En voi ajatuksilleni mitään, mutta pidän kotiäitiyttä luuserien valintana

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
yks luuseri
No äiti minäkin, enkä "koti" äiti.
Lapsiaan kotona hoitaville saa keksiä tuollaisen nimen nimen ihan virallisesti, mutta työssä käyvälle ei saa keksiä mitään.... niinkö?
Työäiti, onko parempi?
Vai hoitolasten äiti, kotilasten äiti? ei mikään oiken sovi.
Jospa on vaan äitejä, isiä ja lapsia ja jokaisella omat elämänsä.
Ihmetyttää vaan se kuva mikä töissä käyvillä äideillä tuntuu olevan niistä jotka hoitavat lapsiaan kotona... Väsyneitä, laiskoja mammakerholaisia. ei kaikki ole sellaisia, vai onko kaikki työssä käyvät äidit stressaantuneita ura kiipijöitä?
 
Ulkonainen
[QUOTE="höh";22465335]Lasten laitoshoito vrt. päiväkotihoito maksaa kylläkin yhteiskunnalle huomattavasti enbemmän kuin mikään päivähoitomaksu edes kykenee sitä kattamaan.

Vastaavasti lapsen kotihoito ei maksa yhteiskunnalle kuin muutaman satasen ja se on siinä.

Päiväkodin ylläpitokustannuksetkin menee suurimmalta osin verorahoista ja on osaltaan mukana pitämässä yllä yhteiskunnan oravanpyörää.
-ruokakulut, kiinteistön hoitokulut(vesi,lämmitys,kunnossapito)pihan hoito, materiaalit ja tarvikkeet, henkilökunnan palkka, johtoportaan palkka. Suunnittelu-ja toimintakorvaukset ym. ym.. Näihin ei riitä yhden lapsen päiväkotimaksu kattamaan kustannuksia sillä yksi päiväkodissa hoidettu lapsi maksaa päivittäin yhteiskunnalle sen 300 euroa/päivä kun
taas kotihoidossa oleva lapsi vain n. 300/kk.
Että repikää siitä...[/QUOTE]

Ja sina yksinkertaisesti "unohdat" etta valtio menettaa hurjat maarat verotuloja jos aidit ovat kotona...
 
v
Minä olen sitten luusereitten luuseri. Poika on jo 9 v ja olen kotona. Tosin hoidan tilan hevoset, lampaat, kanit, kissat ja koirat mutta itse miellän itseni kotiäidiksi. Rahaa en saa mistään, eletään miehen tuloilla. Poika on 9 v erityislapsi ja täällä ei ole niitä perhekerhojakaan saatikka iltapäiväkerhoja ja poika ei vielä pärjää yksin kotona. Omasta tahdosta kotona ole ja nautin siitä. Kamala ämmä, poika 5-6 tuntia koulussa, isäntä 8 tuntia töissä ja minä kotona, hui! :)
 
piikikäs
Miun perheeseen kuuluu isä, äiti ja lapset. Se on ydin. Ja jotta me voitaisiin kaikki yhdessä olla kotona mahdollisimman paljon, on minunkin nostettava persaus penkistä ja tehtävä töitä sen eteen. Näin mieskin voi ottaa enemmän vapaata ja tehdä lyhyempää päivää. Lapset ovat hoidossa vaan osa-aikaisesti; menee "kerhosta" siinä missä joku seurakunnan kerho tms. Koko perheelle jää paljon yhteistä aikaa. Se jos mikä minusta on lapselle tärkeää. Ja myös se että rahasta ei ole niin tiukkaa. Juurihan lehdistäkin sai lukea että raha on jonkin asteinen riidan aihe joka toisessa taloudessa. Onko riidat ja kittuuttelu hyväksi lapselle? En usko. Kireä ilmapiiri ja huoli pärjäämisestä on pienenkin lapsen aistittavissa. Toki kaikille ei rahasta riitta synny, mutta tilastot kuitenkin kertovat että todella monelle...onhan se yksi pahimpia perheriitojen syitä esim. alkoholin käytön rinnalla.
 
[QUOTE="vieras";22465342]No, työtön yrittää sentään päästä töihin ja jossain vaiheessa pääseekin yleensä! Että miten sen nyt ottaa.[/QUOTE]

Mä tunnen monta kotiäitiä jotka ovat luoneet uran jo nuorena ja jääneet pois kun alkavat lapsia tekemään ja voivat hyvillä mielin siis jäädä kotiin. En näe siinä mitään kummallista. Monella on kuitenkin tuloja esimerkiksi yksi kaverini on laittanut omistamansa asunnot (3kpl) vuokralle.
Tai sitten on muutama sellainen jonka ei tarvitse tehdä töitä jos eivät halua koska pääomaa on.
Sitten on niitä kotiäitejä jotka tekevät töitä kotoa käsin.
 
"vieras"
En pidä kotiäitejä luusereina, jos he ovat kotona ainoastaan lastensa vuoksi. Mutta jos he tekevät lapsia ainoastaan sen vuoksi, ettei tarvitse lähteä opiskelemaan tai töihin, niin sitä en ymmärrä. Sitäkin monesti mietin, että eikö kaikilla naisilla ole tarve johonkin "omaan", siis että voi olla ihminen ilman perhettäkin. Kunnianhimoa esim. työelämässä, opiskelussa jne.
 
luuppi
Mä lähdin töihin siksi että kotiäitiys on niin tylsää. Lapset on ihania mutta kaikki muu oheinen mätti. Ei mitään suurempaa haastetta, puuduttavaa vain. Eri asia jos asuisi vaikka maalla, olisi eläimiä, lääniä jota pitäisi pitää yllä tms. Mutta mitä hiton iloa on nököttää täällä kerrostalossa päivästä toiseen/ tai tuolla hiekkalaatikon reunalla? Juoruta muiden äitien kanssa?? Ei kiitti. Mieluummin teen osan päivää jotain haastavaa ja lopun päivän keskityn lapseen. 6 tunnin ero lapsesta päivittäin tuskin tekee lapsestani seuraavaa "kouluampujaa". Sanoisin jopa että olen paljon paremmin läsnä lapsea nyt kun "arki" on alkanut. Kun saa tehdä osan päivää haastavaa ja mielekästä työtä, on helppo pysähtyä ja olla vaan lapsen kanssa muun ajan. Kotihommat saa niksnaks tehtyä kun lapsi on nukkumassa, ei ole vielä tuottanut ongelmaa. Hyvin suuniteltu kun on puoliks tehty.

Mutta tämä on vaan minun näkökanta asiaan. Tiedostan kyllä että on äitejä joille riittää vähempikin tekeminen ja jotka osaavat nauttia pelkästään siitä lapsen kanssa olosta. Ei olla samasta muotista kaikki veistetty ja hyvä niin.
 
Lis
Olen nyt viimeaikoina tavannut muutaman kotiäidin ja eipä näytä hääppöiseltä heidän elämänsä. Lapsia yleensä käytetään tekosyynä kotona olemiseen, oikeat syyt löytyvät pintaa syvemmältä, yleensä äiti on jo valmiiksi hieman syrjääntynyt elämästä. Halutaan vain paeta siihen omaan koloon, kauaksi "pahasta maailmasta", eli kuljeskelemaan kotipiirissä.
 
kotiäiti Lahdesta
Ei minua haittaa, jos joku pitääkin minua luuserina. Minulla on sen verran hyvä itsetunto ja perusta elämälleni, että selviä kyllä vaikka minua ei arvostettaisi lainkaan.
 
kamalaa
[QUOTE="vieras";22464062]Ei. Enkä jaksa alkaa selittämään mutta varmasti kykenet itsekin miettimään mahdollisia tilanteita joissa kotona oleminen ei ole kaikkien paras vaihtoehto. OIEKASTI.[/QUOTE]

Olet tosi ovela kun huomaat typon...
Kerro missä asioissa on parempi antaa vauva hoitoon kuin jäädä kotiin?! :O
En keksi yhtäkään!
 
tyranneja
Mun mielestä on järkyttävää että joku väittää olevan tekosyy jos jää 8kk vanhan vauvan kanssa vielä kotiin :O Siis sehän on vasta vauva! Kuinka paha täytyy äidin olla :(
Ymmärrän vielä jos talous ei yksinkertaisesti kanna, mutta että vartavasten täytyy päästä takasin ja hylätä vauva niin pienenä. Kamalaa :(
Noloa jos jokin!
 
kotiäiti Lahdesta
Mä lähdin töihin siksi että kotiäitiys on niin tylsää. Lapset on ihania mutta kaikki muu oheinen mätti..
Tämä on aika jännä. Kyllä minä keksin haasteita elämääni vaikka en töissä olekaan. Vapaaehtoistyö, opiskelu, puoluetoiminta, harrastukset. Välillä lähdetään matkalle, tutkitaan joku Euroopan kaupunki. Välillä istutaan iltaa ystävien kanssa jne.

Kotiäitiys on juuri niin tylsää kuin sen itse sellaiseksi tekee.
 
"tina"
Mitään sen arvokkaampaa ei olekaan kuin aika, jonka kullanarvoiset lapset saavat viettää kotona vailla kiireettömyyttä vanhempiensa kanssa. Onneksi on näitä "luusereita", jotka kotona olemista arvostavat! Lapsi on pieni vain kerran ja aika kuluu nopeammin kuin voi uskoa. Miksi se aika pitäisi hukata lähtemällä töihin, jos ei kerran ole pakko?
 
Luuserien luuseri
[QUOTE="tina";22465931]Mitään sen arvokkaampaa ei olekaan kuin aika, jonka kullanarvoiset lapset saavat viettää kotona vailla kiireettömyyttä vanhempiensa kanssa. Onneksi on näitä "luusereita", jotka kotona olemista arvostavat! Lapsi on pieni vain kerran ja aika kuluu nopeammin kuin voi uskoa. Miksi se aika pitäisi hukata lähtemällä töihin, jos ei kerran ole pakko?[/QUOTE]

Luuserien luuseri kiittää tätä kommentista!
Parhaan kiitoksen olen kuitenkin saanut omilta lapsilta nyt kun he ovat jo isompia. Ja ovat ihan selvästi arvostaneet sitä että saivat olla kotona kanssani. Itse en ole aina ihan varma olinko paras mahdollinen hoitaja/roolimalli mutta lasten kiitos on lämmittänyt mieltäni!
 
Ulkonainen
Mun mielestä on järkyttävää että joku väittää olevan tekosyy jos jää 8kk vanhan vauvan kanssa vielä kotiin :O Siis sehän on vasta vauva! Kuinka paha täytyy äidin olla :(
Ymmärrän vielä jos talous ei yksinkertaisesti kanna, mutta että vartavasten täytyy päästä takasin ja hylätä vauva niin pienenä. Kamalaa :(
Noloa jos jokin!
Siis kuinka aiti hylkaa lapsensa jos lahtee toihin? Ympari Eurooppaa vauvat laitetaan 3 kk ikaisina hoitoon, ehka siksi lapset ovatkin taalla niin sosiaalisia ja hyvakaytoksisia, toisin kuin Suomessa.
 
Rollolainen
No kyllä se on jo aika vätys jos on 19 vuotta olut kotiäitinä. Erään lastadiolaisperheen äiti on nimittäin jo ollut. Vanhin lapsista on 19v ja nuorin on nyt reilut 2v.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
11v takana ja 3v ainakin edessä. Ajatelkoon kukin miten tykkää, tämä on mun juttuni ja kerkiän olemaan vielä 30v työelämässä jos töitä löytyy ja löytyyhän niitä niin kauan kuin on lapsia mitä hoitaa :)

Ei mulla ole varaa alkaa arvostelemaan ketään, jokainen voi elää tavallaan kunhan muistaa elää tässä päivässä, huomisesta kun ei tiedä ja ennen kaikkea elämään niin kuin parhaiten taitaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="mamma";22463364]Kotona voi ja saakin olla vanhempainvapaan ajan, mutta jos sen jälkeen jää vielä kotiin, alkaa olla jo hivenen luuseri. Ja mitä pidempään, sen pahempi.[/QUOTE]

Pidä vaan, mä en pidä. Mä enemmänkin syyllistyn ajattelemaan niin, että mun lapseni ovat onnekkaampia kuin ne pienet jotka joutuvat vuoden tai kahden vanhana päiväkotiin. Koen että mun lapsillani lapsuus on paljon onnellisempi ja tasapainoisempi. Heidän itsetuntonsa saa rauhassa kehittyä ja kypsyä, ennenkuin heidän tarvitsee kohdata kiireistä maailmaa, isoa päiväkotiryhmää, aikaisia aamuherätyksiä, ikävää, melua ja sitä isoa stressiä minkä tuo kaikki aiheuttaa penessä lapsessa. Koen että me ollaan onnekkaita, koska mulla on mahdollisuus valita toisin.
 
"vieras"
Miksi tehdä lapsia, jos ne vaapehtoisesi laittaa hoitoon jo alta vuoden ikäisenä? mun mielestä toi 3-vuotta, mitä saa olla kotona lapsen kanssa on just passeli, lapsi saa olla rauhassa kotona sen ajan kun pieni ja sitten kun alkaa kaivata seuraa, pääsee hoitoon.
kuitenkin alle 2-vuotia on vielä tosi pieni, mun ajatusmaailmaan ei mahdu, miksi sellainen pitäisi laittaa muille hoitoon. eihän se osaa kertoa kuinka hoidossa on mennyt, kaipaa vielä paljon syliä, vaan ehtiikö ne tarhan tädit siellä sylittelemään? ei välttämättä osaa vielä edes itse liikkua, eli on täysin riippuvainen hoitajistaan (joilla muitakin hoidettavia). viettää enemmän aikaa tarhantätien kanssa hereilläoloajastaan kun omien vanhempiensa jne.

kaikille ei ole mahdollisuutta, tehdä töitä osapäiväisena tai puolikkaalla viikolla, joten siihenkin on turha vedota.
jos äiti/isä vain lusmuilee kotona, on se tietenkin väärin mutta jos hoitaa, ruokkii, leikittää lapsen ja samalla hoitaa kodin, ei siinä mun mielestä ole mitään väärää.

äh, en mä jaskakaan enempää... tää on niin turha keskustelu, eikä tähän ikinä saada loppua.
 
vv
Jättäkää lapset tekemättä jos ette kykene 8kk enempää huolehtimaan heistä. Sääliksi käy :(
Valitkaa sitten oma itsekäs elämä, mutta älkää laittako syytöntä kärsimään siitä!
 

Yhteistyössä