TOUKOKUUN TOIVOTUT

Onpa kiva saada heti "kohtalotoveri"
tuossa edellisten kuukautisten aikaan tultiin siihen tulokseen mieheni kanssa että nyt vois ruveta kokeilemaan tuleeko sitä vauvaa vai miten käy. En ois ikinä uskonu, että heti ensimmäisestä ovulaatiosta nasahtaa. Luulin vielä kaikenlisäksi viimeviikolla että mulla on kuukautiset alkamassa. sitten rupes epäilyttään ja tein testin. HUH HUH. Nyt tuntuu että ei todellakaan usko asiaa todeksi. Viikon oon tossa miettiny, että mitä muutoksia tässä pitää tehdä ruokavalioon kun joissain paikoissa näyttää siltä, että ei sais syödä paljon mitään ja toisissa taas että voi jatkaa ihan normaalisti. Miten sinulla Hemuli79 on ensimmäinen viikko (tiedon jälkeen) sujunut?
Oireet tällä hetkellä on väsymys ja rintojen arkuus.
 
Huomenta!Meillä tökki kone niin pahasti eilen,etten päässyt enää kirjoittelemaan.

Hituel olen alkanut pikkuhiljaa selviämään raskaustiedosta...leijailen kyllä yhä pilvissä,kun asiaa ajattelen.Mies vähän pelkää vielä,et onko vauvalla kaikki hyvin ja onko se oikeassa paikassa?!Itsekin tota mietin ja kyselinkin jo noita varhaisultran hintoja,mut kalliita näyttäis olevan.Vauva ois kyllä erittäin toivottu meidän perheeseen,jos se meille suodaan :D

Ruokavaliota olen myös itse muuttanut ja syödä täytyy jo tässä vaiheessa 2-3tunnin välein.Muuten alkaa kamala heikotus ja huimaus!Hedelmiä ja maitotuotteita ole lisännyt paljon ruokavalioon ja ne onkin mukavia välipaloja.
Raskausoireita sen verran eli rintojen arkuus,vatsan murina/turvotus,huimaus,illalla kamala väsymys,hikoilu jne.Pieniä,mutta sellaisia oireita,mitä en ole huomannut aikaisemmin!

Oletko jo miettinyt varhaisultraan menoa vai jaksatteko odotella virallista ultraa?Millos sulla on neuvola?
 
Huomenta ja tervetuloa seuraan kaikki uudet!

Mulla mahan vihlaisut on helpottanu, kohdunpohjaa en ole kyl tutkiskellu. Mut eilen kun kävimme esikon kanssa teatterissa ja laitoin sellaset mustat suorathousut jalkaan, niin eikö ne ollukin jo ihan tiukat vatsan kohdalta :eek: :whistle: Hui! Just viimekuussa ne meni vielä heittäen jalkaan... :snotty:

Hyvää odotusta!

t.sädis

Keskiviikkona ajattelin soittaa neuvolaan ja varata ajan. Jospa sais vasta tuonne 9rv:lle, niin olis enemmän mahkuja kuulla sydänäänet :) Ekasta kuului noilla viikoilla, mut kakkosesta ei kuultu ekalla käynnillä (rv silloin jotain 8...) Eikä ultraan olis sit enää hirmu pitkä aika jos lykkäin tätä ekaa nvlakäyntiä ;)
 
Huomenta kaikille! Täällä on ollut yllättävän hyvävointinen aamu, kun on saanut herätä silloin kuin itse siltä tuntuu ja ottaa aamun muutenkin rennosti. Pahaolo oli hiipimässä kylään, mutta aamupala auttoi. Olen muuten miettinyt, että onkohan luonto niin viisas, että raskaana olevalle tulee mielitekoja terveelliseen ruokaan - että luonto olisi hoitanut asian niin? Itse kun en oikein voi kuvitellakaan syöväni mitään epäterveellistä, hampurilaisia tai namuja, mutta aamuisin haluan puuroa ja pitkin päivää todella paljon hedelmiä.

Hemulille piti kommentoida jo aikaisemmin tuosta alkuraskauden ultrasta: ne hinnat, jotka sinulle annettiin olivat todennäköisesti bruttohintoja! Me kävimme Helsingissä yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa ja meille jäi maksettavaa Kelan suorakorvauksen jälkeen 83?. Mielestäni se on kohtuullinen hinta, kun samaan kauppaan sai konsultoida lääkärin kanssa voinnista ja yleensäkin raskauden alkamisesta sekä esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä. Ja tärkeimpänä tietysti näki pikkuisen sydämen läpätyksen :heart:

Carmen ja Nirppu (rv 7+4)
 
moi! Mitä vitamiineja syötte? Ite syön multivitaa, kun oli sitä jo valmiiksi. Mietin vaan että olisko parempi ostaa jotain raskaana oleville suunnattua? Niissä on ainakin rautaa...tosin luulen että joudun jo pian alkaa rautaa syömäänkin. Entä mites on noi omegat ja muut?
 
Niin ja se piti kertoa, että olen varannut neuvolan 12.10., jolloin menossa rv 10+2. Kunnallinen np-ultra on 29.10 ja silloin rv 12+5. Odotan kyllä vastausta yksityiseltä lääkäriltäni, jolta kyselin seulonnoista laajemmin - saattaa nimittäin olla, että menemme omakustanteisesti tarkistamaan hieman perusteellisemmin, että pienokainen on kunnossa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja summer81:
moi! Mitä vitamiineja syötte? Ite syön multivitaa, kun oli sitä jo valmiiksi. Mietin vaan että olisko parempi ostaa jotain raskaana oleville suunnattua? Niissä on ainakin rautaa...tosin luulen että joudun jo pian alkaa rautaa syömäänkin. Entä mites on noi omegat ja muut?
Minä syön Multitabsin Raskaana- monivitamiineja sekä Tri Tolosen EPA 500mg- omega3- kapseleita. Lisäksi olen miettinyt ostavani maitohappobakteereja, sillä vaikka syönkin paljon Gefilus- tuotteita niin nämä oksentelu saattaa heikentää niiden imeytymistä. Tuo setti on kuulemma mainio tässä vaiheessa, mutta pidempänä raskautta voidaan joutua miettimään lisäraudan ottamista riippuen siitä miten hemoglobiini kehittyy.

 
Huomenta ja uusille tervetuloa!

Mä en toistaiseksi ole vielä syönyt mitään vitamiineja, tarkoitus olisi jotain ostaa, missä mukana magnesiumia. Mulla tahtoo sen puute olla muutenkin, joten ihan ennaltaehkäisevästi sitten. Ei oo kiva herätä kamaliin suonenvetoihin öisin..

Oma olo on ollut nyt hyvä, ei mitään ihmeempää tai uutta oiretta ole ilmestynyt. Väsyttää ja pissattaa. Maha on toiminut tosi hitaasti, tänä aamuna piti kamalaa lorinaa, ilmaa taitaa olla kans.

Mulla on tuota vararavintoa sen verran paljon, että hankala tunnustella kohdun kokoa. Mutta ainakin siitä päätellen, ettei mitkään housut tahdo mahtua päälle tai ahdistaa tietyissä asennoissa, on turvoksissa masu ainakin.

Mulla on tänään rv6+5 neuvolan mukaan, omien laskujen mukaan 6+1. Ultra todennäköisesti lokakuun lopulla/marraskuun alussa, sittenpä se selviää, mikä lasketuksi ajaksi tulee.

Mutta nyt tekemään kotitöitä, jotain hommia pitäis näin sunnuntainakin tehdä :)

Mukavaa sunnuntain jatkoa!
 
huomenia kaikille...tänään jo herätty 8 :eek: kauheeta kun ei saa nukkua vk.loppusinkaan, kun toi tyttö herää jo niin aikasin. mulla ei vointiin kuulu mitään kummempaa uutta..eli samaa rataa mennään, toivon vaan niin hartaasti että siellä nyt se alkio/sikiö( kumpana sitä kutsutaan tässä vaiheessa??) alkaa kasvamaan.. :) ens tiistaina tosiaan neuvola, saako neuvolan terkalta/lääkäriltä lähetteen terveyskeskuksen puolelle ultraan..et ultraako ne siellä, ihan normi lääkärit...nyt mulla menossa 5 tai 6 raskausviikko, sekin olis kiva tietää..
 
Carmen,mulle kyllä väittivät et hinnoista on jo pois kelan osuus...outoa!
Pääkaupunkiseudulta olen itsekin kolmesta paikasta ensi alkuun kyselin.Voihan olla ettei vastaanotossa sitten tiedetä tarkkoja hintoja,et sanovat yläkanttiin,ettei tule liian vähän hintaa työlle?!?
 
Täällä herätty myös ennen kahdeksaa... |O Tänään tuli siis yhdeksän vkoa täyteen! Alkaa usko palautua siihen, että ehkä tämä tästä! Tuli myös tasan vko viimeisestä veren vuodostakin. Ja pahoinvointi edelleen tiukasti kuvioissa mukana, eli ilmeisesti Viuhtilla kuitenkin kaikki hyvin. Miulla ois tiistaina eka neuvola käynti. Tai no toinen ku n kävin mittauttamassa sen hemoglobiinin sillon pari vkoa sitten, mutta eka kunnon käynti. Miulta on tuo väsymys vähentynyt, samoin kun ettei vessaan tarvitse enää heräillä öisin. Tosin eilen kävin illalla puntarissa niin paino on tippunut parissa vkossa kaksi ja puoli kiloa! -kiitos tuon jatkuvan pahoinvoinnin... Huomenna pitäisi yrittää töihin vaikka tiukkaa tekeekin! Muuten ei enää töitä sitten varmasti olekaan... :$ Jaksamisia kaikille!
 
Huomenta! Tervetuloa uudet. Oon ollu vähän laiska kirjoittelemaan viime aikoina, etova olo ja väsymys on vähän iskeneet. Joku kertoili että tekee mieli vaan terveellistä ruokaa. Mulla on kyllä valitettavasti ollut vähän päinvastoin ja etenkin salmiakkia tekee jatkuvasti mieli kun se mun mielestä helpottaa vähän sitä huonoa oloa. On ollut hieman apeat fiilikset viime aikoina, opiskelussa on stressaava vaihe (gradu) ja lisäksi huono olo on vienyt enimmät vauvahypetyksetkin pois. Toivottavasti fiilikset muuttuis pian positiivisemmiksi.

Aurinkoista syyspäivää kaikille.
 
Huomenta,päivää kaikille =)

Ihanaa oli herätä kun typy nousi VASTA yhdeksältä. Me oltiin miehen kanssa ystävien tupareissa illalla ja tyttö mummin ja ukin kanssa meillä, joten tais neidillä olla meno päällä koko hoidon ajan niin unikin maistui yöllä 12h putkeen ;)

Elz83N: Ihanaa, että vuoto pysynyt poissa!!!Kannattaa olla varovainen tuon painonlaskun kanssa varsinkin jos ennestään olet jo hoikka, itse painoin 52kg ennen kun aloin odottaa neitiä ja alkuraskauden pahoinvointien aikana painoa lähti 4kg ja olin kamalan laiha (yök), yritin sitten kirjaimelisesti syödä 2:den edestä , mutta siltin painon sain nousemaan vain 57kg ja laitokselta lähtiessä painoa oli 52kg ja voit vaan arvata mitä imetys teki :/ Pahoin pelkään, että tässä odotuksessa käy samalla lailla :headwall: täytyy kait yrittää vaan hanakammin ja onneksi tuo pahoinvointi ei ole ainakaan vielä iskenyt samalla voimalla kuin 1. kerralla.

PieniTytönTylleöinen: minkäs ikäinen sun pikkuneiti onkaan? Alkiovaihe päättyy viikolla 10...

*Tervetuloa uusille*


sHv ja hippiäinen 6+2

 
Vähän tuli rusehtavaa, kun pyyhki.. Nyt kyllä hieman pelottaa, ei oo aikaisemmissa raskauksissa ollut vastaavaa. Yritän kuitenkin olla positiivisella mielellä, kun ei vuoda kuitenkaan eikä ainakaan vielä ole kipuja tms.
 
berry76: Voi ei :hug: Nuo alkuraskauden verenvuodot/tuhruttelut on kauhian yleisiä eli yritä nyt tosiaan olla liikoja ressaamatta (itsekin kokenut vastaavan typyn odotuksessa)! Vaikkakin se on varmasti mahdotonta :/ Onneksi se on ruskeaa, eli kuivunutta verta ja nuo limakalvothan ovat todella herkkänä raskauden aikana ja lisäksi verenkierto on lisääntynyt siellä huimasti, eli toivotaan, että vuotelee ihan vaan limakalvoilta!!! *voimia*
 
berry76 Toivottavasti ei ole mitään vakavaa! :hug: Mutta eikös täällä ole useampi sanonut että pieni tuhruttelu alussa on aika yleistäkin? Ja jos normaalisti ois vaikka kuukautisten aika?

Meillä esikoinen heräsi taas 7.30 niinkuin nykyään aina. Ja kauhee tohina sillä oli päällä heti. On todella mukava herätä siihen kun pienet kädet läiskii naamaa ja repii hiuksia. :| Ja itse kun vielä enemmän kuin mielellään jatkaisi unia.

Vähän aamulla oli taas heikko olo jotenkin, mutta aamupalan jälkeen alkoi helpottamaan. Anoppilassa ollaan oltu nyt yötä ja miehen kanssa mietittiin että mahtaakohan anoppi jo arvailla että pian tulee vauva uutisia kun mä olen vaihtanut taas kahvin teehen. Pelkkä ajatus kahvista saa huonon olon. Samalla tavalla oli esikostakin.

Tosta alkuraskauden ultrasta että mulla se jäi kanssa kelan vähennysten jälkeen maksamaan joku karvan verran yli 80 eskoa ja lääkäri otti vielä tuosta maximi palkkion.
Mulla jäi koko yksityisellä käynnistä aika huonot fiilikset kun sillonhan kohdussa ei vielä näkynyt kuin tyhjä pieni ontelo ja paksuuntuneet limakalvot ja lääkärihän vaan tylysti sanoi että on kohdunulkopuolinen ja antoi lähetteen naistentautien polille että "ne tekee sille sit jotain"

Polilla sit olikin tosi ihanat lääkärit ja ne vähän antoi mulle toivoa että kaikki on varmaan hyvin ja että niin varhain ei usein mitään näykkään (oli tasan 5 viikkoa tuolloin)
viikon päästä tuosta sitten näkyin jo pikkunen papu ja syke ja voi kuinka iso kivi sydämmeltä vierähtikään.

Ja tervetuloa uusille! =)

-Liro ja papu 7+5-
 
Heippa kaikille!
Testasin eilen ja selkeä plussa tuli. Tänään aamulla vielä varmistin toisella testillä, ja edelleen vahvaa plussaa näyttää. =) Vielä en ole uskaltanut terveyskeskukseen soitella. Odottelen varmaan tuonne ensi viikon loppupuolelle tai seuraavaan viikkoon ennen kuin soitan... Milloin te muut ootte soitelleet? Täällä laskureiden mukaan menossa 5+6 ja toukokuun lopulla sais kai tuloksia odotella. Kova into päällä ja toivotaan että pikkuinen tykkää pysyä loppuun asti mukana. :heart:
 
Voi Berry 76, ota nyt rauhallisesti ja yrita ajataella positiivisesti! Tupuna, luulen etta olen sinun kanssa samoissa lukemissa, en oo yhtaan varma naitten raskausviikkojen laskusta!

Onko kenellakaan tietoa tai omakohtaisita kokemuksia ohutneula biopsiasta joka otetaan noin viikolla 11-12 istukasta? Tama tapahtuu kutakuinkin eka ultran yhteydessa kun siihen on aika tullut Marraskuun kahdeksas, jolloin mun laskujen mukaan pitais olla noin 11 viikoa. Yksityiseen ultraan menoa ei taideta harkita, haluttaisi kylla tietaa etta kaikki on hyvin, un jonkin verran nipistelee kohdun kohdalta tai jommalta kummalta ovaryn (ei tule suomenkielen nimi muistiin) puolelta, ja joka kerta oon melkovarma etta nyt alkaa vuoto. Mies sanoi etta pitaa ajatella positiivisesti!

hyvaa sunnuntaita kaikille! =)
 
HemuliSoitapa Bulevardin Gynekologiselle Lääkäriasemalle. Siellä minä käyn normaalistikin ja on tosi hyvä paikka - erittäin ystävällistä henkilökuntaa!

Tervetuloa mukaan Tupuna ja onnea plussasta :flower: Sulla on rautaiset hermot, kun olet noin myöhäiseen malttanut jättää testaamisen =)

Liro Kuullostipa ikäviltä sun kokemukset :/ Ei se mullakaan aina ole ruusuilla tanssimista ollut: palvelu on kyllä aina ollut hyvää, mutta viime raskaudessa yksityinen gynekologini ei edes maininnut jonkun voivan olevan vialla, kun rv 6+5 ultrassa näkyi vain lapsivesi-/ruskuaispussukka :ashamed: Tuulimunaksihan tuo sittemmin osoittautui ja niin paljon minä tuon lääkärin "ammattitaidosta" herppasin, että vaihdoin lääkäriä! Mokomakin puoskari :kieh:

Minulla on kiva päivä takana, sillä en ole oksentanut kertaakaan ja olen saanut tehtyä aivan älyttömästi kotihommia! Kuvotus kyllä vaivaa, mutta saan sen selätettyä kunhan muistan mättää jatkuvasti ruokaa suuhun. Tätä menoa lihoan satakiloiseksi alta aikayksikön :LOL:
Mukaan kuvioihin on ilmaantunut myös täysin uusi oire, sillä alamassussa jomottelee melkeinpä menkkamaisesti, mitä lieneekään :x Nyt aion lepäillä loppupäivän ettei vaan mitään ikävää satu, vaikka eiköhän nuo nippailut ole ihan normaaleja ja viittaa kohdun kasvukipuihin tms.
 
berry76, mulla kans nyt tulee melkein päivittäin vähän ruskeeta. Mainitsin kun kävin ultrassa ja se lääkäri sano että ihan normaalia kaikenlaiset vuodot. Oon sit ajatellu että ei hätää. Ei sullakaan! :heart:
 
Hemuli79 Tuosta varhaisultran mahdollisuudesta en edes tiennyt ennen kuin rupesin lukemaan näitä palstoja(tällä viikolla), joten asiaa ei paljon ole tullut pohdittua.

Sitä tosin ihmettelin, kun varasin neuvola-aikaa se annettiin vasta rv 10:lle (22.10.), että miksi sen pitää ensikertalaisilla olla niin myöhään, kun kysymyksiä on mielessä ihan hirveesti ja mielialat lattiasta kattoon ym. niin ois kyllä ihan kiva keskustella niistä ihan ammattilaisen kanssa mahdollisimman aikaisin.

Olo on ollut tänään ihan loistava, sain nukuttua aamulla suht pitkään ja ollut aika paljon ulkona, mikä näyttää vaikuttavan mielialaan ja muutenkin vointiin positiivisesti.

Syömisen suhteen pitäs kai saada jotain tolkkua aikaseksi, tuntuu että vois vaan mättää kokoajan ja ei kyllä ole ollut sellaista oloa kuin joku tuossa kirjoitti että tekee mieli terveellistä ruokaa. Jo siitäkin syystä pitäisi saada ruokavalio kuntoon kun lähtöpaino on aika huomattava.

Kuinka moni on jo kertonut ystäville ja sukulaisille?
 
berry76 toivotaan että on ihan harmitonta vuotoa. Mä olen tehnyt tässä raskaudessa niin, että olen käyttänyt mustia pikkareita enkä ole juurikaan katsellut paperia pyyhkimisen jälkeen :D hassun kuuloista kait, mutta olen ajatellut että pienistä ruskeista vuodoista en välitä, ja isomman verentulon huomaan taatusti. ( tuoreessa muistissa kuopuksen odotusajan kauhut jatkuvasta alkukuukausien tiputtelusta)

Tervetuloa Hituel ja Tupuna. Mullakin neuvola vasta viikolla 10+, mutta mulle se on ok, kun jo on lapsia ennestään, samoin tietoa syömisistä sun muista. Tässä linkissä hyvät suositukset vältettävistä ruoka-aineista raskauden aikana:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

ja muutenkin noilta sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa ruokavaliosta ym.

jaahas, meillä iltasadun aika, voikaa hyvin!

 
Berry76! Mulla tänään kans tullut vaaleeta rusehtavaa vuotoo nyt illasta mutta vain paperiin kun pyyhin..ja heti tietenkin mulla hiipi mileleen että se on nyt sit menoo...mut tiedän et toi on tosi yleistä tommonen tihruttelu vuoto, ja et mullakin alkais huomenna laskujen mukaan menkat..tiedä sit mut soitan heti aamusta terkalle...sen verran hermoilija oon :headwall: ja paljos sulla olis nyt sit viikkoja?? mulla kun olis 5 tai 6 viikkoo...ei muuta ihmeempää...paitsi edellleen on menkkamaista tuntua ja nipistelyä mahassa..
 
Auts, mä oon juonu ihan hirveesti kahvia kokoajan, en todellakaan tiennyt että sen juontia pitäisi rajoittaa :eek:
Kiitos Annastiinalle hyvästä linkistä tuolla näytti olevan paljon muutakin hyödyllistä tietoa ja aika selkeässä muodossa :)

Mistä muuten saa hankituua tuollaisen hienon laskurin?
 
niin semmosta vielä et oltiin tossa siskolla päivällä niin siellä sen rusehtavan vuodon näin...ja siellä oli myös mummuni ja äiteni, ja mummu oli kuulemma kysyny äiteltä että "eikai toi tyttös vaan toista odota"...kuulin tän sit kun ne oli lähtenyt pois....mulla on kyllä muutenkin iso maha...mut ilmeisesti se vaistos sen tai sit se jotenkin jo näkyy...turvotuksena.... :eek:
 

Yhteistyössä