Hägglund ei hyväksy läskejä naisia

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ennen tosiaan huhkittiin kesällä pellolla aamusta iltaan ja oltiin metsällä aamusta iltaan kaatamassa puita syvässä lumessa. Kulutus oli silloin 300% nykyistä suurempaa.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23654364]Teen työtä lihavien parissa, ja tämä oli täyttä potaskaa.

Suurimmalla osalla lihavilla on ihan kuules yksinkertainen syy lihomiseen: Hyötyliikunta vähäistä ja syödään liikaa siihen kulutukseen nähden.

On aika absurdia sanoa, että kaikki lihavat ovat henkisesti vammautuneita, kun se ei pidä paikkaansa. Joku voi olla, mutta ei läheskään kaikki. [/QUOTE]

Vaikka ymmärtäähän sen, jos ylipainoinen haluaa antaa syömiselleen jonkin "hyvän syyn" (tunnevamma tahi lohtusyöminen), silloinhan taas se vastuu siirtyy itsestä pois. Itse on vaan uhripoloinen joka ei voi kuin syödä, koska ahdistaa.

Kyllä 30 kilon pudottaminen oli ahdistava ajatus. Mutta ei kauaa, kun alkuun pääsi. Juurikin sen niskasta kiinniottamisen se itseltä vaati. Sen, että ymmärsi, ettei kukaan sitä sapuskaa väkisin mun suuhuni lapa, vaan itse sen teen. Ja vain itse voin tapani parantaa.

Joskus se syy vaan on itsessä, vaikka miten asiaa yrittäisi kaivella...
 
[QUOTE="vieras";23653760]Kyllä hänkin voi sivistää itseään vielä lisää ja ottaa selvää asioista. Se että ihminen on väärässä jossain asiassa ei tee hänestä tyhmää.[/QUOTE]

Väärässä?? Miten mielipide voi olla väärä?? :LOL:

Tämä menee hullunkurisuudessaan jo hauskaksi. Mitä sen on edes väliä, jos jonkun henk koht mieltymys on tuo?
Ei kukaan voi olla niin naiivi, että kieltää erilaisten mieltymysten olemassaolon jopa tällaisessa asiassa.

Aloittakaapa ketju, missä kysytään millaisista miehistä pidät. Ja varokaa vaan, ettei teillä ole väärä mielipide siitä, millainen on vetävä mies! :D
 
Viimeksi muokattu:
jestas
Mitä väliä, mitä mieltä joku Kustaffi on lihavista naisista. Sehän on vaan mielipide muitten joukossa. Tykätköön ja hyväksyköön mitä lystää, kyse on kuitenkin vain hänestä itsestään, hänen näkemyksestään. Ja mulle henkilökohtaisesti on se ja sama, mistä kyseinen herra tykkää tai on tykkäämättä ja milloin hällä seisoo tai milloin ei. EVVK. :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654378]Tai voi sanoa että kaikki ihmiset ovat jollain tapaa henkisesti vammautuneita. Tuskin kukaan on selvinnyt elämässään pilvien päällä liihotellen. Mutta ei se ole lihavuuden syy, jokaisella ihmisellä on suruja.[/QUOTE]

Niin totta. :flower:
 
Tipalipe
Voi voi...minulle on ainakin aivan v.tun sama mitä joku "no en viitsi sanoa millainen" mies kommentoi jossain lehdessä. Ja hänhän ei ole mikään ylin jumala joka päättää ketä hyväksyy ja ketä ei...heh. Olisi minullakin paljon sanottavaa tuosta miehestä ja sen mielipiteistä vaan asetun hänen tasoisten yläpuolelle enkä sano ääneen, koska oikeasti fiksut ihmiset ei niin tee. Itselläni painoa paljon liikaa ja kaksi sairautta sitä aiheuttamassa, että minut hän sitten ilmeisesti hyväksyy kuitenkin...voi elämä! :)
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23654411]Vaikka ymmärtäähän sen, jos ylipainoinen haluaa antaa syömiselleen jonkin "hyvän syyn" (tunnevamma tahi lohtusyöminen), silloinhan taas se vastuu siirtyy itsestä pois. Itse on vaan uhripoloinen joka ei voi kuin syödä, koska ahdistaa.

Kyllä 30 kilon pudottaminen oli ahdistava ajatus. Mutta ei kauaa, kun alkuun pääsi. Juurikin sen niskasta kiinniottamisen se itseltä vaati. Sen, että ymmärsi, ettei kukaan sitä sapuskaa väkisin mun suuhuni lapa, vaan itse sen teen. Ja vain itse voin tapani parantaa.

Joskus se syy vaan on itsessä, vaikka miten asiaa yrittäisi kaivella...[/QUOTE]

Totta kai lihavuus on ihmisen omaa syytä! Mutta ei se mikään mielenterveysongelma ole.

Muuten, minulla ystävä, joka ei liho millään, on tosi laiha, melkein anorektinen. Hän syö koko ajan herkkuja, jotta lihoisi, ei liho. Häntä ei silti mollata, että oma vika kun olet laiha, mikset vain syö!

Mutta jos on lihava, huudetaan heti, että itsestä kiinni, sen kuin laihdutat. Jokainen lihava tietää, ettei se ole helppoa, jos olisi, olisimme kaikki hoikkia. Lisäksi monella on taustalla lihavuusgeeni, mikä vaikeuttaa painonpudotusta ja painonhallintaa.

Se ex-lihava
 
"vieras"
Mitä väliä, mitä mieltä joku Kustaffi on lihavista naisista. Sehän on vaan mielipide muitten joukossa. Tykätköön ja hyväksyköön mitä lystää, kyse on kuitenkin vain hänestä itsestään, hänen näkemyksestään. Ja mulle henkilökohtaisesti on se ja sama, mistä kyseinen herra tykkää tai on tykkäämättä ja milloin hällä seisoo tai milloin ei. EVVK. :D
Veikkaan, että harvoin, vaikka olisi 40 -kiloinen mamma lutkuttamassa
 
"vieras"
Väärässä?? Miten mielipide voi olla väärä?? :LOL:

Tämä menee hullunkurisuudessaan jo hauskaksi. Mitä sen on edes väliä, jos jonkun henk koht mieltymys on tuo?
Ei kukaan voi olla niin naiivi, että kieltää erilaisten mieltymysten olemassaolon jopa tällaisessa asiassa.

Aloittakaapa ketju, missä kysytään millaisista miehistä pidät. Ja varokaa vaan, ettei teillä ole väärä mielipide siitä, millainen on vetävä mies! :D
Ei ole kysymys mieltymyksestä. Viittasin siihen että hän sanoi lihavuuden olevan itsekurin puutetta, mitä se ei ole. Tuo muu on mielipideasiaa eikä kiinnosta minua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654364]
Suurimmalla osalla lihavilla on ihan kuules yksinkertainen syy lihomiseen: Hyötyliikunta vähäistä ja syödään liikaa siihen kulutukseen nähden. Ennen syötiin samalla lailla, mutta kulutus oli todellakin hirmuista, paljon oltiin ulkona, kaikki työt raskasta ja ruumiillista, kaikki matkat kävellen jne jne.
[/QUOTE]

Tämä on urbaanilegenda, joka ei pidä paikkaansa. Liikkumisen määrässä ja kulutuksessa ei ole tapahtunut merkittävää vähenemistä, usein jopa päinvastoin. Nykyinen lihavuusongelma on lähes täysin väärän ravinnon aiheuttamaa.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23654444]Mutta jos on lihava, huudetaan heti, että itsestä kiinni, sen kuin laihdutat. Jokainen lihava tietää, ettei se ole helppoa, jos olisi, olisimme kaikki hoikkia. [/QUOTE]

Miksi sen pitäisikään olla helppoa? Ei kaikki aina ole. Onko se niin kamalaa joskus tehdä jotain haastavaa? Siitä saa melkoisen nautinnon kun onnistuu.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23654474]Viittasin siihen että hän sanoi lihavuuden olevan itsekurin puutetta, mitä se ei ole.[/QUOTE]

Miten niin ei ole, useimmiten? Jälleen ne oikeasti sairaat pois rajattuina.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23654494]Miksi sen pitäisikään olla helppoa? Ei kaikki aina ole. Onko se niin kamalaa joskus tehdä jotain haastavaa? Siitä saa melkoisen nautinnon kun onnistuu.[/QUOTE]

Jos onnistuu. Unohdat että monet ovat jojo-laihduttajia jotka ovat yrittäneet mutta epäonnistuneet useasti. Onko kyse mielestäsi itsekurin puutteesta? Minusta ei.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654444]
Muuten, minulla ystävä, joka ei liho millään, on tosi laiha, melkein anorektinen. Hän syö koko ajan herkkuja, jotta lihoisi, ei liho. Häntä ei silti mollata, että oma vika kun olet laiha, mikset vain syö! [/QUOTE]

Minä olen hoikka. En mitenkään anorektinen, vaan ihan normaalivartaloinen. Silti ihmiset kokevat oikeudekseen suoraan huomautella päin naamaa ulkonäöstäni. Usein kahvipöydässä saa kuulla, että "ota nyt lisää kun olet noin laiha" yms. Arvatkaa mikä haloo tulisi, jos vastaisin samalla tavalla, "älä sinä kuitenkaan ota, kun olet vähän ylipainoinen".
 
"aapee"
Pakko sanoa ettei yllätä, miten monet menee todella alatyylisiin kommentteihin henkilökohtaisesti Gustafia kohtaan... joka ei todellakaan vastaavasti suunnannut omaa kommenttiaan kenellekään henkkoht. Hän ei vain diggaile lihavia naisia. Miksei hän saa sanoa sitä, mutta te saatte sanoa hänestä henkilökohtaisia loukkauksia?
 
[QUOTE="vieras";23654502]Jos onnistuu. Unohdat että monet ovat jojo-laihduttajia jotka ovat yrittäneet mutta epäonnistuneet useasti. Onko kyse mielestäsi itsekurin puutteesta? Minusta ei.[/QUOTE]

Jojo-laihdutus perustuu aika usein siihen, että aloitetaan joku ihme kaalikeitto-dieeti tai karppaus ja sitten yhtäkkiä lopetetaan se ja palataan vanhoihin,epäterveellisiin elämäntapoihin.
Tekemällä täydellisen muutoksen elintapoihin, katoaa se jojoilukin - usko pois.
 
"jaa"
Miksi anoreksia muka on sairaus ja lihavuus vaan aina pelkkää itsekurin puutetta? Saman kolikon eri kääntöpuolia. Toinen syö liikaa, toinen liian vähän tai ei ollenkaan. Miksei anoreksiakin ole vaan pelkkää itsekurin puutetta? Anorektikot tietävät varsin hyvin, mitä tapahtuu jossei syö riittävästi, aivan kuten lihavat tietävät, mitä tapahtuu kun syö liikaa. Toisella ei ole itsekuria syödä, toisella taas ei ole itsekuria olla syömättä vähemmän.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654502]Jos onnistuu. Unohdat että monet ovat jojo-laihduttajia jotka ovat yrittäneet mutta epäonnistuneet useasti. Onko kyse mielestäsi itsekurin puutteesta? Minusta ei.[/QUOTE]

On. Kun ei jakseta/malteta pitää yllä niitä hyviä ruokailu- ja liikuntatottumuksia, palataan takaisin vanhaan huonoon, pidetään muutosta vain kuurina, ikävänä rajoitteena jota ei haluta sietää kuin tasan sen pakollisen hetken.
 
metsänpeitto ei kirj
[QUOTE="vieras";23654378]Tai voi sanoa että kaikki ihmiset ovat jollain tapaa henkisesti vammautuneita. Tuskin kukaan on selvinnyt elämässään pilvien päällä liihotellen. Mutta ei se ole lihavuuden syy, jokaisella ihmisellä on suruja.[/QUOTE]

Mä näen sen niin, että jokaisella ihmisellä on suruja, ja kyse on siitä että miten niitä pystyy käsittelemään. Tai siis.. ajattelen niin, että ihminen jonka on hyvä olla täysin, kaikin puolin, tasapainoinen ja hyvä olo, ja joka pystyy käsittelemään tunteitaan, voi fyysisestikin hyvin. Se syy lihavuudelle ei ole se suru, esimerkiksi, eikä se ole suoraan sekään, ettei kykene käsittelemään sitä surua, vaan tukahduttaa sen. Vaikka sitten istumalla koneen ääressä, syömällä, jne. Tekemällä asioita, jotka näennäisesti tuo lohtua, mutta eivät kuitenkaan oikeasti lohduta. Sijaistoimintaa sille ahdistukselle ja niiden tunteiden kohtaamiselle.

Se syy sille ylipainolle on tietenkin aina sama. Se, että kuluttaa vähemmän kuin mitä syö. Mutta musta on ainakin aika oleellista se, että miksi syö niin paljon. Sehän on painonnousun kannalta ihan se ja sama, että miksi sitä ihminen syö liikaa, kun lopputulos on sama. Mutta terveempien elämäntapojen oppimisen kannalta se ei ole sama. Jos ihminen esimerkiksi syö siksi, että tukahduttaa (luulee tukahduttavansa) ahdistuneisuusoireitaan sillä, kyse ei ole itsekurin puutteesta tai siitä, että ei vaan huvita tehdä oikein Silloin se tarvii apua siihen tunteiden käsittelyyn, esim terapiaa, itseapua, lääkitystä, mikä nyt auttaakin, eikä varsinaisesti sitä itsekuria tai neuvoa terveellisestä ruokavaliosta.

No joo. Mielenkiintoinen aihe sinänsä, paljon mielenkiintoisempi kuin se mitä mieltä Hägglund tai kuka tahansa muu ihminen sinällään on lihavuuden viehätyksestä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23654490]Tämä on urbaanilegenda, joka ei pidä paikkaansa. Liikkumisen määrässä ja kulutuksessa ei ole tapahtunut merkittävää vähenemistä, usein jopa päinvastoin. Nykyinen lihavuusongelma on lähes täysin väärän ravinnon aiheuttamaa.[/QUOTE]

Tästä aiheesta on pitänyt kaksi professoria luennon, toinen v. 2010 ja toinen tämän vuoden helmikuussa ja he kyllä sanoivat, että nimenomaan arkiliikunta ja kulutus ovat nyky-yhteiskunnassa vähentyneet roimasti! Kaikkialle mennään autolla, istumatyö jne. Ja siitä on ihan tutkimuksiakin. Varmaan Duodecimin sivuilta löytyy.
 
"vieras"
metsänpeitto: Minä olen lihava, ja olen mitä onnellisin, kun olin surullinen vuosia sitten, en syönyt juuri lainkaan. Minä voin henkisesti ja fyysisestikin hyvin, VAIKKA olen lihava, minulle vain maistuu hyvin hyvä ruoka :) Lenkillä käyn koiran kanssa. Elämässäni kaikki asiat hyvin. En oikein allekirjoita väitettäsi.
 
toinen vieras
[QUOTE="vieras";23654541]Tästä aiheesta on pitänyt kaksi professoria luennon, toinen v. 2010 ja toinen tämän vuoden helmikuussa ja he kyllä sanoivat, että nimenomaan arkiliikunta ja kulutus ovat nyky-yhteiskunnassa vähentyneet roimasti! Kaikkialle mennään autolla, istumatyö jne. Ja siitä on ihan tutkimuksiakin. Varmaan Duodecimin sivuilta löytyy.[/QUOTE]

Minä luin viimeksi talvella lasten ylipainoa käsittelevän tutkimuksen, jossa asiat kerrottiin juuri päin vastoin. Lasten liikunta on monilla alueilla jopa lisääntynyt, mutta samoin painokin. Syyksi kerrottiin syöminen ja juominen. Esimerkiksi makeisten ja virvoitusjuomien kulutus lapsilla on 60-lukuun verrattuna aivan eri sfääreissä.

Mutta en minäkään tajunnut ottaa tutkimusta talteen, pitäisi etsiä...
 
metsänpeitto ei kirj
[QUOTE="jaa";23654522]Miksi anoreksia muka on sairaus ja lihavuus vaan aina pelkkää itsekurin puutetta? Saman kolikon eri kääntöpuolia. Toinen syö liikaa, toinen liian vähän tai ei ollenkaan. Miksei anoreksiakin ole vaan pelkkää itsekurin puutetta? Anorektikot tietävät varsin hyvin, mitä tapahtuu jossei syö riittävästi, aivan kuten lihavat tietävät, mitä tapahtuu kun syö liikaa. Toisella ei ole itsekuria syödä, toisella taas ei ole itsekuria olla syömättä vähemmän.[/QUOTE]

Mm, mä luulen että siinä menee jossain jokin hieno rajaviiva, milloin ahmiminen on sairaalloista ja milloin se ei sitä ole. Eihän jokainen alipainoinenkaan näännytä itseään anorektiseksi, vaikka tietoisesti näännyttäisi = olisi syömishäiriöinen. En tiedä mikä se määritelmä lääketieteellisesti on, pitkäänhän ahmimishäiriötä ei pidetty sillä tavalla syömishäiriönä ollenkaan, eli syömishäiriöksi laskettiin vain sellaiset joissa painoa pyrittiin tietoisesti, vaarallisesti laskemaan, eli jos ahmimishäiriöön liittyi myös oksentelua.
 
"vieras"
Jojo-laihdutus perustuu aika usein siihen, että aloitetaan joku ihme kaalikeitto-dieeti tai karppaus ja sitten yhtäkkiä lopetetaan se ja palataan vanhoihin,epäterveellisiin elämäntapoihin.
Tekemällä täydellisen muutoksen elintapoihin, katoaa se jojoilukin - usko pois.
Tiedän sen, mutta elintapojen muuttaminen on vaikeaa. Kyse ei ole itsekurin puutteesta ainakaan siten että sillä tarkaistaisiin ongelma. Ihminen on mukavuudenhaluinen eikä mikään kone ja se pitää huomioida laihdutuksessa.

Itse laihdutin aikoinaan nelisen kiloa ja olen myös lopettanut tupakanpolton. En ole ylipainoinen mutta minusta monella jojo-laihduttajalla on parempi itsekuri kuin minulla. Kyse on vain siitä että he yrittävät puskea tahdolla läpi harmaan kiven, minä teen elämästäni miellyttävää enkä käytä pakkoa.

Minun elämäntavoissani on myös vikoja, en syö tarpeeksi kasviksia enkä kuntoile tarpeeksi. Herkut kyllä kelpaavat, vaikka en syökään niitä ylettömästi. Kun herkuttelen niin herkuttelen, sen sijaan en syö ruokaa napostellen nauttimatta siitä.
 
"vieras"
Tässä lihavuuden syyt. Lähde, Duodecim, terveyskirjasto, eli minä olin oikeassa :)))

Lihavuuden syyt

Lihavuus johtuu aina siitä, että energian saanti ruoasta on pitkään suurempi kuin energiankulutus. Lukuisat muutokset yhteiskunnassa viimeisten 50 vuoden aikana ovat johtaneet siihen, että tämä epätasapaino syntyy aikaisempaa herkemmin. Energiankulutusta ovat pienentäneet ruumiillisen työn ja arkiliikunnan väheneminen sekä istuvan elämäntavan (TV:n ja tietokoneen ääressä, autossa jne.) lisääntyminen. Energiansaantia ovat lisänneet ruoan suuri rasvamäärä, napostelukulttuuri ja perheen yhteisten kotiaterioiden väheneminen.
 

Yhteistyössä