ÄITI JA LAPSI HEITETTIIN JUNASTA!

  • Viestiketjun aloittaja ei käsitä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en tajua, että miksi nuori äiti pitää lynkata noin. Toki se elektronin kelpaamattomuus pitäisi tietaa, mutta muuten voi yllättäen tulla kaikkea mm. ehtiminen junaan meneekin hilkulle, eikä ehdiasemalta lippua ostamaan.
No mä en ainakaan nuorta äitiä lynkkaa, ihmettelen vaan että miksi ihan omaa mokaa pitää lähteä iltapäivälehdessä selostamaan ja syyttämään siitä jotakuta toista.

Oli ikä tai status mikä tahansa (äiti tahi ei), matkaseuralainen minkäikäinen tahansa, niin eiköhän ole matkustajan velvollisuus huolehtia siitä että hänellä on junaan tullessaan joko asianmukainen lippu tai asianmukaiset maksuvälineet. Piste.
Noin juuri.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ihan oikein että lensi ulos junasta. Pummi. Sitä paitsi miksi aikuisella ihmisellä ei ole tavallista debit-korttia? Itse en uskaltaisi lähteä minnekään pelkällä electronilla. Luottotiedoton?
No ei minulla ainakaan ole luottokorttia koska en osta luotolla vaan omalta tililtäni (tavallisemmin käteisellä ). Tosin matkalle lähtiessä mulla on aina pari sataa riihikuivaa ylimääräistä mukana kaiken varalta.
Retorinen kysymykseni kuului: Miksi ei ole tavallista debit-korttia? Sä alat yhtäkkiä puhua luottokorteista?
Siis eikö debit olekaan luottokortti? Tuossa uutisessa luki

"Kerosen mukaan VR olettaa asiakkaiden tietävän, ettei Visa Electron käy maksuvälineeksi liikkuvissa kulkuvälineissä. Maksuvälineiksi kelpaavat ainoastaan käteinen ja luottokortit."

joten oletin sen olevan luottokortti. No joka tapauksessa olen luottokelpoinen ihminen mutta omistan vain Visa-elektron kortin (ja sitäkin käytän vain poikkeustapauksessa.) Haluan että tapahtumat veloitetaan tililtä reaaliaikaisesti, siksi Elektron Visa on parempi.
Siis tiedätkö sä mitä käteinen tarkoittaa? Muutakin kuin seteleitä ja kolikoita?

Ja ihmettelen vaan ääneen mahdollisia syitä, miksi aikuisella electron on ykköskorttina. Mutta siis silloinhan se on nimenomaan oivallinen vaihtoehto, jos rahan hallitseminen on syystä tai toisesta hankalaa, en mä sitä pilkkaa, totta kai sellaista maksuvälinettä käytetään mikä on itselle paras. Mutta electronilla vissiin pystyy nostamaan rahaa seinästä ja se lähtee sieltä reaaliaikaisesti pois, vai???
 
kpl
Tuskin vr:kään sinne on ilmoittanut. Konduktööri toimi periaatteessa oikein eikä kukaan mihinkään hätään joutunut, matka vain viivästyi kun lippua piti lähteä hakemaan. Toki olisi voinut joustaa sen toisen maksutavan avulla.
 
huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Konduktööri oli tietysti vanha valtion virkamies, joka noudatti ohjeita pilkuntarkasti. Jos ei maksa, ulos junasta eikä mitään tunteilua.Ei siinä sen kummempaa.
Pitäisikö antaa ilmaiseksi matkustaa? Sittenhän kaikki muutkin ovat siihen oikeutettuja ja kaikkien kannattaa alkaa tehdä noin.
Voi V****n idiootti. Äiti luuli electronin käyvän ja oli siis valmis maksamaan lipusta. Oletteko siksi niin ilkeitä että kyseessä SATTUU olemaan suht nuori äiti?!
Voisin itsekin erehtyä, etenkin kiireessä.

Ja milläs tavalla nuori äiti ei lueta "maksukykyiseksi"?
Veikkaan että olin nuorena äitinä 100 kertaa maksukykyisempi kuin te.
 
kpl
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ihan oikein että lensi ulos junasta. Pummi. Sitä paitsi miksi aikuisella ihmisellä ei ole tavallista debit-korttia? Itse en uskaltaisi lähteä minnekään pelkällä electronilla. Luottotiedoton?
No ei minulla ainakaan ole luottokorttia koska en osta luotolla vaan omalta tililtäni (tavallisemmin käteisellä ). Tosin matkalle lähtiessä mulla on aina pari sataa riihikuivaa ylimääräistä mukana kaiken varalta.
Retorinen kysymykseni kuului: Miksi ei ole tavallista debit-korttia? Sä alat yhtäkkiä puhua luottokorteista?
Siis eikö debit olekaan luottokortti? Tuossa uutisessa luki

"Kerosen mukaan VR olettaa asiakkaiden tietävän, ettei Visa Electron käy maksuvälineeksi liikkuvissa kulkuvälineissä. Maksuvälineiksi kelpaavat ainoastaan käteinen ja luottokortit."

joten oletin sen olevan luottokortti. No joka tapauksessa olen luottokelpoinen ihminen mutta omistan vain Visa-elektron kortin (ja sitäkin käytän vain poikkeustapauksessa.) Haluan että tapahtumat veloitetaan tililtä reaaliaikaisesti, siksi Elektron Visa on parempi.
Siis tiedätkö sä mitä käteinen tarkoittaa? Muutakin kuin seteleitä ja kolikoita?

Ja ihmettelen vaan ääneen mahdollisia syitä, miksi aikuisella electron on ykköskorttina. Mutta siis silloinhan se on nimenomaan oivallinen vaihtoehto, jos rahan hallitseminen on syystä tai toisesta hankalaa, en mä sitä pilkkaa, totta kai sellaista maksuvälinettä käytetään mikä on itselle paras.
Käteinen on nimenomaan seteleitä ja kolikoita. Jos maksan kortilla niin se ei ole mitään käteistä vaan pankkikorttimaksu. Näin lukee ainakin meikäläisen tiliotteella. Kun nostan rahaa pankista niin siellä lukee käteisnosto.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Jos mulle kävisi noin tai jotain muuta vastaavaa, voisinko soittaa iltapäivälehteen ja tulisiko he tekemään musta jutun? Siis niikö noi jutut menee, että tyttö on itse lehteen soittanut ja pyytänyt tekemään hänestä jutun?
kyllä se näin on tainnut mennä. vr tuskin tota juttua on tilannut. teoriassa kai se olis voinut olla esim. joku junassa matkustajista joka iltalehteen soittaa, mut sillon kai häntäkin olis haastateltu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Vähän kun lähtisi tankkaamaan autoa ilman valuuttaa tai korttia, ja haukkuisi sitten Nesteen kun eivät antaneetkaan bensaa.
Taidankin tilata taksin vailla pennin hyrrää, ja määränpäässä todeta kuskille että no money, en ehtinyt tehdä töitä että olisin tienannut matkan hinnan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Käteinen on nimenomaan seteleitä ja kolikoita. Jos maksan kortilla niin se ei ole mitään käteistä vaan pankkikorttimaksu. Näin lukee ainakin meikäläisen tiliotteella. Kun nostan rahaa pankista niin siellä lukee käteisnosto.
http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=237

Kehotan lukemaan ajatuksella kohdan käteinen ja laajentaa sanavarastoasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en tajua, että miksi nuori äiti pitää lynkata noin. Toki se elektronin kelpaamattomuus pitäisi tietaa, mutta muuten voi yllättäen tulla kaikkea mm. ehtiminen junaan meneekin hilkulle, eikä ehdiasemalta lippua ostamaan.
No mä en ainakaan nuorta äitiä lynkkaa, ihmettelen vaan että miksi ihan omaa mokaa pitää lähteä iltapäivälehdessä selostamaan ja syyttämään siitä jotakuta toista.

Oli ikä tai status mikä tahansa (äiti tahi ei), matkaseuralainen minkäikäinen tahansa, niin eiköhän ole matkustajan velvollisuus huolehtia siitä että hänellä on junaan tullessaan joko asianmukainen lippu tai asianmukaiset maksuvälineet. Piste.
Noin juuri.
Miksi palvelusta ei saisi valittaa, jos matkan maksun olisi pystynyt hoitamaan muulla tavoin (vaikka se olisi vaatinut konnarilta joustoa) Tehokkain tapa voi olla juuri tuo, ei taitaisi kukaan VR:llä asiaan ottaakantaa jos äiti olisi tehnyt valituksen suoraan VR:lle. Iltalehden on tietenki saatava jutusta myyvä ja korostavat tiettyjä asioita jutussa.
 
Minulla on visa electron ja en kyllä ole luottotiedoton ENKÄ vähävarainen... ihme juttuja.
Eihän tuo nyt ollut mikään kriisitilanne kun heti pääsi toiseen junaan, mutta tuohan oli pelkkä erehdys. Ei tiennyt ettei kortti käyny...se siitä pummista ja idiootista jne.

Jos en itse kulkisi paljoa junalla en välttämättä tietäisi...

Miksi kaikki ottivat asian niin, kuin naisella ei olisi ollut varaa matkaan :eek: Ei mun lukemani mukaan siitä ollut kyse...
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Konduktööri oli tietysti vanha valtion virkamies, joka noudatti ohjeita pilkuntarkasti. Jos ei maksa, ulos junasta eikä mitään tunteilua.Ei siinä sen kummempaa.
Pitäisikö antaa ilmaiseksi matkustaa? Sittenhän kaikki muutkin ovat siihen oikeutettuja ja kaikkien kannattaa alkaa tehdä noin.
Voi V****n idiootti. Äiti luuli electronin käyvän ja oli siis valmis maksamaan lipusta. Oletteko siksi niin ilkeitä että kyseessä SATTUU olemaan suht nuori äiti?!
Voisin itsekin erehtyä, etenkin kiireessä.

Ja milläs tavalla nuori äiti ei lueta "maksukykyiseksi"?
Veikkaan että olin nuorena äitinä 100 kertaa maksukykyisempi kuin te.
Oikeastihan me emme voi mitenkään tietää, kuinka asiat oikeasti olivat: oliko tarkoituksena matkustaa ilman lippua vai luuliko äiti oikeasti Electronin käyvän junassa. Virheitä sattuu kaikille ja lapsen kanssa voi helposti tulla kiirekin. Ihmeellisintä tässä mielestäni on se, että tapaus on Iltalehdessä. :D
 
Ihan aikuinen olen
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ihan oikein että lensi ulos junasta. Pummi. Sitä paitsi miksi aikuisella ihmisellä ei ole tavallista debit-korttia? Itse en uskaltaisi lähteä minnekään pelkällä electronilla. Luottotiedoton?
Ei mullakaan ole muuta kuin electron. En todellakaan ole luottotiedoton. Kaikenlasia yhteenlaskuja sinäkin suoritat pienessä päässäs?!

 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Voi V****n idiootti. Äiti luuli electronin käyvän ja oli siis valmis maksamaan lipusta. Oletteko siksi niin ilkeitä että kyseessä SATTUU olemaan suht nuori äiti?!
Voisin itsekin erehtyä, etenkin kiireessä.
Oikeastihan me emme voi mitenkään tietää, kuinka asiat oikeasti olivat: oliko tarkoituksena matkustaa ilman lippua vai luuliko äiti oikeasti Electronin käyvän junassa. Virheitä sattuu kaikille ja lapsen kanssa voi helposti tulla kiirekin. Ihmeellisintä tässä mielestäni on se, että tapaus on Iltalehdessä. :D
Ja onko sillä mitään väliä?

Hänellä ei ollut lippua, eikä junassa kelpaavaa maksuvälinettä. Viis siitä tiesikö vai ei, samat säännöt kaikkia koskee. Minusta se on hyvin selkeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Eihän tuo nyt ollut mikään kriisitilanne kun heti pääsi toiseen junaan, mutta tuohan oli pelkkä erehdys. Ei tiennyt ettei kortti käyny...se siitä pummista ja idiootista jne.
Jos en itse kulkisi paljoa junalla en välttämättä tietäisi...
Miksi kaikki ottivat asian niin, kuin naisella ei olisi ollut varaa matkaan :eek: Ei mun lukemani mukaan siitä ollut kyse...
Tiedämmekö me, että hän jatkoi matkaansa seuraavalla junalla?
Jos tämä juttu on hieman väritetty, lähti matkaan tietäen ettei electron käy, mutta ajatteli ottaa riskin siitä, että konnari antaa matkustaa kotiin jos hoitaa maksun hetimiten päästyään kotiin. Esim kaverit sanoneet että joo, kyllä ne ymmärtää...
Ja kun ei onnistunutkaan, teki jutun. Tai ei hän tehnyt juttua vaan joku tyhmä toimittaja pisti jutuksi...
Mulle ainakin tuli fiilis että ihan tietoisesti hän on kaiken tehnyt ja päättänyt vähän ruikuttaa ja päästä lehtiin.
Tehnyt matkasta itse tosi kinkkisen, siis miksi on lastenistuin mukana jos matkustaa junalla? Ei ymmärrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en tajua, että miksi nuori äiti pitää lynkata noin. Toki se elektronin kelpaamattomuus pitäisi tietaa, mutta muuten voi yllättäen tulla kaikkea mm. ehtiminen junaan meneekin hilkulle, eikä ehdiasemalta lippua ostamaan.
No mä en ainakaan nuorta äitiä lynkkaa, ihmettelen vaan että miksi ihan omaa mokaa pitää lähteä iltapäivälehdessä selostamaan ja syyttämään siitä jotakuta toista.

Oli ikä tai status mikä tahansa (äiti tahi ei), matkaseuralainen minkäikäinen tahansa, niin eiköhän ole matkustajan velvollisuus huolehtia siitä että hänellä on junaan tullessaan joko asianmukainen lippu tai asianmukaiset maksuvälineet. Piste.
Noin juuri.
Miksi palvelusta ei saisi valittaa, jos matkan maksun olisi pystynyt hoitamaan muulla tavoin (vaikka se olisi vaatinut konnarilta joustoa) Tehokkain tapa voi olla juuri tuo, ei taitaisi kukaan VR:llä asiaan ottaakantaa jos äiti olisi tehnyt valituksen suoraan VR:lle. Iltalehden on tietenki saatava jutusta myyvä ja korostavat tiettyjä asioita jutussa.
En nyt ole VR:n sivuilta tarkistanut, mutta siellä ei liene olevan ilmoitettuna maksutavaksi tuon toisen työntekijän mainitseman laskun -vai mikä olikaan. Ihan samahan se olisi, jos henkilö haluaisi ostaa kaupassa laskulle ja valittaisi palvelusta, kun se ei kävisikään päinsä. Kauppahan periaatteessa voisi joustaa ja antaa asiakkaalle mukaan laskun.
 
kpl
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
Käteinen on nimenomaan seteleitä ja kolikoita. Jos maksan kortilla niin se ei ole mitään käteistä vaan pankkikorttimaksu. Näin lukee ainakin meikäläisen tiliotteella. Kun nostan rahaa pankista niin siellä lukee käteisnosto.
http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=237

Kehotan lukemaan ajatuksella kohdan käteinen ja laajentaa sanavarastoasi.
Tuo sivuhan on itsensä kanssa ristiriidassa:

Kaupat voi tehdä esimerkiksi käteisellä, pankkikortilla, luottokortilla, lainalla tai osamaksulla.

Siis eri asoita....mutta sitten

Kun teet kaupat käteisellä, käytät joko rahaa tai automaatti- tai debit-korttia.

Sama asia tämän mukaan.....kumpaa uskoa? Sitä paitsi eihän pelkällä automaattikortilla voi edes maksaa jos siinä ei ole maksu-ominaisuutta.

Kaupassa minulta on kuitenkin kysytty maksanko käteisellä vai pankkikortilla, ehkä myyjät eivät sitten ole tehtäviensä tasalla. Eikä myöskään pankkikonttori joka tulostaa tiliotteelle väärät termit.

Joka tapauksessa kaikki varmasti ymmärsivät että käsitin kortin nimen väärin ja viisastelu sikseen. Tulkitkoon kukin miten lystää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Voi V****n idiootti. Äiti luuli electronin käyvän ja oli siis valmis maksamaan lipusta. Oletteko siksi niin ilkeitä että kyseessä SATTUU olemaan suht nuori äiti?!
Voisin itsekin erehtyä, etenkin kiireessä.
Oikeastihan me emme voi mitenkään tietää, kuinka asiat oikeasti olivat: oliko tarkoituksena matkustaa ilman lippua vai luuliko äiti oikeasti Electronin käyvän junassa. Virheitä sattuu kaikille ja lapsen kanssa voi helposti tulla kiirekin. Ihmeellisintä tässä mielestäni on se, että tapaus on Iltalehdessä. :D
Ja onko sillä mitään väliä?

Hänellä ei ollut lippua, eikä junassa kelpaavaa maksuvälinettä. Viis siitä tiesikö vai ei, samat säännöt kaikkia koskee. Minusta se on hyvin selkeää.
Juu selkeäähän sen pitäisi olla, mutta kun joka paikassa pitää nykyisin joustaa, ja jos ei jousteta, niin se on huonoa asiakaspalvelua. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Eihän tuo nyt ollut mikään kriisitilanne kun heti pääsi toiseen junaan, mutta tuohan oli pelkkä erehdys. Ei tiennyt ettei kortti käyny...se siitä pummista ja idiootista jne.
Jos en itse kulkisi paljoa junalla en välttämättä tietäisi...
Miksi kaikki ottivat asian niin, kuin naisella ei olisi ollut varaa matkaan :eek: Ei mun lukemani mukaan siitä ollut kyse...
Tiedämmekö me, että hän jatkoi matkaansa seuraavalla junalla?
Jos tämä juttu on hieman väritetty, lähti matkaan tietäen ettei electron käy, mutta ajatteli ottaa riskin siitä, että konnari antaa matkustaa kotiin jos hoitaa maksun hetimiten päästyään kotiin. Esim kaverit sanoneet että joo, kyllä ne ymmärtää...
Ja kun ei onnistunutkaan, teki jutun. Tai ei hän tehnyt juttua vaan joku tyhmä toimittaja pisti jutuksi...
Mulle ainakin tuli fiilis että ihan tietoisesti hän on kaiken tehnyt ja päättänyt vähän ruikuttaa ja päästä lehtiin.
Tehnyt matkasta itse tosi kinkkisen, siis miksi on lastenistuin mukana jos matkustaa junalla? Ei ymmärrä.
No mun on vaikea taas kuvitella että kukaan äiti lähtisi lapsen kanssa tietoisesti pummilla. Ehkä hieman hölmö, kun lähtee pelkällä electronilla, mutta ei siinä mitään, on sitä hölmömiäkin juttuja vahingossa tehty.

Näähän on pelkkiä arveluja...

En itse ainakaan ajattele pahinta mahollista kenestäkään ihmisestä, etenkään kun en tiedä mistään taustoista tai muustakaan. Eikä muutenkaan pummilta näyttäny jos siltä nyt voi edes näyttää :D
 
onhan näitä yrittäjiä, lapsenkin varjolla
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Siis mikähän se nyt oli ulosheiton syynä?
se että kortti ei kelvannu eikä konnari suostunu muuta maksutapaa myöntämään vaikka sellanenkin jutun mukaan on olemassa.
Voihan sitä lähteä ilman rahaa reissuun ja tarjoaa Visaa joka ei käy, "en tiennyt". Takas tullessa sama homma. Sainpahan matkustaa ilmaiseksi.
 
kuikki
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Kerran oli kiire Express Bussiin ja kaveri kehui että pystyy Electronilla maksamaan. No kappas, ei pystynytkään. Kuski oli kiva ja kyyditsi mut perille kun sovittiin että haen sitten asemalla rahaa pankkiautomaatista ja maksan sitten. Kiltisti se odotti siellä bussissa kun muut oli jo menny ja mä juoksin nostamaan rahaa. Minusta se oli hyvää asiakaspalvelua. Ei aina kaikkea voi etukäteen suunnitella jos tulee nopea lähtö ja saa vielä väärää infoa. Tämä nyt vain minun esimerkkini hyvästä asiakaspalvelusta. Kompromisseja varmasti voi tehdä, jos on vaan sydäntä ja aivoja.
Muistatko mikän firman bussi?
 
No henkilökohtaisesti suurin ongelma ja hätä mulla olisi tullut siitä että on vaan 10 min kassien, lapsen ja istuimen kanssa aikaa juosta automaatille ja takaisin oikealle junaraiteelle.

Ja onhan se totta että electron ei jokapaikassa käy. Eihän se toimi aina edes siellä missä käy jos linjat on tukossa. Mutta jos juna lähtee nyt eikä aikaa ole automaatille (se seuraava junahan ei ole välttämättä edes tullut Helsingistä tai pysähtynyt Tikkurilassa) niin olisin kai minäkin epätäydellinen ja uusavuton nuori äiti voinut mennä sinne junaan toivoen että electron käy. Yleensä kyllä ostan junaliput etukäteen ja haen ne junamaatista.



Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Tehnyt matkasta itse tosi kinkkisen, siis miksi on lastenistuin mukana jos matkustaa junalla? Ei ymmärrä.
Ja miksi on lastenistuin mukana junassa matkustaessa???
No hitto vie, jos me esim mennään anoppilaan niin vaihtoehtona on raahata kaksi istuinta junassa tai kävellä Parkanosta n. 45km kahden alle 4v lapsen kanssa perille :headwall: :headwall: Katsos kun ihan joka kolkkaan tässä maassa ei junalla pääse.
 

Yhteistyössä