Ruumillinen kuritus

  • Viestiketjun aloittaja Pacific
  • Ensimmäinen viesti
vieras adressin kera
Aikuisen käsityskyky on erilainen kuin lapsen. Aikuiset osaavat keskustella, ymmärtävät syy-seuraussuhteita, pyytävät ja antavat anteeksi, ja ottavat opikseen. Aikuisen tehtävä on opettaa näitä taitoja lapselle. Ilman väkivaltaa niin kuin ihmissuhteissa on tapana.
Ei vain erilainen käsityskyky. Vaan erilainen psykologia ylipäätään. Siksi kaikkiin lapsiin ei toimi aikuisten välinen opetustyyli ja siksi kaikki lapset eivät koe ruumiillista kuritusta raakana pahoinpitelynä ja useimmat reagoivat siihen toivotulla tavalla, toisin kuin yleistetysti aikuiset.
 
Ken guru
Ei vain erilainen käsityskyky. Vaan erilainen psykologia ylipäätään. Siksi kaikkiin lapsiin ei toimi aikuisten välinen opetustyyli ja siksi kaikki lapset eivät koe ruumiillista kuritusta raakana pahoinpitelynä ja useimmat reagoivat siihen toivotulla tavalla, toisin kuin yleistetysti aikuiset.
...niille ketkä toivoo että lapsi alistuu ja toimii pelosta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
vieras adressin kera
...niille ketkä toivoo että lapsi alistuu ja toimii pelosta.
Tai niille ketkä toivoo, että lapsi oppii ymmärtämään, että ko. rike ja muut vastaavat on oikeasti itsensä kannalta vakavia/vaarallisia, eikä siksi pidä toistaa. Juuri siksi ei pitäisikään ruumiillisesti kurittaa lasta joka ei ole vielä tarpeeksi kypsä ymmärtämään muuta kuin kaikkein ääripäisimmät asiapuolet. Tajutkaa jo hyvän tähden, ettei tavalinen ruumiillinen kotikuri tarkoita vain ruumiillista kuritusta ilman minkäänlaisia selvityksiä ennen ja jälkeen tai jopa sen aikana. Kun se tapahtuu lapsi EI toimi alistuvasta pelosta, vaan kunnioittavasta pelosta tai puhtaasta ymmärryksestä, ja halusta olla kokematta samaa epämiellyttävää asiaa uudestaan. Epämiellyttävä ja pelko ei aina kulje käsi kädessä. Jos jokin on epämiellyttävää, ei sitä välttämättä pelkää, sitä vaan ei yksinkettaisesti halua. Tässä on syy miksi me ruumiillisesti kuritetut ja jopa selkäämme saaneet emme pelkää fyysisesti vahvempiamme, emmekä alistuneet peläten vanhempiemme jokaiseen käskyyn.

Miksi minä selitän. Ei kukaan kiihkovastustaja kuitenkaan saa asetettua sanoja rekisterikeskukseensa oikeinpäin, jos edes oikeasti kuuntelevat... :p
 
Ken guru
En edelleenkään ymmärrä miten voit ajatella niin, että on oikein satuttaa lasta opetuksen nimissä.

Johan tuota metodia käytettäisi lastensairaaloissa, kouluissa, päiväkodeissa etc. jos siinä olisi järjen hiventäkään.
 
vieras adressin kera
En edelleenkään ymmärrä miten voit ajatella niin, että on oikein satuttaa lasta opetuksen nimissä.

Johan tuota metodia käytettäisi lastensairaaloissa, kouluissa, päiväkodeissa etc. jos siinä olisi järjen hiventäkään.
Sitä _käytettiin_ kouluissa ja se _oli_ paljon vapaampaa, kunnes alettiin mieltää se niin henkilökohtainen/läheinen opetuskeinoksi, ettei se ole sopivaa kenen tahansa tehtäväksi missä tahansa, eli vain lapsen lailliselle huoltajalle kotikurilähtöisesti. Ja silti tästäkin ollaan yhä kahta eri mieltä maailmassa (eli joissain maissa se on sallitua kouluissakin.)

Eli sen rajoittamisesta kotikuriin ei ole ollut kyse siitä etteikö siinä olisi järjen hiventä, vaan siitä kenellä on lapseen sopivin suhde harjoittaa niin intiimiä opetustyyliä. Ja luonnollisin taho on lapsen laillinen huoltaja; henkisesti ja auktoriteettisesti läheisin ja päävastuun lapsen kehityksestä omaava henkilö.
 
Ken guru
Sitä _käytettiin_ kouluissa ja se _oli_ paljon vapaampaa, kunnes alettiin mieltää se niin henkilökohtainen/läheinen opetuskeinoksi, ettei se ole sopivaa kenen tahansa tehtäväksi missä tahansa, eli vain lapsen lailliselle huoltajalle kotikurilähtöisesti. Ja silti tästäkin ollaan yhä kahta eri mieltä maailmassa (eli joissain maissa se on sallitua kouluissakin.)

Eli sen rajoittamisesta kotikuriin ei ole ollut kyse siitä etteikö siinä olisi järjen hiventä, vaan siitä kenellä on lapseen sopivin suhde harjoittaa niin intiimiä opetustyyliä. Ja luonnollisin taho on lapsen laillinen huoltaja; henkisesti ja auktoriteettisesti läheisin ja päävastuun lapsen kehityksestä omaava henkilö.
Toistemme päitä emme näköjään (oletetustikaan) käännä, mutta vaikka olemme täysin eri mieltä tästä asiasta, ihailen sitkeyttäsi ja kärsivällisyyttäsi selittää näkökantaasi. Valta osan kanssa voimakkaasti eriävistä mielipiteistäsi huolimatta olet pysynyt itse koko keskustelun ajan asiallisena.

Omalta osaltani tämä keskustelu saa nyt jäädä tähän.
 
vieras adressin kera
Toistemme päitä emme näköjään (oletetustikaan) käännä, mutta vaikka olemme täysin eri mieltä tästä asiasta, ihailen sitkeyttäsi ja kärsivällisyyttäsi selittää näkökantaasi. Valta osan kanssa voimakkaasti eriävistä mielipiteistäsi huolimatta olet pysynyt itse koko keskustelun ajan asiallisena.

Omalta osaltani tämä keskustelu saa nyt jäädä tähän.
Kiitos. En koe pahemmin tarvetta tahallisesti solvata ketään tai alkaa räyhäämään eriävän mielipiteen/uskomuksen takia enkä näkisi sellaiseta mitään hyötyäkään, päinvastoin.

Minä jatkaisin mielelläni tätä keskustelua sellaisten kanssa joilla ei ole yhtä äärimmäisen vastakkainen asenne kuin teillä viime aikoina kanssani keskustelleilla. Olisi nimittäin kiva vaihteeksi saada aikaan vähän rakentavampaakin keskustelua. Tai en tiedä, ehkä joku löytää tästäkin jotain hyötyä. :)
 
vieras adressin kera
Haluan vielä kritisoida tuota täyskieltolakia siltäkin kannalta, että eihän sitä edes täytäntöönpanna täällä meillä Suomessa kuin minimaalisen murto-osaisesti ja sekin lahjakkaan epäoikeudenmukaisesti.

Siis se joku nainen joka tukisti kolmea tytärtään oikeusistunnon mukaan "olosuhteisiin nähden osittain ymmärrettävistä syistä", tuomittiin "lievästä pahoinpitelystä" 15 päiväsakkoob. Ja "lisäksi äidin pitää maksaa tyttärilleen 70-100 euron korvaus kullekin". (Hiemanko revin tuosta pelihousuni. Jo nyt on maailmankirjat sekaisin, kun ei edes sakotus riitä vaan 6-11v lapsillekin pitää maksaa tollasia summia noin pienestä harmista joka oli vielä "osittain ymmärrettävästä syyystä"!)

JA verrataanpa tuota tapausta siihen, kun kahden 7-9v lapsen vanhemmat tukistivat ja löivät näitä koiran talutushihnalla, mutteivät saaneet syytettä. Kuulema "Pahoinpitelyt olivat apulaisvaltakunnansyyttäjän mukaan kokonaisuutena arvostellen vähäisiä ja kyse oli lievistä pahoinpitelyistä." - Mikä kokonaisuus ja eikö sitä kolmen tytön tukistustakin myös luokiteltu lieväksi ja eikö senkin kokonaisuudessa todettu tekoa puoltavia olosuhteitai?
Ja "Kihlakunnansyyttäjä oli myös jättänyt vanhemmat syyttämättä epäillyistä pahoinpitelyistä. Kihlakunnansyyttäjän mukaan tukistamiset ja koiran talutushihnalla lyöminen eivät täyttäneet pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistöä." - Kumma kyllä tukistaminen täytti tunnusmerkit tuon toisen äidin kohdalla. Joka ei edes tehnyt mitään muuta. Mutta sai julkisen syyteen ja karseet sanktiot.

Ja "kaikista lasten kokemasta väkivallasta vain arviolta 2% päätyy poliisin tietoon". Siis KAIKESTA, ei vain kuritusväkivallasta.

Että voi *piip*, sanon minä.

Kuten ykkössivulla ilmaisin, tällaiset lait ovat läpikotaisin turhia ja pitäisi sen sijaan panostaa oman maan lastensuojelu- ja sosiaalitoiminnan kehitykseen ja valistuskamppanjoihin vanhemmille. Täyskieltolaki tuntuu olevan olemassa, koska ihmisillä jotka ovat väärässä on valtaa ja voimaa ja he rakastavat sitä. Mun mielestä noi kaksi esimerkkitapausta + se että uusimmat tutkimustulokset on ignoorattu vuosikausia, on todiste siitä. Tai ainakin siitä, että tuo täyskieltolaki ei ole olemassa lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin nimessä.

Meinaan niitä tutkimuksia ei tehty kannustamaan ketään lapsen ruumiilliseen kuritukseen, vaan osoittamaan, että kieltolaki ei ole oikeutettu. Ainakin Britannia on ymmärtänyt yskän, kun levitti niitä laajalti mediassaan eikä vieläkään ole iskenyt tuota älytöntä, vallanhimoa tihkuvaa bannia.
 
vieras adressin kera
[QUOTE="Anne";24775695]Mä allekirjoitin tuon adressin.[/QUOTE]

Kiitos. Yksi pieni askel lähempänä tarvittavaa lainkumousta. (Vaikka toivonkipinä on pieni, onpahan kipinä kuitenkin.)

Mä olen henk.koht. aika vakuuttunut, että hallitukset maailmassa kuvittelee kieltolain olevan joku Taivaan Lahja maailmalle vaikka se on todistunut olemaan kaikkea muuta kuin sitä. "laki" + "kielto" + "helpoin tie" ei aina tarkoita totuutta, tehokkuutta ja parasta.

Amerikan tilanne vaikuttaa olevan vieläkin vaarallisempi. Siellä meinaa mennä vanhemmilta suurinpiirtein kaikki oikeudet lastensa kasvatuksesa. Toivottavasti Suomen tilanne ei koskaan äidy yhtä painajaismaiseksi.
 
vieras adressin kera
Ei rikkomusta voi oikaista toisella rikkomuksella. Tämän ymmärtää lapsikin.
Ei muuten ymmärrä (ainakaan sitä ei voi yleistää.) Vai etkö muka koskaan itse yrittänyt tai ole kuullut jonkun toisen lapsen yrittävän peittää jotakin rikettään jollakin toisella rikkeellä jonka uskoo vähemmän todennäköisesti tulevan ilmi...ja sitten se on kuitenkin tullut ilmi tuplasti pahempana.

Ja oli miten oli, kenenkään mielipide ja uskomukset väkivallan suhteen ei muuta sitä tosiasiaa, että Suomessa tuo kieltolaki ei toimi, mikäli sen säätämiseen oli joku muu motiivi kuin vallankahvassa olevien diktatuuri.
 
Huhuhhuh
Ei muuten ymmärrä (ainakaan sitä ei voi yleistää.) Vai etkö muka koskaan itse yrittänyt tai ole kuullut jonkun toisen lapsen yrittävän peittää jotakin rikettään jollakin toisella rikkeellä jonka uskoo vähemmän todennäköisesti tulevan ilmi...ja sitten se on kuitenkin tullut ilmi tuplasti pahempana.

Ja oli miten oli, kenenkään mielipide ja uskomukset väkivallan suhteen ei muuta sitä tosiasiaa, että Suomessa tuo kieltolaki ei toimi, mikäli sen säätämiseen oli joku muu motiivi kuin vallankahvassa olevien diktatuuri.
Tämä keskustelu on minusta aivan käsittämätöntä. Puhutaan väkivallan hyväksymisesta ja samalla diktatuurista. Sairasta.
En voi ymmärtää että Tänä päivänä joutuu puolustelemaan väkivallattomuutta ja toiset vielä hyväksyvät tämän vallankäytön lapsiaan kohtaa. Uskomatonta.

Väkivalta on vallankäyttöä.
 
vieras adressin kera
Tämä keskustelu on minusta aivan käsittämätöntä. Puhutaan väkivallan hyväksymisesta ja samalla diktatuurista. Sairasta.
En voi ymmärtää että Tänä päivänä joutuu puolustelemaan väkivallattomuutta ja toiset vielä hyväksyvät tämän vallankäytön lapsiaan kohtaa. Uskomatonta.

Väkivalta on vallankäyttöä.
Et sitten ollenkaan käsittänyt pointtiani, jos edes luit tuota yllä olevaa pidempää viestiäni johon äsken viittasin tuolla diktatuurikommentillani.

Että kun lain kirjaimessa lukee sinun mielipiteesi niin maailmassa on mielestäsi oikeus ja kohtuus käytännössä? Että niinku ihan sama sinulle tehoaako se laki oikeasti, onko siitä haittaa pidemmällä tähtäinellä ja toimiiko pättäjät ylipäätään oikeudenmukaisesti sitä minimaalisesti toteuttaessaan...? Huhhuh, tosiaan.
 
Huhuhhuh
Et sitten ollenkaan käsittänyt pointtiani, jos edes luit tuota yllä olevaa pidempää viestiäni johon äsken viittasin tuolla diktatuurikommentillani.

Että kun lain kirjaimessa lukee sinun mielipiteesi niin maailmassa on mielestäsi oikeus ja kohtuus käytännössä? Että niinku ihan sama sinulle tehoaako se laki oikeasti, onko siitä haittaa pidemmällä tähtäinellä ja toimiiko pättäjät ylipäätään oikeudenmukaisesti sitä minimaalisesti toteuttaessaan...? Huhhuh, tosiaan.
MInä en puhu siitä mitä laissa seisoo. Minä puhun meidän aikuisten ihmisten teoista, esimerkillisestä käyttäymisestä. Teoista minä puhun. Me omillä teoillamme, kärsivällisyydellämme, ohjaamisella ja neuvomisella saamme varmasti lapsemme kasvatettua ehjiksi, elämästä ilolla nauttiviksi kansalaisiksi.

Se, että jos laissa lukee, että kotona saa käyttää ruumiillista kuritusta, niin missä menee raja? MItä kurituksella kukakin haluaa saada läpi? Omaa tahtoaan oli se sitten oikea tai väärä?


Jorma ymmärtää sen läppäisynä, Anni Lyömisenä ja Viljo jokapäiväisenä hakkaamisena?
 
vieras adressin kera
Se, että jos laissa lukee, että kotona saa käyttää ruumiillista kuritusta, niin missä menee raja? MItä kurituksella kukakin haluaa saada läpi? Omaa tahtoaan oli se sitten oikea tai väärä?

Jorma ymmärtää sen läppäisynä, Anni Lyömisenä ja Viljo jokapäiväisenä hakkaamisena?

Yritä nyt hyvänen aika ymmärtää, ettei tämä kieltolaki mitään rajaa siihen vedä KÄYTÄNNÖSSÄ. Ei _varsinkaan_ meillä, missä ko. lakia ei edes raporttien muodossa täytäntöönpanna kuin 2%:sti ja sekin säälittävä prosentti käsitellään epäoikeudenmukaisesti. Ellet ole sattunut lukemaan uutisia, ruumiillinen kuritus on yhä yleistä Suomessa ja oikeat pahoinpitelyt sitäkin yleisempiä. On se vaan kummassa ristiriidassa nähden siihen, kun tutkimusten mukaan vain kolmannes aikuisista hyväksyy ruumiillisen kurituksen. Mieli tekis sanoa, että MUKA vain kolmannes. Vääristä syistä tai hakkaamiseen asti menevät, saati joka päivä niin tekevät, ovat pahoinpitelijöitä ja heidän uhrejaan voidaan auttaa ilman kurituksen täyskieltolakia. Jos siis vaivauduttaisiin silloinkaan.
 
Siisii
Terve kuri kunniaan! kyllä meillä on annettu luunappi tai tukistettu jos ei sana meinaa mennä millään perille. Mutta yleensä pieni äänen korotus riittää. Toivoisin myös että kouluissa opettajilla olisi enemmän valtaa rangaista lapsia.
Nykyään kouluissa mennään näiden Ville-Paavojen ja Liisa-Lisbettien pillin mukaan.
 
"Vieras"
Kaikki myötätuntoni sinulle lapsuutesi traumoista ja sinänsä siis ymmärrän miksi et pysty katsomaan tätä asiaa lainkaan neutraalista näkökulmasta. Ja kaikki kunnioitukseni vahvuudestasi hakea terapia-apua ja olla muuttumatta vanhempiesi kaltaiseksi!

Toivoisin kuitenkin, että edes yrittäisit ajan kanssa ymmärtää, että potkimisella, muksimisella, pieksämisellä, sylkemisellä saatika aseilla uhkailulla yms. ei ole mitään tekemistä maailmanhistorian käsityksen kanssa mitä tulee normaaliin ruumiilliseen kotikuriin. Jo 1800-luvulla ellei jopa aiemmin, tuollainen (ja paljon vähempikin) luokiteltiin pahoinpitelyksi ja viimeistään myöhemmin ko. kaltaiset vanhemmat sairaiksi. Ikävä kyllä, kaikki pahoinpitelyn uhrit eivät saa apua vaikka hallitukset säätäisivät miljoona lakia. Kautta historian, kun puhutaan vanhempain ruumiillisesta kurituksesta lapselleen, se tarkoittaa oletusarvoisesti ja notmaaleimmillaan aivan tavallisia hyvästä syystä annettuja läpsäisyjä, luunappeja ja selkäsaunoja jotka eivät tuota ruhjeita.

Jos luet joskus linkittämäni adressin, ehkä ymmärrät, että sillä vaaditulla muutoksella ei ole mitään tavoitteita sinun kokemasi kaltaisen kohtelun suuntaan. Pahoinpitely ja kotikuri ovat kaksi aivan eri asiaa. On julmaa ja surullista, että jotkut vanhemmat eivät sitä eroa ymmärrä. Se ei kuitenkaan saisi tarkoittaa rakastavien ja varovaisten vanhempien oikeuksien viemistä. Psykovanhempien hillitsemiseen voitaisiin aivan hyvin käyttää muuita keinoja muiden lakien kautta.

Adressissa muuten psykoanalysoin myös syytä miksi lasten lyöminen asiallisimmillaan ja inhimillisimmillään ei yleensä tuota lapselle traumoja ja voi joidenkin kohdalla olla tavallaan tarpeellista - mutta vahvimmat argumentit siihen osoittaa faktapohjaiset tutkimustulokset viime vuosilta.

En kuitenkaan ole aivan varma kelpaako traumaattinen lapsuutesi enää kahdentoista vuoden terapian jälkeen hyväksi selitykseksi sille, että menit vetämään Fritzit ja ruotsalaisäidin johtopäätöksiisi lainaamastasi kommentistani. Ko. kommenttini luonnollisesti tarkoitti kotikurin tiimoilla, koska ketjuna ihe on kotikuri. Ja herra Fritzin teoilla ei ollut mitään tekemistä kurinpidon kanssa. Ei sitteen millään muotoa tai missään suhteessa. Ja lapsenmurha? Tuskin tarvitsee perustella miksi murha ja kurinpito ovat täysin eri planeetoilta. Fritzi/lapsenmurha-vertailusi meni aika lahjakkaasti hyvän maun yli, jo muutenkin saati sitten keskusteluketjun aiheeseen nähden.

Tiedän, että varsinkin negatiivisissa tunnekuohuissa tulee sanotuksi asioita joita ei ehkä pitäisi, mutta mietihän ensi kerralla kahdesti ennen kuin painat lähetä-nappia. Tekstimuotoisessa keskustelussa kun on se etu, että kaiken saa miettiä rauhassa ennen kuin kukaan saa tietää, mutta se haitta, että sanottu asia on ikuisesti kaikkien nähtävillä. En minä itseni takia tästä nyt paasaa...Uskon vain, etten ole ainoa joka pitää tuota sanomaasi jokseenkin mauttomana.

Jotta nyt kenellekään wi varmasti jäisi epäselväksi:
En todellakaan ajattele, että Fritzin perheen isä ja lapsensa murhannut ruotsalaisäiti tiesivät mikä on lapsilleen parasta. Mielipiteeni koski vain ja ainoastaan terveitä vanempia ja kotikuri-teemaa.

Pakko puuttua tähän! Edellä kirjoittanut traumaattisen lapsuuden kokenut kirjoittaja ei ottanut Fritziä tai ruotsalaisäitiä puheeksi ja verrannut niitä kurinpitoon vaan siihen, kun väitettiin, että omat vanhemmat tietävät aina mikä on lapselle parhaaksi. Kannattaisko itse opetella luetun ymmärtämistä ennen kuin alat puhumaan toiselle noin alentuvaan sävyyn!! Ja olen aiemman kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä, hyvin kirjoitit asiasta ja tsemppiä oman menneisyytesi kanssa!
 
[QUOTE="vieras";24680212]No, kyllä se mieli saattaisi muuttua jos mikään muu ei kertakaikkiaan tehoa. on kokeiltu hyvällä, pahalla, keskustelemalla ym.

esikoinen on unelma jota ei tarvi kuin katsoa pahasti niin uskoo, mutta tämä kakkonen on....hmmmm... hieman erimaata.[/QUOTE]

Ja mua ärsyttää nää että kyllä se mieli sitten muuttuisi. Jotkut vaan on sinnikkäämpiä kun toiset ! Toiset ovat luovempia ja keksivät niitä keinoja enemmän kun toiset !
 
:) :)
Ja mua ärsyttää nää että kyllä se mieli sitten muuttuisi. Jotkut vaan on sinnikkäämpiä kun toiset ! Toiset ovat luovempia ja keksivät niitä keinoja enemmän kun toiset !
No tuloshan jo näkyy. Näiden muksut joille on "keksitty" niitä keinoja, ne on ihan täysiä tuholaisia. Niiden kanssa kun yritetään neuvotella ja muuta lässyn lässyn touhua.
Lapset ei hypi aikuisten silmille ei kotona eikä myöskään koulussa. Minä en tosiaankaan ole minkään hakkaamisen kannattaja. Mutta jos se mopo tosiaan karkaa käsistä, niin en tosiaankaan arkaile antaa pientä luunappia.
 
No tuloshan jo näkyy. Näiden muksut joille on "keksitty" niitä keinoja, ne on ihan täysiä tuholaisia. Niiden kanssa kun yritetään neuvotella ja muuta lässyn lässyn touhua.
Lapset ei hypi aikuisten silmille ei kotona eikä myöskään koulussa. Minä en tosiaankaan ole minkään hakkaamisen kannattaja. Mutta jos se mopo tosiaan karkaa käsistä, niin en tosiaankaan arkaile antaa pientä luunappia.
Eipä kuule asiat ole noinkaan. Ne lapset jotka ovat niitä tuholaisia eivät saa luultavasti kotona tarpeeksi huomiota ja kotiolot ovat heikot. Ei ne joita ei kasvateta väkivalloin !
 
"..."
Joku tuossa puhui fyysisestä koskemattomuudesta, ja lapsen taluttamisesta pois tilanteesta "kauniisti kädestä kiinni pitäen." .. Eli??

Nää on niin hauskoja juttuja, kun selittäkäähän mulle miten se toimii. Otat lasta kädestä kiinni, niin meillä alkaa ainakin rimpuilu, huuto ja raivo heti. Taluttaminen ei onnistu. nappaat lapsen syliin. Lapsi alkaa potkia. huutaa ja raivoaa edelleen. Ja jos tämä kaikki tapahtuu esimerkiksi kaupassa, niin sinähän retuuatt lasta, eikö vain??
 
[QUOTE="...";24776697]Joku tuossa puhui fyysisestä koskemattomuudesta, ja lapsen taluttamisesta pois tilanteesta "kauniisti kädestä kiinni pitäen." .. Eli??

Nää on niin hauskoja juttuja, kun selittäkäähän mulle miten se toimii. Otat lasta kädestä kiinni, niin meillä alkaa ainakin rimpuilu, huuto ja raivo heti. Taluttaminen ei onnistu. nappaat lapsen syliin. Lapsi alkaa potkia. huutaa ja raivoaa edelleen. Ja jos tämä kaikki tapahtuu esimerkiksi kaupassa, niin sinähän retuuatt lasta, eikö vain??[/QUOTE]

Kyllähän se karulta näyttää, mutta minusta hyvä ratkaisu on ottaa lapsi tukevasti syliin ja siinä rauhoitella !
 
....
Kyllähän se karulta näyttää, mutta minusta hyvä ratkaisu on ottaa lapsi tukevasti syliin ja siinä rauhoitella !
No mutta eihän se ole sitten enään kauniisti kädestä kiinni pitämistä. Ja kansankanavat sauhuavat, miten joku äiti retuutti lastaan...
Mä en voi hyväksyä väkivaltaa, mut mä en myöskään hyväksy sitä että arvo stellaan joka puolella ja jatkuvasti toisten kasvatustapoja. Todellakin lapset ovat erilaisia.
Minun on vanhempi lapsi huutanut Prismassa aikoinaan, niin että ikkunat helisi "äiti, ei äiti eiiiii. apua apua apua." Ja ihan vain siksi että nappasin hänet kainaloon karkkilaareilta. Kielsin. Mutta sain kyllä todella paljon paheksuvia katseita.
 

Yhteistyössä