuin foolihappo, jonka ostin itse asiassa eilen. Möllerin Omega-3 kapseleita syön muutenkin, niissä on lisänä jos vaikka ja mitä vitamiinia. Saavat ainakin minulle kelvata, kun olen niin huono mitään tuommosia troppeja syömään muutenkin
 
Ihana kuulla, etten ole ainoa joka tuskailee tämän painonnousun ja muuttuvan vartalon kanssa! :)
Kotona ollessa voin toki löhötä collarit/ legginsit jalassa ja olo on mukava mutta töissä ollessa asun on kumminkin oltava siisti ja toimistotyöhön sekä tapaamisiin soveltuva. Ts. kauluspaita, siistit housut/farkut, bleiseri yms.
Tämä tuottaa tällä hetkellä tosi paljon ongelmia, sillä turvonnutta vatsaa on tosi vaikea piilottaa. Ajatuksena on muutenkin pitää raskaus salassa töissä noin lokakuun alkuun, jolloin olen viikolla 21-22. Saas nähdä miten käy..
 
Heipa hei pitkästä aikaa. Ulkomailla vietettiin juuri viikko ja nyt on tyhmä pelko taas siitä mitä tuli syötyä. Viattoman näköinen kinkkusämpyläkin oli sisältä vuorattu jollain ihme sulatejuustolla, eihän sitä tajunnut ennenkuin suussa oli. Me oltiin Unkarissa (Budapest) ja olin yllättynyt miten vähän siellä kukaan myyjä osasi englantia. No, toivotaan kuitenkin, että siellä hygienia on parempaa luokkaa kuin tuo kielitaito.

Painosta kyllä täälläkin on stressiä. Ekassa raskaudessa tuli reilusti yli 20kg, joista synnärin jälkeen vielä 10kg. Nyt kun poitsu on 4,5 v, oli "enää" 5kg ylimääräistä. Normaalipainoinen olin ennen ekaa raskautta.

Tähän mennessä (9+0) tullut tasan 1,3kg. Aamuisin vatsa vielä siedettävä, mutta iltaisin on sen näköinen kuin olisi nielaissut rantapallon. Väljät vaatteet on pop.

Rinnat ei oo kuin vähän turvonneet (harmi sinänsä, mutta eipä tarvi uusia liivejä), mutta verisuonet niissä on tummuneet jonkun verran. Jotain muljahduksia vatsassa tuntuu, sellasia mitkä johtuu raskaudesta (en tarkoita mitään liikkeitä), mutta sisuskalut on varmaan jotenkin jo inan siirtyneet. Kun seisoo vähän takakenossa, että jännittää vatsaa, navan yläpuolelle tulee sellanen ihme "halko"/kumpu, mitä olen huomannut vain raskauksissa. Onko kukaan muu huomannut mitään tuon tapaista?

Eilen oli eka neuvola, ja sain puhuttua, että kuunteli dopplerilla. Mutta ei se kone oikein mitään havainnut (oli kans vähän vanhan näköinen vehje). Kerran siinä vilahti joku 150 lukema, mutta ääniä ei kuulunut. Olisiko tuo 150 alkion normaali syke tässä vaiheessa? Itse mielestäni kuulin kerran jotain vaimeeta tiheää sykettä, mutta se meni nopeasti ohi. Parin viikon päästä lupasi kuunnella uudelleen, silloin parempi mahis kuulla niitä.

Onkos muiden neuvoloissa nykyään itsepalvelutestaus tuon pissan suhteen? Meillä itse stiksataan se oma pissa ja sitten jos tikun värit ei oo normaalit, niin pitää jättää pissa purkkiin ja kertoa hoitajalle. Myöskin verenpaineet mitataan itse aulassa ennen varsinaista aikaa. Onhan se hyvä, että aikaa säästyy. NT ultraan on vielä kolme viikkoa, tosi pitkä aika. Ennen sitä ei kyllä esikoiselle kerrota, toivottavasti saadaan sen jälkeen kertoa. Alkaa jo tuo hieman pelottamaan.

Hyviä vointeja!
 
Oman kehon muutokset näyttäisivät mietityttävän todella useaa meistä, ja kyllähän painon nousu ja raskausarvet yms. pyörivät itsellänikin mielessä. :unsure:

Tämä kun on ensimmäinen raskauteni, niin en yhtään tiedä miten oma kroppa tulee muuttumaan ja toivon mukaan palautumaan raskaudesta. Olen ollut aina normaalipainoisen alarajoilla, eikä minulle ole vielä tullut lisäkiloja raskauden takia (rv 8+4). Ehkä niitä kohta alkaa kertyä, sillä syön kyllä vähän väliä, enkä ole todellakaan jaksanut lähteä jumpalle/salille. Ennen raskautta söin todella terveellisesti ja kävin salilla 3-4 kertaa viikossa. :rolleyes:

Ientulehdusta meinaa kyllä tulla, onko muilla samanlaista vaivaa? Johtunee varmaankin tuosta napostelusta, karkkia menee ja muutenkin ruokavalio on selkeästi epäterveelliseen päin. Täytyy yrittää harjailla ja flossailla useammin.:confused:

Itse olen syönyt Multitabsin raskaus & imetys -vitskuja jo 2kk ennen raskaaksi tuloa, foolihappoa 3kk ennen raskautta. En ole kyllä huomannut, että vitamiinien syöminen lisäisi pahoinvointia tai muita oireita... Piritt:, tarkista ettei omegoissa ole A-vitamiinia, niitä myydään ilmankin sitä.

Maanantain jälkeen on minunkin pahoinvoinnit vähentyneet lähes olemattomiin. Jännä, kuinka sitä alkaa heti epäillä onko tuolla kaikki kunnossa kun olo normalisoituu.:cautious: Nooh, ehkä maanantain eka neuvolavisiitti tuo vähän todentuntua koko hommaan.

Iltojen ratoksi saapuva kaamea turvotus on kyllä aikamoista. Ihan sama mitä syö ja mihin aikaan, maha on tosiaan kuin lentopallo. Onneksi töissä se pysytelee suht normaalina ja peittäminen on vielä helppoa.:)

sitruunapippurina 8+4
(IMN: ei meilläkään ole hajuakaan työnimestä! :ROFLMAO:)
 
Nyt alkaa olot helpottaa ja tietenkin mieleen hiipii, ettei kaikki olisikaan mahassa hyvin. o_O Vaikka normaalia kai se on, että tähän aikaan jo helpotusta on luvassa. Ihmeellinen on ihmismieli.

Ruoka pysyy siis sisällä joparemmin. Yökkiä saa ja etova olo on, mutta ilman suuria oksennusryöppyjä olen selvinnyt toistaiseksi. :barefoot:

Maanantaina neuvolaan pitää pirautella siitä pissakokeesta, että onko tarvetta antibiootille vai mitä tehdään.

Reilu viikko np-ultraan. Tämä aika matelee niiiin hitaasti.

Mulla on jotku multivita raskaus ja imetys vitskut...

Painoa en jaksa stressata vaika muutenkin on tuota ylipainoa jonkin verran ja paino ei ylettömiä määriä saa nousta. Esikoisen aikana nousi 16kg muistaakaeni ja ne lähti pois ennenkun nyt tätä toista aloin odottaa. Toki katson mitä suuhuni tungen, mutta joillakin jo pelkkä hormoonitoiminta nostaa painoa.

Nassuressu ja papu 10+5:love:
 
Voi, tuttua tuo painon (tai oikeammin vartalon muodon) stressaaminen :(. Olen normaalipainoinen ja hoikkakin, mutta siksi ehkä vielä enempi näkyy turvotukset nyt. Tuntuu just, että mikään ei istu eikä näytä hyvältä! Helpommalla pääsee sitten kun sitä mahaa voi oikeasti korostaa, nyt näytän vain lihavalta jos korostan vyötäröä. Ahdistaa kun lähdetään 2 viikoksi kohta reissuun - mitä ihmettä keksin siellä joka päivä päälle kun tällä hetkellä ei ole kuin ihan muutama vaate, missä näytän mielestäni ok:lta? Rinnat on kasvaneet täälläkin, mikä vaan pahentaa asiaa kun ei istu nyt rintsikatkaan... Painoa oli neuvolassa tullut vain n.200g, mutta pahin ongelma onkin tuo maha, joka on kuin ilmapallo. Täällä kanssa liikunta jäänyt lähes kokonaan kun on vaan niin kamalan paha olo ja väsyttää :(. Voi kunpa helpottaisi olo täälläkin pian - tosin aiemmissa raskauksissa on mennyt reippaasti jonnekin 15-16 -viikolle.

Itselläni tuli ensimmäisessä raskaudessa reilu 10kg, joka lähti korkojen kera tosi nopeasti synnytyksen jälkeen. Esikoinen oli paksu vauva, joka joi maitoa sellaiset määrät, että kuihduin silmissä, vaikka vedin ruokaa kaksin käsin :D. Toisessa raskaudessa mässäilin sitten ihan huolettomasti, ja painoa tulikin nyt 15kg. Ja se ei sitten niin helpolla lähtenytkään! Hitaasti laski, eikä ihan lähtöpainoon edes ehtinyt ennen kuin nyt tulin uudestaan raskaaksi (edellisestä synnytyksetsä kuitenkin jo yli 3-v.). Tällä kertaa yritän vähän enempi katsoa syömisiäni ja liikkumisiani, loppuraskaus menee helpommin kun ei ole kamalasti painoa. Vaikka tottakai herkuttelen kun viimein pahoinvoinnilta kykenen.
 
IMN
Sitruunapippurina Mulla on joka raskausessa ollut riesana ientulehdukset. Ei johdu välttämättä syömisistä, vaan esimerkiksi muutoksista syljenerityksessä :)
Tällä kertaa erona edellisiin, kun ientulehdus paranee niin sen tulehtuneen alueen hampaat alkaa vihloa tosi kipeästi.

Meilläkään ei itse tarvitse testata pissoja tai mittailla paineita. Potilas käy itse puntarilla sillä aikaa kun täti käy katsoon pissan, joten aikaa ei sinänsä mee hukkaan :) paineiden mittaamista ennen pitäisi istua n. vartin verran, joten hyvä ettei sitäkään tarvi itse mitata kun oon aina viimeminuuteilla neuvolassa :D oysin äitipolilla kyllä on verenpaineen itsepalvelu mittaus ja sinne kehotetaankin saapumaan varttia ennen sovittua aikaa.

Monilla muillakin tuntuu pahin olo helpottaneen :) en siis oo yksin stresseineni :D toivottavasti nyt saataisiin alkaa nauttia raskaudesta ja kasvavasta kummusta!
 
Hei taas, olen lueskellut kyllä viestejä, mutta en ole kännykällä jaksanut ruveta kirjoittelemaan, kone kun tulee aukaistua hirmu harvoin.

Mulla alko viikonloppuna jonkusortin pahoinvointi. Pari kertaa päivässä tuntunu ku ois pala kurkussa ja jotain syömistä pitäny saaha, muuten rupee yökkyyttämään. Ei kuitenkaan oksentamista. Olin ma-ti vielä sydänsaleissa, niin piti sanoa työkaverille että en voi mennä ainakaan alkuun mukaan, kun pitkiä leikkauksia eikä siitä sit pääsis tuon yököttämisen alkaessa pois :/ Ke-to tuota yökkimistä ei tullut ollenkaan (säännöllisempi syöminen?) ja tänään vain kerran.

Itse ehdin tiputtaa myös huhtikuusta kesäkuuhun liki 10kg. Tarkoituksena helpottaa tuolla elämäntapojen muutoksella ja painon tiputtamisella raskautumista (toimi! :)) mutta jos se ei olisi tehonnut, niin sovittiin miehen kanssa, että jos 15kg tiputan niin lähdetään alkuvuodesta etelänlomalle. Eli jotain odotettavaa joka tapauksessa olisi :)

Mulla oli eka neuvola keskiviikkona (8+1). Menin ihan sekaisin, kun ensin kyseltiin niitä mun suvun sairauksia ym. sit hetken hiljaisuus ja kysymys "Entäs isä?" En osannut yhdistää tuota niihin edellisiin kysymyksiin niin vastasin vaa et "Tiedossa" -.-' Sen möläytettyä älysin vasta että miehen suvun sairauksiahan se oli vailla :') Sykettä ei kuunneltu, kun sano ettei niillä laitteilla saa vielä kuuluviin.. Nyt onkin sitten jatkoaikoja kalenterissa vaikka kuinka pitkälle: parin viikon päästä verikokeet, elokuussa ultra ja lääkäri ja lokakuussa (!) seuraava neuvolakäynti. En edes tiennyt että ne kaikki ajat annetaan heti. Piinaava kolmen viikon odottelu nyt tuohon ultraan vain näkemään, että onhan siellä mahassa varmasti elämää...

Iummph 8+3
 

Yhteistyössä